מרצדס GLC300 החדש במבחן דרכים
לאחרונה הושק הדור השני של רכב הפנאי היוקרתי והקומפקטי מבית מרצדס – ה-GLC. ההיצע בישראל מדבר על 2 דגמי בנזין עם מנוע עזר חשמלי MHEV (מיילד הייבריד), לצד גרסת פלאג-אין נטענת. לקחנו למבחן דרכים מקיף את דגם הבנזין הבכיר, ה– GLC300, ושבנו עם תובנות אודותיו.
מרצדס GLC - רקע
דגם ה-GLC הושק בשנת 2016, כמחליף נאה בהרבה מקודמו, ה- GLK הריבועי והזוויתי, ומייד הפך פופולארי במיוחד, לאור הביקוש העצום שהתעורר בקרב קהל היעד, לסגמנט של רכבי הפנאי הקומפקטיים.
לא חלף זמן רב, עד שדגם ה-GLC הפך לדגם הנמכר ביותר מבין דגמי מרצדס, כשלאורך שנות קיומו, מכר הדור הראשון קרוב למיליון מכוניות, וזאת באירופה ובארה"ב בלבד.
כרגיל אצל מרצדס, האות האחרונה בשם דגם הפנאי מרמז על דגם הסדאן מבית מרצדס שעליו הוא נשען, ובמקרה של ה-GLC, מדובר ב- C-Class.
מרצדס GLC – עיצוב חיצוני, מימדים
ה- GLC החדש קיבל שדרוג קל באורך הכללי שלו (4.716 מ') ובאורך בסיס הגלגלים (2.888 מ') לעומת קודמו, יחד עם זאת, המראה אתלטי מבעבר והיציבה שלו קרבית למדי.
הרוחב (1.89 מ') והגובה (1.64 מ') נותרו כמעט ללא שינוי ביחס לדור הראשון של הדגם.
דגם ה-GLC מגיע ארצה בשתי רמות גימור – Premium ו- Platinum הגבוהה יותר, ובכל אחת מהן ניתן להוסיף גם את חבילת ה- AMG Line.
למבחן התייצבה גרסת העיצוב והאבזור הבכירה– Platinum עם חבילת AMG Line, הכוללת מספר מוטיבים עיצוביים הייחודיים לה, בעיצוב הפנימי וגם בחיצוני.
מלפנים פנסי לד מתוחכמים וכרגיל במרצדס בגרסאות הבכירות, הם מגיעים עם יותר ממיליון פיקסלים בכל יחידה וטווח תאורה גדול במיוחד, ביניהם נמצאת שבכה גדולה המעוטרת בעשרות סמלים זעירים ובוהקים של הכוכב של מרצדס.
מוטיב זה חוזר גם בגריל התחתון שבפגוש, לו פתחים בצדדים לכונסי אוויר; במרכז השבכה סמל עצום ובוהק של המותג, עם גיבוי קטן ועגול על קצה מכסה המנוע.
מהצד חישוקי ענק (20"), מאחוריהם מציצות צלחות בלם גדולות ומחוררות, עליהן מתנוסס הכיתוב Mercedes Benz, חלונות אחוריים כהים, מראה קליל יותר שנותנות קורות דקיקות ולא מעט כרום המעטר באופן כללי את המרכב, וכאן את ידיות הדלתות, פסי האורך שעל הגג, מסגרות החלונות וגם את מדרגות הצד (המעט מיותרות לטעמי).
מאחור קו מותניים רחב יותר מקו חלונות הצד, כחלק מהיציבה הספורטיבית, פנסים המאפיינים את הדור החדש של מרצדס (כוללים איתות דינאמי), ובהם אנימציית תאורה (כהשלמה לפנסים הקדמיים שנותנים מופע קצר עם כל התנעה). בפגוש האחורי שתי יציאות מפלט בתוך יחידת כרום בוהקת הנמתחת לרוחב ישבן הרכב.
מרצדס GLC – עיצוב פנים וגימור
המפגש הראשוני עם סביבת הנהג ב-GLC אירע בחניון התת קרקעי שמתחת לאולם המרכזי של מרצדס בהרצליה, ומייד נגלה חוזקה משמעותית של תא הנוסעים של ה-GLC, ובעצם של כל מרצדס מהדור האחרון, בדמות תא נוסעים מרהיב.
את פניי מקבלים סמלי מרצדס המוקרנים ממראות הצד לצידי הרכב. תא הנוסעים מאופיין בעושר עיצובי ובערב רב של אורות, עורות, גוונים מרהיבים ומסכים ברזולוציה מעולה, ולתחושה המיידית המתקבלת מתלווה אפקט הוואוו הנדרש.
