קיה KIA EV9 במבחן דרכים

קיה הוציאה את הפרשנות שלה לרכב גדול וכל- חשמלי, בעל 6/7 מושבים, ה"ענק הירוק" אם תרצו, בדמות ה- EV9. הוא טכנולוגי, גדול ומרווח, מאובזר ובטיחותי, ובעל מראה שלא יותיר אף אחד ברחוב אדיש כלפיו. הוא גם דגם הקיה היקר ביותר שבהיצע, ובפער גדול; האם הוא גם הטוב ביותר בקרב דגמי המותג הדרום קוריאני? לקחנו את הגרסה הבכירה והיקרה ביותר, GT Line, למבחן שלפניכם.

טל אבן | 29/07/24
קיה KIA EV9 במבחן דרכים
קיה KIA EV9. צילום תמונות: טל אבן

קיה EV9 – רקע

ה-EV9 הוא רכב פנאי גדול מבית קיה, שנולד כבר במקור על הפלטפורמה החשמלית המודולרית של קיה, ממש כמו האחות הקטנה מבית, ה-EV6, שנבחנה כאן בעבר.

מדובר בדגם המאפשר ישיבה נוחה ל-7 נוסעים, כשהדגם הבכיר, זה הנבחן, מצויד ב-6 מושבים, שניים מהם מושבי קפטן בשורה השניה, להם תפעול חשמלי, אוורור וחימום, והדום נשלף, ממש כמו באלה הקדמיים;

בשווקים מסוימים מסתובבים מושבי הקפטן 180 מעלות אחורה, ומייצרים מעין "חדר ישיבות נייד ל-4 נוסעים", יחד עם מושבי השורה השלישית, או 90 מעלות לכיוון הדלתות האחוריות, וזה נוח לשם הכנסה או הוצאה של תינוק.

מאז נחשף ה-EV9 בגרסת הייצור במרץ אשתקד, הספיק הדגם לקטוף לא מעט תארים ופרסים נחשבים, ביניהם "הרכב המשפחתי של השנה 2023" (Top gear), "רכב החשמל של השנה 2024", "אחד מרכבי הפנאי SUV הטובים לשנת 2024" (Car and driver), "רכב 7 המקומות החשמלי הטוב ביותר לשנת 2024" (What car?), "רכב השנה 2024" (תערוכת הרכב הבינלאומית בניו יורק) ועוד.

קיה KIA EV9 במבחן דרכים

קיה KIA EV9 במבחן דרכים

קיה EV9 – עיצוב חיצוני, מימדים

המימדים והעיצוב של ה-EV9 נותנים לו נוכחות אדירה על הכביש. הוא מזכיר את היציבה החסונה והקובייתית משהו, ואת מימדי הענק של הדיסקברי והווג מבית לנד/ריינג' רובר, ובשחור הבוהק שכאן, יחד עם מוטיבים עיצוביים שמייד יתוארו, הוא נראה קצת כמו רכב הטיולים הגדול והמשפחתי של באטמן.

בחזית פסי לד ארוכים כחתימת-יום, שנותנים אפקט כניסה מרשים, פנסי לד ראשיים הבנויים משלל נורות קטנות. ביניהם משטח אטום ושחור, ומעל מכסה מנוע אימתני עם הלוגו החדש של קיה. על הפגוש למטה גריל שחור וגימור סף מוכסף.

מהצד בתי גלגלים גדולים ונפוחים, בעיצוב ריבועי, והם מחפים על חישוקי ענק בגודל 21" שחורים, בעלי עיצוב רובוטי-עתידני משהו, ידיות שקועות בדלתות הנשלפות החוצה, חלונות כהים, קורות צד כהות ודקות ו- Dאלכסונית, המשתלבת באופן מעניין עם הכנף האחורית.

את הצדודית השחורה שוברים קצוות הפנסים מלפנים ומאחור, ועיטורי ניקל לאורך הדלתות ועל פסי האורך שעל הגג.

מאחור יחידות תאורת לד מעניינות, מעין קווים אדומים הנשלחים לכל עבר, כנפיים אחוריות רחבות החורגות לצדדים מקווי החלון האחורי, לוגו עצום, גם כאן פגוש עם גימור תחתי מוכסף, וספוילר גג גדול.

ה-EV9 נראה שרירי, מסוקס וגדול למדי, וגם המידות החיצוניות שלו תומכות בכך – אורכו 5.015 מ', הרוחב 1.98 מ', והגובה עומד על 1.78 מ'. בסיס הגלגלים גדול, עם 3.10 מ'.

קיה KIA EV9 במבחן דרכים - מבט קדמיקיה KIA EV9 במבחן דרכים - מבט צדקיה KIA EV9 במבחן דרכים - מבט אחורי 

קיה EV9 – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש, חומרים

מטפסים פנימה ומתרווחים במושב הנהג הרחב. צבעי הפנים שנבחרו ברכב ההדגמה הולמים אותו – עם שילוב בין חום לשחור.

מולכם הגה וחוץ מהפיצ'רים הרגילים שעליו, בחלק התחתון שלו תמצאו 2 כפתורים הבוררים בין מצבי נהיגת כביש, וגם בורר למצבי שטח. מאחורי ההגה 2 כפתורים לתפעול מידת הרגנרציה, לרבות מצב של נהיגה בדוושה אחת.

כפתור הכוכב יחשוף תפריטים שוודאי תחפשו, למשל שליטה במערכות הבטיחות, בתוך תפריט ארוך, שיופיע בחלק הימני של מסך האינפוטיינמנט.

