פורד ריינג'ר רפטור במבחן דרכים
דווקא בעידן מוטורי של נימוס, פוליטיקלי קורקט ואלקטרונים שזורמים חרישית, אגזוז במוד באחה, מראה מסוקס ויכולת לעבור בכל המקומות שתחשבו ששם זה אפשרי וגם באלו שלא, גרמו לי לצאת לעוד סיבוב של כיף, סתם ככה, עם הפורד ריינג'ר רפטור הכתום שאיתי, לפני שהחזרתי את המפתחות שלו. משלבים להילוך כוח, מתחילים.
HOO-AH!
כל מי שמחוג עשרות השנים נמצא על 4 או 5 בשעון הביולוגי שלו, זוכר ודאי את סרט הקאלט "ניחוח אישה", בציר 92', ואת השיא שלו, ה"משפט" שבסצנת הסיום.
אל פצ'ינו, קולונל סלייד שאיבד את מאור עיניו עקב משחק מיותר ברימון רסס, שועל הקרבות הותיק, המרדן, הפראי, הגיע לבית הספר "בירד", כדי לסייע לצ'ארלי החביב (כריס או'דונול), שהסתבך בתקרית שבגללה נולד מעין "משפט" בית ספרי.
ה"משפט" המעונב והקר שנוהל עד אותה הנקודה על ידי מנהל המוסד היוקרתי, נפסק בבת אחת, והוחלף בנאום של פצ'ינו, שנשלח היישר לפנתיאון, שמאותו הרגע ניהל את העניינים באירוע.
קולונל סלייד עשה זאת באופן חצוף, בוטה ובועט, באופן שונה כל כך משאר הנוכחים באולם, אבל הדרך שלו היתה מלאה בקסם, בכריזמה וגם בסקס אפיל.
הריינג'ר רפטור הזכיר לי את הסצנה הזו, בתור מי שהוא לחלוטין שונה מכל מה שזז מסביב;
אתה למעלה, כולם נמוכים. אתה כתום בוהק. כולם בספקטרום בין לבן לשחור. אתה עצום מידות עם ארגז מאחור, הם חושבים מצומצם נוכח חניות תל אביביות. אתה עושה רעש ובלגאן, ויודע לפרפר צמיגים כמו גנגסטר. הם שקטים, מנומסים, חלקם מנסים להאריך טווח בסוללה.
אתה ריינג'ר רפטור. הם השאר.
פורד ריינג'ר רפטור – רקע
הפיק-אפ הוא תצורת הרכב המועדפת על האמריקאים. כלי הרכב המסוקסים הללו אחראים לשוק של כ-80 מיליארד דולר בשנה, ומהווים כשישית מכלל המכוניות הנמכרות בארה"ב.
לראייה, בשנת 2023, שלושת כלי הרכב הנמכרים ביותר בארה"ב היו פיק אפים; סדרת F של פורד שולטת ביד רמה עם כשלושת רבעי מיליון יחידות, הרחק מאחור, ועדיין במקום השני, נמצא הסילבראדו של שברולט, עם מעל לחצי מיליון מסירות, ובמקום השלישי – דודג' ראם, גם הוא עם לא פחות מ-440 אלף יחידות.
הריינג'ר, הפיק אפ האמריקאי המצליח מבית פורד, קיבל את גרסת הרפטור לראשונה ב-2010, וב-2022 קיבל את גרסתו השניה, הנוכחית.
רפטור, משמעו ציפור טרף, כמו גם רכב תחרותי במרוצי off road, וזה לא מקרי שיש כאן שימוש במונח באחה (Baja) להגדרות הקיצוניות ברכב.
רפטור מסמל בפורד את חטיבת הביצועים הספורטיביים, Ford performance, המשויכים לרכבי הפנאי והפיק-אפ שהם מייצרים, ובשל כך, תמצאו את הכינוי "רפטור" מוצמד גם לגרסאות הקצה של הברונקו (גרסת הבאדלנדס שלו נבחנה כאן) ושל ה-F-150, פיק-אפ הגדול מהריינג'ר.
פורד ריינג'ר רפטור – עיצוב חיצוני, מידות
הרפטור הוא רכב גדול מאד, ולא באמת נדרש לצבוע אותו בכתום בוהק כדי שתהיה לו נוכחות גבוהה בכביש. אורכו 5.381 מ', גובהו 1.922 מ' (שימו לב בכניסה לחניונים) ורוחבו 2.028 מ'. בסיס הגלגלים עומד על 3.27 מ'.
הרפטור מובדל בקלות מאחיו הקרביים פחות, וחלק לא קטן מההבדלים ניתן לראות כבר מרחוק. בשל כך, מלבד כוחות סוס נוספים, מנוע ומכלולים שונים, גרסאות הרפטור מצוידות במתלים ובבולמים מיוחדים עליהם ניתן להציץ בין בתי הגלגלים, או אחרי הנפת גלגל פוטוגנית בשטח.
יש כאן הגבהות שמייצרות מרווח גחון בן 26.5 ס"מ, צמיגי שטח רחבים ועתירי חתך (33") העוטפים חישוקים שחורים בקוטר 17", המחייבים גם כנפיים תפוחות וסרנים מורחבים.
מהצד תמצאו מדרגות צד מקוריות שאמנם חיוניות לטיפוס אל תא הנהג בתפלץ, אך מגבילות מעט את העבירות הטכנית, ועיטורים שחורים דמויי פתחי אוורור על הכנפיים ועל מכסה המנוע.
