ניאו NIO ET7 במבחן דרכים
לא מעט מותגי רכב סיניים, רובם המכריע חשמליים, העשירו בשנים האחרונות את מגוון האפשרויות המוטוריות העומדות בפני הצרכן הישראלי. על הדרך, נוספה לה קטגוריה חדשה לחלוטין של "רכבי טכנולוגיה", לצד הקטגוריות הוותיקות של רכבי יוקרה ועממיים, ואם לא די בכך, יש כמה מותגים שמציעים רכבי טכנולוגיה יוקרתיים. ניאו ET7 משתייכת לשם, גם ברמת המחיר שלה, העומד על חצי מיליון שקלים. יצאנו יחד לתור את כבישי המרכז והדרום.
ניאו ET7 – רקע
ניאו (NIO), יצרן רכבים חשמליים, נוסד לפני כ-10 שנים בשנגחאי שבסין על ידי וויליאם לי, שגם הפך ב-2018 את החברה לציבורית, כשהחלה להיסחר בבורסה לניירות ערך בניו יורק.
ניאו נכנסה לשווקים האירופאים בשנת 2021, ולקראת אמצע 2022 חצתה את קו 200 אלף המכוניות שייצרה.
ה- ET7, מכונית הסדאן הגדולה של ניאו, שבאה לתת תשובה בסין לטסלה S האמריקאית, היא ספינת הדגל שלה, רגע לפני שתאבד את התואר לאחות הגדולה עוד יותר, ET9, שכבר נחשפה, ושתושק ממש בקרוב (ואצלנו, כנראה שבשנה הבאה).
עם ה-ET7, ניאו מכוונת בכל הכוח להוביל את נושא הרכב האוטונומי, עם לא פחות מ-33 חיישנים, מצלמות ורדארים הממוקמים בה, חלקם במקומות לא שגרתיים, כפי שנראה מייד.
החזון של ניאו הוא לחזור לשיטת החלפת הסוללות האולטרה מהירה ברכבים, כפי שחברת בטר פלייס ניסתה לעשות לפני למעלה מעשור, אך בשלב זה משווקות כאן מכוניות עם סוללות נטענות שאינן פריקות.
ניאו ET7 – עיצוב חיצוני, מימדים
כיאה לספינת דגל מותגית וכמי שסימנה בין כוונותיה את הטסלה S, הניאו ET7 גדולה. מאד גדולה. אורכה עומד על 5.1 מטרים, רוחבה נושק לשני מטרים תמימים, ללא מראות, ובסיס הגלגלים בן 3.06 מטרים. מכובד.
אם היו שולחים את ה-ET7 באמצעות מכונת זמן אל שנות ה-80' או ה-90' של המאה הקודמת, רבים היו מתבוננים בניאו הזו כבחייזר עתידני, קצת כמו המבטים שקיבלה הדלוריאן של אמט בראון, הדוקטור המשוגע והסקרן בטרילוגיית "בחזרה לעתיד".
רק שלא מעט מכוניות בנות ימינו הרגילו אותנו לעיצובים אווירודינמיים ומרהיבים, לכן, ה-ET7 רחוקה אמנם מלהיות אנונימית על הכביש, בטח בכחול המיוחד איתו הופיעה למבחן, אך היא לא נותנת בשורה עיצובית שטרם נראתה.
העיצוב כולו כשל קפסולה מרחפת ועגלגלה, ומזוויות מסוימות נראית קטנה ממה שהיא באמת. מקדם הגרר, שלא במפתיע, עומד על 0.208cd בלבד.
בחזית קיים אף הבולט קדימה, הצבוע בצבע הרכב, פנסי לד מלוכסנים, מתחתיהם שזורות בפגוש יחידות תאורת הדרך, ומעל נמצא מכסה מנוע מפוסל הנוטה למטה.
מעל לחלון הקדמי מצלמות ורדאר הממוקמים כסנפירים. הם נותנים מראה ספק מיוחד וייחודי ספק מוזר, אך כנראה שמהנדסי החברה סבורים ששם החיישנים עובדים באופן מיטבי.
מהצד מראה קופה- 4 דלתות, שהזכיר לי, בחלקו האחורי, את אאודי A7 דווקא, ולא את ה-CLS של מרצדס, חלוצת הסגמנט המיוחד הזה.
הקורות כאן דקיקות, החישוקים האופציונליים עצומים (21" לעומת 20", הם אמנם מרשימים, אך קחו בחשבון שהם גם גוזלים מחיר של 75 ק"מ מהטווח הכללי), מהם מציצים קליפרים כתומים, והמראה כולו דינאמי וזורם.
ידיות הדלתות שקועות כמיטב המסורת, ולעיתים הרכב יחליט להינעל דווקא כשאתם עומדים בסמוך אליו והן תסרבנה לצאת החוצה, מסיבה לא ברורה, מתי שממש תרצו שזה יקרה.
בכנפיים הקדמיות ישנן מצלמות צידיות, לשם תמונות היקפיות משוכללות ומפורטות במסך המרכזי.
מאחור יחידות תאורת לד צרות המחוברות בפס לד אדום ואיתות דינאמי, ספוילר בזנב מכסה תא המטען וחלון שמתמזג היטב עם הגג השקוף, ולמעט פס צר והכרחי של שלדה שמפריד ביניהם, ממש מתחבר עם הגג, מה שנותן תמונה פנורמית של ממש החוצה, בעיקר מהמושב האחורי.