על מוט ההגה מימין נמצאת ידית הילוכים נוחה לתפעול, ובאופן מעט נסתר נמצא שם גם כפתור ההפעלה ודימום המנוע. העובדה שהוא נסתר לא בהכרח מהווה חיסרון, הרי לא תרצו ללחוץ עליו בשוגג בעת נהיגה, אם יהיה נגיש מדי.

לוח המחוונים הדיגיטלי גדול (12.3"), ובקו אחד מתחבר אליו מסך האינפוטיינמנט שמגיע בגודל זהה, וביניהם, לראשונה בקיה, גם מסך נוסף בגודל 5.3" המוסר אינפורמציה לגבי בקרת האקלים.

מסך זה, האמצעי, די מוסתר על ידי ההגה ויהיה מאתגר לראות שם את הנתונים, יחד עם זאת, בקיה הגדילו לעשות ושמרו על כפתורים פיזיים ונוחים לתפעול בפאנל הקדמי – הן לבקרת האקלים (עוצמת מיזוג וטמפרטורה) והן לווליום של מערכת השמע המשודרגת שכאן, מבית מרידיאן, לה 14 רמקולים וסאב וופר, הפזורים בחלל התא הגדול.

הקונסולה המרכזית הגדולה צפה, עליה מחזיקי כוסות מתקפלים, מתחתיה שטח אחסון ענק. יש כאן משטח טעינה אלחוטית ושפע שקעי טעינה וחיבורים לנייד, למרות שאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי מגיעים כאן אלחוטיים. על הקונסולה המרכזית גם משטח קטנטן ועגול לזיהוי ביומטרי, לשם קסטומיזציה יעילה והתאמה אישית של הגדרות שונות כמו כיווני מושב למשל, והכל בנגיעת אצבע.

על הדש בורד עצמו פתחי מיזוג (עם כיוונון פתחים ידני, הללויה!), וגם כמה כפתורים עם פידבק ללחיצה על הדש בורד עצמו. הם מונחים שם באופן מקורי למדי, רק שבשמש קשה מאד לראות את הכיתוב שעליהם ולהבין היכן ללחוץ.

החומרים עצמם כוללים משטחי עור נרחבים, כולל המושבים כמובן, בחלקים עליונים יותר פלסטיק עם מגע אלסטי ואיכותי, באלו התחתונים הרבה פחות, ובטח פחות תואמים רכב של כמעט חצי מיליון שקלים.

תמצאו כאן קווי ניקל וגם משטחי בד עם מגע מחוספס משהו אך עמיד, על גבי הדשבורד ובדפנות הקונסולה המרכזית.

בסך הכל, האיכות כאן גבוהה והמושבים נוחים מאד. המרווח גדול בכל אספקט, וקיים כאן המון מקום לאחסון.

קיה KIA EV9 - פנים הרכבקיה KIA EV9 - פנים הרכב

---  

פתיחת הדלתות הגדולות מאחור, להן זווית פתיחה רחבה מאד, חושפת שורת מושבים שנייה שהיא מפנקת לא פחות מהראשונה. מדובר בגרסת ה-GT Line הבכירה, שמגיעה עם 6 מושבים.

למושבים שכאן אפשרויות הזזה חשמלית רחבות, כולל קיפול חשמלי, וגם הדום נשלף, וכמו למושבים מלפנים, יש גם מצב של Relaxation – המביא את המושב למצב של שכיבה עם הדומים פתוחים, וזה טוב בעיקר לזמן טעינת הסוללה, הגם שזו נטענת ב-EV9 מהר עד מאד.

יש גם כאן אוורור וחימום למושבים, בתקרת הרכב תמצאו שליטה באזור אקלים משלכם, בקונסולה המרכזית תמצאו מדף שהוא מעין מגש נשלף, ומתחתיו תא אחסון גדול. שקעי טעינה נמצאים בדופן המושבים הקדמיים, לשימוש היושבים מאחוריהם.

לחלונות הצד יש הצללה המתקפלת לדלתות, גג שמש מעליכם וכיסי אחסון בגב המושבים הקדמיים.

קיה KIA EV9 - מושב שניקיה KIA EV9 - פנים הרכב

---

בשורת המושבים השלישית ישנם 2 מושבים נוספים, הם מרווחים למדי ביחס לרכבי 7 מושבים אחרים, וגם מתבגרים או אף מבוגרים יוכלו לשהות שם. גם כאן התפעול, לרבות הקיפול - חשמלי. יש כאן פתחי מיזוג נוספים, מחזיקי כוסות ושקעי טעינה.  

קיה KIA EV9 - מושב שלישי

---

תא המטען גדול מאד (333 ליטרים) גם כשכל המושבים בשימוש. קפלו את השורה השלישית ותקבלו 828 ליטרים. צריכים להעביר דירה? קפלו גם את השורה השניה, ותקבלו לא פחות מ-2,393 ליטרים של נפח הטענה, והכל במחי לחיצות כפתור.

יש כאן כפתורים לקיפול והרמת מושבי 2 השורות האחוריות, שקע כוח לשימוש במכשירים הדורשים 220V, ומתחת לרצפה תמצאו מקום מסודר למגש הגלילה האחורי כשהוא לא בשימוש, ערכת ניפוח ועוד.

בנוסף, יש תא מטען קדמי (Frunk), כאן הוא בנפח 52 ליטרים, בשל המנוע הנוסף שהצטרף. בגרסה הבסיסית תא זה הוא בנפח של 90 ליטרים. כאן נוח לאחסן את כבל הטעינה ואת יחידת החיבור V2L.

