מולטי טאלנט - MG EHS PHEV במבחן דרכים

מולטי טאלנט - MG EHS PHEV במבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

MG השיקה לפני מספר חודשים רכב פנאי היברידי פלאג-אין, ה-EHS, במחיר תחרותי ועם חבילה נדיבה של אבזור. יצאנו לבדוק אם יש לו את הכלים לעשות בשוק הרכב את מה שעשה אחיו הקטן והחשמלי, ה-ZS EV. חזרנו ממבחן הדרכים עם התובנות.

טל אבן | 04/10/21

כל רכב חדש עובר תחת עדשת המיקרוסקופ של הרוכש הפוטנציאלי, את המבחן ההכרחי של ערך לכסף.

האחד מאובזר יותר. השני מצויד במנוע חזק יותר. השלישי משתלם כלכלית במונחי קניה-אחזקה-מכירה בעתיד. הרביעי הוא פשוט סמל סטטוס שרבים ישלמו עבורו.

אולם, לא בכל יום מגיע לשכונה שחקן חדש, שצועק בכיכר העיר שבין קירות מרכולתו ניתן יהיה למצוא את כל מה שרק תבקש- כמעט. זאת ועוד, לא רק שלא ייחסר שם דבר, אלא גם שהמחיר יהיה מפתה בהרבה ממתחריו הישירים.

ובכן, כאן נוצרת סקרנות של ממש, ואיתה ניגשנו ל-EHS האדומה-יין שחיכתה לנו בחניה, כשהיא טעונה לחלוטין בחשמל.

מחיר

נתחיל דווקא במחיר ונצלול תיכף לנושא סעיפי התמורה השונים. מחירו של ה-EHS, המשווק בארץ ברמת גימור אחת ויחידה, Net Up, שהיא גבוהה למדי, עומד על 161,888 ₪.

אם נבדוק את שוק רכבי הפנאי בסדרי גודל דומה, נגלה שסכום זה ירכוש עבורנו לרוב את גרסאות הכניסה שלהם, אם בכלל. זה אומר הרבה פחות אבזור, ולעיתים פחות בטיחות.

אם נעדיף להיצמד לגרסאות פלאג-אין של רכבי פנאי אחרים, כפי שה -EHS מציע, וזו גם התצורה היחידה בה הוא מגיע ארצה, המחיר יחצה מהר מאד את משוכת 200 אלף השקלים, כשלעיתים לא יעצור גם בקו ה-250. עניין זה מאפיין גם כמה מתחרים של ה-EHS מבית, כמו ה-3008 וה-C5  איירקרוס.

עיצוב חיצוני ומימדים

הרבה מוטיבים עיצוביים התגלגלו מתעשיית הרכב העכשווית אל ה-EHS שליווה אותנו לצפון. זה מתחיל בחזית עתירת ניקל וכרום, פנסי LED וגריל ענק בסגנון המזכיר את המאזדה CX5 המצודדת, כאן עם סמל MG הגדול והמתומן במרכזו, "קשקשי ניקל" על הגריל א-לה מרצדס, פנסי ערפל גדולים ומעין כונס אוויר תחתי.

מהצד בולטים קווי הניקל על הדלתות ובידיות, סביב קו החלונות (כהים מאחור) וגם בפסים שעל הגג. בתי הגלגלים (18") תפוחים, גם מאחור לא פסחו על עיטורי ניקל, לרבות סביב זוג יציאות המפלט, יחידות תאורה גדולות וברכב המבחן גם הותקן וו גרירה, להשלמת המראה הפונקציונלי של רכב הפנאי.   

העיצוב שמתקבל הרמוני למדי, ומתקבל רושם רציני ומכובד, גם אם לא ייחודי עד כדי כך שייחרת בזיכרון האנשים שמסביב, ואולי זו גם מטרת היצרן – לגעת בלב הקונצנזוס, ללא משחקי עיצוב נועזים, שעלולים שלא לקלוע לטעמם של רבים.

מימדי ה-EHS נדיבים מאד, עם 4.574 מ' לאורך, 1.876 מ' לרוחב וגובה בן 1.664 מ'. בסיס הגלגלים פה גדול, עם 2.72 מ', וזה מעניק ליושבים מאחור המון מקום לרגליים.

מימדים אלה מעניקים תחושת מרחב מצוינת, הן במושבים הקדמיים והן באחוריים, שם היושבים ייהנו ממרווח מצוין לראש ומרווח טוב לכתפיים במושבים היפים שממתינים להם. גם שם נמצא פתחי USB לטעינה, כמו גם יציאות של המיזוג.

תא המטען מכיל נפח של 463 ליטרים, והוא פונקציונלי למדי לצרכים משפחתיים שוטפים.

עיצוב פנימי

אז אם העיצוב החיצוני הוא מרשים ומכובד, בתוך ה-EHS חשים לרגע בלבול, כאילו שנכנסנו בטעות לרכב מקטגוריה גבוהה יותר.

