מרצדס SL 55 AMG במבחן דרכים
היא יפיפייה, היא בועטת, היא יודעת לפתוח מבערים ולטוס אל עבר האופק בליווי סאונד משכר שרק מנוע V8 יודע להפיק, לצד פיצוצים רועמים מהאגזוזים. וכן, היא עולה כמו דירה קטנה. לקחתי את המרצדס SL 55 AMG למבחן דרכים סוער ודרמטי במיוחד.
AMG? OMG!
את מבחן הדרכים למרצדס SL 55 AMG החלטתי לבנות באופן מעט שונה.
מבחן דרכים טיפוסי מתחיל ברקע, עובר דרך בחינה חיצונית ופנימית, הנדסת אנוש, בחינת איכות החומרים, מרווח, אבזור ובטיחות. משם ממשיכים לנהיגה בכל סוגי הכבישים והמהירויות (החוקיות), בוחנים צריכת חשמל או דלק/ סולר ומסכמים.
אז כן, גם במבחן להלן המתודיקה הזו תישמר, אבל במשקל שונה. כאן, מדובר בחגיגה מוטורית נוטפת תשוקה ובנזין, המון כוחות סוס וקג"מים. כאן משקל האמוציות, התחושות והפרפרים בבטן חייב לתת את הטון העיקרי. אחרי שתניעו, שלבו למוד Race, תבינו.
ב-SL יש אין ספור תפריטים ומידע הקשורים ליכולות הספורטיביות שלו – מרשימת מסלולי מרוצים בעולם, שאולי באחד מהם אתה נמצא כעת ותרצה קואורדינטות, דרך טלמטריה של הביצועים שלך, זמני הקפה והאצה, מוד שיגור ודראג רייסינג, ועד למידע על כוחות ג'י, עומסים על מתלים ושימוש בתפוקת המנוע בכל רגע נתון.
לקינוח - חתימת ידו של מי שהרכיב את המנוע במקומו, מתנוססת על גבי המכסה שמסתיר את המנוע היכולתי הזה.
ה-SL הוא רכב שאותו בוחנים בעיקר דרך הרגש והבטן, ולא רק ממקום שכלתני, פרקטי ובעיקר הגיוני.
---
SL
דגם ה-SL הוא דגם הספורט GT (Grand Touring), או דגם הספורט-לקשרי עם גג נפתח אם תרצו, שמשרת את מרצדס קרוב ל-70 שנים.
מדובר בדגם בעל מרכב ארוך, בתצורת קופה או רודסטר. דגם הקופה מכיל 4 מושבים, כשהאחוריים כמעט תיאורטיים לשימוש, בעיקר כאלה המיועדים להנחת תיק, או לנסיעות קצרות מאד יחד עם ילדים שגובהם אינו עולה על מטר וחצי.
הדגם החל בשנת 1952 כגרסת מרוצים בלבד, ה- 300 SL האגדית, ותחילה לא היו כל כוונות להפכה לרכב כביש בייצור המוני, החלטה שהתהפכה עם תחילת ייצור הדור הראשון, בשנת 1954.
הדור הנוכחי, השביעי במספר, נועד מלכתחילה לספק גרסאות AMG בלבד, והראשון שכל גרסאותיו הן תחת חסות חטיבת הספורט של מרצדס.
ככזה, הוא מצויד ב- 4 מושבים כסטנדרט ומשתמש בפלטפורמה חדשה לחלוטין, שמגלה קשיחות גבוהה מקודמותיה.
תחת כנפי פיתוח AMG, ה-SL החדש הוא גם הראשון לספק גרסאות כפולות הנעה (כמו במקרה דנן), וסרן אחורי עם יכולת סיבוב בת 2.5 מעלות.
מנועים והנעה – SL AMG
את טבלת הגרסאות השונות של הדגם פותחת ה-43, שם שוכן מנוע בנפח 2.0 ליטרים בן 4 צילינדרים עם מגדש טורבו, המפיק 381 כוחות סוס ומומנט בן 48 קג"מ, המועברים לאספלט דרך הגלגלים האחוריים. מנוע זה הוא היחידי בקרב משפחת SL החדשה, שנעזר במנוע חשמלי זעיר במתח 48V.
הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 4.9 שניות וכיאה למכוניות מהזן הזה – המהירות המרבית אינה מוגבלת, ועומדת כאן על 275 קמ"ש.
הגרסה שאיתנו, ה-55, כפולת הנעה כאמור, המנוע בנפח 4.0 ליטרים, בתצורת V8 אימתני, מפיק 476 כ"ס והמומנט אדיר – 70 קג"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש התקצרה פה ל- 3.9 שניות, והמהירות המרבית נעצרת ב-295 קמ"ש.
הגרסה הקיצונית היא ה-63. אותו מנוע 4.0 V8 מחלץ הפעם 585 כ"ס ומומנט בן 80 קג"מ. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש מתקצרת ל-3.6 שניות והמהירות המרבית מראה בלוח המחוונים 315 קמ"ש.
כלל הגרסאות מסתייעות בגיר 9 הילוכים קדמיים AMG SpeedShift MCT 9G.
מייד נגיע במבחן לפרק הנהיגה, שם אנסה לתאר במילים כיצד דף הנתונים מתורגם גם לתחושות ולעוררות חושים.
---
SL 55 AMG - עיצוב חיצוני
ה-SL היא מכונית יפיפייה, מפתה ומושכת- מכל זווית בה תביטו בה, והסובבים אתכם ידאגו לספר לכם בעל פה או באמצעות שפת הגוף, שהם לחלוטין מסכימים אתכם.
