מרצדס MERCEDES A45s AMG במבחן דרכים

הדגם הקטן ביותר של מרצדס הגיע אלינו בגרסתו הבועטת והקיצונית ביותר. האם עידן מנועי החשמל, בו נוצרו מכוניות אולטרה מהירות אך שקטות למהדרין, הרג את הצורך במכונית שמייצרת סימפוניה שלמה והמון דרמה דרך שאגות, חרחורים ושריקות שמגיעים משילוב של מנוע משוגע, סט אגזוזי ספורט ומגדשי טורבו אימתניים? יצאנו לבדוק.

טל אבן | 16/12/24
מרצדס MERCEDES A45s AMG במבחן דרכים
מרצדס MERCEDES A45s AMG. צילום תמונות: טל אבן

"תן לחיצה על כפתור המינוס ורק אז תניע, ככה המפלטים יהיו במוד קרבי". זו העצה שקיבלתי ממי שהפקיד בידיי את מפתחות ה-AMG הקטנה לימי המבחן, תוך שהוא מחייך חיוך של אחד שמבין, ולפני שאמר "יש לי הרגשה שתהנה".

כבר אתן ספוילר קטן. אכן נהניתי. מאד. עד כדי כך נהניתי, שקשה היה לי להיפרד ממפתחות ה- A45s, המסוגלים לפתוח דלת לעולם שלם של אושר מוטורי ושל אטרף מענג; עולם של מעורבות גמורה של הנהג בנהיגה מלאת אקשן. עולם של ריח אדי בנזין, הנמצא בסכנת הכחדה חמורה.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - מבט אחורי

מרצדס A45s AMG - רקע   

ה- A45s שייך לדור הרביעי של דגם A שהוא הקטן ביותר במשפחת מרצדס. מדובר בהאצ'בק שעבר עדכון בתחילת 2023, מעין פייס ליפט שכלל בעיקר שדרוגים בתא הטייס.

ואכן, השינויים לעומת הדור הקודם לא גדולים, ומתמקדים בעיקר בטכנולוגיה שהשתדרגה, מערכת ה- MBUX המפורסמת של מרצדס היא כאן בוורסיה האחרונה שלה, וכוללת, למשל, מציאות רבודה במערכת הניווט המקורית שבה.

המסכים יישרו קו עם אלה המותקנים בקרב האחיות הגדולות שלה, וזה אומר מסכים מרהיבים, אולי המרהיבים ביותר בתעשייה, שגם יודעים להגיב מהר כמו שה-45 הזו יודעת להאיץ.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - פנים הרכב

מרצדס A45s AMG – עיצוב חיצוני, מימדים

העיצוב החיצוני דומה למדי לזה שהיה טרום הפייס ליפט, והעדכון כולל בעיקר פנסי לד חדשים מלפנים ומאחור, גריל חדש המייחד את דגם ה-AMG מאחיו האתלטיים פחות, וסמל עגול ומיוחד עם כיתוב Affalterbach, מקום הולדתם של דגמי הקצה AMG של מרצדס בגרמניה, שהחליף את סמל הכוכב בקצה מכסה המנוע.

מעבר לכך, יש כמה אלמנטים נוספים שמוסיפים לעיצוב הקרבי, בעיקר לשם בידול מדגמי ה-A הסולידיים יותר, כמו פגוש נמוך מלפנים עם ספליטר, כנפיים רחבות לצורך אכלוס החישוקים היפיפיים שמגיעים בגודל התואם את האירוע (245/35/19), קליפרים אדומים עם כיתובי AMG, ספוילר גג גדול יחסית מאחור, רביעיית אגזוזים דומיננטית ודיפיוזר בפגוש האחורי.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - מבט קדמי

מרצדס MERCEDES A45s AMG - גריל

כיתובי AMG ו- 45s גדולים מאחור לא יתנו לכם לחשוב שמדובר במשהו אחר, וזה רק אם תספיקו לקרוא אותם על זנבה של הסופר-מרצדס הזו, אחרי שהיא תעקוף אתכם במהירות מסחררת.

גרסת הקצה שאתנו רחבה מסדרת ה-A הרגילה ביותר מ-5 ס"מ (1.85 מ' סה"כ), ארוכה ב-3.5 ס"מ (4.45 מ'), נמוכה ב-2.5 ס"מ (1.41 מ') ובסיס הגלגלים נותר זהה (2.73 מ'). 

למרות שהמימדים מקנים לו יציבה קרבית יותר מהשאר, בתור רכב רחב ונמוך, עדיין, העיצוב החיצוני הכללי נותר סולידי משהו, בטח בלבן של רכב ההדגמה, ולבטח ביחס לאופי הקרבי שלו ולצלילים שהוא יודע להפיק.

ניכר כי מעצבי מרצדס נמנעו, וטוב שכך, מלגלוש אל עבר העיצוב המוגזם והמצועצע, שלעיתים מעטר חלק מדגמי הקצה של יצרנים אחרים, כמו חצאיות נמוכות מדי, פגושים בומבסטיים, ספוילרים ענקיים ועוד.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - מבט אחורימרצדס MERCEDES A45s AMG - גלגלים

מרצדס A45s AMG – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש, חומרים

העיצוב הפנימי של ה-A עודכן לפי שפת המותג, וזה אומר עיצוב מרהיב, עושר בצבעים, חומרים איכותיים מאד ואווירה יוקרתית לעילא.

