סופר סוויפט החדש מבית סוזוקי במבחן

סופר סוויפט החדש מבית סוזוקי במבחן
צילום תמונות: טל אבן

הסוויפט החדש מציג מספר חידושים מרעננים, ביניהם מערכת מיילד-היברידית, חבילה מקיפה של אמצעי בטיחות אקטיביים, עדכונים עיצוביים קלים ומבחר צבעים חיצוניים משובבי נפש. פגשנו אותו למבחן דרכים.

טל אבן | 20/12/20

סגמנט הסופר מיני'ז בישראל שומר על יציבות, בהיותו הסגמנט השלישי בגודלו עם נתח שוק השומר על עקביות, עם סדר גודל של כ- 15% ממסירות הרכב הפרטי, אחרי סגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים והרכבים המשפחתיים. זהו סגמנט הפונה בעיקר לזוגות צעירים או מבוגרים, לפני שהילדים הגיעו לעולם או לאחר שעזבו את הקן, לצד השימוש כרכב שני במשפחה. כלי הרכב בסגמנט הזה יועדו לעבור חיים עירוניים בעיקרם.

סוזוקי סוויפט כמעט שהפך לשם גנרי כשרוצים לתאר בשתי מילים "סופר מיני קטן, יעיל, חסכוני ופשוט, שיודע גם לשמור על ערכו".

מאז השקתו, אי שם בשנת 1986, מכרה סוזוקי בישראל למעלה מ-50 אלף עותקים מדורותיו השונים, וכעת מוצג הדור השישי, מייד-אין-ג'אפן.

למבחן התייצב סוויפט בעל שני גווני מרכב – זהב/ צהבהב/ חרדל בגוף המרכב וכסוף/ אפרפר בגג ובמראות הצד (המתקפלות חשמלית). בין שני משטחי הצבע קיימת "הפרדה צפה" שחורה בקורות A ו- B וגם משחק צבעים מעניין בקורות C/D.

אחד מהקלפים שהסוויפט הזה מחזיק באמתחתו הוא שילוב הצבעים החיצוני, שעדיין לא קיים אצל מרבית המתחרים, כשצביעה דו גונית של אדום, כתום או כחול, כולם עם אופציה של גג שחור לצד הווריאציה "שלנו", עשויים לפנות לקהל הצעיר. צביעה אחידה של שחור/ לבן/ אפור או כסוף עשויים לקרוץ לקהל המבוגר דווקא. יפה.

בשל כך, בחרנו כרקע לצילומים את אתר התרבות-גרפיטי החדש שנמצא בחוף קליה, השוכן בחלקו הצפוני של ים המלח, שם נמצאים המוני מבנים שלאחר עשרות רבות של שנים בהן היו נטושים, לאחר ששימשו תחילה כמחנות של צבא ירדן לפני 67', הפכו לכתם צבעוני בנוף המדברי, ולפרץ כישרון של אמני גרפיטי רבים, שהפליאו שם בציורי קיר צבעוניים ומרשימים, ביניהם השתלב הסוויפט הצבעוני שלנו באופן מיטבי.

---

למעט הוספת חצי ס"מ זניח לאורכו (3.845 מ'), הסוויפט לא שינה מימדיו לעומת זה היוצא, עם רוחב בן 1.735 מ', גובה 1.495 מ' ובסיס גלגלים העומד על 2.45 מ'.

גם נפח תא המטען (242 ל') לא השתנה, למרות השימוש במערכת היברידית, בשל גודלו הצנום של המנוע החשמלי, שהותקן מתחת למושב הנהג, כשהתקנת הסוללה נעשתה מתחת למושבים האחוריים.

מראה הסוויפט, המשווק בארץ ברמת גימור אחידה – GLX,  נותר עדכני, רענן וצעיר.

השינויים החיצוניים באים לידי ביטוי בנגיעות קלות כתוספת כרום בגריל הקדמי, יחידות תאורה חדשות LED מלפנים ומאחור וחישוקי 16" מושחרים למחצה ועדכניים. 

חלונות כהים מאחור ופנסי ערפל קדמיים משלימים את מראהו הססגוני של הסוויפט.

הוא מוצע בארץ עם גיר ידני (87,000 ₪) או אוטומטי (102,000 ₪) ועם אפשרות לבחור בצביעה דו גונית לגג (בתשלום נוסף).

רכב סופר מיני נתפס ככזה שאמנם חוסך לרוכש כ-20% במחיר הקניה אל מול רכב משפחתי טיפוסי, אך גם שהחיסכון הכספי מצמצם לא רק את גודל הרכב ואת כמות הפח, אלא גם את רמת הבטיחות ואת רמת האבזור ברכב.