---
ניאו ET7 – עיצוב פנימי, חומרים, איכות כללית
כניסה פנימה משדרת מייד הוד והדר, והמון חומרים ממוחזרים וידידותיים לסביבה אך יוקרתיים עוטפים אותך. בקבוקים ממוחזרים, עור טבעוני, חומר דמוי עץ, אך הכל נראה ומרגיש כמו שצריך, ובאיכות גבוהה.
העור נעים, למשטחים דמויי העץ טקסטורה ומגע נכונים, החומר שעוטף את הדש בורד, את הקורות הפנימיות והגג לצד הדלתות, נאה אף הוא ונעים למגע.
לצד חיבוק העצים הירוק יש כאן אווירה טכנולוגית יוקרתית. מסך מלבני 12.8", לוח מחוונים דיגיטלי 10.2", מיעוט כפתורים ובאופן כללי - המראה הכללי מאד אלגנטי ונקי, במיוחד לאור משחקי הגוונים בהיר- כהה. ההגה הדו גוני המחומם מוסיף לכך.
מעבר לכך ,יש תאי אחסון רבים, לרבות אחד ענק מתחת לקונסולה המרכזית הצפה, משטח ההטענה האלחוטית לצד מחזיקי הכוסות, גם הם בגוונים בהירים, כמעט כמו דמוי העץ שנבחר כאן; ידית ההילוכים הייחודית נוחה מאד לתפעול.
את התא שבין המושבים הקדמיים ניתן לנעול ככספת, והוא נפתח משני צדדיו, פתרון כמותו ראינו בדגמים שונים של לקסוס, משם ניכר שנלקחה ההשראה גם לכפתורי הלחצנים החשמליים לפתיחת הדלתות מבפנים.
---
כשיושבים מאחור ניכרת המחשבה של היצרן, שחלק מבעלי הניאו ET7 ישבו כאן דווקא, ומלפנים יישב נהג שכיר.
יש כאן רצפה שטוחה והמון מקום לרגליים, זהו אחד מהמושבים האחוריים המרווחים ביותר שיש בתעשייה.
מלבד זאת, יש כאן מושבים בעלי חימום, אוורור ומסאז' (השניים הקיצוניים), ידית מתקפלת ביניהם עם תא אחסון ומיקום לכוסות, ולא רק שיש כאן בקרת אקלים נפרדת, הרי שניתן לשלוט באמצעות מסך בגודל 6.6" הנמצא במרכז בכל פונקציות המושבים, וגם בתאורה ובווליום של מערכת השמע ברכב.
גם כאן, ממש כמו בדש בורד, פתחי המיזוג מעוצבים באופן נסתר ואסתטי.
רוחב המרכב וגובהו (1.51 מ') מבטיחים שלא יחסר מקום גם לכתפיים ולראש, ובאופן כללי, מאד נעים לשהות כאן.
---
תא המטען אינו גדול באופן יחסי (363 ליטרים בלבד), הוא עמוק אך רצפתו גבוהה והמפתח עד לחלון לא גבוה במיוחד.
נראה שהיצרן דאג פה יותר למקום של 2 מזוודות או 3 מזוודות טרולי לאיש העסקים שנמצא בדרכו לשדה התעופה, מאשר לציוד של המשפחה המטיילת עם תיקים רבים וצידניות.
ניאו ET7 – הנדסת אנוש
הטרנד העכשווי של צמצום מוגזם של כפתורי תפעול לטובת תפעול הכל, אבל הכל דרך מסך המגע, החל בטסלה וחלחל לכל חלקה טובה ברכבי הטכנולוגיה.
זה משדר טכנולוגיה והייטק, וקווי תאי הנוסעים נקיים ומודרניים, אבל בפועל, תפעול בעת נהיגה הפך מורכב, עד כדי שתעדיפו לא להשתמש בפיצ'רים מסוימים, או שתמתינו לעצירה או חניה לשם תפעול.
דרך המסך המרכזי שכאן תתעסקו בפעולות שאמורות להיות פשוטות כמו כיוון זרימת האוויר מפתחי המיזוג, תכוונו את מראות הצד ואת ההגה החשמלי (עם השלמה של תפעול הכפתורים שעל ההגה) ועוד.
גם נושאים שצריכים "ליפול ליד" בעת שימוש ברכב, במיוחד ברכב חשמלי, כמו קביעת רמת הרגנרציה או פתיחת דלת הטעינה החיצונית, מתופעלים מהמסך.
לצד זאת, תמצאו כאן לא מעט פיצ'רים שכדאי שתכירו בניאו שלכם: בחירה בין 3 ניחוחות בפנים ברכב, וו גרירה נשלף חשמלית, מסאז' ל-4 המושבים (היחיד שמגיע ללא, הוא המושב המרכזי מאחור), תאורת אווירה מרהיבה עם המון אפשרויות, שליטה במתלי האוויר ובמערכת השמע היוקרתית, לה 23 רמקולים.
עדיין, ייקח לכם לא מעט זמן להכיר את כל האפשרויות שעומדות לרשותכם, ועוד יותר זמן להפוך אותן לנגישות לתפעול מהיר ולא מסכן בעת נהיגה;
אם תרצו לנוח למשל, יש מוד רגיעה, מושב הנהג נשכב לאחור, ההדום לרגליו נשלף, וברקע מוזיקה מרגיעה.