מהנדסי ומעצבי מרצדס הצליחו בכישרון רב ליצור מראה הרמוני וזורם עם פרופורציות נהדרות (4.7 מ' לאורך, 1.915 מ' לרוחב, 1.36 מ' לגובה), להימנע ממראה מעט מגושם שמאפיין חלק מרכבי קבריו, ואפילו לתת דרך קווים מסוימים קורטוב של מראה רטרו.
החלק הקדמי כאן ארוך-ארוך, כיאה לרכב רודסטר-קופה-GT. פנסי המטריקס לד האדפטיביים אולטרה ריינג' שמלפנים, בהם למעלה ממיליון פיקסלים פר יחידה, נמשכים אחורה, מתחתיהם כונסי אוויר בפגוש וביניהם גריל פסים גדול ועליו מוטבע לוגו הכוכב.
מהצד קווים מעוגלים, ידיות דלתות שקועות ובתי גלגלים תפוחים, מעל לגלגלי 20" ענקיים. בגרסאות ה-V8 מציצים מהם קליפרים צהובים עם כיתובי AMG.
על הכנפיים הקדמיות כונסי אוויר וכיתוב V8 BiTurbo, שלא תטעו לגבי יכולות המנוע ששוכן מתחת למכסה המנוע העצום והמפוסל.
מעליכם שוכן גג בד, כהומאז' ל-SL המקורית, ולא רק לשם כך. גג זה לא רק שמסייע ל-SL להשיל כ-20 קילוגרמים ממשקלה אל מול גג מתקפל קשיח, אלא שהוא גם עוזר למרכז הכובד להיות נמוך יותר.
מאחור מראה קרבי למהדרין, יחידות תאורת לד אדפטיביות נאות, ואם ממש נידחק לפינה כדי להחליט – זו אולי הזווית המחמיאה ביותר של ה-SL, עם יציבה רחבה ונמוכה, ומראה המשתפל אל עבר הגג.
כאן תמצאו 4 יציאות מפלט אובליות בכרום, וגם ספוילר הנשלף אוטומטית ל-5 זוויות שונות, לפי תוכנית הנהיגה והמהירות.
מדובר ביצירה קינטית מרשימה וייחודית, כנדרש מרכב שעולה 1.65 מיליון ₪ לפני רישוי.
---
SL 55 AMG – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש, חומרים
כמו בכל רכב עם גג נפתח, העיצוב הפנימי חשוב לא פחות מהחיצוני, לא רק כדי להרשים את הנוסעים עצמם, אלא גם את כל הנמצאים סביב, שגורמים לתא להיות מאד לא אינטימי, כל עוד הגג מופשל למטה. זה קורה כשעומדים ברמזור ליד אוטובוס, בשעת תנועה עירונית כשמסביב בניינים רבי קומות, בעצם בכל מקום.
ואכן, העיצוב של תא הנוסעים ב- SL פשוט נהדר. עם מסכים גדולים (לוח מחוונים 12.3" ומסך ראשי 11.9"), משטחי עור בכל פינה מסביב (זה שברכב ההדגמה מגיע באדום עז, כמוטיב המוסיף לאווירה הלוהטת), גימורי קרבון ושימוש ניכר בכרום (כולל בפתחי המיזוג שצורתם כטורבינות), ועד לתאורת האווירה המרהיבה כשהשמש שוקעת.
זווית המסך המרכזי ניתנת לשינוי, על מנת להתמודד עם סנוור השמש כשהגג מופשל, כדי שהמידע יוצג באופן ברור בכל עת. המסך עצמו כולל את הדור האחרון של ה-MBUX (כולל פעולות הנעשות בעקבות פקודות קוליות של Hey Mercedes), אפליקציית ניווט מקורית עם טכנולוגיית AR ועוד.
הגה ה-AMG קטן, קטום והוא עטוף בעור נאפה, הוא נותן תחושת לפיתה נהדרת, מאחוריו כפתורים השולטים בגיר, מושבי הבאקט אוחזים היטב והישיבה כצפוי נמוכה.
על ההגה שני כפתורים עגולים, המהווים קיצור דרך לעומת תפעול הקיים גם דרך המסך המרכזי, והם שולטים בלא מעט פונקציות, מתוכניות הנהיגה, דרך הגברת סאונד האגזוזים ועד למצב הספוילר שמאחור.
תפעול הגג לשם סגירה או פתיחה מהיר למדי (כ-16 שניות לכל כיוון), וניתן לתפעל אותו תוך כדי נסיעה, עד כ-50 קמ"ש. יחד עם זאת, לא תרצו לתפעל אותו בתנועה, גם כדי שלא לגרום לו לעיוות או נזק במהירות או בשל רוח חריגה, וגם בגלל שיש להחזיק את האצבע במקום הייעודי במסך המגע, לאורך כל התפעול.
---
מאחור נמצאים 2 מושבים שהם כאמור לא באמת פרקטיים לנוסעים, במיוחד אם הנוסעים מלפנים גבוהים וכשהגג במצב סגור. מזהים מייד שאת רוב מרווח הסרנים הנדיב (2.70 מ') לוקח לעצמו החלק הקדמי והמפואר של ה-SL, שמשמש את המנוע.
ליושבים מאחור פשוט אין מקום לרגליים, גב המושב זקוף מדי, ומקום לראש כשהגג סגור זה באמת יותר ממה שאפשר לבקש כאן. אם זה ינחם אותם, הם ימצאו כאן משטח הטענה אלחוטית ושקעי טייפ C.
