סובארו BRZ במבחן דרכים
סובארו BRZ היא אחת ממכונות הנהיגה הטהורות, שהופכות נדירות יותר ויותר, עד כדי סכנת הכחדה. המתכון מלהיב - היא נשמעת מצוין ב-7,500 סל"ד, היא יודעת לכשכש בזנבה, ויש לה גיר ידני. מתכון לסוכריה אמיתית. הנה קצת על הדייט הסוער במחיצתה.
סובארו כחולה פלוס גיר ידני
זו לא הפעם הראשונה שאני נוהג בסובארו כחולה וידנית.
למעשה, המפגש הראשוני שלי עם מכונית כנהג, היה באחת כזו.
יחד עם ההיא, דגם GL מסוף שנות ה-80', צברתי חוויות לימודיות ואת הקילומטראז' שגומעים ב-23 שיעורי נהיגה. יחדיו, גם עברנו את הטסט שהעניק לי רישיון נהיגה הנכסף.
היתה שם התרגשות מעצם הנהיגה עצמה, מעצם האחריות הגדולה שמונחת על כתפיו הצעירות של נער בן 17 שראשו מצוי בתקופת בגרויות.
ושוב, כמו בדגמי סובארו נוספים שפגשתי במרוצת השנים, חלקם ידניים ואפילו כחולים (עם כיתובי WRX ו- STI על הזנב), גם עם ה-BRZ חזרתי לחוות התרגשות מעצם הנהיגה עצמה, אך ההתרגשות הפעם מסוג שונה, מסוג שמתרחש כשקיים חיבור ישיר בין נהג למכונה.
---
סובארו BRZ - רקע
ה-BRZ של סובארו, לה אחות תאומה בשם טויוטה GT86, נולדה בשנת 2012 כרכב ספורט פאסט-בק קופה 2+2. המתכון המקורי נותר גם בדור החדש, השני במספר. מדובר במנוע בוקסר קדמי נטול הגדשת טורבו ("לשם נהיגה ספורטיבית טהורה", כך היצרן), המזרים את מלוא אונו היישר לגלגלים האחוריים.
חלוקת המשקל על הצירים כמעט סימטרית (53% על הציר הקדמי, היתר על האחורי), וזה מרמז משהו על ההתנהגות של ה-BRZ השובבה.
הדור השני הוצג כבר בשלהי 2020, אך רק לאחרונה החל לשלוח אקזמפלרים ראשונים שיציירו פסי גומי שחור על כבישי ישראל.
לשם הפחתת משקל עצמי וכדי לשמר מרכז כובד נמוך, חלקי מרכב אחדים (מכסה המנוע, הגג והכנפיים הקדמיות) עשויים מאלומיניום.
סובארו אף טוענים שבדור החדש של ה-BRZ ישנה קשיחות מרכב הגבוהה בכ-50 אחוזים לעומת הדור הראשון.
---
סובארו BRZ – עיצוב, מידות
עיצוב ה-BRZ משלב באופן אלגנטי מאפיינים מודרניים וקלאסיים, ומקבל קווים נקיים ומפוסלים. המרכב עצמו נמוך והיציבה רחבה וחסונה. נהדר.
מלפנים יחידות תאורה ראשיות עוקבות פניה עם חתימות לד, פגוש אגרסיבי עם גריל נמוך ושחור ומכסה מנוע מפוסל המשתפל כלפי מטה, עם תפיחות בצדדיו.
מהצד מראה קלאסי של מרכב קופה, המשלב כנפיים קדמיות נמוכות ומעוצבות, בהן משולבות יחידות אוורור בלמים, פגוש קדמי עם ליפ בולט, קו תחתי של הדלתות המזכיר עיצוב של מפלטים מהצד שהותקנו ברכבי ספורט בעבר וזנב מפוסל. את התמונה משלימים חישוקים שחורים נאים בני 18".
ה-BRZ יצרה אצלי אסוציאציה מסוימת לרכבי 2 המושבים של פורשה, אלפא 4C, אפילו מצאתי עצמי מתבונן בקווים מסוימים ומזוויות מסוימות, וניזכר בפרארי דינו האגדית, ויש בכך הרבה. התוצאה הסופית פשוט מרהיבה.
מאחור 2 יציאות מפלט עגולות ושמנמנות וספוילר מעל למכסה תא המטען הזעיר (201 ל').
התוצאה מסובבת ראשים ומייצרת התלהבות מצד הולכי הרגל, המתכתבת היטב עם ההתלהבות הכללית של הישובים ברכב.
