פורום רכב

כל כמה זמן צריך לעבור טיפול תקופתי ?

כל יצרן קובע מתי צריך לבצע את הטיפול, אם זה לפי הנסועה (מס' קילומטרים) או זמן קבוע (שנה בדרך כלל), המוקדם מבניהם וכן את הרכב הטיפול ומה צריך להחליף ולבדוק בכל טיפול לרכב. ברכבים חדשים יש לבצע טיפול, בדרך כלל, בכל 15,000 ק"מ או שנה, המוקדם מבינהם. הטיפול ברכב כולל בתוכו החלפת שמנים, מסננים, מצתים, רצועת טיימינג ובדיקת מערכות שונות.

מה ההבדל בין טיפול קטן לטיפול גדול ?

היצרן קובע את תדירות ומפרט הטיפול הנדרש בהתאם לדגם הרכב. האבחנה הנהוגה היא בין טיפול קטן לטיפול גדול.

טיפול "קטן" , כגון 15,000 ק"מ, יכלול, בדרך כלל, החלפת שמן מנוע, מסנן שמן, מסנן אוויר ובדיקת בלמים. טיפול "גדול", כגון 60,000 ק"מ , יכיל את המפרט הטיפול הקטן ועשוי לכלול גם החלפת שמן גיר, מצתים, מסנן אוויר למזגן, נוזל בלמים, נוזל קירור ורצועת טיימינג (תזמון). כמובן, שההרכב משתנה בהתאם ליצרן , לדגם הרכב ולשנתון.

מה ההבדל בין סוגי שמני המנוע ?

חשוב מאוד להשתמש בשמנים איכותיים, המתאימים לרכב ובהתאם להוראות היצרן, המופיעים בספר הרכב. בגדול, מבחינים בין שלושה סוגי שמני מנוע : שמן סינטטי מלא , חצי סינטטי ושמן מינרלי.

שמן מנוע סינטטי מלא – שמן סינטטי מלא מיוצר בטכנולוגיה מתקדמת, יותר עמיד להתחמצנות ושינויי טמפרטורה ולחץ, הנוצרים במנוע כשהוא עובד. במיכל השמן מוטבעים מספרים המייצגים את צמיגות השמן.

שמן מנוע חצי סינטטי-  שילוב של שמן מינרלי, תוספים ושמן סינטטי. התוספים משפרים את השמן וכך ניתן לקבל שמן טוב יותר מהשמן המינרלי וביצועים משופרים ארוכי טווח בדומה לשמן המנוע הסינטטי המלא, שעלותו גבוהה יותר.

שמן מנוע מינרלי – שמן ללא תוספים, נהוג ברכבים ישנים בשנות 70-80

שמן סינטטי מלא, מגן על חלקי המנוע, משמן את מרכיביו ולכן, ברכבים חדישים נהוג להחליף שמן סינטטי מלא. כמובן, שיש לפעול בהתאם להנחיות היצרן.

מה נהוג להחליף ב"טיפול קטן" ?

מסנן (פילטר) שמן – מסנן את המשקעים והחלקיקים מהשמן, יוצר הפרדה בין חלקיקי זיהום פוטנציאלים לבין המנוע וראש המנוע. מומלץ להחליף בחלף מקורי ואיכותי, היות ושימוש במסנן לא איכותי עלול לפגום בטיב הסינון ולעיתים, עשוי להביא לנזק של אלפי שקלים.

מסנן (פילטר) אוויר – מסנן את הלכלוך והאבק הנמצאים באוויר, לפני כניסתם לתוך מערכת הצתת המנוע וכך לתת הגנה למנוע.

בדיקת בלמים - בחינה מקיפה של מרכיבי מערכת הבלמים: מצבן של רפידות וצלחות הבלמים, חיבורים, בלם העזר בלם שירות, נזילות, דוושת הבלימה ועוד.

מה נהוג להחליף ב"טיפול גדול" ?