אחרי שמתמקמים במושבים, שמצד אחד מתגלים כמרווחים ונוחים ומצד שני אוחזים היטב, מסתכלים סביב.
ממול הגה קטום ועליו שלל מתגים שעובדים בלחיצה וגם בטאץ', לוח מחוונים דיגיטלי גדול (12.3") רב תצוגות יפיפיות ותצורות לפי בחירה, ומסך מולטימדיה מרכזי גדול (11.9") המותקן לאורך.
לצד אלה ריפודים בשילוב גוונים של חום ושחור ההולם מאד את תא הנוסעים, קונסולה מרכזית בשחור מבריק, שימוש בחומרים יוקרתיים כמו זה שלרוחב הדש בורד כולו, בסטייל של קרבון פייבר קל משקל, לצד שימוש בעור נאפה סביב ההגה (שמאחוריו כפתורי שליטה בהילוכים) ועור Artico העוטף את לוח המחוונים והדש בורד כולו ואת דפנות הדלתות.
כמו בעיצוב החיצוני, גם כאן ישנו שימוש נרחב בכרום. זה מופיע בדלתות, בכפתורים ובפקדים, בפינות וזוויות המשטחים השונים, לרבות בדוושות, ובפתחי האוורור בעגולים והדומיננטיים. התחושה של המגע בחומרים נהדרת, איכותם גבוהה ביותר וגם אופן ההרכבה- מעולה.
העיצוב עצמו יוקרתי לעילא ולעילא, כמצופה ממרצדס, וכמצופה מרכב שעולה 590,000 ₪ לפני אגרת רישוי ומערכת איתור.
הכפתורים השונים, הגם שנידמה שהם אמורים לעבוד בתזוזה או בלחיצה, כמו פתיחת הגג הפנורמי, הדלקת התאורה הפנימית או כיוונון המושבים החשמלי, עובדים גם הם בטאץ' וזה מתגלה כמדויק ונוח פחות מכפתורים ממשיים שהיו בעבר.
דבר נוסף, חלק מכפתורי הטאץ' שעל ההגה נוטים לתפקד במרץ רב מדי, גם כשאין לנהג כל כוונה להנמיך את מערכת השמע או להעביר רצועה בפלייליסט, אלא פשוט לסובב את ההגה.
גם כאן, ובהשוואה למשל לכפתורים הפיזיים של כוונון המושבים מדורות קודמים של מרצדס, מצאתי עצמי מעט מתגעגע גם לריבועי הטאץ' הקטנטנים והנפלאים (אחד כזה מופיע גם במרכז הקונסולה המרכזית), שהיו על הגאי דגמי מרצדס השונים, שלא נטו להילחץ סתם כך, בטעות.
המושב האחורי נוח מאד לשני מבוגרים ולמתבגר, או לשלושה ילדים/ מתבגרים (בעיקר בשל תעלה הנמצאת למרגלות היושב במרכז וגם בשל רוחב כתפיים). בגרסה כאן הם נהנים מבקרת אקלים דו אזורית עצמאית ואפשרות להשתמש גם בשקעי הטעינה הנמצאים בתא שבמרכז הרכב.
תא המטען גדול ונדיב בנפחו (620 ל'), מתחת לרצפתו שוכן גלגל רזרבי, וסף ההעמסה שבו טוב.
מרצדס GLC - אבזור
ראשית, מסך המולטימדיה. הוא זה ש"קופץ" לעין ישר כשמתיישבים ברכב. מדובר במערכת MBUX, שהושקה יחד עם עדכון קל באמצע הדרך של הדור הראשון, בשנת 2020, שכלל גם הגדלת מסך של לוח המחוונים, עדכון במנועים וגם בגלגל ההגה.
מערכת זו עשירה מאד בגוונים, עמוסה בגרפיקה נהדרת ובאנימציות מרשימות והיא אינטואיטיבית למדי לשימוש בעת נהיגה, למעט מספר כפתורי מגע שאולי הייתי מגדיל מעט, כמו כפתור הבית, כפתור מעבר לרשימת תחנות הרדיו או חצים לדילוג בין שירים, שמעט נטמעים בין גודש האפשרויות שישנן שם, ודורשים זמן התמצאות שהוא מעבר להסטת מבט חפוז.
המערכת מחוברת לאפל קארפליי ולאנדרואיד אוטו, מצלמת 360 נהדרת ורבת זוויות ואפשרויות, טעינה אלחוטית לנייד, מערכת ניווט מקורית ובגרסה שאיתנו (Platinum) – שדרוג מערכת השמע לזו מבית Burmester הכוללת צליל עשיר ותלת מימדי הבוקע מ-15 רמקולים.