מידות ה-BRZ שומרות עליו כרכב לנהג ולנוסע בעיקר. האורך עומד על 4.265 מ', הרוחב 1.775 מ', הגובה 1.31 מ', כיאה לרכב מסוגו. בסיס הגלגלים עומד על 2.575 מ', וממילא לא באמת מאפשר למי שאינו ילד לשבת שם. מרווח הגחון הוא 13 ס"מ.
---
סובארו BRZ – תא נוסעים, הנדסת אנוש, חומרים
מתיישבים נמוך במושב הנהג האוחז.
אמנם במהלך ימי המבחן צוין בין היתר "יום האב", אך ל-BRZ אין שום יומרות משפחתיות; המושב האחורי כאמור תיאורטי למדי, והוא מיועד בעיקר להנחת תיק, או להסעת שני ילדים קטנים.
יחד עם זאת, התמקמות בתא הנהג מגלה מרווח מצוין לראש ולרגליים.
המושבים הקדמיים לופתים כראוי, עוטים בד נעים ואיכותי המשולב עור, הם מחוממים ומתכווננים ידנית. הם מתגלים כתומכים ונוחים, גם אחרי נהיגה ממושכת.
בין המושבים קונסולה מרכזית גבוהה, ידית בלם-יד מכאנית גבוהה, הפונה אל הנהג כרומזת על הרצון להשתתף במירוצי ג'ימקנות וסיבובי דריפט, וידית ידנית בת 6 הילוכים קדמיים.
מעליהם מסך מגע איכותי ואינטואיטיבי למדי בן 8", כפתורים פיזיים הכרחיים לתפעול בקרת האקלים הדיגיטלית (דו אזורית) ומערכת השמע, מבלי שהנהג ייאלץ לשלוח מבט מיותר לכיוונן, ולוח מחוונים דיגיטלי 7" עם מד סל"ד גדול במרכזו.
החומרים פה איכותיים, ולמרות נגיעות עור בדיפונים, על ההגה, בידית ההילוכים ובמושבים, האווירה פה לא מתיימרת להיות יוקרתית, כשעדיין סביב יש שימוש נרחב יחסית במשטחי פלסטיק.
העיצוב והתכנון הפנימי מאשרים שמתכנני ה-BRZ התכוונו לכך שתא הנהג יהיה מוכוון נהיגה, עם מינימום הפרעות בדרך; הגה קטן ונהדר, 3 דוושות, מוט הילוכים קצר עם פעולה מדויקת וזהו;
אין כאן הרבה מקום לאחסון, וגם התא שבין שני המושבים הקדמיים ממוקם מעט לאחור, כך שלא באמת נוח להגיע לטלפון הנייד שיונח שם, וטוב שכך. כשאתה ב-BRZ, פשוט תנהג, תהנה ממוזיקת הסל"ד ותימנע ממסיחי דעת.
סובארו BRZ - אבזור
במכונית כמו BRZ, לא מפריע לי שהמושב מתכוונן ידנית, ושאין חלון שמש בשל צורתו העגולה של הגג. ברכב נהיגה אמיתי אתה מוצא עצמך סלחן הרבה יותר כשהאבזור אינו עשיר, ואף מוקיר על העובדה שהחיסכון ודאי הגיע על מנת להפחית ממשקלו העצמי של הרכב.
בגרסה הידנית המשקל העצמי עומד על 1,295 ק"ג, 21 ק"ג פחות מהגרסה האוטומטית.
למרות זאת, ה-BRZ מגיעה ארצה ברמת אבזור אחידה – Premium Final Edition (נקראת Limited בגרסה האוטומטית), והיא מצוידת למדי.
מחירה עומד על 229,900 ₪ (ועוד עשרת אלפים לגרסה האוטומטית). יש בה מצב נהיגה של מסלול (Track Mode), בקרת שיוט (רגילה), מצלמת חניה אחורית, דוושות בחיפוי אלומיניום, ממשקי אנדרואיד וקאר פליי, קיפול חשמלי וחימום למראות הצד, חיישני תאורה, כניסה והנעה ללא מפתח וזהו, פחות או יותר.
סובארו BRZ – הנעה
אם בדור הראשון היתה ביקורת על כך שלא היה מספיק "פאנץ' " למנוע 2 הליטרים שהפיק 200 כוחות סוס, שודרג המנוע בדור הנוכחי, נפחו כעת 2.4 ליטרים והוא מפיק 228 כוחות סוס הצוהלים במיטבם ב-7,000 סל"ד, עם מומנט בן 25.5 קג"מ, המתפזר על פני רצועה רחבה למדי של סל"ד, מה שהופך אותו לגמיש ולסלחן גם בנהיגה יום יומית ובזחילה אורבאנית.
