אאודי e-tron

אאודי e-tron

לקראת הגעתו של הרכב החשמלי המלא הראשון של אאודי לישראל, כל הפרטים על רכב ה-SUV היוקרתי בעל הטכנולוגיה פורצת הדרך

אורן פרנקל | 02/10/18

ה-SUV החשמלי שהינו הדגם החשמלי המלא הראשון אי פעם של אאודי, מציג טווח נסיעה של יותר מ-400 ק"מ (WLTP) ולראשונה טעינה סופר מהירה של כחצי שעה (ב-150 קילוואט).
ה- e-tron  כולל שני מנועים חשמליים הנשלטים בעזרת מערכת ה-quattro האגדית של אאודי והמספקים יחדיו עד 408 כ"ס ומומנט של 68 קג"מ המזניקים את הרכב מ-0 ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות 
ישראל תהיה אחת המדינות הראשונות בעולם בהן ישווק הרכב, כבר בתחילת 2019

מדובר ב- SUV חשמלי המיועד לספורט, משפחה ופנאי. הדגם ממוקם מבחינת מימדים בין Q5 ל-Q7 המצליחים של המותג: אורכו עומד על 4,901 מ"מ, רוחבו הוא 1,935 מ"מ וגובהו 1,616 מילימטר. עם בסיס גלגלים של 2,928 מ"מ, מעניק ה-Audi e-tron שפע של מרחב לחמישה נוסעים על מטענם. 

ה-e-tron משקף את שפה העיצוב החדשה של היצרנית כשהיא מתורגמת לעידן החשמלי באמצעות פרטים חדשים, המגדירים את הסגנון שלה. 
כמו דגמי SUV אחרים של המותג, בחזית הדגם ממוקמת שבכת Singleframe בעיצוב מתומן עם פסים אנכיים. הגוף שלה מוקף ברובו ומוצג בצבע אפור פלטינה – שמזהה אותו כדגם חשמלי לחלוטין. בקצה התחתון של הפנסים הראשיים מסוג Matrix LED, נמצאים ארבעה פסים אופקיים המייצרים את החתימה המיוחדת של e-tron באמצעות תאורת הנסיעה ביום. זו משולבת לראשונה ישירות בתוך הפנסים הראשיים. עיצוב מלא ההבעה של אזור הספים עם שילובים שחורים ממחיש את המיקום של הסוללה ובאופן זה את מרכז האנרגיה של ה-Audi e-tron. בחלק האחורי, פסים בספויילר הרחב מושכים תשומת לב להעדרם של צינורות מפלט. הלוגו e-tron מופיע על פתח הטעינה, וכאופציה על הקליפרים של הבלמים, בולטים בצבע הכתום המסמל מתח גבוה. 

פנים הרכב נלקח מה-A6 ו-A7 החדשות, עם עדכונים קלים, וכולל שני צגי מגע גדולים MMI המופנים לעבר הנהג ומחליפים כמעט לחלוטין את כל המתגים והבקרות הקונבנציונליים. ניתן לשלוט בתפקודים רבים באמצעות מערכת בקרה קולית טבעית (באנגלית). באמצעות סביבת הנהג הווירטואלית של  Audi Virtual Cockpit  הכלולה כסטנדרט, הנהג יכול לבחור בין שתי תצוגות המציגות בבירור את כל המידע בצורה של גרפיקה חדה ברזולוציה גבוהה. 

הדגם מציע חוויית נהיגה של עידן חדש עם שני מנועים חשמליים בהספק של 408 כ"ס ומומנט של 68 קג"מ  הזמינים במהירות. 
ה- e-tron מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות, כשהמהירות המרבית שלו היא 200 קמ"ש (מוגבל אלקטרונית). לדגם דור חדש של מערכת קוואטרו עם ויסות רציף ומשתנה של החלוקה האידיאלית של מומנט ההנעה בין שני הסרנים - המתבצע בתוך שבריר שנייה. במרבית המקרים, ה-SUV החשמלי משתמש בעיקר במנוע החשמלי האחורי שלו, ואם הנהג דורש יותר כוח ממה שמנוע זה יכול לספק, ההנעה החשמלית לכל הגלגלים מעבירה מחדש את המומנט לסרן הקדמי בהתאם לצורך. 

גורם מפתח לאופי הספורטיבי והדינמי של הרכב הינו המיקום הנמוך והמרכזי של רכיבי חטיבת ההינע. מערכת הסוללות מותאמת באופן אופטימלי לממדי הרכב וממוקמת בין הסרנים בתצורה שטוחה מתחת לתא הנוסעים. דבר זה מעניק ל-Audi e-tron מרכז כובד דומה לזה של מכונית סדאן. חלוקת העומס בין הסרנים מאוזנת לחלוטין ביחס של קרוב ל-50:50. 

הדגם החשמלי מציג יעילות אנרגטית גבוהה במיוחד באמצעות האווירודינמיות המתוחכמת. דוגמה אחת לתפיסה זו הן המראות החיצוניות הווירטואליות הזמינות כאופציה - לראשונה בעולם בדגם מייצור סדרתי. בכל אחת מצידי הרכב משולבת מצלמה עוצמתית, כאשר התמונות ממנה מוצגות על גבי צג OLED בעל ניגודיות גבוהה בתוך הרכב. פתרונות אווירודינמיים אחרים ממלאים את ייעודם כשהם חבויים הרחק מהעין, כגון מתלי האוויר, גחון הרכב המכוסה במלואו באמצעות לוח אלומיניום כדי להגן על הסוללה ועוד. אלה מפחיתים את הגרר וכשהוא מצויד במראות החיצוניות הווירטואליות, לדגם מקדם גרר של 0.27, שהוא הנתון הטוב ביותר בקבוצת ה-SUV. 

ה- e-tron מסוגל לעבור יותר מ-400 ק"מ (נתוני WLTP). נתון זה נובע בין היתר ממערכת השבת האנרגיה החדשנית שנכנסת לפעולה בזמן גלישה או בלימה. מערכת זו עושה שימוש במנועים החשמליים של הרכב לצורך בלימה והאטה, דבר המבטיח טעינה של הסוללה תוך כדי נסיעה והפחתת העומס מבלמי הרכב. 

הדגם הוא הרכב הראשון מייצור סדרתי שמסוגל להיטען בעמדות טעינה מהירות עם זרם ישיר (DC) בעד 150 קוו"ט. משמעות הדבר היא כי שהרכב יכול להיות מוכן לקטע הארוך הבא של הנסיעה בתוך כחצי שעה. ניתן גם לטעון את ה-SUV החשמלי באמצעות זרם חילופין (AC) בעד 11 קוו"ט –המשמעות היא שטעינת לילה של כ-9 שעות מבטיחה סוללה מלאה המספיקה ליותר מ-400 ק"מ מידי בוקר. זמני הטעינה המצויינים מושגים בין השאר בזכות הסוללה מקוררת נוזל. 

ישראל היא אחת המדינות הראשונות בעולם בהן יושק ה- e-tron כבר בתחילת 2019. ישראל נתפסת על ידי אאודי כשוק מוצלח להשקת הרכב בשל קצב אימוץ החידושים הגבוהה של הנהגים, רשת חשמל מפותחת ומרחקים גאוגרפיים מתאימים. 
לקראת השקת הדגם, תציב צ'מפיון מוטורס שתי עמדות טעינה מהירה נוספות – עמדות אלו יצטרפו לרשת הולכת וגדלה של עמדות שהתחייבה המדינה לפרוס עד סוף שנת 2020.