פרסטיז' – קיה ספורטאז' החדש במבחן דרכים

פרסטיז' – קיה ספורטאז' החדש במבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

קיה השיקה את הספורטאז' החדש, דור חמישי לדגם הפופולרי. לצד תא נוסעים יוקרתי ועיצוב חיצוני מרשים, כזה שלא משאיר את הסובבים אדישים כלפיו, לספורטאז' החדש הוצמד תג מחיר המרחיק אותו מהקונספט שאפיין את הדורות הקודמים- רכב מוגבה ומסוקס אך נגיש, שמגיע כאלטרנטיבה למכונית המשפחתית שעלותה דומה. האם ההתברגנות שעבר הספורטאז' מוצדקת? יצאתי לבדוק

טל אבן | 11/04/22

קיה ספורטאז' נמצא בסגמנט שהוא אולי החשוב ביותר כיום, סגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים.

קהל הרוכשים אוהב מכוניות מוגבהות עם מראה קרבי. הן פרקטיות, המרווח והמרחב הפנימי מצוינים, תא המטען יעיל ונגיש, השליטה בנעשה בכביש טובה יותר, וישנם רבים שיעריכו את הכניסה והיציאה אל או מהרכב, שנעשות ביתר קלות.

עם הדרישה הערה לרכבי פנאי, נולדו עוד ועוד תתי סגמנטים. רכבי הפנאי הקטנים יותר משמשים בעיקר זוגות צעירים ומבוגרים, משפחות צעירות וגם כרכב שני במשפחה.

רכבי הפנאי הגדולים יותר משמשים לרוב משפחות מרובות ילדים, כשהמחיר שהן גובות מתבטא במקרים רבים במחיר רכישה גבוה יותר, בצריכת דלק מוגברת ובסרבול עירוני, במיוחד בחניה.

סגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים, אליו משתייך גם גיבור המבחן הנוכחי, מספק כלי רכב שהם מספיק גדולים למשפחה בה 3 ילדים, הם מספיק קומפקטיים בחניה, הם די חסכוניים לרוב, עלות אחזקתם לא שונה מרכבים משפחתיים ממוצעים, ועלות רכישתם גם היא, לרוב, לא רחוקה מהם.

וכשהלקוח הטיפוסי בוחן את סך התועלות לשקל, זה הסגמנט עליו הוא מתעכב, וכאן גם האחריות הכבדה המונחת על כתפיה של קיה עם הספורטאז' החדש- לשמר את אותה פופולריות של הדגם ואת היותו בסט סלר, כפי שאופיינו הדורות הקודמים שלו.

---

כבר ממבט ראשון בספורטאז' החדש והצצה אל תא הנוסעים, ניתן לראות כי הוא מחמיא מאד לרוכשיו, והוא בא לכאן כדי לספק את הסחורה. התחושה יוקרתית והמראה דומיננטי, מתוחכם ומודרני.

מימדי הספורטאז' צמחו קמעה לעומת הדגם היוצא, עם תוספת של 3 ס"מ לאורך (4.515 מ'), ס"מ בודד לרוחב (1.865 מ') וחצי ס"מ לגובה (1.65 מ' כעת). בסיס הגלגלים התארך בס"מ אחד – 2.68 מ'. נתון נפח תא המטען צמח משמעותית – עם 591 ליטרים מרשימים אל מול 466 ליטרים בעבר.  

בחוץ חזית מרשימה ויוקרתית למראה, כזו הנותנת תחושה של רכב הלקוח מסגמנט גבוה יותר.

החזית הזו סחטה מעוברי אורח מבטים מסוקרנים, ושניים מהם אף הניפו כלפיי אגודל של לייק נלהב.

פנסי הלד יחד עם יחידות התאורה הראשית מרשימים למדי, הגריל השחור והמבריק (שבגרסה הנבחנת) דומיננטי, והפגוש גדול, בו נמצאים פנסי ערפל עם מסגרות ניקל.

מהצד חישוקים ייחודיים וגדולים (19" בגרסה הבכירה, 17-18" באחרות), קווים דינאמיים וחלונות אחוריים מושחרים .

