סמארט SMART #1 במבחן דרכים

הקונספט הקסום של סמארט, מותג שהחל כרכב עירוני קטנטן ודו מושבי שינה כיוון, והסמארט החדש הפך לרכב פנאי קטן וחשמלי לחלוטין, המאכלס עד 5 אנשים. האם הקסם הייחודי פג, או שרק חישב מסלול מחדש? יצאנו לבדוק.

טל אבן | 12/02/24
סמארט SMART #1 במבחן דרכים
סמארט SMART #1. צילום תמונות: טל אבן

סמארט - רקע

המותג סמארט החל דרכו לפני 30 שנים, פרי לשיתוף הפעולה בין מרצדס היוקרתית ל- Swatch, חברת השעונים האופנתית. מכאן נולד השם Smart, שזה בעצם קיצור ל-Swatch Mercedes Art.

לא רק שהקונספט העירוני, בדמות רכב דו מושבי באורך 2 וחצי מטרים, כבש באופן מרשים את ערי אירופה הגדולות, הרי שהרכבים הפכו מייד לסמל מעמד, בכל זאת מיקרו מרצדס.

סמארט הפך שם דבר לסטייל ואופנה, דרך שילובי צבעים מרהיבים, ופאנלים חיצוניים בגוונים שונים שניתן להחליף לפי החשק, ממש כמו הרצועות של השעון השוויצרי.

המכוניות הראשונות יצאו לשיווק בשנת 1998, וזמן קצר לאחר מכן קנתה דיימלר - מרצדס בנץ את Swatch החוצה מאחזקותיה בחברה, ובעצם הפכה לבעלי החברה באופן בלעדי.

כך היה עד לשנת 2019, כשברחבי העולם שווקו בעיקר 3 דגמים- דגם ה ForTwo הקצרצר האורגינלי, בצורת קופה וגם קבריו, לצד גרסת ה-ForFour, הדגם בעל 4 הדלתות וארבעת המושבים.

לפני 5 שנים, מרצדס מקבוצת דיימלר, חתמה על שיתוף פעולה עם קבוצת הרכב הסיני ג'ילי Geely. במסגרת שיתוף הפעולה, סוכם על הקמת דור חדש של רכבים תחת מותג סמארט, באתר ייצור גדול בסין.

כעבור כשנתיים, נחשף בתערוכה במינכן רכב קונספט הדומה עד מאד לדגם הנוכחי הנבחן כאן, המכונה #1. דגם זה מבוסס על פלטפורמה המשמשת כלי רכב חשמליים אחרים בחסות ג'ילי. מדובר בקרוסאובר SUV קטן, שהחל דרכו בשווקי העולם לקראת סוף 2022, ואלינו הגיע בסוף 2023.

סמארט SMART #1

---

סמארט #1 – עיצוב חיצוני, מידות

קווי הסאמרט עגלגלים, ובאים לשדר חמידות לצד סטייל אופנתי. קו המתניים המורחב ומעליו חלון אחורי ניצב אך מעוגל, הזכירו לי מעט את המולטיפלה האייקונית של פיאט, והדבר מאפשר ישיבה נוחה במושב האחורי גם לנוסעים גבוהי קומה, מבלי שהעיצוב נכנע לטרנד של גג משתפל דמוי פאסטבק, הנותן פרופיל ספורטיבי יותר לרכב.

מלפנים ומאחור מוטיב חוזר של פנסים בדמות טיפה (מטריקס לד מלפנים בגרסה הנבחנת, עם איתות דינמי), כשהחיבור ביניהם הופך צר עד כדי פס לד. אלו האחוריים מזכירים עד מאד, וכנראה שבמכוון, את קווי העיצוב המרצדסיים העכשוויים.

מלפנים מכסה מנוע משתפל קדימה, עם כיתוב ברור וגדול של שם המותג, הנותן תשובה מיידית לסקרנים שמנסים להבין במה מדובר.

מהצד ניתן להבחין בכנפיים תפוחות מעט, קווי אורך אלכסוניים ומתעגלים בדלתות, חלונות כהים מאחור, חישוקים אווירודינמיים 19" וידיות נשלפות לדלתות (שהן ללא מסגרות). לגג המושחר מראה צף, עם קורות מושחרות בהתאם.

על הקורה האחורית מוטבע הלוגו של סמארט, הבנוי מהאות C וחץ ימינה. המשמעות מאחורי הלוגו היא האות C כקיצור ל- Cuteול- Compact(חמוד וקומפקטי, כך היה במקור, בכל אופן – בגרסאות הקטנטנות), כשהחץ כאילו שמסמן חשיבה קדימה; סרחי העודף כאן מינימליים.

