יונדאי וניו - מבחן דרכים

יונדאי וניו - מבחן דרכים
צילום: טל אבן

יונדאי השיקו לפני שבועות מספר את הוניו, האח הקטן והצעיר במשפחת רכבי הפנאי של היצרן. יצאנו לבחון אותו ולגלות מהו שטח המחייה המועדף עליו, וחזרנו עם התשובות.

טל אבן | 29/06/20

אוקיינוס רכבי הפנאי הקטנים כבר מזמן אינו כחול. שוחים בו דגמים מצודדים, מי יותר ומי פחות, בעלי מערכות בטיחות ופינוקי אבזור מבית, ברמה כזו או אחרת, ובעלי תמחור שנע על סקאלה שבין 110 ועד לכ-145 אלף שקלים, כשכולם באים להילחם על כיסו ועל ליבו של קהל היעד, הכולל בעיקר משפחות צעירות, בני גיל הזהב או כמו בממשלה, "רכב מחליף/ מספר 2" בבית.

אל מציאות לא פשוטה זו מושק הוניו, כשנטל הוכחת הבידול והיתרון היחסי על פני מתחריו הישירים, כמו קיה סטוניק וסיאט ארונה, מוטלת על כתפיו הגבוהות.

-----

למבחן התייצב לו וניו באדום- כתום בוהק. חזית הרכב מאד מרשימה ומעוצבת, ונראית שייכת לקטגוריית רכב גבוהה יותר; גריל ענק עם אלמנטים עטויים בכרום בוהק (בשתי הגרסאות הגבוהות), פנסי דרך במסגרות מעוצבות, כשמעליהם פנסי לד צרים וקווי מכסה מנוע מפוסלים, יוצרים מראה כוחני ויוקרתי למדי.

חזית הרכב, בעיקר שבכת הגריל העצומה והפנסים המלוכסנים, הזכירה לי אפילו במשהו את האינפיניטי FX35, שנראה לראשונה בארץ לפני כ-15 שנים, וניחן במראה ספורטיבי למדי ומובחן מרכבי הפנאי הקובייתיים ברובם של אותם ימים.       

רכב המבחן הגיע ברמת הגימור האמצעית, premium (117,900 ₪), וזה אומר שחל כאן ויתור על צביעה דו-גונית (גג שחור או לבן, תלוי בצבע המרכב), המגיעה רק בגרסה הבכירה, supreme (122,900 ₪) ועל מראות צד בצבע הגג, משחק צבעים שמוסיף אף יותר למראהו הנאה של הרכב.

מהפרופיל ניכר כי לרכב פרופורציות טובות, עם חישוקים קלים (17"), מעין "תפיחות" בדלתות הרכב ומעל לבתי הגלגלים, שמייצרות עניין עיצובי, קורת A דקה במיוחד וקורת C משתפלת לאחור, בשילוב הספוילר שמעטר את הדלת החמישית. פסי אורך כסופים על הגג ואנטנת "כריש" מוסיפים למראה הקרבי.

פנסים קובייתיים עם חלוקת אורות אלכסונית מודרנית מאחור וכיתוב "VENUE" גדול ולבן בתוך מסגרת כסופה, חותמים את המראה הנאה של הרכב.

פנים הרכב מרשים אף הוא. זה מתחיל עם שילוב צבעים מעניין, משחק צבעים נאה בין כהה לבהיר במושבים (כאן מושבי בד, בד משולב עור סינטטי נמצא בגרסה הבכירה) ובדש בורד, מסך מולטימדיה מרכזי דמוי טאבלט "צף", א-לה מרצדס, וטקסטורות שונות ומחמיאות בחלקים שונים מסביב.

איכות ההרכבה טובה, כפי שמוכר לנו מרכבים אחרים של המותג, המושבים תומכים ומתגלים כנוחים, לאחר נסיעה ארוכה, הישיבה גבוהה ושלטת וכך גם תקרת הרכב. ההגה מצופה העור גדול וזקוף (מתכוונן לגובה ולעומק), מכיל כפתורים רבים ששולטים בבקרות השונות, בתפריטי מחשב הדרך, בטלפון ובמערכת השמע.

