מבחן דרכים GAC GE3

מבחן דרכים GAC GE3
הפתק מתוך עוגיית המזל בסוכנות GAC, מגלה את חזון החברה:"בקרוב יהיה לך רכב חשמלי". צילומים: טל אבן

ימי קורונה באוויר, תרתי משמע, העולם הקפיא את מרבית כלכלותיו ולצד הקורבנות שגבה הנגיף, הציבור נכנס לסטרס כלכלי שתיקונו ייקח לא מעט זמן. אנשים נעשים מחושבים יותר, מהדקים את החגורה היכן שניתן, כשאחד מסעיפי ההוצאה הכואבים, במיוחד בימי סגר שם הרכב עומד ללא שימוש, הוא סעיף אחזקת הרכב. כלי רכב חשמליים באים ממקום ירוק של שמירה על הסביבה וחיבוק עצים, נסיעה חרישית, התרת התלות בנפט ובדלקים על סוגיהם וגם הוזלת האחזקה; טעינת הסוללות ברכב עדיין זולה משמעותית מתדלוקו, האחזקה פשוטה יותר בהיעדרם של מכלולים יקרים המאפיינים כלי רכב המונעים על ידי מנועי בעירה פנימית, וכן, בעיתוי הנוכחי היתרונות הללו עשויים לעמוד לרשות כלי הרכב החשמליים יותר מתמיד, כמעין מכת חשמל שבאה להציל את גוף הכלכלה שנכנס לסטרס.

טל אבן | 11/05/20

חברת GAC הסינית החלה לשווק בישראל את ה- GE3לפני מספר חודשים, באמצעות חברת אוריון מוביליטי, מקבוצת יוניון מוטורס.

החברה, קונגלומרט סיני גדול שהוקם לפני כ- 65 שנים, מהווה אחת מ-5 חברות הרכב הסיניות הגדולות ביותר. החברה מייצרת לטובת השוק הסיני מכוניות עבור מותגי רכב נחשבים כהונדה, מיצובישי וטויוטה.

השימוש באותיות ובמספרים בשם הדגם GE3 זכיר אולי פחות משם דגם סטנדרטי, אך נפוץ אצל חלק מהיצרנים (שלושת המותגים הגרמניים היוקרתיים למשל), ואולי אפילו נותן קריצה עתידנית, כפי ש- E3PO  או  R2D2עשו בסדרת סרטי מלחמת הכוכבים.

לתחילת פעילות המותג בארץ, בחר היבואן בדגם ה- GE3 בלבד, בגרסתו הכל-חשמלית, שמגיע ברמת גימור יחידה וגבוהה לכשלעצמה. מחיר הרכב עומד על 139,000 ₪. לקראת סוף השנה צפויים דגמים נוספים מבית המותג.

מדובר בקרוס-אובר בעל מראה מודרני למדי, עם "מוטיב משולשים" ששולט בעיצוב חלקים רבים ממנו: פנסי החזית (Full LED) והערפל, עיצוב הגריל הקדמי, אלמנטים עיצוביים בצידי הרכב וגם בפגוש האחורי וביחידות התאורה האחוריות.

מהצד ישנן קורות C ו- D המחוברות באופן ייחודי, הגם שבהיעדר חלון קטן ביניהן נראה מעט מגושם, חישוקי 18" נאים ושימוש נרחב בניקל לאורך קו החלונות, בחצאיות הצד, בידיות הדלתות ובפסי האורך (האופציונליים) על הגג, המוסיפים למראה הרכב עניין ומראה יוקרתי.

בפנים הרכב איכות החומרים וההרכבה טובים לרוב, ובהחלט ניכר מאמץ להקנות מראה יוקרתי, דרך מושבי עור וחיפויי עור על ההגה, בדש-בורד ובדלתות, חלון גג (מעט קטן), חוגה השולטת על תפעול הגיר ועוד. התחושה שמתקבלת נעימה למדי, וכשלומדים את שאר אביזרי הנוחות התקניים ברכב, כמו חימום מושבים קדמיים, מושב נהג המתכוונן חשמלית, חיישני גשם ותאורה, מראות צד מתקפלות, מסך מולטימדיה 8" הכולל וויז, רדיו אינטרנטי ומצלמות 360, בקרת אקלים עם פתחים אל המושב מאחור, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד וכניסה + הנעה ללא מפתח, התחושה היא שיושבים ברכב השייך לסגמנט גבוה יותר.