פה מקבלים אותנו מושבי עור בשילוב אלקנטרה בעיצוב סופר יוקרתי עם קווי תפירה אדומים, הכוללים משענות ראש אינטגרליות. יש כאן גג שמש פנורמי גדול, הגה עבה ונעים לתחושה, קטום ועטוי עור, דש בורד עטוף בעור ובחומרים נעימים למגע, שם גם חלקי הפלסטיק רכים ואלסטיים, תאורת אווירה עשירה (64 גוונים לבחירה), מסךLCD  גדול (12.3") בלוח המחוונים ומסך מולטימדיה גדול 10.1" עם קישוריות לניידים (שם דווקא הייתי מוותר על הצביעה הדומיננטית והעזה בכתום- ירוק – כחול שפוגעת בתחושה היוקרתית).

יש כאן לא מעט רמיזות למותגי יוקרה מוכרים דרך שימוש באלמנטים דומים, אם זה פתחי המיזוג העגולים דמויי טורבינה (מרצדס), כפתורים על הדלתות המזכירים את רכבי קבוצת VAG, ידית ההילוכים (ב.מ.וו) וסביבה כפתורים שהזכירו לי דווקא את פורשה.

התחושה הכללית היא שיש כאן כוונה ברורה לשדר יוקרה ולכוון ליוקרה, ובעיקר להחמיא לנהג ולנוסעים תוך מתן תחושה שמדובר ברכב יוקרה שעולה כפול או מעבר לכך.

אבזור

אם לא די באלמנטים שפורטו עד כה, שחלקם נעדרים, ברוב המקרים, מכלי רכב בסדר גודל דומה של מחיר, רשימת האבזור כאן פשוט ארוכה עד בלי די.

נציין בעיקר את מצלמת ה-360, שבנסיעה איטית נותנת הדמיה תלת מימדית אודות הרכב וסביבתו, משמונת הכיוונים שסביבו (ארבעת הכיוונים הכלליים וזוויות האלכסונים) לרבות ממבט על, keyless מלא, מושבים קדמיים עם כוונון חשמלי, דלת תא מטען חשמלית, מראות צד מתקפלות, בקרת אקלים דו אזורית, תא אחסון מקורר בין המושבים ועוד.

אבזור הבטיחות התקני עשיר וזוכה לציון 7 מתוך 8. כאן נמצא 6 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, מרכוז אקטיבי של הרכב בנתיב, בלימת חירום אוטונומית, ניטור שטחים מתים, התרעות על עייפות, שכחת ילדים, זיהוי הולכי רגל ורכב דו גלגלי, זיהוי תמרורים, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור ושליטה אוטומטית באורות גבוהים.

היה(/ו) מנוע(ים)?

בהחלט כן. גם בסעיף זה לא חסכו מהנדסי MG, והם מגישים לנו פה צמד מנועים. האחד לוגם בנזין בנפח 1.5 ל', עם מגדש טורבו המפיק 162 כ"ס ומומנט בשרני בן 25.5 קג"מ. השני חשמלי, שבשידוכם נוצר הספק משותף של 258 כ"ס ומומנט בן 37.7 קג"מ. המפרט מדבר על מומנט מקסימלי זמני בן 48.9 קג"מ.

יחידת הכוח המשולבת דואגת לדחוף קדימה בנחישות רבה את 1,850 הקילוגרמים, משקל עצמי, אל 100 קמ"ש מעמידה, תוך 6.9 שניות קצרות.

אל המנועים משולבת תיבת הילוכים ייחודית, בה ניתן למצוא לא פחות מ- 10 הילוכים קדמיים, 6 מהם מטפלים במנוע הבנזין והשאר במנוע החשמלי.

קיבולת הסוללה החשמלית עומדת על 16.6 קילו וואט לשעה, עמדת טעינה רגילה תמלא מצברים לאחר כ-4.5 שעות ותאפשר, לפי המפרט, תנועה על טהרת החשמל לאורך 52 קילומטרים.

בפועל, שמחתי לגלות כי נתון האמת בעניין זה דומה למדי להצהרה המובטחת על ידי היצרן, כל עוד הנסיעה רגועה ובקצב לא מהיר מדי, ובכל מקרה, מעל ל-130 קמ"ש לא חוקיים בארץ, המנוע החשמלי יבקש סיוע ממנוע הבנזין. עד למהירות זו ניתן לנוע על חשמל בלבד.

נוסעים

כבר בתחילת הנסיעה חשים במומנט הבשרני שרוצה לבעוט את הרכב קדימה. לא מדובר אמנם במכונת נהיגה מושחזת וברוטלית, אולם כשהסוללה טעונה וכששני המנועים עובדים יחדיו, ישנו כוח שיספק כל נהג ממוצע ואף הרבה מעבר לכך.