אל המנוע משודכת תיבת הילוכים ידנית או אוטומטית, בשתיהן 6 יחסי העברה קדמיים.
הביצועים שופרו, והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 6.3 שניות בדגם הידני (6.8 שנ' באוטומטי), כל הדרך ל-226 קמ"ש מרביים (216 קמ"ש).
והנה אנקדוטה. נתון התאוצה ל-100 קמ"ש כולל את העובדה, שמנתק ההצתה מפריע מעט לחגיגה ב-7,500 סל"ד גבוהים, שם ההילוך השני מגיע ל-97 קמ"ש.
בשל כך, מדידת התאוצה הקלאסית כוללת החלפה גם להילוך השלישי, וגם אם ההחלפה מהירה כברק, העניין ודאי מוסיף עשירית שניה או שתיים (אם לא יותר) לנתון הרשמי.
מדידה מ-0 ל-60 מייל לשעה (0-96 קמ"ש) אינה דורשת את החלפת ההילוך, ויתכן שבשל סיבה זו נמדדה בחו"ל ההאצה 0-60 מייל ב- 5.4 שניות בלבד (Car & Driver).
סובארו BRZ - בטיחות
בדגם הידני נעדרות מערכות הבטיחות האקטיביות הנמצאות בדגם האוטומטי, שבסוברואית נכללות תחת השם Eye Sight, כשבמקרה של ה- BRZ, גם במהדורה האוטומטית נעדר סיוע ותיקון היגוי, בכל זאת, ברכב כמו BRZ צריך לשמר את החוויה הספורטיבית לנהג.
יחד עם זאת, גם בגרסה הידנית תמצאו 7 כריות אוויר, התראה על תנועה חוצה מאחור, זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי וגם ניטור רכב בשטח מת. תוכניות היצרן מדברות על הוספת קיט המערכות האקטיביות גם בדגם הידני של הדגם, לקראת שנת 2024.
סובארו BRZ – נוהגים
הגענו לפרק החשוב ביותר שלשמו התכנסנו. פרק הנהיגה.
כבר במהירות עירונית ניתן להתמכר לבחישה בידית ההילוכים. ידית ההילוכים הקצרה משלבת הילוכים בקליקים קצרים ומדויקים, וגם דוושת המצמד מצליחה להיות מדויקת עם נקודה ברורה של שילוב ההילוך, ומאידך סלחנית למדי.
המתלים מכוילים באופן קשיח אך לא מדי, וממושב הבאקט הנוח, המרופד והאוחז של הנהג, מתקבלת תחושה של מעברים אסרטיביים מעל לשברים, בורות או פסי הרעדה, אך לא כאלה שמרסקים את גב הנוסעים.
הראות החוצה טובה באופן מפתיע והתמרון העירוני פשוט למדי.
---
יוצאים מהעיר והמהירות עולה, ואיתה אני מגלה שפשוט כיף למשוך את ההילוך עד למנתק ההצתה שממתין לנו ב-7,500 סל"ד.
למרות שאני יודע שחלק מהמוזיקה הזו מגיע מבקרת הצליל האקטיבית, אני נותן לזו האחרונה לעבוד עליי מעט, ומצליח ליהנות מהצליל הנמוך והספורטיבי שהיא מפיקה. וואוו.
שוב בולמים ומאיצים. הילוך רביעי, 4,000 סל"ד, לוח המחוונים ממליץ לשלב לחמישי, האוזן ורמת האדרנלין מבקשים דווקא את ההילוך השלישי. "נגן, נגן!" דרש בזמנו זוהר ארגוב. גם אני.
אני מגיע לכביש מיוחד בו יש לא מעט פיתולים ותנועה דלילה למדי, מאלו שכאילו נסללו עבור מכוניות כמו ה-BRZ.
הקצב עולה, אתה מתמסר לנהיגה טוטאלית. בלי טלפונים, בלי מוזיקה שאינה זו שבוקעת מהאגזוזים (ומהרמקולים), האחיזה של צמיגי המישלן פיילוט ספורט 4 נהדרת, המנוע חזק דיו ומגיב, המומנט בשרני וההתנהגות מאוזנת ונשלטת מאד (הרבה בזכות דיפרנציאל מוגבל החלקה מבית Torsen).
צלחות הבילום הגדולות עושות גם הן עבודה מצוינת, ובולמות בנחישות את ה-BRZ. גם אחרי סשן של נהיגה דינאמית כמעט ולא גילו סימני התעייפות.
בשלב הזה אני מגלה זוויות גלגול שכמעט ואינן קיימות, הגה מדויק המתקשר באופן נפלא, רק מעטות מהמכוניות כיום יכולות לספק רמה כזו של תקשורת ופידבק לנהג, וכזו עוצמה של חוויית נהיגה שמערבת את הנהג.