המידות, 4.27 מ' לאורך (ועוד 3 ס"מ בגרסת בראבוס האימתנית), 1.822 מ' לרוחב וגובה מכובד בן 1.636 מ', יחד עם בסיס גלגלים בן 2.75 מ', שמות את הסמארט בין היותר מרווחים שברכבי הפנאי הקטנים.

סמארט SMART #1 - מבט קדמיסמארט SMART #1 - מבט אחורי

סמארט SMART #1 - לוגו

---      

סמארט #1 – עיצוב פנימי, חומרים וגימור, הנדסת אנוש

כניסה ראשונית פנימה לסמארט עושה את מה שהאחות הגדולה, הגרמניה והיוקרתית, עושה היטב – יוצרת אפקט וואוו, במיוחד נוכח תאורת האווירה המרהיבה – ובמיוחד אם נכנסתם ל- #1 בחשיכה, בחניון התת קרקעי של האולם הראשי בהרצליה.

ההגה קטום, מעליו לוח מחוונים דיגיטלי קצר אך רחב (9.2"), במרכז קונסולה מרחפת עם תאי אחסון פרקטיים (המרכזי ממוזג), במיוחד זה שמתחת.

מעל נמצא מסך מולטימדיה 12.8" עם אנימציות צבעוניות וחמודות למדי, במיוחד השועל שמקפיד להתמתח, לפהק, לנתר או סתם לשחק בכדור, ועל הדרך גם לסייע לך ולענות לשאלותיך או לבקשותיך דרך תפעול קולי, כמו פתיחת חלון צד או הנמכת הווליום של הרדיו.

תאורת האווירה, הניתנת להגדרה מגוונת למדי, מוסיפה כאמור הוד והדר בתא הנוסעים כולו, כשהיא נמתחת לאורך קווי הדש בורד והמושבים, סביב פתחי המיזוג, על הדלתות ואפילו על חלק מ-13 הרמקולים האיכותיים עד מאד של Beats, המותקנים בגרסה זו.

סמארט SMART #1 - פנים הרכב

המושבים עצמם עוטים עור, בטקסטורות של משולשים מחוררים, הם מעוצבים היטב והגוון הבהיר שלהם נותן לא מעט לתחושה האוורירית הכללית, יחד עם הגוון הבהיר שלבשו גם פאנלים עוטי עור שעל הדש בורד.

החומרים עצמם איכותיים מאד ונעימים למגע, במיוחד בחלקים הנראים לעין ובמקומות היותר שימושיים ונפוצים למגע, כך גם איכות ההרכבה ותחושת השרידות שהתא צפוי להקנות לאורך שנים של שימוש.

המאמצים לרכז את השליטה במערכות השונות דרך המסך הראשי, רומזים על הנדסת האנוש שעלולה להיות מסורבלת, במיוחד בעת נהיגה.

הסממן הראשון לכך היה כיוון מראות הצד, שרק אחרי כניסה לתפריט הרצוי במסך המרכזי, מתנהל דרך הכפתורים שעל ההגה, שבאופן שוטף משמשים לפעולות אחרות, כמו מחשב הדרך או שליטה בהזרמת שירים מהנייד.

הדבר יוצר געגועים לאותו כפתור עגול קטן וחביב, שעושה את אותה הפעולה באופן אינטואיטיבי בהרבה, ומבלי להסיט את המבט מהכביש.

סמארט SMART #1 - פנים הרכב

סמארט SMART #1 - מסך מולטימדיהסמארט SMART #1 - לוח מחוונים

---

מעבר למושבים מאחור מגלה רצפה שטוחה, כמו ברבים מכלי הרכב שפותחו מראש על פלטפורמה של רכב חשמלי, פתחי מיזוג ויציאות טעינה לניידים.

ריפודי העור ותאורת האווירה מבטיחים שגם כאן האווירה תהא יוקרתית ונעימה, והמושבים עצמם יושבים על מסילות, לטובת רווחת היושבים כאן או לשם הרחבת נפח תא המטען, בהתאם לצורך. 2 מבוגרים, גם גבוהים כאמור, יישבו כאן בנוחות רבה. לשלושה נוסעים עלול להיות מעט צפוף.

תא המטען אינו גדול במיוחד (בין 273 ל-411 ליטרים, תלוי במיקום המושבים האחוריים), אך המבנה שטוח ונמוך יחסית, ונוח להטענה. מתחת לרצפתו ישנו תא נוסף גדול למדי, לאחסון כבל הטעינה.

