שברולט קולורדו ZR2 Colorado במבחן דרכים

שברולט קולורדו ZR2הוא אחד הפיק-אפים המסוקסים והקרביים ביותר שתוכלו לרכוש לעצמכם בישראל, ולנהוג בו עם רישיון נהיגה 02. פגשנו אותו למבחן דרכים, טובות וגם משובשות.

טל אבן | 27/03/23
שברולט קולורדו ZR2 Colorado
שברולט קולורדו ZR2 Colorado. צילום תמונות: טל אבן

Pick-up Trucks ? להיט אמריקאי.

פיק-אפ טראקס מבוקשים ביותר בארה"ב. כרבע מיליון מהם נמכרים מדי חודש בארה"ב לבדה (כ-3 מיליון כלים בשנה!), משלל המותגים המוצעים שם.

לא מדובר בכלי רכב שבאים רק כדי למלא צורך של בעל מקצוע הזקוק לכושר העמסה רב באמבטיה שמאחור, בדרך לעוד הובלה או עבודה אצל לקוח.

מדובר בתצורת מרכב שהפכה מקובלת ומבוקשת בארה"ב, מעין פרשנות מקומית של "מרכב הרכב האולטימטיבי", ממש כמו שהיתה סובארו DL בישראל של שנות ה-80', כשהגדירה את מבנה ה"סדאן 3 קופסאות" (עם מנוע 1.3 או 1.6 ל' ותיבת הילוכים אוטומטית בבקשה!), בתור הרכב המשפחתי האולטימטיבי.

מאוחר יותר, רכבי פנאי-שטח קשוחים- שמהם נעדרו גינוני פינוק או התנהגויות כביש נאותות, כאלו שדרשו המון פשרה בנהיגה ובנוחות בקרב אלה שלא באמת השתמשו בהם ככלי עבודה, הפכו פתאום נחשקים, והם אלה שהגדירו מחדש את המונח "המרכב הנכון והמבוקש ביותר בישראל".

זה התחיל אי שם בתחילת שנות ה-90', בעיקר עם האיסוזו טרופר, המיצובישי פאג'רו, הניסן טראנו והטויוטה פראדו (לימים הלנד קרוזר הפופולרי).

הם היו הראשונים להציע ג'יפים (כשם גנרי) בעלי יכולות שטח אמיתיות, שלצידן הופיע פתאום אבזור עשיר ומפנק בתאי הנוסעים, נוחות וקלות תמרון ונהיגה, שלא היו נחלתם של רכבי הפנאי-שטח הקשוחים שקדמו להם.

האבולוציה של אותם הכלים המשיכה במלוא הקיטור, וכיום רואים את מידת הפופולריות של רכבי הפנאי (ורובם זנחו בינתיים את המילה "שטח" משם הקטגוריה אליה הם משתייכים), ואלה הפכו ברובם רכים, מאובזרים, נוחים ומפנקים.

ואכן, רובם אמנם איבדו יכולת שטח כלשהי או הנעה כפולה, אך הם מעוצבים בסטייל, ולא מחייבים כל פשרה בקרב בעליהם. מה שכן, מראה ה-SUV הקשוח והמבוקש נשמר ברוב המקרים. "להרגיש עם" בעיקר.

אז בארה"ב אוהבים פיק אפ טראקס. אלה עם הארגז הפתוח מאחור, ועם יכולות השטח האמיתיות.

והנה פה הקולורדו איתנו, חסון וצבוע בז'-חאקי למהדרין.

האם הקטגוריה עשויה להפוך ללהיט גם בישראל?

שברולט קולורדו ZR2 Colorado

---

שברולט קולורדו- רקע

שברולט קולורדו מבית GM (ג'נרל מוטורס), האח הקטן (הכל יחסי) של הסילבראדו, נחשף לראשונה בשנת 2004, כפיק-אפ קומפקטי, לצד דגם שהיה אחיו התאום, ה-GMC קניון (ואף נמכר תחת המותג הולדן האוסטרלי).

הדגם החליף של הסונומה הותיק, ששווק גם בישראל לאורך שנים רבות.

הקולורדו הנוכחי הוא למעשה תולדה של עדכון שני שחל בדגם שנחשף כבר בשנת 2011, דגם שגדל וצמח לעומת קודמו. הדגם נמכר בעבר בישראל, בין היתר לשימוש הצבא, כמו קודמו, הסונומה.

אופיו של הקולורדו מראה שמדובר ברכב שאמנם משתייך לקטגוריית הפיק- אפים, אך עם יכולת העמסה של 576 ק"ג (כולל הנוסעים), הוא לא באמת בא לתת פתרון העמסה של Heavy duty, כמו זה הקיים בטויוטה היילקס או באיסוזו DMAX למשל, להם כושר העמסה כפול כמעט.

בשל כך, המתחרה המקומי העיקרי של הקולורדו הוא ג'יפ גלדיאטור רוביקון. גם לו יכולות עבירות בשטח של גיבור אמיתי, אך גם בו כושר ההעמסה בארגז שמאחור- מוגבל.

---

שברולט קולורדו – עיצוב חיצוני ומימדים

הקולורדו גדול. כמה גדול? קחו את האיסוזו DMAX לדוגמא, כלי לא קטן בפני עצמו, הוסיפו לו כ-15 ס"מ לאורך ולבסיס הגלגלים (5.4 מ' ו- 3.264 מ' בקולורדו בהתאמה), הרחיבו אותו ב-8 (1.95 מ') והגביהו אותו בחמישה (1.84 מ'), וקיבלתם פיק-אפ עצום.

