קופרה לאון VZ במבחן דרכים
הקופרה לאון VZ קיבלה עדכוני עיצוב ושדרוג בתא הנוסעים, תוך שהיא שומרת על איזון נכון בין פרקטיות ונוחות, לביצועים ויכולות של הוט האץ' אמיתית. לקחנו אותה לכבישים המפותלים של הדרום, רגע לפני שאפקט התהודה של מנוע הרועם בין ההרים- ייהפך סופית להיות רק ערך בויקיפדיה.
קופרה לאון VZ – רקע
קופרה נולדה בשנת 1996, כחטיבת הביצועים של סיאט. אחרי שהושקה מחדש בשנת 2018 כמותג עצמאי לחלוטין, החלה קופרה לשווק את גרסתה לדגם האטקה של סיאט. בהמשך נולד, ב-2020, הדגם הראשון תחת כנפי קופרה – הפורמנטור, ובהמשך – הדגם החשמלי הראשון של המותג – בורן. ב-2023 נחשף הדגם החשמלי השני של החברה - טווסקאן.
דגמי הפורמנטור ומאוחר יותר – גם הלאון, קיבלו לצד גרסת השרירים גם גרסאות בעלות מנועי 1.5 ל', להן יכולות וביצועים דומים לדגמי סיאט המקבילים, רק שעבור מותג הנחושת, עיצוב קשוח יותר ושדרוג בתא הנוסעים, נדרשתם לשלם פרמיה נוספת לא מבוטלת, ביחס למקבילה העממית מבית סיאט.
אלא שכאן במבחן מדובר בגרסה החמה של הקופרה לאון, ה- VZ, זו שגם מגבה את המראה הספורטיבי בביצועים תואמים.
--
סיאט לאון הושקה בשנת 1999, והדור הרביעי שעליו מבוסס העדכון של הדגם הנוכחי – יצא לכבישי העולם בשנת 2020, ובעקבותיו גם הקופרה לאון. את דגם הקופרה לאון הנוכחי משרתת אותה פלטפורמת MQB, המוכרת לנו מדגמים רבים נוספים מבית סקודה, פולקסוואגן ואאודי.
לצד מכלולים מחוזקים שנועדו לטפל בעדרי הסוסים שנוספו ובמומנט המשופר, כפי שיתואר בהמשך, קופרה לאון הספורטיבית נמוכה יותר במרווח הגחון ב-2 -2.5 ס"מ לעומת סיאט התאומה, כדי להשיג מרכז כובד נמוך יותר.
קופרה לאון VZ – עיצוב חיצוני, מימדים
חזית הלאון עודכנה לפי הקווים החדשים שאימצה החברה, בעיקר בדגם הטוואסקן החשמלי החדש, שייבחן כאן בקרוב.
צבע האפור-בז' שנבחר עבור רכב ההדגמה מחמיא לו, במיוחד כשהוא מחזיר צבע מוזהב מקרני השמש;
בחזית פנסי פול לד מרהיבים, בנויים ממשולשי לד קטנים, אף מחודד ובולט, מתחתיו גריל גדול ממנו מציץ הרדיאטור הגדול, שצריך לצנן לא מעט סוסים הדוהרים בלהט. הפגוש קיבל עיצוב אגרסיבי וספורטיבי למראה, ומשובצים בו פנסי ערפל. על מכסה המנוע קווי אורך נאים.
מהצד חישוקי 19" בגימור מוכסף ושחור, ובמרכזם סמלי הנחושת. הקורות דקות, קו חלונות הצד מתחיל ומסתיים כמשיכת מכחול שמצייר מעין מקבילית.
החצאיות בדלתות מודגשות בקו שחור מבריק המתכתב עם מראות הצד, ובחלק האחורי נמצא ספוילר גג.
מאחור פנסי פול לד המחוברים ביניהם בקו לד אדום, ובמרכזו הסמל – גם הוא מואר באדום בוהק.
בפגוש דיפיוזר דומיננטי למדי, הרבה יותר מארבע יציאות המפלט, שאמנם לא מוחבאות מתחת לפגוש, אך היציאות העגולות מגיעות בשחור, ומעט נטמעות במשטח הטרפזי השחור שמקיף אותן;
דווקא ברכב כמו קופרה VZ, או בכלל, בכל רכב ספורטיבי שעדיין משתמש באגזוזים, ובמיוחד כשמדובר ב-4 יציאות – הייתי מצפה ממעצבי הדגם לתת לכך ביטוי עוצמתי יותר בהופעה הקרבית של בדגם.
פתיחת דלת תא המטען, שלא באמצעות לחיצה על כפתור בשלט, מוסתרת באופן מעט תמוה בסמוך לפנס הימני, וגם אחרי שפתרתי עבורכם את החידה אודות מיקומו – עדיין נדרש למשש ולגלות את מיקומו מדי שימוש. פתרון מוזר ומעט מיותר.
מידות הקופרה המעודכנת זהות לאלה מהדור טרום העדכון, עם 4.4 מ' לאורך, 1.8 מ' לרוחב, 1.44 מ' לגובה ובסיס גלגלים באורך 2.68 מ';
מידות אלה נדיבות באופן יחסי לסגמנט, ורק לשם השוואה, הקופרה לאון ארוכה למעלה מ-10 ס"מ מגולף GTI, אולי המתחרה הישירה ביותר שלה במובנים רבים, רחבה בס"מ וגם בסיס הגלגלים ארוך מזה שבגולף בלא פחות מ-5 ס"מ חשובים, במיוחד ליושבים מאחור; רק במימד הגובה הקופרה מפסידה לעומתה, כשהיא נמוכה בס"מ בודד לעומת ההוט-האץ' האייקונית מבית.