סמארט SMART #1 - מושב אחורי

---

סמארט #1 – אבזור, מחיר

דגם ה #1 משווק ב-3 רמות גימור עם המנוע היחיד שמניע את הגלגלים האחוריים, לצד גרסת הבראבוס האימתנית, כפולת המנועים וההנעה.

מנעד המחירים של הסמארט #1 מתחיל מ- 174,900 ₪ לגרסת הפרו פלוס, ועד 209,900 ₪ לגרסת הבראבוס.

הגרסה הנבחנת היא האמצעית, פרימיום, ומחירה 189,900 ₪.

האבזור כאן עשיר למדי, ולצד חלון גג פנורמי ענק (עם תריס גלילה חשמלית אטום), תמצאו כאן חימום וכוונון חשמלי למושבים הקדמיים (זה של הנהג עם "כניסה קלה"), קיפול חשמלי למראות הצד, כניסה ללא מפתח, דלת תא מטען חשמלית עם מחוות רגל, תצוגה עילית 10", וטעינה אלחוטית לנייד.

---

סמארט #1 – בטיחות    

ה-#1 פרימיום זוכה לציון בטיחות 7 מתוך 8 , ולרשותו 7 כריות אוויר, מניעה אקטיבית מסטייה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, גם לאחור, ובפני הולכי רגל ודו גלגלי, זיהוי רכב בשטח מת ומניעת התנגשות, התרעה על עייפות נהג, בקרת שיוט אדפטיבית אזהרה מפני פתיחת דלת כשיש תנועה חוצה ועוד.

המערכות שנבחנו עבדו באופן מדויק ומעורר ביטחון.

סמארט SMART #1 - פנים הרכב

---

סמארט #1 – מנוע, הנעה

לרשות הדגם ה"רגיל" של ה #1 מנוע יחיד הנמצא מאחור, ומשודך לגלגלים האחוריים. הוא מפיק נתון נאה עד מאד, בטח לסגמנט רכבי הפנאי הקטנים, בדמות 272 כ"ס ומומנט בן 34.3 קג"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש מרשימה, עם 6.7 שניות.

אם זה לא מספיק, עומדת לרשותכם גרסת הבראבוס, שמלבד אבזור נוסף (הכולל "רעש מנוע" מלאכותי ודי מיותר מהרמקולים), מצויד במנוע נוסף, הנעה כפולה ו-428 כ"ס. המומנט המשותף כאן נוגע ב-55 קג"מ, והתאוצה ל-100 קמ"ש מקפלת את האספלט ב-3.9 שניות.

סמארט SMART #1 במבחן דרכים

---

סמארט #1 – נוסעים

כבר בתחילת תנועה ניתן להבחין בבידוד הרעשים המצוין שיש בסמארט, שנשמר גם במהירויות שיוט בכביש המהיר.

המתלים עובדים היטב, והשיכוך מצליח להתמודד עם תלאות הכביש בצורה טובה.

ברכב מותקנות מצלמות 360 רבות זוויות, ויחד עם חיישני החנייה- לסמארט יכולת תמרון מצוינת. למי שחפץ בכך – בגרסה זו קיים גם סייען חנייה.

תפעול חלק ממערכות הרכב לא מאד אינטואיטיבי כאמור, אם בשליטה במזגן, באפשרויות המדיה או הרדיו או פשוט בכפתור השליטה בווליום בעת נהיגה – שאמנם ניתן לתפעול גם מההגה, אך מי שיחפש שליטה בווליום מהמסך עצמו, ימצא אותו בפינה הימנית למעלה עם סרגל לא מאד נוח לשימוש;

גם כאן – מה רע בכפתור גלגל קטן ופשוט, המותקן בקונסולה המרכזית, שיכול היה להפוך את העניין לפשוט עד מאד?

מעבר לכך, אם כבר לקחת מוטיבים מהאחות הגדולה שמתהדרת בסמל הכוכב (כמו ידית ההילוכים מימין להגה), כפתורי התפעול שעל ההגה מהודרים פחות מאלה שבמרצדס, וחבל שלא הועתקו הנה משטחי המגע הזעירים והיעילים שיש על הגהן של נציגות האחות הגדולה.

המושבים נוחים מאד, האווירה נינוחה ויוקרתית וגם כשבורר מצבי הנהיגה נמצא ב eco, יש מספיק כוח כדי להאיץ בכל מצב, ובאופן כללי, המנוע מאיץ בצורה מוחשית מאד, גם בתאוצות ביניים.