ה-A45s לקח את כל אלה, והוסיף להם לא מעט סממנים קרביים וספורטיביים, ועיטורי AMG בכל פינה. זה כולל מושבים ספורטיביים ויפיפיים, בהם שילוב העור עם האלקנטרה נעים מאד למגע, אלה הקדמיים מתכווננים חשמלית, עם זיכרונות וחימום, הם אוחזים ועוטפים, אך לא לופתים יתר על המידה, גם אם אינכם צנומי מידות.

ההגה החדש שכאן קטום, עטוף בעור נאפה והוא נהדר למגע, עליו משטחי המגע הקטנים הנפלאים שמתפעלים את תפריטי האינפוטיינמנט ואת המסך בלוח המחוונים, וגם צמד כפתורים עגולים וגדולים, שנועדו לתפעל את תוכניות הנהיגה השונות והמגוונות, לשלוט בפיצ'רים כמו עוצמת הסאונד של האגזוזים, קשיחות מתלים, בקרת היציבות ועוד.

את הבקרות האלה תמצאו גם במסך הראשי, באמצעות אייקונים מאוירים בחלקו הימני, וגם משם ניתן לנהל את חוויית הנסיעה לפי מצב הרוח שלכם.

מאחורי ההגה כפתורים חיוניים לשליטה בגיר, במיוחד במצב race שם ניתנת לנהג עצמאות מוחלטת להעברת ההילוכים, ועל מוט ההגה נמצא, כרגיל למרצדס, בורר ההילוכים, שמותיר מקום אחסון נרחב יותר בין המושבים הקדמיים.

בקרת האקלים מתופעלת בנפרד מהמסך על ידי שורת כפתורים יעילים ונוחים לתפעול, וטורבינות האוורור העגולות נאות מאד, במיוחד כשמאירה גם מהן תאורת אווירה בעת חשיכה.

מתחת תמצאו משטח טעינה אלחוטית לנייד, מחזיקי כוסות ומשטח עליון להנחת הטלפון, שמימדיו קטנים מלהכיל טלפון סטנדרטי בן ימינו. מעבר לכך, ישנו כפתור גלגל לטובת עוצמת השמע וגם גישה ישירה למצבי ה-Dynamic, הכוללים התאמה אישית של הנהג למצב המנוע, הגיר, המתלים, ההיגוי, האגזוזים, מה לא בעצם, ממצב מנומנם של נהיגה רגילה/ חסכונית, ועד לנהיגת מסלול.   

לוח המחוונים הדיגיטלי (10.3") מרהיב בגרפיקה בשלל המסכים והאפשרויות, לרבות הרבה אפשרויות לנראות המחוונים עצמם, וכאן יש בין היתר עיצוב מובחן לדגם ה- AMG.

מסך האינפוטיינמנט (10.3") גם הוא, כאמור, עשיר בצבעים ובאפשרויות של מסכים, ויש בו המון תצוגות, לרבות מידע הנוגע לנהיגה הספורטיבית, כיאה לרכב מסוגו, כמו כוחות G, מספרי מומנט והספק של אותו רגע, מדידת זמנים במסלול ועוד.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - פנים הרכב

מרצדס MERCEDES A45s AMG - פנים הרכב

מרצדס MERCEDES A45s AMG - פנים הרכב

---

ממש כמו בגרסה הרגילה של ה- A Class - נוח פה לכלל הנוסעים. מאחור לשני מבוגרים שגובהם עד כ-1.80 מ' יהיה מספיק מקום (ראש, כתפיים, ברכיים, כפות רגליים), לשלושה יהיה צפוף , כמו ברוב המכוניות בסגמנט.

לא מורגשת פה כל פשרה במונחים של נוחות ופרקטיות של המרכב- רק בגלל שמדובר בגרסה ספורטיבית קיצונית, וזה אומר פתחי מיזוג אחוריים, צמד שקעי טעינה, רשתות אחסון בגב המושבים הקדמיים ועוד.

גם  תא המטען, שנפחו עומד על 370 ליטרים, ממוצע לקטגוריה, ובו סף הטענה מעט גבוה מדי, אך רצפתו נמוכה.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - מושב אחורימרצדס MERCEDES A45s AMG - תא מטען

מרצדס A45s AMG – אבזור, מחיר

ה- A45s מגיעה ברמת גימור אחידה, ומחירה 677,000 שקלים. מחיר זה אמנם כפול, פחות או יותר, מהגרסה הבסיסית של דגם ה-A class, ועיקר הפער במחיר נגרם בשל שינוי המכלולים השונים והמנוע, שהקנו לגרסה הזו ביצועים אקזוטיים, ופחות בתחום אבזור הנוחות. עדיין, ה-A45s  מגיעה מאובזרת למדי.

האבזור כולל גג שמש גדול, קישוריות לאפל ולאנדרואיד, מערכת שמע משודרגת בת 10 רמקולים, כניסה והנעה ללא מפתח, קיפול חשמלי למראות הצד, בלם יד חשמלי ועוד.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - פנים הרכב

מרצדס A45s AMG - בטיחות

למרות מידות הערנות, הזהירות ובעיקר האחריות- המתבקשות מכל נהג האוחז ברכב שמאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך פחות מ-4 שניות ועשוי למצוא עצמו במחוזות ה-270 קמ"ש, עדיין, יש כאן לא מעט מערכות בטיחות אקטיביות שיישמרו עליכם.

