אאודי A7 - מבחן דרכים

אאודי A7 - מבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

ימי קורונה מסרבים בתוקף לחלוף מהעולם ומטוסים לא מצליחים עדיין לקבל אישורי המראה ממגדל הפיקוח. כדי לקפוץ לרגע, למרות הכל, למחלקה הראשונה, לקחנו את האאודי A7 בגרסת הפלאג-אין, שמחירה 495,000 ₪, למבחן דרכים חרישי ומקיף, וחזרנו עם תובנות.

טל אבן | 21/07/20

סגמנט הקופה – 4 דלתות נולד בתחילת המאה ה-21. היו אז מספר ניסיונות אמיצים, גם אם מרושלים מעט, של יצרני רכבי יוקרה להגדיר את הסגמנט הכל-חדש הזה בהשקות רכבי קונספט בתערוכות רכב שונות, עם רכבים שנגנזו לאחר מכן במגירות המעצבים. בשנת 2004, היו אלה מרצדס להיות הראשונים להשיק רכב בייצור סדרתי בסגמנט הזה ובעצם להגדיר אותו, עם ה-CLS.

בשנים שלאחר מכן, יצרנים נוספים הציגו גרסאות 4 door coupe מטעמם, בכל הטווח שבין היוקרה-אקזוטיקה (אסטון מרטין ראפיד, פורשה פנאמרה) ועד לעממי- יוקרה (VW CC).

אאודי מטעמה הציגה את נציגתה לסגמנט, ה-A7 הראשונה, בשנת 2010.

כמו בחלק גדול מהמקרים, גם באאודי המטרה היתה להקנות לרכב מראה ספורטיבי, עגלגל, מצודד וקליל בהרבה מרכב המנהלים הגדול והמפואר עליו הוא מבוסס (A6 במקרה של אאודי), מעין מכונית קופה ארוכה, כשעדיין נמצאות להן 2 דלתות אחוריות פרקטיות ומוסוות בעיצוב הכללי, עד כמה שרק ניתן.

עיצוב מסובב הראשים בסגמנט אכן היה מרשים, ברוב המקרים, רק שהוא גזל נתח לא קטן מהשימושיות ברכב, בעיקר במושב האחורי; ראשיהם של נוסעים בשיעור קומה ממוצע ומעלה פגשו באופן לא משמח את תקרת הרכב הנמוכה מאחור, תולדה של גג המשתפל בחדות אל עבר חלקו האחורי של הרכב, ולרוב רכבי הסגמנט צוידו בארבעה מושבים בלבד.

הדבר למעשה הוריד ממצבת הלקוחות של הסגמנט שני קהלים גדולים וחשובים – משפחות עם 3 ילדים מחד, וקהל מבוגר יותר מאידך, שבדרך לקונצרט נוהג תכופות לאסוף זוג חברים טובים, הישובים במושב האחורי.

ובכן, אין צורך לגלול כעת לתחתית הכתבה, אגלה לכם כבר עתה שמדובר בפשרות שהן נחלת העבר. ולא רק זה, באאודי A7 55 TFSIe גילינו עוד לא מעט הפתעות מענגות.

-----

קרבית

מתקרבים אל רכב ההדגמה, צבע האפור כהה מחמיא לו מאד ומוציא ממנו מראה קרבי למדי.

פגוש ה-S line מלפנים (רמת הגימור האחידה בדגם), גריל המשושה הענק, פנסי החזית (מטריקס לד) הבנויים מפסים-פסים לאורך, יחד עם מכסה מנוע מפוסל הבולט במרכזו (מה שמקנה לו מראה שרירי גם ממושב הנהג), יוצרים כולם "אפקט כניסה" חזק והחלטי, לפחות לפי עיניהם הבוחנות-סקרניות-משתאות של הסובבים בדרך.

 

מהצד, מראה הקופה הייחודי בולט עם גג שמשתפל בקו אחד עם החלון האחורי ודלת תא המטען.

דלתות מעוצבות בקווים זורמים לאורך הרכב, חישוקים גדולים (19", 20" אופציונליים) ונאים עם קליפרים אדומים המציצים מבעדם, קורה A דקה במיוחד וספי חלונות שחורים (כשבקורה C חלון קטן זוויתי), נותנים מראה דינאמי מאד וספורטיבי, במיוחד בצביעה הכהה של הרכב.