מערכת ה-MBUX מתופעלת קולית ("Hey Mercedes"). לא תמיד היא מוכנה לשתף פעולה באנגלית ("Turn on the radio" או "Open driver's window"), אבל כן היא תמיד מנומסת עד מאד.
רשימת האבזור ארוכה, ומעבר למה שצוין לעיל אציין בעיקר את מתלי האוויר האדפטיביים, בורר מצבי נהיגה, חימום וזיכרונות למושבים הקדמיים המתכווננים חשמלית, בקרת אקלים (בגרסה הבכירה היא בעלת 4 אזורים כאמור), תא מטען בעל פתיחה חשמלית, כניסה ללא מפתח, תצוגה עילית מפורטת ועוד.
מרצדס GLC - בטיחות
ה-GLC החדש זכה לציון בטיחות של 7 מתוך 8. יש בו 8 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון אקטיבי ומניעת סטיה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית בפני דו גלגלי או הולך רגל, כמו גם זיהוי תנועה חוצה בצומת.
מעבר לכך יש התרעה על עייפות נהג, התרעה ומניעה תאונה עם רכב בשטח מת, בלימה בעת תנועה חוצה מאחור ועוד.
מרצדס GLC – מערכת הנעה
בשלב זה, לארץ מגיעות 2 גרסאות של מנועי בנזין מיילד הייבריד.
האחת, דגם 200, מצוידת במנוע 2 ליטרים בן 4 צילינדרים, הספק של 204 כ"ס ומומנט של כ- 32 קג"מ. למנוע הבנזין מצורף מנוע חשמלי קטן המוסיף 20.5 כ"ס. הביצועים כאן- זינוק ל-100 קמ"ש תוך 7.8 שניות.
הגרסה השניה, החזקה יותר וזו הנבחנת כאן, גם היא נשענת על מנוע 2 ליטרים, גרסת 300, זו חמושה ב-258 כ"ס, המומנט גבוה במעט מ-40 קג"מ, וגם היא מצוידת באותו המנוע החשמלי הזעיר. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 6.2 שניות.
הגרסה הנוספת היא גרסה נטענת פלאג-אין הייבריד 300e. גרסה זו מסתמכת על שילוב בין מנוע הבנזין של גרסת ה-200, לצד מנוע חשמלי המפיק 136 כ"ס, כשההספק המשולב עומד על 313 כ"ס והמומנט – כ-55 קג"מ. גרסה זו מזנקת ל-100 קמ"ש תוך 6.7 שניות, קיבולת הסוללה 31.2 קווט"ש והטווח החשמלי המוצהר ארוך באופן חריג – עם 119 ק"מ.
בכלל הגרסאות ישנו גיר בן 9 יחסי העברה קדמיים 9G- Tronic, ובכולם הנעה כפולה אלקטרונית.
מרצדס GLC - נוסעים
בעיר
כבר במטרים הראשונים ניתן לחוש עד כמה שההגה מגיב בנחישות ובמהירות, ועד כמה שהוא קצר וספורטיבי.
ה-GLC נע באופן חרישי, כשהיגוי אחורי שקיים כאן (עד 4 וחצי מעלות) מקל עד מאד, בעיקר בתמרוני חנייה ובפניות פרסה. הראות החוצה ממושב הנהג הגבוה מעולה, לצד הסיוע של סוללת החיישנים והמצלמות שיש לרשות הנהג.
מתלי האוויר האדפטיביים מגהצים ברכות את פגעי הכביש או את פסי ההרעדה וההאטה, ורק שיבושים חריפים או בורות שבכביש יכולים לערער את שלוות המרכב והנוסעים שבו.
פעולת תיבת ההילוכים חלקה ברוב המכריע של המקרים, ולעיתים רחוקות נרשמה מעין קפיצה מסוימת שקורית מדי פעם בהאצה, ביציאה מכיכר למשל, גם אם הלחיצה על הדוושה לינארית. במצב ספורט הגיר מהיר יותר, וכצפוי, העברות ההילוכים מורגשות מעט יותר.
מחוץ לעיר
כשהקצב עולה, מידת השקט שבתא הנוסעים מרשימה עד מאד, כנראה שלא מעט בזכות אותם חלונות הזוכים כאן לבידוד אקוסטי משופר.
שאונו של מנוע הבנזין נוכח יותר כשהוא קר, ובשיוט הוא כמעט ואינו נשמע.
לחיצה נחושה על הדוושה בעת עקיפה פוגשת השהייה קלה, או אז הרכב מאיץ בנחישות, וצליל המנוע ספורטיבי למדי, במיוחד כשבורר הנהיגה מכוון לספורט.
פעולת המתלים רכה ומעודנת, ורק כביש גלי יוצר נדנוד מסוים של המרכב, אך גם הוא מרוסן למדי.
בכביש המהיר, פעולת תיבת ההילוכים חלקה למדי.
