מבחן דרכים מרצדס CLA 35 AMG

מבחן דרכים מרצדס CLA 35 AMG
צילום תמונות: טל אבן

דווקא בעידן בו העולם המוטורי המודרני צועד לכיוון של חשמל ואוטונומיה, כיף לפגוש בריה מעוררת חושים כמו המרצדס CLA 35AMG, שיודעת להשמיע קולה דרך דרמה ופיצוצים. יצאנו איתה לריקוד מסעיר, וחזרנו כדי לספר לחבר'ה.

טל אבן | 08/09/20

השנה היתה 1987, לאקרנים יצא הסרט "ריקוד מושחת" המגולל סיפור אהבה בין בחורה צעירה  (ג'ניפר גריי) לבחור שרמנטי (פטריק סוויזי המנוח), כשהתשוקה מתעצמת ביניהם דרך הריקוד.

סצנת השיא בסרט היתה כשריקוד הזוגות המעונב והמנומס נקטע באיבו, כשבייבי וג'וני מחליטים לפתע לשרוף את הרחבה עם ריקוד חייהם הנועז והלוהט, תוך התעלמות מופגנת מכל מי ומה שנמצא סביב, לצלילי זה ששר על the time of my life" " שהם ודאי חוו באותו הרגע.

נהיגה ב- CLA 35AMG הזכירה לי במשהו את הסצנה ההיא. מכונית די מנומסת, במצב comfort, נעה בשלווה בין המון מכוניות מנומסות ושקטות, עד שלוחצים לה על כפתור הג'ננה, בדמות Sport plus.

----

אין הרבה אותיות לועזיות שגורמות לאדרנלין לבעבע, עוד לפני שמעוררים את המנוע משנתו.

זה התחיל עם GTI של פולקסוואגן ושל פיז'ו, והמשיך בליגה של הגדולים ביותר כמו M של ב.מ.וו, RS של אאודי וכאן, עם שילוב אותיות מעורר במיוחד: AMG.

היצרן מודע לכך, ומחמיא לנהג ולנוסעים ב- AMG 35 דרך ריבוי בכיתוב האותיות הללו בכל מקום אפשרי ברכב: על מכסה תא המטען, על הגריל הקדמי, על הקליפרים הגדולים, על ספי הכניסה המוארים בדלתות הקדמיות וגם בלוח המחוונים הספורטיבי.

בכל רגע נתון ומכל זווית, הנהג זוכר שהוא בעיצומה של חוויית AMG.

----

הדור הראשון של סדרת ה-CLA של מרצדס החל את דרכו בשנת 2013, בתור המרצדס סדאן הראשונה המצוידת בהנעה קדמית, כשכבר אז הציג עיצוב יוצא דופן, ספורטיבי ודינאמי מאד, תחת קטגוריית רכבי הקופה-4 דלתות סדאן הקומפקטיים, והתמקם בין ה-A class הקטנה (במיוחד בגרסת הסדאן שלה שהושקה מאוחר יותר, ב- 2018) לבין סדרת ה-C class.

בשנת 2019 הושק הדגם הנוכחי, שעיצובו הפך למאורגן יותר ופחות קיצוני וזוויתי מהדור הראשון, כשקווי עיצוב מסוימים שנטל מאחיו הגדולים כמו ה-C, E  ואפילו ה-S בגרסאות הקופה שלהן מחמיאים לו מאד, כאלה שהופכים אותו למסובב ראשים.

הרכב נמצא בקטגוריה מצומצמת מאד, כשהמתחרה הקרובה ביותר היא הב.מ.וו 235 גראן קופה.

עיצובו של ה-CLA הרמוני מאד, והוא נראה קטן יותר ממידותיו האמיתיות (אורך כ- 4.695, רוחב 1.834 מ').

מלפנים סמל הכוכב הגדול על הגריל הקדמי, פנסי לד נאים מלפנים ומאחור, חישוקי 18" יפיפיים מהם מציצים קליפרים כסופים וגדולים עם הכיתוב AMG (אדומים בגרסת הקצה, 45AMG), חצאיות לצידי הרכב, עיצוב אחורי משוך לאחור עם ספוילר ו-2 יציאות מפלט עגולות ושמנמנות (4 בגרסת ה-45), ובאופן כללי, עיצוב קופה עם קווים זורמים ודינאמיים מאד.

