קלאסיקה ב- Mute – פיאט e500 במבחן דרכים

קלאסיקה ב- Mute – פיאט e500 במבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

פיאט לקחה את ה-500, אייקון שחגג 64 שנים, ובמקום לשיר לה את When I'm 64"" של הביטלס, ציידה אותה במנוע חשמלי, במערכות בטיחות תקניות ובאבזור מודרני וצעיר. האיפור רוענן, שיק הרטרו נשאר. יצאנו להכיר אותה מקרוב.

טל אבן | 07/10/21

פיאט 500, או "צ'ינקווצ'נטו"- חמש מאות באיטלקית ובמבטא מתנגן בבקשה, הפכה אייקון מאז הושקה בשנת 1957.

היא נמכרה עד לשנת 1975 כמעט ללא שינויים, וחזרה לבמה בשנת 2007, עם חגיגות 50 שנים להיווסדו של הדגם, תוך שהיא שומרת על מראה רטרו נהדר וטכנולוגיה מעודכנת לאותה שעה.

גרסה זו נמכרה לאורך 14 שנים, שם הופסק ייצורה כהכנה לגרסה הכל-חשמלית הנבחנת כאן. לאורך השנים, מכרה ה-500 קרוב ל-7 מיליוני יחידות ברחבי העולם, הופיעה בלא מעט סרטים, מסרטי ילדים ועד לסדרת סרטי ג'יימס בונד, והפכה לסמל.

---

מימדי ה-500 בגרסה החשמלית החדשה צמחו בכמה סנטימטרים לכל כיוון, ביחס לדגם הקודם (ובכמה עשרות ס"מ אל מול הדגם המקורי), אולם עם 3.63 מ' לאורך, 1.68 מ' לרוחב ו-1.53 מ' לגובה, היא עדיין קטנטנה.

שיק איטלקי

העיצוב החיצוני נותר נאמן להשראת קודמו, ומובחן בעיקר בשינויים בפנסים מלפנים ומאחור, סמל 500 בחזית במקום "FIAT", חישוקים חדשים בעיצוב שונה לכל דגם ורמת גימור (15" עם כיסויי גלגלים ועד 17" בדגם הנבחן),ועוד שלל אלמנטים עיצוביים קטנים שמשמרים את הקסם הייחודי, גם במהדורה המודרנית של הדגם.

פנסי החזית העגולים דומים היום לעיניים יותר מבעבר, עם פסי לד דמויי גבות, וזה חינני למדי לרכב כמו הצ'ינקווצ'נטו. באופן כללי, העיצוב העגלגל והמרכב הזעיר נותנים המון חן ל-e500.

הצרכן הבורגני אוהב להתרפק על העבר, אך גם ליהנות ממנעמי ההווה.

כשם שמלונות פאר בנגב מציעים מראה מדברי ואותנטי מהמרפסת, אך בתוך החדר ממתינים מיזוג אוויר, טלוויזיה גדולה ומיטה מפנקת, כך גם בכלי רכב עם ניחוח רטרו מובהק.

ואכן, בכניסה לרכב מתגלות מחוות מקסימות ל-500 57' שהייתה פעם לסבא, ספק כהומאז' למקור, ספק כגאוות יחידה, כמו ציורי הדגם בתוך ידיות הדלתות הפנימיות, ציור נוף של העיר טורינו בה נולדה ה-500 במגש הטעינה האלחוטית למכשיר הנייד.

בנוסף, כיתובי "500" ו-FIAT"" מתגלים בכל מיני מקומות, כמו בהטבעה במושבי העור (ה"טבעוני") ועל גבי גג הבד המתקפל חשמלית (שניהם רק בדגם הנבחן הבכיר), בתוך הפנסים החיצוניים ועוד.

לצד כל אלה לא נעדרים מפה פינוקים וטכנולוגיה עכשווית.

ל-e500 קיימות 4 רמות גימור עיקריות, ולמבחן התייצבה הגבוהה והמאובזרת ביותר, La Prima (154,900 ₪), שמוצעת רק בגרסת קבריו.

נכנסים לרכב ומתקבלת אווירה אינטימית למדי, המאפיינת כלי רכב במימדים הללו. קל לנהג להגיע ממושבו לכל פינה בחלל פנים הרכב, אם רק יידרש לכך. מבט לאחור מזכיר לנו כמה הרכב קצר, במיוחד כשהגג מופשל.  

את פנינו מקבלים מסך מולטימדיה גדול 10.25" עם קישוריות לניידים תומכים ומצלמת רוורס, מולנו גלגל הגה דו גוני נאה, ומאחוריו לוח מחוונים במסך דיגיטלי 7".

יש כאן שימוש במאפיינים אקולוגיים הכוללים (לצד העור ה"טבעוני") שימוש בסיבי פלסטיק ממוחזר שנאסף מהים וצביעה מבוססת מים.