בכביש המפותל הנהג הדינאמי ייהנה עד מאד מההגה הנפלא שכאן ומההתנהגות הבוגרת של השלדה, לרבות העברות משקל מהנות וזוויות גלגול מתונות.
ההיגוי האחורי הקיים בגרסה שאיתנו מסייע אף הוא, ומייצר חוויה דינאמית שבדרך כלל זרה לכלי רכב גדולים וכבדים שבסגמנט.
ההגה מתקשר ומהיר כאילו מדובר בהוט-האץ', רק שמשקל עצמי של 1,925 ק"ג ומרכז כובד גבוה מזכירים לנו שאנחנו נמצאים ברכב פנאי גדול, ולא ב- A45AMG.
שטח
לרשות ה-GLC מרווח גחון של 20.1 ס"מ, מה שמאפשר לו נהיגת שבילים מהירה, היציבות שם טובה לאור ההנעה הכפולה, ומתלי האוויר מאפשרים למרכב להיות יציב ולשמור על רמה גבוהה של נוחות.
במצב שטח ניתנת לנהג אינפורמציה רבה אודות מצב הצמיגים (לחץ, טמפרטורה), זוויות מרכב, מצלמה כלפי מטה המראה מה קורה מתחת למנוע ומצפן.
עדיין, לא מדובר בכלי שטח שתרצו לאתגר בשטח טכני, ניסיון שעלול להתגלות כיקר במיוחד, ולא לשם הוא נועד.
צריכת הדלק
צריכת הדלק המוצהרת עומדת על 7.8 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם כ-12.8 ק"מ לליטר.
בפועל, צריכת הדלק הממוצעת לאחר מאות ק"מ של נהיגה מגוונת, נעצרה על 8.8 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם 11.36 ק"מ לליטר.
בעת המבחן, שיוט בכביש המהיר גילה צריכת דלק של 14.5 ק"מ מרשימים לכל ליטר בנזין.
---
מרצדס GLC – סיכום
ה-GLC הוא אחד הדגמים החשובים ביותר עבור מרצדס, כמי שמשתייך לסגמנט המבוקש והתוסס יותר.
הדור החדש שלו מצליח לייצר חבילה שלמה ואטרקטיבית.
זה מתחיל בעיצוב חיצוני, שאמנם אינו מאד שונה מקודמו שהיה מוצלח לכשלעצמו, אך הוא כן בעל יציבה ספורטיבית יותר כעת, ועדיין שומר על קווים המזוהים מייד עם המותג.
חלל תא הנוסעים מרווח והמרחב טוב מבעבר, והוא נותן מופע ויזואלי עשיר ומהמם בהחלט, עיצוב יוקרתי ואיכות חומרים מעולה.
הגרסה הנבחנת ניחנת באבזור עשיר (הגם שהיא מצויידת בכמה חבילות אופציונליות יקרות למדי), לרבות אבזור של מערכות הבטיחות האקטיביות, בביצועים מצוינים וביכולת דינאמית גבוהה, ובזכות שיתוף פעולה עם המנוע החשמלי הזעיר, גם צריכת הדלק מצוינת לסגמנט.
נוחות המושבים המצוינת נשמרת דרך שימוש במתלי אוויר מחד, ובחלונות אקוסטיים השומרים על שקט מופתי בתא הנוסעים מאידך.
כעת נשארת בעיקר שאלת התמורה.
מחיר ה-GLC בגרסה הנבחנת עומד על 590 אלף שקלים, מה שהופך אותו לאחד מהיקרים בסגמנט רכבי הפנאי היוקרתיים הקומפקטיים, והוא כבר נוגע במחירי רכבי הפנאי היוקרתיים בגודל מלא.
ומעל למבחן המוצר עצמו, על כל תועלותיו, נשאר מבחן התמורה שאינה ניתנת לכימות כספי, כזו שנותנת משמעות וערך לתחושת הפאר שתקבלו בנסיעה, לסמל הסטטוס ול"אפקט הכניסה" שה-GLC נותן.
כאן גם טמונה השאלה האינדיווידואלית לגבי כדאיות התשלום הנוסף הנדרש עבורו, אל מול מתחריו הישירים.
את התשובה לכך ייתן קהל היעד הטבעי של ה- GLC, ואם להתבסס על כמות מכירות הדור הקודם, כנראה שגם כאן צפויה לדגם הצלחה לא מבוטלת.