קיה KIA EV9 - תא מטען אחוריקיה KIA EV9 - תא מטען קדמי

קיה EV9 – אבזור ומחיר

לארץ מגיעות כאמור 2 רמות גימור. האחת, Premium, בעלת 7 מושבים והנעה אחורית. ההספק עומד על 203 כ"ס ומחירה 429,000 ₪. הגרסה שאיתנו, GT Line, מתומחרת ב-489,000 ₪, ההנעה כפולה, יש כאן גם 2 מנועים, 6 מושבים, אבזור עשיר יותר ויכולת גרירה גבוהה משמעותית מהגרסה הבסיסית.

במבחן התמורה המתבקש – אל מול דגם הקיה סורנטו המוצלח, גם הוא מרווח ובעל 7 מושבים, ה- EV9 הבכיר יקר אמנם בלא פחות מ-170 אלף ₪ לעומת הדגם הבכיר של הסורנטו, וייקח לא מעט זמן עד שתדלוק ותחזוקת הסורנטו ידביקו את פערי המחיר הללו, בשל עלויות טעינת החשמל והתחזוקה של ה-EV9, הנמוכות משמעותית לעומת עלויות הבנזין והתחזוקה בסורנטו.

עם זאת, ומעבר לקלקולציה החשבונאית, ל-EV9 צמד מנועים יכולתיים הרבה יותר מזה שבסורנטו, הוא מאובזר וטכנולוגי יותר, והוא גם גדול משמעותית לעומת הסורנטו בכל מימד פיזי, מה שהופך אותו לנושאת נוסעים יעילה אף יותר לעומתו, במיוחד כשמדובר ב 6-7 נוסעים פול-סייז עם צורך בתא מטען גדול, גם כשכל המושבים בשימוש.

---

במסגרת האבזור שכאן, ה-EV9 הבכיר מגיע עם חיישנים היקפיים, מצלמות 360, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד, קיפול חשמלי למראות הצד, זיכרון למושב הנהג, להגה ולמראות הצד, חימום להגה, דלת תא מטען חשמלית, תאורת אווירה מגוונת ותצוגת נתונים עילית.

בנוסף, הרכב מגיע עם יחידת V2L, להפעלת מוצרי חשמל חיצוניים על ידי חיבור לשקע טעינת סוללת הרכב.

המושבים הקדמיים מגיעים עם הזזה חשמלית, אוורור וחימום, זה של הנהג עם עיסוי, וכאמור, גם במושבים מלפנים יש מצב Relaxation, המשכיב את המושבים לאחור ומרים את ההדום לשם הירגעות מלאה.

קיה KIA EV9 - פנים הרכבקיה KIA EV9 - פנים הרכב

קיה EV9 – בטיחות

הדגם, בשתי רמות הגימור, מקבל ציון בטיחות של 7 מתוך 8.

יש כאן 9 כריות אוויר, בלימת חירום אוטומטית, גם בפני דו גלגלי והולכי רגל, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה אקטיבית על נתיב, התרעה ותיקון מפני התנגשות ברכב בשטח מת, בלימת חירום לאחור, בקרת עייפות נהג, מניעת פתיחת דלת כשיש רכב חולף ועוד.

גם כאן, כמו בקבוצת יונדאי-ג'נסיס, תמצאו תמונת מצלמה בלוח המחוונים לפי כיוון האיתות, המתגברת את פעולת ניטור השטח המת באופן יעיל למדי.  

קיה KIA EV9 - פנים הרכב

קיה EV9 – מנוע, הנעה, טווחים וסוללה

אל המנוע האחורי שנמצא בגרסת 7 המושבים, מצטרף כאן מנוע קדמי. ההספק המשולב עומד על 384 כוחות סוס והמומנט על 71.4 קג"מ. ההנעה כפולה והתאוצה ל-100 קמ"ש מעמידה אורכת 5.3 שניות.

קיבולת הסוללה הגדולה בשתי הווריאציות עומדת על 99.8 קווט"ש.

הטווח הממוצע המוצהר של הגרסה שאיתנו עומד על 505 ק"מ (563 ק"מ בגרסת הכניסה).

בפועל, בתנאים אמיתיים שלא מנסים לחסוך בחשמל ולצבור קילומטרים לטווח, תשיגו טווח שינוע בין 410 ל-450 ק"מ. הממוצע של המבחן הסתיים עם 425 ק"מ בין טעינות.

טכנולוגיה מתקדמת (800v) מאפשרת טעינה סופר מהירה (עד 350 קווט"ש), ובעצם ההצהרה מדברת על טעינה מהירה של 24 דקות מ-10 ועד ל-80 אחוזי סוללה.

 קיה KIA EV9 במבחן דרכים

קיה EV9 – נוסעים

בעיר הנסיעה חרישית, בוודאי כל עוד לא תגדירו במסך תוספת של "רעש חשמלי" מלאכותי.

המושבים עצמם מאפשרים לקבל תנוחה גבוהה ושלטת על הנעשה בכביש, הם נוחים מאד, גם אחרי קילומטרים רבים, בוודאי כשמדובר בארבעת המושבים מלפנים ובמרכז.

מימדי ה-EV9 נותנים אותותיהם בתנועה עירונית, ויש לשים לב במעברים צרים, בסמטות עירוניות וגם בתמרונים הכוללים סיבובי פרסה, שם תגלו שקוטר סיבוב של 12.4 מ' הוא לא קטן במיוחד. המצלמות והחיישנים עושים כאן עבודה טובה.  

