סיטי טרנספורמר הרכב העירוני המתקפל הראשון בעולם

סיטי טרנספורמר CT-1 הוא רכב קטנטן שיודע להצר עצמו בלחיצת כפתור, לצורך התנהלות עירונית הדומה לזו של רכב דו גלגלי. נהגנו באב טיפוס של הרכב, פרי פיתוח חברה ישראלית, וחזרנו עם הפרטים.

טל אבן | 26/02/24
סיטי טרנספורמר הרכב העירוני המתקפל הראשון בעולם
סיטי טרנספורמטר. צילום תמונות: רונן טופלברג

סיטי טרנספורמר City Transformer – רקע

סיטי טרנספרמר, החברה שמפתחת את הרכב העירוני המתקפל הראשון בעולם, נוסדה בשנת 2014, במטרה לפתח רכבים עירוניים חשמליים זעירים, לצורך ייעול הניידות האישית, השיתופית והמסחרית בערים ברחבי העולם.

הרכב, שבמחי לחיצת כפתור הופך צר, מסייע להתנהל כמעט כמו ברכב דו גלגלי בערים המתאפיינות בעומסי תנועה, מחסור במקומות חניה, נתיבים צרים וזיהום אוויר, וגם כרכב רגיל בכבישים מהירים יותר.

הקונספט של סיטי טרנספורמר הוא לשלב בין איכויות של רכב סגור ובטיחותי, לבין הקלות שבהתניידות רכב דו גלגלי, מה שיחסוך לנהג שהייה בפקקים, הגוזלת בין שעה לשעתיים ביממה מזמנו.

מיליוני אנשים שלא מוצאים ברכבות פתרון אידאלי לצרכיהם, מתניידים כיום בסקוטרים (קורקינטים) חשמליים, שאינם בטיחותיים והשימוש בהם מוגבל, ללא יכולת לשאת מטען או נוסעים נוספים. הסיטי טרנספורמר בא לתת כיוון חדש לחלוטין של פתרון תעבורתי, עירוני בעיקר, ברכב בו הרכב, הנהג והנוסע יחדיו- שוקלים פחות מסוללה של טסלה.  

 

על הרכב – CT-2

ה- CT-2, הרכב שעתיד להיות זה שעליו יבוסס הייצור הסדרתי, מבוסס על פלטפורמה תחתונה המשלבת מנגנון קיפול ייחודי ומוגן בפטנט, המסוגל להתרחב ולהצר עצמו בלחיצת כפתור בצורה אוטומטית ובהמשך באופן אוטונומי לחלוטין.

ההנעה היא אחורית, עם מנוע נפרד לכל אחד מהגלגלים.

במצבו "הפתוח" רוחבו של הרכב עומד על כ- 1.4 מטרים בלבד. כאשר נהג ה-CT-2 מעוניין לחנות או לתמרן במרווח צר במיוחד, למשל, בין שני רכבים הנעים או חונים בנתיבים סמוכים, פלטפורמת הרכב "מתכווצת" עד לרוחב של מטר אחד בלבד; בסיס הגלגלים עומד על 1.70 מ'.

רוחב זה מאפשר לרכב להחנות בנוחות בחניה ברוחב של חניית אופנוע, או להחנות ארבעה רכבי CT בשטח חניה של מכונית רגילה – מה שמייצר חיסכון של עד 75% בשטח החניה.

בעוד הפלטפורמה מתכווצת ומתרחבת דינמית, תא הנוסעים עצמו נותר ללא שינוי. במצבו ה"סגור" והצר, ה-CT יהיה מסוגל להגיע למהירות של 45 קמ"ש (באב הטיפוס המהירות במצב ה"צר" מוגבלת ל-30 קמ"ש), ובמצבו ה"פתוח" והרחב למהירות של 90 קמ"ש.

דגם זה מצויד בסוללה בקיבולת 16 קווט"ש ובמנוע בהספק של 15 קווט"ש, ויוכל להשיג טווח נסיעה שנע בין 180 ק"מ מרביים בין טעינות, ל-120 ק"מ כשיש שימוש במזגן; טעינת הרכב בעמדת טעינה ביתית, צפויה לארוך כ-6 שעות- מ-0 ל-100% טעינה.

סיטי טרנספורמר - מצב פתוחסיטי טרנספורמר - מצב סגור

תא הנוסעים עצמו מתוכנן לניצול מרחב מירבי, כך שגם בממדים הצנומים שלו, הוא מסוגל להסיע נהג ונוסע בוגר מאחור, ובהמשך אף נהג ו-2 ילדים מאחור, או לשאת מטען בנפח של כ-1,000 ליטרים.

