לקסוס LS500 מבחן דרך

לקסוס LS500 מבחן דרך
לקסוס LS500 החדשה, "האומוטנאשי" מיושם מפגוש אל פגוש..

כיצד הלקסוס היקר ביותר, רכב שרד המצויד במנוע בנזין שעולה סביב מיליון ש"ח פלוס, מתמודד בעולם בו רצים לכיוון כלי רכב גבוהים, חשמליים ואוטונומיים? לקחנו את הלקסוס LS500 למסע היכרות

טל אבן | 30/05/19

סיקרן אותנו להכיר אותו ואת מרכולתו באופן אישי, אך מעבר לכך, כיצד הלקסוס היקר ביותר, רכב שרד המצויד במנוע בנזין שעולה סביב מיליון שקלים פלוס, מתמודד בעולם בו רצים לכיוון חשמלי, אוטונומי, בזירה מוטורית בה פיתח קהל היעד חיבה מיוחדת לכלי רכב גבוהים (SUV) ובעיקר, בעולם בו ישנו לקסוס מנהלים מאובזר ומצודד, IS300h שמו, שעולה כרבע מה-LS.

רכב פאר הצדיק בעבר את מחירו הרם באמצעות טכנולוגיה עילית (כוח, ביצועים, מערכות חדשניות) לצד שימוש בחומרים משובחים. (עור, אלומיניום, עץ). כל אלו נעדרו ממכוניות שלא היו פרימיום.

בעידן הנוכחי, בו טכנולוגיה הבאה לידי ביטוי במערכות אוטונומיות או אוטונומיות למחצה, מערכות בטיחות מתקדמות, הנעות היברידיות וחשמליות מלאות, זו שנמצאת גם ברכבים סטנדרטיים הפונים במחירם המפתה לקהל נהגים רחב ואפילו לציי הרכב, ניכר כי רכבי הפאר צריכים להתאמץ הרבה יותר, במיוחד כשתג המחיר שלהם מכיל 7 ספרות.

עור מובחר ושימוש בקרבון לא יכולים לבדם להצדיק את הפערים הללו במחיר.

אז מה כן?

הסך הכללי עולה על חלקיו או, אם תרצו, אפקט הוואוו

כשמתקרבים אל הרכב, בוחנים את קימוריו ומתרשמים ממימדיו, מגלים מראה כללי מושך תשומת לב ומתעוררת סקרנות רבה: הסבכה הקדמית במראה שעון חול עצום, בנויה משלל מעויינים עם גימור ניקל נוצץ, חישוקי ענק (20") בוהקים, יחידות תאורה קרביות מלפנים ומאחור, מרכב ארוך (5.235 מ') השומר על מראה של רכב-קופה-4 דלתות ארוך וספורטיבי אך אלגנטי מאד, כולם תורמים לכך שכשהרכב מתקרב אל עבר שער הכניסה לאירוע הקוקטייל היוקרתי, לא ניתן יהיה להתעלם ממנו. לרכב יש "אפקט כניסה" או את "אפקט הוואוו" ובמנות גדושות.

כשנכנסים לרכב, התחושה הכללית לא משתנה:

הנהג מתיישב במושב המרווח אותו עוטה עור נאפה, הניתן לכוונן ללא פחות מ-28 מצבים וכולל כמה תכניות מסאז' מובנות.

מולנו ניצב מסך 8" צבעוני בלוח השעונים, המציג מידע נרחב על הרכב; בקונסולה הראשית נמצא מסך ענק (12.3") הנשלט על ידי משטח המגע של לקסוס ומערכת שמע המפיקה צלילים איכותיים דרך 12 הרמקולים הפזורים ברכב.

בקרת האקלים המפוצלת דואגת לכל אחד מארבעת האזורים ברכב בנפרד. שניים מלפנים ושניים מאחור.

יש פה המון תוספות נוספות ב-LS500 הזו; גג שמש, פתיחה והנעה ללא מפתח, מצלמה פנוראמית לחניה, זיכרונות במושבים (כולל מאחור), תא מטען חשמלי הנפתח ללא מגע יד, וילונות צד ואחורי חשמליים, תאורת לד בכל פינה, בפנים הרכב ומחוצה לו ועוד רשימה ארוכה ארוכה של אביזרי מותרות ומערכות נוחות ופינוק.

כשנכנסים למושב האחורי, העניינים שם לא מאכזבים:

אמנם יש כאן 3 חגורות בטיחות, אך ניכר כי המושב תוכנן לפנק שני נוסעים בלבד, אולי את בעלי הרכב עם בן/ בת הזוג, אולי משמש את בעליו לשם סגירת עסקת נדל"ן יקרה עם הפרטנר העסקי.

את ההשערה הזו קל לאושש, מאחר וצג המגע, זה השולט על הטיה חשמלית של המושבים (עד מצב  קרוב לשכיבה), בלא פחות מ-18 מצבים ומערכות הבידור במושב זה, נחשף רק כשמקפלים את משענת היד האמצעית, על חשבון מושבו של הנוסע התיאורטי שבאמצע.

יצוין כי אם בעלי הרכב פוקד את המושב האחורי באופן תדיר, בוודאי ישמח לגלות שישנה אפשרות להזמין את הרכב עם חבילת High Premium, שמלבד חיפויי עור נאפה מיוחד לדלתות, ישנם עוד 4 מצבי כיוונון למושבים מאחור, עד מצב של שכיבה ממש.