בלם היד חשמלי, הכניסה וההתנעה ללא מפתח, בקרת האקלים דיגיטלית עם כפתורים פיזיים, ותפעול הגיר נעשה באמצעות לחצני פסנתר. על הדלתות כפתורי לחצן חשמלי לפתיחתן, כשבתחתית הדלתות קיימות, משום מה, גם ידיות זעירות מכאניות שנועדו לאותה המטרה. 

בשל תא נוסעים כה זעיר ונטול מקומות אחסון נרחבים, תשמחו ודאי לגלות תא לאחסון חפצים בקונסולה בין המושבים, ובדגם הבכיר הנבחן גם משענת יד עם תא אחסון קטן תחתיה.

גם מערך הבטיחות כאן מרשים, במיוחד בדגם הבכיר, עם ציון 7 מתוך 8 (6 בשאר הדגמים) וכולל 6 כריות אוויר, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, זיהוי הולכי רגל, דו גלגלי ותמרורים. הגרסה הבכירה כוללת בנוסף בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים ושליטה אוטומטית באורות גבוהים.  

מאחור שני מושבים קטנים ובסיס הגלגלים בן 2.32 מ' בלבד רומז שלא ממש מרווח שם. במבחן שהו שם בני הנוער הפרטיים שלי, כשחוסר הנוחות והצפיפות שם התקזזו בכיף שחוו, לאחר נסיעה עם גג פתוח.

כשהגג מופשל נחסמת הראות לאחור באופן כמעט מוחלט, ומצלמת רוורס חיונית כאן לתמרון לאחור (קיימת כסטנדרט, באופן מפתיע, רק בגרסה הבכירה), לצד מראות הצד. במצב זה ובפתיחת דלת תא המטען, הגג סוגר עצמו אוטומטית עד לשליש הדרך, על מנת לאפשר לה להיפתח.

אורכה, או קוצרה, ליתר דיוק, של ה-e500 יאפשר לכם להחנות בקלות מול חנויות מעצבים במילאנו או בשאנז אליזה, אולם נפח של 185 ליטרים בתא המטען לא יאפשר לכם להניח שם יותר מדי שקיות ממסע הקניות.

אם תבחרו לצאת לטייל איתה בנופי הפרובנס, תוכלו כנראה לדחוס לשם את המזוודה הלא גדולה ואולי גם תיק קטן, לצד כבל הטעינה.

---

Energia Elettrica

לחיצה כפולה על לחצן ה"התנעה" תאפשר תחילת תנועה. בתנועה עירונית ה-500 החשמלית מרגישה נמרצת למדי. יש כאן מנוע המפיק 118 כ"ס ו-22.4 קג"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 9 שניות, כל הדרך ל-150 קמ"ש מקסימליים. לא ניסינו, אבל התחושה המתקבלת בנסיעה בין עירונית ממחישה שהיא יכולה להגיע לשם, ודי בקלות.

בגרסת הכניסה של ה-e500, "Action" (שעלותה 99,900 ₪), המנוע מפיק 95 כ"ס בלבד עם מומנט זהה. התאוצה העירונית עד 50 קמ"ש זהה בין הדגמים, עם 3.1 שניות. כדי להגיע ל-100 קמ"ש, הדגם המוחלש זקוק לחצי שניה נוספת אל מול אחיו הגיבור, ומהירותו הסופית 135 קמ"ש.

היעדר הגיר הרובוטי מהדגם הקודם מתקבל כאן בברכה, והתנועה ברכב, בכל מהירות, חלקה ונעימה, עם תחושה של כוח מספק המסופק לפקודת הדוושה הימנית.

במהירות בין עירונית אנו נזכרים כי מעלינו גג מבד, ולמרות שהוא ננעל אוטומטית בקיפול החשמלי, בידוד הרעשים אינו מושלם, ומצאתי עצמי בודק מספר פעמים אם אחד מהחלונות לא נותר עם סדק פתוח במקרה.

בסיס הגלגלים הקצרצר ומידותיו הצנומות של הרכב, לצד מומנט גבוה באופן יחסי, הופכים את ה-500 החשמלי לרכב חביב למדי בנהיגה בכביש הפתלתל, גם אם זה רחוק מלהיות היעוד שלו. לא מדובר כאן בגרסה שקטה של אבארט 500.

הנוחות המתקבלת טובה בעיקר במהירות עירונית, פחות מחוץ לעיר, ושיכוך מערך המתלים והבולמים עושה עבודה טובה ברוב המקרים, גם אם נוטה לצד הקשיח.   

ברכב אין אמנם כפתורים מאחורי ההגה לשליטה בבלימה הרגנרטיבית, אך בורר הנמצא בין המושבים (לצד הכפתור השולט בווליום ובלם היד החשמלי) נותן לנהג לבחור בין 3 מצבים של טעינה חוזרת – נהיגה רגילה, נהיגת טווח (range) ו-Sherpa  - כשהאחרונה מיועדת בעיקר למי שממש חייב להגיע לעמדת טעינה, וכלו כל הקיצין. במצב זה המזגן לא יעבוד והנסיעה תוגבל ל-80 קמ"ש. יתכן שתגיעו מזיעים ובאיחור, אבל תגיעו.

