שייטת 7 - סקודה קודיאק במבחן

שייטת 7 - סקודה קודיאק במבחן
צילום תמונות: טל אבן

קודיאק, רכב הפנאי הגדול של סקודה, קיבל לאחרונה עדכון גרסה, שנגע בעיקר במספר אלמנטים עיצוביים ותפעוליים, לצד שיפור ניכר בבידוד הרעשים. לקחנו את גרסת הכניסה, Business, המצוידת בשבעה מושבים ובמנוע בנזין טורבו 1.5 המוכר של קבוצת VAG, והפלגנו איתה אל עבר האופק. הנה מה שלמדנו שם.

טל אבן | 19/12/21

יותר ויותר כלי רכב חשמליים כובשים את כבישי העולם, וכבישי ישראל אינם יוצאים מן הכלל.

יצרנים רבים מוצאים עצמם בסיטואציה בה דגמיהם המצוידים במנועי בעירה פנימית, נאלצים לפתע להתחרות לא רק בדגמים דומים של יצרנים מקבילים, אלא גם בפתרונות סמי חשמליים או חשמליים לחלוטין, המציגים חבילה מפתה הארוזה במחירי תחזוקה ותפעול נמוכים משמעותית.

בסגמנט של רכבי פנאי 7 מושבים, התחרות החשמלית צפופה הרבה פחות, כשהפתרונות החשמליים לנושא, נכון לעת עתה, מסתכמים במספר רכבי פרמיום יוקרתיים שעתידים להגיע אלינו בעתיד הקרוב (מרצדס EQB, טסלה X ועוד), להם צפוי להיות תג מחיר הגבוה במאות אלפי שקלים מהקודיאק, או בוואנים מגודלים המגיעים בעיקר מסין (מקסוס).

בשל כך, הקודיאק המעודכן מרגיש די בנוח בסביבתו הטבעית ואל מול מתחריו הוותיקים (מיצובישי אאוטלנדר, פיז'ו 5008 וניסן אקסטרייל בעיקר), כשגם רובם עברו ריענון מקיף, יותר או פחות, ממש לאחרונה, וזאת מבלי לחשוש ממתחרים מתריסים עם שלטי "סכנה, חשמל!".

---

זה עובד - אל תיגע בזה

מתקרבים אל הרכב וניתן לראות די בבירור שהקודיאק, שזכה לעדכון לפני חודשים מספר, שמר על המראה המוכר של הדגם, שהינו חסון ונאה למדי מכל זווית, גם אם נועז פחות מהאאוטלנדר החדש, לדוגמא, ואינו פורץ דרך או מסובב מבטים.

עדיין, ביקוש הדגם וטבלת המכירות מראים שהוא עובד לא רע עבור היצרן.

בחזית יחידות תאורת לד חדשות (מטריקס עם פיזור אלומה תקבלו רק בדגמים הבכירים יותר), הגריל והפגוש עודכנו והם נותנים כעת מראה קרבי מעט יותר.

מהצד חישוקי גלגלים (17" בגרסה זו) שונים ומאחור בעיקר יחידות תאורת לד צרות וחדשות, ספוילר גדול יותר המשודך לגג הרכב, ופחות או יותר זהו.

לא תמיד חייבים לעשות שינויים דרסטיים בעדכוני דגם, בטח לא בדגם כמו קודיאק שם הביקוש עולה באופן קבוע על ההיצע, ההמתנה בתור לרכב ממלאי עתידי ארוכה, ומחיריו בשוק המשומשות גבוה, ולא במעט, מהמחירון הרשמי. הקודיאק הוא מעין מנייה בטוחה שכזו.

כניסה פנימה חושפת תא נוסעים שגם הוא די מוכר לנו מהדגם הקודם, וכאן עיקר השינויים נוגעים בתפרים לאורך הדש בורד ובמושבים, משטח מעוצב מול הנוסע (עם טקסטורה משתנה בהתאם לרמת הגימור), עדכון מסך המולטימדיה ולוח המחוונים (בעיקר בגרסאות הבכירות שמקבלות לוח דיגיטלי), אך השיפור היותר דרמטי מחכה לנו לאחר שילוב לדרייב, בדמות רמת NVH משופרת ונסיעה שקטה מאד, עקב שימוש בחומרי בידוד ואיטום משופרים.

