מרצדס ספרינטר החדש מבחן דרכים

מרצדס ספרינטר החדש מבחן דרכים
מרצדס ספרינטר החדש. נאה, מעודן, בטיחותי וטכנולוגי מבעבר

יצאנו לבחון את הדור השלישי של המרצדס ספרינטר כדי לגלות אם ועד כמה ניתן לשלב בין פרקטיות של רכב עבודה גדול לבין אווירה יוקרתית וטכנולוגיה של רכב מבית היצרן עם סמל הכוכב המשולש

טל אבן | 29/04/19

מרצדס חשפה את הדור השלישי של רכב ההובלה/ היסעים הפופולרי שלה, הספרינטר, לפני כחודש, בהשקה שסוקרה כאן בגלגלים.

כמה מיליוני יחידות ו- 24 שנים חלפו מאז שהוצג הספרינטר הראשון לעולם, ו-13 שנים מאז שהושק דור שני ב-2006, מוצג כעת הדור השלישי, שמביא איתו כמה בשורות חדשות.

עם הכניסה למתחם הרחב של כלמוביל בראש העין, הספרינטר, שכבש בארץ נתח שוק של כ-30% מהסגמנט ובאירופה אחז בכ-18% מכובדים ממנו, קיבל את פנינו.

רכב ההדגמה שקבלנו היה 314 קומפקט אוטומטי. למרות שנצבע בלבן כמו רוב כלי הרכב מהסוג הזה, מייד ניכר כי העיצוב שלו, מהחזית בעיקר, שונה ומעודן אל מול הדגם הפורש. הגריל גדל באופן משמעותי, הפנסים קטנו והפכו צרים יותר והמראה הכללי עדכני ונאה הרבה יותר.

מצדו של הרכב ומחלקו האחורי אין בשורות עיצוביות מיוחדות, ואם לדבר במונחי משא והובלה, הפונקציונליות שלו נותנת כאן את הטון. כן ניתן לראות מהצד את החלונות האחוריים שנפערו לטובת היושבים מאחור, בגרסה כפולת הקבינה הזו.

כניסה אל הרכב וניתור אל-על לעבר מושב הנהג, מגלה מושב נהג הידראולי ארגונומי, הניתן למספר כיוונונים לרבות אורך המושב עצמו. בחלקו הקדמי התחתון מצויה ידית המנטרלת את נדנוד המושב מעלה מטה, אם הנהג יחפוץ בכך, לצד גלגל שבאמצעותו ניתן וכדאי לכייל את המושב לפי משקלו של הנהג, זאת אם הנהג רוצה להימנע בכבישים מנדנוד מעיק במושבו, תוך מפגש עם "סוף מהלך" המושב, המלווה בחבטה לא נעימה ומתן תחושה כללית של אותו כלבלב היושב על לוח המחוונים ומהנהן בראשו.


 

המושב עצמו, המצויד במשענת דקה ליד ימין, מתגלה כנוח ומזמין, גם בנסיעות ממושכות.

ממול ישנו גלגל הגה עם הסמל היוקרתי במרכזו, הניתן לכיוונון לארבעת הכיוונים, שלמעט היעדר חיפוי עור (בגרסה זו) ושליטה על מספר מערכות, נראה כאילו נלקח היישר מרכבי השרד של המותג.

על ההגה כפתורי תפעול המסך הראשי, כאן במהדורה מוקטנת בת 7", תפעול קולי של מערכת ה- MBUX הכוללת מסך צבעוני אינטואיטיבי, חיבור בלותוס' עם השמעת קבצי מוזיקה, Apple car play ו- Android Auto וכו'.  בצדו הימני ישנם כפתורים השולטים על מסך שבלוח השעונים הכולל את מחשב הדרך, כאן במהדורה לא צבעונית. בגרסה זו בולטת בהיעדרה בקרת השיוט (רגיל ואדפטיבי), ברכב המיועד לגמוע מרחקים ארוכים ולארח את נהגו שעות רבות ביממה.

כן אהבתי את כפתורי המגע הקטנים שעל ההגה, אינטואיטיביים וחכמים, גם הם לקוחים משאר ההגאים שברכבי הפאר של מרצדס.
מאחורי ההגה ישנם ידית ההילוכים האופיינית למותג, שהיא קלה ונוחה לשימוש ואף כפתורי פלוס ומינוס להעברה "ידנית" של ההילוכים בגיר, 9 במספר.

לנהג שאינו מורגל לנהוג במרצדס, עלולה להיות תקופת הסתגלות קצרה עד שיפעיל את המגבים מהידית השמאלית המיועדת לכך, מאחורי ההגה, ללא שינסה תחילה דרך ידית ההילוכים דווקא.

