מבחן דרכים - טויוטה היילנדר

מבחן דרכים - טויוטה היילנדר
צילום תמונות: טל אבן

טויוטה היילנדר, רכב הפנאי הגדול בעל 7 המושבים החדש של היצרן, מגיע לישראל לראשונה ביבוא סדיר ע"י יוניון מוטורס, כשהוא מצויד בהנעה כפולה ובהנעה היברידית. פגשנו אותו עם השקתו הרשמית למבחן דרכים.

טל אבן | 21/02/21

שוק כלי הרכב שמציעים 7 מקומות ישיבה מרווחים הולך ומתפתח.

ישנו שוק גדול של רכבי 5+2, המציעים 5 מקומות ישיבה מרווחים למבוגרים ושניים נוספים צפופים וצנועים. כלי רכב אלה מבוססים לרוב על גרסאות 5 מושבים של אותו הדגם, כמו למשל מיצובישי אאוטלנדר, ניסן אקסטרייל או סקודה קודיאק, ושם ניכרת פשרה שאינה רק בדמות מושבים שהם בעיקר "לילדים, ולנסיעות קצרות", אלא גם נפח אחסון כמעט ולא קיים בתא המטען, כל עוד המושבים בשורה השלישית נמצאים בשימוש.

קבוצת כלי הרכב המרווחים, בהם 7 מושבים "אמיתיים" ובנוסף תא מטען פונקציונלי, ובטווח מחיר של 250 ועד 350 אלף שקלים, כללה עד לאחרונה שתי אופציות עיקריות: שברולט טרוורס ופורד אקספלורר.

יצרני הרכב מבינים את נחיצות כלי הרכב בסגמנט הזה, ולכן בחודשים האחרונים נוספו מספר אופציות מבית סובארו (איוולטיס), וגם יונדאי הציגה את הפליסייד המרשים, האח הגדול של דגם הסנטה-פה, שגם הוא התחדש לאחרונה.

כעת טויוטה מציגה את הפתרון שלה, הדור הרביעי של ההיילנדר, דגם שתוכנן עבור השוק האמריקאי ומגיע כעת גם אלינו באופן סדיר.

ישנם כמה אקזמפלרים מדורות קודמים, בעיקר מהדור השלישי, הנעים על כבישי ישראל, כשאלה הגיעו אלינו באמצעות יבוא אישי או מקביל.

כיאה לחברה שבכ-80% ממכירותיה מדובר בכלי רכב היברידיים, ושלה הניסיון הרב ביותר בתחום, עם כ- 16 מיליון כלי רכב היברידיים בעולם (שמתוכם כ-112 אלף הגיעו עד כה לישראל), טויוטה מציעה את ההיילנדר החדש שלה בארץ במתכונתו ההיברידית (בחו"ל נמכרות גם גרסאות מונעות בנזין), ובאופן מובחן מקומית מרוב מתחריו הישירים מונעי הבנזין.

---

להיילנדר מימדים מכובדים. אורך של 4.966 מ', רוחב בן 1.93 מ', גובה 1.755 מ' ומרחק סרנים 2.85 מ', מצביעים כולם על כך שההיילנדר הוא רכב גדול, גם אם התרשמות ראשונית ממראהו נותנת תחושה שמדובר ברכב קטן ממימדיו האמיתיים.

החזית מרשימה מאד, עם פנסים צרים גבוהים (LED, כולל פנסי הערפל), גריל גדול וכונס תחתון שנראה כלוע עמוק. מהצד בתי גלגלים מנופחים, המסייעים למראה קשוח, קו חלונות גבוה בצד מקנה מראה דינאמי, עם קורות מושחרות (למעט האחורית) ודקות, למראה של "גג צף". פנסי החזית והאחוריים (גם הם LED) משוכים לצידי הרכב.

מושבי הרכב נוחים מאד ומרווחים, כשבשורה השלישית נמצאים 2 מושבים בהם ירגישו טוב בעיקר ילדים, או שני מבוגרים לא גדולים וגבוהים יתר על המידה המצטרפים לנסיעה קצרה.

