BYD SEAL סיל במבחן דרכים

BYD, המותג החשמלי שהצליח אשתקד, תוך זמן קצרצר מהשקתו המקומית, לדלג עם ה- Atto 3 לראש הפודיום בקרב על תואר "הדגם הנמכר ביותר בישראל", השיק בתחילת השנה את הדגם סיל (SEAL). יצאנו למבחן ירוק ב Seal ירוק לא פחות.

טל אבן | 08/04/24
BYD SEAL סיל
BYD SEAL סיל. תמונות: טל אבן

SEAL - רקע  

הסיל הוא דגם חשמלי סדאן- פאסטבק בגודל בינוני, או משפחתית גדולה אם תרצו, השייך לקונצרן הענק הסיני - BYD.

מדובר ברכב השני מסדרת הים של המותג (Seal – כלב ים), אחרי דגם הדולפין הקטן, שהושק אף הוא בישראל לפני כ- 8 חודשים בלבד.

הסיל מבוסס על הפלטפורמה החדשה של המותג. הוא מציג הנעה אחורית ומנוע אחורי, או שני מנועים היוצרים הנעה כפולה.

הדגם מגיע כתשובה של BYD לדגמים מובילים בסגמנט מכוניות המנהלים החשמליות, כמו טסלה מודל 3, יונדאי איוניק 6  ואקספנג P7.

BYD SEAL סיל

BYD SEAL – עיצוב חיצוני, מידות

עיצוב הסיל נאה מאד, ומושך לא מעט תשומת לב מהסובבים, חלקה בזכות צבע הירוק המיוחד שלבש רכב ההדגמה, שעבורו תתבקשו לשלם 5,000 שקלים נוספים.

החזית נמוכה וקרבית, ויש בה משהו, במיוחד ביחידות התאורה הקדמיות, שמזכיר את הטייקן של פורשה, לצד מראה של ייצור ימי אימתני. מכסה המנוע משתפל מטה, עליו כיתוב BYD דומיננטי, פגוש המשלים את העיצוב שמעליו, עם משהו שמזכיר סנפירים.

מהצד פרופיל נמוך ודינאמי, הרבה בזכות חלונות כהים מאחור, קורות דקיקות ועיצוב עגלגל של חופת הנוסעים. החישוקים גדולים (19") ונאים, הידיות לדלתות נשלפות וגם כאן עיצוב המזכיר זימים בשחור מבריק.

מאחור פנסי לד נאים המחוברים ביניהם עם איתות דינאמי ודיפיוזר בולט ודומיננטי, משלימים את המראה הספורטיבי, עם מרכב שאף מתהדר בנתון מקדם גרר נמוך במיוחד, 0.219cd.

מידות הסיל מכובדות, עם 4.8 מ' לאורך, 1.875 מ' לרוחב ובסיס גלגלים נדיב, העומד על 2.92 מ'. 

 BYD SEAL סיל - מבט קדמיBYD SEAL סיל - מבט צדBYD SEAL סיל - מבט אחורי

BYD SEAL – עיצוב פנימי ואיכות חומרים

טריקת דלת הנהג משדרת חוסן המוכר ממחוזות היוקרה, כך גם פעולת חלונות הצד.

החומרים בהם נעשה שימוש בסיל מרשימים, מריפודי העור הרך, דרך העור ההפוך שעל הדש בורד, ועד לחומרי הדיפון היוקרתיים שעל הדלתות ובשלל משטחי התא.

המגע במשטחים השונים נעים ויש להם אלסטיות, אפילו בחלקים שאינם נראים לעין, כמו בתא האחסון הגדול שמתחת לקונסולה המרכזית הצפה או בתאי האחסון בדלתות ובזה שבין המושבים הקדמיים, ההרכבה איכותית ומשדרת עמידות.

המושבים עצמם (הקדמיים מתכווננים חשמלית, עם אוורור וחימום) ספורטיביים למראה ונוחים למדי, גם אחרי מאות קילומטרים רצופים.

העיצוב סביב עושה שילוב מתוחכם בין יוקרה וספורטיביות עם הגה קטום, ידית הילוכים זעירה במראה קריסטלי ומשטחי עור לצד פסי ניקל מעוצבים, לבין הייטק וקידמה, בדמות מסכים עצומים (הראשי בן 15.6", לוח המחוונים 10.25"), שימוש בטכנולוגיית NFC, שבשלב זה דואגת בעיקר לאופציית פתיחת הרכב עם כרטיס, תאורת אווירה מגוונת ועיצוב נאה גם לחיפויי הרמקולים המאד איכותיים שיש כאן, 12 במספר, מבית DynAudio.