החגיגה הויזואלית ממשיכה עם הכניסה לרכב, כשכיתוב AMG המואר על סף הדלת מקבל כאמור את פניי, חבילת תאורה שלמה הכוללת תאורת אווירה תכולה סגלגלה (אחת מתוך 64 המוצעות לבחירה) צובעת את כל הקוקפיט ומכניסה לאווירה קרבית ומענגת.

מושבי ספורט עטויים בעור ארטיקו נעים (המצוי גם על הדשבורד ובדלתות), הגה ספורט קטן וקטום עם כפתורים להעברת הילוכים, שני מסכי 10.25" המצוידים במערכת MBUX המצוינת, נשלטים במגע/ מסך מגע בקונסולה המרכזית ודרך כפתורי מגע מאד יעילים שעל ההגה, פתחי מיזוג עגולים ומרהיבים, במיוחד כשהם מוארים בחשיכה, לוח מחוונים שכוון לתצוגת סופר ספורט וגג פנורמי מעל, רק מוסיפים לתחושה.

אמנם יש פה עוד המון אבזור וציוד שלא צוין, ולאחר שבדקנו בקצרה שתא המטען נדיב בגודלו (460 ל'), שהמושב האחורי מאפשר מרווח ברכיים מספק למבוגרים ששוהים שם (מרחק סרנים נדיב בן 2.729 מ'), כשמרווח הראש שם, שנפגע מתצורת הקופה של הרכב, מספיק בעיקר למי שגובהו אינו נישא מעבר ל- 1.75 מ', התחושה היא בעיקר שמספיק לבהות בתא הנוסעים ושהגיע הזמן לצאת לדרך.

הנעת הרכב בחניון התת קרקעי של היבואן אינה קולנית כמו באחות הגדולה למשל, ה-AMG45 או בדגמי AMG אחרים של מרצדס, אבל קול בריטון עמוק רומז שזו לא CLA "רגילה".

נגלה מייד שגם בנהיגה הסאונד משתנה בין "לא נוכח/ לא מפריע" בנהיגה מנהלתית, לבין סאונד גברי וספורטיבי במצב ספורט פלוס, שבא לבשר לעוברים ולשבים שהנה, אנחנו כאן, ושאנו מצוידים ב-35AMG ולא בגרסת ה- 180.

עובדה זו מהווה יתרון בעיניי, כשבידי הנהג הבחירה לשחק את משחק ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד, בהתאם למצב רוחו.

מכוניות קיצוניות יותר מתנהגות בכל עת באופן טוטאלי, קולני ודרוך יותר, ממש כמו ראסל קרואו שעבר למוד קרבי, לפני שהושלך פעם אחר פעם לרחבת הגלדיאטורים להילחם על חייו, וזה לא מתאים לכל אחד ולכל סיטואציה.

כשמגיעים עם ה-CLA הזו לכבישים הנכונים, הדינאמיים, מגלים שלדה מצוינת שמגיבה היטב להפניות ההגה, התנהגות מרוסנת ולמרות שהרכב כפול הנעה (4Matic) ושרמות האחיזה מעולות, ניתן מדי פעם לכשכש בזנבו תוך כדי שיגור אל עבר הפניה או העיקול הבאים.

במצב ספורט פלוס, הקיצוני שבין חמשת מצבי הנהיגה (לאחות הפרועה ממש יש גם מצב Race), הסאונד מתגבר, ובק-פיירים מלווים לפס הקול עם פיצוצים אדירים שבין הילוכים או בהרפיה מדוושת הכיף.

יסלחו לי חובבי רכבי העל החשמליים, שחלקם מתהדרים ביכולות פנומנליות לחלוטין וטכנולוגיה עילית, אבל לי, בתור אחד שגדל בשנות ה-70'-80', וחלם על קורבט, פורשה 911 או מוסטנג מאך 1, יש אסוציאציה ישירה וחיבור טלפתי בין רכב ספורט אמיתי לסאונד שהוא מפיק, ולא כזה המסונתז דרך הרמקולים בבקשה. רכב ספורטיבי צריך אמנם נוכחות ויזואלית, אך גם אקוסטית.

הדרמה מציפת האדרנלין שנוצרת כשמכניסים את ה-AMG הזו למנהרה, פותחים חלונות, מורידים הילוך או שניים ונותנים למד הסל"ד לעלות אל על, היא חוויה חושית.