יש כאן בורר (שוב, דרך המסך המרכזי) השולט במידת הרגנרציה הרצויה, כולל מוד e-pedal, המאפשר תאוטה עם הרפיה מהדוושה – עד לעצירה מוחלטת. זה נוח ועובד כאן באופן יעיל למדי.

סמארט SMART #1

בכביש הדינמי הבורר עובר לספורט, מד הקילומטרים מקצץ כ-70 ק"מ מהטווח, וזה לא מעט. אז פחות קילומטרים אמנם, אבל הרבה יותר חיוכים.

במוד ספורט ניתן להטיח את הסמארט מסיבוב לסיבוב, ההנעה האחורית נהדרת ולא נותנת לזנב לברוח, כל עוד לא תגזימו.

זוויות הגלגול לא גבוהות והמנוע פשוט משגר את הסמארט אל עבר הפניה הבאה, ללא סחרורי גלגלים או החלקות כוח, ללא דרמות. 

פשוט כיף להתנהל עם הסמארט מהר, מאד מהר, בין הפניות, ואפילו מעט לתהות מה בעצם חסר לה ושיש לבראבוס השרירית.

סמארט SMART #1 במבחן דרכים

סמארט SMART #1 במבחן דרכים

---

סמארט #1 – צריכת חשמל, סוללה, טעינה

קיבולת הסוללה היא 66 קווט"ש. כמו תמיד, צריכת החשמל תלויה במידה רבה באופי הנהיגה שלכם, שבאופן שגרתי ינוע בין 16 ל-20.5 קווט"ש ל-100 ק"מ, וזה אומר בין נהיגה חסכונית בעיר בעיקר, לבין נהיגה "בחיים האמיתיים", הכוללת האצות, שיוט מהיר (או מהיר מאד) ללא הקפדה יתרה על חיסכון וק"מ שנאגרו.

נהיגה חוליגנית בכביש המפותל כבר תכפיל או תשלש את הצריכה הזו. להנאה יש מחיר. 

טעינה איטית תתבצע תוך 3 שעות בלבד, בקצב 22 קווט"ש (למעט גרסת הבסיס), ומהירה תטעין מ-10 ל-80 אחוזים של קיבולת הסוללה תוך כחצי שעה, אם תתאפשר טעינה בקצב מקסימלי של 150 קווט"ש.

הצהרת היצרן מדברת על טווח של 440 ק"מ בין טעינות, לדגם הנבחן. בפועל, תשיגו את הנתון הזה רק בנהיגה מנומסת להפליא, איטית ועירונית בחלקה הגדול, תוך שימוש מאסיבי בטעינה רגנרטיבית מקסימלית.

שימו את בקרת השיוט האדפטיבית על 120-130 קמ"ש בכביש 6, שיוט רגיל ונינוח, ואתם כבר בטווח ריאלי של 350 ק"מ לטעינה.

סמארט SMART #1

---

סיכום – סמארט #1  

המותג סמארט כבר לא מייצג רכב קצרצר, דו מושבי, לוגם בנזין ועם ייחוד אמיתי, המסייע לו להיות כריש ששוחה באוקיינוס כחול.

סמארט הפך לרכב גדול, משפחתי, חשמלי לחלוטין, לא עוד הרכב שתראו חונה בניצב למדרכה.

יחד עם זאת, לסמארט #1 עיצוב מעניין ואופנתי, לצד אווירה יוקרתית מזמינה ומרהיבה, שאת השראתה לקחה היישר מבית מרצדס.

לצד זאת, הנסיעה נוחה ונינוחה, מתאימה למשפחות לא גדולות ולא רק לזוגות, למנוע ביצועים מרשימים והיכולות הדינמיות גבוהות מאד.     

הסמארט מתומחר היטב, האבזור עשיר וניכר שבין רכבי הפנאי החשמליים הרבים שיש סביב, יש לו הרבה מאד כלים להצליח בשוק המקומי.

