מבחן דרכים אופל קורסה החדשה
אופל קורסה, פעם דגם מעט אפרורי ונחבא אל הכלים במונחים ישראליים, עשה בדור האחרון שלו, שהושק ב-2020, מייק-אובר מקיף, שהפך אותו לרכב סופר-מיני מלא שיק וסטייל. פגשנו אותו לאחר שעבר ריענון קל למבחן דרכים.
קהל הלקוחות הישראלי אוהב מותגי רכב גרמניים. זה מתחיל באקזוטיקה כמו פורשה, דרך אאודי-ב.מ.וו-מרצדס ועד פולקסוואגן, כולן גרמניות מלידה, ולא בעקבות מיזוג או רכישה.
גם אופל נולדה בגרמניה, אך במשך שנים ארוכות, לא זכתה לעדנה בשוק הרכב הישראלי.
בעבר היו פה דגמים כקדט ואסקונה, אח"כ אסטרה ווקטרה המשפחתיות, לצד רקורד הגדולה וסנטור המפוארת, כמו גם קריצות ספורטיביות של דגמי מנטה, קליברה וטיגרה בעיקר.
הדגמים העממיים היו די פופולריים בישראל של עד סוף שנות ה-90' של המאה הקודמת, בקרב רוכשים שרצו לקבל "איכות גרמנית, רק בלי לנקר עיניים". רק שמשהו גרם, בעיקר בתחילת המאה ה-21, לדעיכה משמעותית של המותג בישראל, ואם היה נשאל מר ישראל ישראלי, במסגרת סקר עם "מודעות בלתי נעזרת", מהו מותג רכב האיכות שהיה רוכש לעצמו, אופל כנראה לא היתה פופולרית בתשובות הסקר.
ובכן, הלקוח רוצה איכות גרמנית במחיר נגיש, ולא רק בישראל, ולכן בשלהי שנת 2018 יצא היצרן עם הסלוגן שמתאר בדיוק את זה: "Opel. Born in Germany. Made for us all".
בשנת 2017 נרכשה אופל על ידי קבוצת PSA, חברה האם של פיז'ו- סיטרואן בעיקר, וגם הדור הנוכחי של הקורסה חולק עם רכבי הקבוצה לא מעט רכיבים, אך מאידך, כפי שנראה מייד, שומר על אופיו הייחודי.
ניכר שהרכישה הזו, יחד עם מעבר הזיכיון לפני כשנתיים לקבוצת לובינסקי, במסגרת מדיניות PSA המורה על איחוד סוכנויות ייבוא כלל מותגיה תחת בית אחד, נתנו למותג בוסט רציני וזריקת אנרגיה להם היה זקוק, עם שיווק עירני של שלל הדגמים החדשים והמעודכנים, וביניהם הקורסה הנבחנת.
---
למבחן התייצבה הקורסה GS Line, הדגם הבכיר של האופל הקטנה באדום-יין עמוק ועם גג שחור.
אם השם GS Line מזכיר למישהו דבר מה מעניין מההיסטוריה של אופל, הוא לא טועה. פעם היו גרסאות חמות וספורטיביות של המותג לחלק מדגמיו – GSI – וכך גם לקורסה בדורותיה השונים.
מחיר גרסה זו עומד על כ- 119,000 שקלים, לא כולל את הצביעה הדו גונית ואת אופציית פנסי המטריקס לד.
בשנים האחרונות הפך הנושא של צביעה דו גונית לפופולארי, וגם במקרה הזה, הדבר מחמיא מאד לקורסה, ומסייע למראה הצעיר והרענן שלה.
הקורסה חולקת אמנם עם הפיז'ו 208 מכלולים ורכיבים רבים, וגם המידות הפיזיות שלהן דומות עד זהות, עדיין, כל אחת מציגה את המראה הייחודי לה, וניכר כי העיצוב בשני המקרים מאד מוצלח, שתיהן בהחלט מהיפות בקטגוריה.
מידות הקורסה עומדות על 4.055 מ' לאורך, 1.745 מ' לרוחב, גובה בן 1.43 מ' ומרחק בין הסרנים שמדבר על 2.54 מ'.