BYD SEAL סיל - פנים הרכב

BYD SEAL סיל - פנים הרכבBYD SEAL סיל - פנים הרכב

---

BYD SEAL – הנדסת אנוש

כמו ברכבים חשמליים רבים, גם כאן נתקלים במיעוט כפתורי תפעול פיזיים, והתפעול ברובו המכריע נעשה באמצעות המסך המרכזי, אופנה שהחלה אצל אחת מהמתחרות הישירות של הסיל – הטסלה מודל 3.

אני שמח שתפעול עוצמת השמע נותר בגלגלת נוחה בקונסולה המרכזית, לצד הפעלת או כיבוי המזגן (ועוד כמה פונקציות כמו בורר תוכניות נהיגה), אך הייתי שמח אם קביעת עוצמת המזגן, פתיחת או סגירת פתחי המיזוג ועוד פיצ'רים הנחוצים לכם בעת נהיגה– היו נשארים פשוטים לתפעול כמו פעם.

המסך הראשי מגיב מהר ללחיצות, הרזולוציה בו מצוינת, ואחרי לימוד קצר- קל לתפעל אותו ולדלג בין תפריטי הרכב או לתפריטים הקשורים לקישוריות לניידים (אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי).

שמחתי גם לגלות שמערכות הבטיחות השונות לא מתנהלות בפעילות יתר ובפאניקה, תוך השמעת צפצופים והתראות שהופכים ליותר טורדניים ממסייעים, כפי שגיליתי בחלק מכלי הרכב האחרים שבשוק.

---

הסיל יכול לקבל עדכוני תוכנה שונים מהאוויר (OTA). 2 דוגמאות לתפעול חסר או חלקי, שלפי היבואן נמצאים כעת בשלבי פיתוח ויעודכנו בהמשך, הינם ההטענה האלחוטית לנייד, שאינה עובדת כראוי בשני משטחי ההטענה הנמצאים ברכב, בחלק מסוגי המכשירים;

במכשיר הנייד שלי התגלה צימוד לא יציב, שהתנתק והתחבר ללא הרף וכמעט שלא טען את הסוללה במכשיר הסלולרי. נאמר לי שבסוגי מכשירים ניידים אחרים זה עובד טוב הרבה יותר. לא בדקתי.

העניין השני שמעט הפתיע נוגע לאחד מהפיצ'רים המייחדים את BYD - המסך הראשי המסתובב, שמאפשר להשתמש בו במאוזן ובמאונך. פיצ'ר זה אינו עובד בשלב זה עם אנדרואיד אוטו או עם אפל קאר פליי, אלא רק עם התפריטים שמגיעים עם מסך הרכב.

מטרת הסיבוב של המסך למצב אנכי היא לקבל מעין "סמארטפון ענק", שיספק בעיקר את תאוותם הטכנולוגית של הדור שנולד למסכים, רק שדווקא במצב של שיקוף הנייד שלהם או של ההורים שלהם ברכב, המסך לא מסתובב למצב מאונך.

גם עניין זה נמצא בשלבי פיתוח כאמור, ולפי היבואן, קצב הפיתוח תלוי באפל וביצרני האנדרואיד. כנראה שעם מכשירי אפל זה יעבוד די בקרוב, ועם מכשירי אנדרואיד מאוחר יותר.

BYD SEAL סיל - פנים הרכבBYD SEAL סיל - קונסולה מרכזית

---

מעבר למושב האחורי מגלה שיש שם הרבה מקום, הרבה בזכות בסיס הגלגלים הנדיב (2.92 מ' כאמור), וגם המרווח לראש טוב, גם למבוגרים שגובהם מעל ל-1.80 מ', למרות שהמושב עצמו גבוה יחסית, בשל מיקום הסוללות למטה, בצמוד למרכב התחתון.

כרגיל בסגמנט המשפחתיות הגדולות, 2 מבוגרים ייהנו כאן, לשלושה יהיה מעט צפוף בעיקר בכתפיים.

כאן תמצאו רצפה שטוחה כמעט לחלוטין, פתחי מיזוג ושקעי טעינה, חומרי הדיפון והעור שעל המושבים מחמיאים ליושבים, ומעליכם גג פנורמי ענק ואחיד, שאינו ניתן לפתיחה, אך מסייע למקום לראש, כשהוא ללא כיסוי פנימי.

BYD SEAL סיל - מושב אחורי

מאחור תא מטען נפתח חשמלית, הוא נדיב מידות, ובשל עומקו נדמה שמכיל יותר מנתון הקיבולת הרשמי (400 ליטרים). מתחת לרצפתו מקום לערכת ניפוח, כבל הטענה ועוד. סף ההטענה גבוה מעט והמפתח לא מאד רחב, יחסית לרוחב המרכב.