סמארט SMART #1

 

Smart #1 Premium

מחיר (₪)189,900
אורך (מ')4.27
רוחב (מ')1.822
גובה (מ')1.636
בסיס גלגלים (מ')2.75
משקל עצמי (ק"ג)1,875
נפח תא מטען (בהתאם למיקום מושבים אחוריים על המסילה) (ל')

273 - 411

(+20 מלפנים)

מרווח גחון (ס"מ) 18.2
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן)440 / 350
הספק מנוע (כ"ס)272
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')6.7
קיבולת סוללה (קווט"ש)66
משך טעינה ביתית AC ( 0%-100%)(דק')180
משך טעינה מהירה DC (10%-80%) (דק)30
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש)150 / 22
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)3 / ללא הגבלה

משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה)

(שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)
8/ 200,000

 

סמארט - רקע

המותג סמארט החל דרכו לפני 30 שנים, פרי לשיתוף הפעולה בין מרצדס היוקרתית ל- Swatch, חברת השעונים האופנתית. מכאן נולד השם Smart, שזה בעצם קיצור ל-Swatch Mercedes Art.

לא רק שהקונספט העירוני, בדמות רכב דו מושבי באורך 2 וחצי מטרים, כבש באופן מרשים את ערי אירופה הגדולות, הרי שהרכבים הפכו מייד לסמל מעמד, בכל זאת מיקרו מרצדס.

סמארט הפך שם דבר לסטייל ואופנה, דרך שילובי צבעים מרהיבים, ופאנלים חיצוניים בגוונים שונים שניתן להחליף לפי החשק, ממש כמו הרצועות של השעון השוויצרי.

המכוניות הראשונות יצאו לשיווק בשנת 1998, וזמן קצר לאחר מכן קנתה דיימלר - מרצדס בנץ את Swatch החוצה מאחזקותיה בחברה, ובעצם הפכה לבעלי החברה באופן בלעדי.

כך היה עד לשנת 2019, כשברחבי העולם שווקו בעיקר 3 דגמים- דגם ה ForTwo הקצרצר האורגינלי, בצורת קופה וגם קבריו, לצד גרסת ה-ForFour, הדגם בעל 4 הדלתות וארבעת המושבים.

לפני 5 שנים, מרצדס מקבוצת דיימלר, חתמה על שיתוף פעולה עם קבוצת הרכב הסיני ג'ילי Geely. במסגרת שיתוף הפעולה, סוכם על הקמת דור חדש של רכבים תחת מותג סמארט, באתר ייצור גדול בסין.

כעבור כשנתיים, נחשף בתערוכה במינכן רכב קונספט הדומה עד מאד לדגם הנוכחי הנבחן כאן, המכונה #1. דגם זה מבוסס על פלטפורמה המשמשת כלי רכב חשמליים אחרים בחסות ג'ילי. מדובר בקרוסאובר SUV קטן, שהחל דרכו בשווקי העולם לקראת סוף 2022, ואלינו הגיע בסוף 2023.

סמארט SMART #1

---

סמארט #1 – עיצוב חיצוני, מידות

קווי הסאמרט עגלגלים, ובאים לשדר חמידות לצד סטייל אופנתי. קו המתניים המורחב ומעליו חלון אחורי ניצב אך מעוגל, הזכירו לי מעט את המולטיפלה האייקונית של פיאט, והדבר מאפשר ישיבה נוחה במושב האחורי גם לנוסעים גבוהי קומה, מבלי שהעיצוב נכנע לטרנד של גג משתפל דמוי פאסטבק, הנותן פרופיל ספורטיבי יותר לרכב.

מלפנים ומאחור מוטיב חוזר של פנסים בדמות טיפה (מטריקס לד מלפנים בגרסה הנבחנת, עם איתות דינמי), כשהחיבור ביניהם הופך צר עד כדי פס לד. אלו האחוריים מזכירים עד מאד, וכנראה שבמכוון, את קווי העיצוב המרצדסיים העכשוויים.

מלפנים מכסה מנוע משתפל קדימה, עם כיתוב ברור וגדול של שם המותג, הנותן תשובה מיידית לסקרנים שמנסים להבין במה מדובר.

מהצד ניתן להבחין בכנפיים תפוחות מעט, קווי אורך אלכסוניים ומתעגלים בדלתות, חלונות כהים מאחור, חישוקים אווירודינמיים 19" וידיות נשלפות לדלתות (שהן ללא מסגרות). לגג המושחר מראה צף, עם קורות מושחרות בהתאם.

על הקורה האחורית מוטבע הלוגו של סמארט, הבנוי מהאות C וחץ ימינה. המשמעות מאחורי הלוגו היא האות C כקיצור ל- Cuteול- Compact(חמוד וקומפקטי, כך היה במקור, בכל אופן – בגרסאות הקטנטנות), כשהחץ כאילו שמסמן חשיבה קדימה; סרחי העודף כאן מינימליים.