לוח השעונים פשוט למראה, אך נהיר וקריא, וניתן לדלג בקלות בין כל התפריטים, ולקבל בזמן אמת את כל המידע הנדרש.    

בצדי הדש בורד ומערכת המולטימדיה ישנם פתחי מיזוג עגולים ונאים, גם הם צועקים את השפה העיצובית העדכנית של המותג.

מתחת למסך המרכזי תפעול של בקרת האקלים (חד אזורית), כשגודלו העצום של הדש בורד מאפשר לכפתורי התפעול הגדולים להתרווח להם, כמו גם כפתור הווליום העצום והמבודד ואלה של הפעלת המולטימדיה הנמצאים מעל.

מתחת ישנם פתחי אחסון גדולים, כמו גם בחלקו העליון של הדשבורד, שם ישנה עמדה להנחת הטלפון וטעינתו (לא אלחוטית בדגם זה) וארבעה מחזיקי כוסות, הרחוקים מעט מהישג יד.

בדגמים הבכירים יותר, תא הנהג מציע מסך 10.25", ובנוסף חיישן גשם, צג מידע צבעוני וגדול (5.5") במרכז לוח המחוונים, משטח הטענה אלחוטית לטלפונים חכמים, הגה בחיפוי עור ומראות מתקפלות חשמלית (מתכווננות חשמלית בכל הדגמים). 

מראה פנימית איננה, בשל המחיצה שמאחור, ובהעדרה של מראה בסוככי השמש, מכפי הנראה שמתכנני הרכב ידעו שלא תהיינה הרבה נהגות שיחפצו לבדוק את מצב האיפור שלהן ברמזור. 

לצד מושב הנהג ישנו מושב כפול עם שתי חגורות בטיחות, מתחתיו מתגלה תא אחסון ענק, רק חבל שהוא קבוע וללא אפשרות של הטיית משענת הגב או להזזה כלשהי לפנים או לאחור. 

מבט לאחור מראה שורה בת 4 מושבים בהתקנה מקומית, וסה"כ שבעה בתצורה זו של הספרינטר. המושבים הללו מתגלים כנוחים, גם למבוגרים, אך למרות חלונות גדולים וקו חלונות נמוך יחסית, המושבים עצמם מעט נמוכים מדי והתחושה שם פחות מזמינה, כאילו יושבים קרוב לרצפת הרכב. מבוגרים יצליחו אמנם ליהנות מהנוף בדרך, אם יתמתחו כמעה, ילדים קטנים פחות.

מרווח הרגליים בשורה השנייה עצום, ויש כאן גם תאורת תקרה שהותקנה, רק שאין כאן פתחי מיזוג אוויר. גובה המרכב, גם בגרסה הקומפקטית וה"נמוכה" הנבחנת, מאפשר למבוגרים (מעל כ- 1.75 מ') לעמוד עם רכינה קלה בלבד בשורת המושבים הזו.    

את ההתקנה המקומית בשורה זו משלימים ציפוי לרצפה ולתקרה של הרכב, דיפונים בדפנות המרכב וחלונות עם פתיחה ידנית, כמו גם מחיצה המפרידה מתא ההובלה שמאחור.

פתיחת תא האחסון מאחור מגלה חלל מלבני מדופן באלומיניום, שמתאים יותר להובלת מזוודות רבות או קופסאות גדולות, פחות לריהוט או למכשירים גדולים במיוחד. מידותיו (נטו) של ארגז האחסון עומדות על 1.62 מ' לגובה, 1.56 מ' לרוחב (אם כי מרחק נטו בין בליטות בתי הגלגלים עומד על 1.37 מ'), כשהעומק נטו של הארגז עומד על 1.30 מ'.

הספרינטר מצויד בהנעה קדמית, מה שמאפשר הנמכת סף ההטענה בארגז מאחור בכ-8 ס"מ תמימים, נתון משמעותי כשמעמיסים אותו.

מניעים

לחיצה על כפתור ההנעה מעירה לחיים מנוע דיזל בנפח 2.1 ל', המפיק 143 כ"ס. עם משקל עצמי לא מבוטל של 2,150 ק"ג (וכושר העמסה של 1,400 ק"ג נוספים), הרכב מפתיע בתגובתו הזריזה, כשהמעבר בין ההילוכים השונים חלק ומהיר, ודי מהר מגיעים למהירות המרבית המותרת באותו הכביש, גם אם מדובר בכביש 6. שאון המנוע אינו רם, חומרי הבידוד טובים, ויחסי ההעברה הקרובים בין תשעת ההילוכים מאפשרים שיוט נינוח ושקט, כשב-110 קמ"ש מד הסל"ד מתייצב על כ-1,750 סיבובים לא גבוהים. עובדה זו אף סייעה לייצר נתון צריכת דלק טובה לסגמנט, עם 9.9 ליטרים ל-100 ק"מ, או בעצם מעט מעל 10 ק"מ לכל ליטר של סולר, כשרוב הקילומטרים היו בנסיעה בין עירונית, גם אם הררית לעיתים.