ניאו לקחו את מניעת שכחת הילדים צעד אחד קדימה, ואחרי אחת הטעינות, מצאתי עצמי על מוד חיות מחמד, הדואג למזג את הרכב, ואחרי זמן מסוים גם לפתוח את החלונות אם צריך. כנראה שנכנסתי אליו בשוגג, אך עד שלא פקדתי בקול רם על "Stop Pets Mode", לא ניתן היה להמשיך בנסיעה.
NOMI
יחד עם תפעול מורכב ומסובך מהמסך הראשי, ריבוי מערכות ואפשרויות שמגיע כיחס הפוך לכמות הכפתורים הפיזיים, ואולי כפתרון בדיוק בשביל זה, אני מוצאים יותר ויותר מערכות עזר קוליות, איתן ניתן לשוחח ולבקש תפעול בסיסי של פיצ'רים ברכב.
זו שבניאו, NOMI - ולאחר גיור – נעמי, חביבה במיוחד.
נדמה שזו עוזרת מחקר, אסיסטנטית, לאותו דוקטורנט שעובד על תואר שלישי בתפעול הניאו שלו, ויש פה הרבה מה להכיר.
מדובר במעין אליפסה שחורה עם בינה מלאכותית, שנמצאת במרכז הדש בורד, ושלא כמו בובות כלבים מנענעות-ראש שהוצבו שם בעבר, נעמי נחמדה באופן מיוחד, הרבה יותר ממערכות מתופעלות קול בהן נתקלתי בעבר.
היא תברך אותך כשתגיע לרכב, תדבר בקול אנרגטי ונעים ותהיה מנומסת עם אנגלית מצוחצחת. מעבר לכך, היא תפנה אליך פיזית את מבטה הבנוי משתי אליפסות לבנות, תחבוש כובע או תפריח בלונים כשתהיה משועממת.
היא תדע לזהות מי פונה אליה, כולל היושבים מאחור, תפנה את מבטה אליהם, ותדע גם שלא להיענות לבקשות הקשורות לתפעול הרכב, אם ההוראה הגיעה שלא מהנהג עצמו.
"הי NOMI , את דוברת סינית? "
"אני דוברת הרבה שפות, ביניהן אנגלית, סינית... אבל כדי לשמוע אותי מדברת סינית, תצטרך להפעיל אותי בתוך הניאו שלך בסין".
יש לה תשובות שנונות והומור, לגברת.
היא יכולה לסייע ולהוות קיצור דרך לתפעול שלא תמיד תזכור היכן הוא נמצא, כמו פתיחת מכסה תא הטעינה, או הפעלת מסאז' במושב.
ניאו ET7 – אבזור, מחיר
ניאו ET7 עולה 499,000 שקלים, כשברכב המבחן יש חישוקים גדולים וצבע מיוחד בתוספת מחיר.
כצפוי מרכב יוקרה חשמלי, רשימת האבזור כאן ארוכה מאד, וכוללת בין היתר כניסה ללא מפתח עם חיישני קרבה, סגירת וואקום לדלתות, דלת תא מטען חשמלית עם מחוות רגל, קיפול מראות צד חשמלי, גג פנוראמי ענק, תצוגה עילית, מושבים קדמיים מתופעלי חשמל ועוד.
ניאו ET7 – בטיחות
בתור מותג ששם נר לרגליו את הקדמה האוטונומית, הניאו ET7 מקבל ציון בטיחות מכובד של 7 מתוך 8. יש כאן 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב ומרכוז, התרעה על תנועה צולבת מלפנים והתרעה על רכב בשטח מת
עוד תמצאו כאן בקרת שיוט אדפטיבית עד עצירה מלאה, בקרת אורות גבוהים, התרעה מפני עייפות נהג, מערך מצלמות 360 רחב במיוחד, לרבות תמונות תלת מימדיות, מערכת עזר לחנייה וחיישנים היקפיים.
ניאו ET7 – מנועים
653. קראתם נכון. 653 כוחות סוס הם התפוקה של 2 המנועים שמניעים את 4 גלגלי הניאו ET7. המומנט עומד על 86.6 קג"מ, וכל הכוח הזה טוב כדי להטיס כמעט 2 וחצי טונות של משקל עצמי אל קו ה-100 קמ"ש מעמידה תוך 3.8 שניות קצרצרות, במוד ספורט פלוס.
ניאו ET7 – נוסעים, צריכת חשמל
בתחילת תנועה עירונית, ואחרי ש-NOMI בירכה אותנו בצהריים טובים, מתחילים בקצב מתון במוד אקו. התנועה חרישית, הבידוד האקוסטי כאן מצוין, וגם מתלי האוויר האדפטיביים מגהצים היטב את פגעי הכביש. למתלים גם מצב גבוה, שם רמת הריחוף גבוהה אף יותר, גם אם מידת הטולרנטיות של השיכוך פחותה.
הגג העצום פנורמי, זה מוסיף הרבה יופי מבחוץ ותמונת חוץ פנורמית מבפנים, רק חבל שהלכו כאן על הקו בו החלה טסלה משום מה, וויתרו על תריס גלילה אטום. זה יכול להפריע בחודשי הקיץ הלוהטים.