מאחור, יחידות תאורה LED גדולות ונאות, המחוברות ביניהן עם פס לד אדום, ויחד עם איתות דינאמי, אנימציית אורות מרהיבה וספוילר קטן הנשלף בלחיצת כפתור (או במהירות גבוהה), מוסיפים לנוכחות הרבה של ה-A7 על הכביש.

מפלטים בלטו כאן בהיעדרם הויזואלי, ומוחבאים מאחורי הפגוש, הדגשת דגם פלאג-אין אל מול דגמי הבעירה הפנימית.

---   

פתיחת דלת הנהג (כניסה והנעה ללא מפתח) מגלה ספי כניסה מוארים, אווירה יוקרתית מאד ומזמינה.

הדלתות עצמן נסגרות מעדנות ב"הידוק ואקום", במקרה שהדלתות הגדולות נטרקו שלא כהלכה.

לרשות הנהג כיוונים חשמליים רבים של המושב ושל ההגה, כך שקל למצוא תנוחת נהיגה טובה, במושב התומך.

עוד לפני ההתנעה, בולטים בנוכחותם 3 מסכים גדולים, האחד בלוח המחוונים ושניים בקונסולה המרכזית, מייד נגלה שהם נותנים את כל המידע הנדרש לנהג, באופן ברור, צבעוני ומרהיב.

מניעים ופוגשים בתאורת אווירה נרחבת, שרצה לאורך דלתות הרכב, הקונסולה המרכזית, הדש בורד, הדוושות (מנירוסטה), ואפילו כיתוב ה"קוואטרו" שנמצא אל מול היושב מלפנים, כשאת צבעה ניתן להגדיר מהתפריט. המסכים מוארים במלוא תפארתם ויוצרים את אפקט ה"וואוו" שממשיך פנימה לרכב מבחוץ.

מסך הלד שבלוח המחוונים (12.3") ניתן להגדרה מגוונת מאד על ידי הנהג, ניתן לבחור שם בין מפה גדולה לקטנה (ברכב מערכת ניווט בממשק MMI Nav plus), מידע על צריכת הדלק/ חשמל, מערכות הבטיחות, מחשב הדרך או כל דבר הקשור לאודיו.

באמצעות המסך העליון בקונסולה המרכזית (10.1") ניתן לשלוט בין היתר באודיו, בניווט, בטלפון ובהגדרות שונות.

המסך התחתון (8.6") דואג לבקרת האקלים, תאורת האווירה, וגם "כתיבה" של אותיות ומספרים כשרוצים לחייג מספר טלפון למשל, בניגוד למציאת כל ספרה בנפרד על ידי סיבוב ימינה ושמאלה, כפי שהיה בעבר בדגמי היצרן.

ישנם מעט מאד כפתורים פיזיים בתא הנהג, כשרובם נמצאים על ההגה, דלתות הרכב ומעט מתחת למסכים. כפתור כיבוי, ההדלקה והשליטה בעוצמת השמע נותר גלגל שנופל ליד ימין של הנהג, וטוב שכך.

הנדסת האנוש מצוינת, המסכים ברורים מאד, אינטואיטיביים, האייקונים גדולים ומגיבים מהר מאד לפקודות.

החומרים מהם עשוי תא הנוסעים עשירים, נעימים למגע ורכים, אם זה אלומיניום מוברש ואם בד זמש רך בדיפוני הדלתות, ותחושת הקליקים של הכפתורים איכותית מאד, כיאה למותג יוקרה.

רשימת הציוד הסטנדרטי ברכב ארוכה, וכוללת מערכת שמע מעולה,  עם לא פחות מ- 16 רמקולים מבית B&O (Bang & Olfsen), המפיקה צליל היקפי מדהים שמתאים ככפפה לחלל האקוסטי בתא הנוסעים.

חבילת המצלמות כאן רחבה, עם שלל תמונות, זוויות והדמיות, לרבות מספר תלת מימדיות, מלפנים, מאחור, מהצדדים ומלמעלה ב-360 מעלות.   

עוד נמצא פה בין היתר חלון גג פנוראמי, ריפודי עור רך, הגה ספורטיבי קטום מצופה עור, מראות חיצוניות מתכווננות, מתכהות ומתקפלות בעלות זיכרונות וחימום, זיכרונות למושב הנהג, שליטה בהילוכים מההגה, חימום למושבים הקדמיים, מערכת בקרת אקלים בעלת 4 אזורים, דלת תא מטען חשמלית ללא מגע יד ומראה מרכזית מתכהה.