חזית הקורסה GS Line קרבית, עם יחידות תאורה מלוכסנות נאות הכוללות פסי לד ופנסי ערפל מתחת, הגריל ביניהן עם הסמל ופס ניקל רוחבי נאה ומתחת גריל גדול עליו מותקנים חיישני החניה הקדמיים התקניים בדגם. מהצד חישוקים נאים, קורות דקות ומושחרות יחד עם הגג, עם משחק צבעים בקורה האחורית. מאחור יחידות תאורת לד נאות, ספוילר גדול וספורטיבי, ויציאת מפלט כפולה מעוטרת בניקל, פריט שהולך ונכחד בשוק רכב שהולך ומתחשמל.
התוצאה הסופית הרמונית מאד, עם רמיזה ספורטיבית ברורה, ובעיקר עם האדום/ שחור הזה, הרכב יפיפה והפך מסובב ראשים בכבישים.
---
בכניסה פנימה מייד בולטים הפסים האדומים התפורים לאורך המושבים (משולבי בד ועור כאן), כמו גם הפס האדום והדומיננטי הנמצא לרוחבו של כל הדש בורד, שיחד עם הישיבה במושב הנהג החובק, מאפשרים להיכנס לאווירה הספורטיבית שמשדרת גרסת הקורסה הזו.
ממול הגה קטום בחלקו התחתון ומעליו בלוח המחוונים צג דיגיטאלי שהחליף (בגרסאות ה-130 כ"ס) את המחוונים הקלאסיים שהיו כאן לפני הרענון של הדגם. הצג פה פחות עתידני/ תלת מימדי מדגמי פיז'ו למשל, והוא משדר משהו יותר קלאסי ושמרני. גרמני.
צג המחוונים עצמו (7") יכול היה להיות רחב יותר, במיוחד כשיש שם מקום לזה, וכשלצדדיו נמצאים שני משטחי פלסטיק אפור.
מימין מוצאים בין המושבים 2 פתחים לכוסות וגם תא קטן אלכסוני להנחת המכשיר הנייד, המתגלה יעיל ושימושי. לידם בלם יד חשמלי ובורר תוכניות נהיגה (חסכונית/ רגילה/ ספורטיבית) וידית הילוכים זהה ליתר דגמי הקבוצה. מעליהם כפתורים המאפשרים נטרול או הפעלה של חלק ממערכות הבטיחות (שמירה על נתיב והיגוי אקטיבי למרכוז), כשבעת נהיגה מיקומם מתגלה כנמוך מדי ונוח פחות. מעל, נמצאים מסך המולטימדיה (7" בגרסאות הבנזין, עם ממשק לאפל ולאנדרואיד) ובקרת האקלים. תפעול מסך המולטימדיה טוב מקודמיו, עדיין מעט מסורבל ואיטי בעת נהיגה. כן שמחתי לגלות כפתורי גלגל פיזיים השולטים בווליום והדלקה או כיבוי מערכת השמע, כמו גם בתפעול בקרת האקלים.
בקורסה מגוון רחב של פתרונות אחסון, עם תא בין המושבים, בדלתות ובמרכז הקונסולה- שם שוכן תא אחסון גדול עם חיבורים לנייד, לצד תא כפפות עצום בגודלו.
האבזור בגרסת ה-GS Line עשיר, עם מצלמת חניה לצד חיישנים מלפנים ומאחור, חיישני אורות וגשם, גג פנורמי גדול קבוע (עם וילון ידני), כניסה והנעה ללא מפתח, מראות מתקפלות חשמלית ואופציה לפנסי מטריקס לד.
קיט הבטיחות כאן רחב, עם 6 כריות אוויר, שמירה אקטיבית על הנתיב לרבות מרכוז, זיהוי תמרורים, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימת חירום אקטיבית, זיהוי רכב דו גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעה על רכב בשטח מת.
כשעוברים למושב האחורי מגלים מפתח מעט צר של הדלתות, והישיבה שם לשני מבוגרים נוחה עם מרווח ברכיים סביר, כל עוד הם לא מאד גבוהים, או אז ראשיהם עלולים לפגוש את תקרת הרכב. שלושה ילדים לא גדולים ישבו פה בנוחות באופן יחסי. כמו ברכבי סופר מיני רבים, גם כאן נעדרים פתחי מיזוג אחוריים או שקעי הטענה.
נפח תא המטען עומד על 309 ליטרים ומבנהו יעיל, סף ההטענה מעט גבוה, אך רצפתו נמוכה, עובדה המעניקה לו שימושיות טובה.
