מבחן בפוקוס

מבחן בפוקוס
צילום תמונות: טל אבן

פוקוס, הדגם המשפחתי הפופולרי מבית פורד, נחת אצלנו לפני כשנה במספר תצורות מרכב השייכות לדור הרביעי של הדגם. פגשנו למבחן דרכים את דגם ההאצ'בק ברמת גימור ST Line נאה. להלן ההתרשמות ממנו.

טל אבן | 13/07/21

132 אלף שקל

זה המספר שתתבקשו לרשום בצ'ק כשתרכשו פוקוס האצ'בק ST Line חדשה, לפני רישוי ואבזור נוסף.

מחיר זה נמצא עמוק בתוך הקונפליקט הסגמנטלי אותו עובר הלקוח עם עצמו, עוד לפני שבחר במותג כזה או אחר.

משפחתית סדאן? סטיישן? האצ'בק? אולי בכלל רכב פנאי קטן, מוגבה ומודרני עם לוק קרבי?

ומה לגבי אחת מהאפשרויות החשמליות מהמזרח הרחוק? או מאירופה?

הלקוח הישראלי, זה שהסכום הנ"ל נמצא בכיסו, נותר מעט מבולבל.

אז למי מיועדת מכונית האץ' מצודדת כמו הפוקוס הזו?

מיד נברר.

---

פורד השיקה את הפוקוס הראשונה לקראת סוף המילניום הקודם, כמחליפתה של האסקורט האייקוני.

במרוצת השנים, הפך פורד פוקוס שם נרדף למכונית נוחה למדי עם התנהגות כביש טובה והגה מתקשר, בעל עיצוב נאה ואבזור נדיב לרוב.

היו גם כמה גרסאות חמות ומענגות, RS ו-ST, שהחביאו באמתחתן מנועים חזקים ושלדות מגיבות, שהיוו עבורן חותם כמכוניות ספורטיביות למדי, "הוט האצ'ס".

--

הדור הרביעי של הפוקוס מציע לראשונה גם גרסה מוגבהת (אקטיב X), לצד גרסאות האצ'בק, סדאן וסטיישן הפופולרית מאד בפורד, בשל הפרקטיות היום יומית שהן מגישות.

ההאצ'בק שחיכתה לנו למבחן נצבעה בכחול עמוק יפה ומחמיא, ועם קוויו הדינאמיים גם כך של הפוקוס, מתקבל רכב מרשים ונאה עד מאד.

גרסת ה-ST Line לא מתהדרת אמנם במנוע חסון יותר משאר גרסאות ה-1.5 של פורד, אך נגיעות ספורטיביות בעיצוב החיצוני כמו פנסי לד מאחור, יציאת מפלט כפולה, ספוילר אחורי בצבע המרכב, חצאיות צידיות ופגושים גדולים, חישוקים נאים (17"), מסגרות חלון וחלונות אחוריים מושחרים נותנים לו כולם את הלוק הנכון, במיוחד עם החרטום המשתפל לפנים, בו שזורים פנסי לד נאים, פנסי ערפל לד עוקבי פניה, שבכה גדולה וקווים דינאמיים מהצד.

אורכה של הפוקוס האצ'בק עומד על 4.387 מ', רוחבה 1.825 מ' וגובהה 1.44 מ'. בפועל הפרופורציות מעניקות לה יציבה ספורטיבית ונמוכה, מכל זווית שתביטו עליה, ובמיוחד מאחור. מרווח הגחון עומד על 12.3 ס"מ בלבד. היא נראית בפועל רחבה, נמוכה, דינאמית ומוחמאת מאד מהכחול שצובע אותה. 

לפני הכניסה פנימה מקבל את פניי סף דלת עליו המיתוג "ST Line", כשבתא הנוסעים לא מצאתי עוד אזכור שלו.

בפנים מספר רמיזות ספורטיביות, בדמות מושבים בעלי תמיכה צידית, הגה ST עבה וקטום בחלקו התחתון, כולם עם קווי תפר אדום, וגימורים דמויי קרבון.

המושבים הקדמיים נוחים מאד, גם לאחר נסיעה ארוכה.

מסך המולטימדיה 8" פשוט מעט למראה, אך אני מצאתי בכך יתרון דווקא- המידע בו מוצג בפונטים גדולים, חדים וברורים והדבר מקל מאד על שליטה מהירה בעת נהיגה.

ישנם כמה רקעים (אם כי לא מגוונים יתר על המידה) למידע המופיע שם, עם גוונים בהירים ליום, וגוונים כהים ללילה. מצלמת הנסיעה לאחור יעילה וברורה ויש פה גם קישוריות לאפל ולאנדרואיד. ששת הרמקולים ברחבי תא הנוסעים עושים עבודה טובה, אם כי ניתן היה לחשוב על הפקת צליל עשיר מעט יותר עם בס עמוק, בכל זאת, מדובר ברכב שפונה לא מעט לקהל הצעיר בחבורה.