גמישות זו מאפשרת להתאים את תא הנוסעים למגוון יישומים, לדוגמה לצורך רכבי הצלה, רכבי לוגיסטיקה, רכבים שיתופיים, רכבים פרטיים, רכבי שילוח והפצה ועוד.

סיטי טרנספורמר - פנים הרכב

---

סיטי טרנספורמר – תכנון ופיתוח

התכנון והעיצוב החדשים גובשו לאחר מחקר ותהליך למידה ממושך ומקיף, וכוללים ליטושי עיצוב ליחידות התאורה והמעטפת החיצונית כולה, ובנוסף כוללים המשך פיתוח של מערך המתלים ומנגנון התרחבות, מנגנון ההיגוי, מפשק הגלגלים וכן שיפור משמעותי לארגונומיה בתא הנוסעים.

את מנגנון ההתרחבות ניתן להפעיל במהירות של 6-8 קמ"ש ועד כ- 30 קמ"ש.

תכנון מרחב המחייה בתא הנוסעים והמטען מהווים אבן דרך חשובה באבולוציה של הדגם לקראת היצור הסדרתי, שצפוי להתחיל במחצית השנייה של שנת 2025 בטורינו שבאיטליה. לצורך כך, החברה מגייסת הון. עוד השנה, ייחשף הרכב המתועש הראשון בטורינו.

סיטי טרנספורמר - פנים הרכב

סיטי טרנספורמר - פנים הרכב

סיטי טרנספורמר – טעימה מהנהיגה ומהנסיעה

פגשנו את רכב ההדגמה עם לוחיות הרישוי הגרמניות, שהוא אב הטיפוס, באזור תעשייה עתידים, שם נמצאים גם משרדי החברה, וזהו אחד משטחי המרעה הניסיוניים עבור הסיטי טרנספורמר.

התמקמות ברכב היא במרכז, מטפורית ניתן להגיד שהאדם/ לקוח במרכז, וגם שלקוחות בכל העולם ינהגו ברכב באופן דומה, כשכאן אין יותר משמעות להגה שמאלי או ימני ברכב.

התפיסה שונה, ויש להתרגל למיקום היחסי ברכב ולמימדים שלו. מראה פנימית לא תמצאו כאן, הרי הנוסעים מכסים את כל שטח הפנים של החלון האחורי.

תנועה לאחור מתבצעת דרך המראות ובסיוע מצלמת רוורס, שתמונתה מגיעה מהמסך הראשי, הנמצא כיום מימין להגה. בעתיד המסך צפוי להיות במרכז, מאחורי ההגה.

משני צידי הרכב נמצאות דלתות, כך שגם אם תחנו בסמוך לקיר משמאל או מימין, עדיין נוח לצאת מהרכב.

רכב ההדגמה מצויד בשני גגות שמש קטנים שיוחלפו באחד בודד בגרסת הייצור, למען שמירה על טמפרטורה נוחה ברכב; גם החלון הקדמי יימשך עוד לאחור לעומת המצב הקיים, וכך יהיה קל יותר לראות את הרמזורים בעיר.

השליטה ברכב קלה להפליא, כשהמצב ה"צר" מוגבל כיום ל-30 קמ"ש. לחיצה בת 2 שניות על הכפתור הייעודי, הסרנים מתרחבים, ומאפשרים תנועה עד 90 קמ"ש. התאוצה זריזה ומפתיעה, כמו ההתנהלות הכללית וההשתלבות בתנועה. 

הישיבה עצמה נוחה למדי והרכב שקט באופן יחסי, מבחינת בידוד הרעשים שמגיעים מהכביש.

סיטי טרנספורמר הרכב העירוני המתקפל הראשון בעולם

---

סיטי טרנספורמר - על היזמים

מייסד החברה והמנכ"ל הוא ד"ר אסף פורמוזה- ד"ר בהנדסת מכונות מאונ' בן גוריון. פורמוזה הקים וניהל בעברו את חברת הסטארט אפ "מוב אנד דייט"; את סיטי-טרנספורמר הקים בתחילת שנת 2014 והוא אחד מהוגי ורושמי הפטנט של מנגנון הקיפול הייחודי של הרכב.

מייסד שותף וסמנכ"ל אופרציה ואסטרטגיה של החברה הוא אודי מרידור - בעל תואר שני בננו פיזיקה.