---
מלפנים שוכן מנוע, אותו הכרנו במספר דגמים של הקונצרן, בנפח 1.2 ל' בנזין מוגדש טורבו, בעל 3 צילינדרים שמפיק 130 כ"ס נאים ומומנט בן 23.4 קג"מ. אל המנוע משודך גיר פלנטרי בן 8 הילוכים, עם תפעול מההגה. הביצועים מצוינים עם 8.7 שניות למאה קמ"ש ואכן הרכב מרגיש נמרץ ונע בקלילות מרשימה, גם כשהוא נדרש לבצע עקיפה בכביש המהיר.
איכות החומרים וההרכבה כאן מצוינים, וגם בידוד הרעשים מרשים. רעשי רוח או כביש כמעט ולא נשמעו, ורק בהאצה חזקה ובסל"ד גבוה נשמע המנוע עם צליל שלושת הצילינדרים האופייני לו.
המתלים ברכב מעניקים נסיעה מעט נוקשה, עובדה המאפיינת כלי רכב רבים שמוצאם מגרמניה, זה לא באמת מפריע בהתנהלות עירונית, אך זה כן מתגמל את הנהג הדינאמי בנהיגה חווייתית יותר בכבישים הנכונים, שם הרכב מפגין ריסון מצוין, שיכוך טוב ואחיזה גבוהה, גם אם רמת התקשורת עם הנהג יכולה היתה להיות יותר גבוהה.
צריכת הדלק הממוצעת שהושגה במבחן שכלל פרקי נהיגה מגוונים עמדה על 13.2 ק"מ לליטר בנזין.
---
אופל קורסה בדור הנוכחי עשתה קאמבק מרשים עם שינויים עיצוביים ותדמיתיים מקיפים. קורסה 2021 מציגה מראה מושך, מהיפים בקטגוריה, מנוע גיבור (בעיקר בגרסת ה-130 כ"ס), אבזור עשיר לרבות מערכות בטיחות מקיפות.
הקורסה אמנם יקרה במעט ממתחרות ישירות, ובגרסה הנבחנת היא מישירה מבט אל עבר קטגוריה אחת מעל (משפחתיות קטנות או רכבי פנאי קטנים), אולם, אם מוסיפים למשוואה הכלכלית את האחריות המורחבת הניתנת כאן (4 שנים או 120 אלף ק"מ) את האיכות הגרמנית שרבים מחפשים, ואת כל מעלותיה שצוינו קודם, מדובר כאן באחת מעסקאות הסופר-מיני המשתלמות ביותר שניתן לבצע כיום בשוק המקומי.
קהל הלקוחות הישראלי אוהב מותגי רכב גרמניים. זה מתחיל באקזוטיקה כמו פורשה, דרך אאודי-ב.מ.וו-מרצדס ועד פולקסוואגן, כולן גרמניות מלידה, ולא בעקבות מיזוג או רכישה.
גם אופל נולדה בגרמניה, אך במשך שנים ארוכות, לא זכתה לעדנה בשוק הרכב הישראלי.
בעבר היו פה דגמים כקדט ואסקונה, אח"כ אסטרה ווקטרה המשפחתיות, לצד רקורד הגדולה וסנטור המפוארת, כמו גם קריצות ספורטיביות של דגמי מנטה, קליברה וטיגרה בעיקר.
הדגמים העממיים היו די פופולריים בישראל של עד סוף שנות ה-90' של המאה הקודמת, בקרב רוכשים שרצו לקבל "איכות גרמנית, רק בלי לנקר עיניים". רק שמשהו גרם, בעיקר בתחילת המאה ה-21, לדעיכה משמעותית של המותג בישראל, ואם היה נשאל מר ישראל ישראלי, במסגרת סקר עם "מודעות בלתי נעזרת", מהו מותג רכב האיכות שהיה רוכש לעצמו, אופל כנראה לא היתה פופולרית בתשובות הסקר.
ובכן, הלקוח רוצה איכות גרמנית במחיר נגיש, ולא רק בישראל, ולכן בשלהי שנת 2018 יצא היצרן עם הסלוגן שמתאר בדיוק את זה: "Opel. Born in Germany. Made for us all".
בשנת 2017 נרכשה אופל על ידי קבוצת PSA, חברה האם של פיז'ו- סיטרואן בעיקר, וגם הדור הנוכחי של הקורסה חולק עם רכבי הקבוצה לא מעט רכיבים, אך מאידך, כפי שנראה מייד, שומר על אופיו הייחודי.
