America got talent - קדילאק XT6 במבחן דרכים

America got talent - קדילאק XT6 במבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

קדילאק ידועה ביכולת שלה להוציא את הנוחות שיש לכם בסלון אל מחוץ לכותלי הבית, ולתרגם אותה לתוך רכב, שישנע אתכם ממקום למקום ברמת פינוק דומה. לקחתי את ה-XT6, רכב הפנאי הגדול בעל שבעת המושבים של מותג היוקרה האמריקאי, למסע קצר ומפנק בכבישי צפון הארץ. הנה קצת מהחוויות איתו.

טל אבן | 03/08/22

זהירות רכב ארוך

ה-XT6 מציג מימדים מכובדים, עם 5.04 מ' לאורך, 1.96 מ' לרוחב ו-1.775 מ' לגובה.

זה אמנם לא האח הגדול (העצום) מבית, האסקלייד, שאף נמכר פה באופן סדיר במשך כשנתיים עד לפני כשלוש שנים, אך ה-XT6 בהחלט נחשב גדל מימדים במונחים מקומיים.

כשיש פה המון משטחי פח גדולים ומעוצבים, במיוחד בשחור המטאלי שלבשה כוכבת המבחן, לצד שימוש לא חסכוני במיוחד בניקל, מדובר ברכב מרשים עם חיצוניות שאינה מתיימרת להיות מופנמת. הקדילאק הזו מתקרבת אליך עם אפקט הגעה מרשים ועם הצהרה ברורה: "הגעתי!".

מלפנים פנסי לד צרים וגריל עצום בשחור מבריק עם סמל קדילאק במרכזו, פגוש דומיננטי בו משולבים פסי לד אורכיים המאפיינים את רכבי המותג, כמו גם החזית המחודדת בצורת V.

מהצד מראה גדל מימדים אך דינאמי, וזה קורה באמצעות חישוקי 20" בוהקים, עיטורי ניקל סביב החלונות, ידיות הדלתות מוארות, וקווים אווירודינאמיים ממפגש מכסה המנוע עם קורות A ועד לספוילר שבקצה הגג מאחור.

על הכנפיים הקדמיות מוטבעים סמלי המותג, אולי כדי שגם הנהג שעומד לידך ברמזור לא יטעה. אכן יש פה נציג גאה של מותג הפרימיום האמריקאי.

מאחור מוטיב הפנסים המותקנים לאורך וזווית ה-V ממשיך, 2 יציאות המפלט דומיננטיות והמראה הכללי המתקבל שרירי למדי, משדר חוסן ולא מעט סטייל. אמריקה.

ה-XT6 מושך מבטים מהסביבה, ספק של סקרנות ספק של הערכה, ובשחור הזה עם החלונות הכהים במיוחד מאחור, ניתן די בקלות לחוש בו כמו חבר קונגרס, שגריר אמריקאי או טוני סופרנו.

---

אמריקה

למבחן התייצב רכב ברמת גימור Premium Luxury (415 אלף שקלים). נכנסים פנימה והסלון האמריקאי המרווח מקבל אותנו בנינוחות.

המושבים מלפנים נוחים, גם אם פחות רכים מהמצופה. הם עוטים עור, מחממים ומאווררים את יושביהם ומתכווננים חשמלית. זה של הנהג כולל גם 2 זיכרונות, הכוללים גם את העדפתו לגבי זווית מראות הצד וכיוונון ההגה החשמלי.

מלפנים דש בורד בעל חתימת DNA מותגית מוכרת, חומרים איכותיים ואיכות הרכבה טובה.

חלק מהמשטחים כאן ובדלתות מכוסים בעור, ומשולבים ביניהם פסי ניקל רוחביים. פתחי המיזוג (המאד יעילים) כמעט מוחבאים מעל למסך הראשי.

מסך המולטימדיה (8") טוב מאלו שקדמו לו בדגמים קודמים אצל המותג, ובלי תא נסתר מאחוריו. התפעול מתבצע במגע, כמו גם דרך גלגלות יעילות בקונסולה המרכזית, המשמשות לתפעול ולניווט בין התפריטים, ואחת נפרדת לעוצמת השמע.

המסך עצמו אינטואיטיבי והרזולוציה בו טובה. הוא תומך בקישוריות לאפל ולאנדרואיד, יודע להיענות לפקודות באנגלית ואליו מחוברים 14 רמקולים מבית BOSE, שיחד עם המגבר מסתדרים בקלות עם התא האקוסטי העצום שיש פה, ונותנים חוויית שמע פשוט מעולה.

מראת המצלמה הפנימית יעילה מאד, שומרת על בהירות מצוינת, ומונעת בעיקר מצב בו נוסעים גבוהים הישובים בשורות השניה והשלישית עלולים להסתיר לנהג את מה שקורה מאחור. היא מגדילה ב-300% את הנעשה מאחור, ונותנת אפשרויות כיוון לצילום תקריב ולזוויות הצילום.

ואם בצילום עסקינן, מערך המצלמות ב-XT6 מרשים מאד, וכולל גם מצלמת 360 מעלות לרבות מבט ממעוף הציפור וגם – אפשרות להביט על וו הגרירה, על מנת לראות תוך כדי תנועה, שהנגרר מחובר כהלכה.