Mercedes GLC 300 Platinum AMG Line
מחיר (₪) | 590,000 |
אורך (מ') | 4.716 |
רוחב (מ') | 1.89 |
גןבה (מ') | 1.64 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.888 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,925 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 620 / 1,600 |
מרווח גחון (ס"מ) | 20.1 |
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 12.8 / 11.36 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 2,000 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | 4, מיילד הייבריד MHEV |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 9, 4x4 |
הספק מנוע (כ"ס) | 258 |
מומנט (קג"מ) | 40.8 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 6.2 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 4 / 100,000 |
מרצדס GLC - רקע
דגם ה-GLC הושק בשנת 2016, כמחליף נאה בהרבה מקודמו, ה- GLK הריבועי והזוויתי, ומייד הפך פופולארי במיוחד, לאור הביקוש העצום שהתעורר בקרב קהל היעד, לסגמנט של רכבי הפנאי הקומפקטיים.
לא חלף זמן רב, עד שדגם ה-GLC הפך לדגם הנמכר ביותר מבין דגמי מרצדס, כשלאורך שנות קיומו, מכר הדור הראשון קרוב למיליון מכוניות, וזאת באירופה ובארה"ב בלבד.
כרגיל אצל מרצדס, האות האחרונה בשם דגם הפנאי מרמז על דגם הסדאן מבית מרצדס שעליו הוא נשען, ובמקרה של ה-GLC, מדובר ב- C-Class.
מרצדס GLC – עיצוב חיצוני, מימדים
ה- GLC החדש קיבל שדרוג קל באורך הכללי שלו (4.716 מ') ובאורך בסיס הגלגלים (2.888 מ') לעומת קודמו, יחד עם זאת, המראה אתלטי מבעבר והיציבה שלו קרבית למדי.
הרוחב (1.89 מ') והגובה (1.64 מ') נותרו כמעט ללא שינוי ביחס לדור הראשון של הדגם.
דגם ה-GLC מגיע ארצה בשתי רמות גימור – Premium ו- Platinum הגבוהה יותר, ובכל אחת מהן ניתן להוסיף גם את חבילת ה- AMG Line.
למבחן התייצבה גרסת העיצוב והאבזור הבכירה– Platinum עם חבילת AMG Line, הכוללת מספר מוטיבים עיצוביים הייחודיים לה, בעיצוב הפנימי וגם בחיצוני.
מלפנים פנסי לד מתוחכמים וכרגיל במרצדס בגרסאות הבכירות, הם מגיעים עם יותר ממיליון פיקסלים בכל יחידה וטווח תאורה גדול במיוחד, ביניהם נמצאת שבכה גדולה המעוטרת בעשרות סמלים זעירים ובוהקים של הכוכב של מרצדס.
מוטיב זה חוזר גם בגריל התחתון שבפגוש, לו פתחים בצדדים לכונסי אוויר; במרכז השבכה סמל עצום ובוהק של המותג, עם גיבוי קטן ועגול על קצה מכסה המנוע.
מהצד חישוקי ענק (20"), מאחוריהם מציצות צלחות בלם גדולות ומחוררות, עליהן מתנוסס הכיתוב Mercedes Benz, חלונות אחוריים כהים, מראה קליל יותר שנותנות קורות דקיקות ולא מעט כרום המעטר באופן כללי את המרכב, וכאן את ידיות הדלתות, פסי האורך שעל הגג, מסגרות החלונות וגם את מדרגות הצד (המעט מיותרות לטעמי).
מאחור קו מותניים רחב יותר מקו חלונות הצד, כחלק מהיציבה הספורטיבית, פנסים המאפיינים את הדור החדש של מרצדס (כוללים איתות דינאמי), ובהם אנימציית תאורה (כהשלמה לפנסים הקדמיים שנותנים מופע קצר עם כל התנעה). בפגוש האחורי שתי יציאות מפלט בתוך יחידת כרום בוהקת הנמתחת לרוחב ישבן הרכב.
מרצדס GLC – עיצוב פנים וגימור
המפגש הראשוני עם סביבת הנהג ב-GLC אירע בחניון התת קרקעי שמתחת לאולם המרכזי של מרצדס בהרצליה, ומייד נגלה חוזקה משמעותית של תא הנוסעים של ה-GLC, ובעצם של כל מרצדס מהדור האחרון, בדמות תא נוסעים מרהיב.
את פניי מקבלים סמלי מרצדס המוקרנים ממראות הצד לצידי הרכב. תא הנוסעים מאופיין בעושר עיצובי ובערב רב של אורות, עורות, גוונים מרהיבים ומסכים ברזולוציה מעולה, ולתחושה המיידית המתקבלת מתלווה אפקט הוואוו הנדרש.
אחרי שמתמקמים במושבים, שמצד אחד מתגלים כמרווחים ונוחים ומצד שני אוחזים היטב, מסתכלים סביב.
ממול הגה קטום ועליו שלל מתגים שעובדים בלחיצה וגם בטאץ', לוח מחוונים דיגיטלי גדול (12.3") רב תצוגות יפיפיות ותצורות לפי בחירה, ומסך מולטימדיה מרכזי גדול (11.9") המותקן לאורך.