במהלך 2014 לקח אודי חלק בתוכנית של אוניברסיטת סינגולריטי של נאס"א, ונטל חלק בהקמה של שתי חברות בתחום החלל, תקשורת ואנרגיה מתחדשת.

מייסד שותף נוסף ומנהל העיצוב של החברה הוא אייל קרמר - שותף להקמת חברת העיצוב התעשייתי הישראלית YAMA; לאייל קרמר ניסיון רב בעיצוב מוצר עבור חברות ישראליות, סוכנויות בינלאומיות ומוסדות ציבוריים ועירוניים. אייל גם זכה בפרסים רבים על עיצובים למותגים ישראליים ובין לאומיים.

סיטי טרנספורמר

---

סיטי טרנספורמר – דבר היזמים

אסף פורמוזה, מנכ"ל ומייסד סיטי-טרנספורמר: "ישנם לא מעט אתגרים בתכנון וייצור מוצר, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר ברכב ועוד כזה עם מנגנון ייחודי ראשון מסוגו בעולם.

כיום, לאחר כעשור של מחקר ופיתוח, נותרו לנו מספר אתגרים להתמודד עמם: אתגר המשקל, להכניס את כל מה שיש לנו ברכבים היום עם מגבלת משקל של 450 ק"ג (לפני הסוללה).

בנוסף, קיים אתגר המחיר, במיוחד שכעת איננו מגובים ביצרן רכב שיכול לעזור עם הפחתת עלויות הרכיבים מייצרני המשנה וכמובן מועד ההגעה לשוק שהינו תלוי גיוס הון.

זו הסיבה שכעת אנו במאמצים לגייס הון שיוכל להוביל אותנו לייצור סידרתי בחציון השני של 2025. במידה ויהיה עיכוב בגיוס ההון גם מועד תחילת הייצור ידחה.

לגבי ספקים, אנחנו בקשרים עסקיים טובים עם מספר ספקים עבור כל מכלול, מה שעוזר לנו להפחית את המחיר תוך כדי שמירה על איכות הרכיבים.

בד בבד, אנו נמצאים בקשר עם מספר יצרני רכב גדולים, כאשר חלקם עוקבים אחר התקדמות החברה זה מספר שנים.

לגבי מגבלת המשקל, עד כה וממה שאנו למדים, אנו היצרן היחיד בתחום שמצליח לעמוד במגבלת המשקל ולהביא חווית פרימיום - גם מבחינת ארגונומיה וגם מבחינת כל הרכבים שמצליחים לדחוס במשקל הנוכחי.

השלב הנוכחי מהווה אבן דרך מהותית שיחשוף לראשונה את הדגם שיהווה את הבסיס לייצור הסידרתי עם הרכיבים המותאמים לרכב כולל מתלים, בולמים והיגוי המותאמים לרכב המתקפל שפיתחנו, שיתנו חווית נסיעה טובה יותר ובמחיר שיתכנס למחיר בו ישווק הרכב, 16,000 יורו לפני מיסים.

גיוס הכספים בעת הנוכחית חשוב על מנת להגיע לייצור ולמסירת רכבים במועד המתוכנן, עוד במהלך שנת 2025. חשוב לציין שממה שאנו למדים, כולל דרך מחקרים של חברות כמו מקינזי – השוק של רכבי המינימוביליטי (עד 600 ק"ג) אמור לגדול בצורה אקספוננציאלית עד לשוק של 340 מיליארד דולרים באירופה, ארה"ב וסין ב-2030 (כיום עומד על פחות ממיליארד דולרים).

אנו רואים התעניינות רבה ברכב באירופה, ובעיקר בגרמניה, משם גם נוצרו רוב ההזמנות המוקדמות של רכבים.

הפיתוח והפטנטים הינם כחול לבן, אך חלק גדול מהידע הגיע ומגיע ממומחים מתעשיית הרכב וכמובן שהידע נצבר בחברה.

פרופ' יוהאן טומפורדה, מייסד חברת סמארט ובכיר לשעבר בדיימלר מרצדס, חבר לחברה בראשית דרכה, ומסייע רבות לחשיבה ולפיתוח.

בנוסף ישנם שיתופי פעולה עם חברות בתחום הרכב מגרמניה, צרפת ואיטליה, שם נייצר את רכבי החברה.

החברה תציג ככל הנראה מודלים נוספים עתידיים כבר השנה, בעת חשיפת הרכב המתקפל המתועש הראשון, במטרה לסחוף אחריה משתמשים רבים ולייצר אימפקט מהותי בערים צפופות כברלין, פריז, לונדון ותל אביב.