הדגם קיבל ציון בטיחות 6 מתוך 8. יש כאן 6 כריות אוויר, מניעה אקטיבית מסטייה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, גם מפני הולכי רגל ודו גלגלי, זיהוי ומניעת התנגשות ברכב בשטח מת, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, זיהוי תנועה חוצה בצומת, התרעה על עייפות נהג, בקרת שיוט אדפטיבית, אזהרה מפני פתיחת דלת בעת תנועה חולפת ועוד.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - פנים הרכב

מרצדס A45s AMG – מנוע, הנעה, ביצועים, צריכת דלק

המנוע מפיק 421 כ"ס ב- 6,750 סל"ד שמימיים, המומנט עומד על 51 קג"מ, שני נתונים גבוהים מאד, מדובר כאן בהספק גבוה ביותר בתעשייה, המושג ממנוע בן 4 צילינדרים, והגבוה ביותר בקרב מנועי 2.0 ליטרים. מעבר לכך, יש כאן מגדש טורבו עצום.

הנתונים היבשים והדוממים על דף הנתונים מספרים על תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 3.9 שניות ומהירות מרבית לא מוגבלת של 270 קמ"ש.

המנוע משודך לתיבה דו מצמדית AMG בת 8 יחסי העברה קדמיים.

ל-A45s   יש הנעה כפולה חכמה, שלא רק דואגת לחלק את הכוח באופן ממוחשב בין 2 הצירים, אלא גם בין 2 הצדדים בציר האחורי; הדבר מאפשר, מחד, להגביר את מידת היציבות והאחיזה, מאידך, לאפשר דריפט מעושן ופוטוגני על המסלול, באחת מאפשרויות ה-Race Track, הנמצאות במסך הראשי, כשהבקרות של אלה האחרונות מנותקות.

אני לא צופה שמצבי המסלול והדריפט יהיו בשימוש תדיר בקרב לקוחות, בכל זאת צריך מיומנות גבוהה מאד לשליטה בחיה הפראית, לצד תקציב לא מבוטל לצמיגים יקרים מאד שיוחלפו בקצב גבוה. יחד עם זאת, זה בא, במידה לא מבוטלת, להחמיא לנהג- על כך שיש ב- 45s מצבי קיצון ואפשרויות לניהוג סופר מקצועי ותחרותי במסלול.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - לוח מחוונים

---

צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת עומדת על 10.86 ק"מ לליטר בנזין.

בפועל, המנעד חריף מאד בין שיוט נינוח בכביש המהיר, שם תוכלו לקבל גם 12 ק"מ מכל ליטר בנזין שתשרפו, ובנהיגה תובענית במיוחד צריכת הדלק יכולה לעלות בכ-100 אחוזים ואף מעבר לכך.

ממוצע המבחן הכללי שכלל לא מעט קילומטרים, חלקם בשתי נקודות הקצה שתוארו לעיל, נעצר על 9 ק"מ לליטר, וזה נתון מכובד לרכב בנזין עם מנוע שמפיק מעל ל-420 סוסים, שרק מבקש לטוס במעלה הסל"ד (ובמעלה גמלא).    

מרצדס MERCEDES A45s AMG במבחן דרכים

מרצדס A45s AMG - נוסעים   

נהיגה מנהלתית במצב קומפורט מאפשרת תמרון עירוני שליו (יחסית) ושקט (יחסית), ההילוכים ממהרים לטפס כלפי מעלה, המתלים אמנם קשוחים יותר מאלה שבמשפחתית שלכם, אולם הם עדיין מרסנים היטב את האספלט השבור ואת פסי ההאטה, ברוב המכריע של המקרים. המושב נוח ולופת במידה, הראות החוצה טובה וניתן להתנהל באופן מפוהק (וכמעט) ללא תשומת לב מהסובבים.

ואז יוצאים מהעיר, ומגיעים לכבישי רמת הגולן.

ימים טרופים אלה גרמו לכבישים הללו להיות פנויים למדי, מעין מגרש משחקים בגודל של 1,200 קילומטרים רבועים, שכלל בין היתר טיסה נמוכה בין הפיתולים, לאורך כבישים ישרים, בסיבובים איטיים של 180 מעלות וגם בפניות ארוכות. שינויי גובה בטיפוס הררי לא באמת מטרידים את ה-A45. היא מאיצה, וחזק, בכל מצב ובכל זווית.

מרצדס MERCEDES A45s AMG במבחן דרכים

בשל הקאסטומיזציה הרחבה של תוכניות הניהוג, בה ניתן להגדיר עבור כל אחד מהמכלולים הקשורים את מידת האטרף, אני מעביר למצב ספורט פלוס, לעיתים ל-Race, המגדירים את כל המכלולים על הקצה, פחות או יותר, או אם תרצו, עוברים ממצב של ד"ר Nice guy למיסטר Wild.

תגובות ההגה והדוושה מתחדדות, מגבירות את סאונד האגזוזים, גם אם, באופן חלקי, דרך הרמקולים שברכב, בכל זאת, קשה היום למצוא מכאניקה נטו ללא אלקטרוניקה שמתערבת ומנסה קצת לעבוד על הנהג ועל הנוסעים.