לשם צימוד הטלפון, התבקשתי להסתנכרן דרך אפליקציה מקומית, שלא עובדת עדיין באופן מספיק משכנע;
הזרמת שירים מהטלפון מלווה בקרטועים ותקיעות לפרקים, מהצד השני של השיחה בדיבורית נאמר לי יותר מפעם אחת שאיכות הקול בשיחה לא טובה, ושיש המון רעשי רקע.
מעבר לכך, הטעינה האלחוטית לא תמיד רצתה לטעון את הטלפון הנייד שלי, והיו גם הפסקות לא רצוניות בקישוריות איתו.
NOMI גם לא תמיד שמעה את פנייתי בפעם הראשונה או השנייה, ולבקשות אלמנטריות היא ענתה לעיתים שאין לה אפשרות לסייע.
את כל אלה אני יכול רק לשער שניתן יהיה לפתור באחד מעדכוני התוכנה הקרובים שיתבצעו דרך האוויר, מעין מחלות לידה שעשויות להיות מאחורינו תוך זמן קצר.
מחוץ לעיר הקצב עולה, אני בודק עוד תוכניות נהיגה, קומפורט, ספורט וספורט פלוס, כשיש פה גם מצב אינדיווידואלי לקביעה אישית של פרמטרים שונים הקשורים לניהוג.
איכות השקט ופעולת הבולמים ממשיכה להרשים גם במהירויות גבוהות, ולמנועים שכאן יש הרבה יותר כוח ממה שתזדקקו לו באמת, ובכל תנאי הדרך.
תאוצה מהמקום בכביש המהיר ועם ספורט פלוס מחייבת לאחוז חזק חזק בהגה, ולהילחם עם כל מיני איברים פנימיים שמתעקשים לשנות מנח או את מיקומם הטבעי בגוף.
הניאו ET7 פשוט ממריא עם תחושה שתאוצה כזו כיף לבדוק פעם או פעמיים, אבל מי שרוצה לשמור על בריאותו הנפשית והפיזית, וגם על רישיון הנהיגה, כדאי לו לכוון במצב האינדיווידואלי תאוצה מקסימלית למאה, בעוד כמה שניות מעבר לאותן 3.8 שניות קצרות.
---
עם כל כך הרבה סוסים, מפתה לקחת את ה-ET7 גם אל עבר הכבישים הנכונים, אלו המתפתלים, וזאת למרות המשקל העצמי המכובד ובסיס הגלגלים שלא נגמר.
שם תגלו שלמרות מימדים ויצירת תנע גבוהה, השלדה וצמד המנועים שכאן מצליחים לתעתע בחוקי הפיזיקה, הניאו הזו יודעת לא רק להאיץ ולחרוך כבישים, אלא גם להסתובב. רמת האחיזה גבוהה מאד, זוויות הגלגול לא גבוהות, השלדה מגיבה באופן מפתיע יחד עם מתלי האוויר (שהוגדרו כאן למצב היותר נוקשה), וגם הבלמים נושכים היטב ולא ממהרים להתחמם ולאבד עוצמה.
זו לא הוט האץ', אבל עם עוצמה כזו ויכולת שיגור אימתנית, תגרמו גם לטובי הנהגים בטובות שבמכוניות להזיע, תוך ניסיונות חוזרים ונשנים לנער אתכם מהישבן שלהם.
---
הדגם הנבחן מצהיר על טווח של 505 ק"מ בין טעינות. זה עם גלגלי 20" מצהיר על 580 ק"מ. בנהיגה מגוונת הצלחתי להגיע לכל מה שבין 380 ועד 440 ק"מ בין טעינות, רק גילוי נאות, לא הייתי רך עם הרכב, ובמקטעים לא קצרים הקצב היה גבוה מאד.
קיבולת הסוללה עומדת 100 קווט"ש.
ניאו ET7 – מסכמים
ניאו ET7 באה עם המון בטחון עצמי ומביטה בלבן של העיניים של מתחרות כמו טסלה S, לצד החשמליות היוקרתיות שמגיעות בעיקר מגרמניה.
היא מתומחרת גבוה בהרבה ממכוניות סלון מרשימות מסין כמו זיקר 001 או BYD האן, שגם להן יש המון מה להציע במונחים של עיצוב, יוקרה, אבזור וכוח מנועים שהוא על גבול הלא שפוי.
לניאו יש את האקס פקטור בדמות תחכום טכנולוגי ומושב בוס אמיתי מאחור.
מצד שני, יש לה לא מעט מה לשפר, בעיקר בתחום הנדסת האנוש ותפעול, וגם בעניינים של תוכנה וממשקים סלולריים, לצד התייעלות אנרגטית של צריכת חשמל (וגם קצב טעינה לא מהגבוהים שבנמצא).
אז למי היא מיועדת, הניאו ET7? בעיקר למי שמחפש רכב מקטגוריית הפאר, הוא early adopter, ומעריך יוקרה ואיכות, ואולי גם רכב מנהלים פר אקסלנס. אותו לקוח עשוי למצוא פה דיל מעניין לעומת התחרות האירופאית והאמריקאית בעיקר, שמציעות חלופות יקרות יותר.