הוא אמנם לא מגיע למימדי הסילבראדו ודומיו, אך הנוכחות שלו על הכביש דומיננטית למדי, מסובבת ראשים וצדה מבטים בוחנים.

העיצוב הפונקציונלי של הקולורדו הופך אותו לשרירי למראה, לקשוח במיוחד ולאחד העיצובים המוצלחים מבין הפיק-אפים שיש בשוק המקומי.

שברולט קולורדו ZR2 Colorado - מבט צד

בחזית מוצאים גריל עצום ושחור, עליו פס רוחבי שחור עם כיתוב Chevrolet ולוגו בצד.

הפגוש הקדמי גם הוא בשחור, עליו 2 טבעות חילוץ אדומות, הוא בעיצוב מחולק ואמתני, מתחתיו מציצים מיגוני הגחון (המשודרגים ברכב המבחן עם 6 חלקים. מחירם 5,800 ₪ לפני מע"מ).

בפינות הפגוש הגבוה נחשפים צמיגי ה-50/50 הקרביים גם במבט מהחזית, שנועד לאפשר זוויות גישה מעולות ומיקום של כל גלגל על סלע בנפרד, מבלי שהפגוש יאיים להיתלש.

מעל נמצא מכסה מנוע עם בליטה שרירית במרכז, הצבועה בשחור סטייל קמארו, והיא נראית היטב גם ממושב הנהג הגבוה.

שברולט קולורדו ZR2 Colorado - מבט קידמי

מהצד צמיגי 50/50 כבישטח גדולי מידות 265/65/17. הגלגל החלופי השוכן מתחת לארגז האחורי- גם הוא בגודל מלא.

גרסת ה-ZR2 הקרבית מוגבהת ב-2" (כ-5 ס"מ) לעומת הדגם הרגיל, מה שמביא את המרכב למרווח גחון של 25.4 ס"מ, ובמבט אל עבר בתי הגלגלים קל להבחין בבולמי המולטימטיק DSSV האימתניים מבית שברולט פרפורמנס, הצבועים בצהוב.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - בלמים

לרכב ההדגמה נוספו מדרגות צד (תוספת בעלות 3,800 ₪ לפני מע"מ), שאמנם מסייעות בטיפוס לתא הנוסעים (במיוחד בהעדר ידית אחיזה לנהג בקורה A) ולילדים המטפסים למושב האחורי, אך הן עלולות להפריע ביציאה מהרכב, במיוחד כשהמדרכים מעוטרים בבוץ טרי, לצד העובדה שהן פוגעות ביכולות העבירות המאד גבוהות של הקולורדו.

מאחור עיצוב פונקציונלי, מדרגה לקפיצה לארגז, פגוש שחור, שגם הוא מעניק זוויות גישה מצוינות, והכנה לוו גרירה נשלף.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - מבט אחורי

---

שברולט קולורדו – עיצוב פנימי ותא נוסעים

זינוק אל עבר מושב הנהג מגלה סביבת נהג המזוהה מייד עם המותג. מסך 8" המוכר לנו גם מדגמים אחרים, וכבר בעבר גילינו שהוא אינטואיטיבי מאד לשימוש ללא תחכום מיותר הגוזל תשומת לב מסוכנת בעת נהיגה.

כך גם לוח המחוונים הפשוט והנהיר, במרכזו מסך LCD 4" ובו אינפורמציה חשובה.

גילו של הקולורדו ZR2 ניכר במספר מאפיינים, ביניהם משטח הטעינה האלחוטית הממוקם בקונסולה בין 2 המושבים הקדמיים. המשטח קטן מדי עבור גודלם של הטלפונים הניידים העכשוויים ולמעשה לא מתאפשר בו שימוש, אלא אם יש ברשותכם מכשיר טלפון קטן יחסית.

הכפתורים שמאחורי ההגה השולטים לרוב בהילוכים, שולטים כאן בעוצמת השמע וברצועה המתנגנת, בקונסולה המרכזית שלל כפתורים פיזיים וגלגלים נוחים לשימוש וידית הילוכים שבצידה מוצאים, כרגיל בשברולט, שליטה ידנית בהילוכים במצב L.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - פנים הרכב

עיצוב סביבת הנהג קלאסי ופונקציונלי, מאופיין בגוונים כהים, החומרים קשיחים ברובם אך משדרים חוסן ועמידות. המושבים הקדמיים נוחים מאד ורחבים, עוטים עור, ממש כמו כיסוי תא האחסון שביניהם.   

משמאל להגה 2 גלגלות, האחת שולטת בתאורה הקדמית, השניה שולטת חשמלית במערכת ההנעה עם מצבי 2x4, 4x4 High ו- Low וגם מצב אוטומטי.

בקונסולה המרכזית מוצאים גם כפתורים השולטים בנעילות הדיפרנציאלים של כל אחד מהצירים בנפרד, חיבורים לנגרר ותאורה בארגז שמאחור.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - פנים הרכב

מעבר אחורה מגלה מושבי עור עם מרווח ברכיים טוב לסגמנט, לצד מרווחי כתפיים וראש טובים, בשל מרכב רחב וגבוה.

בנסיעה ארוכה מושבים אלה מתגלים כנוחים יותר לילדים אך פחות למבוגרים, בעיקר בשל העובדה שקיים שם מושב נמוך יחסית וקצר, וגב זקוף מדי לאור המבנה הזוויתי והארגז שמאחור; מתחת למושבים האחוריים יש מקום נוסף לאחסון.