למרות משקל עצמי של 2,648 ק"ג, ה-EV9 זריז מאד ונענה בנחישות רבה לנגיעה בדוושת התאוצה, וקל להשתלב איתו. הבלימה הרגנרטיבית עד עצירה מלאה (נהיגה בדוושה אחת) היא מהטובות בהן נתקלתי ברכב חשמלי בכלל.

המתלים כאן עושים עבודה טובה בשיכוך פגעי הכביש, ולמרות היעדר מתלי אוויר, הוא עובר באדישות כמעט גם מעל לפסי ההאטה שבדרך. יחד עם זאת, מעבר מעל לבורות יכול להיות מורגש, גם אם לא באופן דרמטי.

 קיה KIA EV9 במבחן דרכים

---

מחוץ לעיר הנוחות אף משתפרת, רמת רעשי הדרך והכביש די נמוכה, למרות שצמיגי הענק יכולים להישמע מעט בכבישים מסוימים. עדיין, מדובר בקרוזר נעים שמשייט בנוחות ובנינוחות לאורך קילומטרים רבים ורצופים.

המנועים מצידם נותנים דחף שיספק גם את חובבי התאוצות שביניכם, ויש דחף משמעותי בעקיפות או בתאוצות ביניים במהירויות חוקיות בעיקר, שמעט דועך כשתרצו לצאת לעקיפה זריזה בכביש המהיר ובמהירות גבוהה, אך גם שם, ה-EV9  יסיים את המשימה הרבה יותר מהר ממכוניות אחרות בגודל ובמשקל שלו.

בקרות אקטיביות מסוימות יכולות לנדנד, במיוחד בצפצופים בעקבות חריגה ממהירות תמרור או סטייה מנתיב, ונטרול שלהן יכול להתבצע בכל הפעלה מחדש. הוא כרוך בלחיצה על כפתור בהגה, ואחריו 4 לחיצות במקומות שונים במסך עבור כל מערכת, וזה מעט מייגע.

 קיה KIA EV9 במבחן דרכים

---

בקטעי כביש דינאמיים עוברים למצב ספורט, תגלו שאמנם זוויות הגלגול כאן די מורגשות, אך הניהוג עצמו בוגר למדי. ההגה עדיין קל מדי, אך מצליח לתת תחושה כלשהי לגבי מה שקורה שם למטה, במגע עם הכביש, העברות המשקל לא מוציאות את הקיה הענק הזו משלוותו, ורמת אחיזת הכביש גבוהה מאד. ההתנהגות משרה בטחון וצפויה למדי והתגובה לדוושה הימנית נחושה וחזקה.

---

למרות קיומו של בורר מצבי השטח (שלג, בוץ וחול) על ההגה, שימו לב שלא מדובר ברכב שטח כלל וכלל. צמיגי הענק שכאן (21") בעלי החתך הנמוך (45 מ"מ), מרווח הגחון עומד על 17.7 ס"מ בלבד, וגם הסוללה היקרה עד מאד שנמצאת בסמוך למרכב התחתון, צריכים כולם לצנן את ההתלהבות בלנסות את ה-EV9 מחוץ לגבולות האספלט.

 קיה KIA EV9 במבחן דרכים

קיה EV9 - מסכמים

ה- EV9 רק הוצג, ומייד זכה בלא מעט פרסים יוקרתיים, ואכן, לא קשה לגלות את סך התועלות הגדול שהוא מביא איתו.

הוא נראה חסון וספורטיבי עם יציבה קשוחה ועתידנית משהו, מימדיו ענקיים והוא מציע מרווח פנים שרק מעטים בקבוצה שלו יציעו, כולל פינוק אמיתי ואבזור נדיב גם ליושבים מאחור.

הוא בטיחותי וטכנולוגי מאד, עם מערכת הנעה מתקדמת – הכוללת את מערך המנועים, הרגנרציה וגם את טעינת הסוללות האולטרה מהירה.

נכון שהוא הקיה היקר ביותר, ובפער גדול, אך הוא מציע מרווח פנים כפי שאין לאף אחד מאחיו הקטנים יותר.

מאידך, מתחרים אמיתיים שלו, כרכב חשמלי ענק ל-6/7 נוסעים המגיעים ממחוזות היוקרה הגרמניים וגם טסלה X – הם יקרים משמעותית, ואלו שמסין – לא כולם מציגים טכנולוגיה מתקדמת כמו בקיה, או מרווח פנים מכובד כמו שלו.

כל עוד לא הוצגה כאן הוולוו EX90, שגם היא ודאי תהיה יקרה בהרבה מה-EV9, ובוודאי לפני הצגת האחות מבית – האיוניק 7, ה-EV9  יכול להתרווח במושבו שלו בנחת, ולהבין שהוא מגיש לשולחן הצעה שקשה לסרב לה, בטח בקטגוריית "הענק הירוק", ובטח עם השם הטוב נוכח אמינות וסחירות מצוינות, שרכשה לה קיה בשוק המקומי ובכלל.