מכל זווית הלאון בעלת יציבה נמוכה, רחבה ושרירית למדי. ככה צריכה להראות הוט האץ'.
קופרה לאון VZ – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש ואיכות חומרים
מושב הנהג בקופרה לאון VZ בולט בייחוד שלו, מחד, הוא מקפיד לשמר נוחות טובה לאורך קילומטרים ארוכים, ואכן, רבים מהם עברו תחת גלגלי הקופרה השרירית הזו בימי המבחן, מאידך, לשמש כמושבי באקט שלופתים אותך חזק גם בסיבובים, תוך כדי שאתה מגביר את הלחץ על הדוושה ובמקביל- את כוחות הג'י על השלדה.
מסך המולטימדיה צמח לכדי 12.9" (10" בעבר), מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי (10.25") רב מצבים ותצוגות, על ההגה הקטום כפתורים נוחים לתפעול, ביניהם 2 כפתורים עגולים - האחד כיבוי והנעה של המנוע, השני מטפל בתוכניות הנהיגה – שיוט, אינדיווידואלי, ספורט וקופרה – המצב הקיצוני ביותר.
בקונסולה המרכזית ידית הילוכים קטנה וקפיצית, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד ודווקא במקום הכי אינטואיטיבי לכפתור כיבוי והדלקה – נמצא כפתור עגול, לטובת נטרול בקרת המשיכה.
מסביב תאי אחסון פרקטיים ופתחי מיזוג מרכזיים הממוקמים נמוך מדי.
אחד השינויים המשמעותיים בתא הנוסעים בקופרה לאון החדשה הוא שיפור איכות החומרים, ואכן מדובר בתא איכותי מאד ומוקפד. המושבים עוטים זמש נעים בשילוב עם עור, משטחים נעימים למגע, גימור בגוון נחושת- קופרה בכל פינה, כולל התפרים מסביב.
חשוב לציין שהחומרים נותנים גם חשיבות לקיימות ולמחזור, וקיים שימוש בחומרים ממוחזרים בתא הנוסעים.
---
מאחור מרווח מצוין לשני מבוגרים, בסיס הגלגלים המוגדל עושה את שלו מבחינת מרווח לברכיים, המושב האמצעי מעט גבוה יותר, נוסע גבוה עלול לחכך את ראשו בתקרת הרכב, ומולו תעלת הינע גבוהה יחסית. ילד ירגיש כאן בנוח. מבוגר שלישי- פחות, וגם אלו שלצדדיו.
יש כאן אזור אקלים נוסף עם שליטה בטמפרטורה, אך לא בעוצמת המיזוג, וגם שני שקעי טעינה למכשירים ניידים.
מכאן מבחינים במבנה המושבים הקדמיים, בהם משענת הראש מחוברת למושב עצמו, ועדיין יש פתח בצורת משושה ביניהם, מוטיב חוזר ברכבי קופרה – בפתחי המיזוג בדש בורד, באזור הכפתורים שעל ההגה, ואפילו במסגרת יחידת כפתורי הטאץ' לתאורה החיצונית.
---
תא המטען, שכאמור נפתח חיצונית באמצעות כפתור חבוי שהוא בגדר "למבינים בלבד", הוא בנפח 380 ליטרים, מרווח באופן יחסי לסגמנט, המפתח רחב אך הסף מעט גבוה מדי. מתחת לרצפתו גלגל חלופי זמני.
קופרה לאון VZ – אבזור, מחיר
קופרה לאון משווקת בארץ בשתי תצורות – 1.5 ל' או VZ , ולכל אחת מהן רמת גימור אחת ויחידה.
כבר בדגם המנוע הצנוע (189,900 ₪) תקבלו, בנוסף למה שכבר צוין, חלון גג עם הצללה לא אטומה, איתות דינאמי, ממשק אלחוטי לאנדרואיד ולאפל, משטח טעינה אלחוטית לנייד, כניסה ללא מפתח, חימום להגה ותאורת אווירה.
גרסת ה-VZ שמחירה 264,400 ₪, מוסיפה לקיט הסטנדרטי מתלים אדפטיביים, מערכת סאונד מבית Sennheiser הכוללת 10 רמקולים, מושב נהג עם כיוונון חשמלי וזיכרונות, וחימום למושבים הקדמיים.
בגרסת ה-1.5 ישנה אופציה לכך שתמורת 15 אלפי שקלים נוספים, תקבלו את "חבילת קאררה", המוסיפה את חישוקי ה-19" של ה-VZ (במקום 18"), מתלים אדפטיביים ואת מערכת השמע המשודרגת, מה שמקרב את האבזור בגרסת הכניסה המשודרגת לזו הסטנדרטית של ה-VZ.
יחד עם זאת, מייד נראה שהסיפור של ה-VZ רחוק מלהסתכם באבזור, הרי רק בשביל מושב נהג מתכוונן חשמלית לא באמת משקיעים 60 אלף שקלים נוספים.