ובכן, בסוויפט החדש גילינו שאמנם מימדיו צנועים, כיאה לרכב בסגמנט הזה, שאף הופך את הנושא הזה ליתרון בתמרון ובחניה העירונית, אולם הוא מגיע מצויד היטב, הן בציוד הבטיחות והן באבזור שברכב.

כניסה (ללא מפתח) אל הרכב מגלה שהעיצוב הפנימי נאה, מורכב ממוטיב העיגולים ששומר על סגנון צעיר, רק ששבירה עם צבעים נוספים, לצד הפלסטיק השחור ונגיעות השחור פיאנו והפס הכסוף כהה, עשויה הייתה להוסיף יותר למראה צעיר המאפיין את העיצוב החיצוני.

ההגה קטום בחלקו התחתון, מערכת המולטימדיה יעילה והאווירה דומה ברובה לזו בה פגשנו במבחן האיגניס שערכנו לא מכבר, כולל המנוע והמערכת ההיברידית, שמיד נגיע אליהם.

המושבים הקדמיים מתגלים כתומכים ונוחים גם לאחר כמה שעות נהיגה, בקרת האקלים יעילה, אולם רגל ימין של הנהג, במיוחד אם גובהו מעל ל-1.80 מ', פוגשת פעם אחר פעם את גלגל עצמת המזגן (שגם מפעיל אותו), כך שמצאתי עצמי מכבה את המזגן פעם אחר פעם לאחר שהופעל בשוגג. טעות בהנדסת אנוש או עניין של הרגל, תרתי משמע.

מערכת המולטימדיה 7" מחוברת ל-6 רמקולים וניתן לקשר אותה לאנדרואיד אוטו או לאפל קאר פליי ובסוויפט היא מקושרת למצלמת רוורס מקורית.

בלוח המחוונים שני המחוונים העיקריים (מהירות וסל"ד ובהם גם חום מנוע ודלק) מעוטרים בפסים אדומים שמוסיפים לשבירת המראה הכהה. במרכזו, מסך צבעוני הנותן מידע רב, אולי רב מדי לנהג. ברכב כמו הסוויפט, הנהג הטיפוסי לא באמת צורך מידע כמו ג'יירו המספר על כוחות ג'י הפועלים על המרכב, עוצמת התאוצה והבלימה וגם כמה כ"ס וקג"מ עובדים בכל רגע נתון בנהיגה. ניתן היה להסתפק כאן בנתוני הנהיגה וצריכת הדלק, מידע על מערכות הבטיחות והמולטימדיה.

מאחורי ההגה ישנם כפתורים להפעלת הגיר, שלכאורה אינם יעילים ברכב בעל גיר רציף כמו הסוויפט, אך יחסי ההעברה והחלוקה המדומה עשו עבודה טובה כנדרש היה לבלום את הרכב במורד כביש מהיר. שם אגב, גם הבלימה הרגנרטיבית של המערכת ההיברידית עובדת וטוענת את הסוללה, כשחיווי של הפעולה מופיע בלוח המחוונים אל מול הנהג.

עוד נמצא פה הגה מצופה עור, חיישני חניה אחוריים וגם מקרן קטן הזורק אלומת "Hybrid" על הכביש או המדרכה, ברגע שהדלתות הקדמיות נפתחות.

מאחור, המושב נוח לשני מבוגרים או לשלושה ילדים, התקרה גבוהה באופן יחסי ומרווח הברכיים טוב באופן יחסי. פתחי מיזוג נעדרים פה.

אורך תא המטען אינו גדול, אולם העומק שלו מאפשר לו להיות פרקטי מאד, גם אם מדובר בהעמסה של שקיות רבות מהסופר. סף ההטענה מעט גבוה.

---

תחילת תנועה

לסוויפט מערכת הנעה הכוללת מנוע בנזין בנפח 1.2 ליטר, המפיק 83 כוחות סוס. מנוע חשמלי זעיר המשודך אליו, הופך את המערכת למיילד הייבריד, ובסה"כ 86 כ"ס ומומנט של 10.9 קג"מ. התאוצה למאה קמ"ש אורכת 12.2 שניות לא מהירות במיוחד.

גם על מערכת המייל היבריד הזו, שמניעה בין היתר את האיגניס, ניתן לקרוא בלינק לעיל.

התחושה הראשונית היא שאכן יש תגובה מיידית ללחיצה על המצערת, מה שמסייע לתנועה עירונית משתלבת. בעיר התחושה נמרצת למדי, שטח החלונות מצוין, כזה הנותן תחושה שלטת בנעשה סביב והבלמים חדים מאד בתגובתם.