 קיה KIA EV9 במבחן דרכים

KIA EV9 GT Line AWD

מחיר (₪)489,000 
אורך (מ')5.015
רוחב (מ')1.98
גובה (מ')1.78
בסיס גלגלים (מ')3.10
משקל עצמי (ק"ג)2,648
נפח תא מטען/ כשהמושבים בשורה 3 מקופלים/ כשכל המושבים מקופלים (ל')

333 / 828 / 2,393

(+52 מלפנים)
מרווח גחון (ס"מ)17.7
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן)505 / 425
הספק מנועים (כ"ס)384
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')5.3
קיבולת סוללה (קווט"ש)99.8
משך טעינה ביתית AC (10%-80%)(דק')630
משך טעינה מהירה DC (10%-80%) (דק)24
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש)350 / 11
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)3 / ללא הגבלה

משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה)

(שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)
7 / 150,000

 

קיה EV9 – רקע

ה-EV9 הוא רכב פנאי גדול מבית קיה, שנולד כבר במקור על הפלטפורמה החשמלית המודולרית של קיה, ממש כמו האחות הקטנה מבית, ה-EV6, שנבחנה כאן בעבר.

מדובר בדגם המאפשר ישיבה נוחה ל-7 נוסעים, כשהדגם הבכיר, זה הנבחן, מצויד ב-6 מושבים, שניים מהם מושבי קפטן בשורה השניה, להם תפעול חשמלי, אוורור וחימום, והדום נשלף, ממש כמו באלה הקדמיים;

בשווקים מסוימים מסתובבים מושבי הקפטן 180 מעלות אחורה, ומייצרים מעין "חדר ישיבות נייד ל-4 נוסעים", יחד עם מושבי השורה השלישית, או 90 מעלות לכיוון הדלתות האחוריות, וזה נוח לשם הכנסה או הוצאה של תינוק.

מאז נחשף ה-EV9 בגרסת הייצור במרץ אשתקד, הספיק הדגם לקטוף לא מעט תארים ופרסים נחשבים, ביניהם "הרכב המשפחתי של השנה 2023" (Top gear), "רכב החשמל של השנה 2024", "אחד מרכבי הפנאי SUV הטובים לשנת 2024" (Car and driver), "רכב 7 המקומות החשמלי הטוב ביותר לשנת 2024" (What car?), "רכב השנה 2024" (תערוכת הרכב הבינלאומית בניו יורק) ועוד.

קיה KIA EV9 במבחן דרכים

קיה KIA EV9 במבחן דרכים

קיה EV9 – עיצוב חיצוני, מימדים

המימדים והעיצוב של ה-EV9 נותנים לו נוכחות אדירה על הכביש. הוא מזכיר את היציבה החסונה והקובייתית משהו, ואת מימדי הענק של הדיסקברי והווג מבית לנד/ריינג' רובר, ובשחור הבוהק שכאן, יחד עם מוטיבים עיצוביים שמייד יתוארו, הוא נראה קצת כמו רכב הטיולים הגדול והמשפחתי של באטמן.

בחזית פסי לד ארוכים כחתימת-יום, שנותנים אפקט כניסה מרשים, פנסי לד ראשיים הבנויים משלל נורות קטנות. ביניהם משטח אטום ושחור, ומעל מכסה מנוע אימתני עם הלוגו החדש של קיה. על הפגוש למטה גריל שחור וגימור סף מוכסף.

מהצד בתי גלגלים גדולים ונפוחים, בעיצוב ריבועי, והם מחפים על חישוקי ענק בגודל 21" שחורים, בעלי עיצוב רובוטי-עתידני משהו, ידיות שקועות בדלתות הנשלפות החוצה, חלונות כהים, קורות צד כהות ודקות ו- Dאלכסונית, המשתלבת באופן מעניין עם הכנף האחורית.

את הצדודית השחורה שוברים קצוות הפנסים מלפנים ומאחור, ועיטורי ניקל לאורך הדלתות ועל פסי האורך שעל הגג.

מאחור יחידות תאורת לד מעניינות, מעין קווים אדומים הנשלחים לכל עבר, כנפיים אחוריות רחבות החורגות לצדדים מקווי החלון האחורי, לוגו עצום, גם כאן פגוש עם גימור תחתי מוכסף, וספוילר גג גדול.

ה-EV9 נראה שרירי, מסוקס וגדול למדי, וגם המידות החיצוניות שלו תומכות בכך – אורכו 5.015 מ', הרוחב 1.98 מ', והגובה עומד על 1.78 מ'. בסיס הגלגלים גדול, עם 3.10 מ'.

קיה KIA EV9 במבחן דרכים - מבט קדמיקיה KIA EV9 במבחן דרכים - מבט צדקיה KIA EV9 במבחן דרכים - מבט אחורי 

קיה EV9 – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש, חומרים

מטפסים פנימה ומתרווחים במושב הנהג הרחב. צבעי הפנים שנבחרו ברכב ההדגמה הולמים אותו – עם שילוב בין חום לשחור.

מולכם הגה וחוץ מהפיצ'רים הרגילים שעליו, בחלק התחתון שלו תמצאו 2 כפתורים הבוררים בין מצבי נהיגת כביש, וגם בורר למצבי שטח. מאחורי ההגה 2 כפתורים לתפעול מידת הרגנרציה, לרבות מצב של נהיגה בדוושה אחת.

כפתור הכוכב יחשוף תפריטים שוודאי תחפשו, למשל שליטה במערכות הבטיחות, בתוך תפריט ארוך, שיופיע בחלק הימני של מסך האינפוטיינמנט.

על מוט ההגה מימין נמצאת ידית הילוכים נוחה לתפעול, ובאופן מעט נסתר נמצא שם גם כפתור ההפעלה ודימום המנוע. העובדה שהוא נסתר לא בהכרח מהווה חיסרון, הרי לא תרצו ללחוץ עליו בשוגג בעת נהיגה, אם יהיה נגיש מדי.