מאידך, תא הנוסעים אינו חף מכמה עניינים שניתן היה לעשות אחרת, כמו הגה שמתכוונן רק לגובה ולא לעומק ומשטח טעינת נייד אלחוטי שאינו רחב דיו עבור מכשירים גדולים (ודי נפוצים).

מחשב הדרך כולל צג בן 3.5", וכולל אינפורמציה חיונית יותר (טווח נסיעה) או פחות (טמפרטורת הצמיגים). כשקובעים את טווח הנסיעה שנותר בתור המסך הנבחר, יש להתרגל לכך, שכן ברכבים "רגילים" רבים, במיקום המספר שמציין את מהירות הנסיעה בקמ"ש, מסומן כאן טווח הנסיעה שנותר. לעיתים בהלה רגעית עקב "מהירות פלילית בעליל" מתחלפת באנחת רווחה וחיוך שבעצם מדובר בטווח של כ-200 ק"מ שנותר בסוללות, ולא תנועה במהירות כפולה מן המותר.

     

מימדי הרכב החשובים ליושבים מאחור, רוחב (1.825 מ'), גובה (1.64 מ') ובסיס גלגלים (2.56 מ') סייעו לכך שגם מאחור לא נשמעו כל תלונות על מרחב שאינו מספק. 3 ילדים ישבו שם בנוחות רבה, תעלת ההינע במרכז אינה גבוהה באופן מציק, או שני ואפילו 3 מבוגרים יישבו שם בנוחות רבה, כשכאמור המושבים שם עוטים עור, יש לרשותם פתחי מיזוג וגם שקעי USB להטענה של מכשירים. למרות קורה אחורית עבה במיוחד, קו החלונות אינו גבוה יתר על המידה, והתחושה המתקבלת מאחור טובה. אורך הרכב עומד על 4.337 מ'.

תא המטען נדיב באופן יחסי לרכב חשמלי המצויד בסוללה גדולה בחלקו התחתון, עם 370 ל', יש בו שקע 12V ושני תאים קטנים בצדדיו, כשמתחת למגש נמצא גם גלגל חלופי, שנעדר לרוב מכלי רכב חשמליים.

------

מעירים את המנוע החשמלי משנתו, ומול הנהג מופיע טווח נסיעה בן 309 ק"מ, לאחר טעינה מלאה של הסוללה. כאן מגיע לידי ביטוי השינוי התפיסתי העיקרי של נהג הרכב החשמלי: הצורך בתכנון.

מדובר ברכב חשמלי בעל טווח נסיעה בין טעינות ארוך מרוב כלי הרכב החשמליים העממיים שהוצגו עד כה בישראל, לצד הרנו זואי המעודכן שזוכה לטווח דומה לפי תקנות WLTP.

מאידך, למרות שהרכב עובר ליד תחנות דלק ונוחר לעברן בבוז, הרי שאין מקום לטעויות, נדרש תכנון מדויק של הנסועה, נדרשת למידה גאוגרפית של הארץ לפי תחנות הטעינה הפזורות והפעלת שיקול דעת.

לא מדובר כאן ברכב בנזין שנתקע ללא דלק וקופצים לתחנה הקרובה על מנת להצטייד בג'ריקן המחלץ אותו הלאה, אם הסוללה כאן נגמרת, הרכב עומד ונדרש גרר, כל עוד אין פתרונות יעילים של טעינה ניידת.

ב-GE3 אין עדיין פתרון של טעינה מהירה, ונדרשות לא פחות מ-8 שעות על מנת לטעון את הסוללות כשהן מרוקנות. כל שעת טעינה מקנה לנהג עוד כ-35 ק"מ נסועה, כשבעצם הדבר מגדיר מחדש את המונח "35 קילומטרים לשעה". על כן, גם כשיש עמדת טעינה בבית, ואם יוצאים מהצפון דרומה למשל עם סוללות טעונות, הרי שנדרש תכנון היכן לעצור כדי לטעון מחדש, ולהמתין לא מעט זמן עד שהטעינה מאפשרת המשך תנועה.

אנשי היבואן יודעים לספר כי בקרוב יהיה פתרון לטעינה מהירה ברכב, לצד העובדה שהרוב המוחלט של תחנות הטעינה הפזורות ברחבי הארץ, אינן מציעות, נכון להיום, אפשרות של טעינה מהירה.