תא המטען צנוע במיוחד, כצפוי מרכב שכזה, שאף מותיר חלק מהמקום לגג המופשל – ועומד על 213 ליטרים כשהגג מופשל, ועוד כ-30 ליטרים כשהוא סגור. התא עמוק ונמוך יחסית, ותפעול המכסה הזעיר שסוגר אותו – חשמלי.
SL 55 AMG – בטיחות
כצפוי מרכב שעולה כדירה קטנה, ה-SL כולל (בכלל הגרסאות) את שלל מערכות הבטיחות האקטיביות והפסיביות, לרבות 10 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, מרכוז ושמירה אקטיבית על נתיב, התרעה על עייפות נהג ושימו לב – בנהיגה לוחמנית סמל הקפה שמעודד עצירת התרעננות, הופיע אצלי כבר אחרי 12 ק"מ של נסיעה.
מעבר לכך יש בלימת חירום אוטומטית, זיהוי רכב בצומת, זיהוי רכב בשטח מת ותיקון היגוי, סייען להיגוי בעת חירום, הכנה לתאונה כולל מניעת רעשים חריגים שלה ועוד.
SL 55 AMG – אבזור
גם סעיף זה ארוך עד מאד ואתמקד בעיקרי הדברים.
מושבי הבאקט עוטים עור נאפה, הקדמיים בעלי כיוונון חשמלי וזיכרונות, יש בהם כרית נוחות לגב התחתון, חימום, אוורור ותוכניות עיסוי. לצד זאת יש חימום לצוואר (Air Scarf), לימים קרים כשהגג מופשל; הפעלה אוטומטית של הפיצ'ר הזה לפני שהספקתי לנטרל אותו, התקבלה אצלי באהדה פחותה בימים חמים אלה של ספטמבר.
אל מול הנהג יש הקרנת נתונים על השמשה, קישוריות לניידים, 2 משטחי טעינה אלחוטית (מלפנים ומאחור), מערכת שמע מבית burmester בעלת 11 רמקולים, בקרת אקלים דו אזורית, כניסה ללא מפתח וזיהוי מפתח מתקרב, מצלמות 360 בעלות אפשרויות רבות, כולל תצוגות עילית ותלת מימדית ועוד.
SL 55 AMG – נוסעים
עם כל הכבוד לעיצוב, לאבזור ולגג הנפתח, הגענו לחלק המעניין ביותר ב-SL, במיוחד כשרשום לו 55AMG על הזנב.
לחיצה על כפתור ההנעה, המנוע הגדול שמלפנים ניעור בקול נמוך ומבטיח.
יסלחו לי חסידי המהפכה החשמלית, אבל הגרגור המחוספס שמשמיעה להקה של שמונה צילינדרים הוא מפסי הקול המשובחים ביותר שהיו מאז ומעולם בתעשיית הרכב, וחלק בלתי נפרד מחוויית נהיגה טהורה וספורטיבית שמערבת את כל החושים. אתם מוזמנים לבדוק את הסוגייה גם מול מל גיבסון, בוגר סדרת סרטי מקס הלוחם בדרכים.
בחוץ ערב נעים, מה שמשכנע אותי להפשיל את גג הבד, כדי להתענג על צלילי ה-V8, הסימפוניה השמינית אם תרצו, אף יותר. ולא זו בלבד, יש משהו מיוחד בנסיעה ברכב מופשל גג, הריחות והצלילים של הטבע, הכל ברור הרבה יותר, לצד תחושה מיוחדת של חופש.
כניסה לתפריט מצבי הנהיגה מגלה שניתן לכוון באופן אינדיבידואלי כל מכלול הקשור לנהיגה, כמו את רכות המתלים, עוצמת הסאונד מהאגזוז, תגובות ההגה ובעיקר – את היענות המנוע ואת מידת האטרף.
---
כבר בתנועה עירונית ניתן לחוש עד כמה שההגה קצר, חד ומגיב. התחושה המתקבלת היא כאילו מדובר ברכב קטן וקל בהרבה ממה שהוא באמת. בכל שלב יש המון כוח וחייבים להתנהל במידה רבה של ריסון עצמי ושיקול דעת.
חוזרים למצב קומפורט. גם כאן המתלים נוקשים עד מאד, ולא מומלץ לנסות ולהתרסק לתוך פגעי כביש או לעבור פסי האטה מהר מדי. חבל על הגב שלכם. חבל גם על ה-SL המצודדת הזו.
כאן יצוין שכשהגג סגור, הבידוד האקוסטי מצליח להרחיק מתא הנוסעים רעשים מבחוץ באופן מרשים, וגם מהגג עצמו לא נשמעו כל חריקות או ציוצים.
יצוין שניתן להגביה את חרטום ה-SL בלחיצת כפתור בכ-3 ס"מ, מה שעשוי להועיל בתנועה עירונית.
בניגוד למכוניות קבריו רבות, בהן הראות החוצה מוגבלת עד מאד, סוללת המצלמות שכאן מאפשרת התנהלות קלילה, וניתן לתמרן את ה-SL ללא קושי.
אחרי שלומדים מעט את ה-SL המיוחדת הזו, אני משלב למצב הספורטיבי הקיצוני, כשכל המכלולים נמצאים במצב ספורט פלוס, פרו, דינמיק או רייס, תלוי בהגדרה.
הסאונד משתנה, אפילו כשהמנוע מסתובב בסיבובי סרק, וכל הורדה של הילוך (וכדאי להשתמש במנופים שמאחורי ההגה) מלווה בפיצוצים רמים, שגם לקויי השמיעה שמסביב ודאי יזכרו היטב.