המידות, 4.27 מ' לאורך (ועוד 3 ס"מ בגרסת בראבוס האימתנית), 1.822 מ' לרוחב וגובה מכובד בן 1.636 מ', יחד עם בסיס גלגלים בן 2.75 מ', שמות את הסמארט בין היותר מרווחים שברכבי הפנאי הקטנים.

סמארט SMART #1 - מבט קדמיסמארט SMART #1 - מבט אחורי

סמארט SMART #1 - לוגו

---      

סמארט #1 – עיצוב פנימי, חומרים וגימור, הנדסת אנוש

כניסה ראשונית פנימה לסמארט עושה את מה שהאחות הגדולה, הגרמניה והיוקרתית, עושה היטב – יוצרת אפקט וואוו, במיוחד נוכח תאורת האווירה המרהיבה – ובמיוחד אם נכנסתם ל- #1 בחשיכה, בחניון התת קרקעי של האולם הראשי בהרצליה.

ההגה קטום, מעליו לוח מחוונים דיגיטלי קצר אך רחב (9.2"), במרכז קונסולה מרחפת עם תאי אחסון פרקטיים (המרכזי ממוזג), במיוחד זה שמתחת.

מעל נמצא מסך מולטימדיה 12.8" עם אנימציות צבעוניות וחמודות למדי, במיוחד השועל שמקפיד להתמתח, לפהק, לנתר או סתם לשחק בכדור, ועל הדרך גם לסייע לך ולענות לשאלותיך או לבקשותיך דרך תפעול קולי, כמו פתיחת חלון צד או הנמכת הווליום של הרדיו.

תאורת האווירה, הניתנת להגדרה מגוונת למדי, מוסיפה כאמור הוד והדר בתא הנוסעים כולו, כשהיא נמתחת לאורך קווי הדש בורד והמושבים, סביב פתחי המיזוג, על הדלתות ואפילו על חלק מ-13 הרמקולים האיכותיים עד מאד של Beats, המותקנים בגרסה זו.

סמארט SMART #1 - פנים הרכב

המושבים עצמם עוטים עור, בטקסטורות של משולשים מחוררים, הם מעוצבים היטב והגוון הבהיר שלהם נותן לא מעט לתחושה האוורירית הכללית, יחד עם הגוון הבהיר שלבשו גם פאנלים עוטי עור שעל הדש בורד.

החומרים עצמם איכותיים מאד ונעימים למגע, במיוחד בחלקים הנראים לעין ובמקומות היותר שימושיים ונפוצים למגע, כך גם איכות ההרכבה ותחושת השרידות שהתא צפוי להקנות לאורך שנים של שימוש.

המאמצים לרכז את השליטה במערכות השונות דרך המסך הראשי, רומזים על הנדסת האנוש שעלולה להיות מסורבלת, במיוחד בעת נהיגה.

הסממן הראשון לכך היה כיוון מראות הצד, שרק אחרי כניסה לתפריט הרצוי במסך המרכזי, מתנהל דרך הכפתורים שעל ההגה, שבאופן שוטף משמשים לפעולות אחרות, כמו מחשב הדרך או שליטה בהזרמת שירים מהנייד.

הדבר יוצר געגועים לאותו כפתור עגול קטן וחביב, שעושה את אותה הפעולה באופן אינטואיטיבי בהרבה, ומבלי להסיט את המבט מהכביש.

סמארט SMART #1 - פנים הרכב

סמארט SMART #1 - מסך מולטימדיהסמארט SMART #1 - לוח מחוונים

---

מעבר למושבים מאחור מגלה רצפה שטוחה, כמו ברבים מכלי הרכב שפותחו מראש על פלטפורמה של רכב חשמלי, פתחי מיזוג ויציאות טעינה לניידים.

ריפודי העור ותאורת האווירה מבטיחים שגם כאן האווירה תהא יוקרתית ונעימה, והמושבים עצמם יושבים על מסילות, לטובת רווחת היושבים כאן או לשם הרחבת נפח תא המטען, בהתאם לצורך. 2 מבוגרים, גם גבוהים כאמור, יישבו כאן בנוחות רבה. לשלושה נוסעים עלול להיות מעט צפוף.

תא המטען אינו גדול במיוחד (בין 273 ל-411 ליטרים, תלוי במיקום המושבים האחוריים), אך המבנה שטוח ונמוך יחסית, ונוח להטענה. מתחת לרצפתו ישנו תא נוסף גדול למדי, לאחסון כבל הטעינה.

סמארט SMART #1 - מושב אחורי

---

סמארט #1 – אבזור, מחיר

דגם ה #1 משווק ב-3 רמות גימור עם המנוע היחיד שמניע את הגלגלים האחוריים, לצד גרסת הבראבוס האימתנית, כפולת המנועים וההנעה.