מערכת המולטימדיה בת 8" ברורה ואינטואיטיבית ברובה, מכילה קישוריות לאנדרואיד אוטו ולאפל קארפליי, מצלמת נסיעה לאחור ובלותוס'. מתחתיה כפתורים נוחים למעבר בין המדיות, הטלפון וכפתור עגול לכיבוי/ הדלקה/ ווליום גדול במיוחד ונוח לתפעול בזמן נהיגה.

מערכת בקרת האקלים מכילה 2 כפתורים עגולים גדולים, וביניהם מסך עגול נוסף, לחיווי עוצמה וטמפרטורה.

שקעי USB, שקע טעינה ותאי אחסון משלימים את הקונסולה המרכזית, לצד בורר מצבי נהיגה שכולל לא רק בחירה בין נהיגה במצב רגיל /  ספורטיבי או חסכוני, אלא גם כמה מצבי "שטח" מפתיעים, בעיקר ברכב בו ההנעה היא קדמית ולא כפולה, של חול, בוץ ושלג.

האבזור התקני כולל גם חיישני אורות, חיישני חניה אחוריים מקוריים ובקרת שיוט רגילה (אדפטיבית אינה קיימת בדגם).

בפתחי המיזוג לא תמצאו גלגל קטן חיצוני שפותח/סוגר את יציאת האוויר מאותו הפתח, כשהסטת התריס עד סופו שמאלה או ימינה (בהתאם למיקום), סוגרת את יציאת האוויר משם. פיצ'ר קטן וחכם.

יצוין, כי גרסת הכניסה המיועדת בעיקר לציי רכב, Inspire, שמחירה 109,900 ש"ח, נועלת חישוקים קטנים יותר (15", רוחב 185 במקום 215 מ"מ), נעדרת בקרת אקלים (מזגן מכאני במקום), וגם קיפול מראות חשמלי, פנסי איתות במראות, תאורת יום LED, תאורת עזר בפניה, בקרת שיוט ועיטורי כרום בשבכה הקדמית, כל אלה הקיימים בשתי רמות הגימור הגבוהות יותר.

מימדים

הוניו קצר באופן יחסי, גם ביחס לחלק ממתחריו. אורכו 4.04 מ', רוחבו 1.77 מ' ובסיס הגלגלים שלו עומד על 2.52 מ'. הדבר אכן מאפשר ישיבה נוחה ומרווחת מאד מלפנים, כשמאחור ניכר כי מרווח הברכיים אינו עצום, שני מבוגרים שישבו שם ודאי ירגישו בברכיהם את הרשתות המותקנות על גב המושבים הקדמיים, אולם 3 ילדים ישבו שם בנוחות, כל עוד לא מדובר בבוסטרים וכסאות תינוק לכל השלושה.

תא המטען של הוניו ממוצע בגודלו, עם 355 ל', אך מבנהו חכם, עם רצפה כפולה בה ניתן להנמיך את רצפת התא, וסף הטענה נמוך ונוח.

יחד עם זאת, שני קלפים חזקים מאד נמצאים באמתחתו של הוניו. האחד, נתון הגובה – הוניו מתנשא לגובה הנושק ל-1.6 מ', וזה גבוה מרוב מתחריו בסגמנט. התחושה ברכב אוורירית יותר, התקרה רחוקה מראשי הנוסעים ויחד עם קו חלונות לא גבוה, ישנה תחושה שלטת בנעשה סביב.

הקלף השני שמשחק לידיו הוא מרווח הגחון הנדיב שלו. עם לא פחות מ-19.5 ס"מ, לא פלא שהיצרן צייד את הרכב באפשרויות שליטה בנהיגה מחוץ לשולי האספלט, וגם אם לא נאתגר אותו בשבילי עפר, זה נהדר להתנהלות עירונית בה לא תרצו לשמוע את הגחון נאנח במפגשים עם מדרכות.  