בולטים בהיעדרם פתחי מיזוג אחוריים, כן יש פה פתחי טעינה, משענת נשלפת במרכז המושב וחלון קטן שנפתח ידנית אל עבר הארגז.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - מושב אחורי

הארגז שמאחור אינו גדול במיוחד, ומידותיו מסמנות שהוא אכן לא נועד להעמסה יום יומית של מיטות או ארונות. אורכו 1.567 מ' ורוחבו 1.468 מ' (רוחב בין בתי הגלגלים 1.128 מ').

בצדדיו של הארגז מותקנת קשת ספורט שחורה עם כיתוב ZR2 (תוספת בעלות 3,600 ₪ לפני מע"מ), שמוסיפה לא מעט למראה הקשוח שלו.

שברולט קולורדו ZR2 Colorado - ארגז מטעןשברולט קולורדו ZR2 Colorado

שברולט קולורדו – אבזור

הקולורדו משווק כיום בישראל ברמת גימור ZR2 ומחירו – 350,000 ₪.

מחד, הקולורדו פוסח על חלק מהמאפיינים הנמצאים כיום כמעט בכל רכב מודרני וכמעט מכל קטגוריית רכב. לשם דוגמא, הכניסה פה דורשת פתיחה מהשלט, ההנעה נותרה עם מפתח פיזי בסיבוב ובלם ה"יד" מופעל מכאנית באמצעות דריכה ברגל.

לדעתי יש בכך משהו שמשמר הגשה של רכב מפעם, "אולד סקול", ולא בהכרח שאיפה לחיסכון כספי ועלויות ייצור. אני מצאתי בכך משהו מרענן וחינני דווקא, כזה שמתחבר לחספוס ולקשיחות הכללית של הקולורדו.

מאידך, האבזור הסטנדרטי כולל מערכת שמע מבית BOSE המחוברת ל-7 רמקולים וקישוריות לאפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, מצלמת רוורס איכותית, מושבים קדמיים עם כוונון חשמלי וחימום, בקרת אקלים, גלגל הגה מחומם, הנעה מרחוק מהשלט ועוד.      

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - פנים הרכב

שברולט קולורדו – מערכת הנעה

בניגוד לפיק-אפים רבים וטובים בהם מנועי דיזל לוגמי סולר, בקולורדו נוהם מנוע בנזין V6 אמריקאי מסורתי, בנפח 3.6 ליטרים, המפיק 308 כ"ס. המומנט עומד על 38.1 קג"מ.

הרבה סוסים, הרבה מומנט, ללא מגדש טורבו וללא סיוע חשמלי. אולד סקול כבר אמרנו?

תיבת ההילוכים המשודכת למנוע מונה 8 יחסי העברה קדמיים.

היצרן לא מספק נתון רשמי של תאוצה ל-100 קמ"ש, אולם מבדיקה שלי עלה שהרכב מאיץ תוך 7.9 שניות קצרות, למרות משקל עצמי לא מבוטל של כ- 2.15 טונות.

 

שברולט קולורדו - בטיחות

אחד המאפיינים המסמנים את הקולורדו כרכב ותיק הוא היעדר מערכות בטיחות אקטיביות.

יש כאן 6 כריות אוויר, בקרת השיוט שכאן אינה אדפטיבית, יש התרעה על שכחת ילדים מאחור ומערכת Movon, הנותנת התרעות מפני סטייה מנתיב, אי שמירת מרחק וזיהוי תמרורים, וגם מצלמה המתעדת בעת חרום. מערכת זו התגלתה כנעימה הרבה יותר וכהיפראקטיבית הרבה פחות מחלק ממתחרותיה.  

במראת הצד של הנהג ישנה גם מראה מגדילה, ויש להתרגל אליה כדי לקבל הערכה נכונה לגבי מיקום הרכב שמאחור משמאל בפועל.  

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - פנים הרכב

שברולט קולורדו – בכביש

בעיר, ממרומי מושב הנהג ועם המידות החיצוניות שלו, קשה לנהג שלא להרגיש שהקולורדו גדול ומעט מגושם. מעבר בכבישים צרים וקוטר הסיבוב הגדול דורשים ריכוז בתמרון, כשתמרונים המשלבים נסיעה לאחור מתגלים כפשוטים ממה שניתן לצפות, כשמצלמת הרוורס המצוינת מסייעת לכך רבות.

נהמת המנוע חרישית וגם מעברי ההילוכים רכים וחלקים. בולמי הפרפורמנס מכוילים באופן קשוח יחסית, לכן מעבר מעל לבורות או מעל לפסי האטה מלווים בקפיצה קלה המורגשת בתא הנוסעים.

מחוץ לעיר, בשיוט, המנוע כמעט ואינו נשמע, והחל מכ-80 קמ"ש נשמעים רעשים המגיעים מכיוון צמיגי הכבישטח, לצד רעשי רוח, ועדיין בהשוואה לרכבים דומים או לרכבי שטח קשוחים אחרים, פיק-אפים לצד רכבי SUV, הקולורדו שקט באופן יחסי, וניתן ליהנות מהמוזיקה או משיחה שלווה ברכב.

כאן מגלים כי למנוע ה- V6 יכולת האצה מהמקום וגם האצת ביניים מצוינות ומרשימות, רק שאז שאון המנוע נוכח.

בכביש המפותל ניתן ליהנות מהקולורדו, וגם במצב של הנעה אחורית הוא לא ממהר לקשקש בזנבו, וניתן לתקוף איתו פניות בקצב מרשים לרכב מסוגו.