לחיצה בריאה על הדוושה הימנית משגרת את ה-SL הגדולה והכבדה (מעל ל-1,800 ק"ג) במהירות ובנחישות.
כל מעבר של הילוך מלווה במכת כוח שיורה אותך קדימה. הגיר משתף פעולה היטב והמהירות נאספת בקצב מהיר עד מאד, כזה המסכן את רישיון הנהיגה.
בכבישים הנכונים מגיעים לסיבובים, ה-SL נאמנה לקו המסלול כקטר. יש לה הנעה כפולה. יש לה היגוי אחורי של עד 2 וחצי מעלות. יש לה דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה. אולי יש שם עוד כמה אלמנטים שדואגים לשמור את הנהג ואת ה-SL שאיתו על הכביש ולא מחוצה לו, גם אם הנהג יתקוף את הסיבוב בקצב לא הגיוני ולא אחראי.
בתום הסיבוב אתה מוצא עצמך משוגר קדימה כקליע שנורה מלוע של תותח, פעם אחר פעם. זה משכר. זה ממכר. זה בעיקר מעורר חושים. מעבר לכך, במסך ה-SL יש המון אינפורמציה מעולם המרוצים, כולל מדידת זמנים והקפות במסלול.
ה-SL מאפשרת לך לבחור בין התנהלות נינוחה כשברקע צלילים איכותיים שבוקעים מהרמקולים, ניהול שיחה או סתם שיוט רגוע (אך קשיח), לבין נהיגה חוליגנית, עם המון צבע רעש ופיצוצים מהאגזוזים. הבחירה בהתאם למצב הרוח של הנהג.
SL 55 AMG – צריכת דלק
צריכת הדלק המשולבת המוצהרת עומדת על 12.9 ליטרים לכל 100 ק"מ, שהם כ-7.75 ק"מ לליטר. בפועל שיוט נינוח במהירות חוקית בכביש 6 הראה ממוצע של 11 ליטרים ל-100 ק"מ. נהיגה סופר דינאמית כבר ציינה 22 ליטרים ל-100 ק"מ, והממוצע הכללי עצר ב-14.1 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם כ-7 ק"מ לליטר, לא מפתיע ואף סביר לרכב מסוגו.
SL 55 AMG – סיכום
מרצדס SL 55 AMG לא עוברת בציון גבוה את מבחן ההיגיון; היא נוקשה בכל כביש, מושביה האחוריים תיאורטיים כמעט, כאלה המיועדים בעיקר לילדים מאד קטנים ולנסיעות מאד קצרות;
מעבר לכך הרכב, רחמנא ליצלן, לא מסתייע בחשמל כדי להניע את גלגליו, וצריכת הבנזין גבוהה עד בלי הגיונית, במיוחד אם תוציאו מהרכב את ה- AMG שבו, ולא תשתמשו בו כשייטת אוטוסטרדות רגועה.
כולם יסתכלו עליך, יצלמו אותך, וזה לא הרכב הנכון להיות איתו אנונימי לרגע, ולקפוץ לקניון הקרוב לקנות משהו לאכול; גם שם – חרדת הנזקים שעלולים לקרות בחנייה אם במכוון, כעקבות של סקרנים או כשרכב סמוך פתח דלת באופן לא מתחשב, תותיר אותך לא רגוע כל עוד אתה לא במחיצתו.
מחיר הרכישה הוא כשל דירה קטנה להשקעה, רק שכאן הערך צפוי לרדת עם השנים, וזו לא באמת השקעה מניבה.
אבל..
אבל אז אתה מניע, מגביר את סאונד האגזוזים, משלב למוד ספורט פלוס או Race, ומשגר עצמך אל עבר האופק, עם המון רעש ודרמה, שלא באמת ניתן לתאר דרך שורות אלה; מן כייף שכזה שנמנע (יש שיגידו – נחסך) ממך, כשאתה נוהג ברכב חשמלי עם 500+ סוסים, אפילו אם הוא מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-3 שניות.
אז, ההיגיון והרציונל נשארים הרחק מאחור בחנייה, ובמראה הפנימית ניתן לראות אותם מסתכלים במבט רוטן אל עבר רביעיית האגזוזים הצמודים לישבן ה-SL , המתרחק בקצב מסחרר.
ה-SL לא בא לעולם כדי להיות פרקטי והגיוני, ואגב כך למלא בסימוני וי רשימה ארוכה של צרכים ודרישות פרקטיות. הוא בא כדי לטפל בתחושות, ביצרים, בריגושים מוטוריים.
אם לסכם, מי שיכול להרשות לעצמו את ה-SL הזו, יקבל רכב המאפשר שילוב של חוויה מיוחדת המתקבלת משיוט ברכב פרימיום יפיפה, מאובזר, בטיחותי וטכנולוגי לעילא ולעילא, כשהגג מופשל, יחד עם הנאה מלאה מרכב ספורט GT יכולתי עד מאד, עם סאונד אלוהי.
בחזרה לחניון היבואנית כיביתי את המנוע, וכמילות השיר של אבנר גדסי, נפרדנו כך. היתה דממה. אבל היה המון מה לומר.
Mercedes SL 55 AMG
מחיר (₪) | 1,650,000 |
אורך (מ') | 4.705 |
רוחב (מ') | 1.915 |
גובה (מ') | 1.359 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.70 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,950 |
נפח תא מטען/ כשהגג אינו מקופל (ל') | 213 / 240 |
מרווח גחון (ס"מ) | 12.5 + 3 (אפשרות בלחיצת כפתור) |
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 7.75/ 7.1 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין ביטורבו , 4,000 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים) | V8 |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 9, 4x4 |
הספק מנוע (כ"ס) | 476 |
מומנט (קג"מ) | 70.0 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 3.9 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 4 / 100,000 |
AMG? OMG!