NIO ET7
מחיר (₪) | 499,000 |
אורך (מ') | 5.101 |
רוחב (מ') | 1.987 |
גובה (מ') | 1.509 |
בסיס גלגלים (מ') | 3.06 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,454 |
נפח תא מטען (ל') | 363 |
מרווח גחון (ס"מ) | 15 |
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן) | 505 / 380-440 |
הספק מנועים חשמליים (כ"ס) | 653 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 3.8 |
קיבולת סוללה (קווט"ש) | 100 |
משך טעינה ביתית AC ( 0%-100%)(דק') | 585 |
משך טעינה מהירה DC (10%-80%) (דק) | 40 |
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש) | 125 / 11 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 5 / 150,000 |
משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה) (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 8 / 160,000 |
ניאו ET7 – רקע
ניאו (NIO), יצרן רכבים חשמליים, נוסד לפני כ-10 שנים בשנגחאי שבסין על ידי וויליאם לי, שגם הפך ב-2018 את החברה לציבורית, כשהחלה להיסחר בבורסה לניירות ערך בניו יורק.
ניאו נכנסה לשווקים האירופאים בשנת 2021, ולקראת אמצע 2022 חצתה את קו 200 אלף המכוניות שייצרה.
ה- ET7, מכונית הסדאן הגדולה של ניאו, שבאה לתת תשובה בסין לטסלה S האמריקאית, היא ספינת הדגל שלה, רגע לפני שתאבד את התואר לאחות הגדולה עוד יותר, ET9, שכבר נחשפה, ושתושק ממש בקרוב (ואצלנו, כנראה שבשנה הבאה).
עם ה-ET7, ניאו מכוונת בכל הכוח להוביל את נושא הרכב האוטונומי, עם לא פחות מ-33 חיישנים, מצלמות ורדארים הממוקמים בה, חלקם במקומות לא שגרתיים, כפי שנראה מייד.
החזון של ניאו הוא לחזור לשיטת החלפת הסוללות האולטרה מהירה ברכבים, כפי שחברת בטר פלייס ניסתה לעשות לפני למעלה מעשור, אך בשלב זה משווקות כאן מכוניות עם סוללות נטענות שאינן פריקות.
ניאו ET7 – עיצוב חיצוני, מימדים
כיאה לספינת דגל מותגית וכמי שסימנה בין כוונותיה את הטסלה S, הניאו ET7 גדולה. מאד גדולה. אורכה עומד על 5.1 מטרים, רוחבה נושק לשני מטרים תמימים, ללא מראות, ובסיס הגלגלים בן 3.06 מטרים. מכובד.
אם היו שולחים את ה-ET7 באמצעות מכונת זמן אל שנות ה-80' או ה-90' של המאה הקודמת, רבים היו מתבוננים בניאו הזו כבחייזר עתידני, קצת כמו המבטים שקיבלה הדלוריאן של אמט בראון, הדוקטור המשוגע והסקרן בטרילוגיית "בחזרה לעתיד".
רק שלא מעט מכוניות בנות ימינו הרגילו אותנו לעיצובים אווירודינמיים ומרהיבים, לכן, ה-ET7 רחוקה אמנם מלהיות אנונימית על הכביש, בטח בכחול המיוחד איתו הופיעה למבחן, אך היא לא נותנת בשורה עיצובית שטרם נראתה.
העיצוב כולו כשל קפסולה מרחפת ועגלגלה, ומזוויות מסוימות נראית קטנה ממה שהיא באמת. מקדם הגרר, שלא במפתיע, עומד על 0.208cd בלבד.
בחזית קיים אף הבולט קדימה, הצבוע בצבע הרכב, פנסי לד מלוכסנים, מתחתיהם שזורות בפגוש יחידות תאורת הדרך, ומעל נמצא מכסה מנוע מפוסל הנוטה למטה.
מעל לחלון הקדמי מצלמות ורדאר הממוקמים כסנפירים. הם נותנים מראה ספק מיוחד וייחודי ספק מוזר, אך כנראה שמהנדסי החברה סבורים ששם החיישנים עובדים באופן מיטבי.
מהצד מראה קופה- 4 דלתות, שהזכיר לי, בחלקו האחורי, את אאודי A7 דווקא, ולא את ה-CLS של מרצדס, חלוצת הסגמנט המיוחד הזה.
הקורות כאן דקיקות, החישוקים האופציונליים עצומים (21" לעומת 20", הם אמנם מרשימים, אך קחו בחשבון שהם גם גוזלים מחיר של 75 ק"מ מהטווח הכללי), מהם מציצים קליפרים כתומים, והמראה כולו דינאמי וזורם.
ידיות הדלתות שקועות כמיטב המסורת, ולעיתים הרכב יחליט להינעל דווקא כשאתם עומדים בסמוך אליו והן תסרבנה לצאת החוצה, מסיבה לא ברורה, מתי שממש תרצו שזה יקרה.
בכנפיים הקדמיות ישנן מצלמות צידיות, לשם תמונות היקפיות משוכללות ומפורטות במסך המרכזי.
מאחור יחידות תאורת לד צרות המחוברות בפס לד אדום ואיתות דינאמי, ספוילר בזנב מכסה תא המטען וחלון שמתמזג היטב עם הגג השקוף, ולמעט פס צר והכרחי של שלדה שמפריד ביניהם, ממש מתחבר עם הגג, מה שנותן תמונה פנורמית של ממש החוצה, בעיקר מהמושב האחורי.
---
ניאו ET7 – עיצוב פנימי, חומרים, איכות כללית
כניסה פנימה משדרת מייד הוד והדר, והמון חומרים ממוחזרים וידידותיים לסביבה אך יוקרתיים עוטפים אותך. בקבוקים ממוחזרים, עור טבעוני, חומר דמוי עץ, אך הכל נראה ומרגיש כמו שצריך, ובאיכות גבוהה.