שורת המושבים השניה נמצאת על מסילות המאפשרות תנועה של המושב לטובת מרווח הרגליים ליושבים בשורה השלישית ולאפשרות כניסתם ויציאתם באופן פשוט מהרכב.

הזזת השורה השניה נעשית באמצעות ידיות שהתגלו כנוחות פחות בצידי המושב, היה נוח יותר אם היה מדובר בידיות הממוקמות בחלק הקדמי של תחתית המושב.

מאחוריהם נמצא תא מטען גדול באופן יחסי, גם כשכל המושבים ברכב בשימוש, עם נפח אחסון של 241 ליטרים (עד לגובה המגש המכסה את תא המטען) או 305 ליטרים עד גג הרכב, 64 ליטרים חשובים אמנם, אך אלה יבואו על חשבון שדה הראייה האחורי של הנהג, שיאלץ לתמרן בנסיעה אחורנית במצב זה דרך המראות ומצלמת הרוורס.

במצב בו השורה השלישית של המושבים מקופלת, יתקבל נפח הטענה גדול של 631 ליטרים (838 ל' עד גג הרכב בהתאמה).

למבחן התייצבה גרסת ה-E Motion (290,000 ₪) שהיא הפחות מאובזרת מבין השתיים. הגרסה הבכירה מכונה E-xclusive ומחירה 305,000 ₪.

אחד מההבדלים בין הגרסאות הוא גודל החישוקים. בגרסה הנבחנת מדובר ב-18" (אל מול 20" בגרסה הבכירה). הצמיגים בעלי חתך גבוה בן 65 מ"מ, המסייע להעניק נוחות נסיעה טובה למדי.

יש להניח כי ההבדל בין הצמיגים (חתך של 55 מ"מ בגרסה הבכירה), לצד פער בן 35 ק"ג במשקל העצמי בין הגרסאות (2,050 ק"ג בבכירה מול 2,015 בנבחנת), הם הגורמים העיקריים להבדלים בנתוני צריכת הדלק הרשמיים של היצרן של שתי הגרסאות, שאינם זניחים, המדברים על ממוצע של 15.2 ק"מ לליטר בגרסה הנבחנת, אל מול 14.1 ק"מ לליטר בלבד בגרסה הבכירה.

לאור זאת, הפער בין ה"ציונים הירוקים" שבין 2 הגרסאות גבוה, עם ציון 6 מכובד מאד לגרסת הכניסה ו-9 לגרסה הבכירה, עדיין ציון מעולה ביחס לתחרות, אך הפערים ביניהם גבוהים. 

בפועל הסתיים המבחן, ששילב נהיגה דינאמית לצד שיוט בכבישים מהירים וזחילה באלו העירוניים, עם צריכת דלק ממוצעת של 7.4 ליטרים לכל 100 ק"מ, שהם כ-13.5 ק"מ לליטר, צריכת דלק מעולה לכל הדעות לרכב בסגמנט הזה.      

---

כיאה לרכב המגיע מארה"ב (למרות תקינה אירופאית), הרכב מגיע מאובזר באופן מכובד למדי.

כבר בגרסת הכניסה הנבחנת מוצאים מערכת מולטימדיה 8" הכוללת מצלמת רוורס, עם ממשקים לאפל ולאנדרואיד. בלוח המחוונים מוצאים צג בן 7" צבעוני הכולל מידע רב תפריטים אודות הרכב והמערכות שבו, לרבות מערך הבטיחות, כניסות רבות של USB, משטח טעינה אלחוטי לנייד, בלם יד חשמלי, בקרת אקלים תלת אזורית, ריפודים דמויי עור, מושב נהג מתכוונן חשמלית, חימום מושבים קדמיים, כניסה והנעה ללא מפתח, וילונות לחלון נגללים בשורה השניה וקיפול מראות צד חשמלי.

דגם האקסקלוסיב הבכיר כולל בנוסף גג פנוראמי, חיישני חניה מלפנים ומאחור, מושב נוסע חשמלי וזיכרונות למושב נהג, ריפודי עור אמיתי, תאורת אווירה וכפתורי העברת הילוכים מההגה.

