מבחן דינאמי - CF MOTO

מבחן דינאמי - CF MOTO
צילום תמונות: אסף רחמים וערן שלמה

יום שמשי נעים, השעה 8:30 בבוקר. בזמן שרוב עם ישראל מתקוטט עם המפה של וייז, ומנסה להבין אם יוכל לקצר במשהו את הזמן שנותר לו לעמוד בפקק עד לחנייה במשרד, צוות מטעם חברת "עופר אבניר", יבואנית כלי השטח הקרביים של היצרן CF MOTO , ריכז כמה כתבים כדי לספר על הכלים החדשים, על התחזית של היצרן, ובעיקר כדי להתנסות בכלים תוך כדי רכיבת שטח מהירה עד מאד.

טל אבן | 16/06/21

המיקום שנבחר, אולי כאנטיתזה לפעילות שחיכתה לנו בהמשך היום, היה האחוזה ביערות הכרמל.

מסביבנו אנשים שקטים (מפאת איסור השימוש בטלפונים הסלולריים בחללים הציבוריים במקום), עוטים חלוקים לבנים, ובעיקר מתלבטים אם להתחיל בספא, להמשיך לבריכה ולקנח במסאז', או ההיפך.

אחרי ארוחת בוקר מפנקת ומצגת קצרה, צעדנו אל עבר הכלים שחיכו לנו מחוץ לאחוזה.

נוף הר כרמל סביב, המשקיף אל עבר דליית אל כרמל, כרם המהר"ל ועין חוד פסטורלי במיוחד, פסטורליה המוחלפת באווירת קרב, מייד עם עליה על הכלים והנעתם.

כל עוד לא מחליף את הכלים הנוכחיים דגם הקונספט השקט של הטרקטורון החשמלי evolution A (שהוצג בתערוכה במילאנו), רעם המנועים עדיין מחליף את ציוץ הציפורים.

----

CF MOTO הסינית החלה דרכה בשנת 1989, ומייצרת מאז אופנועים, טרקטורונים

  ATVs (All terrain vehicles)ורכביSBS  (Side by side), לצד תיבות הילוכים, מנועים, חלפים ואביזרים, המשווקים בכל העולם, עם למעלה מ-3,000 נקודות מכירה ביותר ממאה מדינות.

למפעל הראשי העצום שבסין כושר ייצור של כ-300 אלף יחידות בשנה, ולמותג שיתופי פעולה ופיתוח משותף עם שמות נחשבים כמו Kawasaki היפני ו-KTM האוסטרי, לצד יצרני מכלולים ואביזרים כמו ברמבו, צמיגי קונטיננטל, בוש, דלפי ועוד.

בחודשים הקרובים צפוי היבואן להשיק 2 טרקטורוני משא SxS ( (side by side, Uforce 600 ו- Uforce 1000, שיחד איתם צופה היבואן לסיים את 2021 עם כ-850 מסירות של המותג, וצפי של כ-1,200 כלים לשנת 2022.

מותג CF MOTO נהנה יחד עם שאר השוק מפריחה במכירות כלי השטח הקשוחים, עם צפי מכירות כולל של קבוצת כלי הרכב הללו הנאמד בכ-6,000 כלים השנה, ומגידול בשיעור דו/תלת ספרתי במכירות מדי שנה.

ירידת השפעת נגיף הקורונה והסרת הצורך במסכות הפנים הן בשורות משמחות מאד, אך דווקא בתקופת השתוללות הנגיף פרח שוק הטרקטורונים וה- SBS, לאור הרצון של האזרחים לטייל באוויר הפתוח, כשגם השמיים היו סגורים לטיסות.

---

תחילה עליתי בדילוג קל מעל ה- CForce 625 Touring, האח הקטן בחבורה העליזה, מצויד במנוע המפיק 40 כ"ס, שבעוד רגע נגלה דחף מפתיע שהמנוע הזה יודע לייצר, תוך שהוא מתמודד די בקלות עם משקל עצמי בן 395 ק"ג. לטרקטורון 4 בלמי דיסק הידראוליים והגה כוח חשמלי שמאפשרים לו לנוע בשטח במהירות ובקלות.