את מבחן הדרכים למרצדס SL 55 AMG החלטתי לבנות באופן מעט שונה.
מבחן דרכים טיפוסי מתחיל ברקע, עובר דרך בחינה חיצונית ופנימית, הנדסת אנוש, בחינת איכות החומרים, מרווח, אבזור ובטיחות. משם ממשיכים לנהיגה בכל סוגי הכבישים והמהירויות (החוקיות), בוחנים צריכת חשמל או דלק/ סולר ומסכמים.
אז כן, גם במבחן להלן המתודיקה הזו תישמר, אבל במשקל שונה. כאן, מדובר בחגיגה מוטורית נוטפת תשוקה ובנזין, המון כוחות סוס וקג"מים. כאן משקל האמוציות, התחושות והפרפרים בבטן חייב לתת את הטון העיקרי. אחרי שתניעו, שלבו למוד Race, תבינו.
ב-SL יש אין ספור תפריטים ומידע הקשורים ליכולות הספורטיביות שלו – מרשימת מסלולי מרוצים בעולם, שאולי באחד מהם אתה נמצא כעת ותרצה קואורדינטות, דרך טלמטריה של הביצועים שלך, זמני הקפה והאצה, מוד שיגור ודראג רייסינג, ועד למידע על כוחות ג'י, עומסים על מתלים ושימוש בתפוקת המנוע בכל רגע נתון.
לקינוח - חתימת ידו של מי שהרכיב את המנוע במקומו, מתנוססת על גבי המכסה שמסתיר את המנוע היכולתי הזה.
ה-SL הוא רכב שאותו בוחנים בעיקר דרך הרגש והבטן, ולא רק ממקום שכלתני, פרקטי ובעיקר הגיוני.
---
SL
דגם ה-SL הוא דגם הספורט GT (Grand Touring), או דגם הספורט-לקשרי עם גג נפתח אם תרצו, שמשרת את מרצדס קרוב ל-70 שנים.
מדובר בדגם בעל מרכב ארוך, בתצורת קופה או רודסטר. דגם הקופה מכיל 4 מושבים, כשהאחוריים כמעט תיאורטיים לשימוש, בעיקר כאלה המיועדים להנחת תיק, או לנסיעות קצרות מאד יחד עם ילדים שגובהם אינו עולה על מטר וחצי.
הדגם החל בשנת 1952 כגרסת מרוצים בלבד, ה- 300 SL האגדית, ותחילה לא היו כל כוונות להפכה לרכב כביש בייצור המוני, החלטה שהתהפכה עם תחילת ייצור הדור הראשון, בשנת 1954.
הדור הנוכחי, השביעי במספר, נועד מלכתחילה לספק גרסאות AMG בלבד, והראשון שכל גרסאותיו הן תחת חסות חטיבת הספורט של מרצדס.
ככזה, הוא מצויד ב- 4 מושבים כסטנדרט ומשתמש בפלטפורמה חדשה לחלוטין, שמגלה קשיחות גבוהה מקודמותיה.
תחת כנפי פיתוח AMG, ה-SL החדש הוא גם הראשון לספק גרסאות כפולות הנעה (כמו במקרה דנן), וסרן אחורי עם יכולת סיבוב בת 2.5 מעלות.
מנועים והנעה – SL AMG
את טבלת הגרסאות השונות של הדגם פותחת ה-43, שם שוכן מנוע בנפח 2.0 ליטרים בן 4 צילינדרים עם מגדש טורבו, המפיק 381 כוחות סוס ומומנט בן 48 קג"מ, המועברים לאספלט דרך הגלגלים האחוריים. מנוע זה הוא היחידי בקרב משפחת SL החדשה, שנעזר במנוע חשמלי זעיר במתח 48V.
הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 4.9 שניות וכיאה למכוניות מהזן הזה – המהירות המרבית אינה מוגבלת, ועומדת כאן על 275 קמ"ש.
הגרסה שאיתנו, ה-55, כפולת הנעה כאמור, המנוע בנפח 4.0 ליטרים, בתצורת V8 אימתני, מפיק 476 כ"ס והמומנט אדיר – 70 קג"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש התקצרה פה ל- 3.9 שניות, והמהירות המרבית נעצרת ב-295 קמ"ש.
הגרסה הקיצונית היא ה-63. אותו מנוע 4.0 V8 מחלץ הפעם 585 כ"ס ומומנט בן 80 קג"מ. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש מתקצרת ל-3.6 שניות והמהירות המרבית מראה בלוח המחוונים 315 קמ"ש.
כלל הגרסאות מסתייעות בגיר 9 הילוכים קדמיים AMG SpeedShift MCT 9G.
מייד נגיע במבחן לפרק הנהיגה, שם אנסה לתאר במילים כיצד דף הנתונים מתורגם גם לתחושות ולעוררות חושים.
---
SL 55 AMG - עיצוב חיצוני
ה-SL היא מכונית יפיפייה, מפתה ומושכת- מכל זווית בה תביטו בה, והסובבים אתכם ידאגו לספר לכם בעל פה או באמצעות שפת הגוף, שהם לחלוטין מסכימים אתכם.