לצד אלה ריפודים בשילוב גוונים של חום ושחור ההולם מאד את תא הנוסעים, קונסולה מרכזית בשחור מבריק, שימוש בחומרים יוקרתיים כמו זה שלרוחב הדש בורד כולו, בסטייל של קרבון פייבר קל משקל, לצד שימוש בעור נאפה סביב ההגה (שמאחוריו כפתורי שליטה בהילוכים) ועור Artico העוטף את לוח המחוונים והדש בורד כולו ואת דפנות הדלתות.
כמו בעיצוב החיצוני, גם כאן ישנו שימוש נרחב בכרום. זה מופיע בדלתות, בכפתורים ובפקדים, בפינות וזוויות המשטחים השונים, לרבות בדוושות, ובפתחי האוורור בעגולים והדומיננטיים. התחושה של המגע בחומרים נהדרת, איכותם גבוהה ביותר וגם אופן ההרכבה- מעולה.
העיצוב עצמו יוקרתי לעילא ולעילא, כמצופה ממרצדס, וכמצופה מרכב שעולה 590,000 ₪ לפני אגרת רישוי ומערכת איתור.
הכפתורים השונים, הגם שנידמה שהם אמורים לעבוד בתזוזה או בלחיצה, כמו פתיחת הגג הפנורמי, הדלקת התאורה הפנימית או כיוונון המושבים החשמלי, עובדים גם הם בטאץ' וזה מתגלה כמדויק ונוח פחות מכפתורים ממשיים שהיו בעבר.
דבר נוסף, חלק מכפתורי הטאץ' שעל ההגה נוטים לתפקד במרץ רב מדי, גם כשאין לנהג כל כוונה להנמיך את מערכת השמע או להעביר רצועה בפלייליסט, אלא פשוט לסובב את ההגה.
גם כאן, ובהשוואה למשל לכפתורים הפיזיים של כוונון המושבים מדורות קודמים של מרצדס, מצאתי עצמי מעט מתגעגע גם לריבועי הטאץ' הקטנטנים והנפלאים (אחד כזה מופיע גם במרכז הקונסולה המרכזית), שהיו על הגאי דגמי מרצדס השונים, שלא נטו להילחץ סתם כך, בטעות.
המושב האחורי נוח מאד לשני מבוגרים ולמתבגר, או לשלושה ילדים/ מתבגרים (בעיקר בשל תעלה הנמצאת למרגלות היושב במרכז וגם בשל רוחב כתפיים). בגרסה כאן הם נהנים מבקרת אקלים דו אזורית עצמאית ואפשרות להשתמש גם בשקעי הטעינה הנמצאים בתא שבמרכז הרכב.
תא המטען גדול ונדיב בנפחו (620 ל'), מתחת לרצפתו שוכן גלגל רזרבי, וסף ההעמסה שבו טוב.
מרצדס GLC - אבזור
ראשית, מסך המולטימדיה. הוא זה ש"קופץ" לעין ישר כשמתיישבים ברכב. מדובר במערכת MBUX, שהושקה יחד עם עדכון קל באמצע הדרך של הדור הראשון, בשנת 2020, שכלל גם הגדלת מסך של לוח המחוונים, עדכון במנועים וגם בגלגל ההגה.
מערכת זו עשירה מאד בגוונים, עמוסה בגרפיקה נהדרת ובאנימציות מרשימות והיא אינטואיטיבית למדי לשימוש בעת נהיגה, למעט מספר כפתורי מגע שאולי הייתי מגדיל מעט, כמו כפתור הבית, כפתור מעבר לרשימת תחנות הרדיו או חצים לדילוג בין שירים, שמעט נטמעים בין גודש האפשרויות שישנן שם, ודורשים זמן התמצאות שהוא מעבר להסטת מבט חפוז.
המערכת מחוברת לאפל קארפליי ולאנדרואיד אוטו, מצלמת 360 נהדרת ורבת זוויות ואפשרויות, טעינה אלחוטית לנייד, מערכת ניווט מקורית ובגרסה שאיתנו (Platinum) – שדרוג מערכת השמע לזו מבית Burmester הכוללת צליל עשיר ותלת מימדי הבוקע מ-15 רמקולים.
מערכת ה-MBUX מתופעלת קולית ("Hey Mercedes"). לא תמיד היא מוכנה לשתף פעולה באנגלית ("Turn on the radio" או "Open driver's window"), אבל כן היא תמיד מנומסת עד מאד.
