סובארו איבולטיס במבחן דרכים

סובארו איבולטיס במבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

סובארו איבולטיס הושק בישראל בשלהי שנת 2020, אחרי שנעדר כעשור מקטגוריית רכבי ה-7/8 מושבים, שם יוצג המותג לאורך מספר שנים על ידי הטריבקה/ B9. לקחנו את גרסת 7 המקומות המהודרת למבחן דרכים, גילינו רכב רב שימושי מודרני. אז קדימה, תכף מניעים.

טל אבן | 04/04/21

סובארו איבולטיס הושק בישראל בשלהי שנת 2020, אחרי שנעדר כעשור מקטגוריית רכבי ה-7/8 מושבים, שם יוצג המותג לאורך מספר שנים על ידי הטריבקה/ B9. 

לקחנו את גרסת 7 המקומות המהודרת למבחן דרכים, גילינו רכב רב שימושי מודרני.

אז קדימה, תכף מניעים.

---

אחד המאפיינים שאני הכי אוהב במוצרים חדשים הוא פשטות התפעול, במיוחד זה הראשוני, כשההתלהבות מהמוצר בשיאה. גם כשקונים מוצר סופר-מתוחכם, איזה כיף לגלות שהוא מאלה השייכים לקטגוריית "Plug and play" או "חבר וסע" אם תרצו, מאותם המוצרים שניתן להתרגש מהם כבר מתחילת השימוש המיידי בהם, ללא הצורך בקריאה מקדמית מעמיקה במדריך עב כרס למשתמש.

מכוניות מודרניות מקפלות בתוכן שעות אין ספור של תכנון וחשיבה, פיתוח ומחקר, כשהמטרה בסופו של דבר לייצר תפעול קל ואינטואיטיבי לנהג ולנוסעים בשני מובנים, האחד, כזה שאינו מצריך לימוד  מייגע ומורכב לשם השלמת תהליך ההתרגלות לרכב, השני, תפעול שלל מערכות הרכב והפקדים בעת נהיגה.

סובארו מציגה מזה עשרות שנים תפיסה התואמת בדיוק את זה. מכוניות מתוחכמות אך לא מתחכמות. זה קרה לי עם ה- B4 3.0R שהייתה לי פעם, מייד נגלה שזה קורה גם פה, באיבולטיס, הרכב היקר ביותר בהיצע של סובארו שנמכר כיום בארץ; באים, מניעים, מתרגלים מהר לתפעול ובכלל, הרגשתי עם האיבולטיס כאילו אנו מכירים זה את זה כבר תקופה ממושכת. וזה חלק מהקסם של סובארו.

---

מידותיו הנדיבות של האיבולטיס מקנות לו נוכחות רבה על הכביש, עם אורך הנושק ל-5 מטרים, רוחב בן 1.93 מ', גובה של כ-1.82 מ' ובסיס גלגלים מכובד, העומד על 2.89 מ', מידות הגדולות במספר ס"מ, לעיתים יותר מכך, ממידות הטריבקה המנוחה, והן בהחלט מסייעות לרכב להיות רכב 7 או 8 נוסעים אמיתי.

עיצוב האיבולטיס מזוהה מאד עם הקווים המודרניים של סובארו, ומזוויות מסוימות הוא אף מזכיר חלק מהדגמים, במיוחד את הפורסטר, וכאילו יד נעלמה ביצעה בפשיטת האצבעות פעולת הגדלה, כפי שמגדילים אובייקט או תמונה במסך מגע.

בחזית פנסי לד עוקבי פניה נאים, גריל גדול ושימוש מרובה במסגרות כרום, לרבות פסי כרום שעל הפגוש, מעל פנסי הערפל.

מהצד, חישוקים גדולים 20" נאים, שאינם נראים גדולים במיוחד לצד המרכב המגודל, קורות דקות שנותנות מראה אוורירי למדי, זה טוב גם מבחינת הראות החוצה מפנים הרכב. גם כאן ישנם עיטורי כרום בידיות הרכב ובמראות הצד (שבגרסה זו, לצד החיפוי בכרום, גם מתקפלות), וברכב ההדגמה גם הותקנו מוטות הגנה מניקל לצד חצאיות הצד הבוהקות.

המראה ה"סובארואי" ממשיך גם אל החלק האחורי, שם נמצא פס ניקל עבה המחבר בין שני הפנסים (ולא פס לד אדום שהפך אופנתי), לצד שתי יציאות מפלט עגולות ושמנמנות , מעליהן רוב הפגוש מופיע בפלסטיק שחור ופרקטי לשטח.