מנעד המחירים של הסמארט #1 מתחיל מ- 174,900 ₪ לגרסת הפרו פלוס, ועד 209,900 ₪ לגרסת הבראבוס.

הגרסה הנבחנת היא האמצעית, פרימיום, ומחירה 189,900 ₪.

האבזור כאן עשיר למדי, ולצד חלון גג פנורמי ענק (עם תריס גלילה חשמלית אטום), תמצאו כאן חימום וכוונון חשמלי למושבים הקדמיים (זה של הנהג עם "כניסה קלה"), קיפול חשמלי למראות הצד, כניסה ללא מפתח, דלת תא מטען חשמלית עם מחוות רגל, תצוגה עילית 10", וטעינה אלחוטית לנייד.

---

סמארט #1 – בטיחות    

ה-#1 פרימיום זוכה לציון בטיחות 7 מתוך 8 , ולרשותו 7 כריות אוויר, מניעה אקטיבית מסטייה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, גם לאחור, ובפני הולכי רגל ודו גלגלי, זיהוי רכב בשטח מת ומניעת התנגשות, התרעה על עייפות נהג, בקרת שיוט אדפטיבית אזהרה מפני פתיחת דלת כשיש תנועה חוצה ועוד.

המערכות שנבחנו עבדו באופן מדויק ומעורר ביטחון.

סמארט SMART #1 - פנים הרכב

---

סמארט #1 – מנוע, הנעה

לרשות הדגם ה"רגיל" של ה #1 מנוע יחיד הנמצא מאחור, ומשודך לגלגלים האחוריים. הוא מפיק נתון נאה עד מאד, בטח לסגמנט רכבי הפנאי הקטנים, בדמות 272 כ"ס ומומנט בן 34.3 קג"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש מרשימה, עם 6.7 שניות.

אם זה לא מספיק, עומדת לרשותכם גרסת הבראבוס, שמלבד אבזור נוסף (הכולל "רעש מנוע" מלאכותי ודי מיותר מהרמקולים), מצויד במנוע נוסף, הנעה כפולה ו-428 כ"ס. המומנט המשותף כאן נוגע ב-55 קג"מ, והתאוצה ל-100 קמ"ש מקפלת את האספלט ב-3.9 שניות.

סמארט SMART #1 במבחן דרכים

---

סמארט #1 – נוסעים

כבר בתחילת תנועה ניתן להבחין בבידוד הרעשים המצוין שיש בסמארט, שנשמר גם במהירויות שיוט בכביש המהיר.

המתלים עובדים היטב, והשיכוך מצליח להתמודד עם תלאות הכביש בצורה טובה.

ברכב מותקנות מצלמות 360 רבות זוויות, ויחד עם חיישני החנייה- לסמארט יכולת תמרון מצוינת. למי שחפץ בכך – בגרסה זו קיים גם סייען חנייה.

תפעול חלק ממערכות הרכב לא מאד אינטואיטיבי כאמור, אם בשליטה במזגן, באפשרויות המדיה או הרדיו או פשוט בכפתור השליטה בווליום בעת נהיגה – שאמנם ניתן לתפעול גם מההגה, אך מי שיחפש שליטה בווליום מהמסך עצמו, ימצא אותו בפינה הימנית למעלה עם סרגל לא מאד נוח לשימוש;

גם כאן – מה רע בכפתור גלגל קטן ופשוט, המותקן בקונסולה המרכזית, שיכול היה להפוך את העניין לפשוט עד מאד?

מעבר לכך, אם כבר לקחת מוטיבים מהאחות הגדולה שמתהדרת בסמל הכוכב (כמו ידית ההילוכים מימין להגה), כפתורי התפעול שעל ההגה מהודרים פחות מאלה שבמרצדס, וחבל שלא הועתקו הנה משטחי המגע הזעירים והיעילים שיש על הגהן של נציגות האחות הגדולה.

המושבים נוחים מאד, האווירה נינוחה ויוקרתית וגם כשבורר מצבי הנהיגה נמצא ב eco, יש מספיק כוח כדי להאיץ בכל מצב, ובאופן כללי, המנוע מאיץ בצורה מוחשית מאד, גם בתאוצות ביניים.

יש כאן בורר (שוב, דרך המסך המרכזי) השולט במידת הרגנרציה הרצויה, כולל מוד e-pedal, המאפשר תאוטה עם הרפיה מהדוושה – עד לעצירה מוחלטת. זה נוח ועובד כאן באופן יעיל למדי.