החומרים איכותיים ברובם, ברכב המבחן צבעי השחור-אפור היו אחראיים לאווירה מעט קודרת אך סולידית משהו, שזכתה ל"שבירה" מסוימת דרך משטחים מבריקים נאים אל מול הנוסע ולרוחב הדש בורד באיזור לוח המחוונים . הנדסת האנוש כאמור מעולה, ותפעול כלל מערכות הרכב אינטואיטיבי מאד.

המושבים עצמם נוחים למדי, וברמת הגימור שלנו, שהיא כאמור רמת הכניסה "Business", המתומחרת ב-181,900 ₪, מקבלים כסטנדרט קיט אבזור הכולל מסך מגע במולטימדיה דוברת עברית בגודל 8". הוא מעודכן, מצוין ונהיר עם הנדסת אנוש מעולה, כפי שאנו רגילים מסקודה.

אל המסך משודכים 8 רמקולים ואיכות הסאונד טובה. יש כאן 2 שקעי usb-c לטעינה ולהזרמת נתונים (קישוריות לאנדרואיד ולאפל), ואחד נוסף וחכם ליד המראה המרכזית, לשם חיבור למצלמת דרך.

עוד נמצא פה בקרת אקלים דו אזורית עם פתחי מיזוג מאחור, הגה וידית הילוכים עוטי עור, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד וקיפול מראות חשמלי.

בסעיף הבטיחות נקבל פה 7 כריות אויר, בלימת חירום אוטומטית, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.  

אם אתם חפצים גם בכניסה ללא מפתח, בורר מצבי נהיגה, שקעי usb ו-230 וולט מאחור, תא כפפות עליון ותא ייעודי למטריה בדלת, כל אלה לצד מערכות בטיחות נוספות וביניהן ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, מצלמה אחורית (שבלטה מאד בהיעדרה בגרסת הבסיס שנבחנה), חיישנים אחוריים ופנסי פול לד מטריקס היודעים לפזר את האלומה ולמנוע סינוור הרכב ממול, כדאי שתפנו לגרסת הAmbition-, היקרה ב-14,000 שקלים מהביזנס הנבחנת.

הגרסה הגבוהה יותר, Style, כבר תעלה 215,900 ₪ (כולן עם מנועי 1.5 טורבו והנעה קדמית), ובתמורה תקבלו אזור אקלים נוסף מאחור, לוח מחוונים דיגיטלי, גג שמש, תא מטען עם פתיחה חשמלית, טעינה אלחוטית לנייד, מנופי העברת הילוכים מאחורי גלגל ההגה, וילונות הצללה בתוך הדלתות שבשורה השניה ופסי גומי ייחודיים נשלפים להגנה על הדלתות בפתיחתן בקרבת מכוניות או קירות.

גרסה זו מצוידת גם במושבי עור בשילוב אלקנטרה, עם כוונון חשמלי מלפנים וזיכרונות למושב הנהג, עוד 2 כריות אוויר, חיישני חנייה קדמיים, חישוקי 18", תאורת אווירה ועוד.

מעל לגרסת הסטייל יש גרסאות נוספות וגם מנועי דיזל, לצד מנועי בנזין 2.0 כפולי הנעה, ומנעד האפשרויות והמחירים של דגמי הקודיאק רחב עד מאד.

---

מרכב הקודיאק נדיב מימדים, עם 4.7 מ' לאורך, 1.88 מ' לרוחב וגובה בן 1.68 מ'. יחד עם בסיס גלגלים של 2.79 מ', מדובר במרכב מרווח ונוח, גם ל-5 מבוגרים, עם מרווח ראש וברכיים מצוינים, כשרק היושב האמצעי מאחור יתמודד עם תעלת הינע גבוהה יחסית מתחת לרגליו.

שורת המושבים השלישית כוללת שני מושבים נוספים, שיהיו נוחים לילדים בעיקר, עם גישה סבירה אליהם מהשורה השניה.  