מהנדסי ומעצבי מרצדס הצליחו בכישרון רב ליצור מראה הרמוני וזורם עם פרופורציות נהדרות (4.7 מ' לאורך, 1.915 מ' לרוחב, 1.36 מ' לגובה), להימנע ממראה מעט מגושם שמאפיין חלק מרכבי קבריו, ואפילו לתת דרך קווים מסוימים קורטוב של מראה רטרו.
החלק הקדמי כאן ארוך-ארוך, כיאה לרכב רודסטר-קופה-GT. פנסי המטריקס לד האדפטיביים אולטרה ריינג' שמלפנים, בהם למעלה ממיליון פיקסלים פר יחידה, נמשכים אחורה, מתחתיהם כונסי אוויר בפגוש וביניהם גריל פסים גדול ועליו מוטבע לוגו הכוכב.
מהצד קווים מעוגלים, ידיות דלתות שקועות ובתי גלגלים תפוחים, מעל לגלגלי 20" ענקיים. בגרסאות ה-V8 מציצים מהם קליפרים צהובים עם כיתובי AMG.
על הכנפיים הקדמיות כונסי אוויר וכיתוב V8 BiTurbo, שלא תטעו לגבי יכולות המנוע ששוכן מתחת למכסה המנוע העצום והמפוסל.
מעליכם שוכן גג בד, כהומאז' ל-SL המקורית, ולא רק לשם כך. גג זה לא רק שמסייע ל-SL להשיל כ-20 קילוגרמים ממשקלה אל מול גג מתקפל קשיח, אלא שהוא גם עוזר למרכז הכובד להיות נמוך יותר.
מאחור מראה קרבי למהדרין, יחידות תאורת לד אדפטיביות נאות, ואם ממש נידחק לפינה כדי להחליט – זו אולי הזווית המחמיאה ביותר של ה-SL, עם יציבה רחבה ונמוכה, ומראה המשתפל אל עבר הגג.
כאן תמצאו 4 יציאות מפלט אובליות בכרום, וגם ספוילר הנשלף אוטומטית ל-5 זוויות שונות, לפי תוכנית הנהיגה והמהירות.
מדובר ביצירה קינטית מרשימה וייחודית, כנדרש מרכב שעולה 1.65 מיליון ₪ לפני רישוי.
---
SL 55 AMG – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש, חומרים
כמו בכל רכב עם גג נפתח, העיצוב הפנימי חשוב לא פחות מהחיצוני, לא רק כדי להרשים את הנוסעים עצמם, אלא גם את כל הנמצאים סביב, שגורמים לתא להיות מאד לא אינטימי, כל עוד הגג מופשל למטה. זה קורה כשעומדים ברמזור ליד אוטובוס, בשעת תנועה עירונית כשמסביב בניינים רבי קומות, בעצם בכל מקום.
ואכן, העיצוב של תא הנוסעים ב- SL פשוט נהדר. עם מסכים גדולים (לוח מחוונים 12.3" ומסך ראשי 11.9"), משטחי עור בכל פינה מסביב (זה שברכב ההדגמה מגיע באדום עז, כמוטיב המוסיף לאווירה הלוהטת), גימורי קרבון ושימוש ניכר בכרום (כולל בפתחי המיזוג שצורתם כטורבינות), ועד לתאורת האווירה המרהיבה כשהשמש שוקעת.
זווית המסך המרכזי ניתנת לשינוי, על מנת להתמודד עם סנוור השמש כשהגג מופשל, כדי שהמידע יוצג באופן ברור בכל עת. המסך עצמו כולל את הדור האחרון של ה-MBUX (כולל פעולות הנעשות בעקבות פקודות קוליות של Hey Mercedes), אפליקציית ניווט מקורית עם טכנולוגיית AR ועוד.
הגה ה-AMG קטן, קטום והוא עטוף בעור נאפה, הוא נותן תחושת לפיתה נהדרת, מאחוריו כפתורים השולטים בגיר, מושבי הבאקט אוחזים היטב והישיבה כצפוי נמוכה.
על ההגה שני כפתורים עגולים, המהווים קיצור דרך לעומת תפעול הקיים גם דרך המסך המרכזי, והם שולטים בלא מעט פונקציות, מתוכניות הנהיגה, דרך הגברת סאונד האגזוזים ועד למצב הספוילר שמאחור.
תפעול הגג לשם סגירה או פתיחה מהיר למדי (כ-16 שניות לכל כיוון), וניתן לתפעל אותו תוך כדי נסיעה, עד כ-50 קמ"ש. יחד עם זאת, לא תרצו לתפעל אותו בתנועה, גם כדי שלא לגרום לו לעיוות או נזק במהירות או בשל רוח חריגה, וגם בגלל שיש להחזיק את האצבע במקום הייעודי במסך המגע, לאורך כל התפעול.
---
מאחור נמצאים 2 מושבים שהם כאמור לא באמת פרקטיים לנוסעים, במיוחד אם הנוסעים מלפנים גבוהים וכשהגג במצב סגור. מזהים מייד שאת רוב מרווח הסרנים הנדיב (2.70 מ') לוקח לעצמו החלק הקדמי והמפואר של ה-SL, שמשמש את המנוע.
ליושבים מאחור פשוט אין מקום לרגליים, גב המושב זקוף מדי, ומקום לראש כשהגג סגור זה באמת יותר ממה שאפשר לבקש כאן. אם זה ינחם אותם, הם ימצאו כאן משטח הטענה אלחוטית ושקעי טייפ C.
תא המטען צנוע במיוחד, כצפוי מרכב שכזה, שאף מותיר חלק מהמקום לגג המופשל – ועומד על 213 ליטרים כשהגג מופשל, ועוד כ-30 ליטרים כשהוא סגור. התא עמוק ונמוך יחסית, ותפעול המכסה הזעיר שסוגר אותו – חשמלי.