כשהקצב יורד ומצב הנהיגה חוזר לקומפורט, אפשר ליהנות מצלילים אחרים לחלוטין, המופקים דרך מערכת השמע המשובחת הכוללת 10 רמקולים (וביניהם סאב וופר).

רמת בידוד הרעשים ברכב טובה אך אינה מושלמת, עם רעשי כביש ואלו המגיעים מגלגלי הרכב הגדולים, בעיקר בנהיגה מנהלתית רגועה בכביש המהיר.   

המנוע בנפח 2 ליטרים 4 צילינדרים מפיק 306 כ"ס ומומנט של 40.78 קג"מ. התאוצה למאה קמ"ש אורכת 4.9 שניות קצרות, כשתיבת ההילוכים Speedshift DCT הדו מצמדית בת 7 יחסי ההעברה הקדמיים עובדת באופן יעיל מאד, עם העברות הילוכים סופר מהירות, במיוחד בהפעלתם הידנית (קיימת כאן אפשרות לאוטונומיה מוחלטת של הנהג בעניין), דרך השיפטרים שעל ההגה. גם כאן העברות ההילוכים מוסיפות לדרמה, עם מעין "מכות כוח" מענגות שמתקבלות לאחר כל העברה.

מערכת מתלים ייעודית ל-AMG מספקת חווית נסיעה טובה, כל עוד הכבישים משובחים. כשעוברים בכבישים משובחים פחות, הכוללים מהמורות ואתגרים שבדרך, אותם דואגים לספק לנו אנשי מע"צ ובשפע, אופי הנסיעה מתגלה כנוקשה, קופצני וחובט למדי, כזה המאפיין נהיגה ברכבי ספורט טהורים.        

הבלמים המאווררים והמחורצים גדולי הקוטר מצוינים ובהחלט עומדים היטב במשימת עצירת הרכב ששוקל קרוב ל- 1.6 טונות. קיט הבטיחות כאן הוא מלא, למעט זיהוי תמרורים ושליטה אוטומטית באורות גבוהים.

בתום המבחן, צריכת הדלק הממוצעת עמדה על 8.7 ק"מ לליטר, כשהמנעד היה בין 6.4 ק"מ לליטר במקטעים דינמיים, ועד 10.8 ק"מ לליטר בנהיגה מנהלתית.

----

מדוממים ומחזירים מפתחות. "נפרדנו כך, היתה דממה" שר אבנר גדסי, וזה מתאר את השקט שנוצר פתאום בחניון בהרצליה.

ה-CLA 35AMG עולה 470,000 ₪, כ- 100,000 ₪ פחות מגרסת הקצה, ה-45, וכ- 100,000 ₪ יותר מהגרסה החזקה של הדגמים הסטנדרטיים של קו ה-CLA, ה-250.

כשבודקים את נושא התמורה, נראה כי דווקא הגרסה הנבחנת כאן, ה-35, עושה את השילוב הנכון ביותר לחובב הנהיגה. מחד, הרכב יודע להציע נהיגה רגועה, מפנקת ושקטה לרוב, מאידך הוא יודע לשלוף ציפורניים ולעבור ברגע למצב רוח קרבי ודינאמי, המלווה בפס קול נהדר.

אחיו הקטן, ה-250, מצויד במנוע המפיק 224 כ"ס שמאיץ אותו ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות בלבד, אולם הוא לא ייתן את אותה חוויה ספורטיבית חושית שמעניק ה-35.

בצד השני של הסקאלה, ה-45 טוטאלי למדי, כמעט ברוטאלי, ונהיגה רגועה ונינוחה בו אפשרית הרבה פחות שכן, לפעמים רוצים פשוט להניח את הרכב על "טייס אוטומטי" ולנהל שיחות טלפון שלוות מהרכב.

בנוסף לכך, הרכב מאובזר מאד ובטיחותי, מרשים מאד בעיצובו החיצוני והפנימי, מקנה אווירה יוקרתית ומענגת ומעל לכל מצויד בסמל הכוכב שמהווה את סמל הסטטוס הנכון.

ולחובב הגה אמיתי, שבעתיד הקרוב/ רחוק לא יוכל אולי למצוא יותר כלי רכב שמפיקים סאונד מעורר ופיצוצי אגזוז מלהיבים, ועבור מי שרוצה ליהנות מכל העולמות, יש פה פרטנרית מפתה עד מאד.