סוזוקי ויטרה 4x4 במבחן דרכים

סוזוקי ויטרה 4x4 במבחן דרכים
תמונות: טל אבן

סוזוקי משפרת את הויטרה עם מערכות בטיחות תקניות והנעה כפולה גם בדגם ה- 1.4. לקחנו אותה למבחן

טל אבן | 29/11/20

את הויטרה המעודכנת מבית סוזוקי פגשנו במבחן הדרכים המלא בתחילת 2019, לאחר שזו שופרה, עודכנה וצוידה במנוע 1.4 חדש ונמרץ, אליו שודך מגדש טורבו, שהחליף את מנוע ה-1.6 האטמוספרי שקדם לו ושיצא לגמלאות.

כעת הגיעה אלינו למבחן ויטרה עם אותו המנוע, רק שהפעם היא מצוידת בהנעה כפולה ובשלל מערכות בטיחות מקוריות שבלטו בהיעדרן לפני העדכון האחרון של הדגם.

לקחנו אותה למבחן דרכים כשהמיקוד שלו הוא בעיקר בשינויים לעומת הדגם שבמבחן הקודם, מבחן שכלל הפעם, בין היתר, שבילי עפר וריקוד קצר בדרכים בוציות, כדי ללמוד במה היא שונה מאחותה בעלת ההנעה הקדמית.

---

את הויטרה הזו אהבנו עוד לפני השדרוג הנוכחי, עם פרופורציות טובות, מראה קשוח ומכסה מנוע מוגבה כלצידיו דמויי כונסי אוויר, א-לה ריינג' רובר. העדכונים העיצוביים שעברה שיפרו את המראה שלה אף יותר, עם פנסי לד בחזית לצד פסי הכרום בגריל, חותם יפה לדגם בדומה לדגמי ג'יפ, פנסים אדומים מאחור, חישוקי גלגלים חדשים, כמו גם עדכונים שונים בתא הנוסעים ובלוח המחוונים.

יחד עם זאת, עלו אז שאלות כמו מדוע בחר היבואן המקומי שלא לצייד אותה במערכות הבטיחות שמבחינת היצרן היו אופציה קיימת כבר מהשקת הדגם, כחמש שנים קודם לכן.

שאלה נוספת שעלתה אז הייתה, מדוע ללקוח הייתה אפשרות לקבל גרסה כפולת הנעה רק בגרסת המנוע הצנום בחבורה, בנפח 1.0 ליטר.

כעת מגיעה הויטרה 1.4 4X4.

---  

מזג האויר הגשום שקיבל את פנינו בימים בהם שהתה אצלנו הויטרה ,אולי הוזמן בכוונה תחילה, כאילו אמר "את הרכב אתה כבר מכיר, בוא תנסה את מערכת ההנעה הכפולה".

ואכן, בויטרה המחודשת כפולת ההנעה לא בוצעו שינויים חיצוניים לעומת הדגם הקודם, למעט כיתוב " all grip"  המופיע מתחת לכיתוב ה"Vitara 1.4 turbo". מבפנים – מקבלים את אותה סביבת נהג מוכרת, כשמשהו בפשטות שלה, במסך העצום שכאן ובמספר פיצ'רים "כמו פעם", כמו ידית בלם יד מכאנית וכפתורים ארוכים הבולטים מחופת לוח המחוונים, דווקא הקסימו אותי גם אז.

בשונה מהדגם המצויד בהנעה קדמית, דגם האול-גריפ שכאן מצויד בכפתור לירידה איטית ומבוקרת במדרון, שם הרכב בולם עצמו ושומר על מהירות זחילה בהתאם, וגם בבורר מצבי נהיגה, הכולל מצבי Snow ו- Sport, כשמצב ה"Snow" מתייחס להנעה הכפולה, כשלצידו כפתור "Lock" המבטיח את נעילת מצב הנעת ארבעת הגלגלים.

עצם השימוש במילה "snow" (שלג) מרמז שהיצרן לא באמת התכוון שבאבחת לחיצה על כפתור  הרכב יהפוך לחיית טרף קשוחה, הלועסת שטח מאתגר לארוחת בוקר, אלא יותר לכך שהרכב מתאים עצמו כעת למצב של שטח רך, או לאחיזה גבוהה יותר על הכביש בתנאיי אחיזה ירודים יחסית.

"זה לא שהרכב לא יכול להתמודד עם שבילים, שטח קל ובוץ" נאמר לי בסוכנות סוזוקי, "אבל הנעה כפולה לא הופכת את הויטרה לעז סלעים כמו הג'ימני".

אז ממש לא באמת ניסיתי לאתגר את הויטרה בשטח אליו לא נועד, אך גיליתי שבשבילים הוא לחלוטין מרגיש בבית, ושבבוץ הוא דווקא אוהב להתפלש.