המתלים הקשוחים שומרים על ריסון המרכב והתנהגות מהנה למדי.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado

שברולט קולורדו - בשטח

כעת הגענו למקום שחיכינו לו, שטח המחייה, תרתי משמע, של הקולורדו.

כניסה לשטח באזור הרי ירושלים החלה בשבילי כורכר מהירים, שם ניתן לנוע בקצב מהיר מאד, השיכוך מצוין והקולורדו שומר היטב על יציבות כיוונית.

גם מעבר מעל חריצי אורך ובורות נעשה באדישות מסוימת. מעבר טכני יותר מגלה מהלכי מתלה ארוכים, הקולורדו לא ממהר להניף גלגלים לאוויר, וגם היכן שישנן הצלבות או בריחת כוח מגלגל, ישנה נעילת דיפרנציאליים נפרדת לציר הקדמי ולאחורי.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - פנים הרכב

למרות שמדובר במנוע בנזין בו שיא המומנט מגיע גבוה בסקאלת הסל"ד (4,000), המנוע מרגיש בשרני מספיק ויש לו עתודות כוח אותן הוא מוריד לגלגלים באפקטיביות, גם במהירות זחילה ובטורים נמוכים, וצולח גם את הקשוחים שבמכשולים.

עבודת מערכת בולמי הפרפורמנס מעולה. מגיעים למעלה תלול יחסית, בו צצים סלעים לפרקים. זווית הגישה מאפשרת לנהג להניח את הגלגל השמאלי במקום הנכון מבלי שיפגע בגחון או בפגוש הקדמי, לאחר מכן את הגלגל הימני, שילוב להנעה כפולה low, גז קבוע, זווית נטישה גבוהה מאפשרת גם לחלק האחורי להימנע ממפגש עם הקרקע בסיום הירידה שאחרי העלייה, והמכשול מאחורינו. קל וללא דרמות.

גם בנהיגת שטח קשוחה יחסית, הצלחתי שלא לשמוע מפגשים של חלקי המיגון המעובים שמלמטה עם הקרקע, והקולורדו ZR2 הגבוה נותן תחושה כאילו שאין מכשול שהוא לא יכול לו.  

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - פנים הרכב

שברולט קולורדו – צריכת דלק  

כצפוי ממנוע בנזין גדל נפח (ללא מגדש), עתיד סוסים וצילינדרים ובעל משקל עצמי גבוה, הקולורדו אינו מנסה לתפוס את תואר "הרכב החסכוני ביותר בסביבה".

צריכת הדלק המוצהרת עומדת על 7.63 ק"מ לכל ליטר בנזין בכביש הבינעירוני ו- 6.8 ק"מ לליטר בנהיגה עירונית.

בפועל, מאות רבות של קילומטרים ששילבו נסיעה עירונית, נהיגה בשבילים מהירים בשטח וגם זחילה בקטעים הטכניים, עליות וכבישים מפותלים ודינאמיים וזאת לצד נסיעה מנומנמת תוך שיוט בכבישים המהירים, צריכת הדלק הממוצעת נעצרה על 6.9 ק"מ לליטר.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - פנים הרכב

שברולט קולורדו - סיכום 

שלא כמו בארה"ב, בישראל הפיק אפ טראק לא נתפס כרכב הפנאי האולטימטיבי.

שלא כמו רכבי פנאי טיפוסיים, "ג'יפונים" בלשון העם הרווחת, פיק-אפ טראקס שומרים על מראה של רכב עבודה קשוח, יש בו ארגז פתוח ושלא כמו בתא מטען רגיל, לא ניתן לאחסן בו חפצים. זאת ועוד, בסעיף הנוחות ליושבים מאחור ישנה פשרה מסוימת והוא פחות רך.

מאידך, יש לו יכולות שטח לעילא ולעילא, עבירות מעולה, הרבה בזכות סרן אחורי חזק שעליו לא נמצא משקל רב, הוא נראה קשוח ומסוקס וכשצריך – ניתן לשאת מאחור ציוד רב, אותו יש לעגן ולקשור כהלכה.

ובין הפיק-אפ טראקס, הקולורדו מביא איתו גישת "אולד סקול" שדווקא תקסום לרבים ובצדק, למי שיכול לעמוד בעלות של 350 אלף שקלים.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado

יש לו מנוע חזק גם אם לא חסכוני בדלק, הוא נראה פשוט נפלא, ויש בו את רוב האבזור המקובל, למעט מערכות בטיחות אקטיביות. מעבר לכך, גרסת ה- ZR2 מביאה איתה יכולות שטח מהמשובחות שבנמצא, יחד עם מרווח גחון עצום.  

בשל כל אלה, הוא פונה לקהל יעד מיוחד וייחודי, שיידע להעריך את התועלות הרבות שהוא מציג (מראה קשוח, יכולות שטח פנטסטיות), תוך שהן מעפילות על הפשרות (צריכת דלק גבוהה, היעדר מערכות בטיחות, מקום אחסון מצומצם) שהוא דורש.

ואם לשפוט בעולם רכב שהולך ומתחשמל – הקולורדו הופך ברייה נדירה אך נחשקת, בקרב אלה שבאמת אוהבים ומעריכים את המכוניות של פעם.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado

Chevrolet Colorado ZR2

מחיר (₪)350,000
אורך (מ')5.403
רוחב (מ')1.948
גובה (מ')1.842
בסיס גלגלים (מ')3.264
משקל עצמי (ק"ג)2,146
נפח ארגז מאחור (ל')576
מרווח גחון (ס"מ)25.4
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר)7.3 / 6.9
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק)בנזין, 3,600 
תצורת מנוע (מס' צילינדרים)V6
תיבת הילוכים, הנעהאוט' 8, 4x4
הספק מנוע (כ"ס)308
מומנט (קג"מ)38.1
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')7.9
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)3 / 100,000

 

Pick-up Trucks ? להיט אמריקאי.