כאן המנוע עובר למצב "שגעון" ואליו מצטרפים באק-פיירים מעוררים עם כל הרפיה מהדוושה. גם המתלים האדפטיביים המיוחדים לדגמי AMG מוקשחים.

בקרות המשיכה והיציבות נשארות בפעולה בכל עת, לא הרגשתי צורך לנטרל אותן ולסכן את עצמי ואת ה-A45, או לצאת לדריפטים מרהיבי עין בכבישים הציבוריים, בהם אתה יודע כיצד אתה יוצא, אך לא לגמרי סגור לגבי אופן הכניסה חזרה.

ממש כמו בפוליטיקה או בעסקים, גם כאן – שיכרון כוח עלול לגרום לתחושת עליונות ובלתי פגיעות, שילוו במעשים פזיזים ולא אחראיים, לכן, למרות כל האדרנלין שמציף את תא הנהג, כדאי להפעיל איזונים ובלמים. בעיקר בלמים.

נהיגה טכנית ארוכה וממכרת מגלה זוויות גלגול אפסיות. כבישים אלה, בהם מקטעים גליים תכופים, גילו לי די מהר שכדאי לכוונן את מצב המתלים לקומפורט, אחרי שבמצב ספורט פלוס אותו כביש גלי הקפיץ את ה-A45 ואותי בתוכה, באופן שגרם לי לפצוח בריקוד כתפיים אתיופי לא רצוני; המתלים עברו למצב קומפורט ששמר על נוחות גבוהה, המנוע והאגזוזים נשארו במצב קרבי.

נהיגה מהירה ב-A45  ממחישה לך שהיכולת הספורטיבית של רכב לא מסתכמת בנתון תאוצה של 3.9 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש במצב Launch. זה רחוק מלהיות כל הסיפור פה;

אלה הצלילים, הריחות, תחושות הג'י, הדחף, ההתמסרות של המכונה לנהג שלה. יכולת ההתנהלות של ה- A45 בכביש המפותל ומידת האחיזה באספלט - פשוט לועגים לחוקי הפיזיקה; ההגה מדויק וחד, והוא נותן תחושה טובה לגבי מיקום הגלגלים. השלדה בעלת התנהגות חדה כתער, והתגובתיות לשינויי משקל מיידית.

עוצרים שוב, רק כדי להאיץ מחדש. אני בועט את דוושת התאוצה לרצפה, מתקבל היסוס קליל מצד הגיר, ואז ה- A45 נורית קדימה ללא פרפורי גלגלים מבזבזי זמן ומשחיטי גומי יקר להחריד;

העברות ההילוכים מהירות כברק, מלוות בבוסט של כוח קדימה ובקולות של פיצוצים, אין כאן צניחות סל"ד ובורות בין הילוכים, זו פשוט תאוצה פנטסטית שמרפה לא לפני שאתה מרפה מהדוושה.

לתהליך מתלווה פסקול איתו לא ניתן שלא להתמסר לאווירת האטרף, וזה ממכר; חוויה מוטורית כזו ניתן היה לחוות עד לא מזמן רק ברכבי-על אקזוטיים.

מרצדס MERCEDES A45s AMG במבחן דרכים

מרצדס MERCEDES A45s AMG במבחן דרכיםמרצדס MERCEDES A45s AMG במבחן דרכים

מרצדס A45s AMG - מסכמים   

ה-A45s רחוק מלהיות רכב לכל אחד. לא במחיר הנושק ל-700 אלף שקלים, ולא באופי הקיצוני שלו.

רוב רוכשי כלי הרכב בעולם מכלילים שיקולים פרקטיים, כלכליים והגיוניים בעת תהליך קבלת ההחלטות לגבי רכישה של רכב חדש.

מעטים יוקירו את המעלות של ה-A45s, אך אותם לקוחות שיבינו כאן את מה שהם מקבלים, תמורת לא מעט כסף, יקבלו חוויית נהיגה מסעירה וטוטאלית, ויוכלו לצאת עם ה-A45   לריקוד חושני בכבישים הנכונים, בשעות הנכונות.

ה-A45s נותנת איכות ללא פשרות ואת הנראות של מרצדס, שהפכה מזמן לסמל סטטוס; תא הנוסעים איכותי, מהודר, עשיר בצבעים ורווי טכנולוגיה עכשווית.

בנוסף, היא בטיחותית, מאובזרת ושומרת על פרקטיות- ממש כמו בדגם ה-180 מסדרת ה-A.

המנוע פה הוא יצור נדיר, בסכנת הכחדה. יחד עם כל המכלולים התומכים שסביבו, בעיקר הגה, בלמים ובולמים, הם מתמסרים לנהג ומשתפים אותו בכל מה שקורה, ונוצרת חוויה כל חושית נדירה, אחת הטובות שניתן להפיק מרכב ספורטיבי סדרתי, בוודאי מאלו בהם שוכן מנוע בן 4 צילינדרים בלבד.

אז נכון שהמחיר יקר, אבל החוויה שתקבלו היא Priceless.