מאחור יחידות תאורת לד, 2 יציאות מפלט עגולות ושמנמנות, קשת שחורה ונאה מעל הארגז, עליו משטח PVC. לארגז כיסוי מופעל חשמלית (מ-3 מקומות אפשריים – כפתור בארגז עצמו, בתא הנהג וגם משלט הרכב), וגם כנה מיוחדת לוו הגרירה הנשלף, בחסות אספיר. גלגל רזרבי תמצאו מלמטה, ואת הכלים להחלפתו בתאים מתחת למושב האחורי.
הארגז עצמו בגודל 1.564 מ' על 1.224 מ' וגובה 52.9 ס"מ, הוא יכול לשאת 650 ק"ג בלבד, והרפטור מורשה לגרור עד 2.5 טונות.
הארגז כאן לא באמת מגיע למטלות Heavy duty של בעלי מקצוע. אם הרכב נועד לשאת תריסים, חלונות או רהיטים, קחו את אחת מגרסאות הבסיס של הריינג'ר, תרוויחו כושר נשיאה של טון שלם, וגם יכולת גרירה של טון נוסף מעבר לרפטור. (3.5 טונות סה"כ).
מלפנים, פנסי מטריקס לד וחתימה בצורת האות C, מיגוני הגחון האימתניים שהותקנו מופיעים מלמטה, הגריל הקדמי הקשוח עם כיתוב עצום של "F O R D" המרוח לרוחבו, ויחד עם כיתובי "RAPTOR" גדולים על הכנפיים האחוריות ומאחור, הוא סוגר עיצוב חיצוני קרבי במיוחד.
פורד ריינג'ר רפטור – עיצוב פנימי, חומרים, הנדסת אנוש, הרכבה
דילוג פנימה נותן מייד תחושה, שהיא אולי הקרובה ביותר לרכב פרטי אותה חוויתי עד כה בסגמנט, אולי הרחוקה ביותר מ"תחושת משאית קלה" המאפיינת את רוב הפיק-אפים, ושזה אולי הפיק-אפ שדורש הכי פחות פשרות מצדך.
מושבי העור יפיפיים ומקבלים עיטורים כתומים, לרבות כיתובי RAPTOR על משענות הראש, יחד עם גימורי כתום בדש בורד וסביב פתחי המיזוג, כמחווה לצבע החיצוני.
בין המושבים קונסולה מרכזית עליה כמה כפתורים ושליטה במצבי שטח – כפתור גלגל גדול עם לחצנים עליו קובע את צורת ההנעה (כפולה או שלא, הילוך איטי או שלא) ובסיבוב החוגה ניתן לברור בין מצבי השטח השונים, הכוללים לצד בוץ, חול וסלעים גם מצב באחה BAJA – שנועד לנהיגת שטח מהירה במיוחד, שם המתלים דואגים לשטח את כל מה שעובר מתחת לגלגלים כאילו לא היה, כמו במרוצי שטח מהירים במיוחד ב-Trophy Trucks, המלווים בניתוקי הגלגלים מהקרקע, תוך ריחוף מעליו (לא ניסיתי).
תפעול ידית ההילוכים מעט מבלבל. ניצרת השחרור נמצאת מאחוריה, כשבצד יש ניצרה נוספת להעברה למצב ידני. זה מבלבל ולא תמיד מופעל אינטואיטיבית, כך גם העברה לרוורס מבלי לבלות קודם במצב פארקינג בשוגג.
ההגה ממול עמוס בכפתורים, גם עליו כיתוב RAPTOR בכתום. בין היתר תמצאו עליו כפתור המדלג בין 4 מצבי סאונד מהאגזוז – שקט, רגיל, ספורט ובאחה. זה האחרון הוא המחרחר והקרבי ביותר. יש פה גם כפתור R לקביעה אינדיווידואלית מהירה של מצב מכלולי הרכב (הגה, מתלים, אגזוז, הנעה וכד').
מאחור לוח מחוונים דיגיטלי גדול (12.4") עם גרפיקה מושקעת וצבעונית, ובמרכז מסך מולטימדיה (12") אורכי ויעיל, עם רזולוציה מעולה. לאחר לימוד, הוא מתגלה גם כאינטואיטיבי למדי לשימוש.
כפתורי תפעול בקרת האקלים והווליום הם פיזיים, וזה נוח. יש כאן תאי אחסון לא מעטים, כולל שני תאים נפתחים מול הנוסע ומשטח הנחת הנייד במיוחד עבורו, מחזיקי כוסות מתקפלים מהדשבורד וגם משטח טעינה אלחוטית לנייד במרכז.
האיכות כולה טובה מאד, יש פה תא נוסעים שצריך להתמודד עם לא מעט טלטולים וחבטות, וגם אחרי הק"מ המכובד ונסיעות המבחן הקשוחות שעבר רכב ההדגמה, הכל מרגיש מוצק ויושב במקום.
הפלסטיקים גם הם קשוחים, רק שדיפוני זמש נעים מחפים בחלקים שאיתם תבואנה הידיים במגע – בעיקר בקדמת הדש בורד ובדלתות.
---
מאחור, המושבים נוחים באופן יחסי, אינם זקופים מידי, החלונות כהים, וגם המקום לרגלי הנוסעים לא רע; מול זה האמצעי ישנה תעלת הינע, אך גם פתחי מיזוג.
כאן תמצאו מקום לא רק לטעון את הניידים, אלא גם שקע כוח אמיתי, שתוכלו לחבר אל המחשב הנייד או אל מכונת הקפה בשטח. שקע כזה נוסף נמצא בארגז מאחור.