מניעים

את מנוע ה-1.6 ליטרים האטמוספרי מעירים באמצעות מפתח ולא בכפתור (היצרן החליט מסיבותיו הוא, שאופציות הנעה ו/או כניסה ללא מפתח תעדרנה מכלל רמות הגימור והאבזור בוניו), המנוע הוא פיתוח חדש של יונדאי ואינו נשען על מנועי 1,600 קודמים ששירתו דגמים אחרים כמו האלנטרה.

הספקו 123 כוחות סוס המגיעים ב-6,300 סל"ד גבוהים. המומנט עומד על 15.7 קג"מ ואליו משודכת תיבת הילוכים רציפה, בה חלוקה המדמה 8 יחסי העברה קדמיים. הביצועים סבירים, עם 11.2 שניות מאפס למאה קמ"ש.

בתמרון עירוני, המנוע עובד חרישית ותיבת ההילוכים חלקה ונעימה עד מאד. ההגה קליל ורדיוס הסיבוב קטן מאד, עם 5.1 מ' בסה"כ. שיוט בין עירוני נינוח נעשה גם הוא באופן שקט, כשבעיקר רעשי רוח, כביש וגלגלים חודרים אל חלל הרכב.

סחיטת המצערת במעלה הררי, בעקיפה או בנהיגה נמרצת, הדורשים מהמנוע למתוח את שריריו, מעלים אל על את מחט הסל"ד ואיתה מגיע שאון רב מהמנוע. הגיר הרציף כאן אינו מרפה מהצד הגבוה של שעון הטורים, והדחיפה קדימה לינארית מדי, גם בסל"ד סופר גבוה, כשהרכב כאילו אומר לנהג, שאם ביצועים ספורטיביים ונהיגה דינאמית הם בראש מעייניו, שיפנה למחוזות אחרים.

מתלי הרכב מכוילים באופן קשוח מספיק כדי שלא לעורר רכינת יתר בסיבובים, עם זאת, הם סופגים באופן מרשים פגעי כבישים משובשים, מהמורות ובורות, כל עוד לא מדובר במקרים קשים במיוחד.

הרכב מצויד ב-6 כריות אוויר ובמספר מערכות בטיחות אקטיבית מקוריות, הכוללות בלימה אוטונומית במצבי חירום, לרבות זיהוי הולכי רגל, סיוע אקטיבי לשמירה על נתיב, שלפעולתה החדה לעיתים יש להתרגל, מעבר אוטומטי בין אור גבוה לנמוך וסייען לשמירת ערנות הנהג (עם מד במחשב הדרך הדיגיטלי).

למרות שצריכת הדלק בתנועה עירונית ובין עירונית נינוחה וללא מאמץ מיוחד היתה מובחנת מאד לטובה עם כ-17-18 ק"מ לליטר, בסיום המבחן, שכלל מגוון רחב יותר של סוגי נהיגה וכבישים, צריכת הדלק הממוצעת היתה 12.8 ק"מ לכל ליטר בנזין.

---

הוניו הוא אולי האח הקטן של משפחת רכבי הפנאי של יונדאי,  אך הוא מגיע עם הרבה סטייל.

עיצובו יפה ומרשים, כזה שמצליח לסובב ראשים, משימה לא פשוטה לאור גודש דגמי הרכב החדשים הנעים על הכבישים, וככל שהקילומטראז' בו נצבר, הוא צועק החוצה שלא נועד להיות חיה תוקפת סיבובים או כזו שמזנקת קדימה בכל האצה.

הוניו מככב בסביבה עירונית, או בשיוט נינוח. מימדיו נוחים מאד לתמרון עירוני ולחניה, בשל מרכב קצר יחסית, גובה המרכב ומרווח הגחון נוחים מאד לשימוש הנהג והנוסעים, צריכת הדלק שלו מעולה בנהיגה רגועה וביצועי המנוע יספקו ויותר מכך נהגים מתונים.

תוסיפו לכך את מערכות הבטיחות התקניות, ההשתייכות למותג הפופולרי ביותר בישראל והנה לכם מתכון לביקוש ערני בקרב קהל הרוכשים.