EQS – חשמלית הפאר החדשה של מרצדס – השקה מקומית

EQS – חשמלית הפאר החדשה של מרצדס – השקה מקומית
תמונות באדיבות היצרן

כלמוביל, יבואנית מרצדס, השיקה הבוקר את ה-EQS – רכב הסדאן הכל-חשמלי הראשון של המותג, במוזיאון תל אביב. דגם הפאר, שיימכר במקביל לסדרת ה-S Class החדשה, שהוצגה לפני כשנה, מציג ארכיטקטורה חדשה לחלוטין, שנועדה לרכב החשמלי. המחירים – החל מ-890,000 ₪. היינו בהשקה וחזרנו עם הפרטים

טל אבן | 14/11/21

למרצדס תוכניות גדולות למדי בכל עניין חשמול כלי הרכב היוצאים ממפעליה.

את שנת 2021 צופה היבואן לסיים עם כ-3,400 מסירות, מספר המשקף עליה של כ-24%  אל מול 2020. 7% מכלל המסירות הצפויות לסכם את השנה הנוכחית הן של כלי רכב חשמליים מבית מרצדס, כשבין תוכניות היבואן לסיים את שנת 2022 עם מסירות של כלי רכב חשמליים שיהוו כ-20% מכלל המסירות המקומיות שתהיינה למותג.

חזון רחוק טווח של היצרנית מדבר על כך, שעד לשנת 2025 כמחצית מרכביה יהיו חשמליים או היברידיים/ פלאג אין, כשעד לשנת 2029 כלל רכבי מרצדס יצרכו חשמל.

החברה, שעתידה להשקיע סכום אסטרונומי שיסתכם בכ-70 מיליארד דולרים בפיתוחים ובאופרציה חשמלית, עתידה אף לייצר בעצמה סוללות לכלי הרכב החשמליים שלה במפעל ייעודי שהקימה בשטוטגרט.

לפי היצרן, הסוללות החדשות בעלות קיבולת וצפיפות אנרגיה גבוהה משמעותית מהמקובל. בשל ייצור עצמי ומקומי של הסוללות, בטווח הרחוק תיחסכנה הוצאות תפעול רבות של שינוע הסוללות הגדולות והכבדות בין מדינות או יבשות.

לאחר שהשיקה בישראל, תחילה את ה-EQC ולאחר מכן את ה- EQA (מבוססות GLC ו- GLA בהתאמה), מגיעה מכונית הפאר- סדאן, שתוכננה מראשיתה לנוע באמצעות חשמל.

אל הגוורדיה הזו, ולצד ה-EQS סדאן שהושקה זה עתה, צפויים להצטרף במהלך 2022 לא פחות מ-4 דגמי מרצדס כל-חשמליים: EQE מבוססת סידרה E, גרסת SUV גדולה של ה-EQS, EQE SUV הנשענת על ה-GLE, ו- EQB (GLB), ובכך תשלים מרצדס חלק מחזונה, כשתספק פתרון כל-חשמלי בכל אחד מהסגמנטים העיקריים, כבר מהשנה הבאה. 

 

EQS

אחת מהבשורות החשובות של ה-EQS מדברת על טווח נסיעה מירבי של 770 ק"מ (על פי תקן WLTP). מדובר אמנם בתנאיי מעבדה, אך צפי זהיר של היבואן מדבר על כ-700 ק"מ ריאליים (דגם 450 פלוס), שעשויים להשכיח מטרמינולוגיית הנהגים את המונח "חרדת טווח".

הדור החדש של המכוניות החשמליות של מרצדס נבנה על בסיס פלטפורמה גמישה, המאפשרת שינוי בכל האספקטים בהתאם לדגם המיועד, לדוגמא בסיס הגלגלים, מפשק הסרנים ומיקום הרכיבים השונים ברכב, ובפרט מיקום וצורת מכלול יחידת הסוללות.

אלמנטים עיצוביים רבים ב-EQS תורמים ליעילות האווירודינמית (המביאים את מקדם גרר עד לנתון מרשים של 0.20 cd), וכוללים את קו העיצוב "קשת אחת" (One Bow) עם צללית גג נמוכה בסגנון קופה, ספוילר קדמי מחודד בצורת חץ, ידיות דלתות נשלפות הנבלעות בדופן הדלת בזמן נסיעה, תכנון רצפה שטוחה לזרימת אוויר חלקה מתחת לרכב ועוד. בנוסף מוצעים ב-EQS חישוקי גלגלים בעיצוב מפחית התנגדות לאוויר.

הרכב מציג מימדים מכובדים מאד, עם 5.216 מ' לאורך, 1.926 מ' לרוחב ו-1.512 מ' לגובה. בסיס הגלגלים עצום, עם 3.21 מ'. נפח תא המטען עומד על 610 ל' , קוטר הסיבוב קטן יחסית לאורך הכולל של הרכב, כמקובל ברכבים חשמליים, עם 11.9 מ'. המשקל העצמי נושק ל-2.5 טונות בגרסה הרגילה ואף חוצה אותו בגרסה כפולת ההנעה החזקה יותר.

דגם ה 450+ המתומחר ב-890,000 ₪, כולל מנוע חשמלי המניע את הציר האחורי, הספקו 333 כ"ס עם מומנט בן 56.8 קג"מ. הביצועים מספרים על זינוק של 6.2 שניות למאה.