הישבן נוטה לצאת מדי פעם בפסיעת ריקוד קלה, וכל עוד לא תתפתו לנטרל בקרות ברכב, הוא ישוב למסלולו ולא יגרום לספין מסוכן או לסיום בתעלה בלי Happy End.
ה-BRZ יודע לרגש גם במהירות לא גבוהה ולהתנהג באופן צפוי ונשלט, וזו אחת מהגדולות שלו. כך הוא מצליח גם שלא להרתיע ולהפחיד נהגים מיומנים פחות, להעלות אצלם את מידת הביטחון, ולתגמל גם אותם בחוויית נהיגה בטוחה.
בשלב של הורדת הקצב ושל רמת האדרנלין בדם, מגלים גם שה-BRZ נהדרת לנהיגה יום יומית. היא שקטה למדי בכביש המהיר. עדיין נשמעים רעשי רוח וכביש, אך בסיבובי סל"ד נמוכים ניתן ליהנות מהמוזיקה (שבוקעת ממערכת השמע הפעם), או משיחה עם הנוסע ללא מפריע.
סובארו BRZ – צריכת דלק
הנתון המוצהר של צריכת הדלק הממוצעת טוען לכ-11 ק"מ לכל ליטר בנזין 98 אוקטן.
בפועל, הנתון הממוצע בסיום המבחן עמד על 8.5 ק"מ לליטר.
אני לא יודע אם אכן ניתן לשחזר את הנתון המוצהר, אך אין ספק שנהיגה רגועה יותר תקרב אתכם לשם, לעומת הנתון שהושג במבחן.
רק אציין שמידת האיפוק שתידרש מכם גבוהה, ולא בטוח שאם תרכשו לכם BRZ ידנית, שיחזור הצהרות היצרן בנושא חיסכון וצריכת הדלק אכן יעמוד בראש סדר העדיפויות שלכם.
סובארו BRZ - סיכום
לסובארו השובבה הזו יש את כל המרכיבים כדי לספק לא מעט חיוכים מהנהג וגם מהסביבה, וזאת על ידי התנהגות נהדרת, עיצוב מודרני, רצועת כוח רחבה ובשרנית למדי, נסיעה נוחה, וגם האפשרות לנהל שיחה שלווה ברכב כשלא באמת מחפשים להיות חלק מהקאסט של "מהיר ועצבני" באותו הרגע.
אחרי כמה מאות של קילומטרים במחיצתה, הבנתי כמה שעדיין אפשר ליהנות מהפסקת חשמל יזומה, וכמה שהחוויה הזו הופכת נדירה.
יש משהו בפשטות המכאנית והפונקציונלית הזו, בגולמיות הזו, שמרתק אותי וגורם לי לאהוב נהיגה כה טוטאלית ומתמסרת, ולרצות שזה יהיה פה לתמיד.
כמה כיף לנהוג במכונת נהיגה שמתמסרת אליך, ולהשאיר רגע בצד שיקולים שכלתניים כמו נהיגה חרישית, צריכת דלק חסכונית, טכנולוגיה סופר מתקדמת וגאדג'טים "מאגניבים". כל אלה אינם נמצאים ברשימת המכולת של מהנדסי ה- BRZ, וטוב שכך.
ה-BRZ לא תצליח לאכלס משפחה שלמה, אין בה חלק מהאבזור המקובל כיום גם במכוניות זולות משמעותית והיא דורשת את מלוא תשומת הלב של הנהג, אך לעיתים רכב צריך להימדד במדד הנהיגה, הנהיגה הטהורה, ולהשאיר בצד שיקולים פרקטיים של מרווח, מקום וצריכת החשמל.
וכמשל, כמו רבות מהמשתתפות בתוכניות הריאליטי השונות, ה-BRZ יודעת לשיר (ב-7500 סל"ד), לרקוד (עם הישבן), היא במצב של הישרדות (רגע לפני שמכוניות עם מנוע בעירה פנימית תהפוכנה ללא חוקיות), והתוכנית היחידה בה היא לא משתתפת היא "המרוץ למיליון", מאחר שהיא נעצרת ב-230 אלף שקלים.
Subaru BRZ MT (Manual Transmission) - Premium Final Edition
מחיר (₪) | 229,900 |
אורך (מ') | 4.265 |
רוחב (מ') | 1.775 |
גובה (מ') | 1.31 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.575 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,295 |
נפח תא מטען (ל') | 201 |
מרווח גחון (ס"מ) | 13 |
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) 98 אוקטן | 11/ 8.5 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 2,400 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | 4 בוקסר |
תיבת הילוכים, הנעה | ידני 6 , אחורית |
הספק מנוע (כ"ס) | 228 |
מומנט (קג"מ) | 25.5 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 6.3 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 5 / 100,000 |
סובארו כחולה פלוס גיר ידני
זו לא הפעם הראשונה שאני נוהג בסובארו כחולה וידנית.
