גיאומטריה אנליטית – Geely Geometry C במבחן דרכים

גיאומטריה אנליטית – Geely Geometry C במבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

ג'ילי, יצרנית הרכב הפרטי הגדולה בסין וזו שאוחזת גם בבעלות וולוו, פרצה לפני שבועות מספר לשוק הישראלי בסערה, עם דגם ה- Geometry C. עם הטווח פר טעינה הגדול בקטגוריה, מנוע חשמלי עוצמתי, אבזור עשיר ומחיר תחרותי, נוצרו ציפיות גבוהות במיוחד. יצאתי לבדוק איך ההבטחות מתורגמות לחיי השיגרה בכבישים.

טל אבן | 22/12/21

פשרות?

הלקוח הישראלי חשדן. עד כה הוא הורגל שבעולמות כלי הרכב החשמליים יש את קבוצת הרכבים היותר עממיים, המתומחרים בין כ- 128 ועד לכ-145 אלף שקלים, שם טווח הנסיעה המקסימלי אינו נוטה לחצות את טווח ה-300 ק"מ או פחות.

בעשרות עד כמה מאות אלפי שקלים נוספים, הורגל מר ישראלי, הטווחים יחצו גם את רף ה-400 ק"מ בין טעינה לטעינה.

הג'ילי שהגיעה כעת עם דגם הג'יאומטרי C, יצאה עם הצהרות בעלות יומרה לא קטנה: "אני מאובזרת מאד, טכנולוגית, הייטקית למראה, מצוידת במנוע חזק מאד וטווח הנסיעה שאני מציעה מגיע עד לא פחות מ-460 ק"מ. וכן, אני מתומחרת כמו קבוצת הרכבים החשמליים העממיים."

הדבר יצר סקרנות רבה אצל מר ישראלי שעובר לנוע על חשמל, שחש שהוא חייב לבדוק את כל ההבטחות הללו ואת כל הסעיפים ברכב, אחד אחד.

זה בא לידי ביטוי בתנועה ערה במיוחד בארבעת אולמות התצוגה של GEELY שהוקמו בינתיים ברחבי הארץ, ובמקביל גם בצבר ההזמנות המרשים שנוצר לדגם, כשלמעלה מ- 2,500 מהן, מספר מדהים לכל דעה, נפתחו כבר בחודש השיווק הראשון, כך היבואן, לרבות הסכמים עם חברות ענק במשק, שכבר הזדרזו והחליטו להכניס את הדגם הנבחן לציי הרכב שלהם.

הג'ילי ג'יאומטרי C משווקת בארץ בשתי רמות גימור ותמחור, 350 ו-460, ששמן גם מציין את הטווח המקסימלי בקילומטרים פר טעינה, שזהו גם ההבדל העיקרי ביניהן.

הבדלי האבזור מינוריים, ובנוסף לגרסת ה-350 (133,900 ₪) תקבלו ברמה הבכירה, ה-460, שמחירה 142,900 ₪, גם מושב נוסע חשמלי והקרנת נתוני נהיגה על השמשה הקדמית מול הנהג.

קיבולת הסוללה בגרסת ה-460 עומדת על 70 קילו וואט לשעה, אל מול 53 בגרסת ה-350, כשהסוללה הגדולה מוסיפה למשקל הרכב 55 ק"ג, לכדי משקל עצמי של 1.685 טונות.  

---

גיאומטריה

העיצוב החיצוני של הג'יאומטרי C נאה ומרשים, במיוחד בדגם הדו גוני (המוצע בתוספת תשלום) שהתייצב למבחן.

מדובר ברכב פנאי שהוא "גדול לקבוצת הקטנים", אורכו 4.43 מ', רוחבו 1.83 מ' וגובהו כ- 1.58 מ'.

מלפנים פנסי לד צרים ומשוכים הרבה לאחור, ממש עד מעל לאמצע בתי הגלגלים הקדמיים, פגוש גדול וסמל שבאופן משעשע מזכיר שבכה קדמית של רכב, דווקא מקום בו כלי הרכב החשמליים, לרבות הג'ילי, מוותרים עליו, ומציגים במקומו מראה חלק בין הפנסים הקדמיים ומתחת למכסה המנוע, מה שהפך סימן היכר לזיהוי מהיר שאכן מדובר ברכב כל-חשמלי.