מערכת ההנעה הכפולה, יחד עם מרווח גחון מכובד של 18.5 ס"מ, פשוט מאפשרים למשפחה המטיילת להגיע, וללא כל מאמץ, למקומות ולפינות חמד אליהם יגיעו כנראה גם מרבית רכבי הפנאי בעלי הנעה קדמית, להם מרווח גחון נדיב, אך יתכן ואלה יאלצו להזיע ולהתאמץ הרבה יותר מהויטרה, שעוברת בהם באדישות ובקלילות כמעט מעצבנת .

מערכת ההנעה הכפולה בויטרה עובדת באופן רגיל במצב אוטומטי (כל עוד מצב ההנעה הכפולה לא נעול), כשרוב הזמן ההנעה היא קדמית. כשהרכב מרגיש כי נדרש סיוע מהסרן האחורי, הכוח מתחלק בין הסרנים.

במידה ויצאתם מהשטח אל הכביש המהיר במצב של נעילה, המערכת תתריע עם צפצוף, כדי לתזכר את הנהג שמומלץ לוותר על מצב הנעילה ולעבור למצב אוטומטי, בין היתר כדי לשמור על צריכת דלק אופטימלית.

ובנושא זה, מבחן הדרכים נע בין 11.8 ק"מ לליטר במצב מאומץ/ שטח רך ועד ל-15.1 ק"מ מכובדים לכל ליטר בנזין, בנהיגה רגועה במיוחד בכביש המהיר.

בהשוואה מול נתוני צריכת הדלק במבחן הקודם, שם נבחנה גרסת ההנעה הקדמית שהשיגה צריכה ממוצעת של 12.8 ק"מ לליטר, מגלים שהגרסה כפולת ההנעה אינה בזבזנית יותר, למרות שזה מה שוודאי מצפים לו, שכן למעט הבלחות קצרות לשטח, הרכב פועל כרכב בעל הנעה קדמית.    

  

מהלך בטוח

אחד הנושאים שהיו בעוכריו של הדגם היוצא, שגם גרע ממנו לא מעט נקודות בהתמודדות מול מיטב המתחרות בסגמנט, היה העדרן של מערכות בטיחות אקטיביות תקניות.

ובכן, לצד 7 כריות אויר, הויטרה יישרה קו עם קדמת הטכנולוגיה ומגיעה כעת עם בקרת שיוט אדפטיבית יעילה, המבוססת על מצלמה ועל מד טווח לייזר, בלימה אוטונומית, התראה על תנועה חוצה מאחור, התראה ותיקון סטיה מנתיב וגם עם התראה המהבהבת במראות הצד על עצמים בשטח מת.

4x4=14,000

זו לא טעות מתמטית, זה רק שמחיר גרסת הויטרה כפולת ההנעה יקרה ב- 14 אלף ₪ מאחותה המונעת על ידי גלגליה הקדמיים, עם 148,990 ₪ לעומת 134,990 ₪.

מדובר במנוע, בגימור וברמת אבזור זהים לחלוטין בין שתי הגרסאות, כשרק נושא ההנעה הכפולה מבחין ביניהן.

שאלת התמורה וכדאיות התוספת עומדת בידי הרוכש. גרסת ההנעה הכפולה תאחז באספלט טוב יותר, במיוחד בתנאים של אחיזה נמוכה בגשם (שלג הרי לא ממש נפוץ במחוזותינו), כשיש סחף על הכביש או בכבישים חלקים. היא גם תדע לצלוח מעברים בוציים או שלוליות ללא כל מאמץ או דרמה.

עבור לקוחות הויטרה שאוהבים לתור את הארץ, ולהגיע לפינות חמד מיוחדות המופיעות במדריכים או באתרי אינטרנט ייעודיים תחת הגדרה של מסלולי שטח קל/ בינוני, התוספת הזו בהחלט משתלמת.

---

הויטרה הרשימה אותנו כבר בגרסתה הקודמת, עם הנעה קדמית וללא מערכות בטיחות מקוריות.

היא נראית מצוין, מרווחת ונוחה למדי, מצוידת במסך ענק שמתפעל מערכת מולטימדיה באופן אינטואיטיבי למדי, לצד הגשת תמונת מצלמה אחורית ענקית לתמרון עירוני קליל.

המנוע החדש נמרץ למדי ומפיק ביצועים טובים יחד עם תיבת ההילוכים הפלנטרית היעילה אליו הוא משודך.

ומעל לכל אלה, ישנם מוניטין האמינות והאיכות של סוזוקי, סחירות ושמירת הערך, לצד אחזקה זולה באופן יחסי.

כעת, הויטרה שלכם תהיה גם בטוחה מתמיד, ואם תשקיעו בגרסה שנבחנה כאן, כנראה שתצליחו להגיע (כמעט) לכל מקום בארץ, אליו יכולים להגיע כלי רכב באשר הם. ואז, רק לא לשכוח להצטייד בפק"ל קפה ובמצלמה, כדי לתעד את הרגע.