פורד ריינג'ר רפטור – אבזור, מחיר
עם תג מחיר של 485,000 שקלים, הריינג'ר רפטור הוא הפיק אפ היקר ביותר בסגמנט שלו, ובפער של עשרות אלפי שקלים לפחות, לעומת הגרסאות המאובזרות ביותר של מתחרים כמו למשל ג'יפ גלדיאטור וטויוטה היילקס GR.
בתור שכזה, לא מספיק שיציג מראה מסוקס וחתיכי, מידות עצומות ויכולות שטח אדירות, אלא שעליו להיות גם מאובזר לעילא.
לכן תמצאו בתא הנוסעים כניסה והנעה ללא מפתח, קיפול חשמלי למראות הצד, תאורת 360 מסביב לרכב, חיישני אורות וגשם ומושבי הספורט עוטים ריפודי עור, הקדמיים מחוממים ומתכווננים חשמלית.
מעבר לכך, יש חימום לגלגל ההגה והעברת הילוכים מאחוריו, בלם יד חשמלי, חיבור אלחוטי לאנדרואיד אוטו ולאפל קארפליי ומערכת שמע נהדרת מבית B&O, הכוללת 8 רמקולים, ובתא אקוסטי קטן של פיק אפ – זה לא מעט.
מעבר לכך, יש אפשרות לחבר עד 6 (!) צרכני חשמל חיצוניים, והפעלתם תעשה דרך כפתורי AUX הנמצאים בקדמת תקרת הרכב, כמו תגבור פנסים למשל, או מערכות תקשורת וניווט חיצוניות.
פורד ריינג'ר רפטור – בטיחות
הרפטור מקבל ציון בטיחות של 5 מתוך 8. יש כאן 8 כריות אוויר, מניעה אקטיבית של סטיה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי רכב בשטח מת, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, התרעה על עייפות נהג ואזהרה מפני השארת ילדים ברכב.
מעבר לכך יש כאן מצלמות 360 יעילות, חיישנים היקפיים יעילים לא פחות, אור גבוה אוטומטי נגד סנוור, ומערכת עזר לחנייה.
פורד ריינג'ר רפטור – הנעה
לארץ מגיע הריינג'ר רפטור עם מנוע V6 3.0L אקובוסט עם טורבו כפול, הספק בן 292 כוחות סוס, ומומנט העומד על 49.1 קג"מ.
מחד, טוב שלא נצמדו לגרסאות האירופאיות, שם תקנות הזיהום קובעות את ההספק על 282 בלבד, מאידך, הגרסה האמריקאית מפיקה לא פחות מ-405 כוסות סוס.
אל המנוע משודכת תיבה בת 10 הילוכים קדמיים. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.9 שניות בלבד.
ההנעה כפולה כמובן, עם הילוך כוח, וישנה אפשרות לנעילת דיפרנציאלים ממוחשבת -אחוריים, מרכזי וקדמיים – דרך המסך הראשי.
פורד ריינג'ר רפטור – נוסעים, צריכת דלק
הרפטור מניע עם גרגור עמוק.
בתנועה עירונית מרגישים היטב את גודל המרכב, כנסו איתו לחניון תת קרקעי תל אביבי עם פיתולי ספירלה ורוחב מינימלי בין המדרכות שתוחמות את נתיב הנסיעה הצר, ותבינו לבד.
צריך ריכוז כדי שהצמיגים הגדולים לא יפגשו את אבני השפה, וגם כדי שהכנפיים המנופחות מאחור לא תתקרבנה לקירות, סוללת המצלמות והחיישנים מסייעים מאד, כשחלק מהראות החוצה, בעיקר לאחור, לקויה.
המתלים האדפטיביים של FOX פשוט מעולים, והם משככים היטב את פגעי הכביש. מייד נפגוש את פעולתם המבריקה גם בשטח.
כשיוצאים לכביש המהיר פוגשים מנוע רעב טורים (ודלק), וגיר עם המון יחסי העברה דואג להשאיר את המנוע בסיבובים אפקטיביים כל הזמן.
למנוע יש יכולת האצה מרשימה עם נהמה גברית, ולא תרגישו בשום מצב שחסר לכם כוח, לא בטיפוס הררי ולא בעקיפה.
האצה מהמקום, ובעיקר בתחילת תנועה לאחור ברברס זריז, תלווה ביללת צמיגים, אם לא תהיו עדינים עם המצערת. בעת הרפיה מהדוושה תשמעו תמיד את פריקת הטורבו, וזה מוסיף לאווירה הקרבית ממילא.
המושבים נוחים מאד בכל תוואי, גם אחרי קילומטרים רבים. השיוט נעים ונינוח, גם כשהארגז מאחור ריק, הרבה יותר ממה שתחוו בחלק מהפיק-אפים האחרים, שנוטים לפתח נדנוד וקיפוץ לא נעים בתנאים הללו.
כשמעבירים את האגזוז למצב "שקט", מבחינים עד כמה שהוא אכן כזה בשיוט נינוח. הבידוד האקוסטי מצוין, במיוחד לאור צמיגי השטח הענקיים, שבאופן מפתיע לא מטרידים בעת נסיעה, גם רמת רעשי רוח סבירה בהחלט.
ההגה נותן תחושה טובה של דיוק בכיוון שלו, אך לא באמת מעביר פידבק מהכביש.