מרצדס MERCEDES A45s AMG במבחן דרכים

MERCEDES A45s AMG

מחיר (₪)677,000
אורך (מ')4.453
רוחב (מ')1.85
גובה (מ')1.414
בסיס גלגלים (מ')2.729
משקל עצמי (ק"ג)1,680
נפח תא מטען (ל')370
מרווח גחון (ס"מ)10
צריכת בנזין ממוצעת – ק"מ לליטר (מוצהר)10.86 / 9
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק)בנזין, 2,000
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי)4, טורבו 
תיבת הילוכים, הנעהאוט' 8DCT , 4x4
הספק מנוע (כ"ס)421
מומנט (קג"מ)51
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')3.9
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)3 / 100,000

 

"תן לחיצה על כפתור המינוס ורק אז תניע, ככה המפלטים יהיו במוד קרבי". זו העצה שקיבלתי ממי שהפקיד בידיי את מפתחות ה-AMG הקטנה לימי המבחן, תוך שהוא מחייך חיוך של אחד שמבין, ולפני שאמר "יש לי הרגשה שתהנה".

כבר אתן ספוילר קטן. אכן נהניתי. מאד. עד כדי כך נהניתי, שקשה היה לי להיפרד ממפתחות ה- A45s, המסוגלים לפתוח דלת לעולם שלם של אושר מוטורי ושל אטרף מענג; עולם של מעורבות גמורה של הנהג בנהיגה מלאת אקשן. עולם של ריח אדי בנזין, הנמצא בסכנת הכחדה חמורה.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - מבט אחורי

מרצדס A45s AMG - רקע   

ה- A45s שייך לדור הרביעי של דגם A שהוא הקטן ביותר במשפחת מרצדס. מדובר בהאצ'בק שעבר עדכון בתחילת 2023, מעין פייס ליפט שכלל בעיקר שדרוגים בתא הטייס.

ואכן, השינויים לעומת הדור הקודם לא גדולים, ומתמקדים בעיקר בטכנולוגיה שהשתדרגה, מערכת ה- MBUX המפורסמת של מרצדס היא כאן בוורסיה האחרונה שלה, וכוללת, למשל, מציאות רבודה במערכת הניווט המקורית שבה.

המסכים יישרו קו עם אלה המותקנים בקרב האחיות הגדולות שלה, וזה אומר מסכים מרהיבים, אולי המרהיבים ביותר בתעשייה, שגם יודעים להגיב מהר כמו שה-45 הזו יודעת להאיץ.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - פנים הרכב

מרצדס A45s AMG – עיצוב חיצוני, מימדים

העיצוב החיצוני דומה למדי לזה שהיה טרום הפייס ליפט, והעדכון כולל בעיקר פנסי לד חדשים מלפנים ומאחור, גריל חדש המייחד את דגם ה-AMG מאחיו האתלטיים פחות, וסמל עגול ומיוחד עם כיתוב Affalterbach, מקום הולדתם של דגמי הקצה AMG של מרצדס בגרמניה, שהחליף את סמל הכוכב בקצה מכסה המנוע.

מעבר לכך, יש כמה אלמנטים נוספים שמוסיפים לעיצוב הקרבי, בעיקר לשם בידול מדגמי ה-A הסולידיים יותר, כמו פגוש נמוך מלפנים עם ספליטר, כנפיים רחבות לצורך אכלוס החישוקים היפיפיים שמגיעים בגודל התואם את האירוע (245/35/19), קליפרים אדומים עם כיתובי AMG, ספוילר גג גדול יחסית מאחור, רביעיית אגזוזים דומיננטית ודיפיוזר בפגוש האחורי.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - מבט קדמי

מרצדס MERCEDES A45s AMG - גריל

כיתובי AMG ו- 45s גדולים מאחור לא יתנו לכם לחשוב שמדובר במשהו אחר, וזה רק אם תספיקו לקרוא אותם על זנבה של הסופר-מרצדס הזו, אחרי שהיא תעקוף אתכם במהירות מסחררת.

גרסת הקצה שאתנו רחבה מסדרת ה-A הרגילה ביותר מ-5 ס"מ (1.85 מ' סה"כ), ארוכה ב-3.5 ס"מ (4.45 מ'), נמוכה ב-2.5 ס"מ (1.41 מ') ובסיס הגלגלים נותר זהה (2.73 מ'). 

למרות שהמימדים מקנים לו יציבה קרבית יותר מהשאר, בתור רכב רחב ונמוך, עדיין, העיצוב החיצוני הכללי נותר סולידי משהו, בטח בלבן של רכב ההדגמה, ולבטח ביחס לאופי הקרבי שלו ולצלילים שהוא יודע להפיק.

ניכר כי מעצבי מרצדס נמנעו, וטוב שכך, מלגלוש אל עבר העיצוב המוגזם והמצועצע, שלעיתים מעטר חלק מדגמי הקצה של יצרנים אחרים, כמו חצאיות נמוכות מדי, פגושים בומבסטיים, ספוילרים ענקיים ועוד.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - מבט אחורימרצדס MERCEDES A45s AMG - גלגלים

מרצדס A45s AMG – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש, חומרים

העיצוב הפנימי של ה-A עודכן לפי שפת המותג, וזה אומר עיצוב מרהיב, עושר בצבעים, חומרים איכותיים מאד ואווירה יוקרתית לעילא.

ה-A45s לקח את כל אלה, והוסיף להם לא מעט סממנים קרביים וספורטיביים, ועיטורי AMG בכל פינה. זה כולל מושבים ספורטיביים ויפיפיים, בהם שילוב העור עם האלקנטרה נעים מאד למגע, אלה הקדמיים מתכווננים חשמלית, עם זיכרונות וחימום, הם אוחזים ועוטפים, אך לא לופתים יתר על המידה, גם אם אינכם צנומי מידות.