קופרה לאון VZ – בטיחות
שתי גרסאות הקופרה לאון זוכות לציון בטיחות 7 מתוך 8, יש בהן 10 כריות אוויר, בלימת חירום גם בפני הולכי רגל ורכב דו גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב ומרכוז, וניטור רכב בשטח מת, לרבות מניעה מהתנגשות ושימוש חכם לשם כך בפסי תאורת האווירה שעל הדלתות הקדמיות.
בנוסף, יש כאן זיהוי תמרורים, בקרת ערנות נהג, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, מניעת פתיחת דלת בעת תנועה חולפת ועוד.
הקופרה לאון מצוידת בחיישנים קדמיים ואחוריים לצד מצלמת רוורס יעילה ובסייען חנייה.
קופרה לאון VZ – מנוע, צריכת דלק
מנוע גרסת ה-VZ בנפח 2 ליטרים מוגדש, הספקו כפול מאחיו הקטן, ומונה 300 סוסים ומומנט בן 40.8 קג"מ. הסוסים והמומנט הבשרני זורמים אל הגלגלים הקדמיים, דרך תיבת הילוכים רובוטית DSG בת 7 מהירויות קדמיות.
הביצועים ב-VZ מדברים על 5.7 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, כל הדרך ל-250 קמ"ש מירביים, מוגבלים אלקטרונית.
צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת עומדת על 13 ק"מ לליטר. בפועל, כמובן שיש השפעה מכרעת, במיוחד ברכב כמו ה-VZ, לסגנון הנהיגה ולתוואי הדרך, על כן נמדדו כ- 8- 8 וחצי ק"מ לליטר במקטעים היותר מאומצים, ומעל ל-11 ק"מ לליטר בשיוט נינוח.
בפועל, מאות רבות של קילומטרים, רובם בשיוט רגוע, מקצתם בכבישים מפותלים ותובעניים במעלה הררי קשוח, ואחרים תוך זחילה עירונית בפקקים – הניבו ממוצע של 10.8 ק"מ לליטר.
קופרה לאון VZ – נוסעים
לחיצה על כפתור ההנעה שעל ההגה מעוררת את המנוע שקולו עמוק, במיוחד בחניון עם תהודה מהקירות מסביב. מושבי הבאקט נוחים ומכניסים לאווירה קרבית.
בעיר מומלץ לדבוק במצב קומפורט, כאן המתלים מעבירים את הנוסעים באופן רך יחסית מעל לשברי כביש ופסי האטה. פעולת הבלמים מיידית ונושכת. יציאה מהמקום מלווה בהשהיה קלילה ואז הדחף בגב נעים. קל לתמרן את ה-VZ בחניות, בסמטאות, בעיר הצפופה.
מסך האינפוטיינמנט כולל כמה קיצורי דרך יעילים, עדיין, משיכות האצבע לתפעול בקרת האקלים והווליום נוחים הרבה פחות מכפתורי גלגל פשוטים.
יש כאן לא מעט תפריטי משנה מסיחי דעת ומושכי עיניים מהכביש, אך הגרפיקה טובה והצבעים מרהיבים, ואחרי לימוד קצר קל לתפעל את הפעולות הנדרשות במהירות.
---
בהאצה חזקה מורגש הקושי של צמד הצמיגים הרחבים (235 מ"מ) הקדמיים של הנקוק לטפל ב-300 סוסים ובמעל ל-40 קג"מ, והם יסחררו עצמם לדעת תחת לחיצה הגונה על הדוושה, ובמיוחד בכבישים חלקים וחמים;
יחד עם זאת, קל ללמוד לתזמן את הלחיצה ואת הכוח ולייעל אותם, על מנת שהכוח יוכל לרדת לכביש באופן אופטימלי, וכדי שבלוח המחוונים לא תהבהב בהיסטריה נורת בקרת המשיכה בהילוך הראשון, השני וגם בשלישי, לא בדקתי מעבר, גם כי אין בכך טעם, וגם כי רכב ללא אחיזה אמיתית במהירות גבוהה- זה כבר מסוכן.
אז כן, כדי להשיג 5.7 שניות במיאוץ הקלאסי, חייבים להיות מיומנים ומדויקים עם העומס על הדוושה.
---
מחוץ לעיר נוכח רחש מהרוח וגם מהצמיגים הרחבים בעת שיוט, וגם כאן – מומלץ לנוע במוד קומפורט; במצב נהיגה אינדיווידואלי, ניתן להבחין בבחירה בין 15 רמות קושי של המתלים וגם במהירות תגובת ההגה.
יחד עם זאת, השיוט נינוח למדי, נוח, ושקט יחסית ברוב המקרים. עקיפה ספונטנית מתבצעת בנקל, גם מבלי לעבור לתוכניות נהיגה קיצוניות. יש כאן שפע של כוח זמין בכל מהירות ועבור כל מטלה.
---
בכביש המפותל וההררי מתחיל הכיף האמיתי שבנהיגה בכל הוט-האץ', ואכן, ה-VZ מספק מנות גדושות של אדרנלין, בדומה לאלה שהנפיקה הגולף GTI, שנבחנה כאן לאחרונה.