למעשה, המפגש הראשוני שלי עם מכונית כנהג, היה באחת כזו.
יחד עם ההיא, דגם GL מסוף שנות ה-80', צברתי חוויות לימודיות ואת הקילומטראז' שגומעים ב-23 שיעורי נהיגה. יחדיו, גם עברנו את הטסט שהעניק לי רישיון נהיגה הנכסף.
היתה שם התרגשות מעצם הנהיגה עצמה, מעצם האחריות הגדולה שמונחת על כתפיו הצעירות של נער בן 17 שראשו מצוי בתקופת בגרויות.
ושוב, כמו בדגמי סובארו נוספים שפגשתי במרוצת השנים, חלקם ידניים ואפילו כחולים (עם כיתובי WRX ו- STI על הזנב), גם עם ה-BRZ חזרתי לחוות התרגשות מעצם הנהיגה עצמה, אך ההתרגשות הפעם מסוג שונה, מסוג שמתרחש כשקיים חיבור ישיר בין נהג למכונה.
---
סובארו BRZ - רקע
ה-BRZ של סובארו, לה אחות תאומה בשם טויוטה GT86, נולדה בשנת 2012 כרכב ספורט פאסט-בק קופה 2+2. המתכון המקורי נותר גם בדור החדש, השני במספר. מדובר במנוע בוקסר קדמי נטול הגדשת טורבו ("לשם נהיגה ספורטיבית טהורה", כך היצרן), המזרים את מלוא אונו היישר לגלגלים האחוריים.
חלוקת המשקל על הצירים כמעט סימטרית (53% על הציר הקדמי, היתר על האחורי), וזה מרמז משהו על ההתנהגות של ה-BRZ השובבה.
הדור השני הוצג כבר בשלהי 2020, אך רק לאחרונה החל לשלוח אקזמפלרים ראשונים שיציירו פסי גומי שחור על כבישי ישראל.
לשם הפחתת משקל עצמי וכדי לשמר מרכז כובד נמוך, חלקי מרכב אחדים (מכסה המנוע, הגג והכנפיים הקדמיות) עשויים מאלומיניום.
סובארו אף טוענים שבדור החדש של ה-BRZ ישנה קשיחות מרכב הגבוהה בכ-50 אחוזים לעומת הדור הראשון.
---
סובארו BRZ – עיצוב, מידות
עיצוב ה-BRZ משלב באופן אלגנטי מאפיינים מודרניים וקלאסיים, ומקבל קווים נקיים ומפוסלים. המרכב עצמו נמוך והיציבה רחבה וחסונה. נהדר.
מלפנים יחידות תאורה ראשיות עוקבות פניה עם חתימות לד, פגוש אגרסיבי עם גריל נמוך ושחור ומכסה מנוע מפוסל המשתפל כלפי מטה, עם תפיחות בצדדיו.
מהצד מראה קלאסי של מרכב קופה, המשלב כנפיים קדמיות נמוכות ומעוצבות, בהן משולבות יחידות אוורור בלמים, פגוש קדמי עם ליפ בולט, קו תחתי של הדלתות המזכיר עיצוב של מפלטים מהצד שהותקנו ברכבי ספורט בעבר וזנב מפוסל. את התמונה משלימים חישוקים שחורים נאים בני 18".
ה-BRZ יצרה אצלי אסוציאציה מסוימת לרכבי 2 המושבים של פורשה, אלפא 4C, אפילו מצאתי עצמי מתבונן בקווים מסוימים ומזוויות מסוימות, וניזכר בפרארי דינו האגדית, ויש בכך הרבה. התוצאה הסופית פשוט מרהיבה.
מאחור 2 יציאות מפלט עגולות ושמנמנות וספוילר מעל למכסה תא המטען הזעיר (201 ל').
התוצאה מסובבת ראשים ומייצרת התלהבות מצד הולכי הרגל, המתכתבת היטב עם ההתלהבות הכללית של הישובים ברכב.
מידות ה-BRZ שומרות עליו כרכב לנהג ולנוסע בעיקר. האורך עומד על 4.265 מ', הרוחב 1.775 מ', הגובה 1.31 מ', כיאה לרכב מסוגו. בסיס הגלגלים עומד על 2.575 מ', וממילא לא באמת מאפשר למי שאינו ילד לשבת שם. מרווח הגחון הוא 13 ס"מ.
