קדילאק XT4 החדש מבחן דרכים

קדילאק XT4 החדש מבחן דרכים
קדילאק XT4 החדש, החל מ-265,000 ₪ לדגם ה-premium בו נהגנו

זה היה רק עניין של זמן עד שבקדילאק יחליטו שהם חייבים לשחק במגרש החם והפופולארי של רכבי ה-Small-Mid size SUVs. ה-XT4 החדשה הושקה לפני מספר חודשים ולקחנו אותה למבחן דרכים

טל אבן | 02/10/19

קדילאק, יצרנית רכב הפרימיום האמריקאית, היא מהוותיקות בתחום. מאז שנולדה לפני כ-117 שנים, ידעה תהפוכות רבות.

מחד, היתה חתומה על פריצת דרך טכנולוגית בתחומים רבים כמו למשל התנעה באמצעות סטרטר חשמלי כמו גם מנועי V8  חזקים, שהיו הראשונים שהחלו בייצור המוני לפני לא פחות מ-110 שנים, לצד תיבת הילוכים אוטומטית, שנחנכה על ידם לפני למעלה מ-90 שנים.

מאידך, מכוניות מסוימות כשלו ונגנזו, כשהתחרות העיקרית אותה ראו מנהלי קדילאק מאז ומתמיד היתה מגרמניה, שם לרוב ניתן היה למצוא איכות ייצור, יכולות והתנהגות גבוהות וטובות יותר.

במשך שנים רווחה הדעה בקרב חובבי רכב, שמכוניות אמריקאיות המצוידות במנועים שריריים, טובות בעיקר לקו הישר אבל להסתובב ולרסן התנהגות רכרוכית מדי בכביש המפותל, זה כנראה מהן והלאה.

בשנים האחרונות אנו פוגשים דורות מתקדמים של המותג, המציג מכוניות בעלות עיצוב מושך, אבזור נדיב וגם שיפור ניכר ביכולות הדינמיות.

דרך המכוניות עצמן, הכוללות מערכות שמע משובחות ואפשרויות חיבור של גדג'טים ומסכים חיצוניים מגוונים, לצד פעולות אסטרטגיות כהעברת ה- Head quarters מעיר המכוניות של פעם, דטרויט, לסוהו התוסס שבלב מנהטן, המותג מצליח לפנות לקהל צעיר מבעבר, תוך יצירת תדמית מעודכנת ושיקית למותג.

XT4

ה-XT4 החדש נולד כאח קטן ומצודד ל- XT5. האח הגדול עלה על קודמו, ה- SRX, כמעט בכל, ולכן הציפיות מ-SUV החדש והקומפקטי היו גבוהות.

למבחן התייצב דגם Premium, שלמרות היותו "דגם כניסה" הוא מצויד ומאובזר כהלכה.

מראהו "קדילאקי" למהדרין, עם פיסול זוויתי, שפע של כרום, צדודית מסיבית וחסונה, המעניקים לו בולטות ומייצרים מבטים סקרניים בכביש.

בחזית ישנן 2 שבכות עצומות, כשהעליונה מעוטרת בפס ניקל בוהק. פנסי החזית משולבים בפנסי לד אנכיים נאים מאד, מותירים חותם מיידי ושייכות לקו העיצובי העכשווי של המותג.

צידי הרכב מקבלים מראה דינמי על ידי משחק בין קווי האורך, חלונות כהים לא גבוהים, קורה C רחבה וחישוקים גדולים בני 20" בוהקים ונאים. גם כאן לא חסך היצרן משימוש בפסי כרום בחלקן התחתון של הדלתות, ידיות הרכב החיצוניות וסביב החלונות. בדגם בו נהגנו אף נוספו מדרגות צד מעוטרות בניקל והתוצאה מרשימה ונוצצת משהו, בעיקר מקשה על התעלמות מהרכב.

מאחור אנו נתקלים בפנסים אורכיים אליהם נוספה תוספת מאוזנת, שמזכירים במעט את העיצוב העדכני של פנסי ה- XC60החדשה של וולוו. מעל לחלון האחורי משתפל ספוילר רחב, ויחד עם צמד המפלטים המלבניים נוצר מראה שרירי ודינאמי.