פיק-אפ טראקס מבוקשים ביותר בארה"ב. כרבע מיליון מהם נמכרים מדי חודש בארה"ב לבדה (כ-3 מיליון כלים בשנה!), משלל המותגים המוצעים שם.

לא מדובר בכלי רכב שבאים רק כדי למלא צורך של בעל מקצוע הזקוק לכושר העמסה רב באמבטיה שמאחור, בדרך לעוד הובלה או עבודה אצל לקוח.

מדובר בתצורת מרכב שהפכה מקובלת ומבוקשת בארה"ב, מעין פרשנות מקומית של "מרכב הרכב האולטימטיבי", ממש כמו שהיתה סובארו DL בישראל של שנות ה-80', כשהגדירה את מבנה ה"סדאן 3 קופסאות" (עם מנוע 1.3 או 1.6 ל' ותיבת הילוכים אוטומטית בבקשה!), בתור הרכב המשפחתי האולטימטיבי.

מאוחר יותר, רכבי פנאי-שטח קשוחים- שמהם נעדרו גינוני פינוק או התנהגויות כביש נאותות, כאלו שדרשו המון פשרה בנהיגה ובנוחות בקרב אלה שלא באמת השתמשו בהם ככלי עבודה, הפכו פתאום נחשקים, והם אלה שהגדירו מחדש את המונח "המרכב הנכון והמבוקש ביותר בישראל".

זה התחיל אי שם בתחילת שנות ה-90', בעיקר עם האיסוזו טרופר, המיצובישי פאג'רו, הניסן טראנו והטויוטה פראדו (לימים הלנד קרוזר הפופולרי).

הם היו הראשונים להציע ג'יפים (כשם גנרי) בעלי יכולות שטח אמיתיות, שלצידן הופיע פתאום אבזור עשיר ומפנק בתאי הנוסעים, נוחות וקלות תמרון ונהיגה, שלא היו נחלתם של רכבי הפנאי-שטח הקשוחים שקדמו להם.

האבולוציה של אותם הכלים המשיכה במלוא הקיטור, וכיום רואים את מידת הפופולריות של רכבי הפנאי (ורובם זנחו בינתיים את המילה "שטח" משם הקטגוריה אליה הם משתייכים), ואלה הפכו ברובם רכים, מאובזרים, נוחים ומפנקים.

ואכן, רובם אמנם איבדו יכולת שטח כלשהי או הנעה כפולה, אך הם מעוצבים בסטייל, ולא מחייבים כל פשרה בקרב בעליהם. מה שכן, מראה ה-SUV הקשוח והמבוקש נשמר ברוב המקרים. "להרגיש עם" בעיקר.

אז בארה"ב אוהבים פיק אפ טראקס. אלה עם הארגז הפתוח מאחור, ועם יכולות השטח האמיתיות.

והנה פה הקולורדו איתנו, חסון וצבוע בז'-חאקי למהדרין.

האם הקטגוריה עשויה להפוך ללהיט גם בישראל?

שברולט קולורדו ZR2 Colorado

---

שברולט קולורדו- רקע

שברולט קולורדו מבית GM (ג'נרל מוטורס), האח הקטן (הכל יחסי) של הסילבראדו, נחשף לראשונה בשנת 2004, כפיק-אפ קומפקטי, לצד דגם שהיה אחיו התאום, ה-GMC קניון (ואף נמכר תחת המותג הולדן האוסטרלי).

הדגם החליף של הסונומה הותיק, ששווק גם בישראל לאורך שנים רבות.

הקולורדו הנוכחי הוא למעשה תולדה של עדכון שני שחל בדגם שנחשף כבר בשנת 2011, דגם שגדל וצמח לעומת קודמו. הדגם נמכר בעבר בישראל, בין היתר לשימוש הצבא, כמו קודמו, הסונומה.

אופיו של הקולורדו מראה שמדובר ברכב שאמנם משתייך לקטגוריית הפיק- אפים, אך עם יכולת העמסה של 576 ק"ג (כולל הנוסעים), הוא לא באמת בא לתת פתרון העמסה של Heavy duty, כמו זה הקיים בטויוטה היילקס או באיסוזו DMAX למשל, להם כושר העמסה כפול כמעט.

בשל כך, המתחרה המקומי העיקרי של הקולורדו הוא ג'יפ גלדיאטור רוביקון. גם לו יכולות עבירות בשטח של גיבור אמיתי, אך גם בו כושר ההעמסה בארגז שמאחור- מוגבל.

---

שברולט קולורדו – עיצוב חיצוני ומימדים

הקולורדו גדול. כמה גדול? קחו את האיסוזו DMAX לדוגמא, כלי לא קטן בפני עצמו, הוסיפו לו כ-15 ס"מ לאורך ולבסיס הגלגלים (5.4 מ' ו- 3.264 מ' בקולורדו בהתאמה), הרחיבו אותו ב-8 (1.95 מ') והגביהו אותו בחמישה (1.84 מ'), וקיבלתם פיק-אפ עצום.

הוא אמנם לא מגיע למימדי הסילבראדו ודומיו, אך הנוכחות שלו על הכביש דומיננטית למדי, מסובבת ראשים וצדה מבטים בוחנים.