מלפנים תא מטען נוסף Frunk Front trunk)), בנפח 53 ליטרים.

BYD SEAL סיל - תא מטען

---

BYD SEAL – אבזור ומחיר

הסיל מגיע בשתי תצורות בלבד- הנעה אחורית עם מנוע אחורי או הנעה כפולה המסתייעת בשני מנועים. לכל תצורה רמת גימור בודדה אך גבוהה, Design במקרה של הראשונה (הנבחנת), ו-Excellence בגרסה הבכירה והחזקה מהשתיים.

דגם ההנעה האחורית מתומחר ב- 216,990 ₪. הדגם כפול ההנעה והמנועים יעלה לכם 17 אלף שקלים נוספים; התוספת הזו קונה, לצד מנוע נוסף, הנעה כפולה ותוספת של 218 סוסים, גם תצוגה עילית, בולמים אדפטיביים וכבל V2L, להפעלת מכשירים חיצוניים באמצעות סוללת הרכב.

האבזור כאמור עשיר עד מאד, ומעבר למה שצוין לעיל כולל גם מצלמות 360, חיישני חניה היקפיים, בלם יד חשמלי, קיפול חשמלי למראות עם הטיה אוטומטית בנסיעה לאחור וזיכרון, בקרת אקלים דו אזורית, תפעול קולי Hi BYD, כניסה והפעלה ללא מפתח ועוד.      

BYD SEAL סיל

BYD SEAL - בטיחות  

הסיל מקבל ציון בטיחות מקסימלי, עם 8 נקודות. בתא הנוסעים פזורות 9 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על סטיה מנתיב ומרכוז, התרעה על עייפות נהג, אזהרה על פתיחת דלת בתנועה חוצה והשארת ילדים ברכב.

עוד תמצאו כאן בלימת חירום אוטומטית גם בפני דו גלגלי והולכי רגל, התרעה ומניעת פגיעה ברכב בשטח מת, בלימה אוטומטית בזיהוי תנועה מלפנים ומאחור, זיהוי תמרורים, סיוע בפקקים ועוד.

BYD SEAL סיל

BYD SEAL – מערכת הנעה, סוללה, טווחים

לסיל שאיתנו, בעל הנעה אחורית, הספק מכובד של 312 כ"ס. המומנט עומד על כ-36 קג"מ והזינוק הרשמי ל-100 קמ"ש עומד על 5.9 שניות. לפי היבואן, בקרת הזינוק יכולה לקצר את התהליך לכדי 5.1 שניות, תוך שאתה משוגר מהמקום באופן משכנע למדי, במיוחד כשהמשקל העצמי עומד על 2,130 ק"ג.

באורוות הגרסה כפולת ההנעה שוכנים לא פחות מ-530 סוסים, המומנט עומד על כ-67 קג"מ, והם יאיצו את המרכב הכבד (2,260 ק"ג) למהירות תלת ספרתית מעמידה תוך 3.8 שניות בלבד.

סוללת הלהבים הייחודית של BYD מגיעה כאן בקיבולת של 82.5 קווט"ש. היצרן טוען לטווח אופטימלי מרשים במיוחד של 570 ק"מ בין טעינות (520 ק"מ בגרסה החזקה) ולצריכת חשמל ממוצעת של 16.6 קווט"ש לכל 100 ק"מ של נסועה (שהם נושקים ל-500 ק"מ בין טעינות).

בפועל, לוח השעונים יראה תמיד אחוז שנותר בסוללה וק"מ שנותרו, שבחישוב זריז תמיד, אבל תמיד, ישלימו ל-570 ק"מ מוצהרים ואופטימליים.

יחד עם זאת, נתוני מעבדה לחוד וחיי היום יום לחוד, שם תרצו לתקוף ומהר כבישים מהנים באזור ירושלים ובמוד ספורט, תשייטו בקצב מהיר בכביש 6, תעמדו בפקקים, תפעילו מזגן לפרקים וגם תשייטו מעדנות במצב eco.  

בתום מבחן ארוך ורב גוני, הצריכה הממוצעת הראתה 17.8 קווט"ש לכל 100 ק"מ, שהם 463 ק"מ אמיתיים שניתן לגמוע בין 2 תחנות טעינה. יחד עם זאת, ניכר כי נהיגה מתונה במיוחד תוכל להתקרב לנתון המוצהר עם טווח של כ-500 ק"מ לנהיגה משולבת.

BYD SEAL סיל

---

BYD SEAL - נוסעים

כבר בתחילת תנועה עירונית ניתן להתרשם מהבידוד האקוסטי המשובח שיש בסיל. תפעול ידית ההילוכים נוח, ודי בקליקים קטנים כדי לשלב למצב נסיעה לאחור ולפנים, בשעת תמרון.