---
כשעוברים לשטח, המקום בו הרפטור נועד לזרוח באופן מיוחד, מגלים את כל הגודיז של האבזור הייעודי שנמצא כאן;
מצבי הגה משתנים מאפשרים תמרון מדויק גם כאן, כשפס כתום בשעה 12 על גבי ההגה יסמן לכם תמיד היכן הגלגלים מיושרים קדימה. זה חשוב במיוחד כשאתם צולחים שלוליות בוץ או משייטים מהר בדיונות חוליות.
תנועה מהירה באדמה גבשושית וחולית לעיתים, מאפשרת לרפטור לפהק באדישות ולהתקדם בקצב גבוה למדי. אם תישארו במצב של הנעה אחורית, תוכלו ליהנות מסחיפת ישבן בהיגוי יתר מענג ונשלט, אם תגבירו קצב עוד יותר, שלבו להנעה כפולה לקצב מהיר, 4H. גם כאן, רמת הנוחות והשליטה פשוט פנטסטיות.
ניתן לעבור פה בין מצבי השטח השונים, כשכאמור מצב באחה (BAJA) מאפשר לכם תנועה בקצב אטרף, שכמעט מעודדת אתכם להתרומם עם הרפטור באוויר, כשהמתלים של פוקס מצידם יעשו מה שצריך כדי לארגן נחיתה רכה ונשלטת, ללא סגירות מהלך כואבות.
זה עדיין לא טרופי טראק (Trophy Truck), אבל זה אולי הדבר הקרוב ביותר לכך, גם מבלי שתזדקקו למיליון דולר לפחות ול-1,100 כוחות סוס, 2 מהמאפיינים של משאיות הקרב האייקוניות, שטסות/ מרחפות ב-200 קמ"ש בשטח.
במעברים יותר טכניים עוברים להילוך כוח 4L, וגם כאן, גז קבוע, וגם בשיפועים חדים הרפטור מטפס ללא פרפורי גלגלים מיותרים. בקטע מסוים נדרש היה לשלב נעילת דיפרנציאלים אחוריים, ואז הכוח לא מתבזבז על גלגל מסתחרר. טיפה יותר גז, והמכשול נמצא במראה הפנימית.
מהלך המתלים ארוך, והגלגלים לא ממהרים להתרומם מהקרקע להצלבות; הרפטור צולח בקלות כל מה שיעבור תחת גלגליו וייתן לנהג תחושה שהוא נהג יותר טוב מכפי שהוא באמת, הרבה בזכות היכולות והאלקטרוניקה שכאן.
ואם בטכנולוגיה ואלקטרוניקה עסקינן, ישנו מצב שטח גם במצלמות, המתמקד במה שקורה בין גלגלי הרכב הקדמיים, ומה שאתם עתידים לעבור. יש גם מד זוויות גלגול, גישה ונטישה, מוד זחילה איטית וירידה במדרון .
זוויות הגישה, בטן והנטישה טובות לרכב מסוגו (32, 24 ו-24 מעלות בהתאמה), כשעדיין, סרח עודף גדול מאחור ומיקום הגלגל הרזרבי מלמטה, מצריכים שימת לב בסיום ובתחילת שיפועים חדים, או בזוויות סכין בקרסט.
---
הגענו לאחד הסעיפים הפחות מרשימים ברפטור, צריכת הדלק.
הרפטור צמא. מאד צמא. היצרן מציג נתון אופטימי למדי של 7.24 ק"מ לליטר, בנהיגה משולבת.
בפועל, המנעד במבחן נע בין 4.3 ק"מ לליטר בנהיגה מאומצת או בנהיגת שטח, ועד 6.2 ק"מ לליטר בשיוט נינוח. הממוצע האמיתי שכלל את כל החוויה שלנו איתו נעצר על 5.5 ק"מ לליטר בנזין. לתענוגות החיים יש מחיר יקר.
פורד ריינג'ר רפטור – מסכמים
הרפטור הוא קודם כל סמל סטטוס ולא רכב עבודה. מדובר ברכב עצום ומרהיב, עם יכולות שטח קיצוניות, והוא לא נועד לכל אחד. אם אתה טיפוס שלא אוהב תשומת לב מיוחדת, הוא לא בשבילך, בטח לא בצבע הכי כתום שיש בקטלוג, שבא להתבלט, ולספר לכולם: "הגעתי".
המימדים שלו, לצד עיצוב של "חיה רעה", במובן החיובי של המילה, הופכים אותו למגושם בעיר; הוא לא באמת נועד להוביל משא, לשם כך יש את אחיו הזולים יותר שיעשו זאת טוב בהרבה, והוא גם זללן דלק.
יחד עם זאת, הסאונד שלו, לצד המראה הקרבי, נותנים לך על הכביש את התחושה של השריף השכונתי.
כשתחליט לרדת מהכביש תגלה את אחד מממתקי השטח הטעימים ביותר שניתן לטעום. מנהגי השטח והיכולות הכלליות שלו כה גבוהות, עד שתמצא עצמך נמצא בו הרבה יותר ממה שתדמיין עם הרכישה.
הוא מצויד בכל מה שצריך כדי לאפשר לך להרגיש נהג מרוצי-שטח אמיתי בבאחה שבין מקסיקו לקליפורניה, רק שבסוף מדובר בתענוג לא זול, עבורו תצטרך לשלם קרוב לחצי מיליון שקלים.
FORD RANGER RAPTOR
מחיר (₪) | 485,000 |
אורך (מ') | 5.381 |
רוחב (מ') | 2.028 |
גובה (מ') | 1.922 |
בסיס גלגלים (מ') | 3.27 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,454 |
ארגז (מימדים – מ') | א 1.564, ר 1.224, ג 0.529 |
מרווח גחון (ס"מ) | 26.5 |
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 7.24 / 5.5 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין , 3,000 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | V6, צמד מגדשי טורבו |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 10, 4x4 |
הספק מנוע (כ"ס) | 292 |
מומנט (קג"מ) | 49.1 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 7.9 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / 100,000 |
HOO-AH!