ההגה החדש שכאן קטום, עטוף בעור נאפה והוא נהדר למגע, עליו משטחי המגע הקטנים הנפלאים שמתפעלים את תפריטי האינפוטיינמנט ואת המסך בלוח המחוונים, וגם צמד כפתורים עגולים וגדולים, שנועדו לתפעל את תוכניות הנהיגה השונות והמגוונות, לשלוט בפיצ'רים כמו עוצמת הסאונד של האגזוזים, קשיחות מתלים, בקרת היציבות ועוד.

את הבקרות האלה תמצאו גם במסך הראשי, באמצעות אייקונים מאוירים בחלקו הימני, וגם משם ניתן לנהל את חוויית הנסיעה לפי מצב הרוח שלכם.

מאחורי ההגה כפתורים חיוניים לשליטה בגיר, במיוחד במצב race שם ניתנת לנהג עצמאות מוחלטת להעברת ההילוכים, ועל מוט ההגה נמצא, כרגיל למרצדס, בורר ההילוכים, שמותיר מקום אחסון נרחב יותר בין המושבים הקדמיים.

בקרת האקלים מתופעלת בנפרד מהמסך על ידי שורת כפתורים יעילים ונוחים לתפעול, וטורבינות האוורור העגולות נאות מאד, במיוחד כשמאירה גם מהן תאורת אווירה בעת חשיכה.

מתחת תמצאו משטח טעינה אלחוטית לנייד, מחזיקי כוסות ומשטח עליון להנחת הטלפון, שמימדיו קטנים מלהכיל טלפון סטנדרטי בן ימינו. מעבר לכך, ישנו כפתור גלגל לטובת עוצמת השמע וגם גישה ישירה למצבי ה-Dynamic, הכוללים התאמה אישית של הנהג למצב המנוע, הגיר, המתלים, ההיגוי, האגזוזים, מה לא בעצם, ממצב מנומנם של נהיגה רגילה/ חסכונית, ועד לנהיגת מסלול.   

לוח המחוונים הדיגיטלי (10.3") מרהיב בגרפיקה בשלל המסכים והאפשרויות, לרבות הרבה אפשרויות לנראות המחוונים עצמם, וכאן יש בין היתר עיצוב מובחן לדגם ה- AMG.

מסך האינפוטיינמנט (10.3") גם הוא, כאמור, עשיר בצבעים ובאפשרויות של מסכים, ויש בו המון תצוגות, לרבות מידע הנוגע לנהיגה הספורטיבית, כיאה לרכב מסוגו, כמו כוחות G, מספרי מומנט והספק של אותו רגע, מדידת זמנים במסלול ועוד.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - פנים הרכב

מרצדס MERCEDES A45s AMG - פנים הרכב

מרצדס MERCEDES A45s AMG - פנים הרכב

---

ממש כמו בגרסה הרגילה של ה- A Class - נוח פה לכלל הנוסעים. מאחור לשני מבוגרים שגובהם עד כ-1.80 מ' יהיה מספיק מקום (ראש, כתפיים, ברכיים, כפות רגליים), לשלושה יהיה צפוף , כמו ברוב המכוניות בסגמנט.

לא מורגשת פה כל פשרה במונחים של נוחות ופרקטיות של המרכב- רק בגלל שמדובר בגרסה ספורטיבית קיצונית, וזה אומר פתחי מיזוג אחוריים, צמד שקעי טעינה, רשתות אחסון בגב המושבים הקדמיים ועוד.

גם  תא המטען, שנפחו עומד על 370 ליטרים, ממוצע לקטגוריה, ובו סף הטענה מעט גבוה מדי, אך רצפתו נמוכה.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - מושב אחורימרצדס MERCEDES A45s AMG - תא מטען

מרצדס A45s AMG – אבזור, מחיר

ה- A45s מגיעה ברמת גימור אחידה, ומחירה 677,000 שקלים. מחיר זה אמנם כפול, פחות או יותר, מהגרסה הבסיסית של דגם ה-A class, ועיקר הפער במחיר נגרם בשל שינוי המכלולים השונים והמנוע, שהקנו לגרסה הזו ביצועים אקזוטיים, ופחות בתחום אבזור הנוחות. עדיין, ה-A45s  מגיעה מאובזרת למדי.

האבזור כולל גג שמש גדול, קישוריות לאפל ולאנדרואיד, מערכת שמע משודרגת בת 10 רמקולים, כניסה והנעה ללא מפתח, קיפול חשמלי למראות הצד, בלם יד חשמלי ועוד.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - פנים הרכב

מרצדס A45s AMG - בטיחות

למרות מידות הערנות, הזהירות ובעיקר האחריות- המתבקשות מכל נהג האוחז ברכב שמאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך פחות מ-4 שניות ועשוי למצוא עצמו במחוזות ה-270 קמ"ש, עדיין, יש כאן לא מעט מערכות בטיחות אקטיביות שיישמרו עליכם.

