העתיד כבר כאן: האוטובוס העירוני החשמלי החדש של מרצדס נוחת בישראל

כלמוביל, יבואנית מרצדס בישראל, תבצע ניסוי עם אגד במטרה לקדם תחבורה ציבורית חשמלית - ידידותית לסביבה, ללא פליטת זיהומים ועם מינימום רעש

גלגלים | 24/01/21
העתיד כבר כאן: האוטובוס העירוני החשמלי החדש של מרצדס נוחת בישראל

כלמוביל, יבואנית מרצדס בישראל, תבצע פיילוט עם אגד ל- eCitaro– האוטובוס העירוני החשמלי החדש של מרצדס. האוטובוס מכיל פתרונות טכנולוגיים חדשניים, עיצוב ייחודי, שימוש יעיל ואמין יותר באנרגיה, אינו פולט זיהומים וכמעט אינו מרעיש. הפיילוט הוא השלב הראשון בדרך להפיכת כלל התחבורה הציבורית לחשמלית.

ה- eCitaroמכיל מערכת סוללות ותשתית טעינה חדשניות – סוללות הליתיום יון נבחרו בשל יכולתן להיטען בצורה מהירה ולהחזיק זמן רב. הסוללות מכילות ליתיום ניקל ותחמוצת קובלט מנגן (NMC), שמאפשרות לאוטובוס לנסוע 280 ק"מ תחת תנאים אידיאלים. טעינת הסוללות נעשית בעמדת טעינה ייעודית או בערים בהן יש תשתית להטענה חשמלית ניתן להשתמש בטעינה מיוחדת על גג האוטובוס.

במקרה של אוטובוס בעל מפרק אחד, מרצדס משתמשת ב-2, 4 או 6 מודולים המורכבים כל אחד מ-12 תאי סוללה הממוקמות בגג האוטובוס. אלה מצטרפים ל-4 מודולים שנמצאים בחלקו האחורי של האוטובוס. כל אחד מהמודולים מכיר 15 מודלים של תאים ויחידות בקרה, כאשר בתא ישנם 12 תאי סוללות וקיבולת של 243 קילו-וואט. להם נוספים מערכת קירור למערכת הסוללות ומערכת קירור כללית.

בשביל לחסוך באנרגיה, ה-eCitaro מציע גם בקרת תאוצה: בין אם הוא ריק או מלא לחלוטין, אוטובוס עם חלק אחד או שני חלקים - האוטובוס תמיד מאיץ מעצירה או רמזור כאילו הוא בעומס מלא. פעולה זאת מונעת בזבוז לא מחויב של אנרגיה.

הבלימה נעשית באמצעות דוושת הבלם או מתג בגלגל ההגה. בשני המקרים ההאטה מתרחשת באופן חשמלי בלבד וכמו ברכבים חשמליים גם במקרה זה האנרגיה המוחזרת מטעינה את הסוללה.

מבחינת העיצוב, גובהו 3.40 מ' (כ- 50 ס"מ יותר מהמקובל); החלק הקדמי שלו מעוטר במסגרת שחורה, עם פנסי לד; החלק הפנימי נשאר דומה לדגם הקודם, אך עם שינויים מודרניים קלילים, כולל תקרת אוטובוס חדשה שמציעה יותר מקום. גם התאורה בפנים היא תאורת לד, שנעימה יותר לנוסעים.

לפני היציאה לשוק, האוטובוס נבחן בטמפרטורות קיצוניות. כמו כן, הוא נוסה בהפרשי גובה שונים ובאחוזי לחות שונים. לבסוף, הוא נוסה גם על מסלול מרוצים בשביל לבחון את יעילות האנרגיה בין תאוצות שונות ללא יצירת מומנטום.

 

הפיילוט עם אגד הוא חלק מתהליך ליישום תחבורה עירונית חשמלית. לאחריו, במידה ואגד יחליטו לרכוש את האוטובוס, יוכלו לאפיינו ולהכניס בו שינויים אפשריים המותאמים לשוק הישראלי בזכות גמישותה של מרצדס ורצונה להתאים את האוטובוס באופן אישי.

כמו כן, בעזרת תוכנה ייעודית, מרצדס מציעה לחברת תחבורה ציבורית מערכת ניהול עבור שקיפות מקסימלית שתסייע להן בניהול יעיל יותר של צי הרכבים החשמליים שלהן.

איציק תורג'מן, מנהל חטיבת ההיסעים בכלמוביל מציין כי "בטווח של 5-10 שנים רוב ציי האוטובוסים בערי ישראל יוחלפו לאוטובוסים חשמליים. מרצדס נמצאת כבר שנים ארוכות בחזית הפיתוח ובהתאמה לדרישות השוק העתידי. כמו כן, עוד השנה צפויה מרצדס להציג אוטובוסים חשמליים שהסוללה שלהן מבוססת על מצב-מוצק ולא נוזל דבר אשר יאפשר להגדיל את הטווח בעשרות אחוזים".