אמריקה

נכנסים ללא מפתח דרך הידיות המוארות, ומתרווחים במושב העטוף בעור. לאחר כוונון קצר (8 מצבים), מגיעים לתנוחת נהיגה טובה.

מול הנהג מסך צבעוני הכולל אינפורמציה רבה לה זקוק הנהג. הפריע לי שהאות המסמנת את מצב בורר ההילוכים מופיעה באדום, גם ב-D ולא רק ב-P. תוך כדי נהיגה זה תופס את העין, והאסוציאציה המידית לנורה אדומה בלוח השעונים לא מבשרת טובות.

מעל להגה מוקרנים להם על השמשה הקדמית נתונים אודות המהירות, התחנה ברדיו, בקרת השיוט האדפטיבית וסטייה מנתיב. את המקרן הקטן ניתן לכוון לארבעת הכיוונים לפי גובה הנהג ותנוחת הישיבה שלו. בפועל זה עובד נהדר ויתרה מכך, נראה כי נעשתה חשיבה חכמה שאפשרה לנתונים שעל השמשה להיות בוהקים וברורים, אך לא מסנוורים, בעוד שמצב הבהירות המקסימלית האפשרית עבור תאורת המחוונים בוהקת הרבה פחות. היצרן רומז לנהג, כפי הנראה, שיתמקד בכביש דרך השמשה הקדמית, פחות במחוונים עצמם.


 

מימין לנהג נמצא גלגל המתפעל את מסך המולטימדיה וגלגל קטן השולט על עצמת השמע.

מערכת ה- CUE (ר"ת Cadillac User Experience) השולטת כמעט על כל מה שנעשה ברכב שודרגה באופן מהותי אל מול דורותיה הקודמים, וכעת היא אינטואיטיבית בהרבה וקלה מאד לתפעול.

מתחתיה נמצאת שורת כפתורים השולטת בתפעול בקרת האקלים, שזו כוללת גם פתחים ליושבים מאחור.

אחד הפיצ'רים הנחמדים שנחשפו אצל היצרן עם השקת האחות הגדולה, ה-CT6, היא המראה הפנימית שפינתה מקומה למצלמה הניתנת לכיוון זוויות ומרחק, כשהתמונה שמתקבלת שם ברורה וחדה. היא יעילה במיוחד בלילה, במזג אוויר סגרירי וגם פותרת את הבעיה כשבמושב האחורי יושבים מבוגרים המסתירים לנהג את שדה הראיה לאחור.

כפי שהיצרן האמריקאי הרגיל אותנו בעבר, עם מכוניות אחרות הנושאות בגאון את סמל קדילאק, רשימת האבזור ברכב ארוכה מאד, כשכבר ברמת הכניסה מוצאים גם פנסי לד, מראות צד מתקפלות ומחוממות, מערכת הנעה מרחוק, העברת הילוכים גם מההגה, בלם יד חשמלי, חיישן תנועה פנימית למניעת שכחת ילדים ברכב, חלון גג פנוראמי, דלת תא מטען חשמלית, הזזה חשמלית למושבים הקדמיים עם 2 זיכרונות פלוס "יציאה קלה" מהרכב (על ידי הזזה אוטומטית של המושב וההגה), ומשטח הטענה אלחוטי לנהג.

מאחר והיצרן השקיע רבות כדי להגיע לקהל הצעיר כאמור, מערכת המידע והבידור כוללת בלותוס' המאפשר חיבור 2 טלפונים במקביל, מערכת ניווט מקורית, תמיכה באנדרואיד ובאפל קאר פליי, 13 רמקולים מבית BOSE לרבות מגבר, לא פחות מ-4 יציאות USB (2 מהן TYPE C) וקורא SD.    

איכות החומרים בתא הנוסעים גבוהה, והתחושה הכללית נעימה ומזמינה.

ה-XT4 משויך אמנם לסגמנט רכבי הפנאי היוקרתיים הקטנים-בינוניים כמו וולוו XC40, אאודי Q3 או ג'יפ קומפאס, אבל עם אורך בן 4.60 מ', רוחב של 1.947 מ', גובה 1.627 מ' ומרחק סרנים נדיב בן 2.779 מ', מדובר ברכב גדול ממתחריו הטבעיים.