העור נעים, למשטחים דמויי העץ טקסטורה ומגע נכונים, החומר שעוטף את הדש בורד, את הקורות הפנימיות והגג לצד הדלתות, נאה אף הוא ונעים למגע.
לצד חיבוק העצים הירוק יש כאן אווירה טכנולוגית יוקרתית. מסך מלבני 12.8", לוח מחוונים דיגיטלי 10.2", מיעוט כפתורים ובאופן כללי - המראה הכללי מאד אלגנטי ונקי, במיוחד לאור משחקי הגוונים בהיר- כהה. ההגה הדו גוני המחומם מוסיף לכך.
מעבר לכך ,יש תאי אחסון רבים, לרבות אחד ענק מתחת לקונסולה המרכזית הצפה, משטח ההטענה האלחוטית לצד מחזיקי הכוסות, גם הם בגוונים בהירים, כמעט כמו דמוי העץ שנבחר כאן; ידית ההילוכים הייחודית נוחה מאד לתפעול.
את התא שבין המושבים הקדמיים ניתן לנעול ככספת, והוא נפתח משני צדדיו, פתרון כמותו ראינו בדגמים שונים של לקסוס, משם ניכר שנלקחה ההשראה גם לכפתורי הלחצנים החשמליים לפתיחת הדלתות מבפנים.
---
כשיושבים מאחור ניכרת המחשבה של היצרן, שחלק מבעלי הניאו ET7 ישבו כאן דווקא, ומלפנים יישב נהג שכיר.
יש כאן רצפה שטוחה והמון מקום לרגליים, זהו אחד מהמושבים האחוריים המרווחים ביותר שיש בתעשייה.
מלבד זאת, יש כאן מושבים בעלי חימום, אוורור ומסאז' (השניים הקיצוניים), ידית מתקפלת ביניהם עם תא אחסון ומיקום לכוסות, ולא רק שיש כאן בקרת אקלים נפרדת, הרי שניתן לשלוט באמצעות מסך בגודל 6.6" הנמצא במרכז בכל פונקציות המושבים, וגם בתאורה ובווליום של מערכת השמע ברכב.
גם כאן, ממש כמו בדש בורד, פתחי המיזוג מעוצבים באופן נסתר ואסתטי.
רוחב המרכב וגובהו (1.51 מ') מבטיחים שלא יחסר מקום גם לכתפיים ולראש, ובאופן כללי, מאד נעים לשהות כאן.
---
תא המטען אינו גדול באופן יחסי (363 ליטרים בלבד), הוא עמוק אך רצפתו גבוהה והמפתח עד לחלון לא גבוה במיוחד.
נראה שהיצרן דאג פה יותר למקום של 2 מזוודות או 3 מזוודות טרולי לאיש העסקים שנמצא בדרכו לשדה התעופה, מאשר לציוד של המשפחה המטיילת עם תיקים רבים וצידניות.
ניאו ET7 – הנדסת אנוש
הטרנד העכשווי של צמצום מוגזם של כפתורי תפעול לטובת תפעול הכל, אבל הכל דרך מסך המגע, החל בטסלה וחלחל לכל חלקה טובה ברכבי הטכנולוגיה.
זה משדר טכנולוגיה והייטק, וקווי תאי הנוסעים נקיים ומודרניים, אבל בפועל, תפעול בעת נהיגה הפך מורכב, עד כדי שתעדיפו לא להשתמש בפיצ'רים מסוימים, או שתמתינו לעצירה או חניה לשם תפעול.
דרך המסך המרכזי שכאן תתעסקו בפעולות שאמורות להיות פשוטות כמו כיוון זרימת האוויר מפתחי המיזוג, תכוונו את מראות הצד ואת ההגה החשמלי (עם השלמה של תפעול הכפתורים שעל ההגה) ועוד.
גם נושאים שצריכים "ליפול ליד" בעת שימוש ברכב, במיוחד ברכב חשמלי, כמו קביעת רמת הרגנרציה או פתיחת דלת הטעינה החיצונית, מתופעלים מהמסך.
לצד זאת, תמצאו כאן לא מעט פיצ'רים שכדאי שתכירו בניאו שלכם: בחירה בין 3 ניחוחות בפנים ברכב, וו גרירה נשלף חשמלית, מסאז' ל-4 המושבים (היחיד שמגיע ללא, הוא המושב המרכזי מאחור), תאורת אווירה מרהיבה עם המון אפשרויות, שליטה במתלי האוויר ובמערכת השמע היוקרתית, לה 23 רמקולים.
עדיין, ייקח לכם לא מעט זמן להכיר את כל האפשרויות שעומדות לרשותכם, ועוד יותר זמן להפוך אותן לנגישות לתפעול מהיר ולא מסכן בעת נהיגה;
אם תרצו לנוח למשל, יש מוד רגיעה, מושב הנהג נשכב לאחור, ההדום לרגליו נשלף, וברקע מוזיקה מרגיעה.
ניאו לקחו את מניעת שכחת הילדים צעד אחד קדימה, ואחרי אחת הטעינות, מצאתי עצמי על מוד חיות מחמד, הדואג למזג את הרכב, ואחרי זמן מסוים גם לפתוח את החלונות אם צריך. כנראה שנכנסתי אליו בשוגג, אך עד שלא פקדתי בקול רם על "Stop Pets Mode", לא ניתן היה להמשיך בנסיעה.