העיצוב הפונקציונלי של הקולורדו הופך אותו לשרירי למראה, לקשוח במיוחד ולאחד העיצובים המוצלחים מבין הפיק-אפים שיש בשוק המקומי.

שברולט קולורדו ZR2 Colorado - מבט צד

בחזית מוצאים גריל עצום ושחור, עליו פס רוחבי שחור עם כיתוב Chevrolet ולוגו בצד.

הפגוש הקדמי גם הוא בשחור, עליו 2 טבעות חילוץ אדומות, הוא בעיצוב מחולק ואמתני, מתחתיו מציצים מיגוני הגחון (המשודרגים ברכב המבחן עם 6 חלקים. מחירם 5,800 ₪ לפני מע"מ).

בפינות הפגוש הגבוה נחשפים צמיגי ה-50/50 הקרביים גם במבט מהחזית, שנועד לאפשר זוויות גישה מעולות ומיקום של כל גלגל על סלע בנפרד, מבלי שהפגוש יאיים להיתלש.

מעל נמצא מכסה מנוע עם בליטה שרירית במרכז, הצבועה בשחור סטייל קמארו, והיא נראית היטב גם ממושב הנהג הגבוה.

שברולט קולורדו ZR2 Colorado - מבט קידמי

מהצד צמיגי 50/50 כבישטח גדולי מידות 265/65/17. הגלגל החלופי השוכן מתחת לארגז האחורי- גם הוא בגודל מלא.

גרסת ה-ZR2 הקרבית מוגבהת ב-2" (כ-5 ס"מ) לעומת הדגם הרגיל, מה שמביא את המרכב למרווח גחון של 25.4 ס"מ, ובמבט אל עבר בתי הגלגלים קל להבחין בבולמי המולטימטיק DSSV האימתניים מבית שברולט פרפורמנס, הצבועים בצהוב.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - בלמים

לרכב ההדגמה נוספו מדרגות צד (תוספת בעלות 3,800 ₪ לפני מע"מ), שאמנם מסייעות בטיפוס לתא הנוסעים (במיוחד בהעדר ידית אחיזה לנהג בקורה A) ולילדים המטפסים למושב האחורי, אך הן עלולות להפריע ביציאה מהרכב, במיוחד כשהמדרכים מעוטרים בבוץ טרי, לצד העובדה שהן פוגעות ביכולות העבירות המאד גבוהות של הקולורדו.

מאחור עיצוב פונקציונלי, מדרגה לקפיצה לארגז, פגוש שחור, שגם הוא מעניק זוויות גישה מצוינות, והכנה לוו גרירה נשלף.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - מבט אחורי

---

שברולט קולורדו – עיצוב פנימי ותא נוסעים

זינוק אל עבר מושב הנהג מגלה סביבת נהג המזוהה מייד עם המותג. מסך 8" המוכר לנו גם מדגמים אחרים, וכבר בעבר גילינו שהוא אינטואיטיבי מאד לשימוש ללא תחכום מיותר הגוזל תשומת לב מסוכנת בעת נהיגה.

כך גם לוח המחוונים הפשוט והנהיר, במרכזו מסך LCD 4" ובו אינפורמציה חשובה.

גילו של הקולורדו ZR2 ניכר במספר מאפיינים, ביניהם משטח הטעינה האלחוטית הממוקם בקונסולה בין 2 המושבים הקדמיים. המשטח קטן מדי עבור גודלם של הטלפונים הניידים העכשוויים ולמעשה לא מתאפשר בו שימוש, אלא אם יש ברשותכם מכשיר טלפון קטן יחסית.

הכפתורים שמאחורי ההגה השולטים לרוב בהילוכים, שולטים כאן בעוצמת השמע וברצועה המתנגנת, בקונסולה המרכזית שלל כפתורים פיזיים וגלגלים נוחים לשימוש וידית הילוכים שבצידה מוצאים, כרגיל בשברולט, שליטה ידנית בהילוכים במצב L.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - פנים הרכב

עיצוב סביבת הנהג קלאסי ופונקציונלי, מאופיין בגוונים כהים, החומרים קשיחים ברובם אך משדרים חוסן ועמידות. המושבים הקדמיים נוחים מאד ורחבים, עוטים עור, ממש כמו כיסוי תא האחסון שביניהם.   

משמאל להגה 2 גלגלות, האחת שולטת בתאורה הקדמית, השניה שולטת חשמלית במערכת ההנעה עם מצבי 2x4, 4x4 High ו- Low וגם מצב אוטומטי.

בקונסולה המרכזית מוצאים גם כפתורים השולטים בנעילות הדיפרנציאלים של כל אחד מהצירים בנפרד, חיבורים לנגרר ותאורה בארגז שמאחור.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - פנים הרכב

מעבר אחורה מגלה מושבי עור עם מרווח ברכיים טוב לסגמנט, לצד מרווחי כתפיים וראש טובים, בשל מרכב רחב וגבוה.

בנסיעה ארוכה מושבים אלה מתגלים כנוחים יותר לילדים אך פחות למבוגרים, בעיקר בשל העובדה שקיים שם מושב נמוך יחסית וקצר, וגב זקוף מדי לאור המבנה הזוויתי והארגז שמאחור; מתחת למושבים האחוריים יש מקום נוסף לאחסון.

בולטים בהיעדרם פתחי מיזוג אחוריים, כן יש פה פתחי טעינה, משענת נשלפת במרכז המושב וחלון קטן שנפתח ידנית אל עבר הארגז.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - מושב אחורי

הארגז שמאחור אינו גדול במיוחד, ומידותיו מסמנות שהוא אכן לא נועד להעמסה יום יומית של מיטות או ארונות. אורכו 1.567 מ' ורוחבו 1.468 מ' (רוחב בין בתי הגלגלים 1.128 מ').

