מופע כוכבים - מרצדס EQS במבחן דרכים

מופע כוכבים - מרצדס EQS במבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

ה- EQS מציגה את תשובתה של מרצדס לשאלה: איך רכב שרד חשמלי גדול ומפואר, עם יומרות להיות הטוב בעולם, צריך להיות? עם תא נוסעים מרהיב, יכולת שיגור אימתנית, אבזור עשיר ועם לא מעט גאדג'טים, נראה שהיא תעשה למתחרים הישירים כאב ראש לא קטן. לפניכם מבחן דרכים בניחוח אריסטוקרטי במיוחד.

טל אבן | 09/05/22

ביי אחי

המרצדס הגדולה והטכנולוגית עוצרת חרישית בקו הראשון בצומת בדרום הארץ. את האתנחתא הקינטית שכפה עלינו הרמזור האדום, חולק איתי רוכב אופנוע כבד בנתיב שלצידי, כשעל גב מעילו כתוב "ביי אחי".

כנראה שהוא רגיל לצאת משם ראשון, תמיד ראשון, ולטוס אל עבר האופק לצלילי רעם מנוע רעב טורים מרקיעי שחקים, שהולך ומתרחק.

הוא לא ציפה שמרצדס ענקית, כמעט 5.22 מטרים בין קצוות הפגושים, תתגרה בו עד כ- 100 קמ"ש פלוס, ותשאיר אותו מעט מבולבל.

הוא רגיל אמנם למשחקי האצה עם נהגי טסלה dual motor מזדמנים, והאמת שלמדתי שכשהמרצדס הזו נמצאת במחיצתך, כל טסלה שחולפת על פניך צריכה להוכיח לך שגם היא יודעת את מלאכת ההאצה הפרועה, הפנומנלית, הברוטלית, המיידית.

עדיין, ניכר היה שהוא לא באמת ציפה לתאוצה שכזו מהמרצדס האריסטוקרטית שלצידו.

רק שבניגוד לאותו אופנוע, או טסלה, לא מדובר פה, במרצדס החשמלית, העצומה והטכנולוגית הזו רק בתאוצות מהממות שהופכות את גב הנהג לחלק אינטגרלי ממושב הרכב. גם לא רק בטכנולוגיה הייטקית המתופעלת דרך מסך אחד גדול.

לרכב שעולה מעל למיליון שקלים חייב להיות אותו אקס פקטור חשוב – הוא חייב לתת תחושה של עושר ושל מחלקה ראשונה. חייבת להיות פה חוויה שונה ועוצמתית, יוקרתית ומלכותית, ואתן ספוילר קטן - את הספר הזה מרצדס יודעת היטב כיצד לכתוב.

---

ה-EQS הכסופה והיקרה ביותר בהיצע, מדגם 580 פלטינום פלוס שהתייצבה למבחן, מעוצבת באופן מאופק למדי, אולי מאופק מדי, בטח לרכב שעולה כמעט 1.3 מיליון שקלים.

נכון שיש פה חישוקי ענק מעוצבים בשילוב צבעי ניקל- כחול בקוטר 21". יש פה גם פנסי מטריקס לד מלפנים (עם 1.3 מיליון פיקסלים בכל יחידת תאורה) ולד תלת מימדי מאחור עם פס אדום המחבר בין יחידות התאורה האחוריות ואיתותים דינאמיים.

המרכב עצמו אווירודינמי באופן מרשים במיוחד (מקדם גרר חסר תקדים העומד על cd0.20), והצדודית המתקבלת היא של רכב קופה – 4 דלתות (ז'אנר אותו המציא היצרן עם ה-CLS), עם קווים דינאמיים וזורמים, וארבע ידיות של הדלתות מוארות ונשלפות עם כיתוב Mercedes.