הרכב אף מפתיע עם פרפור גלגלים ועודף מומנט בעת לחיצה הגונה על המצערת, וזה קורה גם כשהרכב כבר בתנועה, אפילו ב-40-50 קמ"ש.

הגיר, שמטפל סימולטנית בשני המנועים, עובד חלק והעברות ההילוכים כמעט שאינן מורגשות, העקיפות מתבצעות בקלילות והתחושה היא שיושבים ברכב זריז למדי, כמעט ספורטיבי. חסרה לי כאן היכולת לשלוט בגיר מההגה, גם לשם מידת הטעינה הרגנרטיבית ובלימת המנוע. לשם כך נדרש להיכנס לתפריטי ה-EV.

ברגע שהסוללות מתרוקנות להן ועיקר העבודה הקינטית נוחתת על כתפיו של מנוע הבנזין, הרכב מגיב ומאיץ באופן משכנע, אולם מורגשת ירידה ביכולת הנשימה האתלטית שלו. זה מורגש במיוחד במעלה הררי או בעת עקיפה, אך עדיין, הרכב מרגיש זריז למדי.

מתלי הרכב רכים, הבולמים משככים היטב את פגעי הכביש שעוברים מתחת לגלגלים, אולם פסי האטה יוצרים נדנוד של המרכב באופן מוחשי למדי, אמנם הבולם לא סוגר מהלך בחבטה, אך ניכרת צלילה שלאחר מעבר הפס, ונדנוד קל שאחריו.

התנועה בעיר שקטה, במיוחד כשרובה מתנהלת בסיוע חשמל. קוטר הסיבוב הגדול (11.9 מ') מעט מקשה על התמרון, במיוחד בפניות פרסה. מחוץ לעיר רמת ה-NVH המצוינת נשמרת, וגם כשמנוע הבנזין נקרא לדגל, קולו חרישי ואינו עולה על רעשי הרוח והכביש המינוריים.

רכינת המרכב, גם ביצירת זוויות גלגול, מלווה אותנו גם בכביש המהיר והמתפתל, כשגם ההגה הקל (למרות שקושיו משתנה עם הגברת המהירות) מזכירים לנו שאנו ישובים ברכב פנאי משפחתי, חזק ומהיר, אך לא בהוט האץ' או ברכב פנאי עם ייעוד ספורטיבי טהור.

אמנם מדובר ברכב בעל הנעה קדמית, ונעדרת כאן אפשרות להנעה כפולה, אבל לרשות הנהג המטייל נמצאת בקרת ירידה במדרון.

לאחר כמה מאות קילומטרים שגמע הרכב במהלך המבחן, מבלי שהסוללות החשמליות נטענו בשנית, צריכת הדלק הממוצעת, שכללה מנעד רחב מאד של תנאי נהיגה, כבישים ומהירות, עמדה על 12.2 ק"מ לליטר, נתון מצוין לכשלעצמו לרכב בסדרי גודל ומשקל כאלה, וכשמכניסים למשוואה טעינה תכופה ושימוש רב בחשמל, מדובר ברכב חסכוני עד מאד (היצרן מדבר על ממוצע של כ-55 ק"מ לליטר!), בטח ביחס לרכבי פנאי מקבילים במחיר דומה, שאינם מגיעים בגרסאות פלאג-אין.    

בסעיף זה נאמר, כי מי שמתכנן נסיעות ארוכות במיוחד ללא יכולת לשלב במהלכן טעינה של הסוללות, יגלה כי מיכל הדלק מעט קטן, ומכיל 37 ליטרים בלבד, שיספיקו לכ-450 ק"מ נסועה ללא חשמל.

ובכן?

ה-EHS שם די הרבה תחמושת בצ'ק ליסט ובסל התועלות בו הוא מצויד. הוא נראה מצוין, הוא מרווח, טכנולוגי, מאובזר מפגוש לפגוש ובטוח.

מעבר לכך הוא מציג נתונים של הספק-קג"מ שהופכים אותו לרכב גיבור, שרק מעטים בסגמנט שלו יוכלו לביצועיו, בכל מה שקשור ליכולות ההאצה.

הוא יודע לנוע רק על חשמל ולחסוך אגב כך עלויות אחזקה רבות, כמו גם להוריד דרסטית את עלויות צריכת הדלק.

את כל אלה הוא מקפל במחיר של גרסאות כניסה של רכבי פנאי קומפקטיים, שרובם יודעים להציע הרבה פחות בכל פרמטר.   

אם נוסיף לכך את תקופת אחריות היצרן הארוכה, בת 5 שנים ו/או עד 150 אלף ק"מ, ו-8 שנים ו/או עד 150 אלף ק"מ לסוללה, מדובר פה באחת העסקאות המשתלמות ביותר כיום בשוק הרכב המקומי.