רשימת האבזור ארוכה, ומעבר למה שצוין לעיל אציין בעיקר את מתלי האוויר האדפטיביים, בורר מצבי נהיגה, חימום וזיכרונות למושבים הקדמיים המתכווננים חשמלית, בקרת אקלים (בגרסה הבכירה היא בעלת 4 אזורים כאמור), תא מטען בעל פתיחה חשמלית, כניסה ללא מפתח, תצוגה עילית מפורטת ועוד.
מרצדס GLC - בטיחות
ה-GLC החדש זכה לציון בטיחות של 7 מתוך 8. יש בו 8 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון אקטיבי ומניעת סטיה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית בפני דו גלגלי או הולך רגל, כמו גם זיהוי תנועה חוצה בצומת.
מעבר לכך יש התרעה על עייפות נהג, התרעה ומניעה תאונה עם רכב בשטח מת, בלימה בעת תנועה חוצה מאחור ועוד.
מרצדס GLC – מערכת הנעה
בשלב זה, לארץ מגיעות 2 גרסאות של מנועי בנזין מיילד הייבריד.
האחת, דגם 200, מצוידת במנוע 2 ליטרים בן 4 צילינדרים, הספק של 204 כ"ס ומומנט של כ- 32 קג"מ. למנוע הבנזין מצורף מנוע חשמלי קטן המוסיף 20.5 כ"ס. הביצועים כאן- זינוק ל-100 קמ"ש תוך 7.8 שניות.
הגרסה השניה, החזקה יותר וזו הנבחנת כאן, גם היא נשענת על מנוע 2 ליטרים, גרסת 300, זו חמושה ב-258 כ"ס, המומנט גבוה במעט מ-40 קג"מ, וגם היא מצוידת באותו המנוע החשמלי הזעיר. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 6.2 שניות.
הגרסה הנוספת היא גרסה נטענת פלאג-אין הייבריד 300e. גרסה זו מסתמכת על שילוב בין מנוע הבנזין של גרסת ה-200, לצד מנוע חשמלי המפיק 136 כ"ס, כשההספק המשולב עומד על 313 כ"ס והמומנט – כ-55 קג"מ. גרסה זו מזנקת ל-100 קמ"ש תוך 6.7 שניות, קיבולת הסוללה 31.2 קווט"ש והטווח החשמלי המוצהר ארוך באופן חריג – עם 119 ק"מ.
בכלל הגרסאות ישנו גיר בן 9 יחסי העברה קדמיים 9G- Tronic, ובכולם הנעה כפולה אלקטרונית.
מרצדס GLC - נוסעים
בעיר
כבר במטרים הראשונים ניתן לחוש עד כמה שההגה מגיב בנחישות ובמהירות, ועד כמה שהוא קצר וספורטיבי.
ה-GLC נע באופן חרישי, כשהיגוי אחורי שקיים כאן (עד 4 וחצי מעלות) מקל עד מאד, בעיקר בתמרוני חנייה ובפניות פרסה. הראות החוצה ממושב הנהג הגבוה מעולה, לצד הסיוע של סוללת החיישנים והמצלמות שיש לרשות הנהג.
מתלי האוויר האדפטיביים מגהצים ברכות את פגעי הכביש או את פסי ההרעדה וההאטה, ורק שיבושים חריפים או בורות שבכביש יכולים לערער את שלוות המרכב והנוסעים שבו.
פעולת תיבת ההילוכים חלקה ברוב המכריע של המקרים, ולעיתים רחוקות נרשמה מעין קפיצה מסוימת שקורית מדי פעם בהאצה, ביציאה מכיכר למשל, גם אם הלחיצה על הדוושה לינארית. במצב ספורט הגיר מהיר יותר, וכצפוי, העברות ההילוכים מורגשות מעט יותר.
מחוץ לעיר
כשהקצב עולה, מידת השקט שבתא הנוסעים מרשימה עד מאד, כנראה שלא מעט בזכות אותם חלונות הזוכים כאן לבידוד אקוסטי משופר.
שאונו של מנוע הבנזין נוכח יותר כשהוא קר, ובשיוט הוא כמעט ואינו נשמע.
לחיצה נחושה על הדוושה בעת עקיפה פוגשת השהייה קלה, או אז הרכב מאיץ בנחישות, וצליל המנוע ספורטיבי למדי, במיוחד כשבורר הנהיגה מכוון לספורט.
פעולת המתלים רכה ומעודנת, ורק כביש גלי יוצר נדנוד מסוים של המרכב, אך גם הוא מרוסן למדי.
בכביש המהיר, פעולת תיבת ההילוכים חלקה למדי.
בכביש המפותל הנהג הדינאמי ייהנה עד מאד מההגה הנפלא שכאן ומההתנהגות הבוגרת של השלדה, לרבות העברות משקל מהנות וזוויות גלגול מתונות.