שלא תטעו, ה-EQS מושך מבטים כמגנט, וקשה להתעלם מהמשטח החלק העצום בחזית המחליף את הגריל, המשובץ סימלי כוכב מרצדס קטנים, מהפגוש הקדמי הקרבי עם פתחי הלוע בצדדיו, ובעיקר מסמל הכוכב הענק.

ועדיין, המראה החיצוני אלגנטי ושמרני מאד, ודי חף מקווים נועזים ואמירות עיצוביות מרעישות.      

---

140 ס"מ

כשנכנסים פנימה התחושה המתקבלת תופסת מפנה של 180 מעלות ונוצר "אפקט וואוו" אחד גדול, במיוחד בגרסה שכאן, המצוידת במסכי ענק מקצה לקצה (פשוטו כמשמעו), ברוחב כולל של לא פחות מכ-140 ס"מ, בהם הרזולוציה פשוט פנטסטית, ישנם כאן גוונים מרהיבים בתאורת הלילה, תאורת לד בהירה וחזקה בתא הנוסעים ועיצוב עשיר ויוקרתי, שכאילו באו כדי להצדיק את תג המחיר הבשרני של הרכב.

עם התמקמות במושב הנהג, קשה שלא להיתפס באופן מידי לשלל המסכים שיש כאן, MBUX Hyperscreen במרצדסית: מסך מרכזי עצום אופציונלי בגודל 17.7", עם התממשקות לניידים ויכולת לתקשר באנגלית עם הנוסעים, שני מסכי 12.3", האחד כלוח מחוונים רב תפריטים ועיצובים לבחירה, והשני אל מול הנוסע הקדמי (אופציונלי בתוספת תשלום), שמאפשר שליטה של הנוסע בלא מעט תפריטים.

כל התצוגה הזו נמצאת תחת מעטה זכוכית אחיד לרוחבו המלא של הדש בורד.

כנסו למפת הניווט המקורית העצומה והתלת מימדית שבמסך המרכזי, סמנו את היעד הבא שלכם, הוא כבר ידאג להסתנכרן עם התצוגה העילית שעל גבי השמשה שמולכם, שם תדעו מה המרחק עד  לפניה הבאה וכשזו תגיע, חצים כחולים ילוו אתכם בזמן אמת ולא ממש יתנו לכם לטעות בדרך. מבריק.

לפני שזזים כדאי לבחון עוד את תא הנוסעים המרהיב, שעשוי כולו מחומרים איכותיים ועשירים, ריבוי תאי האחסון ואת חומרי הדיפון השונים.

כשם שלאורך שנים רולס-רויס לא שחררו את נתון ההספק של מנועי דגם ה- Silver Shadow האייקוני, והסתפקו בלציין שהספקו "מספק" (Adequate), כך גם במרצדס שעולה כדירה קטנה בבאר שבע – הנחת הבסיס היא, שרשימת האבזור פה ארוכה עד מאד, ארוכה מספיק, ושבעצם לא חסר פה כלום.

כן אספר על ריפודי עור רך במיוחד משובץ מעוינים (אופציה בתוספת תשלום), כריות ראש נוחות ורכות לכל המושבים, גימורי עץ יוקרתי, גג פנורמי הנפתח במחווה של תנועת יד ללא מגע, ואזור הנוסע הקדמי המואר ברגע שהנהג שולח לשם את ידו.

כאן נפגוש גם אפשרויות רבות לכיוונון חשמלי של המושבים, עם אפשרויות מגוונות למסאז' בקדמיים (לא פחות מ-10 תוכניות מסאז'), חימום ואוורור (כולל אפשרות חימום ההגה, כמו גם חימום משענות היד בין המושבים ובדלתות), אפשרויות אין-ספור לתאורת האווירה ושילובי צבעים, תוכניות נהיגה, המון זוויות צילום של מצלמות היקפיות ומערכת שמע פנטסטית מבית Burmester, לה 15 רמקולים.