---
סובארו BRZ – תא נוסעים, הנדסת אנוש, חומרים
מתיישבים נמוך במושב הנהג האוחז.
אמנם במהלך ימי המבחן צוין בין היתר "יום האב", אך ל-BRZ אין שום יומרות משפחתיות; המושב האחורי כאמור תיאורטי למדי, והוא מיועד בעיקר להנחת תיק, או להסעת שני ילדים קטנים.
יחד עם זאת, התמקמות בתא הנהג מגלה מרווח מצוין לראש ולרגליים.
המושבים הקדמיים לופתים כראוי, עוטים בד נעים ואיכותי המשולב עור, הם מחוממים ומתכווננים ידנית. הם מתגלים כתומכים ונוחים, גם אחרי נהיגה ממושכת.
בין המושבים קונסולה מרכזית גבוהה, ידית בלם-יד מכאנית גבוהה, הפונה אל הנהג כרומזת על הרצון להשתתף במירוצי ג'ימקנות וסיבובי דריפט, וידית ידנית בת 6 הילוכים קדמיים.
מעליהם מסך מגע איכותי ואינטואיטיבי למדי בן 8", כפתורים פיזיים הכרחיים לתפעול בקרת האקלים הדיגיטלית (דו אזורית) ומערכת השמע, מבלי שהנהג ייאלץ לשלוח מבט מיותר לכיוונן, ולוח מחוונים דיגיטלי 7" עם מד סל"ד גדול במרכזו.
החומרים פה איכותיים, ולמרות נגיעות עור בדיפונים, על ההגה, בידית ההילוכים ובמושבים, האווירה פה לא מתיימרת להיות יוקרתית, כשעדיין סביב יש שימוש נרחב יחסית במשטחי פלסטיק.
העיצוב והתכנון הפנימי מאשרים שמתכנני ה-BRZ התכוונו לכך שתא הנהג יהיה מוכוון נהיגה, עם מינימום הפרעות בדרך; הגה קטן ונהדר, 3 דוושות, מוט הילוכים קצר עם פעולה מדויקת וזהו;
אין כאן הרבה מקום לאחסון, וגם התא שבין שני המושבים הקדמיים ממוקם מעט לאחור, כך שלא באמת נוח להגיע לטלפון הנייד שיונח שם, וטוב שכך. כשאתה ב-BRZ, פשוט תנהג, תהנה ממוזיקת הסל"ד ותימנע ממסיחי דעת.
סובארו BRZ - אבזור
במכונית כמו BRZ, לא מפריע לי שהמושב מתכוונן ידנית, ושאין חלון שמש בשל צורתו העגולה של הגג. ברכב נהיגה אמיתי אתה מוצא עצמך סלחן הרבה יותר כשהאבזור אינו עשיר, ואף מוקיר על העובדה שהחיסכון ודאי הגיע על מנת להפחית ממשקלו העצמי של הרכב.
בגרסה הידנית המשקל העצמי עומד על 1,295 ק"ג, 21 ק"ג פחות מהגרסה האוטומטית.
למרות זאת, ה-BRZ מגיעה ארצה ברמת אבזור אחידה – Premium Final Edition (נקראת Limited בגרסה האוטומטית), והיא מצוידת למדי.
מחירה עומד על 229,900 ₪ (ועוד עשרת אלפים לגרסה האוטומטית). יש בה מצב נהיגה של מסלול (Track Mode), בקרת שיוט (רגילה), מצלמת חניה אחורית, דוושות בחיפוי אלומיניום, ממשקי אנדרואיד וקאר פליי, קיפול חשמלי וחימום למראות הצד, חיישני תאורה, כניסה והנעה ללא מפתח וזהו, פחות או יותר.
סובארו BRZ – הנעה
אם בדור הראשון היתה ביקורת על כך שלא היה מספיק "פאנץ' " למנוע 2 הליטרים שהפיק 200 כוחות סוס, שודרג המנוע בדור הנוכחי, נפחו כעת 2.4 ליטרים והוא מפיק 228 כוחות סוס הצוהלים במיטבם ב-7,000 סל"ד, עם מומנט בן 25.5 קג"מ, המתפזר על פני רצועה רחבה למדי של סל"ד, מה שהופך אותו לגמיש ולסלחן גם בנהיגה יום יומית ובזחילה אורבאנית.
אל המנוע משודכת תיבת הילוכים ידנית או אוטומטית, בשתיהן 6 יחסי העברה קדמיים.
הביצועים שופרו, והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 6.3 שניות בדגם הידני (6.8 שנ' באוטומטי), כל הדרך ל-226 קמ"ש מרביים (216 קמ"ש).