עדיין, וזה נכון לכלל הכלים פה, הרוכב צריך לגלות אחריות ואיפוק בכלים נטולי מערכות בטיחות אקטיביות, גם הבסיסיות ביותר, ולא יהיה זה כיף לגלות שדי קל להיכנס איתם לתת היגוי, שלעיתים הוא לא ממש רצוי, במיוחד כשנגמר השביל ולפתע הרוכב מוצא עצמו מתקרב אל עבר תהום או עצים שלצדי הדרך.

את רוב המסלול בחרתי לעבור, בכלל הכלים, בשילוב להנעה כפולה, מאחר ששילוב להנעה אחורית מגלה תנועה משוחררת למדי של הציר האחורי ונטייה תמידית להיגוי יתר פוטוגני אך בוטה, שגם הוא עלול להיות מסוכן כשקצב התנועה מהיר במיוחד.            

הישיבה על גבי הטרקטורון מוצלחת ושלטת, כשבעת רכיבה בשטח ישנן העברות משקל של הגוף לצדדים ולפנים, לפי הצורך, תוך קימה מהמושב לעיתים, על מנת לחוס על חוליות הגב מחבטות מזדמנות תוך קיפוץ ודילוג מעל לסלעים.

מאחור מושב נוסע מוגבה שמטרתו לא רק שהיושב שם יוכל ליהנות מהנוף, אלא שזה אף מסייע לכך שקסדות הרוכבים יתנגשו זו בזו פחות, בעת רכיבה בשטח מאתגר.

מרווח הגחון כאן עומד על 27 ס"מ, וגם בתוואי המאופיין בזוויות צד תלולות, סלעים ובורות, הכלי הזה פשוט מרחף מעל כל מה שנקרה בדרכו, מתחת לגלגליו. בניגוד לנהיגת שטח ברכבים גדולים ייעודיים, "ג'יפים", אין כאן צורך בזחילה איטית תוך מחשבה היכן צריך וכדאי לשים כל גלגל בנפרד, לתכנן הצלבה או נעילת דיפרנציאל.

הקצב כאן סופר מהיר, וברוב המקרים פשוט אוחזים חזק בכידון, שומרים מרחק מסוים מהכלי שמלפנים על מנת שעננת האבק תשקע מעט, סוחטים את ידית מצערת הגז ופשוט טסים קדימה, ורצוי עם קריאות של כיף.

ה- CForce 625 Touring מגיע עם פנסי לד מלפנים וגם עם חתימת לד מאחור, ומחירו 51,950 ₪.

לאחר מעבר מהיר בחורש באזור, הגענו לעצירה ראשונה לשם שתיית מים והחלפת כלים. העצירה היתה קצרה, בכל זאת, שווה לשמור על מפלס גבוה של אדרנלין.

כעת נכנסתי את רכב הדגל של היצרן- ה ZForce 1000 Sport. מדובר בכלי אימתני שגם מעוצב בהתאם, side by side בעל שני מושבים. מחירו 88,950 ₪.

כאן יש דלתות, הישיבה היא ישיבה כברכב רגיל, עם חגורות בטיחות בעלות 5 נקודות עיגון, כיאה לרכב בעל 79 כוחות סוס המניעים משקל עצמי בן 685 קילוגרמים. כאן הגה מחליף את הכידון, 2 דוושות מחליפות את ה"תפעול האופנועי" של הטרקטורונים ויש פה גג. שמשה קדמית מאידך, גם כאן– אין.

התנעה בסיבוב מפתח, הצצה בנתונים שבלוח המחוונים הדיגיטלי, שילוב ל- H (High) ויאללה – ממשיכים.

קצב התנועה של עופר עולה, שכתמיד מדריך אותנו ומוביל במיומנות רבה בין השבילים והמשעולים, ומגלים אמנם חוויית נהיגה שונה לחלוטין, אך בהחלט ניתן לשמור על קצב אטרף מענג וממכר וגם כאן, במיוחד בתקופת היכרות עם הכלי, מומלץ לשמור על שילוב הנעה כפולה ולא אחורית.

