קיה סורנטו החדש במבחן דרכים

קיה סורנטו החדש במבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

לפני כחודשיים הושק בארץ הדור החדש של הקיה סורנטו, הרביעי במספר. הוא גדול כעת ומצודד מבעבר, ולצד שיפור מקיף שעבר בכל היבט, הוא מציע לא פחות מ- 4 צורות הנעה שונות לבחירה, כשגם תג המחיר התעדכן והוא מתחיל כעת בכ- 235 אלף שקלים. פגשנו אותו בגרסתו ההיברידית למבחן, וחזרנו עם תובנות.

טל אבן | 25/05/21

הדור הראשון של הסורנטו הושק בעולם בתחילת 2002. קרוב לעשרים שנים לאחר מכן, אבולוציית רכבי ה-SUV, או הפנאי- שטח כפי שאנו מכירים, שינתה את אופיים באופן ניכר; פחות פתרונות לשטח, יותר פתרונות לחיסכון בדלק. פחות ספרטניות וקשיחות, יותר אבזור מפנק ובטיחות וכאן – גם תוספת של 2 מושבים.

את הסורנטו החדש ניתן לקבל עם מנוע בנזין, מנוע דיזל, שילוב היברידי של בנזין וחשמל (ללא טעינה חיצונית) וגם בגרסת פלאג אין, הגרסה הבכירה, היקרה והמפוארת ביותר של הדגם.

למבחן התייצבה הגרסה ההיברידית, ברמת גימור EX, היחידה לדגם ההיברידי, שמחירה 259,900 ₪.

את הקווים המעוגלים של דור 3 לסורנטו החליפו כאן קווים זוויתיים יותר, המחמיאים לו מאד והמקנים לו מראה יוקרתי אך קשוח, עם נוכחות דומיננטית הרבה מבעבר.

הסורנטו הוסיף אמנם רק ס"מ אחד בודד באורך, ברוחב ובגובה המרכב לעומת קודמו (4.81 מ' , 1.90 מ' ו- 1.7 מ' בהתאמה), עם זאת, בסיס הגלגלים (2.815 מ') צמח בכ-3.5 ס"מ משמעותיים עבור היושבים מאחור.

מרווח הגחון איבד דווקא כ- 1 ס"מ לעומת דור 3, עם 17.4 ס"מ, אולי רמז של היצרן שהיעוד פה הוא לאו דווקא הרפתקאות בדמוי מדרכות מאד גבוהות, שלא נאמר שטח קל.

למרות מימדים דומים לקודמו, את הנוכחות הרבה שלו על הכבישים למדנו דרך מבטיהם המסוקרנים של עוברי אורח, אותם קשה לרוב לרגש ולהרשים נוכח היצף של דגמים חדשים, סגמנטים, צורות הנעה ואופנה עיצובית מרנינה, שמקשטים כולם את כבישי ישראל.

חזית הסורנטו קרבית למדי, במיוחד בצבע השחור של רכב ההדגמה, עם יחידות תאורה מודרניות הבנויות ריבועים-ריבועים, פסי לד נאים, שבכה עליונה גדולה ופגוש השוזר יחידות תאורת ערפל עם שבכה נוספת. שילוב ניקל, לרבות בתחתית הפגוש, משלימים מראה קשוח וקרבי.

יחידות התאורה הקדמיות והאחוריות משוכות גם לפרופיל הצדדי של הרכב, ויחד עם חישוקים נאים וגדולים (19"), פסי ניקל סביב קווי החלונות ומתחת לדלתות, והספוילר האחורי נותנים מראה חסון ודינאמי יחדיו.

העיצוב מאחור מרשים מאד, אהבתי את יחידות התאורה המפוצלות, שנותנות חותם ייחודי לדגם.

מזוויות מסוימות החלק האחורי הזכיר לי חלק מדגמי ריינג' רובר, מאחרות דווקא את האקספלורר של פורד, ובכל מקרה מדובר בעבודה טובה למדי של המעצבים, עם משחקי "פנים חוץ" בעיצוב דלת תא המטען. המגב האחורי כאן מוסתר מאחורי הספוילר העליון, ומתקבל מראה נקי והרמוני.

דווקא הניקל בחלקו התחתון של הפגוש האחורי, המדמה יחידות פליטה רחבות, יחד עם קווי הניקל שעל הכנפיים הקדמיות של הסורנטו, הם בעיני תולדה של מאמץ יתר עיצובי, וניתן היה לוותר עליהם.

---

כשנכנסים אל הסורנטו מגלים שפרץ היצירתיות העיצובית המשיך גם הנה.