בצדדיו של הארגז מותקנת קשת ספורט שחורה עם כיתוב ZR2 (תוספת בעלות 3,600 ₪ לפני מע"מ), שמוסיפה לא מעט למראה הקשוח שלו.

שברולט קולורדו ZR2 Colorado - ארגז מטעןשברולט קולורדו ZR2 Colorado

שברולט קולורדו – אבזור

הקולורדו משווק כיום בישראל ברמת גימור ZR2 ומחירו – 350,000 ₪.

מחד, הקולורדו פוסח על חלק מהמאפיינים הנמצאים כיום כמעט בכל רכב מודרני וכמעט מכל קטגוריית רכב. לשם דוגמא, הכניסה פה דורשת פתיחה מהשלט, ההנעה נותרה עם מפתח פיזי בסיבוב ובלם ה"יד" מופעל מכאנית באמצעות דריכה ברגל.

לדעתי יש בכך משהו שמשמר הגשה של רכב מפעם, "אולד סקול", ולא בהכרח שאיפה לחיסכון כספי ועלויות ייצור. אני מצאתי בכך משהו מרענן וחינני דווקא, כזה שמתחבר לחספוס ולקשיחות הכללית של הקולורדו.

מאידך, האבזור הסטנדרטי כולל מערכת שמע מבית BOSE המחוברת ל-7 רמקולים וקישוריות לאפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, מצלמת רוורס איכותית, מושבים קדמיים עם כוונון חשמלי וחימום, בקרת אקלים, גלגל הגה מחומם, הנעה מרחוק מהשלט ועוד.      

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - פנים הרכב

שברולט קולורדו – מערכת הנעה

בניגוד לפיק-אפים רבים וטובים בהם מנועי דיזל לוגמי סולר, בקולורדו נוהם מנוע בנזין V6 אמריקאי מסורתי, בנפח 3.6 ליטרים, המפיק 308 כ"ס. המומנט עומד על 38.1 קג"מ.

הרבה סוסים, הרבה מומנט, ללא מגדש טורבו וללא סיוע חשמלי. אולד סקול כבר אמרנו?

תיבת ההילוכים המשודכת למנוע מונה 8 יחסי העברה קדמיים.

היצרן לא מספק נתון רשמי של תאוצה ל-100 קמ"ש, אולם מבדיקה שלי עלה שהרכב מאיץ תוך 7.9 שניות קצרות, למרות משקל עצמי לא מבוטל של כ- 2.15 טונות.

 

שברולט קולורדו - בטיחות

אחד המאפיינים המסמנים את הקולורדו כרכב ותיק הוא היעדר מערכות בטיחות אקטיביות.

יש כאן 6 כריות אוויר, בקרת השיוט שכאן אינה אדפטיבית, יש התרעה על שכחת ילדים מאחור ומערכת Movon, הנותנת התרעות מפני סטייה מנתיב, אי שמירת מרחק וזיהוי תמרורים, וגם מצלמה המתעדת בעת חרום. מערכת זו התגלתה כנעימה הרבה יותר וכהיפראקטיבית הרבה פחות מחלק ממתחרותיה.  

במראת הצד של הנהג ישנה גם מראה מגדילה, ויש להתרגל אליה כדי לקבל הערכה נכונה לגבי מיקום הרכב שמאחור משמאל בפועל.  

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - פנים הרכב

שברולט קולורדו – בכביש

בעיר, ממרומי מושב הנהג ועם המידות החיצוניות שלו, קשה לנהג שלא להרגיש שהקולורדו גדול ומעט מגושם. מעבר בכבישים צרים וקוטר הסיבוב הגדול דורשים ריכוז בתמרון, כשתמרונים המשלבים נסיעה לאחור מתגלים כפשוטים ממה שניתן לצפות, כשמצלמת הרוורס המצוינת מסייעת לכך רבות.

נהמת המנוע חרישית וגם מעברי ההילוכים רכים וחלקים. בולמי הפרפורמנס מכוילים באופן קשוח יחסית, לכן מעבר מעל לבורות או מעל לפסי האטה מלווים בקפיצה קלה המורגשת בתא הנוסעים.

מחוץ לעיר, בשיוט, המנוע כמעט ואינו נשמע, והחל מכ-80 קמ"ש נשמעים רעשים המגיעים מכיוון צמיגי הכבישטח, לצד רעשי רוח, ועדיין בהשוואה לרכבים דומים או לרכבי שטח קשוחים אחרים, פיק-אפים לצד רכבי SUV, הקולורדו שקט באופן יחסי, וניתן ליהנות מהמוזיקה או משיחה שלווה ברכב.

כאן מגלים כי למנוע ה- V6 יכולת האצה מהמקום וגם האצת ביניים מצוינות ומרשימות, רק שאז שאון המנוע נוכח.

בכביש המפותל ניתן ליהנות מהקולורדו, וגם במצב של הנעה אחורית הוא לא ממהר לקשקש בזנבו, וניתן לתקוף איתו פניות בקצב מרשים לרכב מסוגו.

המתלים הקשוחים שומרים על ריסון המרכב והתנהגות מהנה למדי.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado

שברולט קולורדו - בשטח

כעת הגענו למקום שחיכינו לו, שטח המחייה, תרתי משמע, של הקולורדו.