נפח תא המטען גדול מאד, עם נפח של 637 ל' לפני קיפול מושבים.

בטיחות

גם בסעיף זה לא חסך היצרן מהלקוח שלו, וכלל רמות הגימור מגיעות עם 8 כריות אויר, מע' התראה מפני התנגשות ובלימת חרום אוטונומית, זיהוי הולכי רגל, התראה ותיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, שליטה על אורות גבוהים למניעת סינוור, התראה על תנועה חוצה מאחור, ניטור שטח מת במראות הצד, מצלמה אחורית הכוללת אפשרות זום, כיוון זוויות וגם שטיפה, מצלמת 360 מעלות, חיישנים מלפנים ומאחור, סייען חניה אוטומטית וכמובן אחד הפיצ'רים המיוחדים והמצוינים של קדילאק – רטט במושב הנהג הנחשף לסכנה על הכביש, שמנער את ישבנו, לפי כיוון המפגע.

יוצאים לדרך   

נסיעה עירונית מגלה עד כמה ה – XT4 שקט. העבודה הרבה של מהנסי היצרן בכל הנוגע לבידוד הרעשים מתגלה כאפקטיבית, בין היתר בשל נטרול רעשי מנוע הנוצר על ידי תדרים נמוכים המופקים ממערכת השמע.

הגיר בן 9 ההילוכים מייצר העברות חלקות כמשי וברגע שיוצאים מהכרך ומותחים את שריריו של המנוע, מתקבל דחף נעים בגב. המנוע החדש בן 2.0 הליטרים מגובה במגדש טורבו, מפיק 237 כ"ס ומומנט בשרני בן 35.7 קג"מ.

הרכב מונע על ידי גלגליו הקדמיים (למעט גרסת הספורט כפולת ההנעה), ולעיתים מערכות בקרת המשיכה עובדות קשה על מנת להתמודד עם הכוח של המנוע מבלי שהגלגלים יסתחררו.

המיאוץ הקלאסי מספר על 7 שניות עגולות ל-96 קמ"ש (60 מייל. 7.2 שניות בגרסת 4X4), והתחושה על הכביש היא שניתן בקלות לאשר את הנתון הזה.

המנוע החרישי נשמע מעט יותר בטורים גבוהים, אך בשל ריבוי ההילוכים ויחסי ההעברה הקרובים, ניתן להתנהל איתו בשקט רב, ולא באמת נדרש להקפיץ את מחט הסל"ד אל על.

גם בכביש ההררי והמפותל הרכב מוכיח לנו כי כאנטי תזה למכוניות העבר שנולדו באמריקה, שהוא מתנהל באופן אתלטי, תוך שהוא שומר על התנהגות, העברות משקל ואחיזה טובים, תוך כדי שהמנוע מתמודד היטב עם 1,674 הק"ג ששוקל הרכב.

בסיום המבחן, הרכב הראה צריכת דלק ממוצעת של 9.1 ל' ל-100 ק"מ. נתון נאה לרכב מהסוג הזה, כשהמערכת לניתוק 2 צילינדרים בעת שיוט רגוע ודאי סייעה לו.

מחירים

ה- XT4 premium בו נהגנו עולה 265,000 ₪. לפני אגרה ומערכת מיגון, אך עם כל האבזור שהוזכר כאן.

גרסת ה premium luxury (מחיר 285,000 ₪) מוסיפה גלגל הגה מחומם, במושב הנוסע נוספו עוד 2 כיוונונים חשמליים (8 במקום 6), מסאז' במושבים הקדמיים, חימום ואוורור מושבים מלפנים וחימום האחוריים ופתיחת דלת תא המטען עם הרגל.

גרסת ה sport כפולת ההנעה (305,000 ₪) מוסיפה גם אופציה למערכת מתלים רציפה, חישוקים בעיצוב שונה, דוושות מצופות כרום, ידיות חיצוניות בצבע הרכב וגימורים חיצוניים שונים בשחור מבריק במקום ניקל.