 

כלמוביל, יבואנית מרצדס בישראל, תבצע פיילוט עם אגד ל- eCitaro– האוטובוס העירוני החשמלי החדש של מרצדס. האוטובוס מכיל פתרונות טכנולוגיים חדשניים, עיצוב ייחודי, שימוש יעיל ואמין יותר באנרגיה, אינו פולט זיהומים וכמעט אינו מרעיש. הפיילוט הוא השלב הראשון בדרך להפיכת כלל התחבורה הציבורית לחשמלית.

ה- eCitaroמכיל מערכת סוללות ותשתית טעינה חדשניות – סוללות הליתיום יון נבחרו בשל יכולתן להיטען בצורה מהירה ולהחזיק זמן רב. הסוללות מכילות ליתיום ניקל ותחמוצת קובלט מנגן (NMC), שמאפשרות לאוטובוס לנסוע 280 ק"מ תחת תנאים אידיאלים. טעינת הסוללות נעשית בעמדת טעינה ייעודית או בערים בהן יש תשתית להטענה חשמלית ניתן להשתמש בטעינה מיוחדת על גג האוטובוס.

במקרה של אוטובוס בעל מפרק אחד, מרצדס משתמשת ב-2, 4 או 6 מודולים המורכבים כל אחד מ-12 תאי סוללה הממוקמות בגג האוטובוס. אלה מצטרפים ל-4 מודולים שנמצאים בחלקו האחורי של האוטובוס. כל אחד מהמודולים מכיר 15 מודלים של תאים ויחידות בקרה, כאשר בתא ישנם 12 תאי סוללות וקיבולת של 243 קילו-וואט. להם נוספים מערכת קירור למערכת הסוללות ומערכת קירור כללית.

בשביל לחסוך באנרגיה, ה-eCitaro מציע גם בקרת תאוצה: בין אם הוא ריק או מלא לחלוטין, אוטובוס עם חלק אחד או שני חלקים - האוטובוס תמיד מאיץ מעצירה או רמזור כאילו הוא בעומס מלא. פעולה זאת מונעת בזבוז לא מחויב של אנרגיה.

הבלימה נעשית באמצעות דוושת הבלם או מתג בגלגל ההגה. בשני המקרים ההאטה מתרחשת באופן חשמלי בלבד וכמו ברכבים חשמליים גם במקרה זה האנרגיה המוחזרת מטעינה את הסוללה.

מבחינת העיצוב, גובהו 3.40 מ' (כ- 50 ס"מ יותר מהמקובל); החלק הקדמי שלו מעוטר במסגרת שחורה, עם פנסי לד; החלק הפנימי נשאר דומה לדגם הקודם, אך עם שינויים מודרניים קלילים, כולל תקרת אוטובוס חדשה שמציעה יותר מקום. גם התאורה בפנים היא תאורת לד, שנעימה יותר לנוסעים.

לפני היציאה לשוק, האוטובוס נבחן בטמפרטורות קיצוניות. כמו כן, הוא נוסה בהפרשי גובה שונים ובאחוזי לחות שונים. לבסוף, הוא נוסה גם על מסלול מרוצים בשביל לבחון את יעילות האנרגיה בין תאוצות שונות ללא יצירת מומנטום.

 

הפיילוט עם אגד הוא חלק מתהליך ליישום תחבורה עירונית חשמלית. לאחריו, במידה ואגד יחליטו לרכוש את האוטובוס, יוכלו לאפיינו ולהכניס בו שינויים אפשריים המותאמים לשוק הישראלי בזכות גמישותה של מרצדס ורצונה להתאים את האוטובוס באופן אישי.

כמו כן, בעזרת תוכנה ייעודית, מרצדס מציעה לחברת תחבורה ציבורית מערכת ניהול עבור שקיפות מקסימלית שתסייע להן בניהול יעיל יותר של צי הרכבים החשמליים שלהן.

איציק תורג'מן, מנהל חטיבת ההיסעים בכלמוביל מציין כי "בטווח של 5-10 שנים רוב ציי האוטובוסים בערי ישראל יוחלפו לאוטובוסים חשמליים. מרצדס נמצאת כבר שנים ארוכות בחזית הפיתוח ובהתאמה לדרישות השוק העתידי. כמו כן, עוד השנה צפויה מרצדס להציג אוטובוסים חשמליים שהסוללה שלהן מבוססת על מצב-מוצק ולא נוזל דבר אשר יאפשר להגדיל את הטווח בעשרות אחוזים".