מהצד קווי אורך דינאמיים, קווי ניקל סביב החלונות ועל פסי האורך שעל הגג, ידיות רכב שקועות שמנועים קטנים מקפיצים אותן החוצה עם פתיחת הרכב (מוטיב בו נתקלתי לראשונה בטסלה, וכפי שנראה הלאה, הוא לא היחיד שמוכר משם). הידיות החבויות טובות לא רק לשיפור "אפקט הוואוו", אלא גם לסיוע בהקטנת חיכוך הרוח וההתנגדות, ושיפור לשם קבל נתון מקדם הגרר המרשים כאן– 0.273, וזאת לשם הגדלת טווח הנסיעה.

החישוקים שנועלת הג'יאומטרי גדולים- 18", מהם מציצים קליפרים צבועים ירוק זרחני, חלק מהחבילה האופציונלית של הצביעה הדו גונית.

מאחור זנב מוגבה במראה שרירי, חלון לא גדול וספוילר מעליו. יחידות התאורה נאות, מחוברות ביניהן בפס לד ארוך, כשבנעילה או פתיחה נותנים מחווה של מופע אנימציה חביב. היה מי שאמר שיחידות התאורה האחוריות קצת מזכירות לו פורשה 718, אני סבור שמהנדסי ג'יאומטרי ייראו באמירה זו מחמאה.

---

כשנכנסים לג'יאומטרי מחכה כאן הפתעה בדמות עיצוב מרשים ונקי, עם תפיסה מינימליסטית בכפתורים והייטקיסטית למראה. (טסלה כבר אמרנו?)

מולנו הגה דו גוני זעיר וקטום, שנראה כאילו נלקח מקונסולת משחקים מרהיבה, מאחוריו מסך קטן 5" שאותו רואה הנהג מתוך החלק העליון של ההגה, סטייל רכבי פורמולה.

מימין קונסולה צפה עם חוגת הילוכים, מספר מצומצם (אולי מדי) של כפתורים פיזיים וטאצ', מסך אינפוטיינמנט גדול 12.3", ודש בורד עצום, שגם עליו צורות גאומטריות של משושים המופיעים ברכב כמוטיב חוזר, עם חלון קדמי רחוק. על הרמקולים בדלתות ועל קורה A סמלי BOSE, מהם 8 הפזורים בחלל הנוסעים, ויחד איתם מצפים לצלילים עשירים ולחוויית שמע מיטבית. בפועל היא מצוינת, גם אם פחות גבוהה מרף הציפיות שהלוגו הנחשק הרים.

השליטה בווליום מתבצעת דרך כתפור שעל ההגה, ההשפעה על הווליום איטית משהו ודורשת כמה שניות לשינוי, כך גם דילוג לתפריט הבית הראשי.

המאמץ לצמצם את כמות הכפתורים לטובת תפעול כמעט אבסולוטי דרך המסך, מתגלה כפחות נוח ביום יום. גלגל קטן השולט בווליום ליד חוגת ההילוכים, וכפתור פיזי בקונסולה המרכזית המוביל למסך הבית, היו מתקבלים כאן בברכה.    

הצבעים הבהירים מחמיאים פה. המושבים מבד באפור בהיר, הקדמיים מחוממים ומונעי חשמל (עם easy access) וזה של הנהג מגיע עם זיכרונות, כשהריפוד גם הוא חלק מחבילת העיצוב האופציונלית (שהוא עדיף בעיני על מושבי העור הסינטטי השחור שמתקבלים ללא החבילה).

האווירה שנוצרת נעימה ומזמינה. סביבנו משטחים נאים, חלקם נעימים למגע, האחרים מציגים פלסטיק קשיח שנראה טוב מכפי שהוא מרגיש בנגיעה, מעלינו גג שמש פנורמי ענק שאמנם אינו ניתן לפתיחה אך יש מתחתיו כיסוי שמש חשמלי יעיל.