בחניון התת קרקעי של היבואן, דווקא תאורת האווירה המרהיבה שעל גבי הדש בורד ובדלתות הקדמיות, שם מופיעה גם טקסטורת מעוינים מעניינת, היא זו הראשונה שתופסת את העין.

המושבים כאן מבד, אך זה נעים למגע ויש כאן ריבוי תפירה בגוון מנוגד, "contrast stitching", גם על מכסה התא שבין המושבים, בידיות הדלתות ובמשענות שעליהן, כשגם שם, ניכר שימוש בחומרים איכותיים ושילובים מעניינים של גוונים וחומרים.

במסגרת הרענון העיצובי נמצא פה פתחי מיזוג כפולים, המאפשרים שימוש דו כיווני בכל אחד מהם, חוגת הילוכים החליפה את הידית הסטנדרטית (בשני הדגמים המחושמלים) ומסך מולטימדיה גדול (10.25") לצד מסך דיגיטאלי מלא (12.3") בלוח המחוונים (גם הוא בשני הדגמים הבכירים בהיצע).

הציוד התקני בדגם ההיברידי עשיר, ומוצאים כאן בקרת אקלים דו אזורית דיגיטלית (עם פתחי מיזוג בשתי השורות מאחור), בלם יד חשמלי עם אוטו הולד, קישוריות לאפל ולאנדרואיד, מצלמת רוורס יעילה, אפליקציות ניווט מובנות, חניה ורדיו אינטרנטי, טעינה אלחוטית לנייד, מנופי העברת הילוכים מההגה, שקעי USB גם מאחור (בדגם הפלאג אין יש יותר מהם), חיישני גשם, אורות וחנייה (מלפנים ומאחור), תאורת אווירה עם גוונים משתנים וכניסה והנעה ללא מפתח.

בדגם הפלאג-אין תתבקשו אמנם להוסיף 30 אלף שקלים, אך לצד היכולת לנוע על חשמל בלבד לאורך 57 ק"מ וביצועים טובים מעט יותר (זריז יותר ב-0.2 שניות במיאוץ הקלאסי למאה, למרות משקל נוסף של כ-200 ק"ג לעומת הדגם ההיברידי), תקבלו קיט אבזור נוסף שאינו נכלל בדגם ההיברידי "שלנו", כמו גג שמש פנוראמי, ריפודי עור, פתיחה חשמלית לתא המטען (עם חיווי לרגל), מצלמות היקפיות 360 מעלות, מושבים קדמיים מאווררים ומחוממים, הכוללים הזזה חשמלית עם זיכרונות למושב הנהג, תאורת לד פנימית ובתא מטען וגם הקרנת נתוני נסיעה על השמשה הקדמית, לצד הצגת צילום השטח המת בלוח השעונים, תצוגה המחליפה את הצגים העגולים בלוח המחוונים עם הפעלת האיתות.

חבילת אבזור הבטיחות עשירה אף היא, עם 7 כריות אוויר, לרבות כזו החוצצת 2 הנוסעים הקדמיים, בלימת חירום אוטונומית, שמירה ומרכוז בנתיב, ניטור שטח מת, ניטור תנועה חוצה מאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי הולכי רגל ורכב דו גלגלי, זיהוי תמרורים, מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב ומניעת פתיחת דלת אחורית כשיש תנועה מסכנת, ועמעום אור גבוה אוטומטי.    

---

מעבר ממושב הנהג המרווח, שלאחר כמה מאות ק"מ של נהיגה רצופה מתגלה גם כנוח. אל עבר השורה השניה מגלה מושבים בהם זווית משענת הגב ניתנת לכיוון וגם מסילה הקובעת את שטח המקום לרגליים, בעיקר של אלה המאכלסים את השורה השלישית.

בשורה השניה מוצאים רצפה שטוחה, פתחי מיזוג וטעינה, קיפול חשמלי מהיר של המושבים לטובת היושבים מאחור, מתקני כוסות גדולים וייחודיים גם בדלתות ובאופן כללי, מושבים נוחים ומרחב נעים לשהייה.

השורה השלישית נועדה בעיקר להסעת ילדים, המושבים קצרים מדי ונמוכים, ומרווח הברכיים לא גדול עבור מבוגרים, שאם אינם גדולי מימדים, יסכימו לשהות שם לנסיעות קצרות. פה נמצא כפתורים חכמים המקפלים את מושבי השורה השניה, פתחי USB ופתחים אישיים של המזגן.

מאחורי שורת המושבים השלישית מגלים מקום מצומצם למדי של תא המטען שנותר (179 ל'), כשאם זו מקופלת, נפח האחסון הופך נדיב עד מאד, עם 813 ל'.          