לוח המחוונים הדיגיטלי גדול (12.3"), ובקו אחד מתחבר אליו מסך האינפוטיינמנט שמגיע בגודל זהה, וביניהם, לראשונה בקיה, גם מסך נוסף בגודל 5.3" המוסר אינפורמציה לגבי בקרת האקלים.

מסך זה, האמצעי, די מוסתר על ידי ההגה ויהיה מאתגר לראות שם את הנתונים, יחד עם זאת, בקיה הגדילו לעשות ושמרו על כפתורים פיזיים ונוחים לתפעול בפאנל הקדמי – הן לבקרת האקלים (עוצמת מיזוג וטמפרטורה) והן לווליום של מערכת השמע המשודרגת שכאן, מבית מרידיאן, לה 14 רמקולים וסאב וופר, הפזורים בחלל התא הגדול.

הקונסולה המרכזית הגדולה צפה, עליה מחזיקי כוסות מתקפלים, מתחתיה שטח אחסון ענק. יש כאן משטח טעינה אלחוטית ושפע שקעי טעינה וחיבורים לנייד, למרות שאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי מגיעים כאן אלחוטיים. על הקונסולה המרכזית גם משטח קטנטן ועגול לזיהוי ביומטרי, לשם קסטומיזציה יעילה והתאמה אישית של הגדרות שונות כמו כיווני מושב למשל, והכל בנגיעת אצבע.

על הדש בורד עצמו פתחי מיזוג (עם כיוונון פתחים ידני, הללויה!), וגם כמה כפתורים עם פידבק ללחיצה על הדש בורד עצמו. הם מונחים שם באופן מקורי למדי, רק שבשמש קשה מאד לראות את הכיתוב שעליהם ולהבין היכן ללחוץ.

החומרים עצמם כוללים משטחי עור נרחבים, כולל המושבים כמובן, בחלקים עליונים יותר פלסטיק עם מגע אלסטי ואיכותי, באלו התחתונים הרבה פחות, ובטח פחות תואמים רכב של כמעט חצי מיליון שקלים.

תמצאו כאן קווי ניקל וגם משטחי בד עם מגע מחוספס משהו אך עמיד, על גבי הדשבורד ובדפנות הקונסולה המרכזית.

בסך הכל, האיכות כאן גבוהה והמושבים נוחים מאד. המרווח גדול בכל אספקט, וקיים כאן המון מקום לאחסון.

קיה KIA EV9 - פנים הרכבקיה KIA EV9 - פנים הרכב

---  

פתיחת הדלתות הגדולות מאחור, להן זווית פתיחה רחבה מאד, חושפת שורת מושבים שנייה שהיא מפנקת לא פחות מהראשונה. מדובר בגרסת ה-GT Line הבכירה, שמגיעה עם 6 מושבים.

למושבים שכאן אפשרויות הזזה חשמלית רחבות, כולל קיפול חשמלי, וגם הדום נשלף, וכמו למושבים מלפנים, יש גם מצב של Relaxation – המביא את המושב למצב של שכיבה עם הדומים פתוחים, וזה טוב בעיקר לזמן טעינת הסוללה, הגם שזו נטענת ב-EV9 מהר עד מאד.

יש גם כאן אוורור וחימום למושבים, בתקרת הרכב תמצאו שליטה באזור אקלים משלכם, בקונסולה המרכזית תמצאו מדף שהוא מעין מגש נשלף, ומתחתיו תא אחסון גדול. שקעי טעינה נמצאים בדופן המושבים הקדמיים, לשימוש היושבים מאחוריהם.

לחלונות הצד יש הצללה המתקפלת לדלתות, גג שמש מעליכם וכיסי אחסון בגב המושבים הקדמיים.

קיה KIA EV9 - מושב שניקיה KIA EV9 - פנים הרכב

---

בשורת המושבים השלישית ישנם 2 מושבים נוספים, הם מרווחים למדי ביחס לרכבי 7 מושבים אחרים, וגם מתבגרים או אף מבוגרים יוכלו לשהות שם. גם כאן התפעול, לרבות הקיפול - חשמלי. יש כאן פתחי מיזוג נוספים, מחזיקי כוסות ושקעי טעינה.  

קיה KIA EV9 - מושב שלישי

---

תא המטען גדול מאד (333 ליטרים) גם כשכל המושבים בשימוש. קפלו את השורה השלישית ותקבלו 828 ליטרים. צריכים להעביר דירה? קפלו גם את השורה השניה, ותקבלו לא פחות מ-2,393 ליטרים של נפח הטענה, והכל במחי לחיצות כפתור.

יש כאן כפתורים לקיפול והרמת מושבי 2 השורות האחוריות, שקע כוח לשימוש במכשירים הדורשים 220V, ומתחת לרצפה תמצאו מקום מסודר למגש הגלילה האחורי כשהוא לא בשימוש, ערכת ניפוח ועוד.

בנוסף, יש תא מטען קדמי (Frunk), כאן הוא בנפח 52 ליטרים, בשל המנוע הנוסף שהצטרף. בגרסה הבסיסית תא זה הוא בנפח של 90 ליטרים. כאן נוח לאחסן את כבל הטעינה ואת יחידת החיבור V2L.

קיה KIA EV9 - תא מטען אחוריקיה KIA EV9 - תא מטען קדמי

קיה EV9 – אבזור ומחיר

לארץ מגיעות כאמור 2 רמות גימור. האחת, Premium, בעלת 7 מושבים והנעה אחורית. ההספק עומד על 203 כ"ס ומחירה 429,000 ₪. הגרסה שאיתנו, GT Line, מתומחרת ב-489,000 ₪, ההנעה כפולה, יש כאן גם 2 מנועים, 6 מושבים, אבזור עשיר יותר ויכולת גרירה גבוהה משמעותית מהגרסה הבסיסית.