כל מי שמחוג עשרות השנים נמצא על 4 או 5 בשעון הביולוגי שלו, זוכר ודאי את סרט הקאלט "ניחוח אישה", בציר 92', ואת השיא שלו, ה"משפט" שבסצנת הסיום.
אל פצ'ינו, קולונל סלייד שאיבד את מאור עיניו עקב משחק מיותר ברימון רסס, שועל הקרבות הותיק, המרדן, הפראי, הגיע לבית הספר "בירד", כדי לסייע לצ'ארלי החביב (כריס או'דונול), שהסתבך בתקרית שבגללה נולד מעין "משפט" בית ספרי.
ה"משפט" המעונב והקר שנוהל עד אותה הנקודה על ידי מנהל המוסד היוקרתי, נפסק בבת אחת, והוחלף בנאום של פצ'ינו, שנשלח היישר לפנתיאון, שמאותו הרגע ניהל את העניינים באירוע.
קולונל סלייד עשה זאת באופן חצוף, בוטה ובועט, באופן שונה כל כך משאר הנוכחים באולם, אבל הדרך שלו היתה מלאה בקסם, בכריזמה וגם בסקס אפיל.
הריינג'ר רפטור הזכיר לי את הסצנה הזו, בתור מי שהוא לחלוטין שונה מכל מה שזז מסביב;
אתה למעלה, כולם נמוכים. אתה כתום בוהק. כולם בספקטרום בין לבן לשחור. אתה עצום מידות עם ארגז מאחור, הם חושבים מצומצם נוכח חניות תל אביביות. אתה עושה רעש ובלגאן, ויודע לפרפר צמיגים כמו גנגסטר. הם שקטים, מנומסים, חלקם מנסים להאריך טווח בסוללה.
אתה ריינג'ר רפטור. הם השאר.
פורד ריינג'ר רפטור – רקע
הפיק-אפ הוא תצורת הרכב המועדפת על האמריקאים. כלי הרכב המסוקסים הללו אחראים לשוק של כ-80 מיליארד דולר בשנה, ומהווים כשישית מכלל המכוניות הנמכרות בארה"ב.
לראייה, בשנת 2023, שלושת כלי הרכב הנמכרים ביותר בארה"ב היו פיק אפים; סדרת F של פורד שולטת ביד רמה עם כשלושת רבעי מיליון יחידות, הרחק מאחור, ועדיין במקום השני, נמצא הסילבראדו של שברולט, עם מעל לחצי מיליון מסירות, ובמקום השלישי – דודג' ראם, גם הוא עם לא פחות מ-440 אלף יחידות.
הריינג'ר, הפיק אפ האמריקאי המצליח מבית פורד, קיבל את גרסת הרפטור לראשונה ב-2010, וב-2022 קיבל את גרסתו השניה, הנוכחית.
רפטור, משמעו ציפור טרף, כמו גם רכב תחרותי במרוצי off road, וזה לא מקרי שיש כאן שימוש במונח באחה (Baja) להגדרות הקיצוניות ברכב.
רפטור מסמל בפורד את חטיבת הביצועים הספורטיביים, Ford performance, המשויכים לרכבי הפנאי והפיק-אפ שהם מייצרים, ובשל כך, תמצאו את הכינוי "רפטור" מוצמד גם לגרסאות הקצה של הברונקו (גרסת הבאדלנדס שלו נבחנה כאן) ושל ה-F-150, פיק-אפ הגדול מהריינג'ר.
פורד ריינג'ר רפטור – עיצוב חיצוני, מידות
הרפטור הוא רכב גדול מאד, ולא באמת נדרש לצבוע אותו בכתום בוהק כדי שתהיה לו נוכחות גבוהה בכביש. אורכו 5.381 מ', גובהו 1.922 מ' (שימו לב בכניסה לחניונים) ורוחבו 2.028 מ'. בסיס הגלגלים עומד על 3.27 מ'.
הרפטור מובדל בקלות מאחיו הקרביים פחות, וחלק לא קטן מההבדלים ניתן לראות כבר מרחוק. בשל כך, מלבד כוחות סוס נוספים, מנוע ומכלולים שונים, גרסאות הרפטור מצוידות במתלים ובבולמים מיוחדים עליהם ניתן להציץ בין בתי הגלגלים, או אחרי הנפת גלגל פוטוגנית בשטח.
יש כאן הגבהות שמייצרות מרווח גחון בן 26.5 ס"מ, צמיגי שטח רחבים ועתירי חתך (33") העוטפים חישוקים שחורים בקוטר 17", המחייבים גם כנפיים תפוחות וסרנים מורחבים.
מהצד תמצאו מדרגות צד מקוריות שאמנם חיוניות לטיפוס אל תא הנהג בתפלץ, אך מגבילות מעט את העבירות הטכנית, ועיטורים שחורים דמויי פתחי אוורור על הכנפיים ועל מכסה המנוע.
מאחור יחידות תאורת לד, 2 יציאות מפלט עגולות ושמנמנות, קשת שחורה ונאה מעל הארגז, עליו משטח PVC. לארגז כיסוי מופעל חשמלית (מ-3 מקומות אפשריים – כפתור בארגז עצמו, בתא הנהג וגם משלט הרכב), וגם כנה מיוחדת לוו הגרירה הנשלף, בחסות אספיר. גלגל רזרבי תמצאו מלמטה, ואת הכלים להחלפתו בתאים מתחת למושב האחורי.