הסיל מגהץ באופן מרשים מהמורות, והוא מכוון לצד היותר רך של פעולות המתלים והבולמים.

הישיבה מעט נמוכה, אולם החיישנים והמצלמות מסייעים בכל שלב בעיר.

במצבי נהיגה רגועים (לא במוד ספורט), דוושת התאוצה מעבירה את הכוח לגלגלים באופן הדרגתי משהו, המזכיר תנועה ברכב המצויד במנוע בעירה פנימית, ללא "מכות כוח מיידיות" שמאפיינות את רוב כלי הרכב החשמליים.

הדבר דווקא נוח להתנהלות יום יומית, אולם השתלבויות הדורשות האצה מהירה איטיות מהצפוי, במיוחד במוד eco. מוד ספורט משנה את המשוואה באופן מוחלט, כצפוי, שם הכוח מתפרץ ונמצא באופן מיידי תחת רגלו הימנית של הנהג.

BYD SEAL סיל

יציאה מהעיר מגלה שהשקט שורר ברכב גם במהירויות תלת ספרתיות, למעט אוושת רוח קלה. המתלים הרכים מנדנדים מעט את המרכב בשיוט מהיר בכביש גלי, אך לא באופן שעלול להפר את שלוות הנוסעים או את בטחונו של הנהג. עם זאת ובכל שלב, הסיל צובר מהירות בקצב מרשים.

בכביש הדינאמי אתה מברך על ההנעה האחורית שמאפשרת מעט משחקי זנב שובביים, שכנראה אינם אפשריים, בטח ללא פרובוקציות מסוכנות, בגרסה הבכירה כפולת ההנעה.

השלדה מהנה למדי, הקצב מהיר, העברות המשקל טובות וזוויות הגלגול קיימות, אך לא מוגזמות. יחד עם זאת, יותר תקשורת מההגה היתה מתקבלת בברכה.

BYD SEAL – מסכמים

נתחיל דווקא מהשורה התחתונה – במבחן המוצר, הסיל נותן תמורה גבוהה מאד למחיר, ומקבל ציון גבוה ברשימת ה"וי" בהיבטים של אבזור, עיצוב, יכולת דינאמית, נוחות, בטיחות וטווחי נסיעה.

יש אמנם כמה פיצ'רים של תפעול שזקוקים לליטוש קל, אולם אלה בוודאי יתוקנו במהרה, מבלי שתצטרכו אפילו להטריח עצמכם למוסך.

במבחן המותג, הצלחת BYD, במיוחד בשוק המקומי, יצרה מספיק אמון בקרב הקהל, כדי שישקול ברצינות את הסיל בתור הרכב המשפחתי/ מנהלים הבא.

לכן נותרו 2 שאלות אובייקטיביות, כמשוכות אפשריות שיפרידו בין הסיל להצלחה מסחרית גדולה.

האחת – הסגמנט. ההעדפה של רכבי הפנאי האופנתיים נדמה שמשאירה את הרכבים ה"נמוכים" בצל, אולי ההסתערות עם הזמנות על האתר של טסלה, מאז הגיעה ארצה עם מודל 3, הוכיחה אחרת.

השניה – חישוב מסלול מחדש וחזרה מהצהרות יומרניות בארה"ב ובמדינות מסוימות באירופה לגבי המעבר האבסולוטי לרכב חשמלי – שהאטו את קצב המכירות שלהם – גם משוכה זו לא נראה שרלוונטית לישראלים, לפחות לא בשלב זה, כשממצב בו לפני כ-4 שנים פחות מאחוז בודד מכלי הרכב החדשים היו חשמליים, כיום כמעט כל מכונית חמישית הנמסרת ללקוח היא חשמלית 100%.

בשל כל אלה, ניתן רק לנבא עתיד ורוד לסיל בישראל, במיוחד כשהלקוח לומד את הערך שהוא מקבל כאן עבור כספו.

  

BYD SEAL DESIGN

מחיר (₪)216,990 
אורך (מ')4.80
רוחב (מ')1.875
גובה (מ')1.46
בסיס גלגלים (מ')2.92
משקל עצמי כולל נהג (ק"ג) design / excellence2,130
נפח תא מטען (ל')

400

(+53 מלפנים)
מרווח גחון (ס"מ)12 
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר- אופטימלי (ממוצע) / בפועל)570 (496)/ 463
הספק מנוע (כ"ס) 312
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') (עם / בלי בקרת שיגור)5.9 / 5.1
קיבולת סוללה (קווט"ש)82.5
משך טעינה ביתית AC (0%-100%)(דק')480
משך טעינה מהירה DC (30%-80%) (דק)26
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש)150 / 11
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)6 / 150,000

משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה)

(שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם), כש"בריאות הסוללה" יורדת מ-70%.
8 / 200,000

משך אחריות על מערכת חשמלית (מנוע, בקר)

(שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)
8 / 150,000

 

SEAL - רקע  

הסיל הוא דגם חשמלי סדאן- פאסטבק בגודל בינוני, או משפחתית גדולה אם תרצו, השייך לקונצרן הענק הסיני - BYD.