ל-VZ יתרון של 35 סוסים על פני הגולף, והפרש זניח בתאוצה (0.2 שניות), לשתיהן הנעה קדמית ושלדה דומה מבית MQB evo. שתיהן עונות על ההגדרה הוט האץ' ממריצת דם.
מצב קופרה דואג להקשחת מתלים לטובת זוויות גלגול אפסיות, הגברת התגובתיות של ההגה והדוושה, וחדוות הורדת ההילוכים התכופה. יחד איתה מגיעה באופן טבעי נסיעה נוקשה יחסית וקופצנית.
מעבר לכך, מוד קופרה דואג גם לשנות את הסאונד; זה אמנם מסונתז ומגיע ישירות מהרמקולים, וכן, הוא רחוק מ"גרגור של V8" שמבטיח היצרן, אבל עדיין, זה עוזר להיכנס לאווירה הקרבית, גם אם אני נותן למחשבים ולרמקולים להתל בי לרגע.
בכבישים האלה אני נזכר למה אני אוהב מכוניות, למה אני אוהב אותן ספורטיביות, מה בעצם הופך את הרכב למהנה במיוחד, וכמה שהאצה מדהימה בקו ישר זה רק חלק קטן מהסיפור כולו.
ההגה ב-VZ מהיר וחד, במיוחד במצב נהיגה קופרה, מתקשר ובעל משקל נכון, הוא נופל לידיים באופן מדויק, וכן, כמה שהוא יודע להסתובב ולסובב.
הצמיגים בעלי אחיזה אדירה, ודיפרנציאל אלקטרוני חכם מסייע פה לטובת אחיזה שהיא פשוט פנומנלית. משקל עצמי של קצת יותר מ-1,400 ק"ג מאפשרים שינויי כיוון מהירים ומשחק מהנה של העברות משקל של השלדה המצוינת שכאן.
כפתורי ההילוכים שעל ההגה מאפרים לדלג ביניהם במהירות הברק, האגזוזים והמנוע בווליום גבוה. אטרף.
ספרו את זה לאותו נהג של רכב הפנאי החשמלי והשחור שם המנוע מייצר כמעט 500 סוסים, שניסה ליהנות מאותו הכביש יחד איתי; בהאצות בקו הישר הוא היה חזק, ולא שה-VZ הסתרך אחריו, להיפך. ואז - עם הסיבוב הראשון הוא כמעט שנעלם בתוך המראה הפנימית של הקופרה, והמרחק בינינו גדל ככל שנוספו עוד ועוד סיבובים ועיקולים.
את ה- SUV שלו, ששוקל כמעט 2.5 טונות, קשה לסובב. זה עניין של תנע ושל חוקי פיזיקה, לצד התנהגות של מערכת מתלים ושלדה, שכולם סוחבים על עצמם עוד מאות רבות של קילוגרמים- של סוללות ומשקל עצמי.
אכן זה מה שהופך רכב לספורטיבי. מתלים, הגה, בלמים, שלדה. לא רק סוסים ומומנט. ולצד כל אלה – מנוע ואגזוזים שיודעים לשיר כמו לוצ'אנו פבארוטי המנוח בבקשה.
קופרה לאון VZ – מסכמים
קופרה לאון VZ היא הוט האץ' אמיתית. יש לה את היכולת להעניק נוחות ופרקטיות בנהיגה יומיומית מפוהקת בפקקים לעבודה, ומאידך, את היכולת (הגבוהה) לשלוף ציפורניים כשהיא נקראת אל הכבישים הנכונים, ולאחוז בהם בדבקות, גם כשהקצב גבוה עד מאד.
הלאון מתהדרת בתא נוסעים מוקפד, איכותי ומאובזר, נוחות טובה לארבעה מבוגרים או ל- 2 מבוגרים ו-3 מתבגרים, ותא מטען סביר בגודלו, בטח לקבוצת הרכב אליה היא משתייכת.
הקופרה לאון עברה שדרוג בעיצוב החיצוני, וקיבלה חזית שנראית פשוט נהדר. היא בטיחותית מאד, והמנוע, בתיאום עם שלל המכלולים שתומכים בו, מזמר וזורח – במיוחד בטורים גבוהים ובכבישים המעוקלים.
בתור הוט-האץ', קבוצת רכבים שהפכה נדירה מדי בכבישנו, ובכבישי העולם, היא בעצם עומדת בעיקר מול ה-GTI של גולף. זו האחרונה נפלאה לכשלעצמה, רק שהקופרה לאון VZ מצליחה, במבחן המוצר, להתעלות אפילו מעליה, בזכות 35 כוחות סוס נוספים, 40 אלף שקלים פחות במחיר, וגם בזכות עיצוב חיצוני שבעיני מושך הרבה יותר.
מצד שני, אין לה את מורשת הקרב המפוארת של מלכת ההוט-האץ', זו שהמציאה את הז'אנר. וכאן אתם תחליטו מה להעדיף.