ברכב אפשרויות מרובות לחיבורי USB, פתח לכרטיס SD וחיבורי מצית. כמו כן ישנם כאן תאי אחסון רבים, כולל אחד עמוק במיוחד למטה ומשמאל להגה, יתכן שמטריה מתקפלת תתאים לשם בדיוק.

סעיף הבטיחות רחב גם הוא, עם 6 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית ובלימת חירום אוטונומית, בקרת תיקון אקטיבית לסטייה מנתיב, ניטור תנועה חוצה מלפנים ומאחור, זיהוי הולכי רגל וחיישני חניה מלפנים ומאחור.

מעבר למושב האחורי מגלה כי אכן המקום מצויד ב-3 חגורות בטיחות, גם אם המושב האמצעי מוגבה ולפניו תעלת הינע גבוהה ורחבה יחסית, כך שהמקום מיועד בעיקר לילד או לילדה.

ישיבה במושבים הצידיים מגלה כי מרווח הראש מצוין, כשכנראה רק היושבים שם המתנשאים לגובה של כ- 1.90 מ' או יותר, יפגשו בתקרת הרכב. מרווח הברכיים שם מצוין, בין היתר בזכות מרחק סרנים גדול של 2.93 מ'. עוד נמצא פה את המסך השולט על פעולת בקרת האקלים בשני האזורים מאחור, ימין ושמאל, הכוללת שליטה בטמפרטורה ובעוצמת המזגן. גם כאן ישנם 2 חיבורי USB ושקע למצת.

תא המטען אינו גבוה, בשל הסוללות שנמצאות מתחתיו, אך הוא רחב ועמוק מאד, והגישה אליו מעולה, בשל דלת תא המטען הגדולה. נפח תא המטען עומד על 380 ליטרים., הוא אולי לא פרקטי כתא מטען ב-SUV גדול כמו ה-Q7 למשל, אולם מלכתחילה לא נראה כי הרכב הזה נועד לשרת בהכרח את אותן המטרות ואת אותם קהלי היעד.

-----

עם היציאה החרישית מהחניה, אני מגלה שהסוללות של המנוע החשמלי טעונות במלואן, ומאפשרות טווח נסיעה בכוח החשמל בן 50 ק"מ. את החלק הראשון של מבחן הדרכים העברתי במצב מקסימום- חשמלי, אותו ניתן להגדיר בתפריט שבמסך הראשי, לצד מצב היברידי, בו שני המנועים עובדים במקביל או לסירוגין.

עם מיצוי "בנק 50 הקילומטרים החשמלי", שכלל יציאה מהעיר הסואנת אל עבר כביש בין עירוני, תוך שמירה על אופי מנהלתי ולא מאומץ של הנסיעה, גילה לי מחשב הדרך כי צרכתי בסה"כ 1.5 ליטרים של בנזין לכל 100 ק"מ, שהם בעצם 0.75 ל' לאותם 50 ק"מ של נהיגה.

אז כן, אם תקפידו להטעין לחלוטין את הסוללות החשמליות ב-A7 פלאג- אין שלכם, ותמצאו מקום להטעין אותן שוב במשך כשעתיים וחצי לפני הדרך חזרה, תוכלו להגיע מהבית בתל אביב לחתונה בחדרה ובחזרה, בעלות של 1.5 ליטרים בנזין, שהיא כ-10 שקלים, לצד כ-8 שקלים שעולים 2 מחזורי טעינה של הסוללות במלואן. מכאן, שעלות נסיעה של כ-100 ק"מ באופן רגוע וכשהסוללות טעונות, עומדת על פחות מ-20 שקלים.

---

כשהקצב עולה, וכשהסוללות נטענו מחדש, ניתן למתוח את שרירי 367 כוחות הסוס ששוכנים מתחת למכסה המנוע, בשילוב 2 המנועים. האחד בנזין, 2.0 ליטרים טורבו 4 צילינדרים, שמפיק 252 כ"ס ומומנט בן 37.7 קג"מ. השני חשמלי, שהספקו 105 קילוואט. המאמץ המשותף של המנועים מייצר מומנט בשרני עד מאד בן 51 קג"מ, וזה מורגש ביכולת הרכב "להדביק את נוסעיו למושביהם" בהאצה בריאה, מהמקום או תוך כדי תנועה.

אל צמד המנועים משודכת תיבת S Tronic, שפעולתה חלקה כמשי, תוך שהיא עוברת בין 7 יחסי ההעברה הקדמיים שלה כמעט מבלי שנרגיש.