טיפול "גדול" כולל את מרכיבי מפרט ה"טיפול הקטן" ובהתאם להוראות היצרן, עשוי להכיל גם את החלפים הבאים :

מצתים –מצתים אחראים על ההנעה בשלב הראשוני של הנסיעה.  תפקיד המצת, שמורכב בראשי הצילינדרים שבמנוע, הוא לייצר ניצוץ שידליק את תערובת הדלק והאויר שבתוך הצילינדר. יש לפעול בהתאם להוראות יצרן הרכב שמגדיר אילו סוגי מצתים חשוב להשתמש ומהו המועד בו יש להחליפם.
קיימים הבדלים בין מצתים מקוריים של היצרן לבין מצתים תחליפיים. הבדלים אלו משפיעים על אורך החיים ותדירות החלפתם (לדוגמא, מספר הקילומטר שהרכב נוסע עד מועד ההחלפה הנדרש).  תדירות החלפתם של המצתים משתנה ותלויה בהתאם לסוג הרכב ובהתאם להנחיות היצרן. 

מסנן אוויר (פילטר) למזגן – מאפשר זרימת אוויר נקייה וטובה יותר של האוויר, מכיוון המדחס לתוך הרכב.

שמן גיר - משמן את חלקי הפנים של הגיר, ותפקידו להפחית את החיכוך ולווסת את הטמפרטורה בתיבת ההילוכים בעת פעולתה. ישנו הבדל בין שמן גיר ידני לשמן גיר אוטומטי. סוג השמן ותדירות החלפתו תלויים בהנחיות היצרן.

נוזל בלמים – קיימת השפעה רבה לאיכות נוזל הבלמים על אופן הבלימה ובטיחות הרכב. לנוזל תכונות מיוחדות שמטרתן להחדיר מים למערכת ההידראולית באמצעות הלחות באוויר. איכות נוזל בלמים נמוכה יכולה להביא ליצירת חלודה בצנרת ופגיעה במערכת הבלמים.

נוזל קירור – נחוץ לשמירת תקינותה של מערכת הקירור. רצוי להחליף בנוזל המונע חלודה וקיפאון ודואג לשמן ולשמור על חלקי מערכת הצינון.

מסנן (פילטר) דלק-  מסנן את תהליך העברת הדלק אל המנוע ושומר על הדלק, נקי ככל שניתן, מלכלוך צפוי כגון, חול, אבק ועוד חלקיקים העשויים להביא לנזק הן למשאבה והן למזרקי הדלק.

רצועת (טיימינג) תזמון – זוהי רצועה המחברת בין חלקיו השונים של מנוע והיא אחראית לתזמון הצילינדרים הפועלים במנוע. אורך החיים של רצועת טיימינג מוגבל ומועד ההחלפה מוגדר בהוראות היצרן. קריעת רצועת תזמן (טיימינג), עלולה להזיק מאוד למנוע ועלות החלפתה גבוהה.  במנועים החדישים עשויים להיפגע שסתומים ראש הבוכנה ועלות תיקונם יקרה.  מומלץ להימנע מהפתעות, לבדוק ובמידת הצורך, להחליף את רצועת התזמון (טיימינג) לפי הנחיות היצרן, כמו כן, לאחר רכישת מכונית משומשת.

יש לשים לב שבחלק מדגמי הרכבים אין רצועת תזמון (טיימינג) אלא שרשרת טיימינג שאין צורך להחליפה ולרוב, דורשת פחות תחזוקה.

בדיקת רצועות -  חשוב לבדוק האם מופיעים ברצועות סדקים או קרעים ואם כן, יש להחליפן כמו גם, לבדוק האם הן מתוחות מספיק ואם יש צורך למתוח אותן בהתאם.

חשוב לשמור על שגרת טיפולים לרכב והדבר חשוב וחיוני לתפקוד תקין , לבטיחות הרכב וכן על לשמירת ערך הרכב, כשנרצה למכור אותו. כיום, אנו מגלים מעורבות בנושאים רבים בחיינו, ובאותה מידה עלינו, ללמוד על הרכב שלנו, להיעזר בטכנולוגיה הזמינה ובנגישות המידע ולשמור על הרכב למען הבטיחות שלנו ושל הסובבים אותנו על הכביש.

מהם סוגי החלפים לרכב וההבדל ביניהם ?

נהוג להבחין בין סוגי החלפים : מקורי , תואם מקורי OEM ותחליפי:

חלף מקורי- חלף המיוצר על ידי יצרן הרכב או קבלן מטעמו והוא ארוז באריזת יצרן הרכב, הנושא את סימונו המסחרי. החלף מופיע בקטלוג של יצרן הרכב.