SL 55 AMG – בטיחות
כצפוי מרכב שעולה כדירה קטנה, ה-SL כולל (בכלל הגרסאות) את שלל מערכות הבטיחות האקטיביות והפסיביות, לרבות 10 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, מרכוז ושמירה אקטיבית על נתיב, התרעה על עייפות נהג ושימו לב – בנהיגה לוחמנית סמל הקפה שמעודד עצירת התרעננות, הופיע אצלי כבר אחרי 12 ק"מ של נסיעה.
מעבר לכך יש בלימת חירום אוטומטית, זיהוי רכב בצומת, זיהוי רכב בשטח מת ותיקון היגוי, סייען להיגוי בעת חירום, הכנה לתאונה כולל מניעת רעשים חריגים שלה ועוד.
SL 55 AMG – אבזור
גם סעיף זה ארוך עד מאד ואתמקד בעיקרי הדברים.
מושבי הבאקט עוטים עור נאפה, הקדמיים בעלי כיוונון חשמלי וזיכרונות, יש בהם כרית נוחות לגב התחתון, חימום, אוורור ותוכניות עיסוי. לצד זאת יש חימום לצוואר (Air Scarf), לימים קרים כשהגג מופשל; הפעלה אוטומטית של הפיצ'ר הזה לפני שהספקתי לנטרל אותו, התקבלה אצלי באהדה פחותה בימים חמים אלה של ספטמבר.
אל מול הנהג יש הקרנת נתונים על השמשה, קישוריות לניידים, 2 משטחי טעינה אלחוטית (מלפנים ומאחור), מערכת שמע מבית burmester בעלת 11 רמקולים, בקרת אקלים דו אזורית, כניסה ללא מפתח וזיהוי מפתח מתקרב, מצלמות 360 בעלות אפשרויות רבות, כולל תצוגות עילית ותלת מימדית ועוד.
SL 55 AMG – נוסעים
עם כל הכבוד לעיצוב, לאבזור ולגג הנפתח, הגענו לחלק המעניין ביותר ב-SL, במיוחד כשרשום לו 55AMG על הזנב.
לחיצה על כפתור ההנעה, המנוע הגדול שמלפנים ניעור בקול נמוך ומבטיח.
יסלחו לי חסידי המהפכה החשמלית, אבל הגרגור המחוספס שמשמיעה להקה של שמונה צילינדרים הוא מפסי הקול המשובחים ביותר שהיו מאז ומעולם בתעשיית הרכב, וחלק בלתי נפרד מחוויית נהיגה טהורה וספורטיבית שמערבת את כל החושים. אתם מוזמנים לבדוק את הסוגייה גם מול מל גיבסון, בוגר סדרת סרטי מקס הלוחם בדרכים.
בחוץ ערב נעים, מה שמשכנע אותי להפשיל את גג הבד, כדי להתענג על צלילי ה-V8, הסימפוניה השמינית אם תרצו, אף יותר. ולא זו בלבד, יש משהו מיוחד בנסיעה ברכב מופשל גג, הריחות והצלילים של הטבע, הכל ברור הרבה יותר, לצד תחושה מיוחדת של חופש.
כניסה לתפריט מצבי הנהיגה מגלה שניתן לכוון באופן אינדיבידואלי כל מכלול הקשור לנהיגה, כמו את רכות המתלים, עוצמת הסאונד מהאגזוז, תגובות ההגה ובעיקר – את היענות המנוע ואת מידת האטרף.
---
כבר בתנועה עירונית ניתן לחוש עד כמה שההגה קצר, חד ומגיב. התחושה המתקבלת היא כאילו מדובר ברכב קטן וקל בהרבה ממה שהוא באמת. בכל שלב יש המון כוח וחייבים להתנהל במידה רבה של ריסון עצמי ושיקול דעת.
חוזרים למצב קומפורט. גם כאן המתלים נוקשים עד מאד, ולא מומלץ לנסות ולהתרסק לתוך פגעי כביש או לעבור פסי האטה מהר מדי. חבל על הגב שלכם. חבל גם על ה-SL המצודדת הזו.
כאן יצוין שכשהגג סגור, הבידוד האקוסטי מצליח להרחיק מתא הנוסעים רעשים מבחוץ באופן מרשים, וגם מהגג עצמו לא נשמעו כל חריקות או ציוצים.
יצוין שניתן להגביה את חרטום ה-SL בלחיצת כפתור בכ-3 ס"מ, מה שעשוי להועיל בתנועה עירונית.
בניגוד למכוניות קבריו רבות, בהן הראות החוצה מוגבלת עד מאד, סוללת המצלמות שכאן מאפשרת התנהלות קלילה, וניתן לתמרן את ה-SL ללא קושי.
אחרי שלומדים מעט את ה-SL המיוחדת הזו, אני משלב למצב הספורטיבי הקיצוני, כשכל המכלולים נמצאים במצב ספורט פלוס, פרו, דינמיק או רייס, תלוי בהגדרה.
הסאונד משתנה, אפילו כשהמנוע מסתובב בסיבובי סרק, וכל הורדה של הילוך (וכדאי להשתמש במנופים שמאחורי ההגה) מלווה בפיצוצים רמים, שגם לקויי השמיעה שמסביב ודאי יזכרו היטב.
לחיצה בריאה על הדוושה הימנית משגרת את ה-SL הגדולה והכבדה (מעל ל-1,800 ק"ג) במהירות ובנחישות.