ניכר שהרכישה הזו, יחד עם מעבר הזיכיון לפני כשנתיים לקבוצת לובינסקי, במסגרת מדיניות PSA המורה על איחוד סוכנויות ייבוא כלל מותגיה תחת בית אחד, נתנו למותג בוסט רציני וזריקת אנרגיה להם היה זקוק, עם שיווק עירני של שלל הדגמים החדשים והמעודכנים, וביניהם הקורסה הנבחנת.
---
למבחן התייצבה הקורסה GS Line, הדגם הבכיר של האופל הקטנה באדום-יין עמוק ועם גג שחור.
אם השם GS Line מזכיר למישהו דבר מה מעניין מההיסטוריה של אופל, הוא לא טועה. פעם היו גרסאות חמות וספורטיביות של המותג לחלק מדגמיו – GSI – וכך גם לקורסה בדורותיה השונים.
מחיר גרסה זו עומד על כ- 119,000 שקלים, לא כולל את הצביעה הדו גונית ואת אופציית פנסי המטריקס לד.
בשנים האחרונות הפך הנושא של צביעה דו גונית לפופולארי, וגם במקרה הזה, הדבר מחמיא מאד לקורסה, ומסייע למראה הצעיר והרענן שלה.
הקורסה חולקת אמנם עם הפיז'ו 208 מכלולים ורכיבים רבים, וגם המידות הפיזיות שלהן דומות עד זהות, עדיין, כל אחת מציגה את המראה הייחודי לה, וניכר כי העיצוב בשני המקרים מאד מוצלח, שתיהן בהחלט מהיפות בקטגוריה.
מידות הקורסה עומדות על 4.055 מ' לאורך, 1.745 מ' לרוחב, גובה בן 1.43 מ' ומרחק בין הסרנים שמדבר על 2.54 מ'.
חזית הקורסה GS Line קרבית, עם יחידות תאורה מלוכסנות נאות הכוללות פסי לד ופנסי ערפל מתחת, הגריל ביניהן עם הסמל ופס ניקל רוחבי נאה ומתחת גריל גדול עליו מותקנים חיישני החניה הקדמיים התקניים בדגם. מהצד חישוקים נאים, קורות דקות ומושחרות יחד עם הגג, עם משחק צבעים בקורה האחורית. מאחור יחידות תאורת לד נאות, ספוילר גדול וספורטיבי, ויציאת מפלט כפולה מעוטרת בניקל, פריט שהולך ונכחד בשוק רכב שהולך ומתחשמל.
התוצאה הסופית הרמונית מאד, עם רמיזה ספורטיבית ברורה, ובעיקר עם האדום/ שחור הזה, הרכב יפיפה והפך מסובב ראשים בכבישים.
---
בכניסה פנימה מייד בולטים הפסים האדומים התפורים לאורך המושבים (משולבי בד ועור כאן), כמו גם הפס האדום והדומיננטי הנמצא לרוחבו של כל הדש בורד, שיחד עם הישיבה במושב הנהג החובק, מאפשרים להיכנס לאווירה הספורטיבית שמשדרת גרסת הקורסה הזו.
ממול הגה קטום בחלקו התחתון ומעליו בלוח המחוונים צג דיגיטאלי שהחליף (בגרסאות ה-130 כ"ס) את המחוונים הקלאסיים שהיו כאן לפני הרענון של הדגם. הצג פה פחות עתידני/ תלת מימדי מדגמי פיז'ו למשל, והוא משדר משהו יותר קלאסי ושמרני. גרמני.
צג המחוונים עצמו (7") יכול היה להיות רחב יותר, במיוחד כשיש שם מקום לזה, וכשלצדדיו נמצאים שני משטחי פלסטיק אפור.
מימין מוצאים בין המושבים 2 פתחים לכוסות וגם תא קטן אלכסוני להנחת המכשיר הנייד, המתגלה יעיל ושימושי. לידם בלם יד חשמלי ובורר תוכניות נהיגה (חסכונית/ רגילה/ ספורטיבית) וידית הילוכים זהה ליתר דגמי הקבוצה. מעליהם כפתורים המאפשרים נטרול או הפעלה של חלק ממערכות הבטיחות (שמירה על נתיב והיגוי אקטיבי למרכוז), כשבעת נהיגה מיקומם מתגלה כנמוך מדי ונוח פחות. מעל, נמצאים מסך המולטימדיה (7" בגרסאות הבנזין, עם ממשק לאפל ולאנדרואיד) ובקרת האקלים. תפעול מסך המולטימדיה טוב מקודמיו, עדיין מעט מסורבל ואיטי בעת נהיגה. כן שמחתי לגלות כפתורי גלגל פיזיים השולטים בווליום והדלקה או כיבוי מערכת השמע, כמו גם בתפעול בקרת האקלים.
