נחושת רקועה. קופרה אטקה במבחן דרכים

נחושת רקועה. קופרה אטקה במבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

השם קופרה, CUPRA, נחושת בלטינית, ליווה במשך שנים רבות את גרסאות הקצה של המותג סיאט, כחטיבת הספורט שלו. לפני כ-3 שנים, עבר קופרה מיתוג מחדש, והפך למותג ספורטיבי עצמאי למביני דבר. הקופרה אטקה עברה לאחרונה ריענון, והייתה זו סיבה מצוינת לקחת אותה למבחן דרכים רועם.

טל אבן | 27/04/21

On your marks, get set

רמזור אדום. בורר תוכניות הנהיגה עובר למצב "קופרה", מצב האטרף של האטקה המיוחדת הזו.

הסאונד מארבעת האגזוזים שמאחור הופך עמוק וכועס יותר.  

בקרת המשיכה במסך עוברת למצב שיגור. רגל שמאל שנחה עד כה, לוחצת בעוצמה על דוושת הבלמים.

רגל ימין מעלה טורים ככל שניתן וממתינה לאור הירוק ברמזור.

 

GO!

הנפה חדה של הרגל הבולמת, אחיזה איתנה של ההגה, והקופרה כפולת ההנעה הזו משוגרת קדימה כטיל קרקע-קרקע, מבלי שתאבד זמן או גומי יקר.

עוד לא הספקנו להבין מה קורה פה, 45 קמ"ש, והגיר כפול המצמדים משלב במהירות שיא את ההילוך השני, לקולו של פיצוץ מבוקר. כשתי שניות לאחר מכן, 80 קמ"ש, מגיע השילוב לשלישי. חגיגה.

את קו ה-100 קמ"ש חוצים פה תוך פחות מ-5 שניות. 4.9 ליתר דיוק.

מרפים מהדוושה ומאחור נשמעים פיצוצים מכיוון האגזוזים. "Backfire", ללא אש אמנם, אך עם אפקט של דרמה שמשלימה את החוויה המסעירה הזו.  

וזה רק חלק מהסיפור של קופרה.

---

מרכב הקופרה אטקה מבוסס על סיאט אטקה. מדובר ברכב פנאי פרקטי, עם מימדים נוחים בדמות אורך 4.386 מ', רוחב 1.841 מ', גובה 1.613 מ' ובסיס גלגלים בן 2.628 מ'. יש כאן גם תא מטען מרווח בן 485 ליטרים.

בידול קופרה כמותג עצמאי לעומת "סיאט קופרה" מהעבר ניכר בכל פינה, וחוץ מהבלחה קצרה של השם "Seat" בסנכרון הבלותוס' לטלפון, חוויית הרכב היא לגמרי קופרה לאורך כל הדרך, תרתי משמע. 

יש משהו שובה לב בזה שהעיצוב החיצוני, במיוחד בצבע הלבן של רכב ההדגמה, לא לגמרי צועק החוצה שיש פה מפלצת טורפת כבישים, שעולה רבע מיליון שקלים. זה לא שהיא נראית כמו אחותה הסולידית והעממית, וגם לא צריך להיות "אחד שמבין" כדי לראות שיש פה משהו שונה לפנינו, ועדיין, ניכר פה עידון עיצובי מוקפד.

חזותה החיצונית של הקופרה מובחנת מאחותה ה"שקטה" עם דגשים ספורטיביים בדמות סמלי קופרה בחזית, מאחור ובמרכז חישוקי הגלגלים הגדולים והספורטיביים (19"), כשהקדמיים מסתירים קליפרים עם כיתוב CUPRA, פגושים גדולים ונמוכים, מלפנים גימור שחור בוהק עם שבכות גדולות, ומאחור פגוש המעוטר בחריצים וב-4 יציאות המפלט שמסבירות שלא באנו לכאן כדי לשחק.

סמלי המותג והכיתובים צבועים כולם בצבע, איך לא, נחושת, כשהלוגו בנוי משתי אותיות "C" הפונות זו אל זו, ועם מעט דמיון ניתן לייחס לו חללית ממלחמת הכוכבים או סתם חיה מעופפת ומאיימת מסרטי פנטזיה.

לקופרה הזו פנסי לד נאים מלפנים ומאחור, וניפוחי גוף שריריים הבולטים כמעט מכל זווית.

מסגרות חלון מושחרות, לצד הפסים השחורים לאורך הגג ובתי מראות הצד הכהים מוסיפים גם הם למראה הקרבי, המובחן מסיאט האטקה של השכנים שלכם.

---

כניסה פנימה מגלה סביבת נהג מוכרת, וגם כאן ישנם דגשים המבדלים אותה מהגרסאות עליהן היא מבוססת. מושבי הבאקט נאים מאד ועוטים בד נעים ורך, כשמשענת הראש הינה חלק אינטגרלי מהמושב, הם חובקים ותומכים, כשהכוונון הידני יביא את הנהג לתנוחת ישיבה טובה ושלטת. ישנה אופציה בתשלום למושבי עור כחול עם חימום מלפנים וכיוונון חשמלי, האמת, ברכב כמו קופרה זה לא באמת חסר לי.

