XC40 T5 PLUG IN – מבחן דרכים

XC40 T5 PLUG IN – מבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

ה- XC40 של וולוו משחק באחד מהמגרשים החמים והפופולריים ביותר בתעשיית הרכב, רכבי הפנאי היוקרתיים הקטנים. כעת נוספה לו גרסה היברידית נטענת (פלאג אין), שהופכת אותו לנחשק אף יותר בקרב קהל יעד העוקב אחר חידושים וטכנולוגיה, וכיאה לעידן הנוכחי, צמא לכלי רכב נעזרי חשמל. פגשנו אותו למבחן דרכים טעון.

טל אבן | 16/02/21

יש לא מעט היגיון ברכבי פנאי קטנים. הם גבוהים מכלי הרכב המשפחתיים הסטנדרטיים, מה שמקנה ישיבה גבוהה ושלטת על הנעשה סביב, כניסה ויציאה נוחות לרכב מחד, ומרכב שהורחק מפני הקרקע כדי להרחיב את סך אפשרויות השימוש בו, בין אם מדובר בדילוג קל מעל למדרכה, או במעבר בשביל קק"ל טיפוסי, גם בגרסאות בעלות הנעה קדמית בלבד, מאידך.

מעבר לכך, מימדיו יספקו את רוב המשפחות, בכל הקשור לגודל תא הנוסעים ותא המטען, ובהשוואה לסגמנט רכבי הפנאי הגדולים יותר, הוא חוסך לרוב לא מעט בסעיפים משמעותיים של עלויות הרכישה, בתחזוקה, בצריכת הדלק וגם בכאבי הראש שבמציאת חנייה שתתאים לגודלו ברחובות הכרך, כמו גם בתמרון היום יומי.

---

כבר מאז שהושק, אי שם בשנת 2018, הפגין ה-XC40 קווים חיצוניים מעניינים וזורמים. זה בא לידי ביטוי בפנסי LED נאים (עוקבי פניה) המשויכים לקו הדגמים העכשוויים של היצרנית, גריל קדמי קעור באופן מקורי, המבליט את קו מכסה המנוע והפגוש באופן נאה למדי, בתי הגלגלים הבולטים והחישוקים הנאים (18" בגרסה הנבחנת, 19" בגרסאות האבזור הגבוהות), חצאיות בצדי הרכב ומשטחים קעורים בדלתות, צביעה דו גונית עם גג שחור, בו חלון פנוראמי גדל מימדים וחלונות כהים מאחור.

מהצד מבחינים בקורה C/D עצומה, עליה מוטבע שם הדגם "Recharge", שאמנם מגבילה את שדה הראייה בתמרון (ומסתמכת כנראה על קיומם של המצלמה האחורית והחיישנים), אך נראית מצוין ומהווה מרכיב חשוב בעיצוב הוולוו הזו, כשגם החלק האחורי נאה עד מאד, עם פנסי וולוו גדולים וגבוהים, ספוילר אחורי ומראה כללי שרירי.

הגובה הרם של המרכב (1.652 מ'), אחד הגבוהים בסגמנט, יחד עם בסיס הגלגלים הלא ארוך מדי (2.702 מ'), מרווח גחון מכובד של 21.1 ס"מ ורוחב של 1.863 מ', נותנים כולם מראה חסון, "ג'יפאי" וקרבי למדי.

למבחן התייצבה גרסת ה- R-Design Expression (268,900 ₪) שהיא השניה מבין 4 רמות אבזור אפשריות לדגם הפלאג אין, כשהפערים ביניהם קטנים עד מאד וכך גם הבדלי המחירים (18 אלף שקלים מגרסת הכניסה ועד לבכירה). את הכינוי T5 אימצה גרסת הפלאג אין מאחותה מונעת הבנזין ששווקה עד לא מכבר.