ארבעה רכבי סיטי טרנספורמר נכנסים בחנייה של רכב בודד וחוסכים 75% מקום. רק תחשבו על 10,000 טרנספורמרים שמחליפים 10,000 רכבים עירוניים רגילים - איזה אימפקט זה הולך לייצר. הרבה אזורים ירוקים במקום אזורי חנייה".

 

אודי מרידור, מייסד שותף, סמנכ"ל תפעול ואסטרטגיה בסיטי טרנספורמר: "בשנים האחרונות, ישנה מגמה שהולכת ומתחזקת של הוצאת רכבים ממרכזי הערים, בעיקר באירופה.

ההבנה היא שרכבים הם גדולים מדי, ותופסים בערים מסוימות עד כ-50% מהשטחים הציבוריים.

השילוב של רכב חשמלי ונקי, קל משקל וקטן, יש ביכולתו להפחית באופן משמעותי את העומס על התשתיות והמרחב העירוני.

בנוסף, מכיוון שרכבים פרטיים נמצאים למעשה בשימוש רק ב-4% מהזמן ובשאר הזמן, פשוט חונים, המודל העסקי של החברה ויכולות השיתופיות אותן מפתחת סיטי טרנספורמר, מאפשרים ניצול שהוא משמעותית גדול יותר, של כל אחד מרכבי החברה, ובכך תורמים תרומה נוספת ומשמעותית להורדת העומס על התשתיות העירוניות, כמו גם לשימוש יעיל יותר במשאבים.

 

אייל קרמר, מייסד שותף, סמנכ"ל עיצוב בסיטי טרנספורמר: "הדגם החדש שלנו מבטא אסטרטגיית עיצוב, שמטרתה להפוך את המותג שלנו לחברת הפרימיום של קטגוריית רכבי המיקרו.

בעיצוב החדש בחרנו בגישה בוגרת יותר, עם קווים נקיים ומודרניים, תוך צמצום השימוש בקישוטיות מיותרת.

המוצר החדש משלב שיטות ייצור מבוססות sheet metal, המבטיחות איכות גבוהה של גימור ומתן חוויה חושית דומה באיכותה לרכב מהקטגוריות הגבוהות יותר.

אנחנו רוצים לחבר את התחושה הקלילה ונטולת המאמץ עם איכות סולידית ומוכרת.

ה-CT1 שימש אותנו למחקר משתמשים מקיף: מאות אנשים נהגו בו, החל מנהגי ניסוי של חברות רכב ועד לעובדי עירייה ללא ניסיון נהיגה קודם ברכבים מסוג זה.

רוב המחקר נעשה במקומות שבהם מתקיים הפיתוח – בגרמניה, באיטליה ובישראל.

בבחינת התוצאות, שמנו דגש על שיפור הארגונומיה וחווית הנסיעה, נוחות הכניסה והיציאה מהרכב, והרחבת מרחב הראיה משמעותית.

המטרה שלנו הינה להפוך את זמנם של הנוהגים בכביש לזמן טוב יותר מבחינת משך הנסיעה, בשאיפה לכך שתהיה קצרה ככל הניתן.

התהליך כולו נועד להוביל ליצירת מוצר שהוא לא רק בוגר ושלם יותר, אלא גם משדר ביטחון עצמי ובטיחות אמיתית.

בעזרת אסטרטגיית הפיתוח שלנו אנו שואפים לקדם את הקטגוריה ולעזור לאנשי העיר להתגבר על הדעות הקדומות והפחדים מאמצעי תחבורה שמהוות לדעתנו את עתיד הנסיעות בסביבה אורבנית".

 

אורי לביא, מנכ"ל RIDE VISION: ״CT-Transformer לא רק משנה את צורת ההתניידות העירונית, אלא גם דואגת שהיא תהיה הבטוחה ביותר.

CT-Transfomer משלבת ברכביה טכנולוגיה ייחודית כחול-לבן, של חברת Ride Vision הישראלית, אשר בנתה מערכות עזר בטיחותיות לנהג, המתאימות במיוחד לרכבים זעירים, אופנועים וקטנועים.

רכבים זעירים ודו-גלגליים מייצרים תנועה מיוחדת בכביש שקשה לצפותה מראש ומערכת Ride Vision נבנתה להבין תנועה זו ולספק מעטפת ביטחון נוספת לנהגי CT-Transfomer.

