לקסוס UX מבחן דרכים

לקסוס UX מבחן דרכים
לקסוס UX, "ה-DNA של לקסוס משודר אל נוסעיו מכל פינה"

שוק רכבי הפנאי מתרחב במהירות על חשבון קטגוריות רכב אחרות. לפני כחמישה חודשים, השיקה לקסוס ישראל את ה-UX, רכב הפנאי היוקרתי והקטן שלה, שניתב עצמו, בהנעה קדמית, היישר אל עבר אחת מהקטגוריות החמות ביותר שיש. יצאנו לפגוש אותו בגרסתו ההיברידית

טל אבן | 28/08/19

רבות כבר נכתב על הסיבות שגורמות לפלח שוק רכבי הפנאי לבעור.

אם פעם סגנון הרכבים הזה כלל רכבים גסים, חיות שטח כפולות הנעה, נוחים פחות וקשוחים יותר לתפעול, עם פשרות לא מעטות אל מול רכב אחר, הרי שהיום רכבי הפנאי נעימים, מאובזרים, רכים ולא באמת מייצרים פשרות. עם זאת, הם ויתרו ברוב המקרים על הנעה כפולה ויכולות שטח, תוך שהם נותנים חוויה ותחושה של "עם" ולא "בלי".

הגובה הנוסף שמאפשר כניסה, יציאה ושליטה על הנעשה בכביש, כולם עדיפים על רכב שאינו רכב פנאי. המראה הקשוח והמסוקס, המרחב הפנימי העדיף, היכולת לקפץ מעל למדרכות.

כל אלה הפכו את המילה SUV, sport utility vehicle, לטרנד חם ולנחשקות מוטורית, ומהתדמית הזו נהנים גם אלה שאינם מציגים מידות גדולות או יכולות שטח כלשהן.

ובכן, גם ה-UX מונע על ידי גלגליו הקדמיים, מציג מרווח גחון של 16 ס"מ בלבד, והוא קטן מידות באופן יחסי ( 4.495 מ' לאורך, 1.54 מ' לגובה ובסיס גלגלים בן 2.64 מ') לרבות תא מטען לא ענק (438 ל' בגרסה ההיברידית, 452 ל' בבנזין), עדיין, הוא מסתובב עם גאוות יחידה גדולה. היחידה של רכבי הפנאי הקטנים היוקרתיים.

כשניגשים אל הרכב, ניכרת מייד שייכותו של ה- UX למשפחת לקסוס העכשווית, עם גריל "שעון החול" הענק בחזית, פנסים מלוכסנים עם חתימות לד נאות ומזוהות בצורת ה"וי", פגוש קדמי מעוטר במעין כונסי אוויר גדולים. זה ממשיך בצדי הרכב עם קווי אורך אלכסוניים, כשיחד עם חלונות כהים, קורות A ו-C צרות יחסית וחישוקים נאים (18") יוצרים צדודית דינאמית ומסקרנת.

מאחור ממתינות לנו יחידות תאורה המחוברות ביניהן בפס לד אדום ייחודי, המבחין בקלות את ה-UX משאר כלי הרכב, בעיקר בחושך, כחותם של הדגם. צבע הלבן-פנינה הלקסוסי מחמיא ל-UX "שלנו" והתוצאה הכללית נאה ומסקרנת.

למבחן קבלנו את הדגם ההיברידי בגימור "F Sport" הגבוה והיקר בהיצע הדגם.

נכנסים

כניסה (ללא מפתח) ומתיישבים במושב הנהג. בגרסה זו המושב מגיע עטוי עור, בעל הזזה חשמלית (10 מצבים) ומחומם, ודי בקלות ניתן למצוא תנוחת נהיגה נוחה.

ההגה עטוף גם הוא בעור נעים למגע, כולל כיתוב f sport"" בחלקו התחתון, ומזכיר הגאים אחרים של רכבי הקבוצה, עם שליטה במערכות הנהיגה האקטיביות, במחשב הדרך ובחלק מהמולטימדיה והבלותוס'. מולנו נמצא בלוח השעונים מסך צבעוני בן 7", המידע שם קריא ודובר עברית.