במבחן התמורה המתבקש – אל מול דגם הקיה סורנטו המוצלח, גם הוא מרווח ובעל 7 מושבים, ה- EV9 הבכיר יקר אמנם בלא פחות מ-170 אלף ₪ לעומת הדגם הבכיר של הסורנטו, וייקח לא מעט זמן עד שתדלוק ותחזוקת הסורנטו ידביקו את פערי המחיר הללו, בשל עלויות טעינת החשמל והתחזוקה של ה-EV9, הנמוכות משמעותית לעומת עלויות הבנזין והתחזוקה בסורנטו.

עם זאת, ומעבר לקלקולציה החשבונאית, ל-EV9 צמד מנועים יכולתיים הרבה יותר מזה שבסורנטו, הוא מאובזר וטכנולוגי יותר, והוא גם גדול משמעותית לעומת הסורנטו בכל מימד פיזי, מה שהופך אותו לנושאת נוסעים יעילה אף יותר לעומתו, במיוחד כשמדובר ב 6-7 נוסעים פול-סייז עם צורך בתא מטען גדול, גם כשכל המושבים בשימוש.

---

במסגרת האבזור שכאן, ה-EV9 הבכיר מגיע עם חיישנים היקפיים, מצלמות 360, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד, קיפול חשמלי למראות הצד, זיכרון למושב הנהג, להגה ולמראות הצד, חימום להגה, דלת תא מטען חשמלית, תאורת אווירה מגוונת ותצוגת נתונים עילית.

בנוסף, הרכב מגיע עם יחידת V2L, להפעלת מוצרי חשמל חיצוניים על ידי חיבור לשקע טעינת סוללת הרכב.

המושבים הקדמיים מגיעים עם הזזה חשמלית, אוורור וחימום, זה של הנהג עם עיסוי, וכאמור, גם במושבים מלפנים יש מצב Relaxation, המשכיב את המושבים לאחור ומרים את ההדום לשם הירגעות מלאה.

קיה KIA EV9 - פנים הרכבקיה KIA EV9 - פנים הרכב

קיה EV9 – בטיחות

הדגם, בשתי רמות הגימור, מקבל ציון בטיחות של 7 מתוך 8.

יש כאן 9 כריות אוויר, בלימת חירום אוטומטית, גם בפני דו גלגלי והולכי רגל, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה אקטיבית על נתיב, התרעה ותיקון מפני התנגשות ברכב בשטח מת, בלימת חירום לאחור, בקרת עייפות נהג, מניעת פתיחת דלת כשיש רכב חולף ועוד.

גם כאן, כמו בקבוצת יונדאי-ג'נסיס, תמצאו תמונת מצלמה בלוח המחוונים לפי כיוון האיתות, המתגברת את פעולת ניטור השטח המת באופן יעיל למדי.  

קיה KIA EV9 - פנים הרכב

קיה EV9 – מנוע, הנעה, טווחים וסוללה

אל המנוע האחורי שנמצא בגרסת 7 המושבים, מצטרף כאן מנוע קדמי. ההספק המשולב עומד על 384 כוחות סוס והמומנט על 71.4 קג"מ. ההנעה כפולה והתאוצה ל-100 קמ"ש מעמידה אורכת 5.3 שניות.

קיבולת הסוללה הגדולה בשתי הווריאציות עומדת על 99.8 קווט"ש.

הטווח הממוצע המוצהר של הגרסה שאיתנו עומד על 505 ק"מ (563 ק"מ בגרסת הכניסה).

בפועל, בתנאים אמיתיים שלא מנסים לחסוך בחשמל ולצבור קילומטרים לטווח, תשיגו טווח שינוע בין 410 ל-450 ק"מ. הממוצע של המבחן הסתיים עם 425 ק"מ בין טעינות.

טכנולוגיה מתקדמת (800v) מאפשרת טעינה סופר מהירה (עד 350 קווט"ש), ובעצם ההצהרה מדברת על טעינה מהירה של 24 דקות מ-10 ועד ל-80 אחוזי סוללה.

 קיה KIA EV9 במבחן דרכים

קיה EV9 – נוסעים

בעיר הנסיעה חרישית, בוודאי כל עוד לא תגדירו במסך תוספת של "רעש חשמלי" מלאכותי.

המושבים עצמם מאפשרים לקבל תנוחה גבוהה ושלטת על הנעשה בכביש, הם נוחים מאד, גם אחרי קילומטרים רבים, בוודאי כשמדובר בארבעת המושבים מלפנים ובמרכז.

מימדי ה-EV9 נותנים אותותיהם בתנועה עירונית, ויש לשים לב במעברים צרים, בסמטות עירוניות וגם בתמרונים הכוללים סיבובי פרסה, שם תגלו שקוטר סיבוב של 12.4 מ' הוא לא קטן במיוחד. המצלמות והחיישנים עושים כאן עבודה טובה.  

למרות משקל עצמי של 2,648 ק"ג, ה-EV9 זריז מאד ונענה בנחישות רבה לנגיעה בדוושת התאוצה, וקל להשתלב איתו. הבלימה הרגנרטיבית עד עצירה מלאה (נהיגה בדוושה אחת) היא מהטובות בהן נתקלתי ברכב חשמלי בכלל.