CUPRA LEON VZ
מחיר (₪) | 264,400 |
אורך (מ') | 4.398 |
רוחב (מ') | 1.799 |
גובה (מ') | 1.442 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.679 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,420 |
נפח תא מטען (ל') | 380 |
מרווח גחון (ס"מ) | 11.7 |
צריכת בנזין ממוצעת – ק"מ לליטר (מוצהר / מבחן) | 13 / 10.8 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 2,000 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים) | 4, טורבו |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 7, DSG קדמית |
הספק מנוע (כ"ס) | 300 |
מומנט (קג"מ) | 40.8 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 5.7 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 2 / 100,000 אחריות לשנה שלישית בתשלום של 1,000 ₪ |
קופרה לאון VZ – רקע
קופרה נולדה בשנת 1996, כחטיבת הביצועים של סיאט. אחרי שהושקה מחדש בשנת 2018 כמותג עצמאי לחלוטין, החלה קופרה לשווק את גרסתה לדגם האטקה של סיאט. בהמשך נולד, ב-2020, הדגם הראשון תחת כנפי קופרה – הפורמנטור, ובהמשך – הדגם החשמלי הראשון של המותג – בורן. ב-2023 נחשף הדגם החשמלי השני של החברה - טווסקאן.
דגמי הפורמנטור ומאוחר יותר – גם הלאון, קיבלו לצד גרסת השרירים גם גרסאות בעלות מנועי 1.5 ל', להן יכולות וביצועים דומים לדגמי סיאט המקבילים, רק שעבור מותג הנחושת, עיצוב קשוח יותר ושדרוג בתא הנוסעים, נדרשתם לשלם פרמיה נוספת לא מבוטלת, ביחס למקבילה העממית מבית סיאט.
אלא שכאן במבחן מדובר בגרסה החמה של הקופרה לאון, ה- VZ, זו שגם מגבה את המראה הספורטיבי בביצועים תואמים.
--
סיאט לאון הושקה בשנת 1999, והדור הרביעי שעליו מבוסס העדכון של הדגם הנוכחי – יצא לכבישי העולם בשנת 2020, ובעקבותיו גם הקופרה לאון. את דגם הקופרה לאון הנוכחי משרתת אותה פלטפורמת MQB, המוכרת לנו מדגמים רבים נוספים מבית סקודה, פולקסוואגן ואאודי.
לצד מכלולים מחוזקים שנועדו לטפל בעדרי הסוסים שנוספו ובמומנט המשופר, כפי שיתואר בהמשך, קופרה לאון הספורטיבית נמוכה יותר במרווח הגחון ב-2 -2.5 ס"מ לעומת סיאט התאומה, כדי להשיג מרכז כובד נמוך יותר.
קופרה לאון VZ – עיצוב חיצוני, מימדים
חזית הלאון עודכנה לפי הקווים החדשים שאימצה החברה, בעיקר בדגם הטוואסקן החשמלי החדש, שייבחן כאן בקרוב.
צבע האפור-בז' שנבחר עבור רכב ההדגמה מחמיא לו, במיוחד כשהוא מחזיר צבע מוזהב מקרני השמש;
בחזית פנסי פול לד מרהיבים, בנויים ממשולשי לד קטנים, אף מחודד ובולט, מתחתיו גריל גדול ממנו מציץ הרדיאטור הגדול, שצריך לצנן לא מעט סוסים הדוהרים בלהט. הפגוש קיבל עיצוב אגרסיבי וספורטיבי למראה, ומשובצים בו פנסי ערפל. על מכסה המנוע קווי אורך נאים.
מהצד חישוקי 19" בגימור מוכסף ושחור, ובמרכזם סמלי הנחושת. הקורות דקות, קו חלונות הצד מתחיל ומסתיים כמשיכת מכחול שמצייר מעין מקבילית.
החצאיות בדלתות מודגשות בקו שחור מבריק המתכתב עם מראות הצד, ובחלק האחורי נמצא ספוילר גג.
מאחור פנסי פול לד המחוברים ביניהם בקו לד אדום, ובמרכזו הסמל – גם הוא מואר באדום בוהק.
בפגוש דיפיוזר דומיננטי למדי, הרבה יותר מארבע יציאות המפלט, שאמנם לא מוחבאות מתחת לפגוש, אך היציאות העגולות מגיעות בשחור, ומעט נטמעות במשטח הטרפזי השחור שמקיף אותן;
דווקא ברכב כמו קופרה VZ, או בכלל, בכל רכב ספורטיבי שעדיין משתמש באגזוזים, ובמיוחד כשמדובר ב-4 יציאות – הייתי מצפה ממעצבי הדגם לתת לכך ביטוי עוצמתי יותר בהופעה הקרבית של בדגם.
פתיחת דלת תא המטען, שלא באמצעות לחיצה על כפתור בשלט, מוסתרת באופן מעט תמוה בסמוך לפנס הימני, וגם אחרי שפתרתי עבורכם את החידה אודות מיקומו – עדיין נדרש למשש ולגלות את מיקומו מדי שימוש. פתרון מוזר ומעט מיותר.
מידות הקופרה המעודכנת זהות לאלה מהדור טרום העדכון, עם 4.4 מ' לאורך, 1.8 מ' לרוחב, 1.44 מ' לגובה ובסיס גלגלים באורך 2.68 מ';
מידות אלה נדיבות באופן יחסי לסגמנט, ורק לשם השוואה, הקופרה לאון ארוכה למעלה מ-10 ס"מ מגולף GTI, אולי המתחרה הישירה ביותר שלה במובנים רבים, רחבה בס"מ וגם בסיס הגלגלים ארוך מזה שבגולף בלא פחות מ-5 ס"מ חשובים, במיוחד ליושבים מאחור; רק במימד הגובה הקופרה מפסידה לעומתה, כשהיא נמוכה בס"מ בודד לעומת ההוט-האץ' האייקונית מבית.