ידיות הדלתות המוארות מקדמות את פנינו, ופתיחת דלת הנהג (כניסה והנעה ללא מפתח) מזמינה אל מושב הנהג המרווח. הגוונים שנבחרו בפנים הרכב כהים, אך נגיעות ניקל בפתחי המיזוג האורכיים המקוריים, בהגה ובקונסולה המרכזית, לצד הפס המשובץ הקעור (כמוטיב חוזר ברכב) שרץ מדלת לדלת לאורך הדש בורד, נותנים אווירה יוקרתית וסביבת נהג נאה ומהודרת. החומרים טובים, קווי התפירה מוקפדים כשמסך 9" האורכי (אותו פגשנו בדגמים נוספים של וולוו) ולוח המחוונים הדיגיטלי (12.3") מוסיפים לכך.

ידית ההילוכים מצופה עור, כשמשני צדדיה המראה הקריסטלי השקוף, המרמז על קשר משפחתי לידית שנמצאת בגרסה הבכירה.

תפעול ידני של הגיר אינו מתאפשר כאן מההגה, והפעולה הנדרשת לשם כך היא החלפת "D" ב- "B", ואז הידית נעה שמאלה וימינה, לשם העלאת והורדת הילוכים באופן ידני.

רשימת האבזור כאן ארוכה, ובה בולטים בעיקר, מלבד מה שצוין לעיל, גם מושבי עור (מחוממים מלפנים), כוונון חשמלי למושב הנהג עם זיכרונות, פתיחת תא מטען חשמלית עם חיישן לרגל, מראות מתקפלות, מערכת שמע משובחת מבית הרמן קרדון, קישוריות לטלפונים חכמים וטעינה אלחוטית, חיישני חניה גם מלפנים ובקרת אקלים דו אזורית.

2 רמות האבזור הבכירות מוסיפות בעיקר חישוקים מעט גדולים יותר, ידית הילוכים קריסטלית (inscription), דקורציה מיוחדת בפנים הרכב לצד תקרה שחורה (R-design), מושב נוסע חשמלי והארכה ידנית של בסיס מושב הנהג.  

חבילת הבטיחות מלאה בכלל הגרסאות, עם 7 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור תנועה חוצה מאחור, ניטור עצמים בשטח מת, בקרה אקטיבית לסטייה מנתיב, בקרת ערנות, תצוגת תמרורים ועוד.

מאחור, מושב נוח ומרווח, מהמרווחים בקבוצת הרכבים הזו, כשגובהו הנדיב של הגג מאפשר למבוגרים לשבת בנוחות רבה, שם גם המרווח לברכיים גדול. המושב האמצעי מעט צר ולפניו תעלת הינע גבוהה ורחבה למדי, כשהיושב שם עלול להרגיש אי נוחות מסוימת ממיקום אבזמי החגורות הנמצאים בסמוך לישבנו. עם זאת, מולו נמצאים פתחי מיזוג יעילים.

תא המטען גדול (460 ל'), המפתח רחב וגובהו טוב, וגם כאן ניתן למצוא מקום כדי לאפסן את כבל הטעינה מתחת למגש התחתי.

---

יחידת הכוח משולבת המנועים מדווחת כאן על מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים בן 3 צילינדרים. חדי אוזן ומביני דבר יבחינו מייד בצליל האופייני, אבל זה יקרה בעיקר כשהטורים עולים לקצה העליון, בשל איטום משובח ורמת NVH כללית מצוינת ברכב. מנוע זה מפיק 180 כוחות סוס, 17 יותר מגרסת ה-T3 הבנזינית של הדגם. לצידו נמצא המנוע החשמלי שמשלים עוד 82 סוסים, לסך כולל ומכובד של 262 כ"ס.

התוצאה היא ביצועים מצוינים, גם אם לא מפילי לסת כמו שמעניקים 390 הסוסים שדוהרים בגרסאות ה-T8 של חלק מדגמי היצרן.

התאוצה למאה קמ"ש אורכת 7.3 שניות קצרות, והמומנט בשרני עם 43.3 קג"מ.