ההנעה היא כפולה אלקטרונית, עם מקסימום 50 אחוזים מהכוח שעובר לציר האחורי, ובהאצה חזקה הרכב יוצא מהמקום במהירות, מבלי לאבד זמן ואנרגיה הכרוכים בסחרור גלגלים במקום.

ההאצה למאה קמ"ש אורכת 5.7 שניות מהירות, כאילו שלא מדובר כאן ברכב שאורכו 4.97 מ', רוחבו 1.91 מ' ושמשקלו העצמי עומד על 2.14 טונות.    

---

כאן ראוי לציין משהו חשוב. רבים סבורים כי הפופולריות של רכבי הפנאי הגדולים והמפוארים תבוא, בסופו של דבר, על חשבונם של רכבי השרד/ פאר.

רבים יגידו שהישיבה הגבוהה, המרחב הפנימי הגדול ותא המטען העצום עדיפים תמיד על רכבים נמוכים יותר ומרווחים פחות. אז כן, יש להם יתרונות פרקטיים, אך לא כרכב לנהג.

כשנוהגים ב-A7 מבינים שרכב גבוה, ספורטיבי ככל שיהיה, לא יוכל להחליף חוויית נהיגה ברכב נמוך, בו מרכז הכובד קרוב יותר לכביש, ההנעה הכפולה לא נועדה לנהיגת שטח, אלא לשם הנאה כפולה של הנהג בעיקר, כשבנהיגה דינאמית, בה השלדה עובדת ומעבירה משקל מצד לצד, התועלות הן אחרות לגמרי.

בעת שמתלי הספורט ב-A7 עובדים נהדר, ומשנים את אופי המרכב, ההגה והתנהלות הגיר בהתאם לתוכנית הנהיגה הנבחרת, בין חסכונית לדינאמית, כפתורי ההילוכים שעל ההגה מדלגים בין ההילוכים הלוך ושוב, הרכב כאילו מתכווץ והופך לעוטף נהג, חוויית הנהיגה חושית כמעט, במיוחד כשיש 367 כ"ס זמינים ומזמינים, מתחת לרגל ימין.

---

כשהשבתי את המפתחות, צריכת הדלק הממוצעת שכללה גם את החלק הראשון של המבחן, החשמלי והמנומס, עמדה על 9.2 ליטרים לכל 100 ק"מ, שהם כ- 10.7 ק"מ לליטר.

נהיגה ללא טעינה כלל, ששילבה שיוט נינוח לצד קטעי נהיגה דינאמית, הראו 11.8 ליטרים למאה ק"מ, שהם כ-8.5 ק"מ לליטר.

מכאן, שהמנעד שבין 8.5 ועד ל- 66.6 ק"מ לליטר תלוי באופי הנהיגה, אך בעיקר באופי השימוש.

מי שמטעין את רכבו מדי לילה, ועיקר שימושיו עירוניים או בין עירוניים קצרים יחסית ונינוחים, יכול למצוא עצמו עומד בתחנת הדלק, תוך שהוא מנסה להיזכר מתי בילה שם בפעם האחרונה.

מאידך, הבעלים שלא יקפיד להטעין את הרכב, או שנסיעותיו ארוכות ושרובן נשענות על מנוע הבנזין, יקבל צריכת דלק ממוצעת סבירה לסגמנט, אך לא פנומנלית כמו זו הטמונה באופציה הראשונה.

---        

אאודי A7 55 TFSIe נותנת תמורה מעולה במישורים רבים.

היא נראית קרבית לעילא ומסובבת ראשים סדרתית. היא מאובזרת מאד וכוללת בתוכה את פסגת הטכנולוגיה, המגובה בתצוגה כללית מרהיבה ומזמינה מאד. היא בטיחותית וידידותית למשתמש ולסביבה, עם אופציית צריכת דלק נמוכה עד מאד.

אז נכון שהבגאז' שלה לא פרקטי במונחים משפחתיים. ונכון שמאחור שלושה מבוגרים לא ישמחו לשבת זה לצד זה לאורך זמן רב , אך בבדיקת קהל היעד שלה, שלא מחפש בה את "הרכב הגדול של המשפחה", אלא רכב בו ייהנה מתחושת היוקרה, מיכולות ניהוג מעולות ומהנות, ממכונת שיוט מהירה וחכמה ושאין לו בעיה בכך שרכישת ה-A7 הזו תשאיר לו עודף לא ממש גדול מחצי מיליון שקלים, עבורו זו בהחלט אופציה מעולה ומתאימה.