מדובר ברכב השני מסדרת הים של המותג (Seal – כלב ים), אחרי דגם הדולפין הקטן, שהושק אף הוא בישראל לפני כ- 8 חודשים בלבד.

הסיל מבוסס על הפלטפורמה החדשה של המותג. הוא מציג הנעה אחורית ומנוע אחורי, או שני מנועים היוצרים הנעה כפולה.

הדגם מגיע כתשובה של BYD לדגמים מובילים בסגמנט מכוניות המנהלים החשמליות, כמו טסלה מודל 3, יונדאי איוניק 6  ואקספנג P7.

BYD SEAL סיל

BYD SEAL – עיצוב חיצוני, מידות

עיצוב הסיל נאה מאד, ומושך לא מעט תשומת לב מהסובבים, חלקה בזכות צבע הירוק המיוחד שלבש רכב ההדגמה, שעבורו תתבקשו לשלם 5,000 שקלים נוספים.

החזית נמוכה וקרבית, ויש בה משהו, במיוחד ביחידות התאורה הקדמיות, שמזכיר את הטייקן של פורשה, לצד מראה של ייצור ימי אימתני. מכסה המנוע משתפל מטה, עליו כיתוב BYD דומיננטי, פגוש המשלים את העיצוב שמעליו, עם משהו שמזכיר סנפירים.

מהצד פרופיל נמוך ודינאמי, הרבה בזכות חלונות כהים מאחור, קורות דקיקות ועיצוב עגלגל של חופת הנוסעים. החישוקים גדולים (19") ונאים, הידיות לדלתות נשלפות וגם כאן עיצוב המזכיר זימים בשחור מבריק.

מאחור פנסי לד נאים המחוברים ביניהם עם איתות דינאמי ודיפיוזר בולט ודומיננטי, משלימים את המראה הספורטיבי, עם מרכב שאף מתהדר בנתון מקדם גרר נמוך במיוחד, 0.219cd.

מידות הסיל מכובדות, עם 4.8 מ' לאורך, 1.875 מ' לרוחב ובסיס גלגלים נדיב, העומד על 2.92 מ'. 

 BYD SEAL סיל - מבט קדמיBYD SEAL סיל - מבט צדBYD SEAL סיל - מבט אחורי

BYD SEAL – עיצוב פנימי ואיכות חומרים

טריקת דלת הנהג משדרת חוסן המוכר ממחוזות היוקרה, כך גם פעולת חלונות הצד.

החומרים בהם נעשה שימוש בסיל מרשימים, מריפודי העור הרך, דרך העור ההפוך שעל הדש בורד, ועד לחומרי הדיפון היוקרתיים שעל הדלתות ובשלל משטחי התא.

המגע במשטחים השונים נעים ויש להם אלסטיות, אפילו בחלקים שאינם נראים לעין, כמו בתא האחסון הגדול שמתחת לקונסולה המרכזית הצפה או בתאי האחסון בדלתות ובזה שבין המושבים הקדמיים, ההרכבה איכותית ומשדרת עמידות.

המושבים עצמם (הקדמיים מתכווננים חשמלית, עם אוורור וחימום) ספורטיביים למראה ונוחים למדי, גם אחרי מאות קילומטרים רצופים.

העיצוב סביב עושה שילוב מתוחכם בין יוקרה וספורטיביות עם הגה קטום, ידית הילוכים זעירה במראה קריסטלי ומשטחי עור לצד פסי ניקל מעוצבים, לבין הייטק וקידמה, בדמות מסכים עצומים (הראשי בן 15.6", לוח המחוונים 10.25"), שימוש בטכנולוגיית NFC, שבשלב זה דואגת בעיקר לאופציית פתיחת הרכב עם כרטיס, תאורת אווירה מגוונת ועיצוב נאה גם לחיפויי הרמקולים המאד איכותיים שיש כאן, 12 במספר, מבית DynAudio.

BYD SEAL סיל - פנים הרכב

BYD SEAL סיל - פנים הרכבBYD SEAL סיל - פנים הרכב

---

BYD SEAL – הנדסת אנוש

כמו ברכבים חשמליים רבים, גם כאן נתקלים במיעוט כפתורי תפעול פיזיים, והתפעול ברובו המכריע נעשה באמצעות המסך המרכזי, אופנה שהחלה אצל אחת מהמתחרות הישירות של הסיל – הטסלה מודל 3.