תא המטען שנותר מאחורי שורת המושבים השלישית הפתיע לטובה בגודלו, עם 233 ליטרים, למרות נוכחותו של גלגל רזרבי, כשמתחת למגש תא אחסון עמוק הכולל גם את המגש הנגלל שמסתיר את תא המטען כשהוא מותקן במקומו. מתא המטען ניתן לקפל את שתי שורות המושבים עם הפעלה ידנית של הידיות.   

---

את מערכת ההנעה בקודיאק פגשנו לא פעם בעבר. מדובר במנוע TSI בנזין 1.5 ליטרים עם מגדש טורבו, המפיק 150 כ"ס ומומנט מירבי בן 25.4 קג"מ, המשודך לתיבת הילוכים דו מצמדית DSG בת 7 יחסי העברה קדמיים.

אולם, משהו במשקל הרכב (1,640 ק"ג כולל נהג ממוצע), יחד עם בידוד הרעשים המעולה שבא לידי ביטוי באופן מורגש על ידי שימוש בחומרי בידוד משופרים, גורם לקודיאק הזה לנוע באופן נינוח ומענג, ברוב סוגי הכבישים וברוב המהירויות.

המתלים מעט נוקשים עדיין, בעיקר במעברים מעל לפסי האטה עירוניים, אולם הנוחות הולכת ומשתפרת ככל שהמהירות עולה, ומצאתי פה סוג של שייט - קרוזר אמיתי, שרק מבקש לגמוע מרחקים בנינוחות ובאתלטיות מסוימת.

ההילוכים עוברים באופן חלק וללא רעידות, כוח המנוע צפוי לספק את מי שאינו מחפש לחרוך אספלט, בכל זאת, עם 9.8 שניות למאה קמ"ש לא מדובר כאן בגרסה מוסווית של קופרה. המומנט מרגיש בשרני כדי לאפשר עקיפות קלילות ותנועה בקצב טוב גם בכביש ההררי.

בכביש מפותל הרכב ייענה בשמחה לנהיגה נמרצת, עם הגה בעל חלוקה טובה ורכינת צד מתונה מאד, וזה חשוב ברכב עם מרווח גחון של למעלה מ-19 ס"מ.  

מערכות הבטיחות האקטיביות יעילות, ונחמד היה לגלות שבקרת השיוט האדפטיבית תמנע מכם לחלוף על פני רכב הנע בנתיב המרכזי, כשאתם נוהגים במהירות גבוהה ממנו בנתיב הימני. רק אם אתם נמצאים בנתיב משמאל לרכב האיטי יותר, המערכת תאפשר עקיפה.

בשיוט המנוע מנתק לפרקים 2 צילינדרים מתוך הארבעה, לשם שיפור צריכת הדלק, שזו אגב נעצרה על 12.2 ק"מ לליטר בנזין בממוצע, במבחן שכלל את רוב תנאי הנהיגה, נתון מצוין לרכב מונע בנזין, גדול ובעל 7 מקומות ישיבה.         

---

גרסת הכניסה של הקודיאק מציעה אבזור נאות, גם אם היינו שמחים שיכלול כמה פיצ'רים נוספים שהפכו לסטנדרט בכלי רכב חדשים, במיוחד אם מחירם מעפיל אל מעבר ל-180 אלף שקלים, כמו מצלמה וחיישני רוורס או כניסה לרכב ללא מפתח.

עם זאת, כרכב 7 מקומות הוא מציע מרווח טוב לנוסעיו, מערכות בטיחות אקטיביות תקניות, מערכת הנעה מצוינת ורמת שקט כללית פשוט מעולה. 

מעבר לכך, צריכת הדלק שלו טובה ביחס לרכבים מאותה הקטגוריה והוא נהנה ממראה מכובד.

מעל לכל, הקודיאק נותן לבעליו שקט ובטחון, לאחר שהדגם רכש לעצמו נחשקות בשוק המקומי שמייצרת ביקוש אדיר, כשכל קודיאק הנפלט לשוק המשומשות נחטף מייד ובמחירים גבוהים בהרבה ממחירי המחירון, ובמכלול השיקולים הכלכליים, שמירת ערך שכזו מייצרת אטרקטיביות רבה וסיבה טובה נוספת להכניס אותו לרשימת הפיינליסטים בדגמים הנבחנים על ידיכם לרכישה.