האבזור כולל גם בקרת אקלים דו אזורית, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד, טעינה אלחוטית לניידים תומכים, שיקוף הטלפון על המסך, אם כי ללא קישוריות לאפל קאר פליי ואנדרואיד אוטו. מה שכן, מותקן כאן waze.

יש כאן גם כניסה והנעה ללא מפתח, עם פתיחה ונעילה אוטומטיות נוחות במיוחד, ברגע שמתקרבים או מתרחקים מהרכב בהתאמה.

במסך המולטימדיה, בו הרזולוציה מצוינת והוא אינטואיטיבי למדי לשימוש, מערך מצלמות עשיר ומרשים, ממצלמת 360 ממעוף הציפור, דרך הדמיה של הרכב באזור בו הוא נמצא, עם צילום של מה שקורה משמאל או מימין עם הפעלת האיתות בהתאם, ועד למסך המחולק ל- 4 תמונות מכל כיוון של הרכב, אותן ניתן להקליט בווידאו, לצלם בסטילס ולשמור בזיכרון.

מערך הבטיחות מקיף עם 6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, בקרה אקטיבית של סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבי, שליטה אוטומטית באורות גבוהים, זיהוי תמרורים, הולכי רגל ורכב בשטח מת.

הרכב מצויד גם במערכת בקרת ירידה במדרון, אך לא זה הרכב שנועד להרפתקאות מחוץ לאספלט. אמנם זה רכב פנאי קטן ועיצובו בהתאם, אך מרווח הגחון עומד על 14 ס"מ בלבד.

המושב האחורי מרווח ונוח לברכיים (בסיס גלגלים בן 2.70 מ'), גם אם תקרת הרכב, יחד עם הכיס של הגג הפנורמי, עלול להפריע מעט למבוגרים גבוהים. פה ישנה יציאה של המזגן, חיבור ל- usb (הנוסף על 2 מלפנים) ושילוב הצבעים כאן מעניק אף הוא שהות נעימה.

תא המטען ממוצע עם 340 ליטרים, מתחתיו גלגל רזרבי דק. המיפתח שלו טוב כמו גם סף ההטענה.

460  

זה הטווח בקילומטרים שהראה לוח המחוונים הדיגיטלי הקומפקטי ברגע שנכנסתי לראשונה לג'יאומטרי. "בטח זה ירד עוד רגע ל-420, וכמה קילומטרים לאחר מכן ל-380" חשבתי לעצמי, כשלקחתי בחשבון נהיגה עירונית נמרצת, ובאופן מכוון לא חסכונית באופן מיוחד, בדרך לכביש הבין עירוני.

אז נכון, 460 ק"מ טובים לנהיגה במצב "eco plus", שתפקידו בעיקר לנסות ולהגיע לתחנת הטעינה הקרובה, גם אם מדובר ב"הקרבה" מוצדקת בסגנון האצות פחות חזקות, תאורת אווירה (המאד נאה כאן) מושבתת ואפילו במזגן שהופך למאוורר לא יעיל בחום של הקיץ המקומי.

אולם, מעבר למצבי eco ולספורט מורידות אמנם כ-7-8 קילומטרים לכל אחד מהמצבים (האקו לעומת הפלוס והספורט לעומת האקו), אך המזגן הופך יעיל והתאוצות מדביקות את גב הנוסעים למושביהם, במיוחד במצב הספורט. כיף.

ישנם 3 מצבי טעינה רגנרטיבית, אני בוחר בזו הגבוהה ביותר, שהיא גם טוענת חזרה באופן מירבי את הסוללות, והיא גם הקרובה ביותר לשיטת "נהיגה בדוושה אחת", המצב המועדף עליי בכלי רכב חשמליים.

התנועה מתנהלת בשקט מופתי, וניתן להגדיר דרך המסך הראשי רעש חיצוני, שיזהיר עוברי אורח כשאנו מתקרבים אליהם ברחבי העיר.

המנוע החשמלי שמותקן כאן מפיק 204 סוסים מרשימים ומומנט בן 31.6 קג"מ. התאוצה למאה קמ"ש משכנעת מאד, וגם הנייר מספר את זה, עם 7.7 שניות.