סמארט SMART #1

בכביש הדינמי הבורר עובר לספורט, מד הקילומטרים מקצץ כ-70 ק"מ מהטווח, וזה לא מעט. אז פחות קילומטרים אמנם, אבל הרבה יותר חיוכים.

במוד ספורט ניתן להטיח את הסמארט מסיבוב לסיבוב, ההנעה האחורית נהדרת ולא נותנת לזנב לברוח, כל עוד לא תגזימו.

זוויות הגלגול לא גבוהות והמנוע פשוט משגר את הסמארט אל עבר הפניה הבאה, ללא סחרורי גלגלים או החלקות כוח, ללא דרמות. 

פשוט כיף להתנהל עם הסמארט מהר, מאד מהר, בין הפניות, ואפילו מעט לתהות מה בעצם חסר לה ושיש לבראבוס השרירית.

סמארט SMART #1 במבחן דרכים

סמארט SMART #1 במבחן דרכים

---

סמארט #1 – צריכת חשמל, סוללה, טעינה

קיבולת הסוללה היא 66 קווט"ש. כמו תמיד, צריכת החשמל תלויה במידה רבה באופי הנהיגה שלכם, שבאופן שגרתי ינוע בין 16 ל-20.5 קווט"ש ל-100 ק"מ, וזה אומר בין נהיגה חסכונית בעיר בעיקר, לבין נהיגה "בחיים האמיתיים", הכוללת האצות, שיוט מהיר (או מהיר מאד) ללא הקפדה יתרה על חיסכון וק"מ שנאגרו.

נהיגה חוליגנית בכביש המפותל כבר תכפיל או תשלש את הצריכה הזו. להנאה יש מחיר. 

טעינה איטית תתבצע תוך 3 שעות בלבד, בקצב 22 קווט"ש (למעט גרסת הבסיס), ומהירה תטעין מ-10 ל-80 אחוזים של קיבולת הסוללה תוך כחצי שעה, אם תתאפשר טעינה בקצב מקסימלי של 150 קווט"ש.

הצהרת היצרן מדברת על טווח של 440 ק"מ בין טעינות, לדגם הנבחן. בפועל, תשיגו את הנתון הזה רק בנהיגה מנומסת להפליא, איטית ועירונית בחלקה הגדול, תוך שימוש מאסיבי בטעינה רגנרטיבית מקסימלית.

שימו את בקרת השיוט האדפטיבית על 120-130 קמ"ש בכביש 6, שיוט רגיל ונינוח, ואתם כבר בטווח ריאלי של 350 ק"מ לטעינה.

סמארט SMART #1

---

סיכום – סמארט #1  

המותג סמארט כבר לא מייצג רכב קצרצר, דו מושבי, לוגם בנזין ועם ייחוד אמיתי, המסייע לו להיות כריש ששוחה באוקיינוס כחול.

סמארט הפך לרכב גדול, משפחתי, חשמלי לחלוטין, לא עוד הרכב שתראו חונה בניצב למדרכה.

יחד עם זאת, לסמארט #1 עיצוב מעניין ואופנתי, לצד אווירה יוקרתית מזמינה ומרהיבה, שאת השראתה לקחה היישר מבית מרצדס.

לצד זאת, הנסיעה נוחה ונינוחה, מתאימה למשפחות לא גדולות ולא רק לזוגות, למנוע ביצועים מרשימים והיכולות הדינמיות גבוהות מאד.     

הסמארט מתומחר היטב, האבזור עשיר וניכר שבין רכבי הפנאי החשמליים הרבים שיש סביב, יש לו הרבה מאד כלים להצליח בשוק המקומי.

סמארט SMART #1

 

Smart #1 Premium

מחיר (₪)189,900
אורך (מ')4.27
רוחב (מ')1.822
גובה (מ')1.636
בסיס גלגלים (מ')2.75
משקל עצמי (ק"ג)1,875
נפח תא מטען (בהתאם למיקום מושבים אחוריים על המסילה) (ל')

273 - 411

(+20 מלפנים)

מרווח גחון (ס"מ) 18.2
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן)440 / 350
הספק מנוע (כ"ס)272
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')6.7
קיבולת סוללה (קווט"ש)66
משך טעינה ביתית AC ( 0%-100%)(דק')180
משך טעינה מהירה DC (10%-80%) (דק)30
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש)150 / 22
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)3 / ללא הגבלה

משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה)

(שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)
8/ 200,000