הנהגים מקבלים שלל של התרעות על סכנות בכביש, כגון סכנת התנגשות קדמית, אי שמירת מרחק, שטחים מתים ועקיפות מסוכנות. בנוסף, הטכנולוגיה של Ride Vision מאפשרת ל-CT-Transformer להבין שאין סכנות בסביבת הרכב ולפתוח אוטומטית את בסיס הגלגלים על מנת לייצב את תנועתו״.

 

סיטי טרנספורמר City Transformer – רקע

סיטי טרנספרמר, החברה שמפתחת את הרכב העירוני המתקפל הראשון בעולם, נוסדה בשנת 2014, במטרה לפתח רכבים עירוניים חשמליים זעירים, לצורך ייעול הניידות האישית, השיתופית והמסחרית בערים ברחבי העולם.

הרכב, שבמחי לחיצת כפתור הופך צר, מסייע להתנהל כמעט כמו ברכב דו גלגלי בערים המתאפיינות בעומסי תנועה, מחסור במקומות חניה, נתיבים צרים וזיהום אוויר, וגם כרכב רגיל בכבישים מהירים יותר.

הקונספט של סיטי טרנספורמר הוא לשלב בין איכויות של רכב סגור ובטיחותי, לבין הקלות שבהתניידות רכב דו גלגלי, מה שיחסוך לנהג שהייה בפקקים, הגוזלת בין שעה לשעתיים ביממה מזמנו.

מיליוני אנשים שלא מוצאים ברכבות פתרון אידאלי לצרכיהם, מתניידים כיום בסקוטרים (קורקינטים) חשמליים, שאינם בטיחותיים והשימוש בהם מוגבל, ללא יכולת לשאת מטען או נוסעים נוספים. הסיטי טרנספורמר בא לתת כיוון חדש לחלוטין של פתרון תעבורתי, עירוני בעיקר, ברכב בו הרכב, הנהג והנוסע יחדיו- שוקלים פחות מסוללה של טסלה.  

 

על הרכב – CT-2

ה- CT-2, הרכב שעתיד להיות זה שעליו יבוסס הייצור הסדרתי, מבוסס על פלטפורמה תחתונה המשלבת מנגנון קיפול ייחודי ומוגן בפטנט, המסוגל להתרחב ולהצר עצמו בלחיצת כפתור בצורה אוטומטית ובהמשך באופן אוטונומי לחלוטין.

ההנעה היא אחורית, עם מנוע נפרד לכל אחד מהגלגלים.

במצבו "הפתוח" רוחבו של הרכב עומד על כ- 1.4 מטרים בלבד. כאשר נהג ה-CT-2 מעוניין לחנות או לתמרן במרווח צר במיוחד, למשל, בין שני רכבים הנעים או חונים בנתיבים סמוכים, פלטפורמת הרכב "מתכווצת" עד לרוחב של מטר אחד בלבד; בסיס הגלגלים עומד על 1.70 מ'.

רוחב זה מאפשר לרכב להחנות בנוחות בחניה ברוחב של חניית אופנוע, או להחנות ארבעה רכבי CT בשטח חניה של מכונית רגילה – מה שמייצר חיסכון של עד 75% בשטח החניה.

בעוד הפלטפורמה מתכווצת ומתרחבת דינמית, תא הנוסעים עצמו נותר ללא שינוי. במצבו ה"סגור" והצר, ה-CT יהיה מסוגל להגיע למהירות של 45 קמ"ש (באב הטיפוס המהירות במצב ה"צר" מוגבלת ל-30 קמ"ש), ובמצבו ה"פתוח" והרחב למהירות של 90 קמ"ש.

דגם זה מצויד בסוללה בקיבולת 16 קווט"ש ובמנוע בהספק של 15 קווט"ש, ויוכל להשיג טווח נסיעה שנע בין 180 ק"מ מרביים בין טעינות, ל-120 ק"מ כשיש שימוש במזגן; טעינת הרכב בעמדת טעינה ביתית, צפויה לארוך כ-6 שעות- מ-0 ל-100% טעינה.

סיטי טרנספורמר - מצב פתוחסיטי טרנספורמר - מצב סגור

תא הנוסעים עצמו מתוכנן לניצול מרחב מירבי, כך שגם בממדים הצנומים שלו, הוא מסוגל להסיע נהג ונוסע בוגר מאחור, ובהמשך אף נהג ו-2 ילדים מאחור, או לשאת מטען בנפח של כ-1,000 ליטרים.

גמישות זו מאפשרת להתאים את תא הנוסעים למגוון יישומים, לדוגמה לצורך רכבי הצלה, רכבי לוגיסטיקה, רכבים שיתופיים, רכבים פרטיים, רכבי שילוח והפצה ועוד.