מעבר לכך הוא ימצא בחבילה הזו לא פחות מ-7 תכניות שונות לעיסוי שיאצו, לצד מערכת בידור הכוללת מערכת סראונד מבית מארק לוינסון, עם לא פחות מ-23 רמקולים, כונן blue ray לצורך הקרנת סרטים, תמונות, מוזיקה וקבצי טקסט, שני מסכי HD 11.6", וחיבורי HDMI ופתח לכרטיס SD. מחלקה ראשונה של dream liner לטיולי קרקע קרקע.

בטיחות

רגע לפני שיוצאים לדרך, כדאי לבדוק עד כמה הרכב הזה בטוח, ומה הוא יודע לבצע לבדו כשאנו, בני האנוש המעודנים, מפקחים עליו.

נשמח לדעת שיש כאן לא פחות מ-12 כריות אויר, אותן לא נרצה לפגוש לעולם. יש כאן גם את ערכת מערכת הבטיחות, LSSּּ+  בלקסוסית, הכוללת אורות גבוהים אוטומטיים למניעת סינוור נהגים ממול, מערכת התראה ותיקון אקטיבי של סטייה מנתיב, מערכת התראה על עייפות הנהג, זיהוי תמרורים, בלימה אוטונומית במצבי חירום לרבות מתיחת חגורות הבטיחות והגברת עוצמת הבלימה, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי עצמים בשטח מת, התראה על רכבים חוצים מאחור ביציאה מחניה, מערכת עזר לזינוק בעלייה ועוד. הרכב מקבל ציון מקסימלי בסעיף חשוב זה של 8 מתוך 8.

מניעים       

הנייר יודע לספר לנו על מנוע בנזין עתיר יכולת, V6 בנפח 3.5 ליטרים, המפיק לא פחות מ-417 כוחות סוס ומומנט עוקר סתימות בן 61.2 קג"מ, המתחיל להבנות כבר ב 1,600 סל"ד נמוכים.

4.9 שניות. זה משך הזמן שלוקח לספינת הדגל, תרתי משמע, לשנע מעל ל-2.3 טונות אל קו ה-100 קמ"ש. המנוע נתמך בגיר בן 10 מהירויות קדמיות ובהנעה כפולה קבועה.

בפועל התאוצה מוחשית מאד, אך נטולת דרמות בסגנון רכבי ספורט. שקט מופתי, העברת ההילוכים חלקה כמשי, והשיגור מתבצע בהצלחה מענגת, רק שיש לשים לב היטב למד המהירות, שנראה משקר, כמו גם למד הדלק, שבנהיגה נמרצת עלול להיות אכזר. בימי המבחן צריכת הדלק הממוצעת עמדה על 7.5 קילומטרים לכל ליטר של בנזין.

מיליון שקלים? אומוטנאשי.

אז מה בעצם מייצר כאן פער המצדיק תשלום של פרמיה גבוהה על ידי הלקוח, מעבר לרכב מנהלים מפנק וטכנולוגי שעלותו נמוכה בהרבה?

התשובה לשאלה הזו אינה רשימת מכולת של אבזור, נתוני ביצועים של המנוע או מערכות בטיחות מתקדמות. מכל אלה יש די והותר. גם לא פיצ'רים מיוחדים כאבזמי חגורות נשלפים ומוארים הקיימים פה.

התשובה כאן לא תינתן על ידי שיקולים כלכליים גרידא. או היגיון פיננסי.

מדובר בתשלום מחיר גבוה בשביל תחושות. תפיסות. אווירה.

ממש כמו במחלקה ראשונה במטוס, בסיפונה של יאכטה יוקרתית או בשעון יקר עד מאד.

אומוטנאשי היא המילה היפנית המתארת את קונספט האירוח היפני. במונחים של מכונית יוקרה מדובר בפינוק המוענק לנוסעים ולנהג, מענה לצרכים, לרצונות ולשאיפות, לצד דאגה לנוחות מרבית והגנה עליהם מסכנה.

ב-LS500 האומוטנאשי מיושם מפגוש אל פגוש, דרך 523 הסנטימטרים שנמצאים ביניהם.

ברכב הזה הפילוסופיה היפנית הייחודית מורגשת דרך תאורת האווירה המדמה מנורות יפניות, משענות יד הנראות צפות ליד פאנל הדלת, הגה נעים למגע בשילוב עור ועץ ואפילו אפשרות לחיפויי דלתות מקיפולי עור בסגנון אוריגאמי או חיפויי זכוכית מעוטרת בסגנון יפני, שנעשו בעבודת יד-אמן קפדנית. 

ה-LS500 מעניקה ליושביה תחושה של קפסולה שנעה לה בזמן, המבודדת את יושביה מכל מה שקורה בחוץ.

נסו לדמיין נסיעה במושב אחורי עטוי עור משובח, המעניק טיפול של עיסוי שיאצו, מאפשר חימום או קירור המושב וטמפרטורה סביב, מערכת שמע עתירת רמקולים המדמה סראונד בהיכל, רגליים נתמכות על ידי הדום הנשלף חשמלית, מתלי אוויר אדפטיביים שמגהצים כל קפל או פגע בכביש, שקט מופתי בחלל הרכב הודות למערכת מיוחדת המשדרת תדרים נגדיים דרך הרמקולים והכל בחלל עצום הקיים שם בשל מרחק סרנים נדיב עד מאד. (3.125 מ'). כל זאת תוך שיוט ברכב בטיחותי מאד עם ביצועים לעילא.

ועל כך, רבותיי, משלמים את המחיר.