הארגז עצמו בגודל 1.564 מ' על 1.224 מ' וגובה 52.9 ס"מ, הוא יכול לשאת 650 ק"ג בלבד, והרפטור מורשה לגרור עד 2.5 טונות.
הארגז כאן לא באמת מגיע למטלות Heavy duty של בעלי מקצוע. אם הרכב נועד לשאת תריסים, חלונות או רהיטים, קחו את אחת מגרסאות הבסיס של הריינג'ר, תרוויחו כושר נשיאה של טון שלם, וגם יכולת גרירה של טון נוסף מעבר לרפטור. (3.5 טונות סה"כ).
מלפנים, פנסי מטריקס לד וחתימה בצורת האות C, מיגוני הגחון האימתניים שהותקנו מופיעים מלמטה, הגריל הקדמי הקשוח עם כיתוב עצום של "F O R D" המרוח לרוחבו, ויחד עם כיתובי "RAPTOR" גדולים על הכנפיים האחוריות ומאחור, הוא סוגר עיצוב חיצוני קרבי במיוחד.
פורד ריינג'ר רפטור – עיצוב פנימי, חומרים, הנדסת אנוש, הרכבה
דילוג פנימה נותן מייד תחושה, שהיא אולי הקרובה ביותר לרכב פרטי אותה חוויתי עד כה בסגמנט, אולי הרחוקה ביותר מ"תחושת משאית קלה" המאפיינת את רוב הפיק-אפים, ושזה אולי הפיק-אפ שדורש הכי פחות פשרות מצדך.
מושבי העור יפיפיים ומקבלים עיטורים כתומים, לרבות כיתובי RAPTOR על משענות הראש, יחד עם גימורי כתום בדש בורד וסביב פתחי המיזוג, כמחווה לצבע החיצוני.
בין המושבים קונסולה מרכזית עליה כמה כפתורים ושליטה במצבי שטח – כפתור גלגל גדול עם לחצנים עליו קובע את צורת ההנעה (כפולה או שלא, הילוך איטי או שלא) ובסיבוב החוגה ניתן לברור בין מצבי השטח השונים, הכוללים לצד בוץ, חול וסלעים גם מצב באחה BAJA – שנועד לנהיגת שטח מהירה במיוחד, שם המתלים דואגים לשטח את כל מה שעובר מתחת לגלגלים כאילו לא היה, כמו במרוצי שטח מהירים במיוחד ב-Trophy Trucks, המלווים בניתוקי הגלגלים מהקרקע, תוך ריחוף מעליו (לא ניסיתי).
תפעול ידית ההילוכים מעט מבלבל. ניצרת השחרור נמצאת מאחוריה, כשבצד יש ניצרה נוספת להעברה למצב ידני. זה מבלבל ולא תמיד מופעל אינטואיטיבית, כך גם העברה לרוורס מבלי לבלות קודם במצב פארקינג בשוגג.
ההגה ממול עמוס בכפתורים, גם עליו כיתוב RAPTOR בכתום. בין היתר תמצאו עליו כפתור המדלג בין 4 מצבי סאונד מהאגזוז – שקט, רגיל, ספורט ובאחה. זה האחרון הוא המחרחר והקרבי ביותר. יש פה גם כפתור R לקביעה אינדיווידואלית מהירה של מצב מכלולי הרכב (הגה, מתלים, אגזוז, הנעה וכד').
מאחור לוח מחוונים דיגיטלי גדול (12.4") עם גרפיקה מושקעת וצבעונית, ובמרכז מסך מולטימדיה (12") אורכי ויעיל, עם רזולוציה מעולה. לאחר לימוד, הוא מתגלה גם כאינטואיטיבי למדי לשימוש.
כפתורי תפעול בקרת האקלים והווליום הם פיזיים, וזה נוח. יש כאן תאי אחסון לא מעטים, כולל שני תאים נפתחים מול הנוסע ומשטח הנחת הנייד במיוחד עבורו, מחזיקי כוסות מתקפלים מהדשבורד וגם משטח טעינה אלחוטית לנייד במרכז.
האיכות כולה טובה מאד, יש פה תא נוסעים שצריך להתמודד עם לא מעט טלטולים וחבטות, וגם אחרי הק"מ המכובד ונסיעות המבחן הקשוחות שעבר רכב ההדגמה, הכל מרגיש מוצק ויושב במקום.
הפלסטיקים גם הם קשוחים, רק שדיפוני זמש נעים מחפים בחלקים שאיתם תבואנה הידיים במגע – בעיקר בקדמת הדש בורד ובדלתות.
---
מאחור, המושבים נוחים באופן יחסי, אינם זקופים מידי, החלונות כהים, וגם המקום לרגלי הנוסעים לא רע; מול זה האמצעי ישנה תעלת הינע, אך גם פתחי מיזוג.
כאן תמצאו מקום לא רק לטעון את הניידים, אלא גם שקע כוח אמיתי, שתוכלו לחבר אל המחשב הנייד או אל מכונת הקפה בשטח. שקע כזה נוסף נמצא בארגז מאחור.
פורד ריינג'ר רפטור – אבזור, מחיר
עם תג מחיר של 485,000 שקלים, הריינג'ר רפטור הוא הפיק אפ היקר ביותר בסגמנט שלו, ובפער של עשרות אלפי שקלים לפחות, לעומת הגרסאות המאובזרות ביותר של מתחרים כמו למשל ג'יפ גלדיאטור וטויוטה היילקס GR.
