סקודה סופרב מבחן דרכים

סקודה סופרב מבחן דרכים
סופרב, פונה לשכל הישר ולהגיון איש העסקים או לנבחר הציבור הבכיר

סקודה השיקה לפני מספר חודשים את הדור השלישי של הסופרב. יצאנו לבחון אם רכב המנהלים המרשים של סקודה מציג את המרשם המדויק ביותר לשרים ולנבחרי הציבור, כמו גם לאיש העסקים שמבלה זמן רב בכבישים, תוך שהוא מנהל את עסקיו מהמושב האחורי

טל אבן | 11/03/20

לפני מספר לא רב של עשורים, רכב השרים הקלאסי היה מבית וולוו. תחילה היו אלה כלי רכב מסדרה 700, לאחר מכן מסדרה 900. הקריטריונים שיצרו הלימה בין הרכב למשרה המכובדת היו סמל נחשב ונחשק בחזית הרכב, "מכובדות" שהיתה שם נרדף ל"כבדות" או "מרובעות" אם תרצו, ו"פח עבה" שמדד לכאורה את הבטיחות של הרכב, מעט מערכות חשמל או תכונות שלא היו נפוצות ברכבים "רגילים", כחלונות חשמליים, ABS ונפח מנוע גדול יותר ומרווח פנימי, בעיקר במושבים האחוריים, שם שהו אז המכובדים.

אלא שמאז השתנו לא מעט הנורמות והתפיסות, וברכב הנבחר לנבחרים ולמנהלים צריך שתהיינה מערכות בטיחות מתקדמות, אבזור לא שגרתי, אלמנטים רבים של שיק, עיצוב, פינוק ו.... מרווח גדול  במושב האחורי.

ובכן, בנקודה זו, האחרונה, הצטיינה הסופרב מאז ומתמיד, וכפי שנגלה מיד, היא לא משנה את ההתרשמות הזו גם בדור בנוכחי.

אם יש מילה שמאפיינת יותר מכל את עיצובה של הסופרב החדשה היא "אלגנטיות".

עיצוב פנסי החזית, שהפכו צרים מבעבר ובהם קוביות המטריקס לד, יחד עם פנסי הערפל הגדולים, הגריל הדומיננטי וקווי הפגוש הקדמי, יוצרים מראה מכובד ומרשים מלפנים.

מהצד, המרכב הארוך (כמעט 4.87 מ'), החלונות האחוריים המושחרים (פרטיות למכובדים נדרשת!), חישוקי ה-18" בגרסה שהתייצבה למבחן (Style), יחד עם קווי אורך מעניינים שיוצרים זרימה ומעין תחושת תנועה לאורך הרכב, מוסיפים לנוכחות המרשימה של הרכב.

את המראה המובחן חותמים גג השמש הרחב והפסים השחורים שסביבו, לצד החלק האחורי של הרכב, בו משובצים פנסי לד ואיתות אחורי דינאמי.

את הסמל האחורי של סקודה החליפו אותיות של המותג, אולי כדי לסמן למי שמאחור שגם סקודה יודעת לייצר מראה של רכב המשתייך למותג יוקרה.

למבחן התייצבה גרסת מנוע 2.0 ל' חדשה ברמת גימור Style, שעלותה 212,000 ₪.

עם פתיחת הדלת שמגלה הקרנה של המילה SKODA על הקרקע, מבינים שיש כאן התייחסות לפרטים הקטנים שמייצרים לרכב שיק מיוחד, שאולי הוא הערך המוסף שמתקבל מהאקסטרות שעולות כ-37,000 שקלים מעבר לגרסת הבסיס, ה1.5 ל' אמבישן. (174,500 ₪).

מושב נהג עטוי בשילוב של אלקנטרה ודמוי עור נעים מאד למגע, כשהכוונון החשמלי מסייע להשיג תנוחת נהיגה טובה. שומרים את מנח המושב בזיכרון והידיים נופלות על הגה בגודל נכון עם מנופים קטנים להחלפת הילוכים מאחוריו. בגרסה זו קיים לוח מחוונים דיגיטלי מלא, המכיל מספר רב של תצוגות לבחירת הנהג.

מסך המולטימדיה בן 8" ברור והפעלתו נוחה, כשהכפתורים שמתפעלים מעבר בין רדיו לטלפון למדיה וכו' הם כפתורי טאץ' ולא פיזיים בעבר, וזה דורש הסתגלות בזמן נהיגה. המסך כולל מצלמת רוורס מקורית, את האפשרות לשיקוף נייד (מירורינג) עם תמיכה באפל קאר פליי ואנדרואיד, בהתאם לסוג המכשיר הנייד. מערכת השמע מונה 8 רמקולים ואיכות הסאונד ברכב טובה מאד.

רשימת האבזור לא מסתיימת כאן, וכוללת בנוסף כניסה והנעה ללא מפתח (עם כפתור הנעה במיקום המקורי והפחות נוח של המפתח), מראות צד מתקפלות ומתכהות, חיישן גשם, טעינה אלחוטית לטלפון נייד, תאים ייעודיים לאחסון מטריות בדלתות הקדמיות, כשרמת הגימור "שלנו", סטייל, כוללת גם בקרת אקלים תלת אזורית (דו אזורית ופתח מיזוג מאחור באמבישן), פתיחה חשמלית בסיוע הרגל של תא המטען, בחירה בין מצבי נהיגה, חיישני חניה קדמיים (בנוסף לאחוריים), חניה אוטומטית, וילונות נגללים בחלונות האחוריים ותאורת אוירה.
 