חלף תואם מקורי OEM - מיוצר על ידי יצרן המייצר מוצרי תעבורה מאותו סוג ולאותו דגם עבור יצרן הרכב, או בהרשאת יצרן רכב או מטעמו.

חלף תחליפי – מיוצר על ידי יצרנים  שונים במדינות שונות, ללא מעורבות או פיקוח של היצרן ומייבאים אותו יבואנים שונים, המתחרים ביניהם ולכן גם מחירם זול יותר. הדרישות מהחלק התחליפי הן שיהיה מותאם במבנהו ובמידותיו למוצר תעבורתי מקורי.

כיצד נחסוך בצריכת הדלק ? טיפים

ביצוע טיפולים תקופתיים בזמן ובהתאם להנחיות היצרן- במסגרת הטיפול יחליפו לנו חלפים לרכב המשפיעים ישירות על תקינות הרכב ועל צריכת הדלק . למשל, קיימת חשיבות רבה על החלפת שמן מנוע איכותי ובמידה ולא הוגדר אחרת על ידי היצרן, לשמן מנוע סינטטי מלא. שמן מנוע, שאינו איכותי, או שאינו מתאים לרכב, עלול להביא לצריכת דלק מוגברת. בנוסף, עלינו להקפיד על החלפת המסננים בעת הטיפול, לדוגמא, מסנן שמן ומסנן אוויר. תפקידו של מסנן השמן הוא למנוע מחלקיקי זיהום אפשריים להגיע למנוע ולראש המנוע. מומלץ להחליף במסנן שמן איכותי, שימנע את חימום המנוע ואת בזבוז הדלק. גם תפקידו של מסנן האוויר חשוב לטובת העניין וייעודו לסנן את האוויר מלכלוך ואבק , בטרם כניסתם למערכת ההצתה של המנוע ולהגן על המנוע. החלפה סדירה של מסנן אוויר, מקצרת את זמן ההצתה ואת צריכת הדלק. בעת הטיפול לרכב ניתן לשקול הוספת תוסף דלק מתאים, המפרק פחמים מהממיר הקטליטי ומסעפת היניקה, מנקה את מערכת הדלק וכך עוזר לשפר את צריכת הדלק.

במסגרת הטיפול, לעיתים עולה הצורך בהחלפת מצתים. מצתים שאינם תואמים להגדרות היצרן עלולים ליצור התנגדות לא מדויקת ולגרום לבעירה לא מושלמת, שתשפיע על צריכת הדלק. למרות מחירם היחסית יקר, מומלץ להחליף למצתים איכותיים

צמיגים - הצמיג הוא מרכיב חשוב ביותר לבטיחות הרכב שלנו, את זה כבר רובנו יודעים, אך גם עשוי להשפיע על צריכת הדלק. לחץ אוויר נמוך, צמיגים שחוקים או קרועים, עלולים להשפיע משמעותית על צריכת הדלק . במקרה של צמיג פגום או ללא לחץ אוויר מתאים , אחיזת הכביש אינה טובה והדבר יגרום להפסד בגלגול הצמיג על הכביש ולצריכת דלק גבוהה. חשוב לבדוק מדי פעם את לחץ האוויר בצמיגים ואת תקינות הצמיגים מומלץ לבדוק במקום המוסמך לכך. בדרך כלל, בדיקה כזו הינה ללא עלות כספית. בכל אופן מומלץ להחליף את הצמיגים בכל 3-4 שנים, תלוי באיכותם ובסגנון הנסיעה בכביש.

מודעות לנהיגה נכונה - גם מודעות לנהיגה נכונה יכולה להביא לחסכון בצריכת הדלק. נסיעה מהירה מעל 100 קמ"ש מעלה את צריכת הדלק. ככל שמהירות הנסיעה עולה, כך גם צריכת הדלק. האצות פתאומיות במקום הדרגתיות או בלימות מוגברות במקום עדינות , מאמצות המנוע וגורמות לבזבוז דלק רב. אז בואו נוריד מעט את הרגל מדוושת הגז, נשמור מרחק ונמנע מבלימות פתאומיות. כך, גם ננהג בבטחה וגם נחסוך בהוצאות הדלק.