העיצוב מאחור קיבל שדרוג לעומת הדגם היוצא, עם יחידות תאורה נאות (לד), ספוילר גדול ושילובי צבע שחור וניקל.

---

כניסה אל הספורטאז' מגלה קפיצת מדרגה עצומה שהדגם עבר אל מול קודמו: בנראות, באיכות, בחומרים, בתחושה הכללית.

בפנים מסך מולטימדיה גדול ונוח לתפעול (12.3") ברזולוציה מצוינת, המחובר אל מסך לוח המחוונים הדיגיטלי הגדול (12.3" גם כן, בשתי רמות הגימור הבכירות), וביחד מתקבל פאנל רחב, יוקרתי ומרשים, המזכיר את מה שקורה כעת בשפת העיצוב המרצדסית.

החומרים פה משובחים ורכים ברובם ונותנים תחושת איכות כללית גבוהה. ברחבי תא הנוסעים מפוזרים לא מעט תאי אחסון לטלפונים (כמו גם פתחי טעינה), לציוד אישי ולבקבוקי שתיה.

למבחן התייצבה רמת הגימור הגבוהה ביותר – פרימיום – עלותה 194,900 ₪ והיא מאובזרת בהתאם.

כבר בגרסאות הנמוכות יותר נמצא פיצ'רים כמו waze מובנה, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי אוורור מאחור, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד, חיישני גשם ותאורה, כניסה והנעה ללא מפתח לרבות אפשרות הנעה מרחוק ובורר מצבי נהיגה.

בגרסאות הבכירות יותר נוסף אבזור, כשבבכירה הנבחנת ישנם מושבי עור רכים (קדמיים חשמליים עם זיכרונות למושב הנהג), גג שמש פנורמי, כפתורים להעברת הילוכים מההגה, תאורת אווירה עם שלל גוונים לבחירה, משטח טעינה אלחוטי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, תצוגת נתונים עילית על השמשה הקדמית, דלת תא מטען חשמלית ותאורת לד ראשית אדפטיבית.

ברמת הגימור שכאן ישנה גם חוגת הילוכים גדולה ונוחה לתפעול.  

המושבים הקדמיים נוחים למדי, גם לאחר כמה מאות קילומטרים של נהיגה, כשגם באחוריים, אחד הפרמטרים החשובים בסגמנט, יש מרווח נאות לשלושה ילדים, התקרה גבוהה דיה ומרווח הברכיים מספק, כמו גם מרווח הכתפיים, אלא אם מדובר בשלושה שחקני כדורסל גדולים.

משענת הגב במושב האחורי מתקפלת ונותנת בחירה בין מספר זוויות שונות.

סעיף הבטיחות כולל כאן 7 כריות אוויר (נוספה כרית לחציצה בין הנהג לנוסע הקדמי, שלא היתה בעבר), בלימת חירום אוטונומית, שמירה אקטיבית ותיקוני סטיה מנתיב, זיהוי רכב בשטח מת, זיהוי ובלימה בעת תנועה חוצה מאחור, שליטה אוטומטית באור גבוה ותזכורת להציץ במושב האחורי בעת עזיבת הרכב.

מערכת בקרת השיוט האדפטיבית, למרות חשיבותה הרבה, קיימת רק בשתי רמות הגימור הבכירות. (בקרת שיוט רגילה קיימת בכל הגרסאות).      

---

לארץ מגיע הספורטאז' עם מנועי בעירה פנימית בלבד – בנזין הקיים ב-4 רמות הגימור (169,900 ₪ ועד ל-194,900 ₪) ומנוע דיזל ברמת הגימור הראשונה – אורבן – בלבד (174,900 ₪).

לידיי הגיע כאמור הדגם הבכיר, עם מנוע בנזין בנפח 1.6 ל' עם מגדש טורבו. המנוע מפיק 180 כ"ס והמומנט עומד על 27 קג"מ. באמצעות תיבת הילוכים כפולת מצמדים בת 7 יחסי העברה קדמיים, הספורטאז' בנזין מאיץ ל-100 קמ"ש תוך 8.8 שניות.