כניסה לשטח באזור הרי ירושלים החלה בשבילי כורכר מהירים, שם ניתן לנוע בקצב מהיר מאד, השיכוך מצוין והקולורדו שומר היטב על יציבות כיוונית.

גם מעבר מעל חריצי אורך ובורות נעשה באדישות מסוימת. מעבר טכני יותר מגלה מהלכי מתלה ארוכים, הקולורדו לא ממהר להניף גלגלים לאוויר, וגם היכן שישנן הצלבות או בריחת כוח מגלגל, ישנה נעילת דיפרנציאליים נפרדת לציר הקדמי ולאחורי.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - פנים הרכב

למרות שמדובר במנוע בנזין בו שיא המומנט מגיע גבוה בסקאלת הסל"ד (4,000), המנוע מרגיש בשרני מספיק ויש לו עתודות כוח אותן הוא מוריד לגלגלים באפקטיביות, גם במהירות זחילה ובטורים נמוכים, וצולח גם את הקשוחים שבמכשולים.

עבודת מערכת בולמי הפרפורמנס מעולה. מגיעים למעלה תלול יחסית, בו צצים סלעים לפרקים. זווית הגישה מאפשרת לנהג להניח את הגלגל השמאלי במקום הנכון מבלי שיפגע בגחון או בפגוש הקדמי, לאחר מכן את הגלגל הימני, שילוב להנעה כפולה low, גז קבוע, זווית נטישה גבוהה מאפשרת גם לחלק האחורי להימנע ממפגש עם הקרקע בסיום הירידה שאחרי העלייה, והמכשול מאחורינו. קל וללא דרמות.

גם בנהיגת שטח קשוחה יחסית, הצלחתי שלא לשמוע מפגשים של חלקי המיגון המעובים שמלמטה עם הקרקע, והקולורדו ZR2 הגבוה נותן תחושה כאילו שאין מכשול שהוא לא יכול לו.  

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - פנים הרכב

שברולט קולורדו – צריכת דלק  

כצפוי ממנוע בנזין גדל נפח (ללא מגדש), עתיד סוסים וצילינדרים ובעל משקל עצמי גבוה, הקולורדו אינו מנסה לתפוס את תואר "הרכב החסכוני ביותר בסביבה".

צריכת הדלק המוצהרת עומדת על 7.63 ק"מ לכל ליטר בנזין בכביש הבינעירוני ו- 6.8 ק"מ לליטר בנהיגה עירונית.

בפועל, מאות רבות של קילומטרים ששילבו נסיעה עירונית, נהיגה בשבילים מהירים בשטח וגם זחילה בקטעים הטכניים, עליות וכבישים מפותלים ודינאמיים וזאת לצד נסיעה מנומנמת תוך שיוט בכבישים המהירים, צריכת הדלק הממוצעת נעצרה על 6.9 ק"מ לליטר.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado - פנים הרכב

שברולט קולורדו - סיכום 

שלא כמו בארה"ב, בישראל הפיק אפ טראק לא נתפס כרכב הפנאי האולטימטיבי.

שלא כמו רכבי פנאי טיפוסיים, "ג'יפונים" בלשון העם הרווחת, פיק-אפ טראקס שומרים על מראה של רכב עבודה קשוח, יש בו ארגז פתוח ושלא כמו בתא מטען רגיל, לא ניתן לאחסן בו חפצים. זאת ועוד, בסעיף הנוחות ליושבים מאחור ישנה פשרה מסוימת והוא פחות רך.

מאידך, יש לו יכולות שטח לעילא ולעילא, עבירות מעולה, הרבה בזכות סרן אחורי חזק שעליו לא נמצא משקל רב, הוא נראה קשוח ומסוקס וכשצריך – ניתן לשאת מאחור ציוד רב, אותו יש לעגן ולקשור כהלכה.

ובין הפיק-אפ טראקס, הקולורדו מביא איתו גישת "אולד סקול" שדווקא תקסום לרבים ובצדק, למי שיכול לעמוד בעלות של 350 אלף שקלים.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado

יש לו מנוע חזק גם אם לא חסכוני בדלק, הוא נראה פשוט נפלא, ויש בו את רוב האבזור המקובל, למעט מערכות בטיחות אקטיביות. מעבר לכך, גרסת ה- ZR2 מביאה איתה יכולות שטח מהמשובחות שבנמצא, יחד עם מרווח גחון עצום.  

בשל כל אלה, הוא פונה לקהל יעד מיוחד וייחודי, שיידע להעריך את התועלות הרבות שהוא מציג (מראה קשוח, יכולות שטח פנטסטיות), תוך שהן מעפילות על הפשרות (צריכת דלק גבוהה, היעדר מערכות בטיחות, מקום אחסון מצומצם) שהוא דורש.

ואם לשפוט בעולם רכב שהולך ומתחשמל – הקולורדו הופך ברייה נדירה אך נחשקת, בקרב אלה שבאמת אוהבים ומעריכים את המכוניות של פעם.

 שברולט קולורדו ZR2 Colorado

Chevrolet Colorado ZR2

מחיר (₪)350,000
אורך (מ')5.403
רוחב (מ')1.948
גובה (מ')1.842
בסיס גלגלים (מ')3.264
משקל עצמי (ק"ג)2,146
נפח ארגז מאחור (ל')576
מרווח גחון (ס"מ)25.4
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר)7.3 / 6.9
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק)בנזין, 3,600 
תצורת מנוע (מס' צילינדרים)V6
תיבת הילוכים, הנעהאוט' 8, 4x4
הספק מנוע (כ"ס)308
מומנט (קג"מ)38.1
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')7.9
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)3 / 100,000