אני שמח שתפעול עוצמת השמע נותר בגלגלת נוחה בקונסולה המרכזית, לצד הפעלת או כיבוי המזגן (ועוד כמה פונקציות כמו בורר תוכניות נהיגה), אך הייתי שמח אם קביעת עוצמת המזגן, פתיחת או סגירת פתחי המיזוג ועוד פיצ'רים הנחוצים לכם בעת נהיגה– היו נשארים פשוטים לתפעול כמו פעם.

המסך הראשי מגיב מהר ללחיצות, הרזולוציה בו מצוינת, ואחרי לימוד קצר- קל לתפעל אותו ולדלג בין תפריטי הרכב או לתפריטים הקשורים לקישוריות לניידים (אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי).

שמחתי גם לגלות שמערכות הבטיחות השונות לא מתנהלות בפעילות יתר ובפאניקה, תוך השמעת צפצופים והתראות שהופכים ליותר טורדניים ממסייעים, כפי שגיליתי בחלק מכלי הרכב האחרים שבשוק.

---

הסיל יכול לקבל עדכוני תוכנה שונים מהאוויר (OTA). 2 דוגמאות לתפעול חסר או חלקי, שלפי היבואן נמצאים כעת בשלבי פיתוח ויעודכנו בהמשך, הינם ההטענה האלחוטית לנייד, שאינה עובדת כראוי בשני משטחי ההטענה הנמצאים ברכב, בחלק מסוגי המכשירים;

במכשיר הנייד שלי התגלה צימוד לא יציב, שהתנתק והתחבר ללא הרף וכמעט שלא טען את הסוללה במכשיר הסלולרי. נאמר לי שבסוגי מכשירים ניידים אחרים זה עובד טוב הרבה יותר. לא בדקתי.

העניין השני שמעט הפתיע נוגע לאחד מהפיצ'רים המייחדים את BYD - המסך הראשי המסתובב, שמאפשר להשתמש בו במאוזן ובמאונך. פיצ'ר זה אינו עובד בשלב זה עם אנדרואיד אוטו או עם אפל קאר פליי, אלא רק עם התפריטים שמגיעים עם מסך הרכב.

מטרת הסיבוב של המסך למצב אנכי היא לקבל מעין "סמארטפון ענק", שיספק בעיקר את תאוותם הטכנולוגית של הדור שנולד למסכים, רק שדווקא במצב של שיקוף הנייד שלהם או של ההורים שלהם ברכב, המסך לא מסתובב למצב מאונך.

גם עניין זה נמצא בשלבי פיתוח כאמור, ולפי היבואן, קצב הפיתוח תלוי באפל וביצרני האנדרואיד. כנראה שעם מכשירי אפל זה יעבוד די בקרוב, ועם מכשירי אנדרואיד מאוחר יותר.

BYD SEAL סיל - פנים הרכבBYD SEAL סיל - קונסולה מרכזית

---

מעבר למושב האחורי מגלה שיש שם הרבה מקום, הרבה בזכות בסיס הגלגלים הנדיב (2.92 מ' כאמור), וגם המרווח לראש טוב, גם למבוגרים שגובהם מעל ל-1.80 מ', למרות שהמושב עצמו גבוה יחסית, בשל מיקום הסוללות למטה, בצמוד למרכב התחתון.

כרגיל בסגמנט המשפחתיות הגדולות, 2 מבוגרים ייהנו כאן, לשלושה יהיה מעט צפוף בעיקר בכתפיים.

כאן תמצאו רצפה שטוחה כמעט לחלוטין, פתחי מיזוג ושקעי טעינה, חומרי הדיפון והעור שעל המושבים מחמיאים ליושבים, ומעליכם גג פנורמי ענק ואחיד, שאינו ניתן לפתיחה, אך מסייע למקום לראש, כשהוא ללא כיסוי פנימי.

BYD SEAL סיל - מושב אחורי

מאחור תא מטען נפתח חשמלית, הוא נדיב מידות, ובשל עומקו נדמה שמכיל יותר מנתון הקיבולת הרשמי (400 ליטרים). מתחת לרצפתו מקום לערכת ניפוח, כבל הטענה ועוד. סף ההטענה גבוה מעט והמפתח לא מאד רחב, יחסית לרוחב המרכב.

מלפנים תא מטען נוסף Frunk Front trunk)), בנפח 53 ליטרים.