בתור שכזה, לא מספיק שיציג מראה מסוקס וחתיכי, מידות עצומות ויכולות שטח אדירות, אלא שעליו להיות גם מאובזר לעילא.
לכן תמצאו בתא הנוסעים כניסה והנעה ללא מפתח, קיפול חשמלי למראות הצד, תאורת 360 מסביב לרכב, חיישני אורות וגשם ומושבי הספורט עוטים ריפודי עור, הקדמיים מחוממים ומתכווננים חשמלית.
מעבר לכך, יש חימום לגלגל ההגה והעברת הילוכים מאחוריו, בלם יד חשמלי, חיבור אלחוטי לאנדרואיד אוטו ולאפל קארפליי ומערכת שמע נהדרת מבית B&O, הכוללת 8 רמקולים, ובתא אקוסטי קטן של פיק אפ – זה לא מעט.
מעבר לכך, יש אפשרות לחבר עד 6 (!) צרכני חשמל חיצוניים, והפעלתם תעשה דרך כפתורי AUX הנמצאים בקדמת תקרת הרכב, כמו תגבור פנסים למשל, או מערכות תקשורת וניווט חיצוניות.
פורד ריינג'ר רפטור – בטיחות
הרפטור מקבל ציון בטיחות של 5 מתוך 8. יש כאן 8 כריות אוויר, מניעה אקטיבית של סטיה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי רכב בשטח מת, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, התרעה על עייפות נהג ואזהרה מפני השארת ילדים ברכב.
מעבר לכך יש כאן מצלמות 360 יעילות, חיישנים היקפיים יעילים לא פחות, אור גבוה אוטומטי נגד סנוור, ומערכת עזר לחנייה.
פורד ריינג'ר רפטור – הנעה
לארץ מגיע הריינג'ר רפטור עם מנוע V6 3.0L אקובוסט עם טורבו כפול, הספק בן 292 כוחות סוס, ומומנט העומד על 49.1 קג"מ.
מחד, טוב שלא נצמדו לגרסאות האירופאיות, שם תקנות הזיהום קובעות את ההספק על 282 בלבד, מאידך, הגרסה האמריקאית מפיקה לא פחות מ-405 כוסות סוס.
אל המנוע משודכת תיבה בת 10 הילוכים קדמיים. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.9 שניות בלבד.
ההנעה כפולה כמובן, עם הילוך כוח, וישנה אפשרות לנעילת דיפרנציאלים ממוחשבת -אחוריים, מרכזי וקדמיים – דרך המסך הראשי.
פורד ריינג'ר רפטור – נוסעים, צריכת דלק
הרפטור מניע עם גרגור עמוק.
בתנועה עירונית מרגישים היטב את גודל המרכב, כנסו איתו לחניון תת קרקעי תל אביבי עם פיתולי ספירלה ורוחב מינימלי בין המדרכות שתוחמות את נתיב הנסיעה הצר, ותבינו לבד.
צריך ריכוז כדי שהצמיגים הגדולים לא יפגשו את אבני השפה, וגם כדי שהכנפיים המנופחות מאחור לא תתקרבנה לקירות, סוללת המצלמות והחיישנים מסייעים מאד, כשחלק מהראות החוצה, בעיקר לאחור, לקויה.
המתלים האדפטיביים של FOX פשוט מעולים, והם משככים היטב את פגעי הכביש. מייד נפגוש את פעולתם המבריקה גם בשטח.
כשיוצאים לכביש המהיר פוגשים מנוע רעב טורים (ודלק), וגיר עם המון יחסי העברה דואג להשאיר את המנוע בסיבובים אפקטיביים כל הזמן.
למנוע יש יכולת האצה מרשימה עם נהמה גברית, ולא תרגישו בשום מצב שחסר לכם כוח, לא בטיפוס הררי ולא בעקיפה.
האצה מהמקום, ובעיקר בתחילת תנועה לאחור ברברס זריז, תלווה ביללת צמיגים, אם לא תהיו עדינים עם המצערת. בעת הרפיה מהדוושה תשמעו תמיד את פריקת הטורבו, וזה מוסיף לאווירה הקרבית ממילא.
המושבים נוחים מאד בכל תוואי, גם אחרי קילומטרים רבים. השיוט נעים ונינוח, גם כשהארגז מאחור ריק, הרבה יותר ממה שתחוו בחלק מהפיק-אפים האחרים, שנוטים לפתח נדנוד וקיפוץ לא נעים בתנאים הללו.
כשמעבירים את האגזוז למצב "שקט", מבחינים עד כמה שהוא אכן כזה בשיוט נינוח. הבידוד האקוסטי מצוין, במיוחד לאור צמיגי השטח הענקיים, שבאופן מפתיע לא מטרידים בעת נסיעה, גם רמת רעשי רוח סבירה בהחלט.
ההגה נותן תחושה טובה של דיוק בכיוון שלו, אך לא באמת מעביר פידבק מהכביש.
---
כשעוברים לשטח, המקום בו הרפטור נועד לזרוח באופן מיוחד, מגלים את כל הגודיז של האבזור הייעודי שנמצא כאן;
מצבי הגה משתנים מאפשרים תמרון מדויק גם כאן, כשפס כתום בשעה 12 על גבי ההגה יסמן לכם תמיד היכן הגלגלים מיושרים קדימה. זה חשוב במיוחד כשאתם צולחים שלוליות בוץ או משייטים מהר בדיונות חוליות.