יש כאן בולמי גז עם שיכוך משתנה, מצערת בעלת שני מצבים, רגיל וטרפת, ומרווח גחון מאד בריא בן 34 ס"מ. ה-Z שלנו מצויד באפשרות לנעילה חשמלית של הדיפרנציאל, אולם למרות תוואי מאתגר למדי, לא נזקקנו לה כלל.

הישיבה נמוכה ונוסכת בטחון, והתחושה שמרכז הכובד הנמוך מאפשר לעשות כמעט הכל מעט מתעתעת. לא תרצו לעבור עם הכלי את קצה גבול היכולת שלו, ואלה כנראה גבוהים מגבולותיו של הנהג, גם המיומן. זה עלול להיות מסוכן.

חריצי אדמה, דרדרת, בורות, הכלי פשוט מתעלם מהם וטס קדימה ומשאיר כל דבר שהתיימר להיות מכשול, כאובייקט מתרחק במהירות במראה הפנימית.

מגיעים לנקודת עצירה שניה, שם הארגון המתוקתק למופת של המארחת "עופר אבניר" מפתיע אותנו עם אבטיח קר ומתוק, שתיה קרה וסיכומי ביניים על הכלים שהביאו אותנו עד הלום.

אני מנצל את העצירה על מנת לגנוב עוד כמה סיבובים ספונטניים ב ZForce 1000 sport שהביא אותי לכאן, כשהצלמים והרחפן שתיעדו את ההתרחשות הזו היו מבחינתי רק התירוץ לסיבובים הנוספים.

עולים כעת על הכלי השלישי, במקטע האחרון שמחזיר אותנו לאחוזה של יערות הכרמל.

כעת הצטיידתי ב- CForce 850 XC, הטרקטורון היותר חזק מבין השניים שמחירו 63,950 ₪. מנועו מפיק 63 כ"ס, מנוע V Twin מוזרק, גם כאן אופציית נעילת דיפרנציאל (קדמי כאן), צג מחוונים דיגיטלי וגם אפשרות כיוונון מהיר של כיווץ השיכוך ועומס על הקפיץ.     

מרווח הגחון שלו גדול בס"מ אחד בודד מאחיו הקטן, עם 28 ס"מ, ומשקלו העצמי 479 ק"ג.  

למרות שהתחושה ב 625 היתה זריזה וכוחנית, ה-850 לוקח את העניין צעד אחד קדימה, ומדובר בכלי שמסוגל לייצר ביצועים חוליגניים למדי, עם תאוצה ברוטלית. לא מפתיע שהכלי נבחר על ידי משטרת ישראל ועל ידי משמר הגבול עבור שוטריה, וכנראה שגם לובשי המדים מרוצים למדי מהבחירה.

במקטע השלישי של המסלול היו מספר ירידות תלולות, שם הילוך Low עושה עת העבודה של בלימת המנוע, בסיוע קל בלבד של הבלמים, וגם עלייה אחת מאתגרת במיוחד, שם היו שיפועי צד בהם התבקשה העברת משקל הגוף תוך כדי תמרון עם מצערת הגז בהתאם.

---

כשחזרנו פגשנו שוב את לובשי החלוקים הלבנים שהיו באווירת נירוונה. הפעם גם אנחנו התעטפנו בלבן, רק שזה הגיע מענני האבק והפודרה שהפרחנו לאוויר בשטח. לנו לקח מעט זמן להוריד דופק ואת רמת האדרנלין מהחוויה המסעירה שסיימנו זה עתה, וגם את האבק. CF MOTO סיפקו לנו חוויה מסעירה עם הכלים שלהם. חוויה בקצב גבוה. הכלים נראים מצוין, חזקים, מאובזרים, מתקדמים טכנולוגית וארוזים בחבילות מחיר אטרקטיביות.

כעת תורנו ליהנות ממנעמי המקום.