בולטת כאן הנדסת האנוש המצוינת, הכוללת למשל פתחי מיזוג חבויים כחלק מארכיטקטורת העיצוב של הדש בורד, מספר רמקולים הנמצאים בין הדש בורד לדלתות הקדמיות, שבאמצעות תעלות אקוסטיות מזרימות את הצלילים אל היושבים מלפנים ועוד.

ברכבי שרד, המושב האחורי חשוב במקרים רבים יותר ממושב הנהג, בשל העובדה שבעלי הרכב שוהה בעיקר שם.

שם מתגלים מושבים נוחים מאד, גם הם מצוידים בכוונון חשמלי (10 כיוונים), עם חימום ואוורור ו-3 זיכרונות לכל מושב.

כאן יש בקרת אקלים כפולה נוספת, עם פתחי מיזוג מהמרכז, כמו גם מהקורות שבצדדים.

הנוסעים מאחור ייהנו גם מטאבלט נשלף וממשטח הטענה אלחוטי לנייד, שקע 230 וולט לחיבור חשמל ללפטופ, המון יציאות לפתחי הטענה וגולת הכותרת – מרחב מחייה עצום עם אפשרות למתוח היטב את הרגליים, בזכות בסיס גלגלים עצום העומד על 3.21 מ'.

תא המטען הגדול ( 610 ליטרים) נפער יחד עם דלת חמישית שעולה אל על עם הנפת רגל מתחת לפגוש, וזה יאכלס בקלות את כבודת הבעלים בדרך לשדה התעופה ולמחלקה הראשונה במטוס.

מפרט הבטיחות יודע לספר על קיומן של כל המערכות האקטיביות הקיימות בענף, לרבות 10 כריות אוויר, כשנעדרות ממנו רק מערכת לזיהוי תמרורים ושכחת ילדים מאחור. הציון הכולל בסעיף זה עומד על 7 מתוך 8.

---

523 סוסים

לוחצים על כפתור הפעלת צמד המנועים החשמליים (אחד לכל ציר בגרסה הזו, וכך מתקבלת הנעה כפולה אגב כך), על מנת ש-523 הסוסים החשמליים המייצרים מומנט עוקר סתימות של 85.5 קג"מ ימתינו לשיגור.

על ההגה האלגנטי שמולנו העוטה עור נאפה פקדים רבים, ביניהם משטחי המגע הזעירים והמבריקים של מרצדס, מאחוריו כפתורים האחראים כאן על עצמת הטעינה החוזרת של הסוללה.

אין ספור אפשרויות כיוון של המושב מביאות לתנוחת נהיגה אופטימלית, לרבות אפשרויות לפיתת המותניים והירכיים, לתחושת כיסאות באקט.

לחיצה הגונה על הדוושה הימנית משגרת את המרצדס הזו קדימה כטיל קרקע-קרקע, תוך התעלמות מוחלטת מחוקי הפיזיקה וממשקל עצמי של הרכב העומד על לא פחות מ- 2,585 ק"ג.

תוך 4.3 שניות אני פוגש מהירות תלת ספרתית, והכל נעשה בשקט מופתי ובאלגנטיות, כשרק צמד המנועים משמיעים סאונד חרישי ייחודי.

אותם כלי רכב מסביב, בני שניים או ארבעה גלגלים, שמנסים בהתמדה לעמוד בקצב של המרצדס המהירה הזו, עמלים לא מעט ותוך כדי ריכוז מירבי, זאת בעת שנהג המרצדס מטיס את הקפסולה היוקרתית שלו קדימה בנינוחות ובנונשלנטיות, תוך שהוא מתלבט בין עיסוי גלי לבין עיסוי חם ומרגיע לגב.

מתלי האוויר האדפטיביים מייצרים תחושת ריחוף מסוימת ברוב סוגי הכבישים, משככים היטב את פגעי הכביש בעיר ומחוצה לה, ושומרים על נוחות מצוינת, המשתלבת בטבעיות עם הניתוק מכל מה שקורה בחוץ דרך דממת המנועים החשמליים לצד שיפור אקוסטי ושימוש בטכנולוגיה ובחומרי בידוד מתקדמים.