על מערך הבטיחות מופקדות 7 כריות אוויר לצד מערכת לזיהוי תמרורים, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת מרכז נתיב, מערכת אור גבוה אוטומטי, בלימת חירום אוטונומית, זיהוי עצמים וכלי רכב בשטח המת וזיהוי רכבים חוצים מאחור.

ברכב קיימים אין ספור תאי אחסון, כולל אחד עצום בין 2 המושבים הקדמיים, וכן המון אפשרויות היכן להניח את הטלפונים הניידים ולטעון אותם, כולל מגש קדמי מקורי, שמתחבר אל מול הנוסע הקדמי, ושם גם פתח חכם להעברת כבל הטעינה המתחבר לשקע שנמצא מתחת למדף, מבלי שיהיו יותר מדי כבלים מול העיניים ובאזור הקונסולה המרכזית.     

---

ההיילנדר מצויד במנוע 4 צילינדרים בנזין בנפח 2.5 ליטרים, לו צליל נעים לאוזן, שהספקו 190 כ"ס. יחד עם המנוע החשמלי שמניע את הגלגלים האחוריים, נוצרת הנעה כפולה והספק כולל של 248 כ"ס. השילוב המנועי, יחד עם תיבת הילוכים רציפה, טובים כדי להזניק את ההיילנדר למאה קמ"ש תוך 8.3 שניות בלבד.

הנסיעה בהיילנדר נעימה מאד, בידוד הרעשים איכותי, ומתקבלת נסיעה סלונית ושקטה.

המתלים מכוילים לרמת רכות גבוהה, זה אמנם פוגע ביכולות התנהגות ספורטיבית בכביש הפתלתל, ולעיתים גורם למרכב להתנדנד מעט במעבר מעל לפסי האטה, אך מאפשר מאידך ספיגה טובה של פגעי הכביש וטוב שכך, לאור ייעוד הרכב, שהגיע על מנת לגמוע מרחקים בשיוט נינוח ונעים, ולא כדי לשייף פניות בזו אחר זו.

חלוקת הכוח בין הסרנים הינה אוטומטית, כשרוב הכוח הולך אל הציר הקדמי ובעת הצורך, עד 80 אחוזים ממנו פונה לציר האחורי של הרכב.

חשוב לציין כי למרות שמדובר ברכב בעל הנעה כפולה, זו נועדה, במקרה של ההיילנדר, לשפר בעיקר את האחיזה באספלט, כשמרווח הגחון (20.2 ס"מ) מאפשר גם תנועה בשבילים ומעט בבוץ, עדיין, לא מדובר כאן בחיית שטח בולעת סלעים כמו האח הגדול והמיתולוגי, הלנד קרוזר.

---

רכבי 7 מקומות הופכים פופולריים יותר ויותר, ולא רק בקרב משפחות ברוכות ילדים.

טיילים גילו את הוורסטיליות הרבה הקיימת ברכבים הללו, את הגמישות ואת הקלות שבה ניתן לצרף את סבא וסבתא לטיול, 2 חברים של הילדים או אפילו את הילד המתבגר שהסכים להתנתק מהמסכים לאחר שעות אין ספור בתקופה של סגר ושל שמיים סגורים.

לכלי רכב בעלי 7 מושבים "אמיתיים" כמו ההיילנדר, ישנה היכולת לאכלס בשורת המושבים השלישית גם מבוגרים, אם הם לא גדולי מימדים, ועדיין נותר מקום לתיקים ולציוד בתא המטען.

ההיילנדר באופן ספציפי, מביא איתו לשולחן רכב עם מוניטין מצוין של אמינות וסחירות השייכים למכוניות של היצרן היפני, צריכת דלק נמוכה באופן משמעותי מהמתחרים, הנעה כפולה ואבזור נדיב, לצד מפרט בטיחות גבוה.

ניתן לומר בביטחון רב, שכפי הנראה נגלה כבר בעתיד הקרוב, שמדובר בעוד סיפור הצלחה מבית טויוטה.