על הגג פסי אורך גדולים, לכל מי שנפח תא המטען (מכ-500 ל' מכובדים בשימוש מלא במושבים, דרך 1,331 ל' כששורת המושבים השלישית מקופלת ועד 2,435 ל' בקיפול כלל המושבים האחוריים) לא מספיק עבור ציוד הקמפינג שהוא נושא איתו לטיול.

---

למבחן התייצבה גרסת ה-Luxury, שמחירה כ- 330 אלף שקלים. היא גם הגרסה הבכירה מבין השתיים, כשגרסת הכניסה "Limited" עולה כ- 300 אלף שקלים, ובה 8 מושבים ולא שבעה, שם בעצם נמצאים שני ספסלים בשתי השורות מאחור, במקום שני כיסאות "קפטן" נוחים מאד ומחוממים הנמצאים בגרסה הבכירה, כשביניהם גישה נוחה למדי לשורת המושבים השלישית, ללא צורך בקיפול המושבים.

בכניסה אל תא הנהג מקבלים את פניי מושבי עור מהודרים בגוון חום (השייך לגרסה הזו), שיחד עם דיפוני עץ חום כהה מסביב, תפירה כפולה בדלתות ובקונסולה המרכזית, משטחים שחורים הנשברים על ידי משטחים דקים בגוון בז', לצד נגיעות כרום קלות, יוצרים אווירה מזמינה, יוקרתית אך ביתית.

ממול הגה מרובה כפתורים, לרבות בין חישוריו, השולטים במערכת השמע, בשיחות הטלפון, בבקרת השיוט, כמו גם תפעול תפריטי מחשב הדרך לצד כפתור לחימום ההגה.

מאחורי ההגה כפתורים יעילים לשליטה ב-8 יחסי ההעברה שנקבעו בתיבת ההילוכים הרציפה.

שם גם שוכן לוח מחוונים אנלוגי ומסך צבעוני (4.2") הנותן אינפורמציה לנהג. מד המהירות כולל גם חיווי במיילים לשעה, מה שרומז על אחד משווקי היעד של הרכב – אמריקה הצפונית.

מסך המגע (8") ברור ואינטואיטיבי, ושמחתי לגלות שם גלגלים ששולטים במערכת השמע ובבקרת האקלים לה שלושה אזורים, כולל שליטה מלאה ולוח פיקוד נפרד בשורה השניה, לצד שליטה והפעלה של המיזוג על ידי הנהג, בשורת המושבים השלישית.

לא יעזור, גלגלים שעדיין "נופלים ליד", בעת נהיגה וללא הסטת מבט, הרבה יותר טובים, נוחים ובטיחותיים מכל לחצן, כפתור מגע או משיכת אצבע "אייפונית".

למסך קישוריות לאפל קאר פליי ולאנדרואיד אוטו, מצלמה אחורית ובדגם הבכיר, גם קדמית 180 מעלות.

ממערכת השמע היו לי ציפיות רמות, בכל זאת מדובר ב-14 רמקולים וסאבוופר, מגבר בעוצמה של כמעט 800w, כולם מבית הרמן קרדון הנחשב, כשבפועל הצליל המתקבל אנמי משהו (גם לאחר כיוון מיטבי של מרכיבי הסאונד, ובמספר ניסיונות עם סוגי מוזיקה שונים), במיוחד בקליטה מהרדיו (שם גם האנטנה אינה נותנת אות יציב מספיק וישנן הפרעות קליטה מרובות, גם כשמדובר בתחנות רדיו פופולריות ובאזורי קליטה מלאה במרכז).

יצוין, כי גם לאחר מעבר מהרדיו לסטרימינג מהנייד, אין שיפור ניכר באיכות הסאונד במוזיקה שנוגנה.

מעל המסך המרכזי שוכן מסך נוסף (6.3"), כפי שמופיע ברוב רכבי המותג, המשלים נתונים חיוניים לנהג ובאופן נהיר למדי.

רגע לפני שנכוון את מושב הנהג ( 10 כיוונים, 2 זיכרונות ואפשרות להארכת בסיס המושב), ונגיע לתנוחת נהיגה מיטבית, אגלה שגם המושב לידי מתכוונן חשמלית, לשניהם אופציית חימום וקירור (בגרסה הזו).

עוד אגלה כאן גג פנוראמי גדול, בלם יד חשמלי (עם דריכה אוטומטית), דלת תא מטען חשמלית, חיישני גשם ואורות, כניסה והנעה ללא מפתח, מראה פנימית שהופכת לתמונת מצלמה (בגרסה זו) וגם פריט פעוט אך חכם – לחצן ברוחב כפול לתפעול החלון של הנוסע.