NOMI
יחד עם תפעול מורכב ומסובך מהמסך הראשי, ריבוי מערכות ואפשרויות שמגיע כיחס הפוך לכמות הכפתורים הפיזיים, ואולי כפתרון בדיוק בשביל זה, אני מוצאים יותר ויותר מערכות עזר קוליות, איתן ניתן לשוחח ולבקש תפעול בסיסי של פיצ'רים ברכב.
זו שבניאו, NOMI - ולאחר גיור – נעמי, חביבה במיוחד.
נדמה שזו עוזרת מחקר, אסיסטנטית, לאותו דוקטורנט שעובד על תואר שלישי בתפעול הניאו שלו, ויש פה הרבה מה להכיר.
מדובר במעין אליפסה שחורה עם בינה מלאכותית, שנמצאת במרכז הדש בורד, ושלא כמו בובות כלבים מנענעות-ראש שהוצבו שם בעבר, נעמי נחמדה באופן מיוחד, הרבה יותר ממערכות מתופעלות קול בהן נתקלתי בעבר.
היא תברך אותך כשתגיע לרכב, תדבר בקול אנרגטי ונעים ותהיה מנומסת עם אנגלית מצוחצחת. מעבר לכך, היא תפנה אליך פיזית את מבטה הבנוי משתי אליפסות לבנות, תחבוש כובע או תפריח בלונים כשתהיה משועממת.
היא תדע לזהות מי פונה אליה, כולל היושבים מאחור, תפנה את מבטה אליהם, ותדע גם שלא להיענות לבקשות הקשורות לתפעול הרכב, אם ההוראה הגיעה שלא מהנהג עצמו.
"הי NOMI , את דוברת סינית? "
"אני דוברת הרבה שפות, ביניהן אנגלית, סינית... אבל כדי לשמוע אותי מדברת סינית, תצטרך להפעיל אותי בתוך הניאו שלך בסין".
יש לה תשובות שנונות והומור, לגברת.
היא יכולה לסייע ולהוות קיצור דרך לתפעול שלא תמיד תזכור היכן הוא נמצא, כמו פתיחת מכסה תא הטעינה, או הפעלת מסאז' במושב.
ניאו ET7 – אבזור, מחיר
ניאו ET7 עולה 499,000 שקלים, כשברכב המבחן יש חישוקים גדולים וצבע מיוחד בתוספת מחיר.
כצפוי מרכב יוקרה חשמלי, רשימת האבזור כאן ארוכה מאד, וכוללת בין היתר כניסה ללא מפתח עם חיישני קרבה, סגירת וואקום לדלתות, דלת תא מטען חשמלית עם מחוות רגל, קיפול מראות צד חשמלי, גג פנוראמי ענק, תצוגה עילית, מושבים קדמיים מתופעלי חשמל ועוד.
ניאו ET7 – בטיחות
בתור מותג ששם נר לרגליו את הקדמה האוטונומית, הניאו ET7 מקבל ציון בטיחות מכובד של 7 מתוך 8. יש כאן 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב ומרכוז, התרעה על תנועה צולבת מלפנים והתרעה על רכב בשטח מת
עוד תמצאו כאן בקרת שיוט אדפטיבית עד עצירה מלאה, בקרת אורות גבוהים, התרעה מפני עייפות נהג, מערך מצלמות 360 רחב במיוחד, לרבות תמונות תלת מימדיות, מערכת עזר לחנייה וחיישנים היקפיים.
ניאו ET7 – מנועים
653. קראתם נכון. 653 כוחות סוס הם התפוקה של 2 המנועים שמניעים את 4 גלגלי הניאו ET7. המומנט עומד על 86.6 קג"מ, וכל הכוח הזה טוב כדי להטיס כמעט 2 וחצי טונות של משקל עצמי אל קו ה-100 קמ"ש מעמידה תוך 3.8 שניות קצרצרות, במוד ספורט פלוס.
ניאו ET7 – נוסעים, צריכת חשמל
בתחילת תנועה עירונית, ואחרי ש-NOMI בירכה אותנו בצהריים טובים, מתחילים בקצב מתון במוד אקו. התנועה חרישית, הבידוד האקוסטי כאן מצוין, וגם מתלי האוויר האדפטיביים מגהצים היטב את פגעי הכביש. למתלים גם מצב גבוה, שם רמת הריחוף גבוהה אף יותר, גם אם מידת הטולרנטיות של השיכוך פחותה.
הגג העצום פנורמי, זה מוסיף הרבה יופי מבחוץ ותמונת חוץ פנורמית מבפנים, רק חבל שהלכו כאן על הקו בו החלה טסלה משום מה, וויתרו על תריס גלילה אטום. זה יכול להפריע בחודשי הקיץ הלוהטים.
לשם צימוד הטלפון, התבקשתי להסתנכרן דרך אפליקציה מקומית, שלא עובדת עדיין באופן מספיק משכנע;
הזרמת שירים מהטלפון מלווה בקרטועים ותקיעות לפרקים, מהצד השני של השיחה בדיבורית נאמר לי יותר מפעם אחת שאיכות הקול בשיחה לא טובה, ושיש המון רעשי רקע.
מעבר לכך, הטעינה האלחוטית לא תמיד רצתה לטעון את הטלפון הנייד שלי, והיו גם הפסקות לא רצוניות בקישוריות איתו.