BYD SEAL סיל - תא מטען

---

BYD SEAL – אבזור ומחיר

הסיל מגיע בשתי תצורות בלבד- הנעה אחורית עם מנוע אחורי או הנעה כפולה המסתייעת בשני מנועים. לכל תצורה רמת גימור בודדה אך גבוהה, Design במקרה של הראשונה (הנבחנת), ו-Excellence בגרסה הבכירה והחזקה מהשתיים.

דגם ההנעה האחורית מתומחר ב- 216,990 ₪. הדגם כפול ההנעה והמנועים יעלה לכם 17 אלף שקלים נוספים; התוספת הזו קונה, לצד מנוע נוסף, הנעה כפולה ותוספת של 218 סוסים, גם תצוגה עילית, בולמים אדפטיביים וכבל V2L, להפעלת מכשירים חיצוניים באמצעות סוללת הרכב.

האבזור כאמור עשיר עד מאד, ומעבר למה שצוין לעיל כולל גם מצלמות 360, חיישני חניה היקפיים, בלם יד חשמלי, קיפול חשמלי למראות עם הטיה אוטומטית בנסיעה לאחור וזיכרון, בקרת אקלים דו אזורית, תפעול קולי Hi BYD, כניסה והפעלה ללא מפתח ועוד.      

BYD SEAL סיל

BYD SEAL - בטיחות  

הסיל מקבל ציון בטיחות מקסימלי, עם 8 נקודות. בתא הנוסעים פזורות 9 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על סטיה מנתיב ומרכוז, התרעה על עייפות נהג, אזהרה על פתיחת דלת בתנועה חוצה והשארת ילדים ברכב.

עוד תמצאו כאן בלימת חירום אוטומטית גם בפני דו גלגלי והולכי רגל, התרעה ומניעת פגיעה ברכב בשטח מת, בלימה אוטומטית בזיהוי תנועה מלפנים ומאחור, זיהוי תמרורים, סיוע בפקקים ועוד.

BYD SEAL סיל

BYD SEAL – מערכת הנעה, סוללה, טווחים

לסיל שאיתנו, בעל הנעה אחורית, הספק מכובד של 312 כ"ס. המומנט עומד על כ-36 קג"מ והזינוק הרשמי ל-100 קמ"ש עומד על 5.9 שניות. לפי היבואן, בקרת הזינוק יכולה לקצר את התהליך לכדי 5.1 שניות, תוך שאתה משוגר מהמקום באופן משכנע למדי, במיוחד כשהמשקל העצמי עומד על 2,130 ק"ג.

באורוות הגרסה כפולת ההנעה שוכנים לא פחות מ-530 סוסים, המומנט עומד על כ-67 קג"מ, והם יאיצו את המרכב הכבד (2,260 ק"ג) למהירות תלת ספרתית מעמידה תוך 3.8 שניות בלבד.

סוללת הלהבים הייחודית של BYD מגיעה כאן בקיבולת של 82.5 קווט"ש. היצרן טוען לטווח אופטימלי מרשים במיוחד של 570 ק"מ בין טעינות (520 ק"מ בגרסה החזקה) ולצריכת חשמל ממוצעת של 16.6 קווט"ש לכל 100 ק"מ של נסועה (שהם נושקים ל-500 ק"מ בין טעינות).

בפועל, לוח השעונים יראה תמיד אחוז שנותר בסוללה וק"מ שנותרו, שבחישוב זריז תמיד, אבל תמיד, ישלימו ל-570 ק"מ מוצהרים ואופטימליים.

יחד עם זאת, נתוני מעבדה לחוד וחיי היום יום לחוד, שם תרצו לתקוף ומהר כבישים מהנים באזור ירושלים ובמוד ספורט, תשייטו בקצב מהיר בכביש 6, תעמדו בפקקים, תפעילו מזגן לפרקים וגם תשייטו מעדנות במצב eco.  

בתום מבחן ארוך ורב גוני, הצריכה הממוצעת הראתה 17.8 קווט"ש לכל 100 ק"מ, שהם 463 ק"מ אמיתיים שניתן לגמוע בין 2 תחנות טעינה. יחד עם זאת, ניכר כי נהיגה מתונה במיוחד תוכל להתקרב לנתון המוצהר עם טווח של כ-500 ק"מ לנהיגה משולבת.

BYD SEAL סיל

---

BYD SEAL - נוסעים

כבר בתחילת תנועה עירונית ניתן להתרשם מהבידוד האקוסטי המשובח שיש בסיל. תפעול ידית ההילוכים נוח, ודי בקליקים קטנים כדי לשלב למצב נסיעה לאחור ולפנים, בשעת תמרון.

הסיל מגהץ באופן מרשים מהמורות, והוא מכוון לצד היותר רך של פעולות המתלים והבולמים.

הישיבה מעט נמוכה, אולם החיישנים והמצלמות מסייעים בכל שלב בעיר.