מכל זווית הלאון בעלת יציבה נמוכה, רחבה ושרירית למדי. ככה צריכה להראות הוט האץ'.
קופרה לאון VZ – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש ואיכות חומרים
מושב הנהג בקופרה לאון VZ בולט בייחוד שלו, מחד, הוא מקפיד לשמר נוחות טובה לאורך קילומטרים ארוכים, ואכן, רבים מהם עברו תחת גלגלי הקופרה השרירית הזו בימי המבחן, מאידך, לשמש כמושבי באקט שלופתים אותך חזק גם בסיבובים, תוך כדי שאתה מגביר את הלחץ על הדוושה ובמקביל- את כוחות הג'י על השלדה.
מסך המולטימדיה צמח לכדי 12.9" (10" בעבר), מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי (10.25") רב מצבים ותצוגות, על ההגה הקטום כפתורים נוחים לתפעול, ביניהם 2 כפתורים עגולים - האחד כיבוי והנעה של המנוע, השני מטפל בתוכניות הנהיגה – שיוט, אינדיווידואלי, ספורט וקופרה – המצב הקיצוני ביותר.
בקונסולה המרכזית ידית הילוכים קטנה וקפיצית, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד ודווקא במקום הכי אינטואיטיבי לכפתור כיבוי והדלקה – נמצא כפתור עגול, לטובת נטרול בקרת המשיכה.
מסביב תאי אחסון פרקטיים ופתחי מיזוג מרכזיים הממוקמים נמוך מדי.
אחד השינויים המשמעותיים בתא הנוסעים בקופרה לאון החדשה הוא שיפור איכות החומרים, ואכן מדובר בתא איכותי מאד ומוקפד. המושבים עוטים זמש נעים בשילוב עם עור, משטחים נעימים למגע, גימור בגוון נחושת- קופרה בכל פינה, כולל התפרים מסביב.
חשוב לציין שהחומרים נותנים גם חשיבות לקיימות ולמחזור, וקיים שימוש בחומרים ממוחזרים בתא הנוסעים.
---
מאחור מרווח מצוין לשני מבוגרים, בסיס הגלגלים המוגדל עושה את שלו מבחינת מרווח לברכיים, המושב האמצעי מעט גבוה יותר, נוסע גבוה עלול לחכך את ראשו בתקרת הרכב, ומולו תעלת הינע גבוהה יחסית. ילד ירגיש כאן בנוח. מבוגר שלישי- פחות, וגם אלו שלצדדיו.
יש כאן אזור אקלים נוסף עם שליטה בטמפרטורה, אך לא בעוצמת המיזוג, וגם שני שקעי טעינה למכשירים ניידים.
מכאן מבחינים במבנה המושבים הקדמיים, בהם משענת הראש מחוברת למושב עצמו, ועדיין יש פתח בצורת משושה ביניהם, מוטיב חוזר ברכבי קופרה – בפתחי המיזוג בדש בורד, באזור הכפתורים שעל ההגה, ואפילו במסגרת יחידת כפתורי הטאץ' לתאורה החיצונית.
---
תא המטען, שכאמור נפתח חיצונית באמצעות כפתור חבוי שהוא בגדר "למבינים בלבד", הוא בנפח 380 ליטרים, מרווח באופן יחסי לסגמנט, המפתח רחב אך הסף מעט גבוה מדי. מתחת לרצפתו גלגל חלופי זמני.
קופרה לאון VZ – אבזור, מחיר
קופרה לאון משווקת בארץ בשתי תצורות – 1.5 ל' או VZ , ולכל אחת מהן רמת גימור אחת ויחידה.
כבר בדגם המנוע הצנוע (189,900 ₪) תקבלו, בנוסף למה שכבר צוין, חלון גג עם הצללה לא אטומה, איתות דינאמי, ממשק אלחוטי לאנדרואיד ולאפל, משטח טעינה אלחוטית לנייד, כניסה ללא מפתח, חימום להגה ותאורת אווירה.
גרסת ה-VZ שמחירה 264,400 ₪, מוסיפה לקיט הסטנדרטי מתלים אדפטיביים, מערכת סאונד מבית Sennheiser הכוללת 10 רמקולים, מושב נהג עם כיוונון חשמלי וזיכרונות, וחימום למושבים הקדמיים.
בגרסת ה-1.5 ישנה אופציה לכך שתמורת 15 אלפי שקלים נוספים, תקבלו את "חבילת קאררה", המוסיפה את חישוקי ה-19" של ה-VZ (במקום 18"), מתלים אדפטיביים ואת מערכת השמע המשודרגת, מה שמקרב את האבזור בגרסת הכניסה המשודרגת לזו הסטנדרטית של ה-VZ.
יחד עם זאת, מייד נראה שהסיפור של ה-VZ רחוק מלהסתכם באבזור, הרי רק בשביל מושב נהג מתכוונן חשמלית לא באמת משקיעים 60 אלף שקלים נוספים.