בנהיגה דינאמית מרגישים היטב את גודל המרכב ואת משקלו הלא מבוטל, ובעיקר שלא מדובר בשטח המחייה הטבעי של ה- EQS. הבלמים גם הם עובדים קשה כדי לבלום את המסה הגדולה, ובמיוחד במצב של טעינה רגנרטיבית מוגברת, שם הדוושה "נשאבת" מעט פנימה, יורדת תחושת הביטחון לגבי השליטה המוחלטת בדיוק של הבלימה.

אחיזת הכביש גבוהה עד מאד גם בכביש המפותל, בין היתר בזכות היגוי אחורי של עד 10 מעלות, היגוי שאף מסייע לתמרון עירוני.

---

627 ק"מ

זה הטווח המוצהר, בין טעינות, בגרסת ה-580 הנבחנת (700 ק"מ בגרסת ה- EQS450).

קיבולת הסוללה גבוהה במיוחד, 107.8 קוט"ש, ולפי היצרן, הצריכה בפועל נעה בין 17.6 ל-19.6 קוט"ש לכל 100 ק"מ.

בפועל, בנהיגה נמרצת ודינאמית במיוחד, ניתן לצפות לצריכה של כ-27 קוט"ש לכל 100 ק"מ, שהיא טובה לטווח מקסימלי של כ-400 ק"מ.

נהיגה רגועה יותר, הכוללת שיוט בכבישים מהירים וזחילה בפקקים, הורידה את הצריכה בפועל לכ-20 קוט"ש ל-100 ק"מ, שהם טובים לטווח מקסימלי של 539 ק"מ.

הצריכה הממוצעת לאורך כמה מאות קילומטרים בנהיגה מגוונת הובילה ל-21.7 קוט"ש לכל 100 ק"מ, שהם מספקים טווח של כ-500 קילומטרים ריאליים בין טעינות.

מי שיתאפק וינוע בקצב רגוע במיוחד, צפוי לקבל נתון טוב יותר.

בניגוד למכוניות חשמליות רבות אחרות המספקות נתון בודד של טווח שנותר בסוללה, ה-EQS מספקת טווח נסועה מינימלי ומקסימלי עם ערכים המתעדכנים בהתאם לאופי הנסיעה ולתנאי הדרך.

---

מסירים את הגלימה

כניסה בשעות היום לחניון התת קרקעי של כלמוביל, חושפת שוב את אחת החוזקות של ה-EQS -התצוגה הפנימית המרשימה בעושר של צבעים ומסכים שיוצרת תא נוסעים מהודר ואקסקלוסיבי.

המרצדס EQS מהירה עד מאד, אך יש מכוניות חשמליות מהירות כמותה או מהירות ממנה, חלקן עם תג מחיר העומד על כ-20 אחוזים בלבד ממחירה.

יש פה גם המון טכנולוגיה, אבזור ומערכות בטיחות אקטיביות, שאת רובן ניתן למצוא במכוניות אחרות זולות משמעותית.

אז מה גורם ל-EQS להיות רכב שמצדיק תג מחיר של 1,290,000 שקלים?

התשובה לכך טמונה בשילוב של העוצמה, ההדר, הפאר והטכנולוגיה.

כל אלה עטופים בתחושה יוקרתית, אריסטוקרטית, בעושר עיצובי מרשים ומלהיב, מסכים מופיעים מכל עבר ועושר צבעוני מרהיב.

תא הנוסעים של ה-EQS נותן תחושה של מחלקה ראשונה, גם לבוסים היישובים מאחור; המרצדס הזו נותנת תחושה מסוימת של הצצה לעתיד.

כל אלה, יחד עם סמל הכוכב בחזית, המהווה סמל סטאטוס בלתי מעורער, הם אלה שמייצרים את האקס פקטור של ה-EQS, ואת הבידול המבוקש.