תנועה מהירה באדמה גבשושית וחולית לעיתים, מאפשרת לרפטור לפהק באדישות ולהתקדם בקצב גבוה למדי. אם תישארו במצב של הנעה אחורית, תוכלו ליהנות מסחיפת ישבן בהיגוי יתר מענג ונשלט, אם תגבירו קצב עוד יותר, שלבו להנעה כפולה לקצב מהיר, 4H. גם כאן, רמת הנוחות והשליטה פשוט פנטסטיות.
ניתן לעבור פה בין מצבי השטח השונים, כשכאמור מצב באחה (BAJA) מאפשר לכם תנועה בקצב אטרף, שכמעט מעודדת אתכם להתרומם עם הרפטור באוויר, כשהמתלים של פוקס מצידם יעשו מה שצריך כדי לארגן נחיתה רכה ונשלטת, ללא סגירות מהלך כואבות.
זה עדיין לא טרופי טראק (Trophy Truck), אבל זה אולי הדבר הקרוב ביותר לכך, גם מבלי שתזדקקו למיליון דולר לפחות ול-1,100 כוחות סוס, 2 מהמאפיינים של משאיות הקרב האייקוניות, שטסות/ מרחפות ב-200 קמ"ש בשטח.
במעברים יותר טכניים עוברים להילוך כוח 4L, וגם כאן, גז קבוע, וגם בשיפועים חדים הרפטור מטפס ללא פרפורי גלגלים מיותרים. בקטע מסוים נדרש היה לשלב נעילת דיפרנציאלים אחוריים, ואז הכוח לא מתבזבז על גלגל מסתחרר. טיפה יותר גז, והמכשול נמצא במראה הפנימית.
מהלך המתלים ארוך, והגלגלים לא ממהרים להתרומם מהקרקע להצלבות; הרפטור צולח בקלות כל מה שיעבור תחת גלגליו וייתן לנהג תחושה שהוא נהג יותר טוב מכפי שהוא באמת, הרבה בזכות היכולות והאלקטרוניקה שכאן.
ואם בטכנולוגיה ואלקטרוניקה עסקינן, ישנו מצב שטח גם במצלמות, המתמקד במה שקורה בין גלגלי הרכב הקדמיים, ומה שאתם עתידים לעבור. יש גם מד זוויות גלגול, גישה ונטישה, מוד זחילה איטית וירידה במדרון .
זוויות הגישה, בטן והנטישה טובות לרכב מסוגו (32, 24 ו-24 מעלות בהתאמה), כשעדיין, סרח עודף גדול מאחור ומיקום הגלגל הרזרבי מלמטה, מצריכים שימת לב בסיום ובתחילת שיפועים חדים, או בזוויות סכין בקרסט.
---
הגענו לאחד הסעיפים הפחות מרשימים ברפטור, צריכת הדלק.
הרפטור צמא. מאד צמא. היצרן מציג נתון אופטימי למדי של 7.24 ק"מ לליטר, בנהיגה משולבת.
בפועל, המנעד במבחן נע בין 4.3 ק"מ לליטר בנהיגה מאומצת או בנהיגת שטח, ועד 6.2 ק"מ לליטר בשיוט נינוח. הממוצע האמיתי שכלל את כל החוויה שלנו איתו נעצר על 5.5 ק"מ לליטר בנזין. לתענוגות החיים יש מחיר יקר.
פורד ריינג'ר רפטור – מסכמים
הרפטור הוא קודם כל סמל סטטוס ולא רכב עבודה. מדובר ברכב עצום ומרהיב, עם יכולות שטח קיצוניות, והוא לא נועד לכל אחד. אם אתה טיפוס שלא אוהב תשומת לב מיוחדת, הוא לא בשבילך, בטח לא בצבע הכי כתום שיש בקטלוג, שבא להתבלט, ולספר לכולם: "הגעתי".
המימדים שלו, לצד עיצוב של "חיה רעה", במובן החיובי של המילה, הופכים אותו למגושם בעיר; הוא לא באמת נועד להוביל משא, לשם כך יש את אחיו הזולים יותר שיעשו זאת טוב בהרבה, והוא גם זללן דלק.
יחד עם זאת, הסאונד שלו, לצד המראה הקרבי, נותנים לך על הכביש את התחושה של השריף השכונתי.
כשתחליט לרדת מהכביש תגלה את אחד מממתקי השטח הטעימים ביותר שניתן לטעום. מנהגי השטח והיכולות הכלליות שלו כה גבוהות, עד שתמצא עצמך נמצא בו הרבה יותר ממה שתדמיין עם הרכישה.
הוא מצויד בכל מה שצריך כדי לאפשר לך להרגיש נהג מרוצי-שטח אמיתי בבאחה שבין מקסיקו לקליפורניה, רק שבסוף מדובר בתענוג לא זול, עבורו תצטרך לשלם קרוב לחצי מיליון שקלים.
FORD RANGER RAPTOR
מחיר (₪) | 485,000 |
אורך (מ') | 5.381 |
רוחב (מ') | 2.028 |
גובה (מ') | 1.922 |
בסיס גלגלים (מ') | 3.27 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,454 |
ארגז (מימדים – מ') | א 1.564, ר 1.224, ג 0.529 |
מרווח גחון (ס"מ) | 26.5 |
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 7.24 / 5.5 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין , 3,000 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | V6, צמד מגדשי טורבו |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 10, 4x4 |
הספק מנוע (כ"ס) | 292 |
מומנט (קג"מ) | 49.1 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 7.9 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / 100,000 |