ממול הגה קטום עטוי עור עם סמל קופרה בולט, כפתורים יעילים לשליטה בגיר, תפירה וקווי עיטור, כולם בצבע נחושת, ומעליו לוח מחוונים דיגיטלי, בו ניתן לבחור את התצוגה המתאימה ביותר משלל האפשרויות הקיימות, ביניהן הצגת מפת הניווט, צורות שונות של מדי הסל"ד והמהירות, נתונים אודות הנהיגה והמדיה וכמובן נתונים של זמני ההקפה של המסלול. בכל זאת, הסמל מחייב.

אהבתי את סגנון מדי המהירות (המעפיל ל-300 קמ"ש תיאורטיים) והסל"ד בצידי המסך כשהוא בצורת משושה, מראה הלקוח מלוחות מחוונים המוכרים בין היתר מעולם תחרויות הפורמולה, שם לוח המחוונים כולו הוא חלק אינטגרלי מההגה.

בקונסולה המרכזית מסך 9.2" יעיל עם רזולוציה מצוינת, קישוריות לטלפון הנייד ושידוך למערכת שמע טובה (למי שזקוק כאן למערכת שמע מעבר לסאונד המפלטים) עם רמקולים מבית Beats. פה נמצא גם מיני תפריטים המשויכים לעולמות המרוצים, כמו זמני הקפה, נתונים מפורטים על המנוע וההגדשה בזמן אמת, ועוד נתונים ותצוגה שוודאי יחמיאו לנהג, כאילו היה נהג מרוצים מיומן. 

מתחתיו שקעי usb type c (2 נמצאים גם מאחור) ובורר מצבי נהיגה (CUPRA drive select) ממצב עצל של "שלג" ועד למצב הקיצוני "קופרה", דרך מצב שטח, ספורט ועוד, כשבמצבי הנהיגה הנמרצת גם צליל המנוע/ מפלטים משתנה, וחודר לתא הנוסעים באופן נוכח יותר, לצד תגובות מהירות יותר של הגיר, קשיחות גוברת מצד המתלים האדפטיביים, כובד ההיגוי וגם חידוד קבלת הפקודות לפי מידת הלחץ על המצערת.

מערכת בקרת האקלים הכפולה (עם פתחי מיזוג גם מאחור) נשלטת על ידי כפתורי גלגל יעילים. כפתורי גלגל כאלה נעדרים אמנם ממסך המגע בכל הנוגע לשליטה בעוצמת השמע במערכת המולטימדיה (יש שם כפתורי טאץ'), אולם הגלגל הקטן והיעיל שעל ההגה מחפה על העניין.

במסגרת האבזור התקני נמצא פה גם חלון גג פנורמי נפתח, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד, משטח טעינה אלחוטי למכשירים ניידים תומכים, כניסה והנעה ללא מפתח, תאורת CUPRA מוארת על הכביש מהדלתות הקדמיות, תאורת אווירה מגוונת ודלת תא מטען חשמלית עם מחוות רגל.

מערכות הבטיחות התקניות פה כוללות 7 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים במראות הצד, שמירה אקטיבית על נתיב, ניטור הולכי רגל, התראה על תנועה מסכנת ביציאה מהרכב, התראה על ערנות הנהג, סייען חניה, בלימה אוטונומית כולל בנסיעה לאחור, חיישני חניה מלפנים ומאחור וגם מצלמת 360 מעלות עם מגוון תצוגות במסך המרכזי.

זוג חברים שישבו במושב האחורי דיווחו שהוא מעט קצר וזקוף מדי, עם זאת, מרווח הברכיים והראש טובים גם למבוגרים במידות של 1.80 מ' פלוס. שלושה ילדים ישבו פה בנוחות, עם ראות טובה החוצה, ולרשותם, כאמור, פתחי מיזוג ואפשרות להטעין את המכשירים הניידים שלהם.

תא המטען יעיל למדי, עם מפתח בגובה טוב ואפשרות אחסון מתחת למגש ולצידיו.    

---

Gentlemen, start your engines! 

לחיצה על כפתור מעוררת את המנוע. זה מתעורר בקול בריטון גברי אמנם, אך הוא שקט ולא באמת מסגיר את העובדה שמדובר פה במנוע המפיק 300 כ"ס.

את שירתו הערבה לאוזניים נגלה מאוחר יותר, בטורים גבוהים ובמצב נהיגה קופרה בבקשה.

מנוע הבנזין 2.0 ל', מוגדש בטורבו ובעל מומנט בשרני של 40.8 קג"מ.