פיצ'ר נחמד שם בדמות הזזה חשמלית של המחוון העגול העיקרי הצידה, לטובת קבלת נתונים רבים יותר במסך, זכה בכמה נקודות זכות מתחום הייחוד.

מימין מוצאים שעון זמן אנלוגי נאה ומסך גדול של המולטימדיה (10.3" בגרסה זו, 7" בשתי הגרסאות הנמוכות יותר), הנשלט על ידי משטח המגע המוכר של לקסוס, אליו יש להתרגל, פעולתו כמעין משטח מגע של מחשב. אולם, לא תמיד ניתן להגיע כבר בניסיון הראשון, בעת נהיגה, לתחנת הרדיו אליה התכוון הנהג או הנוסע לצידו למשל. כאמור, התפעול שלו דורש למידה והסתגלות.

סביב משטח המגע נמצאים כפתורים מקצרי דרך למפת הניווט (אם מותקנת), לרדיו ולתפריט הראשי.

אהבתי  את הגלגל השולט על עוצמת השמע של הרדיו, הנמצא באופן מאוזן בתחתית משטח  המגע, בצמוד למשענת היד הרחבה שנמצאת בין 2 המושבים הקדמיים. בפועל המיקום מתגלה כחכם וזה עובד מצוין.

איכות החומרים מוקפדת מאד, כמו גם קווי התפירה שעל הדש בורד ובחלל הנוסעים כולו ויחד עם שילוב צבעים נעים (במיוחד עם המושבים הבהירים), נוצרת סביבת נוסעים מזמינה מאד.
 


הישיבה ברכב מרגישה גבוהה במעט מזו הנמצאת ברכב שאינו SUV, ויחד עם הגג המשתפל נמוך יחסית, התחושה אינטימית משהו ופחות "ג'יפאית" מזו שמקבלים אצל המתחרים כג'יפ קומפאס או וולוו XC40, שאמנם קצרים ממנו במספר סנטימטרים, אך גבוהים בכעשרה ס"מ. רבים ימצאו בכך יתרון דווקא, בשל העובדה שהלקסוס הצעירה מעניקה "תחושת פרייבט", אותה הם מעט איבדו ברכבי הפנאי הגדולים והגבוהים של השנים האחרונות.

מעבר למושב האחורי חושף מושבי עור נעימים, אך המרווח לרגליים שם מוגבל, במיוחד למבוגרים. כאן מוצאים פתחי מיזוג אחורי וחיבורי USB, שיסיעו ודאי להשיג מעט "שקט מסכי" מהזאטוטים שישבו שם.

נוסעים

לחיצה על כפתור ההנעה/ כיבוי הגדול והכחול מעורר לחיים מנוע חשמלי חרישי, ויוצאים לדרך.    

כבר בתחילת הנסיעה בולט הבידוד האקוסטי שמהנדסי לקסוס הצליחו להגיע אליו. ניכר כי השמשות לא רק שמבודדות חום, אלא גם את כל רעשי העולם שבחוץ, ברמת ביצוע בה פגשנו במכוניות יקרות בהרבה.

הדבר מורגש אפילו יותר בעת שימוש בצופר הרכב, שצפצופו כאילו הגיע מרכב אחר, מרוחק.

לגרסה ההיברידית 184 כ"ס סה"כ (173 בגרסת הבנזין), נתון ההאצה למאה מדבר על 8.5 שניות (9.2 ש' בבנזין), וזה מרגיש ריאלי לחלוטין.

בלחיצה הגונה על הדוושה, שם מנוע הבנזין מצטרף לחשמלי ומותח את שריריו, הרכב מאיץ באופן נחוש ומפתיע, ולא רק ביציאה מידית ונמרצת מהמקום המאפיינת מכוניות המצוידות במנוע חשמלי, אלא גם בהאצות ביניים. גם פס הקול המלווה נעים לאוזן, ונשמע כגרגור ספורטיבי כמעט.