---

!All aboard

מעוררים חרישית את המנוע החשמלי ומוכנים לזנק קדימה.

התחושה היא של ישיבה גבוהה ושלטת ושטח חלונות מצוין סביב.

מלפנים שוכן מנוע בנזין בנפח 1.6 ל' אליו מוצמד מגדש טורבו. ההספק שלו עומד על 180 כ"ס ומומנט בן 27 קג"מ. יחד עם המנוע החשמלי ההספק צומח ל-230 כ"ס סה"כ, ומומנט בשרני של 35.7 קג"מ. אל המנוע משודכת תיבת הילוכים פלנטרית בת 6 יחסי העברה קדמיים, שבנסיעה עוברים מעדנות בין האחד לשני.

התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 8.6 שניות קצרות, בטח לרכב שמשקלו העצמי הוא למעלה מ-1.85 טונות, והתחושה המתקבלת, המאפיינת כלי רכב היברידיים, היא זמינות כוח מיידית, במיוחד ביציאה מהמקום ובהאצה במהירות עירונית.

למרות ההספק המרשים והביצועים הזריזים, הסורנטו אוהב להתנהל בעצלתיים בכבישים המהירים ובמיוחד במפותלים, שם הוא מובחן לטובה עם רכות נסיעה מצוינת, רמת שקט גבוהה מאד, ותחושה שאנו ספונים על קרוזר שהגיע לכאן כדי לגמוע מרחקים בקלילות וללא מאמץ, ולא במכונת ירייה רושפת אש, שבאה לטרוף את הסיבוב הבא.  

כתמיכה לכך, יש אמנם מצבי נהיגה, כשזה הספורטיבי לא רק שמשנה את צבע החוגות בלוח המחוונים הדיגיטלי לאדום, אלא גם שהמנוע החשמלי מסייע לקבל כוח זמין באופן מוחשי יותר, והרכב מרגיש יותר דרוך לפקודות הנהג ולרגלו הימנית.

עוד סממן לכך שהרכב מעדיף מצב נהיגה רגוע הוא שגם במצב ספורט, לא מצאתי בלוח המחוונים מד סל"ד אופייני, וגם כאן תצוגת החיסכון ומצב של כוח ("power"), ממשיכים לככב אל מול הנהג.

שיכוך המתלים מצוין גם בעיר, כשיש ריסון שאינו נוקשה יתר על המידה מחד, וגם לא מנדנד את המרכב הגדול יתר על המידה מאידך.

את המבחן סיים הסורנטו עם צריכת דלק ממוצעת של 13.1 ק"מ לליטר, נתון מרשים מאד לרכב בסדר גודל שכזה.

---

הסורנטו החדש, על כל דגמיו, יקר אמנם מקודמו, אך הוא נותן חבילה אטרקטיבית בהרבה מבעבר, ובכל היבט. חשוב לציין כי בסיוע החשמל בדגמיו הבכירים היקרים יותר, העלויות התפעוליות והחיסכון בדלק צפויים לפצות על פערי המחיר עם הזמן, לפחות חלקית, בכל הנוגע לעלויות הרכישה.

העדכון העיצובי שלו מבחין אותו ביתר קלות מכלי רכב מגודלים אחרים הנעים על הכביש, העיצוב קשוח, חסון ומחמיא לו עד מאד, כזה היוצר סקרנות רבה ברחוב הישראלי.

מעבר לכך, האיכות הכוללת, הנינוחות והנסיעה השקטה, רשימת האבזור הארוכה ורמת הבטיחות- גבוהות כולן, ומנעד האפשרויות שהדגם מציג בפני רוכשיו רחב מאד, במיוחד בקשת אפשרויות ההנעה, כמו גם ברמות המחיר, מ- 234,900 ₪ לדגם הבנזין (שמגיע ברמת גימור אחידה "Urban") ועד ל- 289,900 ₪ לדגם הפלאג אין המאד מאובזר.

מרכב הסורנטו הוא עדיין 5+2 ולא 7 מקומות "אמיתיים", ולכן מכוון בעיקר למשפחות מרובות ילדים, כמו גם לרוכשים שאינם זקוקים לנושאת נוסעים פול טיים ולמובילת מזוודות ועגלות תינוק סידרתית, כשכל המושבים מאוכלסים.

לאור כל האיכויות אותן מביא איתו הסורנטו, יחד עם מוניטין שמירת הערך של המותג, האמינות ורמת הביקושים בשוק המשומשות, ניתן רק לשער שהסורנטו יעשה חייל במכירות בשוק המקומי.