מאחורי ההגה רב הכפתורים (ובעל אפשרות החימום), שני כפתורים השולטים בהילוכים, ולוח מחוונים שבמרכזו צג גדול (אף הוא בגודל 8") דיגיטלי וצבעוני, ובו אינפורמציה רבה לבחירת הנהג.

מעל מוקרנים נתונים על השמשה, גם שם ישנה בחירה בין כמה תצוגות של מידע לפי בחירת הנהג, כדי שיאלץ להסיט מבטו מהדרך כמה שפחות.

בין המושבים הקדמיים משענת יד רחבה, מתחתיה תא יעיל להנחת הטלפון וטעינה אלחוטית שלו, יחד עם יציאות חיבור לטעינה וחיבור לקישוריות הניידים.

הגרסה שברשותנו היא "גרסת כניסה", אולם גם היא כוללת את כל הטוב הזה שצוין לעיל, ובנוסף גם כניסה והנעה ללא מפתח, הנעה מהמפתח, בקרת אקלים תלת אזורית, 4 יציאות מיזוג מתקרת הרכב לישובים מאחור, גג פנוראמי, דלת תא מטען חשמלית עם חיווי על הקרקע של המיקום לשליחת רגל לשם פתיחתו, חניה אוטומטית, בלם יד חשמלי, מראות צד מחוממות ומתקפלות ועוד.

תמורת 25 אלף שקלים נוספים תקבלו את גרסת ה Sport, שם תמצאו גם בלמי ברמבו מלפנים, בקרת שיכוך מתלים, וחבילה קוסמטית הכוללת קליפרים אדומים, דוושות מצופות כרום, מסילות האורך על הגג בשחור מבריק במקום האלומיניום המוברש בגרסה שכאן, גריל קדמי בעיצוב שונה, פסים בשחור מבריק בפגושים וסביב החלונות ופנסים אחוריים שקופים בחלקם.

מערך הבטיחות קיבל ציון 7 מתוך 8, והוא כולל 7 כריות אוויר, מניעת סטייה מנתיב, בלימה אוטומטית בחירום, זיהוי רוכבי אופניים והולכי רגל, ניטור שטחים מתים, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור ובקרת שיוט אדפטיבית.

עוד נמצא כאן התרעה על המצאות ילד במושב מאחור, זיהוי תמרורים, דיווח על מאפייני נהיגה של הילד, אם חרג מהמהירות המותרת למשל, וגם הרעדת הישבן, ימין ושמאל, בהתאם לצד שממנו נשקפת הסכנה, המלווה בהתרעה על סכנה.

---     

מעבר לשורת המושבים השניה חושף מרחב מחיה מרווח שממשיך גם כאן- בסיס הגלגלים בן 2.863 מ' רומז על כך. לצד מרווח מצוין לרגליים, גם המרווח לראש ולכתפיים כאן טוב.

פה המושבים יושבים על מסילה, בעיקר לטובת רגלי היושבים מאחור בשורה השלישית, או אם ממש חייבים להגדיל במעט את תא המטען כשהשורה השלישית מקופלת.

יש כאן בקרת אקלים נפרדת, ושני המושבים הקיצוניים עם אפשרות חימום.

כמו לנהג ולנוסע הקדמי, גם כאן ישנו זוג יציאות לטעינת מכשירים.

בשורה השלישית יש מקום אפילו לשני מבוגרים (אם אינם גדולים או גבוהים באופן חריג), גם פה נמצא 2 יציאות לטעינה, יציאות מיזוג ומרווח שהוא סה"כ טוב לקטגוריה.

תא המטען אינו גדול במיוחד (357 ליטרים) כשכל המושבים נמצאים בשימוש, אולם קיפול שורת המושבים השלישית יוצר חלל הטענה פשוט עצום (1,220 ל').

מתא המטען ניתן לקפל חשמלית (או יותר נכון "להפיל") את המושבים שבשורה השניה, ואלה שבשורה השלישית ניתנים לקיפול ופתיחה חשמליים. פה ישנו שקע 12v נוסף, ומתחת לרצפת התא יש תא אחסון נוסף ויעיל. מתחתיו שוכן גלגל רזרבי.

---

Let's hit the road

לחיצה על כפתור ההנעה מפעילה סטרטר נמרץ ואחריו נהמה מוכרת של מנוע V6 אמריקאי.

המנוע בנפח 3.6 ל', כולל הספק של 310 סוסים ומומנט בן 37.3 קג"מ.

בשידוך עם תיבת הילוכים בת 9 יחסי העברה קדמיים, לא תמצאו כמעט "בורות" נטולי מחץ, ותחת דרישה נחושה של הדוושה הימנית, המרכב הכבד (מעל ל- 2.1 טונות) יאיץ קדימה כאילו היה איילה קלת רגליים.