איכות ההרכבה, הנדסת האנוש ואיכות החומרים מצוינת ברוב המכריע של המקרים (המתקן למשקפיים למשל, ועליו המראה הפנימית החכמה שמציגה את נוסעי הרכב, מפגין במפתיע תחושה של שבריריות יתר) ובאופן כללי תא הנוסעים משדר איכות כוללת מעולה, שזה "כאן כדי להישאר" (It was built to last). 

ערכת מערכות הבטיחות כאן, במסגרת חבילת ה- EyeSight המוכרת של סובארו, הכוללת "זוג עיניים וירטואלי" הממוקם בצידי המראה הפנימית, מסייע לנהג לשלוט ברכב ולהגיב במצבי חירום.

המערכת כוללת 7 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה מסטייה מנתיב לרבות היגוי אקטיבי, בלימת חירום אוטונומית לרבות בנסיעה לאחור, ניטור שטח מת במראות הצד, מעבר אוטומטי מאור גבוה לרגיל, התראה על רכב מוביל (בדמות צפצוף כשהרכב מלפנים מתחיל לנוע) וחיישני חניה מאחור.

מלבד שלל המערכות הללו, אל מול הנהג מוקרנים על השמשה הקדמית קווים בגוונים של כתום ואדום, המסמנים סכנה, מעבר לא אחראי בין נתיבים, התקרבות מסוכנת לרכב מלפנים וכד'.

בשורת המושבים השניה נמצאים שני מושבי קפטן רחבים ונוחים מאד כאמור, עם מעבר נוח ביניהם לשורה השלישית. שם ישנה הפעלת חימום וכאמור שליטה עצמאית על אזור בקרת אקלים נפרד. יש כאן, ובאופן כללי ברכב, אין- ספור מתקני כוסות, שקעי USB , שקע טעינה 120V, וילונות הצללה, תאורת מפות וקריאה, כשהמושבים יושבים על מסילות, הנותנות ליושבים במושבים אלה ומאחוריהם לקבוע את החלל האופטימלי לרגלי כולם, שלא יתלוננו.

האווירה במושבים האחוריים פה מפנקת למדי, או כפי שזוג חברים טובים שישבו שם היטיב לנסח: "כיף להרגיש שוב במחלקת עסקים, אחרי שנת קורונה ועוצר טיסות".

בשורת המושבים השלישית יכולים לשבת בנוחות שני מבוגרים וילד (וגובה המרכב מספק שם מקום נאות לראשיהם, גם לגבוהים), או שלושה ילדים/ מתבגרים, גם שם ישנם פתחי מיזוג, תאורה ומתקני כוסות, לצד צמד שקעי USB לטעינה.

מאחוריהם נמצא תא מטען גדול ומרווח, כשמתחת לרצפת התא ישנם תאי אחסון נוספים, האחד ייעודי למגש הגלילה האחורי, כשזה אינו בשימוש מאחר והמושבים כולם כן, לצד כלים שונים.

ובכן, מדובר ברכב 7 מקומות (או שמונה) "אמיתיים", ולא פתרון 5+2 כפי שהציעה הטריבקה B9 בשעתו.

---

לחיצה על כפתור ההתנעה מעירה לחיים מנוע בנפח 2.4 ליטרים, מוגדש טורבו, המפיק 260 כ"ס ומומנט בשרני של 38.3 קג"מ.

אין פה סיוע חשמלי, וכיף לשמוע את סאונד הבוקסר המוכר והמוערך (שהוא גם עמוק יותר באיבולטיס), שפועל כעת בסל"ד סרק בדרך לטמפרטורת עבודה.

המנוע ממוקם רוחבית ונמוך, מה שמייצר מרכז כובד נמוך והתנהגות כביש משופרת.

אליו משודכת תיבה רציפה CVT, שכאמור נקבעו לה 8 יחסי העברה קדמיים קבועים, המופעלים מההגה, אך הם לא נותנים תחושה של גיר פלנטרי, בטח לא תחת האצה או דרישה ל"קיק דאון".

דריכה הגונה ראשונית על הדוושה הימנית, כשהכביש מתפנה ומאפשר זאת, מגלה דחף נחוש למדי בגב. 7.4 שניות לאחר מכן חוצים את קו ה-60 מייל לשעה (שוב רמז לכיוון ארה"ב), כשהמיאוץ הקלאסי למאה קמ"ש ודאי ידרוש עשירית שניה או שתיים נוספות, בהחלט נתון מצוין לרכב שמשקלו העצמי חוצה בכמעט 100 ק"ג את קו 2 הטונות.