סיטי טרנספורמר - פנים הרכב

---

סיטי טרנספורמר – תכנון ופיתוח

התכנון והעיצוב החדשים גובשו לאחר מחקר ותהליך למידה ממושך ומקיף, וכוללים ליטושי עיצוב ליחידות התאורה והמעטפת החיצונית כולה, ובנוסף כוללים המשך פיתוח של מערך המתלים ומנגנון התרחבות, מנגנון ההיגוי, מפשק הגלגלים וכן שיפור משמעותי לארגונומיה בתא הנוסעים.

את מנגנון ההתרחבות ניתן להפעיל במהירות של 6-8 קמ"ש ועד כ- 30 קמ"ש.

תכנון מרחב המחייה בתא הנוסעים והמטען מהווים אבן דרך חשובה באבולוציה של הדגם לקראת היצור הסדרתי, שצפוי להתחיל במחצית השנייה של שנת 2025 בטורינו שבאיטליה. לצורך כך, החברה מגייסת הון. עוד השנה, ייחשף הרכב המתועש הראשון בטורינו.

סיטי טרנספורמר - פנים הרכב

סיטי טרנספורמר - פנים הרכב

סיטי טרנספורמר – טעימה מהנהיגה ומהנסיעה

פגשנו את רכב ההדגמה עם לוחיות הרישוי הגרמניות, שהוא אב הטיפוס, באזור תעשייה עתידים, שם נמצאים גם משרדי החברה, וזהו אחד משטחי המרעה הניסיוניים עבור הסיטי טרנספורמר.

התמקמות ברכב היא במרכז, מטפורית ניתן להגיד שהאדם/ לקוח במרכז, וגם שלקוחות בכל העולם ינהגו ברכב באופן דומה, כשכאן אין יותר משמעות להגה שמאלי או ימני ברכב.

התפיסה שונה, ויש להתרגל למיקום היחסי ברכב ולמימדים שלו. מראה פנימית לא תמצאו כאן, הרי הנוסעים מכסים את כל שטח הפנים של החלון האחורי.

תנועה לאחור מתבצעת דרך המראות ובסיוע מצלמת רוורס, שתמונתה מגיעה מהמסך הראשי, הנמצא כיום מימין להגה. בעתיד המסך צפוי להיות במרכז, מאחורי ההגה.

משני צידי הרכב נמצאות דלתות, כך שגם אם תחנו בסמוך לקיר משמאל או מימין, עדיין נוח לצאת מהרכב.

רכב ההדגמה מצויד בשני גגות שמש קטנים שיוחלפו באחד בודד בגרסת הייצור, למען שמירה על טמפרטורה נוחה ברכב; גם החלון הקדמי יימשך עוד לאחור לעומת המצב הקיים, וכך יהיה קל יותר לראות את הרמזורים בעיר.

השליטה ברכב קלה להפליא, כשהמצב ה"צר" מוגבל כיום ל-30 קמ"ש. לחיצה בת 2 שניות על הכפתור הייעודי, הסרנים מתרחבים, ומאפשרים תנועה עד 90 קמ"ש. התאוצה זריזה ומפתיעה, כמו ההתנהלות הכללית וההשתלבות בתנועה. 

הישיבה עצמה נוחה למדי והרכב שקט באופן יחסי, מבחינת בידוד הרעשים שמגיעים מהכביש.

סיטי טרנספורמר הרכב העירוני המתקפל הראשון בעולם

---

סיטי טרנספורמר - על היזמים

מייסד החברה והמנכ"ל הוא ד"ר אסף פורמוזה- ד"ר בהנדסת מכונות מאונ' בן גוריון. פורמוזה הקים וניהל בעברו את חברת הסטארט אפ "מוב אנד דייט"; את סיטי-טרנספורמר הקים בתחילת שנת 2014 והוא אחד מהוגי ורושמי הפטנט של מנגנון הקיפול הייחודי של הרכב.

מייסד שותף וסמנכ"ל אופרציה ואסטרטגיה של החברה הוא אודי מרידור - בעל תואר שני בננו פיזיקה.

במהלך 2014 לקח אודי חלק בתוכנית של אוניברסיטת סינגולריטי של נאס"א, ונטל חלק בהקמה של שתי חברות בתחום החלל, תקשורת ואנרגיה מתחדשת.