תחילת תנועה במצב אקו מגלה גיר מעט איטי, והרכב יוצא מהמקום לאחר היסוס קל. עם זאת, הדחיפה בגב לא מאחרת להגיע, והתחושה בהתנהלות שגרתית נמרצת דיה.

מעבר למצב ספורט מקצר מעט את ההשהיה, והרכב מגיב ללחיצה על הדוושה באופן מהיר יותר.

ההילוכים מתחלפים באופן נמרץ, במיוחד כשמחליפים אותם מההגה בקטעי נהיגה דינאמיים. 

שם גם מתגלה התנהגות מרוסנת שמשרה בטחון, ואין בעיה לדחוק בספורטאז' לנהיגה כמעט ספורטיבית, וודאי לרכב בסגמנט שמטרתו העיקרית היא לשנע משפחות בנוחות.

שיכוך המתלים טוב בעיר ומצוין מחוצה לה בכביש המהיר, המרכב לא מיטלטל יתר על המידה במעבר על כביש משובש ולא "מתרסק" שם באופן דרמטי. להיפך. איכות ונוחות הנסיעה גבוהות מאד, מהטובות בסגמנט.

רמת השקט הנוצרת בתא הנוסעים גבוהה אף היא, המנוע פועל חרישית למעט תחת מאמץ, הבידוד האקוסטי מהסביבה איכותי, ורעשי כביש ורוח חרישיים נרשמו בעיקר במהירויות גבוהות.

הדבר דורש שימת לב והסתגלות; לרוב אתה מתנהל ברכב במהירות גבוהה יותר ממה שנדמה.

צריכת הדלק הממוצעת במבחן שכללה זחילה בפקקים, נסיעה דינאמית ותנועה נינוחה בכביש המהיר נעמדה על 11.2 ק"מ לליטר.

זה נתון לא רע לרכב 1.6 ל' בנזין טורבו, זה נתון טוב פחות בהשוואה למתחרים היברידיים בעיקר, או לאלה בעלי מנועי בנזין צנומי נפח.

---

ספורטאז' הוא אולי הרכב החשוב ביותר בהיצע של קיה. הוא משויך לסגמנט שבא לטפל במשפחה מחד, ולפרגן לנהג מאידך, דרך מראה מכובד הלקוח מעולמות של רכבים יקרים יותר, אבזור טכנולוגי יוקרתי ויכולת ניהוג טובה, בשעות שנחה עליו הרוח, כשהוא לבדו ברכב.  

הספורטאז' החדש רוצה לנצח בכל התחומים. הוא לא מאפשר פשרה גדולה מדי המגיעה מדגמי בסיס, בכל מה שקשור בעיצוב, באיכות, ביכולות המנוע ובאבזור. כמו כן, הספורטאז' לא מאפשר יותר אופציה במחיר עממי, כפי שהיה בעבר.

עם תג מחיר שמתחיל ב-170 אלף ₪, כבר לא ניתן להזמין רכב שמחד מציג מראה של רכב פנאי מסוקס למראה ומאידך מציג מנוע חלוש ורמת גימור נמוכה יחסית, וזאת כדי לאפשר תמחור של מכונית משפחתית סטנדרטית. הדגם החדש נותן המון, אבל עולה בהתאם.

עם זאת, זה טוב מול התחרות הישירה שרובה נוקטת באסטרטגיה דומה עם מחירים דומים, כמו בן הדוד של הספורטאז' – יונדאי טוסון, מאזדה CX5 ועוד, וזה אולי גם מאפשר להבחין ביתר קלות את הספורטאז' מהאחיות הקטנות יותר מבית, כמו הסלטוס והסטוניק.

ופה גם המשימה הגדולה של קיה, במיוחד נוכח כמות המכוניות שנמכרו מהדגם עד כה– להרגיל את קהל לקוחותיה הגדול שהתמורה פה גבוהה מאד, גבוהה בהרבה מבעבר, אך היא מגיעה עם תג מחיר בהתאם.