רמת ה-NVH ברכב מצוינת, אין קרקושים מיוחדים, ורק במעיכת מצערת שומעים מעט את מנוע הבוקסר הצרוד שגילה גם גמישות טובה באופן פעולתו, ושם הסאונד נעים, במיוחד כשהרכב נדרש לעקיפה או לתאוצת ביניים. סאונד פחות נעים הגיע דווקא מכיוון הצופר ברכב, שמייצר רעש חלול, ממש כמו בסובארו של פעם וזה, איך נאמר, משתלב פחות טוב עם רכב של 330 אלף שקל.

המתלים מכוילים לצד היותר רך של הסקאלה (שוב – המבט אל אמריקה), וזה מעניק שיוט נינוח שמגהץ את רוב פגעי הכביש ברכות ובקלות. הרכב נוח באופן מאד מרשים, גם לאחר נסיעה ממושכת, ורמת האחיזה בכביש הפתלתל גבוה מאד, ויחד עם ההנעה הכפולה הקבועה, צריך להיות חוליגן אמיתי כדי להוציא את הרכב, או את הצמיגים, משלוותם.   

כשיורדים לשביל, מגלים פרטנר מצוין לכל מה שלא מוגדר "שטח קשה". מדובר פה בהנעה כפולה קבועה, עם חלוקת מומנט אקטיבית אוטומטית, שמאפשרת לאיבולטיס לנוע גם מחוץ לאספלט (מרווח הגחון מצוין של 22 ס"מ), כמיטב מסורת סובארו.

זוויות הגישה, בטן ונטישה (17.6, 18.2 ו- 21.8 בהתאמה) רומזות שיש כאן יכולת נאותה, אך כדי לא לפגוע במרכב התחתון או בפגושים, עדיף שלא להגיע למקום הדורש עבירות סלעית.

בירידות תלולות מאידך, האיבולטיס מפגין יכולת מרשימה עם בקרת הירידה במדרון וה-Xmode , בורר נהיגת השטח וחלוקת הכוח האוטומטית, המשמרים מהירות נמוכה וקבועה, ומאפשרים לנהג להיות מרוכז בעיקר בעבודת ההגה.

בנהיגת שבילים מהירה, באדמה מחורצת או חולית, האיבולטיס פורח ומרגיש בבית, והוא נותן לישובים ברכב הרגשה בטוחה מאד. מהלכי המתלה מספקים לתוואי כזה, ורק במקרים קיצוניים נרשמו הצלבות קלות והנפות גלגל פוטוגניות (עיניכם הרואות), אך חלוקת המומנט האקטיבית (שעובדת גם בסיבובים בכביש) מטפלת בנושא היטב, והאיבולטיס מחלץ עצמו מהסיטואציה ללא כל דרמות.

בסופו של יום, המחיר הנגבה ממנוע גדול וחזק, לצד הנעה כפולה קבועה, בא לידי ביטוי בתחנת הדלק. את המבחן שכלל מספר מאות קילומטרים של נהיגה משולבת, סיים האיבולטיס עם 13.8 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם כ- 7.25 ק"מ לכל ליטר בנזין.

 

----

האיבולטיס של סובארו מתגלה כ"All Rounder" מעולה. זה בא לידי ביטוי בחזות מרשימה ונאה. הוא מפנק את כל יושביו, שבעה או שמונה מהם, בנוחות מצוינת לאורך מרחקים, באבזור נדיב וברמת בטיחות גבוהה. הוא מרווח מאד ומציע נסיעה סלונית גם ליושבים מאחור.

מעבר לכך, הוא מציע יכולת שטח אמיתית, בה היצרן מצטיין מזה שנים, ובכך הוא עדיף על רוב מתחריו הישירים. הנהג פה נהנה ממנוע חזק, חוויית נהיגה טובה ושקטה, גם אם פחות ממערכת שמע שאינה טובה כמצופה או מצריכת דלק גבוהה למדי.

מעל כל אלה, נמצאת האמינות והסחירות של סובארו, לצד עלויות אחזקה צפויות סבירות.

ואם את כל אלה נתבל עם הישירות וחוסר ההתחכמות של מכוניות סובארו, במובן הטוב של העניין, הרי לנו עסקה מעניינת מאד שתקסום לרבים, ובצדק רב.