מייסד שותף נוסף ומנהל העיצוב של החברה הוא אייל קרמר - שותף להקמת חברת העיצוב התעשייתי הישראלית YAMA; לאייל קרמר ניסיון רב בעיצוב מוצר עבור חברות ישראליות, סוכנויות בינלאומיות ומוסדות ציבוריים ועירוניים. אייל גם זכה בפרסים רבים על עיצובים למותגים ישראליים ובין לאומיים.

סיטי טרנספורמר

---

סיטי טרנספורמר – דבר היזמים

אסף פורמוזה, מנכ"ל ומייסד סיטי-טרנספורמר: "ישנם לא מעט אתגרים בתכנון וייצור מוצר, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר ברכב ועוד כזה עם מנגנון ייחודי ראשון מסוגו בעולם.

כיום, לאחר כעשור של מחקר ופיתוח, נותרו לנו מספר אתגרים להתמודד עמם: אתגר המשקל, להכניס את כל מה שיש לנו ברכבים היום עם מגבלת משקל של 450 ק"ג (לפני הסוללה).

בנוסף, קיים אתגר המחיר, במיוחד שכעת איננו מגובים ביצרן רכב שיכול לעזור עם הפחתת עלויות הרכיבים מייצרני המשנה וכמובן מועד ההגעה לשוק שהינו תלוי גיוס הון.

זו הסיבה שכעת אנו במאמצים לגייס הון שיוכל להוביל אותנו לייצור סידרתי בחציון השני של 2025. במידה ויהיה עיכוב בגיוס ההון גם מועד תחילת הייצור ידחה.

לגבי ספקים, אנחנו בקשרים עסקיים טובים עם מספר ספקים עבור כל מכלול, מה שעוזר לנו להפחית את המחיר תוך כדי שמירה על איכות הרכיבים.

בד בבד, אנו נמצאים בקשר עם מספר יצרני רכב גדולים, כאשר חלקם עוקבים אחר התקדמות החברה זה מספר שנים.

לגבי מגבלת המשקל, עד כה וממה שאנו למדים, אנו היצרן היחיד בתחום שמצליח לעמוד במגבלת המשקל ולהביא חווית פרימיום - גם מבחינת ארגונומיה וגם מבחינת כל הרכבים שמצליחים לדחוס במשקל הנוכחי.

השלב הנוכחי מהווה אבן דרך מהותית שיחשוף לראשונה את הדגם שיהווה את הבסיס לייצור הסידרתי עם הרכיבים המותאמים לרכב כולל מתלים, בולמים והיגוי המותאמים לרכב המתקפל שפיתחנו, שיתנו חווית נסיעה טובה יותר ובמחיר שיתכנס למחיר בו ישווק הרכב, 16,000 יורו לפני מיסים.

גיוס הכספים בעת הנוכחית חשוב על מנת להגיע לייצור ולמסירת רכבים במועד המתוכנן, עוד במהלך שנת 2025. חשוב לציין שממה שאנו למדים, כולל דרך מחקרים של חברות כמו מקינזי – השוק של רכבי המינימוביליטי (עד 600 ק"ג) אמור לגדול בצורה אקספוננציאלית עד לשוק של 340 מיליארד דולרים באירופה, ארה"ב וסין ב-2030 (כיום עומד על פחות ממיליארד דולרים).

אנו רואים התעניינות רבה ברכב באירופה, ובעיקר בגרמניה, משם גם נוצרו רוב ההזמנות המוקדמות של רכבים.

הפיתוח והפטנטים הינם כחול לבן, אך חלק גדול מהידע הגיע ומגיע ממומחים מתעשיית הרכב וכמובן שהידע נצבר בחברה.

פרופ' יוהאן טומפורדה, מייסד חברת סמארט ובכיר לשעבר בדיימלר מרצדס, חבר לחברה בראשית דרכה, ומסייע רבות לחשיבה ולפיתוח.

בנוסף ישנם שיתופי פעולה עם חברות בתחום הרכב מגרמניה, צרפת ואיטליה, שם נייצר את רכבי החברה.

החברה תציג ככל הנראה מודלים נוספים עתידיים כבר השנה, בעת חשיפת הרכב המתקפל המתועש הראשון, במטרה לסחוף אחריה משתמשים רבים ולייצר אימפקט מהותי בערים צפופות כברלין, פריז, לונדון ותל אביב.

ארבעה רכבי סיטי טרנספורמר נכנסים בחנייה של רכב בודד וחוסכים 75% מקום. רק תחשבו על 10,000 טרנספורמרים שמחליפים 10,000 רכבים עירוניים רגילים - איזה אימפקט זה הולך לייצר. הרבה אזורים ירוקים במקום אזורי חנייה".