קופרה לאון VZ – בטיחות
שתי גרסאות הקופרה לאון זוכות לציון בטיחות 7 מתוך 8, יש בהן 10 כריות אוויר, בלימת חירום גם בפני הולכי רגל ורכב דו גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב ומרכוז, וניטור רכב בשטח מת, לרבות מניעה מהתנגשות ושימוש חכם לשם כך בפסי תאורת האווירה שעל הדלתות הקדמיות.
בנוסף, יש כאן זיהוי תמרורים, בקרת ערנות נהג, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, מניעת פתיחת דלת בעת תנועה חולפת ועוד.
הקופרה לאון מצוידת בחיישנים קדמיים ואחוריים לצד מצלמת רוורס יעילה ובסייען חנייה.
קופרה לאון VZ – מנוע, צריכת דלק
מנוע גרסת ה-VZ בנפח 2 ליטרים מוגדש, הספקו כפול מאחיו הקטן, ומונה 300 סוסים ומומנט בן 40.8 קג"מ. הסוסים והמומנט הבשרני זורמים אל הגלגלים הקדמיים, דרך תיבת הילוכים רובוטית DSG בת 7 מהירויות קדמיות.
הביצועים ב-VZ מדברים על 5.7 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, כל הדרך ל-250 קמ"ש מירביים, מוגבלים אלקטרונית.
צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת עומדת על 13 ק"מ לליטר. בפועל, כמובן שיש השפעה מכרעת, במיוחד ברכב כמו ה-VZ, לסגנון הנהיגה ולתוואי הדרך, על כן נמדדו כ- 8- 8 וחצי ק"מ לליטר במקטעים היותר מאומצים, ומעל ל-11 ק"מ לליטר בשיוט נינוח.
בפועל, מאות רבות של קילומטרים, רובם בשיוט רגוע, מקצתם בכבישים מפותלים ותובעניים במעלה הררי קשוח, ואחרים תוך זחילה עירונית בפקקים – הניבו ממוצע של 10.8 ק"מ לליטר.
קופרה לאון VZ – נוסעים
לחיצה על כפתור ההנעה שעל ההגה מעוררת את המנוע שקולו עמוק, במיוחד בחניון עם תהודה מהקירות מסביב. מושבי הבאקט נוחים ומכניסים לאווירה קרבית.
בעיר מומלץ לדבוק במצב קומפורט, כאן המתלים מעבירים את הנוסעים באופן רך יחסית מעל לשברי כביש ופסי האטה. פעולת הבלמים מיידית ונושכת. יציאה מהמקום מלווה בהשהיה קלילה ואז הדחף בגב נעים. קל לתמרן את ה-VZ בחניות, בסמטאות, בעיר הצפופה.
מסך האינפוטיינמנט כולל כמה קיצורי דרך יעילים, עדיין, משיכות האצבע לתפעול בקרת האקלים והווליום נוחים הרבה פחות מכפתורי גלגל פשוטים.
יש כאן לא מעט תפריטי משנה מסיחי דעת ומושכי עיניים מהכביש, אך הגרפיקה טובה והצבעים מרהיבים, ואחרי לימוד קצר קל לתפעל את הפעולות הנדרשות במהירות.
---
בהאצה חזקה מורגש הקושי של צמד הצמיגים הרחבים (235 מ"מ) הקדמיים של הנקוק לטפל ב-300 סוסים ובמעל ל-40 קג"מ, והם יסחררו עצמם לדעת תחת לחיצה הגונה על הדוושה, ובמיוחד בכבישים חלקים וחמים;
יחד עם זאת, קל ללמוד לתזמן את הלחיצה ואת הכוח ולייעל אותם, על מנת שהכוח יוכל לרדת לכביש באופן אופטימלי, וכדי שבלוח המחוונים לא תהבהב בהיסטריה נורת בקרת המשיכה בהילוך הראשון, השני וגם בשלישי, לא בדקתי מעבר, גם כי אין בכך טעם, וגם כי רכב ללא אחיזה אמיתית במהירות גבוהה- זה כבר מסוכן.
אז כן, כדי להשיג 5.7 שניות במיאוץ הקלאסי, חייבים להיות מיומנים ומדויקים עם העומס על הדוושה.
---
מחוץ לעיר נוכח רחש מהרוח וגם מהצמיגים הרחבים בעת שיוט, וגם כאן – מומלץ לנוע במוד קומפורט; במצב נהיגה אינדיווידואלי, ניתן להבחין בבחירה בין 15 רמות קושי של המתלים וגם במהירות תגובת ההגה.
יחד עם זאת, השיוט נינוח למדי, נוח, ושקט יחסית ברוב המקרים. עקיפה ספונטנית מתבצעת בנקל, גם מבלי לעבור לתוכניות נהיגה קיצוניות. יש כאן שפע של כוח זמין בכל מהירות ועבור כל מטלה.
---
בכביש המפותל וההררי מתחיל הכיף האמיתי שבנהיגה בכל הוט-האץ', ואכן, ה-VZ מספק מנות גדושות של אדרנלין, בדומה לאלה שהנפיקה הגולף GTI, שנבחנה כאן לאחרונה.
ל-VZ יתרון של 35 סוסים על פני הגולף, והפרש זניח בתאוצה (0.2 שניות), לשתיהן הנעה קדמית ושלדה דומה מבית MQB evo. שתיהן עונות על ההגדרה הוט האץ' ממריצת דם.