הגיר הרציף מחולק למעין 6 יחסי העברה קדמיים, ואף מלווה בגרסה זו במנופי העברת הילוכים מאחורי ההגה, אך עדיין, ברכב היברידי עם גיר רציף, בו ההתנהלות של הנהג מלכתחילה שונה מהתנהלות ברכב עם מנוע בנזין או דיזל, אלה מרגישים מעט מיותרים.

התנהגות הרכב בטוחה וצפויה, קל לנהוג בו באופן נמרץ, והרכב כנראה יעמוד בקלות בכל דרישות בעליו שומר הסביבה.

בסופם של מספר ימים איתו, שכללו שיוט נינוח לצד נסיעה מאומצת, בעיר ומחוצה לה, הוא הראה צריכת דלק ממוצעת של 14.8 ק"מ לליטר.

 

מחירים, רמות גימור

הרכב מגיע ב-3 רמות גימור.

כבר בראשונה, LUXURY (228,000 ₪ להיברידית, 205,000 ₪ לגרסת ה 200 בנזין), מוצאים בורר מצבי נהיגה, בלם יד חשמלי אוטומטי, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג מאחור, חיישן גשם, חיישני חניה אחוריים וקדמיים עם תצוגה גרפית על המסך, מצלמת רוורס, חישוקי 18" וצמיגי run flat.

גרסת PREMIUM (248,000 ₪ להיברידי ו- 225,000 ₪ לבנזין) מוסיפה גג שמש חשמלי, ריפודי עור למושבים, חימום למושבים קדמיים, משטח הטענה אלחוטי לנייד ופנסי ערפל קדמיים עוקבי פניה (LED).

גרסת העילית בה נהגנו, F SPORT, קיימת רק בגרסה ההיברידית ומחירה 265,000 ₪.

כאן מוצאים גם כוונון הגה חשמלי, מסך רחב 10.3", מערכת סאונד משודרגת עם 8 רמקולים, דוושות ודיפוני אלומיניום, כוונון חשמלי למושבים קדמיים ומנופי העברת הילוכים מההגה.

מבחינת בטיחות, כל הגרסאות מצוידות ב LSS+ (Lexus safety system), הכולל בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת לזיהוי תמרורים, מערכת לסיוע במצבי חירום, התראה ומניעה אקטיבית של סטייה מנתיב ומערכת אורות גבוהים אוטומטית.

קהל היעד                   

ה-UX לא נועד לשנע משפחות מטיילות עם 3 ילדים פלוס כלב. במיוחד אם מדובר בטיולי אוהלים או חאן בדרום. הוא לא נועד לרדת מהכביש ולאתגר עצמו מול מכשולים בשטח.

ה-UX, במיוחד בגרסתו ההיברידית, נועד קודם כל לגמוע מרחקים בנינוחות, בשקט מופתי ובצריכת דלק נמוכה יחסית.

הוא מעניק פינוק לנהגו ולנוסעיו, תוך הקפדה על איכות הרכבה טובה, הנדסת אנוש חכמה ותחושת יוקרה כשה-DNA של לקסוס משודר אל נוסעיו מכל פינה.

הוא גבוה מרכב "רגיל", מעוצב בסגנון מושך עין ואלגנטי, ואם להסתמך על מוניטין המותג בארץ ובעולם, צפוי גם להיות אמין לאורך זמן, סחיר ולהשיג רמה גבוהה של שביעות רצון מבעליו.

אז מיהו קהל היעד של ה-UX המצודד החדש של לקסוס?

קהל היעד רחב, וכולל מחד זוגות בגיל השלישי, סבים וסבתות לזאטוטים קטנים שנוסעים איתם לא פעם מהחוג ואל החבר כסיוע להוריהם העסוקים של הילדים ומאידך, נהג המחפש רכב יוקרתי משני במשפחה, המשמש את אחד מבני הזוג ביום יום, במיוחד אם הנהיגה היא בעיר, שם ניתן לנצל את היתרון הגדול של מערכת ההינע ההיברידית, ולנוע בעיקר על חשמל.