הדגם קיבל ציון בטיחות 6 מתוך 8. יש כאן 6 כריות אוויר, מניעה אקטיבית מסטייה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, גם מפני הולכי רגל ודו גלגלי, זיהוי ומניעת התנגשות ברכב בשטח מת, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, זיהוי תנועה חוצה בצומת, התרעה על עייפות נהג, בקרת שיוט אדפטיבית, אזהרה מפני פתיחת דלת בעת תנועה חולפת ועוד.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - פנים הרכב

מרצדס A45s AMG – מנוע, הנעה, ביצועים, צריכת דלק

המנוע מפיק 421 כ"ס ב- 6,750 סל"ד שמימיים, המומנט עומד על 51 קג"מ, שני נתונים גבוהים מאד, מדובר כאן בהספק גבוה ביותר בתעשייה, המושג ממנוע בן 4 צילינדרים, והגבוה ביותר בקרב מנועי 2.0 ליטרים. מעבר לכך, יש כאן מגדש טורבו עצום.

הנתונים היבשים והדוממים על דף הנתונים מספרים על תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 3.9 שניות ומהירות מרבית לא מוגבלת של 270 קמ"ש.

המנוע משודך לתיבה דו מצמדית AMG בת 8 יחסי העברה קדמיים.

ל-A45s   יש הנעה כפולה חכמה, שלא רק דואגת לחלק את הכוח באופן ממוחשב בין 2 הצירים, אלא גם בין 2 הצדדים בציר האחורי; הדבר מאפשר, מחד, להגביר את מידת היציבות והאחיזה, מאידך, לאפשר דריפט מעושן ופוטוגני על המסלול, באחת מאפשרויות ה-Race Track, הנמצאות במסך הראשי, כשהבקרות של אלה האחרונות מנותקות.

אני לא צופה שמצבי המסלול והדריפט יהיו בשימוש תדיר בקרב לקוחות, בכל זאת צריך מיומנות גבוהה מאד לשליטה בחיה הפראית, לצד תקציב לא מבוטל לצמיגים יקרים מאד שיוחלפו בקצב גבוה. יחד עם זאת, זה בא, במידה לא מבוטלת, להחמיא לנהג- על כך שיש ב- 45s מצבי קיצון ואפשרויות לניהוג סופר מקצועי ותחרותי במסלול.

מרצדס MERCEDES A45s AMG - לוח מחוונים

---

צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת עומדת על 10.86 ק"מ לליטר בנזין.

בפועל, המנעד חריף מאד בין שיוט נינוח בכביש המהיר, שם תוכלו לקבל גם 12 ק"מ מכל ליטר בנזין שתשרפו, ובנהיגה תובענית במיוחד צריכת הדלק יכולה לעלות בכ-100 אחוזים ואף מעבר לכך.

ממוצע המבחן הכללי שכלל לא מעט קילומטרים, חלקם בשתי נקודות הקצה שתוארו לעיל, נעצר על 9 ק"מ לליטר, וזה נתון מכובד לרכב בנזין עם מנוע שמפיק מעל ל-420 סוסים, שרק מבקש לטוס במעלה הסל"ד (ובמעלה גמלא).    

מרצדס MERCEDES A45s AMG במבחן דרכים

מרצדס A45s AMG - נוסעים   

נהיגה מנהלתית במצב קומפורט מאפשרת תמרון עירוני שליו (יחסית) ושקט (יחסית), ההילוכים ממהרים לטפס כלפי מעלה, המתלים אמנם קשוחים יותר מאלה שבמשפחתית שלכם, אולם הם עדיין מרסנים היטב את האספלט השבור ואת פסי ההאטה, ברוב המכריע של המקרים. המושב נוח ולופת במידה, הראות החוצה טובה וניתן להתנהל באופן מפוהק (וכמעט) ללא תשומת לב מהסובבים.

ואז יוצאים מהעיר, ומגיעים לכבישי רמת הגולן.

ימים טרופים אלה גרמו לכבישים הללו להיות פנויים למדי, מעין מגרש משחקים בגודל של 1,200 קילומטרים רבועים, שכלל בין היתר טיסה נמוכה בין הפיתולים, לאורך כבישים ישרים, בסיבובים איטיים של 180 מעלות וגם בפניות ארוכות. שינויי גובה בטיפוס הררי לא באמת מטרידים את ה-A45. היא מאיצה, וחזק, בכל מצב ובכל זווית.

מרצדס MERCEDES A45s AMG במבחן דרכים

בשל הקאסטומיזציה הרחבה של תוכניות הניהוג, בה ניתן להגדיר עבור כל אחד מהמכלולים הקשורים את מידת האטרף, אני מעביר למצב ספורט פלוס, לעיתים ל-Race, המגדירים את כל המכלולים על הקצה, פחות או יותר, או אם תרצו, עוברים ממצב של ד"ר Nice guy למיסטר Wild.

תגובות ההגה והדוושה מתחדדות, מגבירות את סאונד האגזוזים, גם אם, באופן חלקי, דרך הרמקולים שברכב, בכל זאת, קשה היום למצוא מכאניקה נטו ללא אלקטרוניקה שמתערבת ומנסה קצת לעבוד על הנהג ועל הנוסעים.

כאן המנוע עובר למצב "שגעון" ואליו מצטרפים באק-פיירים מעוררים עם כל הרפיה מהדוושה. גם המתלים האדפטיביים המיוחדים לדגמי AMG מוקשחים.