מצב קופרה דואג להקשחת מתלים לטובת זוויות גלגול אפסיות, הגברת התגובתיות של ההגה והדוושה, וחדוות הורדת ההילוכים התכופה. יחד איתה מגיעה באופן טבעי נסיעה נוקשה יחסית וקופצנית.
מעבר לכך, מוד קופרה דואג גם לשנות את הסאונד; זה אמנם מסונתז ומגיע ישירות מהרמקולים, וכן, הוא רחוק מ"גרגור של V8" שמבטיח היצרן, אבל עדיין, זה עוזר להיכנס לאווירה הקרבית, גם אם אני נותן למחשבים ולרמקולים להתל בי לרגע.
בכבישים האלה אני נזכר למה אני אוהב מכוניות, למה אני אוהב אותן ספורטיביות, מה בעצם הופך את הרכב למהנה במיוחד, וכמה שהאצה מדהימה בקו ישר זה רק חלק קטן מהסיפור כולו.
ההגה ב-VZ מהיר וחד, במיוחד במצב נהיגה קופרה, מתקשר ובעל משקל נכון, הוא נופל לידיים באופן מדויק, וכן, כמה שהוא יודע להסתובב ולסובב.
הצמיגים בעלי אחיזה אדירה, ודיפרנציאל אלקטרוני חכם מסייע פה לטובת אחיזה שהיא פשוט פנומנלית. משקל עצמי של קצת יותר מ-1,400 ק"ג מאפשרים שינויי כיוון מהירים ומשחק מהנה של העברות משקל של השלדה המצוינת שכאן.
כפתורי ההילוכים שעל ההגה מאפרים לדלג ביניהם במהירות הברק, האגזוזים והמנוע בווליום גבוה. אטרף.
ספרו את זה לאותו נהג של רכב הפנאי החשמלי והשחור שם המנוע מייצר כמעט 500 סוסים, שניסה ליהנות מאותו הכביש יחד איתי; בהאצות בקו הישר הוא היה חזק, ולא שה-VZ הסתרך אחריו, להיפך. ואז - עם הסיבוב הראשון הוא כמעט שנעלם בתוך המראה הפנימית של הקופרה, והמרחק בינינו גדל ככל שנוספו עוד ועוד סיבובים ועיקולים.
את ה- SUV שלו, ששוקל כמעט 2.5 טונות, קשה לסובב. זה עניין של תנע ושל חוקי פיזיקה, לצד התנהגות של מערכת מתלים ושלדה, שכולם סוחבים על עצמם עוד מאות רבות של קילוגרמים- של סוללות ומשקל עצמי.
אכן זה מה שהופך רכב לספורטיבי. מתלים, הגה, בלמים, שלדה. לא רק סוסים ומומנט. ולצד כל אלה – מנוע ואגזוזים שיודעים לשיר כמו לוצ'אנו פבארוטי המנוח בבקשה.
קופרה לאון VZ – מסכמים
קופרה לאון VZ היא הוט האץ' אמיתית. יש לה את היכולת להעניק נוחות ופרקטיות בנהיגה יומיומית מפוהקת בפקקים לעבודה, ומאידך, את היכולת (הגבוהה) לשלוף ציפורניים כשהיא נקראת אל הכבישים הנכונים, ולאחוז בהם בדבקות, גם כשהקצב גבוה עד מאד.
הלאון מתהדרת בתא נוסעים מוקפד, איכותי ומאובזר, נוחות טובה לארבעה מבוגרים או ל- 2 מבוגרים ו-3 מתבגרים, ותא מטען סביר בגודלו, בטח לקבוצת הרכב אליה היא משתייכת.
הקופרה לאון עברה שדרוג בעיצוב החיצוני, וקיבלה חזית שנראית פשוט נהדר. היא בטיחותית מאד, והמנוע, בתיאום עם שלל המכלולים שתומכים בו, מזמר וזורח – במיוחד בטורים גבוהים ובכבישים המעוקלים.
בתור הוט-האץ', קבוצת רכבים שהפכה נדירה מדי בכבישנו, ובכבישי העולם, היא בעצם עומדת בעיקר מול ה-GTI של גולף. זו האחרונה נפלאה לכשלעצמה, רק שהקופרה לאון VZ מצליחה, במבחן המוצר, להתעלות אפילו מעליה, בזכות 35 כוחות סוס נוספים, 40 אלף שקלים פחות במחיר, וגם בזכות עיצוב חיצוני שבעיני מושך הרבה יותר.
מצד שני, אין לה את מורשת הקרב המפוארת של מלכת ההוט-האץ', זו שהמציאה את הז'אנר. וכאן אתם תחליטו מה להעדיף.
CUPRA LEON VZ
מחיר (₪) | 264,400 |
אורך (מ') | 4.398 |
רוחב (מ') | 1.799 |
גובה (מ') | 1.442 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.679 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,420 |
נפח תא מטען (ל') | 380 |
מרווח גחון (ס"מ) | 11.7 |
צריכת בנזין ממוצעת – ק"מ לליטר (מוצהר / מבחן) | 13 / 10.8 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 2,000 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים) | 4, טורבו |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 7, DSG קדמית |
הספק מנוע (כ"ס) | 300 |
מומנט (קג"מ) | 40.8 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 5.7 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 2 / 100,000 אחריות לשנה שלישית בתשלום של 1,000 ₪ |