והנה אנקדוטה. נתון התאוצה ל-100 קמ"ש כולל את העובדה, שמנתק ההצתה מפריע מעט לחגיגה ב-7,500 סל"ד גבוהים, שם ההילוך השני מגיע ל-97 קמ"ש.
בשל כך, מדידת התאוצה הקלאסית כוללת החלפה גם להילוך השלישי, וגם אם ההחלפה מהירה כברק, העניין ודאי מוסיף עשירית שניה או שתיים (אם לא יותר) לנתון הרשמי.
מדידה מ-0 ל-60 מייל לשעה (0-96 קמ"ש) אינה דורשת את החלפת ההילוך, ויתכן שבשל סיבה זו נמדדה בחו"ל ההאצה 0-60 מייל ב- 5.4 שניות בלבד (Car & Driver).
סובארו BRZ - בטיחות
בדגם הידני נעדרות מערכות הבטיחות האקטיביות הנמצאות בדגם האוטומטי, שבסוברואית נכללות תחת השם Eye Sight, כשבמקרה של ה- BRZ, גם במהדורה האוטומטית נעדר סיוע ותיקון היגוי, בכל זאת, ברכב כמו BRZ צריך לשמר את החוויה הספורטיבית לנהג.
יחד עם זאת, גם בגרסה הידנית תמצאו 7 כריות אוויר, התראה על תנועה חוצה מאחור, זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי וגם ניטור רכב בשטח מת. תוכניות היצרן מדברות על הוספת קיט המערכות האקטיביות גם בדגם הידני של הדגם, לקראת שנת 2024.
סובארו BRZ – נוהגים
הגענו לפרק החשוב ביותר שלשמו התכנסנו. פרק הנהיגה.
כבר במהירות עירונית ניתן להתמכר לבחישה בידית ההילוכים. ידית ההילוכים הקצרה משלבת הילוכים בקליקים קצרים ומדויקים, וגם דוושת המצמד מצליחה להיות מדויקת עם נקודה ברורה של שילוב ההילוך, ומאידך סלחנית למדי.
המתלים מכוילים באופן קשיח אך לא מדי, וממושב הבאקט הנוח, המרופד והאוחז של הנהג, מתקבלת תחושה של מעברים אסרטיביים מעל לשברים, בורות או פסי הרעדה, אך לא כאלה שמרסקים את גב הנוסעים.
הראות החוצה טובה באופן מפתיע והתמרון העירוני פשוט למדי.
---
יוצאים מהעיר והמהירות עולה, ואיתה אני מגלה שפשוט כיף למשוך את ההילוך עד למנתק ההצתה שממתין לנו ב-7,500 סל"ד.
למרות שאני יודע שחלק מהמוזיקה הזו מגיע מבקרת הצליל האקטיבית, אני נותן לזו האחרונה לעבוד עליי מעט, ומצליח ליהנות מהצליל הנמוך והספורטיבי שהיא מפיקה. וואוו.
שוב בולמים ומאיצים. הילוך רביעי, 4,000 סל"ד, לוח המחוונים ממליץ לשלב לחמישי, האוזן ורמת האדרנלין מבקשים דווקא את ההילוך השלישי. "נגן, נגן!" דרש בזמנו זוהר ארגוב. גם אני.
אני מגיע לכביש מיוחד בו יש לא מעט פיתולים ותנועה דלילה למדי, מאלו שכאילו נסללו עבור מכוניות כמו ה-BRZ.
הקצב עולה, אתה מתמסר לנהיגה טוטאלית. בלי טלפונים, בלי מוזיקה שאינה זו שבוקעת מהאגזוזים (ומהרמקולים), האחיזה של צמיגי המישלן פיילוט ספורט 4 נהדרת, המנוע חזק דיו ומגיב, המומנט בשרני וההתנהגות מאוזנת ונשלטת מאד (הרבה בזכות דיפרנציאל מוגבל החלקה מבית Torsen).
צלחות הבילום הגדולות עושות גם הן עבודה מצוינת, ובולמות בנחישות את ה-BRZ. גם אחרי סשן של נהיגה דינאמית כמעט ולא גילו סימני התעייפות.
בשלב הזה אני מגלה זוויות גלגול שכמעט ואינן קיימות, הגה מדויק המתקשר באופן נפלא, רק מעטות מהמכוניות כיום יכולות לספק רמה כזו של תקשורת ופידבק לנהג, וכזו עוצמה של חוויית נהיגה שמערבת את הנהג.