בקרות המשיכה והיציבות נשארות בפעולה בכל עת, לא הרגשתי צורך לנטרל אותן ולסכן את עצמי ואת ה-A45, או לצאת לדריפטים מרהיבי עין בכבישים הציבוריים, בהם אתה יודע כיצד אתה יוצא, אך לא לגמרי סגור לגבי אופן הכניסה חזרה.

ממש כמו בפוליטיקה או בעסקים, גם כאן – שיכרון כוח עלול לגרום לתחושת עליונות ובלתי פגיעות, שילוו במעשים פזיזים ולא אחראיים, לכן, למרות כל האדרנלין שמציף את תא הנהג, כדאי להפעיל איזונים ובלמים. בעיקר בלמים.

נהיגה טכנית ארוכה וממכרת מגלה זוויות גלגול אפסיות. כבישים אלה, בהם מקטעים גליים תכופים, גילו לי די מהר שכדאי לכוונן את מצב המתלים לקומפורט, אחרי שבמצב ספורט פלוס אותו כביש גלי הקפיץ את ה-A45 ואותי בתוכה, באופן שגרם לי לפצוח בריקוד כתפיים אתיופי לא רצוני; המתלים עברו למצב קומפורט ששמר על נוחות גבוהה, המנוע והאגזוזים נשארו במצב קרבי.

נהיגה מהירה ב-A45  ממחישה לך שהיכולת הספורטיבית של רכב לא מסתכמת בנתון תאוצה של 3.9 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש במצב Launch. זה רחוק מלהיות כל הסיפור פה;

אלה הצלילים, הריחות, תחושות הג'י, הדחף, ההתמסרות של המכונה לנהג שלה. יכולת ההתנהלות של ה- A45 בכביש המפותל ומידת האחיזה באספלט - פשוט לועגים לחוקי הפיזיקה; ההגה מדויק וחד, והוא נותן תחושה טובה לגבי מיקום הגלגלים. השלדה בעלת התנהגות חדה כתער, והתגובתיות לשינויי משקל מיידית.

עוצרים שוב, רק כדי להאיץ מחדש. אני בועט את דוושת התאוצה לרצפה, מתקבל היסוס קליל מצד הגיר, ואז ה- A45 נורית קדימה ללא פרפורי גלגלים מבזבזי זמן ומשחיטי גומי יקר להחריד;

העברות ההילוכים מהירות כברק, מלוות בבוסט של כוח קדימה ובקולות של פיצוצים, אין כאן צניחות סל"ד ובורות בין הילוכים, זו פשוט תאוצה פנטסטית שמרפה לא לפני שאתה מרפה מהדוושה.

לתהליך מתלווה פסקול איתו לא ניתן שלא להתמסר לאווירת האטרף, וזה ממכר; חוויה מוטורית כזו ניתן היה לחוות עד לא מזמן רק ברכבי-על אקזוטיים.

מרצדס MERCEDES A45s AMG במבחן דרכים

מרצדס MERCEDES A45s AMG במבחן דרכיםמרצדס MERCEDES A45s AMG במבחן דרכים

מרצדס A45s AMG - מסכמים   

ה-A45s רחוק מלהיות רכב לכל אחד. לא במחיר הנושק ל-700 אלף שקלים, ולא באופי הקיצוני שלו.

רוב רוכשי כלי הרכב בעולם מכלילים שיקולים פרקטיים, כלכליים והגיוניים בעת תהליך קבלת ההחלטות לגבי רכישה של רכב חדש.

מעטים יוקירו את המעלות של ה-A45s, אך אותם לקוחות שיבינו כאן את מה שהם מקבלים, תמורת לא מעט כסף, יקבלו חוויית נהיגה מסעירה וטוטאלית, ויוכלו לצאת עם ה-A45   לריקוד חושני בכבישים הנכונים, בשעות הנכונות.

ה-A45s נותנת איכות ללא פשרות ואת הנראות של מרצדס, שהפכה מזמן לסמל סטטוס; תא הנוסעים איכותי, מהודר, עשיר בצבעים ורווי טכנולוגיה עכשווית.

בנוסף, היא בטיחותית, מאובזרת ושומרת על פרקטיות- ממש כמו בדגם ה-180 מסדרת ה-A.

המנוע פה הוא יצור נדיר, בסכנת הכחדה. יחד עם כל המכלולים התומכים שסביבו, בעיקר הגה, בלמים ובולמים, הם מתמסרים לנהג ומשתפים אותו בכל מה שקורה, ונוצרת חוויה כל חושית נדירה, אחת הטובות שניתן להפיק מרכב ספורטיבי סדרתי, בוודאי מאלו בהם שוכן מנוע בן 4 צילינדרים בלבד.

אז נכון שהמחיר יקר, אבל החוויה שתקבלו היא Priceless.

מרצדס MERCEDES A45s AMG במבחן דרכים

MERCEDES A45s AMG

מחיר (₪)677,000
אורך (מ')4.453
רוחב (מ')1.85
גובה (מ')1.414
בסיס גלגלים (מ')2.729
משקל עצמי (ק"ג)1,680
נפח תא מטען (ל')370
מרווח גחון (ס"מ)10
צריכת בנזין ממוצעת – ק"מ לליטר (מוצהר)10.86 / 9
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק)בנזין, 2,000
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי)4, טורבו 
תיבת הילוכים, הנעהאוט' 8DCT , 4x4
הספק מנוע (כ"ס)421
מומנט (קג"מ)51
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')3.9
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)3 / 100,000