מפרט היבואן לא מציג אמנם נתון תאוצה למאה קמ"ש, אך עיון במקורות זרים העלה נתון שבין 7 ל-7.5 שניות קצרות (חלקם מציגים רק 0-60 מייל לשעה), ותוך האצה חזקה מהמקום או בעקיפה, הדחיפה בגב יכולה לאושש את זה, תוך שתיבת ההילוכים משלבת אותם בזה אחר זה באופן נימוח וחלק למשעי.

יחד עם זאת, התנהלות המנוע השקטה לצד השמשות האקוסטיות והצלילים המנוגדים, יוצרים חוויית נסיעה חרישית ומענגת, ורק הצצה בלוח המחוונים (או ב- Head Up display) מגלה לי שהשיוט המהיר הוא בעצם מהיר מאד, הרבה יותר ממה שנדמה.

רמת ה-NVH (רעש/ ויברציות/ חספוס) ברכב נמוכה מאד, כמעט בכל כביש ובכל תנאיי הנהיגה, ורק קיק-דאון אימתני ישמיע את קולו של המנוע, המטפס בלהיטות אל עבר קו ה-7,000 סל"ד.

ב-XT6 ישנו בורר מצבי נהיגה, בין נהיגה רגועה לספורטיבית, וגם בין מצב כפול הנעה לנהיגת שטח. גם במצב הנינוח, יציאה נחושה מהמקום תסחרר את הגלגלים האחוריים, וכדאי לשים לב ביציאה מהירה מסיבוב מתהדק תחת לחיצה על הגז, שלא להגיע להיגוי יתר חריף ומסוכן, עם המסה המכובדת הזו.       

ברגע שנזכרים במתכונת הזו של משקל רב והרבה סוסים, מעבירים למצב כפול ההנעה, בעיקר לפני הכביש המפותל, ושם האחיזה מצוינת, אך שם ההגה החשמלי והמעורפל מעט רומז, שזה לא הרכב שנועד לשעשועי העברות משקל חריפות והיגוי נגדי. הקדילאק הזה נועד בעיקר כדי לספק חווית סלון מפואר ובטוח, מהיר ונעים למשפחה ברוכת הילדים, או לטיולי סופ"ש עם סבא וסבתא, וכן, יש לו אמנם אפשרות לרדת מהאספלט ולטייל מעט בשטח, רק שעם מרווח גחון בן 16.9 ס"מ צריך לשים לב, שלא ייחבט המרכב התחתון ואגב כך ייהפך הטיול שלכם בשטח ליקר במיוחד.

שיכוך המתלים בעיר ומחוצה לה מצוין, ואין כמעט דבר שיפר את שלוותם של הנוסעים. בשל כך, מעניין לחוות עד כמה יכולה מערכת שיכוך המתלים הרציפה שיש בדגם הספורט, לשפר את המצב הטוב גם כך שבדגם הנבחן.

למרות שהמנוע יודע לנתק 2 צילינדרים ולהפוך ל"V4" בעת שיוט רגוע, חיסכון בצריכת הדלק אינו החוזקה של ה-XT6.

עם משקל עצמי גבוה, מנוע גדול ורב הספק, לא ציפיתי אמנם לנתונים של רכב קטן והיברידי, אך עדיין יש לקחת בחשבון שבנהיגה ממוצעת, הכוללת עיר וכפר, כביש מהיר ופקקים, נהיגה דינאמית הררית וגם גמיעת מרחק רב של שיוט עצל, ולאחר כמה מאות קילומטרים שנגמעו במהלך ימי המבחן, הגענו לממוצע של 14.4 ליטרים לכל 100 ק"מ, שהם אך פחות מ-7 ק"מ לכל ליטר בנזין.

---

מסכמים

ה- XT6 של קדילאק הוא קודם כל סמל סטאטוס אמריקאי.

העיצוב החיצוני שלו בא לספק את המראה המכובד, המפואר, המרהיב, ויש לא מעט עוברי אורח שישלחו לעבריך מבט מלא קנאה.

מעבר לכך, הוא נותן חוויית נסיעה מצוינת, שרק חלק מהמתחרים הישירים היקרים ממנו בהרבה, יודעים לספק.

הוא מרווח מאד, מאובזר לעילא כבר מרמת הכניסה, מצויד במערכות בטיחות מתקדמות ודואג לפנק את כל יושביו, כולל בשורת המושבים השלישית.

המנוע פה מספק את תפוקתו באופן ישיר, ללא מגדש טורבו, ומסתמך על הספק גבוה ומומנט בשרני, לצד תיבת הילוכים מרובת יחסי העברה, וזאת כדי לייצר תנועה נמרצת בכל תנאי הכביש.

המחיר של מנוע גדול ותאב סל"ד, לצד משקל עצמי גבוה, גם אם יש פה המון הילוכים בתיבה ומדי פעם ניתוק של 2 צילינדרים, בא לידי ביטוי בתחנות הדלק.

עם זאת, הרוכש הפוטנציאלי יודע מראש שהנסיעה המשפחתית לחופשה באילת תעלה יותר (במונחי דלק), אך הוא יודע גם, שהיא תספק רמות פינוק ונוחות גבוהות באמת.

ואם השיקול הזה או הפשרה הזו לא היו רציונאליים בעיני רבים, גם למחלקות העסקים במטוסים לא היתה זכות קיום.