וכעת עוברים למושב האחורי, אחת החוזקות של הרכב.

שם מתגלים מושבים נוחים מאד, גם לנוסעים גבוהים, כששטח עצום לרגליהם. בסיס הגלגלים של הרכב עומד על 2.84 מ' מכובדים מאד (גדול בכס"מ אחד ועד כחמישה ס"מ משל המתחרות הישירות כמזדה 6, פיג'ו 508 וסובארו B4, ובכ-7 ס"מ מאותה "וולוו שרים" של פעם), ויחד עם מבנה חכם המשלב מראה של רכב סדאן עם דלת חמישית יעילה, עשה פה עבודה מצוינת.

מבחן המעשה גילה את העובדה, שכאשר שני מבוגרים ישובים מאחור במושבים הנוחים והנעימים למגע, משענת היד נמצאת ביניהם (הכוללת מחזיקי כוסות וטלפונים / עטים), לפניהם שליטה בטמפרטורת המזגן, שקעי USB ואפילו שקע 230V לטעינה של מחשב, למשל, לצידם סוככים על החלונות, והשטח העצום לרגליהם פרוס לפניהם, יש תחושה ברורה של מחלקת עסקים, וברור לחלוטין למה שרים או אנשי עסקים המעסיקים נהג, יעדיפו לשבת שם. אגב, אם יחליט נוסע שלישי להתיישב ביניהם, הוא יגלה תעלת הינע גבוהה יחסית ופחות ידידותית לרגליו.  

בצידה השמאלי של משענת הנוסע מלפנים ישנם כפתורי שליטה על הזזת המושב, כך שגם הישובים מאחור, ולא רק הנהג, יכולים להזיז את המושב הקדמי כדי לקבל נוחות משופרת אף יותר.      

רגע לפני שמניעים, ניגשים אל תא המטען.

פתיחה חשמלית (גם באמצעות הרגל) של הדלת החמישית מגלה תא עצום מימדים (584 ל') ונוח מאד להטענה, כשבו תאים צדדים לאחסון, ווי תליה, ידיות קיפול של המושב האחורי ותא אמצעי נפתח אל עבר המושב האחורי, להטענת המגלשיים בחופשת הסקי למשל.

המנוע שנמצא כאן מתחת למכסה הקדמי בן 2.0 ליטרים, מפיק 190 כ"ס ומייצר מומנט גבוה בן 32.6 קג"מ. אל המנוע משודכת תיבה דו מצמדית DSG בת 7 יחסי העברה קדמיים.

המפרט מדבר על 7.7 שניות למאה קמ"ש, כשבפועל התחושה אולי לא נמרצת עד כדי כך, אולם ניכר כי הרכב זריז למדי. בתאוצות חזקות ישנה לעיתים פעולה מהוססת מעט של הגיר, ופעולתו עשויה להיות לא לגמרי חלקה. עם זאת, כשהנהג לוקח שליטה על ההעברות עם המנופים שנמצאים מאחורי ההגה, ומצב הנהיגה מכויל ל"ספורט", ניתן לייצר העברות מהירות כברק, שמסייעות למי שחפץ בנהיגה ספורטיבית. ואם כבר במוד הנהיגה הזה, ההגה משתף פעולה באופן מהנה מאד, הוא מתקשר והתנהגות השלדה טובה, בוודאי לרכב שאורכו 4.87 מ' רוחבו 1.864 מ' וששוקל מעל ל-2 טונות.

כשהקרניים חוזרות פנימה לפדחת, ועוברים לסגנון נהיגה רגוע, בתוכנית נהיגה חסכונית או "נורמל", הנסיעה חלקה מאד, וכמעט שאין רעשים חיצוניים שמפרים את השלווה ברכב. במצב זה גם הגיר עובד באופן חלק.   

תפעול מערכות הבטיחות מתבצעת דרך הידית הקטנה הנמצאת משמאל להגה, כשאל המערכות השונות ישנו כפתור לקיצור דרך על ההגה. המערכות הקיימות כאן כוללות 7 כריות אוויר, בקרה אקטיבית לסטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על שטח מת, זיהוי ובלימה בעת מכשול מלפנים ומאחורי הרכב והתרעת ערנות נהג.

במהלך המבחן צריכת הדלק הממוצעת הראתה 13.7 ק"מ לליטר בנהיגה בין עירונית נינוחה ועד 11.2 ק"מ לליטר בנהיגה נמרצת הרבה יותר, לצד זחילה זוללת דלק בפקקים.

הסופרב נותנת חבילה שלמה ומפתה. השימושיות בה רבה, המרחב האדיר מלפנים ובמיוחד מאחור ובתא המטען, מערכות הבטיחות מקיפות יותר מבעבר והמנוע החדש מייצרים כולם חוויית נהיגה ונסיעה מעולות, לצד תמורה מצוינת לכסף.

היא מרשימה ומפנקת ופונה היישר לשכל הישר ולהגיון איש העסקים או לנבחר הציבור הבכיר.

לכל מי שאינו מונע ושאינו שבוי בתפיסות קודמות, המחייבות אותו להצטייד ברכב פנאי גבוה / מותג יוקרה נחשק / רכב היברידי או חשמלי, כדאי לו מאד לצאת עם הסופרב הזו לנסיעת או נהיגת מבחן. כנראה שהיא תפתיע אותו מאד לטובה.