 

אודי מרידור, מייסד שותף, סמנכ"ל תפעול ואסטרטגיה בסיטי טרנספורמר: "בשנים האחרונות, ישנה מגמה שהולכת ומתחזקת של הוצאת רכבים ממרכזי הערים, בעיקר באירופה.

ההבנה היא שרכבים הם גדולים מדי, ותופסים בערים מסוימות עד כ-50% מהשטחים הציבוריים.

השילוב של רכב חשמלי ונקי, קל משקל וקטן, יש ביכולתו להפחית באופן משמעותי את העומס על התשתיות והמרחב העירוני.

בנוסף, מכיוון שרכבים פרטיים נמצאים למעשה בשימוש רק ב-4% מהזמן ובשאר הזמן, פשוט חונים, המודל העסקי של החברה ויכולות השיתופיות אותן מפתחת סיטי טרנספורמר, מאפשרים ניצול שהוא משמעותית גדול יותר, של כל אחד מרכבי החברה, ובכך תורמים תרומה נוספת ומשמעותית להורדת העומס על התשתיות העירוניות, כמו גם לשימוש יעיל יותר במשאבים.

 

אייל קרמר, מייסד שותף, סמנכ"ל עיצוב בסיטי טרנספורמר: "הדגם החדש שלנו מבטא אסטרטגיית עיצוב, שמטרתה להפוך את המותג שלנו לחברת הפרימיום של קטגוריית רכבי המיקרו.

בעיצוב החדש בחרנו בגישה בוגרת יותר, עם קווים נקיים ומודרניים, תוך צמצום השימוש בקישוטיות מיותרת.

המוצר החדש משלב שיטות ייצור מבוססות sheet metal, המבטיחות איכות גבוהה של גימור ומתן חוויה חושית דומה באיכותה לרכב מהקטגוריות הגבוהות יותר.

אנחנו רוצים לחבר את התחושה הקלילה ונטולת המאמץ עם איכות סולידית ומוכרת.

ה-CT1 שימש אותנו למחקר משתמשים מקיף: מאות אנשים נהגו בו, החל מנהגי ניסוי של חברות רכב ועד לעובדי עירייה ללא ניסיון נהיגה קודם ברכבים מסוג זה.

רוב המחקר נעשה במקומות שבהם מתקיים הפיתוח – בגרמניה, באיטליה ובישראל.

בבחינת התוצאות, שמנו דגש על שיפור הארגונומיה וחווית הנסיעה, נוחות הכניסה והיציאה מהרכב, והרחבת מרחב הראיה משמעותית.

המטרה שלנו הינה להפוך את זמנם של הנוהגים בכביש לזמן טוב יותר מבחינת משך הנסיעה, בשאיפה לכך שתהיה קצרה ככל הניתן.

התהליך כולו נועד להוביל ליצירת מוצר שהוא לא רק בוגר ושלם יותר, אלא גם משדר ביטחון עצמי ובטיחות אמיתית.

בעזרת אסטרטגיית הפיתוח שלנו אנו שואפים לקדם את הקטגוריה ולעזור לאנשי העיר להתגבר על הדעות הקדומות והפחדים מאמצעי תחבורה שמהוות לדעתנו את עתיד הנסיעות בסביבה אורבנית".

 

אורי לביא, מנכ"ל RIDE VISION: ״CT-Transformer לא רק משנה את צורת ההתניידות העירונית, אלא גם דואגת שהיא תהיה הבטוחה ביותר.

CT-Transfomer משלבת ברכביה טכנולוגיה ייחודית כחול-לבן, של חברת Ride Vision הישראלית, אשר בנתה מערכות עזר בטיחותיות לנהג, המתאימות במיוחד לרכבים זעירים, אופנועים וקטנועים.

רכבים זעירים ודו-גלגליים מייצרים תנועה מיוחדת בכביש שקשה לצפותה מראש ומערכת Ride Vision נבנתה להבין תנועה זו ולספק מעטפת ביטחון נוספת לנהגי CT-Transfomer.

הנהגים מקבלים שלל של התרעות על סכנות בכביש, כגון סכנת התנגשות קדמית, אי שמירת מרחק, שטחים מתים ועקיפות מסוכנות. בנוסף, הטכנולוגיה של Ride Vision מאפשרת ל-CT-Transformer להבין שאין סכנות בסביבת הרכב ולפתוח אוטומטית את בסיס הגלגלים על מנת לייצב את תנועתו״.