ההיגוי האחורי הקיים בגרסה שאיתנו מסייע אף הוא, ומייצר חוויה דינאמית שבדרך כלל זרה לכלי רכב גדולים וכבדים שבסגמנט.
ההגה מתקשר ומהיר כאילו מדובר בהוט-האץ', רק שמשקל עצמי של 1,925 ק"ג ומרכז כובד גבוה מזכירים לנו שאנחנו נמצאים ברכב פנאי גדול, ולא ב- A45AMG.
שטח
לרשות ה-GLC מרווח גחון של 20.1 ס"מ, מה שמאפשר לו נהיגת שבילים מהירה, היציבות שם טובה לאור ההנעה הכפולה, ומתלי האוויר מאפשרים למרכב להיות יציב ולשמור על רמה גבוהה של נוחות.
במצב שטח ניתנת לנהג אינפורמציה רבה אודות מצב הצמיגים (לחץ, טמפרטורה), זוויות מרכב, מצלמה כלפי מטה המראה מה קורה מתחת למנוע ומצפן.
עדיין, לא מדובר בכלי שטח שתרצו לאתגר בשטח טכני, ניסיון שעלול להתגלות כיקר במיוחד, ולא לשם הוא נועד.
צריכת הדלק
צריכת הדלק המוצהרת עומדת על 7.8 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם כ-12.8 ק"מ לליטר.
בפועל, צריכת הדלק הממוצעת לאחר מאות ק"מ של נהיגה מגוונת, נעצרה על 8.8 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם 11.36 ק"מ לליטר.
בעת המבחן, שיוט בכביש המהיר גילה צריכת דלק של 14.5 ק"מ מרשימים לכל ליטר בנזין.
---
מרצדס GLC – סיכום
ה-GLC הוא אחד הדגמים החשובים ביותר עבור מרצדס, כמי שמשתייך לסגמנט המבוקש והתוסס יותר.
הדור החדש שלו מצליח לייצר חבילה שלמה ואטרקטיבית.
זה מתחיל בעיצוב חיצוני, שאמנם אינו מאד שונה מקודמו שהיה מוצלח לכשלעצמו, אך הוא כן בעל יציבה ספורטיבית יותר כעת, ועדיין שומר על קווים המזוהים מייד עם המותג.
חלל תא הנוסעים מרווח והמרחב טוב מבעבר, והוא נותן מופע ויזואלי עשיר ומהמם בהחלט, עיצוב יוקרתי ואיכות חומרים מעולה.
הגרסה הנבחנת ניחנת באבזור עשיר (הגם שהיא מצויידת בכמה חבילות אופציונליות יקרות למדי), לרבות אבזור של מערכות הבטיחות האקטיביות, בביצועים מצוינים וביכולת דינאמית גבוהה, ובזכות שיתוף פעולה עם המנוע החשמלי הזעיר, גם צריכת הדלק מצוינת לסגמנט.
נוחות המושבים המצוינת נשמרת דרך שימוש במתלי אוויר מחד, ובחלונות אקוסטיים השומרים על שקט מופתי בתא הנוסעים מאידך.
כעת נשארת בעיקר שאלת התמורה.
מחיר ה-GLC בגרסה הנבחנת עומד על 590 אלף שקלים, מה שהופך אותו לאחד מהיקרים בסגמנט רכבי הפנאי היוקרתיים הקומפקטיים, והוא כבר נוגע במחירי רכבי הפנאי היוקרתיים בגודל מלא.
ומעל למבחן המוצר עצמו, על כל תועלותיו, נשאר מבחן התמורה שאינה ניתנת לכימות כספי, כזו שנותנת משמעות וערך לתחושת הפאר שתקבלו בנסיעה, לסמל הסטטוס ול"אפקט הכניסה" שה-GLC נותן.
כאן גם טמונה השאלה האינדיווידואלית לגבי כדאיות התשלום הנוסף הנדרש עבורו, אל מול מתחריו הישירים.
את התשובה לכך ייתן קהל היעד הטבעי של ה- GLC, ואם להתבסס על כמות מכירות הדור הקודם, כנראה שגם כאן צפויה לדגם הצלחה לא מבוטלת.
Mercedes GLC 300 Platinum AMG Line
מחיר (₪) | 590,000 |
אורך (מ') | 4.716 |
רוחב (מ') | 1.89 |
גןבה (מ') | 1.64 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.888 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,925 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 620 / 1,600 |
מרווח גחון (ס"מ) | 20.1 |
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 12.8 / 11.36 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 2,000 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | 4, מיילד הייבריד MHEV |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 9, 4x4 |
הספק מנוע (כ"ס) | 258 |
מומנט (קג"מ) | 40.8 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 6.2 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 4 / 100,000 |