הישבן נוטה לצאת מדי פעם בפסיעת ריקוד קלה, וכל עוד לא תתפתו לנטרל בקרות ברכב, הוא ישוב למסלולו ולא יגרום לספין מסוכן או לסיום בתעלה בלי Happy End.
ה-BRZ יודע לרגש גם במהירות לא גבוהה ולהתנהג באופן צפוי ונשלט, וזו אחת מהגדולות שלו. כך הוא מצליח גם שלא להרתיע ולהפחיד נהגים מיומנים פחות, להעלות אצלם את מידת הביטחון, ולתגמל גם אותם בחוויית נהיגה בטוחה.
בשלב של הורדת הקצב ושל רמת האדרנלין בדם, מגלים גם שה-BRZ נהדרת לנהיגה יום יומית. היא שקטה למדי בכביש המהיר. עדיין נשמעים רעשי רוח וכביש, אך בסיבובי סל"ד נמוכים ניתן ליהנות מהמוזיקה (שבוקעת ממערכת השמע הפעם), או משיחה עם הנוסע ללא מפריע.
סובארו BRZ – צריכת דלק
הנתון המוצהר של צריכת הדלק הממוצעת טוען לכ-11 ק"מ לכל ליטר בנזין 98 אוקטן.
בפועל, הנתון הממוצע בסיום המבחן עמד על 8.5 ק"מ לליטר.
אני לא יודע אם אכן ניתן לשחזר את הנתון המוצהר, אך אין ספק שנהיגה רגועה יותר תקרב אתכם לשם, לעומת הנתון שהושג במבחן.
רק אציין שמידת האיפוק שתידרש מכם גבוהה, ולא בטוח שאם תרכשו לכם BRZ ידנית, שיחזור הצהרות היצרן בנושא חיסכון וצריכת הדלק אכן יעמוד בראש סדר העדיפויות שלכם.
סובארו BRZ - סיכום
לסובארו השובבה הזו יש את כל המרכיבים כדי לספק לא מעט חיוכים מהנהג וגם מהסביבה, וזאת על ידי התנהגות נהדרת, עיצוב מודרני, רצועת כוח רחבה ובשרנית למדי, נסיעה נוחה, וגם האפשרות לנהל שיחה שלווה ברכב כשלא באמת מחפשים להיות חלק מהקאסט של "מהיר ועצבני" באותו הרגע.
אחרי כמה מאות של קילומטרים במחיצתה, הבנתי כמה שעדיין אפשר ליהנות מהפסקת חשמל יזומה, וכמה שהחוויה הזו הופכת נדירה.
יש משהו בפשטות המכאנית והפונקציונלית הזו, בגולמיות הזו, שמרתק אותי וגורם לי לאהוב נהיגה כה טוטאלית ומתמסרת, ולרצות שזה יהיה פה לתמיד.
כמה כיף לנהוג במכונת נהיגה שמתמסרת אליך, ולהשאיר רגע בצד שיקולים שכלתניים כמו נהיגה חרישית, צריכת דלק חסכונית, טכנולוגיה סופר מתקדמת וגאדג'טים "מאגניבים". כל אלה אינם נמצאים ברשימת המכולת של מהנדסי ה- BRZ, וטוב שכך.
ה-BRZ לא תצליח לאכלס משפחה שלמה, אין בה חלק מהאבזור המקובל כיום גם במכוניות זולות משמעותית והיא דורשת את מלוא תשומת הלב של הנהג, אך לעיתים רכב צריך להימדד במדד הנהיגה, הנהיגה הטהורה, ולהשאיר בצד שיקולים פרקטיים של מרווח, מקום וצריכת החשמל.
וכמשל, כמו רבות מהמשתתפות בתוכניות הריאליטי השונות, ה-BRZ יודעת לשיר (ב-7500 סל"ד), לרקוד (עם הישבן), היא במצב של הישרדות (רגע לפני שמכוניות עם מנוע בעירה פנימית תהפוכנה ללא חוקיות), והתוכנית היחידה בה היא לא משתתפת היא "המרוץ למיליון", מאחר שהיא נעצרת ב-230 אלף שקלים.
Subaru BRZ MT (Manual Transmission) - Premium Final Edition
מחיר (₪) | 229,900 |
אורך (מ') | 4.265 |
רוחב (מ') | 1.775 |
גובה (מ') | 1.31 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.575 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,295 |
נפח תא מטען (ל') | 201 |
מרווח גחון (ס"מ) | 13 |
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) 98 אוקטן | 11/ 8.5 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 2,400 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | 4 בוקסר |
תיבת הילוכים, הנעה | ידני 6 , אחורית |
הספק מנוע (כ"ס) | 228 |
מומנט (קג"מ) | 25.5 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 6.3 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 5 / 100,000 |