לדגם היגוי אחורי של עד 10 מעלות, המשפר תמרון עירוני עם זוויות מנוגדות של הגלגלים, ומשפר בטיחות ואחיזה מחוץ לעיר.

הסוללה המותקנת בכלל תצורות הדגם מספקת 107.8 קוט"ש, הטובים לאותם 700 ק"מ בין טעינות (בגרסת ה-450 פלוס), המוזכרים לעיל.

לדברי היבואן, הסוללה יכולה להטען בטעינה מהירה DC (עד 200  קוט"ש) מאפס ל-100% סוללה בפחות מחצי שעה. טעינה ביתית הינה בהספק 11 קוט"ש, עם אפשרות הכפלת קצב לכדי 22 קוט"ש.

רשימת האבזור בדגם ארוכה למדי, כשכל רכב נבנה באופן מעט שונה מרעהו בהתאם לטעמו האישי של בעליו.

נציין את האלמנטים העיקריים כמתלי אוויר אדפטיביים, מסך מחוונים 12.3" ומולטימדיה 12.8", תצוגה עילית, חישוקי 21", גימורי עץ, מושבי עור עם כוונון חשמלי, מחוממים ומאווררים, מלפנים ומאחור, מלפנים קיים גם עיסוי, טאבלט נשלף מאחור, תאורת אווירה עשירה, מערכת שמע מבית בורמייסטר עם 15 רמקולים, קישוריות לנייד וטעינה אלחוטית, גג פנורמי, בקרת אקלים בעלת 4 אזורים נפרדים, מצלמות 360 וחיישנים היקפיים,  תאורות לד חיצוניות חכמות ועוד.

אבזור הבטיחות כולל 10 כריות אוויר, מניעה אקטיבית לסטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי בשטח מת, דו גלגלי והולכי רגל, בלימה אוטונומית לפנים ולאחור והתרעה על עייפות נהג. 2 המערכות היחידות שנעדרות מהרשימה הארוכה הן זיהוי תמרורים ומערכת למניעת שכחת ילדים מאחור.

דגם ה- 580 4Matic (1,290,000 ₪) כולל מנוע חשמלי נוסף המניע את הגלגלים הקדמיים ויוצר אגב כך הנעה כפולה, מוציא הספק של 523 כ"ס ומומנט בן 85.5 קג"מ. התאוצה פה עומדת על 4.3 שניות למאה קמ"ש. הסוללה כאן הינה בקיבולת זהה לגרסה החזקה פחות, והיא מייצרת כאן טווח נסועה בן 627 ק"מ בין טעינות.    

דגם ה-580 מגיע עם מערכת ה-MBUX Hyperscreen – מסך הזכוכית שנמתח מול היושבים לאורך כל הדשבורד, לא פחות מ-1.41 מ' מקצה לקצה. פה ישנו מסך מרכזי ענק בן 17.7", מסך נוסף מול הנוסע (12.3") ותצוגה עילית AR.

המערכת מהווה את המוח ואת "מערכת העצבים" של המכונית, הודות לכך שהיא מחוברת לכל מרכיבי הרכב ומתקשרת איתם. המערכת לומדת להכיר את הנוהג  טוב יותר ובדרך זו מספקת חוויית נהיגה ובידור חכמות המותאמות אישית (כשהמערכת תזהה פקק תנועה למשל, היא תציע לנהג להפעיל מסאז' במושב, היא זוכרת את העדפות הנהג לסגנון המוזיקה האהוב עליו, טמפרטורה מסוימת שיעדיף בתא הנוסעים וכד').

בדגם זה גם קווי עיצוב ספורטיביים חיצוניים ופנימיים, לרבות הגה קטום בחיפוי עור נאפה.

לשני הדגמים גרסת AMG Line אופציונלית, תמורת 100 אלף ₪ נוספים לכל דגם, בהתאמה.

גרסת העל של בדגם הינה ה-53AMG, שם הסוללה תספק טווח נסועה מירבי של 590 ק"מ, ההספק עומד על 630 כ"ס והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 3.5 שניות. דגם זה יושק מאוחר יותר, ומחירו טרם נקבע.

כלי הרכב יסופקו לבעליהם עם עמדת טעינה והתקנה, לרכב צמודות 8 שנות אחריות (או 250,000 ק"מ), וטיפולי תחזוקה שנתיים כלולים אף הם בעסקה.

סנוניות הדגם הראשונות צפויות לעלות על הכבישים כבר בחודש הקרוב, כשעיקר המלאי הראשוני מתוכנן להימסר בתחילת 2022.

גילי פריאנטה, מנכ"ל מרצדס ישראל, מציין כי "ה-EQS היא המכונית החשמלית המתקדמת בעולם עם חוויית נסיעה המשלבת יוקרה וטכנולוגיה פורצת דרך. היא גם הראשונה בישראל שתוכל להגיע מתל אביב לאילת ובחזרה ללא צורך בטעינה". עוד מציין פריאנטה, כי על בסיס הארכיטקטורה החדשה של ה-EQS תוצג בהמשך גם ה-EQE וגרסאות SUV ל-EQE ו-EQS, אשר ירחיבו עוד את מערך דגמי היוקרה החשמליים של מרצדס. בשנת 2022 כ-20% ממכירות מרצדס בישראל יהיו של דגמים חשמליים."