במצבי נהיגה רגועים (לא במוד ספורט), דוושת התאוצה מעבירה את הכוח לגלגלים באופן הדרגתי משהו, המזכיר תנועה ברכב המצויד במנוע בעירה פנימית, ללא "מכות כוח מיידיות" שמאפיינות את רוב כלי הרכב החשמליים.

הדבר דווקא נוח להתנהלות יום יומית, אולם השתלבויות הדורשות האצה מהירה איטיות מהצפוי, במיוחד במוד eco. מוד ספורט משנה את המשוואה באופן מוחלט, כצפוי, שם הכוח מתפרץ ונמצא באופן מיידי תחת רגלו הימנית של הנהג.

BYD SEAL סיל

יציאה מהעיר מגלה שהשקט שורר ברכב גם במהירויות תלת ספרתיות, למעט אוושת רוח קלה. המתלים הרכים מנדנדים מעט את המרכב בשיוט מהיר בכביש גלי, אך לא באופן שעלול להפר את שלוות הנוסעים או את בטחונו של הנהג. עם זאת ובכל שלב, הסיל צובר מהירות בקצב מרשים.

בכביש הדינאמי אתה מברך על ההנעה האחורית שמאפשרת מעט משחקי זנב שובביים, שכנראה אינם אפשריים, בטח ללא פרובוקציות מסוכנות, בגרסה הבכירה כפולת ההנעה.

השלדה מהנה למדי, הקצב מהיר, העברות המשקל טובות וזוויות הגלגול קיימות, אך לא מוגזמות. יחד עם זאת, יותר תקשורת מההגה היתה מתקבלת בברכה.

BYD SEAL – מסכמים

נתחיל דווקא מהשורה התחתונה – במבחן המוצר, הסיל נותן תמורה גבוהה מאד למחיר, ומקבל ציון גבוה ברשימת ה"וי" בהיבטים של אבזור, עיצוב, יכולת דינאמית, נוחות, בטיחות וטווחי נסיעה.

יש אמנם כמה פיצ'רים של תפעול שזקוקים לליטוש קל, אולם אלה בוודאי יתוקנו במהרה, מבלי שתצטרכו אפילו להטריח עצמכם למוסך.

במבחן המותג, הצלחת BYD, במיוחד בשוק המקומי, יצרה מספיק אמון בקרב הקהל, כדי שישקול ברצינות את הסיל בתור הרכב המשפחתי/ מנהלים הבא.

לכן נותרו 2 שאלות אובייקטיביות, כמשוכות אפשריות שיפרידו בין הסיל להצלחה מסחרית גדולה.

האחת – הסגמנט. ההעדפה של רכבי הפנאי האופנתיים נדמה שמשאירה את הרכבים ה"נמוכים" בצל, אולי ההסתערות עם הזמנות על האתר של טסלה, מאז הגיעה ארצה עם מודל 3, הוכיחה אחרת.

השניה – חישוב מסלול מחדש וחזרה מהצהרות יומרניות בארה"ב ובמדינות מסוימות באירופה לגבי המעבר האבסולוטי לרכב חשמלי – שהאטו את קצב המכירות שלהם – גם משוכה זו לא נראה שרלוונטית לישראלים, לפחות לא בשלב זה, כשממצב בו לפני כ-4 שנים פחות מאחוז בודד מכלי הרכב החדשים היו חשמליים, כיום כמעט כל מכונית חמישית הנמסרת ללקוח היא חשמלית 100%.

בשל כל אלה, ניתן רק לנבא עתיד ורוד לסיל בישראל, במיוחד כשהלקוח לומד את הערך שהוא מקבל כאן עבור כספו.

  

BYD SEAL DESIGN

מחיר (₪)216,990 
אורך (מ')4.80
רוחב (מ')1.875
גובה (מ')1.46
בסיס גלגלים (מ')2.92
משקל עצמי כולל נהג (ק"ג) design / excellence2,130
נפח תא מטען (ל')

400

(+53 מלפנים)
מרווח גחון (ס"מ)12 
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר- אופטימלי (ממוצע) / בפועל)570 (496)/ 463
הספק מנוע (כ"ס) 312
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') (עם / בלי בקרת שיגור)5.9 / 5.1
קיבולת סוללה (קווט"ש)82.5
משך טעינה ביתית AC (0%-100%)(דק')480
משך טעינה מהירה DC (30%-80%) (דק)26
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש)150 / 11
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)6 / 150,000

משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה)

(שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם), כש"בריאות הסוללה" יורדת מ-70%.
8 / 200,000

משך אחריות על מערכת חשמלית (מנוע, בקר)

(שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)
8 / 150,000