ההנעה כאן קדמית כשאליה משודכת תיבה אוטומטית כפולת מצמדים בת 7 יחסי העברה קדמיים.

במחזור טעינה בודד, ניתנת לרכב אפשרות לנוע על חשמל בלבד כ-40 קילומטרים. לנהג ניתנת האפשרות לתזמן את השימוש בחשמל, לאגור אותו לקראת נהיגה עירונית עתידית, כשבזחילה בפקק ובנסיעה היברידית מתונה (שם פועלים שני המנועים סימולטנית), ניתן לטעון את הסוללה תוך כדי נהיגה, ולהגדיל את הטווח החשמלי בהתאם; בנסיעת המבחן, מד הסוללה החשמלית הראה 0 ק"מ זמינים, כשאחר הנאה צרופה שארכה כשעתיים בכביש 6, הטווח החשמלי עלה לכ-24 ק"מ חשמליים אותם הרווחנו ביושר.

מעבר לכך, נושא צריכת הדלק עובד בפועל מצוין, ולמרות שלא בדקנו תנועה עירונית מתונה על חשמל כדי לבחון את ה"2.1 ליטרים לכל 100 ק"מ" עליהם מצהיר היצרן, עדיין צריכת הדלק נשקה לליטר אחד לכל 20 ק"מ בתנועה משולבת עם רוב לשעות המנוע החשמלי.

בתנועה בין עירונית בה השימוש במנוע הבנזין היה אינטנסיבי, וכממוצע כללי, סיימנו את המבחן עם 12.4 ק"מ לכל ליטר בנזין, נתון טוב למדי עבור רכב היברידי. למי שנע בעיקר בעיר צפויה הפתעה נעימה בדמות תדלוק בתדירות נמוכה עד מאד.

הנעת הרכב כאן מתבצעת בלחיצה על הכפתור הנמצא במיקום הסטנדרטי לעניין, מימין להגה, ולא בסיבוב הכפתור שנמצא על הקונסולה המרכזית, כפי שפגשנו בדגמי וולוו אחרים.

נסיעה מנהלתית רגועה מגלה שיוט בוגר ושקט, המזכיר את השיוט במחיצת האחיות הגדולות מבית. בין תוכניות הנהיגה ניתן למצוא גם את המצב הספורטיבי, המרבה להשתמש במנוע הבנזין, לצד התוכנית ההיברידית (שימוש אופטימלי בשני המנועים), וגם את האפשרות לנוע על חשמל בלבד (כל עוד מצב הסוללה ותנאי הכביש מאפשרים).

התנהגות הרכב בכביש מתפתל מהנה גם אם אינה ספורטיבית, עם הגה שיכול היה לתקשר יותר וגם משקל נוסף שמוסיפה הסוללה אל מול דגם הבנזין (כ-150 ק"ג) . עם זאת, רמת האחיזה גבוהה וההתנהגות צפויה למדי, עם נטייה לתת היגוי. תאוצות הביניים מצוינות, וגם חובב ההגה ודאי ימצא כאן פרטנרית שתעלה אצלו לא מעט חיוכים ורגעי הנאה מהנהיגה.

---

בוולוו XC40 T5 Plug In ניתנת חבילה מגובשת ואטרקטיבית. זה מתחיל בתמחור תחרותי, בו יקבל הנהג קיט בטיחותי רחב, לרבות אבזור נדיב וחדשני, מראה מסוקס ומובחן, מימדי מרכב נדיבים ומהמרווחים בסגמנט, צריכת דלק מצוינת ובנוסף ניחוח יוקרתי ואיכותי בתא הנוסעים.   

נוסיף לכך את עוצמת הביקוש לרכבים בסגמנט רכבי הפנאי הקטנים, ובמיוחד אלה המסתייעים במנוע חשמלי נטען, ונגלה עסקה אטרקטיבית עד מאד.