אל המנוע משודכת תיבת הילוכים כפולת מצמדים DSG בת 7 הילוכים. ההנעה הכפולה התקנית בקופרה אטקה מסייעת לרכב להגיע ל-100 קמ"ש תוך 4.9 שניות מהירות, מבלי לאבד זמן בשל סחרור גלגלים. את נתון התאוצה ניתן לאושש יחד עם בקרת שיגור, כשבמצב רגיל, גם תוך רמיסת הדוושה, היציאה מהמקום מהוססת מעט, כשתוך כשנייה העסק מתחיל לעבוד בקצב מרשים מאד, עם בעיטה מוחשית בגב.

מתקרבים לכביש בית אורן, "שוויצריה הקטנה", ופה מופיע קונפליקט של ממש: האם לבחור בנהיגה רגועה ונינוחה שתאפשר להתענג מפריחת החוטמית הזיפנית הוורודה- סגולה התמירה, מהנוף המשכר ומהפסטורליה סביב, או שאולי כדאי לשלב למצב קופרה, שם תהודת ההרים סביב עובדת כהיזון חוזר ויוצרת דואט עם רעם האגזוזים?

אז בסופו של דבר, הפשרה היתה שבכיוון האחד נהנה מהנוף, ובכיוון השני נהנה ממצב קופרה.

התנהגות הרכב והעברות המשקל מצוינות, תוך כדי שיוף פניה אחרי פניה עם ההגה המתקשר והחד שיש פה, בטח כשנזכרים לרגע שמדובר ברכב פנאי גבוה ולא קל משקל (מעל ל-1.5 טונות משקל עצמי), שנוטה להתנהג בכבישים כאלה כמו רכב נמוך וקל בהרבה.

ההילוכים משתלבים במהירות הברק, תפעול הגיר מההגה נוח וניתן לשמור את הקופרה הזו בהילוך הנכון ובקצב גבוה מאד די בקלות.

זוויות הגלגול מינימליות, בטח ביחס לרכבי פנאי אופייניים, והקופרה מדלגת מפנייה אחת לשנייה בקצב גבוה, רמת האחיזה גבוהה מאד, הן בשל ההנעה הכפולה והן בשל הצמיגים הרחבים (245) שהיא נועלת.

בעיר שיכוך פגעי הכבישים מעט נוקשה, כשבאופן כללי מדובר ברכב ספורטיבי שמציין זאת בכל הזדמנות שניתנת לו, כשמחוץ לעיר מידת הנוחות עולה והריסון הכללי מצוין.

המתלים האדפטיביים כאן מוצלחים מאד והרבה פחות "מרסקים", במרבית סוגי הכבישים, מכלי רכב ספורטיביים אחרים בהם נהגנו.

במצב נהיגה קומפורט, הקופרה אטקה הופכת רגועה יותר באופן ניכר. זה לא שאין לה תאוות סל"ד ותגובות נמרצות, רק שכאן קל מאד לנהוג אותה באופן שליו, לשוחח חרישית עם שאר הנוסעים ברכב, או סתם להתעסק עם שיחות עבודה בדיבורית, מבלי שהמנוע או מערכת הפליטה יהוו מטרד אקוסטי. קצת "ד"ר ג'קיל ומיסטר קופרה" אם תרצו. זה חשוב במיוחד ברכבים ספורטיביים. רכבים רבים מהז'אנר טוטאליים למדי, ולא ממש מאפשרים את הוורסטיליות הזו.

את המבחן סיימה הקופרה עם צריכת דלק ממוצעת משולבת של 10.4 ק"מ לליטר. יצוין כי בנהיגה דינאמית ותובענית היא עלולה לרדת לכ-7 ק"מ לליטר או אף פחות מכך, אולם שיוט מנומנם בכביש 6 ציין בלוח המחוונים 11.8 ק"מ לליטר.

---

הקופרה אטקה נותנת לבעליה ליהנות מכל העולמות.

מחד, מדובר ברכב פנאי נדיב מידות ועם מרווח פנימי מצוין, בעל מרווח גחון נאה של 18 ס"מ, המאפשר אפילו לרדת לשבילים לטיול רגוע עם המשפחה. הוא גם לא מעוצב באופן קיצוני ולמי שלא מחפש להתבלט בכל עת על הכבישים, זה עשוי להתאים.

מאידך, מדובר פה במכונת נהיגה מושחזת ומהירה, כזו שיודעת לחלץ מהנהג חיוכים ושאגות שמחה, וגם להביך ברמזור מכוניות רבות שנראות ונשמעות ספורטיביות יותר.

הקופרה אטקה מאובזרת למדי, לרבות במערכות בטיחות חשובות, ונהנית מתמחור נמוך משמעותית מרכבי פנאי יוקרתיים, בעלי יכולות ספורטיביות דומות, ועם 250 אלף שקלים, היא בעצם נמצאת בקטגוריה משל עצמה.

מי שחייב רכב משפחתי מרווח ופרקטי, אבל לא רוצה לוותר על חדוות הנעורים ועל רכב סופר ספורטיבי מושחז ומהנה, חייב לבדוק את הקופרה אטקה.