תפעול המולטימדיה בעת נהיגה טוב, ולמרות שתפעול עצמת השמע אינו נעשה על ידי גלגל ש"נופל" ליד בעת נהיגה ללא הסטת מבט אלא על ידי פעולות משיכה במשטח מגע במסך, מעלה ומטה, הוא מתגלה כנוח מאחר והוא ממוקם סמוך למסגרת הבולטת של מערכת המולטימדיה, וניתן לאתר את מיקומו גם ללא מבט ישיר.

שיכוך המהמורות ברכב טוב, כל עוד מדובר במהמורות קטנות. מהמורות גדולות עלולות להיתקל בחבטה מצד מערכת הבולמים.

מערכת העצור/סע מופעלת באופן חרישי ואלגנטי, ללא רעשי התנעה, וגם על כך אחראי מנוע החשמל הזעיר ברכב.

כשעולה הקצב מחוץ לעיר, שאון המנוע עולה בהיותו משודך לתיבה רציפה וצבירת מהירות בסוויפט דורשת סבלנות ושימת לב לנעשה סביב.

אין ספק כי העיר היא שטח המרעה בו מרגיש הסוויפט הקטן במיטבו. שיוט בין עירוני מתגלה אמנם כבר ביצוע וניתן לגמוע מרחקים ארוכים ללא מאמץ, אולם שם הוא לא מרגיש בבית, קצת כמו שסילבסטר סטאלון יידרש בהפסקת הצילומים ל"רמבו" לוותר על שדה הקרב ועל שרשראות המאג, לטובת עריכת קניות בסופר. 

בשיוט בין עירוני יתקבלו רעשי כביש, בעיקר מהגלגלים, כשמעיכת דוושת התאוצה לאורך זמן במעלה הררי, תאיץ אמנם את הסוויפט באופן עקבי, אך כאמור העסק מלווה בשאון מנוע ניכר ותוך כדי חשש גדול מצד הנהג להוריד מבט אל עבר נתון צריכת הדלק ההולך ומתקלקל, כמו שיחשוש כנראה לעלות על המשקל לאחר ערב חגיגי רווי סופגניות.

ארסנל מערכות הבטיחות הקיים בסוויפט מרשים מאד וקיבל ציון מכובד-  7 מתוך 8. כשמערכת בקרת השיוט האדפטיבית עובדת מצוין. ברכב קיימת שמירת נתיב אקטיבית וגם ניטור יעיל של שטח מת, שאינו אופייני לסגמנט ונמצא לרוב ברכבים יקרים בהרבה.

עוד נמצא פה 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית מבוססת רדאר ומצלמה, שליטה אוטומטית באורות גבוהים, התראה על רכב חוצה מאחור וגם על עייפות נהג.

בסיום מבחן הדרכים צריכת הדלק הממוצעת עמדה על 16.4 ק"מ לליטר, נתון מרשים בהתחשב בעובדה שהמבחן כלל גם שהייה לא מבוטלת בפקקים ומעלה רציף וארוך בכבישים מהירים, בעיקר סביב מעלה אדומים. הנתון אף אינו רחוק יתר על המידה מהנתון הרשמי של היצרן, המדבר על צריכה משולבת אופטימלית של 18.5 ק"מ לליטר (20 ק"מ לליטר בדגם הידני).      

       

---

הסוויפט של סוזוקי היה מעין "הימור בטוח" מבחינת קהל היעד שלה, כבר מאז שהושק, לפני כ- 34 שנים.

השקט התפעולי של קהל הלקוחות הגיע מהאמינות, החיסכון התפעולי, הסחירות וההבטחה ל"מינימום הפתעות". המראה שלו שהיה צעיר מחד, פונקציונלי מאידך, שבה את מעריציו.

עם זאת, קנית רכב סופר מיני לוותה בהתפשרות ובהכרה בכך שכפי הנראה מדובר ברכב בטיחותי פחות ומאובזר פחות מסגמנטים גבוהים יותר.

הסופר סוויפט החדש מפריך גם את הטענות הללו. מעתה הוא מצויד ובטוח לעילא ולעילא, הוא טכנולוגי ומודרני, יש לו מערכת היברידית שמסייעת לסביבה להיות נקיה יותר ולתדירות הביקורים בתחנות הדלק- לפחות.

הוא נראה מצוין, ויישבה את לב הקהל שלו - המבוגר עם היצע הצבעים השמרני, לצד הצעיר, עם שילובי צבעים מרעננים.

אז נכון שהוא לא לועס אוטוסטרדות אולטימטיבי, נכון שהוא יכול היה לרסן יותר את המרכב בנהיגה דינמית ולשכך טוב יותר את פגעי הכבישים שמע"צ מעניקים לנו, אבל אם מתמקדים בשטח המרעה העיקרי שלו, העירוני, שם הוא בהחלט יכול להרגיש בבית, ולזהור בכתום, באדום או בצהוב חלמון.