המתלים כאן עושים עבודה טובה בשיכוך פגעי הכביש, ולמרות היעדר מתלי אוויר, הוא עובר באדישות כמעט גם מעל לפסי ההאטה שבדרך. יחד עם זאת, מעבר מעל לבורות יכול להיות מורגש, גם אם לא באופן דרמטי.

 קיה KIA EV9 במבחן דרכים

---

מחוץ לעיר הנוחות אף משתפרת, רמת רעשי הדרך והכביש די נמוכה, למרות שצמיגי הענק יכולים להישמע מעט בכבישים מסוימים. עדיין, מדובר בקרוזר נעים שמשייט בנוחות ובנינוחות לאורך קילומטרים רבים ורצופים.

המנועים מצידם נותנים דחף שיספק גם את חובבי התאוצות שביניכם, ויש דחף משמעותי בעקיפות או בתאוצות ביניים במהירויות חוקיות בעיקר, שמעט דועך כשתרצו לצאת לעקיפה זריזה בכביש המהיר ובמהירות גבוהה, אך גם שם, ה-EV9  יסיים את המשימה הרבה יותר מהר ממכוניות אחרות בגודל ובמשקל שלו.

בקרות אקטיביות מסוימות יכולות לנדנד, במיוחד בצפצופים בעקבות חריגה ממהירות תמרור או סטייה מנתיב, ונטרול שלהן יכול להתבצע בכל הפעלה מחדש. הוא כרוך בלחיצה על כפתור בהגה, ואחריו 4 לחיצות במקומות שונים במסך עבור כל מערכת, וזה מעט מייגע.

 קיה KIA EV9 במבחן דרכים

---

בקטעי כביש דינאמיים עוברים למצב ספורט, תגלו שאמנם זוויות הגלגול כאן די מורגשות, אך הניהוג עצמו בוגר למדי. ההגה עדיין קל מדי, אך מצליח לתת תחושה כלשהי לגבי מה שקורה שם למטה, במגע עם הכביש, העברות המשקל לא מוציאות את הקיה הענק הזו משלוותו, ורמת אחיזת הכביש גבוהה מאד. ההתנהגות משרה בטחון וצפויה למדי והתגובה לדוושה הימנית נחושה וחזקה.

---

למרות קיומו של בורר מצבי השטח (שלג, בוץ וחול) על ההגה, שימו לב שלא מדובר ברכב שטח כלל וכלל. צמיגי הענק שכאן (21") בעלי החתך הנמוך (45 מ"מ), מרווח הגחון עומד על 17.7 ס"מ בלבד, וגם הסוללה היקרה עד מאד שנמצאת בסמוך למרכב התחתון, צריכים כולם לצנן את ההתלהבות בלנסות את ה-EV9 מחוץ לגבולות האספלט.

 קיה KIA EV9 במבחן דרכים

קיה EV9 - מסכמים

ה- EV9 רק הוצג, ומייד זכה בלא מעט פרסים יוקרתיים, ואכן, לא קשה לגלות את סך התועלות הגדול שהוא מביא איתו.

הוא נראה חסון וספורטיבי עם יציבה קשוחה ועתידנית משהו, מימדיו ענקיים והוא מציע מרווח פנים שרק מעטים בקבוצה שלו יציעו, כולל פינוק אמיתי ואבזור נדיב גם ליושבים מאחור.

הוא בטיחותי וטכנולוגי מאד, עם מערכת הנעה מתקדמת – הכוללת את מערך המנועים, הרגנרציה וגם את טעינת הסוללות האולטרה מהירה.

נכון שהוא הקיה היקר ביותר, ובפער גדול, אך הוא מציע מרווח פנים כפי שאין לאף אחד מאחיו הקטנים יותר.

מאידך, מתחרים אמיתיים שלו, כרכב חשמלי ענק ל-6/7 נוסעים המגיעים ממחוזות היוקרה הגרמניים וגם טסלה X – הם יקרים משמעותית, ואלו שמסין – לא כולם מציגים טכנולוגיה מתקדמת כמו בקיה, או מרווח פנים מכובד כמו שלו.

כל עוד לא הוצגה כאן הוולוו EX90, שגם היא ודאי תהיה יקרה בהרבה מה-EV9, ובוודאי לפני הצגת האחות מבית – האיוניק 7, ה-EV9  יכול להתרווח במושבו שלו בנחת, ולהבין שהוא מגיש לשולחן הצעה שקשה לסרב לה, בטח בקטגוריית "הענק הירוק", ובטח עם השם הטוב נוכח אמינות וסחירות מצוינות, שרכשה לה קיה בשוק המקומי ובכלל.

 קיה KIA EV9 במבחן דרכים

KIA EV9 GT Line AWD

מחיר (₪)489,000 
אורך (מ')5.015
רוחב (מ')1.98
גובה (מ')1.78
בסיס גלגלים (מ')3.10
משקל עצמי (ק"ג)2,648
נפח תא מטען/ כשהמושבים בשורה 3 מקופלים/ כשכל המושבים מקופלים (ל')

333 / 828 / 2,393

(+52 מלפנים)
מרווח גחון (ס"מ)17.7
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן)505 / 425
הספק מנועים (כ"ס)384
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')5.3
קיבולת סוללה (קווט"ש)99.8
משך טעינה ביתית AC (10%-80%)(דק')630
משך טעינה מהירה DC (10%-80%) (דק)24
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש)350 / 11
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)3 / ללא הגבלה

משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה)

(שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)
7 / 150,000