כל מעבר של הילוך מלווה במכת כוח שיורה אותך קדימה. הגיר משתף פעולה היטב והמהירות נאספת בקצב מהיר עד מאד, כזה המסכן את רישיון הנהיגה.
בכבישים הנכונים מגיעים לסיבובים, ה-SL נאמנה לקו המסלול כקטר. יש לה הנעה כפולה. יש לה היגוי אחורי של עד 2 וחצי מעלות. יש לה דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה. אולי יש שם עוד כמה אלמנטים שדואגים לשמור את הנהג ואת ה-SL שאיתו על הכביש ולא מחוצה לו, גם אם הנהג יתקוף את הסיבוב בקצב לא הגיוני ולא אחראי.
בתום הסיבוב אתה מוצא עצמך משוגר קדימה כקליע שנורה מלוע של תותח, פעם אחר פעם. זה משכר. זה ממכר. זה בעיקר מעורר חושים. מעבר לכך, במסך ה-SL יש המון אינפורמציה מעולם המרוצים, כולל מדידת זמנים והקפות במסלול.
ה-SL מאפשרת לך לבחור בין התנהלות נינוחה כשברקע צלילים איכותיים שבוקעים מהרמקולים, ניהול שיחה או סתם שיוט רגוע (אך קשיח), לבין נהיגה חוליגנית, עם המון צבע רעש ופיצוצים מהאגזוזים. הבחירה בהתאם למצב הרוח של הנהג.
SL 55 AMG – צריכת דלק
צריכת הדלק המשולבת המוצהרת עומדת על 12.9 ליטרים לכל 100 ק"מ, שהם כ-7.75 ק"מ לליטר. בפועל שיוט נינוח במהירות חוקית בכביש 6 הראה ממוצע של 11 ליטרים ל-100 ק"מ. נהיגה סופר דינאמית כבר ציינה 22 ליטרים ל-100 ק"מ, והממוצע הכללי עצר ב-14.1 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם כ-7 ק"מ לליטר, לא מפתיע ואף סביר לרכב מסוגו.
SL 55 AMG – סיכום
מרצדס SL 55 AMG לא עוברת בציון גבוה את מבחן ההיגיון; היא נוקשה בכל כביש, מושביה האחוריים תיאורטיים כמעט, כאלה המיועדים בעיקר לילדים מאד קטנים ולנסיעות מאד קצרות;
מעבר לכך הרכב, רחמנא ליצלן, לא מסתייע בחשמל כדי להניע את גלגליו, וצריכת הבנזין גבוהה עד בלי הגיונית, במיוחד אם תוציאו מהרכב את ה- AMG שבו, ולא תשתמשו בו כשייטת אוטוסטרדות רגועה.
כולם יסתכלו עליך, יצלמו אותך, וזה לא הרכב הנכון להיות איתו אנונימי לרגע, ולקפוץ לקניון הקרוב לקנות משהו לאכול; גם שם – חרדת הנזקים שעלולים לקרות בחנייה אם במכוון, כעקבות של סקרנים או כשרכב סמוך פתח דלת באופן לא מתחשב, תותיר אותך לא רגוע כל עוד אתה לא במחיצתו.
מחיר הרכישה הוא כשל דירה קטנה להשקעה, רק שכאן הערך צפוי לרדת עם השנים, וזו לא באמת השקעה מניבה.
אבל..
אבל אז אתה מניע, מגביר את סאונד האגזוזים, משלב למוד ספורט פלוס או Race, ומשגר עצמך אל עבר האופק, עם המון רעש ודרמה, שלא באמת ניתן לתאר דרך שורות אלה; מן כייף שכזה שנמנע (יש שיגידו – נחסך) ממך, כשאתה נוהג ברכב חשמלי עם 500+ סוסים, אפילו אם הוא מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-3 שניות.
אז, ההיגיון והרציונל נשארים הרחק מאחור בחנייה, ובמראה הפנימית ניתן לראות אותם מסתכלים במבט רוטן אל עבר רביעיית האגזוזים הצמודים לישבן ה-SL , המתרחק בקצב מסחרר.
ה-SL לא בא לעולם כדי להיות פרקטי והגיוני, ואגב כך למלא בסימוני וי רשימה ארוכה של צרכים ודרישות פרקטיות. הוא בא כדי לטפל בתחושות, ביצרים, בריגושים מוטוריים.
אם לסכם, מי שיכול להרשות לעצמו את ה-SL הזו, יקבל רכב המאפשר שילוב של חוויה מיוחדת המתקבלת משיוט ברכב פרימיום יפיפה, מאובזר, בטיחותי וטכנולוגי לעילא ולעילא, כשהגג מופשל, יחד עם הנאה מלאה מרכב ספורט GT יכולתי עד מאד, עם סאונד אלוהי.
בחזרה לחניון היבואנית כיביתי את המנוע, וכמילות השיר של אבנר גדסי, נפרדנו כך. היתה דממה. אבל היה המון מה לומר.
Mercedes SL 55 AMG
מחיר (₪) | 1,650,000 |
אורך (מ') | 4.705 |
רוחב (מ') | 1.915 |
גובה (מ') | 1.359 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.70 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,950 |
נפח תא מטען/ כשהגג אינו מקופל (ל') | 213 / 240 |
מרווח גחון (ס"מ) | 12.5 + 3 (אפשרות בלחיצת כפתור) |
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 7.75/ 7.1 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין ביטורבו , 4,000 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים) | V8 |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 9, 4x4 |
הספק מנוע (כ"ס) | 476 |
מומנט (קג"מ) | 70.0 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 3.9 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 4 / 100,000 |