המתלים עושים כאן עבודה מצוינת, למרות העבודה הקשה שלרוב מוטלת על כתפיהם של כלי רכב חשמליים בהם מותקנות סוללות כבדות, משקל הרכב כאן אינו רב באופן יחסי, והוא מתנהל בקלילות מרשימה, בכל מצב וכמעט בכל מהירות. התאוצות מהמקום משכנעות, כמו גם בעקיפות או בהאצות ביניים.

תאוצה בסיבוב נותנת בטחון מפתיע עם רמת אחיזה גבוהה מאד, ודי קשה להוציא את ה-C משלוותו. הרכב מבוסס על רכב שאינו חשמלי, לכן גם משקלו גבוה פה בכמה מאות ק"ג. במקרים אחרים מרכז כובד גבוה מדי ומכלולים דומים מפרים את תחושת הבטחון בנהיגה נמרצת. שמחתי לגלות שזה לא המקרה עם הג'יאומטרי.

הבלימה הרגנרטיבית מסייעת אף היא בסיבובים תחת עומס ובנהיגה נמרצת, ומשחק עם דוושת התאוצה מאפשר להיכנס ולצאת במהירות הרצויה, ולשים את הג'יאומטרי בקו הפנייה הרצוי.

מערכות הבטיחות האקטיביות יעילות וגם הבלמים עובדים כאן מצוין, מבלי לחוש שיש ללחוץ לחיצה הגונה על מנת לבלום את המסה הכבדה, שוב, התנהלות שנלמדה מכלי רכב חשמליים וכבדים.

לאחר מאות קילומטרים במבחן, בהם היה שילוב בין מצבeco  למצב sport (עלeco plus  ויתרתי די מהר אחרי שהעדפתי לקבל מיזוג אוויר ברכב), צריכת החשמל המשולבת סירבה בתוקף לתת נתון היורד מ-427 ק"מ בין טעינות, שהם כאמור סופר מרשימים בקטגוריית הרכב ובמיוחד בקבוצת המחיר שלו, ומסכמים צריכה של כ- 16.39 קווט"ש לכל 100 ק"מ, נתון כמעט זהה למוצהר על ידי היצרן.

בהתחשב בכך שנתון הטווח הרשמי בין טעינות עומד על 460 ק"מ, בכך שמדובר בנתון הנכון לנסיעה במצבeco plus , ובכך שמניסיוני נתוני האמת פסימיים לרוב עד כדי 10-15% מהנתונים המוצהרים על ידי היצרנים, מדובר בנתון מצוין.

טעינת הרכב המהירה ממצב של 20% סוללה ועד ל-80% אורכת כאן 42 דקות (36 דקות בגרסת ה-350), כשטעינה ביתית תלת פאזית תהיה בקצב של 11 קווט"ש, שטובים להטענה מלאה של הסוללה עם הטווח המוגדל בכ-6 שעות וחצי.

---

ג'ילי הגיעה לישראל לאחר שהושקו כאן מספר לא מבוטל של מותגים חדשים וגרסאות חשמליות לדגמים מוכרים.

עם זאת, היא מצליחה לבדל עצמה בקטגוריית החשמליות העממיות דרך כך, שאמנם היא מתומחרת כמותן, פחות או יותר, אך יחד עם זאת היא מציעה סוללה גדולה שמספקת טווח נסיעה מכובד מאד ששייך כבר לליגת הגדולים וזאת לצד זמן טעינה קצר.

היא מצוידת גם במנוע חשמלי רב עוצמה שמייצר ביצועים מעולים, באבזור עשיר מאד ובמערכות בטיחות מתקדמות, לצד מרכב נאה ואווירה הייטקיסטית למהדרין בתא הנוסעים.

אם מוסיפים גם את אחריות היצרן בת 8 השנים (או 150 אלף ק"מ), עם אופציית הרחבה עד כדי 10 שנים או 200 אלף ק"מ, הרי שמדובר כאן באס לב אדום, אותו שלפה יוניון מוטורס, היבואנית, אל מול שחקנים מקומיים אחרים שמתחרים בקטגוריה, קלף שמסביר היטב מדוע נוצר ביקוש היסטרי לדגם, ובזמן כה קצר.