בקורסה מגוון רחב של פתרונות אחסון, עם תא בין המושבים, בדלתות ובמרכז הקונסולה- שם שוכן תא אחסון גדול עם חיבורים לנייד, לצד תא כפפות עצום בגודלו.
האבזור בגרסת ה-GS Line עשיר, עם מצלמת חניה לצד חיישנים מלפנים ומאחור, חיישני אורות וגשם, גג פנורמי גדול קבוע (עם וילון ידני), כניסה והנעה ללא מפתח, מראות מתקפלות חשמלית ואופציה לפנסי מטריקס לד.
קיט הבטיחות כאן רחב, עם 6 כריות אוויר, שמירה אקטיבית על הנתיב לרבות מרכוז, זיהוי תמרורים, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימת חירום אקטיבית, זיהוי רכב דו גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעה על רכב בשטח מת.
כשעוברים למושב האחורי מגלים מפתח מעט צר של הדלתות, והישיבה שם לשני מבוגרים נוחה עם מרווח ברכיים סביר, כל עוד הם לא מאד גבוהים, או אז ראשיהם עלולים לפגוש את תקרת הרכב. שלושה ילדים לא גדולים ישבו פה בנוחות באופן יחסי. כמו ברכבי סופר מיני רבים, גם כאן נעדרים פתחי מיזוג אחוריים או שקעי הטענה.
נפח תא המטען עומד על 309 ליטרים ומבנהו יעיל, סף ההטענה מעט גבוה, אך רצפתו נמוכה, עובדה המעניקה לו שימושיות טובה.
---
מלפנים שוכן מנוע, אותו הכרנו במספר דגמים של הקונצרן, בנפח 1.2 ל' בנזין מוגדש טורבו, בעל 3 צילינדרים שמפיק 130 כ"ס נאים ומומנט בן 23.4 קג"מ. אל המנוע משודך גיר פלנטרי בן 8 הילוכים, עם תפעול מההגה. הביצועים מצוינים עם 8.7 שניות למאה קמ"ש ואכן הרכב מרגיש נמרץ ונע בקלילות מרשימה, גם כשהוא נדרש לבצע עקיפה בכביש המהיר.
איכות החומרים וההרכבה כאן מצוינים, וגם בידוד הרעשים מרשים. רעשי רוח או כביש כמעט ולא נשמעו, ורק בהאצה חזקה ובסל"ד גבוה נשמע המנוע עם צליל שלושת הצילינדרים האופייני לו.
המתלים ברכב מעניקים נסיעה מעט נוקשה, עובדה המאפיינת כלי רכב רבים שמוצאם מגרמניה, זה לא באמת מפריע בהתנהלות עירונית, אך זה כן מתגמל את הנהג הדינאמי בנהיגה חווייתית יותר בכבישים הנכונים, שם הרכב מפגין ריסון מצוין, שיכוך טוב ואחיזה גבוהה, גם אם רמת התקשורת עם הנהג יכולה היתה להיות יותר גבוהה.
צריכת הדלק הממוצעת שהושגה במבחן שכלל פרקי נהיגה מגוונים עמדה על 13.2 ק"מ לליטר בנזין.
---
אופל קורסה בדור הנוכחי עשתה קאמבק מרשים עם שינויים עיצוביים ותדמיתיים מקיפים. קורסה 2021 מציגה מראה מושך, מהיפים בקטגוריה, מנוע גיבור (בעיקר בגרסת ה-130 כ"ס), אבזור עשיר לרבות מערכות בטיחות מקיפות.
הקורסה אמנם יקרה במעט ממתחרות ישירות, ובגרסה הנבחנת היא מישירה מבט אל עבר קטגוריה אחת מעל (משפחתיות קטנות או רכבי פנאי קטנים), אולם, אם מוסיפים למשוואה הכלכלית את האחריות המורחבת הניתנת כאן (4 שנים או 120 אלף ק"מ) את האיכות הגרמנית שרבים מחפשים, ואת כל מעלותיה שצוינו קודם, מדובר כאן באחת מעסקאות הסופר-מיני המשתלמות ביותר שניתן לבצע כיום בשוק המקומי.