NOMI גם לא תמיד שמעה את פנייתי בפעם הראשונה או השנייה, ולבקשות אלמנטריות היא ענתה לעיתים שאין לה אפשרות לסייע.
את כל אלה אני יכול רק לשער שניתן יהיה לפתור באחד מעדכוני התוכנה הקרובים שיתבצעו דרך האוויר, מעין מחלות לידה שעשויות להיות מאחורינו תוך זמן קצר.
מחוץ לעיר הקצב עולה, אני בודק עוד תוכניות נהיגה, קומפורט, ספורט וספורט פלוס, כשיש פה גם מצב אינדיווידואלי לקביעה אישית של פרמטרים שונים הקשורים לניהוג.
איכות השקט ופעולת הבולמים ממשיכה להרשים גם במהירויות גבוהות, ולמנועים שכאן יש הרבה יותר כוח ממה שתזדקקו לו באמת, ובכל תנאי הדרך.
תאוצה מהמקום בכביש המהיר ועם ספורט פלוס מחייבת לאחוז חזק חזק בהגה, ולהילחם עם כל מיני איברים פנימיים שמתעקשים לשנות מנח או את מיקומם הטבעי בגוף.
הניאו ET7 פשוט ממריא עם תחושה שתאוצה כזו כיף לבדוק פעם או פעמיים, אבל מי שרוצה לשמור על בריאותו הנפשית והפיזית, וגם על רישיון הנהיגה, כדאי לו לכוון במצב האינדיווידואלי תאוצה מקסימלית למאה, בעוד כמה שניות מעבר לאותן 3.8 שניות קצרות.
---
עם כל כך הרבה סוסים, מפתה לקחת את ה-ET7 גם אל עבר הכבישים הנכונים, אלו המתפתלים, וזאת למרות המשקל העצמי המכובד ובסיס הגלגלים שלא נגמר.
שם תגלו שלמרות מימדים ויצירת תנע גבוהה, השלדה וצמד המנועים שכאן מצליחים לתעתע בחוקי הפיזיקה, הניאו הזו יודעת לא רק להאיץ ולחרוך כבישים, אלא גם להסתובב. רמת האחיזה גבוהה מאד, זוויות הגלגול לא גבוהות, השלדה מגיבה באופן מפתיע יחד עם מתלי האוויר (שהוגדרו כאן למצב היותר נוקשה), וגם הבלמים נושכים היטב ולא ממהרים להתחמם ולאבד עוצמה.
זו לא הוט האץ', אבל עם עוצמה כזו ויכולת שיגור אימתנית, תגרמו גם לטובי הנהגים בטובות שבמכוניות להזיע, תוך ניסיונות חוזרים ונשנים לנער אתכם מהישבן שלהם.
---
הדגם הנבחן מצהיר על טווח של 505 ק"מ בין טעינות. זה עם גלגלי 20" מצהיר על 580 ק"מ. בנהיגה מגוונת הצלחתי להגיע לכל מה שבין 380 ועד 440 ק"מ בין טעינות, רק גילוי נאות, לא הייתי רך עם הרכב, ובמקטעים לא קצרים הקצב היה גבוה מאד.
קיבולת הסוללה עומדת 100 קווט"ש.
ניאו ET7 – מסכמים
ניאו ET7 באה עם המון בטחון עצמי ומביטה בלבן של העיניים של מתחרות כמו טסלה S, לצד החשמליות היוקרתיות שמגיעות בעיקר מגרמניה.
היא מתומחרת גבוה בהרבה ממכוניות סלון מרשימות מסין כמו זיקר 001 או BYD האן, שגם להן יש המון מה להציע במונחים של עיצוב, יוקרה, אבזור וכוח מנועים שהוא על גבול הלא שפוי.
לניאו יש את האקס פקטור בדמות תחכום טכנולוגי ומושב בוס אמיתי מאחור.
מצד שני, יש לה לא מעט מה לשפר, בעיקר בתחום הנדסת האנוש ותפעול, וגם בעניינים של תוכנה וממשקים סלולריים, לצד התייעלות אנרגטית של צריכת חשמל (וגם קצב טעינה לא מהגבוהים שבנמצא).
אז למי היא מיועדת, הניאו ET7? בעיקר למי שמחפש רכב מקטגוריית הפאר, הוא early adopter, ומעריך יוקרה ואיכות, ואולי גם רכב מנהלים פר אקסלנס. אותו לקוח עשוי למצוא פה דיל מעניין לעומת התחרות האירופאית והאמריקאית בעיקר, שמציעות חלופות יקרות יותר.
NIO ET7
מחיר (₪) | 499,000 |
אורך (מ') | 5.101 |
רוחב (מ') | 1.987 |
גובה (מ') | 1.509 |
בסיס גלגלים (מ') | 3.06 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,454 |
נפח תא מטען (ל') | 363 |
מרווח גחון (ס"מ) | 15 |
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן) | 505 / 380-440 |
הספק מנועים חשמליים (כ"ס) | 653 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 3.8 |
קיבולת סוללה (קווט"ש) | 100 |
משך טעינה ביתית AC ( 0%-100%)(דק') | 585 |
משך טעינה מהירה DC (10%-80%) (דק) | 40 |
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש) | 125 / 11 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 5 / 150,000 |
משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה) (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 8 / 160,000 |