במצב החסכוני הקיצוני, תגיעו עד לכדי 460 ק"מ בין טעינות בתנועה עירונית, כך היצרן.

את המבחן בחרתי להעביר ברובו במצב Range, שכמעט ומייתר לחלוטין את הצורך בשימוש בדוושת הבלם.

טווח     

קיבולת הסוללה כאן היא 42 קוט"ש. בדגם Action מדובר ב- 23.7 קוט"ש והטווח המוצהר שם עומד על 190 ק"מ.

בגרסאות הסוללה הגדולה יותר הטווחים המוצהרים נעים בין 299 ק"מ ועד ל-320 ק"מ. ההבדלים נובעים בשל מבנה הגג המופשל (אווירודינמיות) וגם הבדלים של עד 40 ק"ג במשקל העצמי בין הדגמים השונים. הדגם הנבחן הוא גם הכבד ביותר, עם 1,405 ק"ג כולל נהג, והוא זה עם 299 ק"מ מוצהרים בין טעינות.

בפועל, המבחן כלל 3 סוגי נהיגה, באופן נהיגה שנשמר לאורך כמה עשרות ק"מ לפחות, וכל אחד עם נתון האמת שלו.

בנהיגה רגועה, במהירות עירונית לרוב, שכללה זחילה בפקקים (שם כלי הרכב החשמליים פורחים), נתון הצריכה הראה 13.4 קוט"ש ל-100 ק"מ. בחישוב מהיר, סוללת 42 קוט"ש תייצר טווח של 313 ק"מ.

בנהיגה "רגילה", וכממוצע כללי של המבחן, שנערך לאורך למעלה מ-400 ק"מ, הצריכה הממוצעת עמדה על 16.1 קוט"ש, שהם 261 ק"מ בין טעינות.

נהיגה "מבצעית" שכללה תאוצות חזקות, נסיעה מהירה בכביש 6 וגם נהיגה לא חסכונית בעליות לירושלים, הצריכה עלתה לכיוון 18.5 קוט"ש, שיתנו לכם כ- 227 ק"מ בלבד.

טעינה

טעינה תלת פאזית רגילה בדגם "שלנו", La Prima, פועלת בהספק טעינה של עד 11 קוט"ש ואורכת כ-4 וחצי שעות (בדקתי). טעינה מהירה, בהספק של עד 85 קוט"ש, תמלא מצברים עד כדי 80% תוך כ-35 דקות.

כל עוד יש לכם עמדת טעינה ביתית והשימוש העיקרי ברכב הוא עירוני, הטווחים יספקו למדי, ותדרשו לטעון את הרכב רק אחת לכמה ימים. עם זאת, טווח ריאלי של כ-260 ק"מ ידרוש מכם לתכנן צעדיכם בזהירות ובאחריות.

----

מסכמים

אז איך היא, ה-500e?

ראשית, יש לה טונות של שיק איטלקי אמיתי. רכבים רבים מקבלים כינויים על ידי בעליהם, ה-500 הזו יכולה בקלות לקבל את הכינוי "בובל'ה".

העיצוב שלה שובה לב, עם פנסים קדמיים שנדמה היה שהם עשויים לקרוץ בחיבה.

יש לה המון קסם ואווירת רטרו נהדרת, היא מאובזרת ובטוחה, במיוחד בגרסאות הבכירות.

אז למי היא מיועדת? היא נהדרת לזוגות צעירים או מבוגרים ובעיקר למי שרוב הנסועה שלו נערכת ברחבי הכרך, כשבחלק מהגרסאות יוכלו לפתוח את הגג וליהנות מאווירה מיוחדת. בשימוש עירוני בעיקרו עלויות האחזקה שלה, לרבות הטעינה, תהיינה זניחות.

המימדים שלה מאפשרים תמרון קליל ונוח בעיר, ומגבירים את הסיכויים למצוא חנייה פנויה. עצמת המנוע, בשתי התצורות, מאפשרת התנהלות עירונית זריזה ויעילה.

יציאה מהעיר מזכירה לנו שזה לא שטח המרעה הטבעי שלה. צריכת החשמל עולה דרסטית, רמת הנוחות נפגמת והצפיפות נוכחת, רעשי הרוח (בעיקר מכיוון הגג בגרסאות קבריו) נוכחים, וחרדת הטווח עלולה לצוץ.

יחד עם זאת, כרכב עירוני חשמלי, ועם מנעד המחירים והגרסאות הרחב שהוא מציע, כל לקוח יוכל להתאים לעצמו את הגרסה המתאימה לו, וליהנות מאחת מהרכישות המעניינות ביותר שיש.