בשל כך, כל עוד לא מדובר בנסיעות משפחתיות ארוכות במיוחד במהלך סוף השבוע, ועיקר השימושים יתרכזו במרחקים עד כ-120 ק"מ מהבית (כדאי לקחת מרווח בטחון), לא נראה כי הנושא יהווה צוואר בקבוק או מגבלה ל-GE3.     

יוצאים לדרך

השקט שבתא הנוסעים מופר רק על ידי שריקה חרישית של המנוע החשמלי, ובהמשך נגלה גם מעט רעשי רוח וכביש, שאינם מפריעים בשום צורה, הם פשוט מוחשיים יותר ברכב חשמלי שמטבעו שקט ללא מנוע בעירה פנימית.

במסך המגע שמותקן כאן פגשנו בכלי רכב אחרים השייכים לקבוצת יוניון, והנדסת האנוש שלו טובה בכללותה, למרות שתפקודה מעט איטי לעיתים. מצלמת הרוורס ו-360 יעילות, הגם שהתמונה אינה חדה דיה לעיתים, במיוחד מול השמש. 

    

המנוע החשמלי מפיק 177 כ"ס מכובדים ומומנט בן 29.5 קג"מ, מה שנותן לרכב, שמשקלו העצמי 1,648 ק"ג, תחושה זריזה למדי. נתון של 8.6 שניות למאה קמ"ש מחזקים את התחושה שהרכב פשוט מגיב ומאיץ באופן משכנע למדי.

לרכב יש מצבי ECO, המייצרים בלימת מנוע וטעינה רגנרטיבית בעוצמות שונות, כשבמצב i-pedal הבלימה מוחשית עם הרפיה מדוושת התאוצה, והדבר מפחית משמעותית את הצורך בשימוש בדוושת הבלם. גם לעניין זה יש צורך בהסתגלות, כשהאסוציאציה הראשונית, שעלולה לבלבל, היא שמתבצעת האטה עקב פעולה של בקרת שיוט אדפטיבית, הנעדרת, כמו שאר מערכות בטיחות אקטיביות, מהרכב. (כן קיימת בקרת שיוט רגילה).

סעיף הבטיחות שמגיע כאן כולל 5 כוכבי בטיחות במבחני C Ncap הסיניים, 6 כריות אוויר, לצד התקנה מקומית של מוביל איי.

הבולמים ברכב מתגלים כטובים כל עוד מדובר בשיוט בין עירוני, ומעט נוקשים יתר על המידה בנהיגה עירונית, שם פוגשים בפגעי כביש ובפסי האטה.

התנהגות הרכב מקנה ביטחון ומאד צפויה, כל עוד זוכרים כי מדובר בקרוס-אובר משפחתי ללא יומרות ספורטיביות, וכל עוד לא מנסים לבדוק עם השלדה את מה שלא נועדה מלכתחילה לעשות.

כשהשבנו את מפתחות הרכב, נוכחנו לגלות כי אמנם הטווח בנסיעת המבחן בין טעינות עמד על כ-280 ק"מ, אולם תנאי המבחן היו נמרצים ומאומצים בחלקם, כך שבנהיגה מתונה וללא בחינה לפרקים של יכולות המנוע, ניכר כי ניתן לאמת את נתון הטווח שחוצה את קו ה-300 ק"מ בין טעינות, המוצהרים כל ידי היצרן.

----

GAC החלה את דרכה בארץ בעיתוי קורונה, עיתוי בו לקוחות מחפשים כיצד ניתן לחסוך בהוצאות תפעוליות ובאחזקת רכב; טעינה חשמלית זולה לעומת תדלוק, אבזור עשיר, ביצועי מנוע זריזים ומרכב מרווח עשויים לעמוד לזכותה.

מאידך, אי תמיכה בטעינה מהירה והעדרן של מערכות בטיחות אקטיביות תקניות יתכן ויהוו מכשול, במיוחד כשיש מעבר לפינה מתחרה מבית MG שאינה סובלת מכך.

אולם, אם אכן 2 נושאים אלה יטופלו במהרה, לצד היתרונות ברכב שצוינו, ומעל לכל היכולת לייצר טווח ריאלי מכובד בין טעינות, כשהיבואן מגבה את הרכישה באחריות מורחבת על הסוללה (8 שנים או 150 אלף ק"מ), הבטחת קניה חוזרת בתנאים נוחים, פתרונות טרייד-אין הוגנים בעתיד ומתן חבילות טיפולים במחירים משתלמים, ה-GE3 יכולה לזכות בעדנה בשוק המקומי.