לספרינטר שלל גרסאות המציגות תצורות, אורכים, גבהים ומספר מושבים בהרבה מאד אפשרויות.

למרות שלמבחן התייצבה הגרסה ה"קומפקטית", המציגה מימדי רכב נדיבים לכשלעצמם, עם אורך של 5.267 מ', רוחב בן 2.02 מ', גובה של 2.356 מ' ומרחק סרנים בן 3.259 מ', לא מדובר ברכב קטן מימדים, עדיין, התמרון איתו בכביש, בחניה ובעיר מפתיע בפשטותו, גם למי שאינו נוהג באופן שגרתי בסוג כזה של כלי רכב.

עם זאת, מצלמת הרוורס שאינה קיימת, ותמרון דרך מראות- צד פלוס חיישני חניה אחוריים, מסרבלת מעט את התמרון לאחור, הגם שעם שילוב להילוך אחורי, צפצוף "רכב כבד נוסע לאחור, נא להישמר בהתאם" פועל.

שמשת החזית עצומה ומקנה תחושת שליטה טובה, ואותה מנקים שני מגבים הכוללים מתזים המותקנים עליהם.    

גרסת ה-314 "שלנו" כוללת מספר מערכות בטיחות סטנדרטיות, בהן בלימת חירום אקטיבית, מערכת עזר לשמירה על נתיב (לרבות רעד בהגה) ומערכת עזר בעת רוחות צד המאיימות על היציבות הכיוונית של רכב כה גבוה עם מרכז כובד גבוה, דרך בלימה סלקטיבית של הגלגלים.

בכל הדגמים קיימת נורית אזהרה של משולש אדום, הנדלקת במידה והתקרבת יתר על המידה לרכב שמלפנים. האזהרה טובה ומבורכת, עם זאת נורה אדומה בלוח המחוונים מעידה בדרך כלל על תקלה ברכב.

בדגמים הבכירים ניתן למצוא גם בקרת שיוט (הכוללת גם בקרת שיוט אדפטיבית), מערכת לזיהוי עייפות נהג, ניטור שטחים מתים ומערכת סיוע אקטיבית לשמירה על נתיב.

שתי מערכות יעילות הקיימות בכל הדגמים הן auto hold בעת עצירה, המונעת מגלישת הרכב קדימה וכן מניעת דרדור לאחור בזינוק בעליה.

מדוממים

מרצדס הצליחה לייצר ספרינטר שהוא נאה, מעודן, בטיחותי וטכנולוגי מבעבר, כשמערכת המולטימדיה וההגה עשויים לתת לנהג תחושה כאילו התיישב ברכב שרד של היצרן.

היא גם עוטפת את העסקה בשנתיים אחריות או 200,000 ק"מ, עם אפשרות להרחיבה עד לכדי 4 שנים או 400,000 ק"מ, מה שמגיע קודם.

לצד זה, בעלי הספרינטר החדש ייהנו משירות אותו השיק היבואן ממש לצד הספרינטר החדש, "Colmobil Pro", הכולל פתרונות מימון אטרקטיביים וגמישים, אפשרות לליסינג תפעולי, שירות לקוחות סביב השעון, אפשרות לביטוח וטרייד אין וגם הסכמי אחזקה.   

עם זאת, מחירו של הספרינטר החדש נע בין 200,000 ל-400,000 ₪, תלוי בגרסה. הגרסה האוטומטית בה נהגנו עולה כ-285,000 ₪.

מחיר זה גבוה בכ-10 עד 20 אחוז ממחירי המתחרים, כמו פולקסוואגן קרפטר (החולק עם הספרינטר חלק מה-DNA) או הפורד טרנזיט, שאף מציגים ברמות המחיר המצוינות לעיל מרכב גדול יותר ואבזור עדיף בחלק מהמקרים.

האם סמל הכוכב המשולש, מעטפת השירותים סביב, תחושת האיכות הכללית המשובחת שבחומרים והנגיעות מעולם הפרימיום של מרצדס יספיקו כדי לשלם את הפרמיה הנוספת? זה נתון לטעמו האישי של הלקוח.