מתחת למסך המולטימדיה מוצאים שליטה במערכת השמע עם כפתורי גלגל פיזיים יעילים, גישה מהירה למאפייני הסאונד, בקרת אקלים דו אזורית, גם פה, עם כפתורי גלגל, משטח הטענה אלחוטית וחיבורי טעינה.

בקונסולה המרכזית בין המושבים נמצא בורר הילוכים בצורת חוגה אופנתית, מתקני כוסות שתחתיתם מוארת, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד ובורר מצבי נהיגה.  

ממול לנהג הגה רב כפתורי עם שליטה על המערכות השונות, לרבות כפתורים לשליטה בגיר ולוח מחוונים עם מסך LCD המציג אינפורמציה רבה לנהג.

יש כאן אבזור תקני נוסף כמו חיישני גשם ואורות, כניסה והנעה ללא מפתח ומראות מתקפלות חשמלית.

תמורת סכום נוסף תוכלו לקבל את המושבים עטויי עור עם תפר, איך לא, אדום ספורטיבי, עם חימום לקדמיים ומושב נהג בעל הזזה וכיוונון חשמליים.

מגע במשטחים, בידיות ובכפתורים מגלה שימוש בחומרים איכותיים, דיפונים רכים ונעימים לרוב, למעט כמה נקודות פחות מרשימות, כמו למשל כמה משטחי פלסטיק קשיח למגע ותפעול המגב האחורי המתבצע על ידי כפתור זעיר הנותן תחושה שברירית מידי.

מערך הבטיחות בפוקוס הזו רחב, מקבל את הציון 6 מתוך 8, עם 6 כריות אוויר, בקרת סטייה מנתיב, תיקון ומרכוז, בלימת חירום אוטונומית והתחמקות מתאונה, זיהוי רכב דו גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית מצוינת, ניטור התנהגות של נהג עייף ושליטה אוטומטית באורות גבוהים, למניעת סנוור התנועה שממול.

נעדרים כאן ניטור שטחים מתים, קריאת תמרורים, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור ומניעת שכחת ילדים ברכב.

מעבר למושב האחורי חושף מושב נוח למדי לשני מבוגרים פלוס ילד קטן או לשלושה מתבגרים (מרחק בין הסרנים עומד על 2.70 מ' מכובדים), תעלת ההינע במרכז אינה מאד גבוהה ופחות תפריע לרגלי היושב במרכז המושב ויש כאן גם טעינת 12v. עם זאת, פתחי מיזוג בולטים כאן בהיעדרם.

תא המטען מציע 341 ליטרים והמבנה שלו פונקציונלי עם סף הטענה מעט גבוה ומפתח רחב.

---

המנוע מתעורר מייד ומפיק גרגור נעים לאוזן, כאילו שלא מדובר כאן בשלושה צילינדרים בלבד המונחים בטור. נפח המנוע 1.5 ליטרים אקובוסט, אך ממנו הצליחו מהנדסי פורד להוציא לא פחות מ-182 כ"ס ומומנט בן 24.47 קג"מ.

יחד עם תיבה בת 8 הילוכים פלנטרית, וזה נתון חשוב אחרי היסטוריה לא ממש טובה עם גיר רובוטי בעייתי בדור הקודם של הפוקוס, המנוע מזניק את הרכב בקלילות מרשימה מאד ויוצר דחף נעים בגב עד שחוצים את קו ה-100 קמ"ש לאחר 8.4 שניות בלבד, ואף מעבר לכך, ומתגבר בנקל על כ-1,370 ק"ג של משקל עצמי.

יחסי העברה בגיר קרובים למדי, ואין כמעט "חורים" נטולי מומנט. אחרי השהיית טורבו קלה הדחף המתבקש מתקבל, והמנוע שש לטפס במעלה הסל"ד באופן חלק למדי, למרות שבליבו עובדים כאמור 3 צילינדרים בלבד.

בנסיעה התחושה הכללית בתא הנוסעים מוצקה ואיכותית, אין צקצוקים ורעשים, וניכר כי הפוקוס "means business", תוך שהיא רואה בגולף את אחת היריבות העיקריות שלה, ולוקחת את העניינים ברצינות ראויה לציון.

בשיוט רגוע, מגלים עבודת בידוד רעשים מצוינת שנעשתה כאן, רמת ה-NVH ברכב אינה גבוהה, המנוע כמעט ואינו נשמע, כך גם רעשי רוח או כביש. בעת עקיפה או האצה חזקה צליל המנוע מסגיר בקרב אוזן מיומנת את עובדת מיעוט הבוכנות במנוע, והצליל הופך פחות נעים או ספורטיבי.

למתלים נוקשות מאופקת, הם תומכים מחד בשלדה הספורטיבית כאן, מאידך לא מרסקים את גב הנוסעים במעבר על כבישים משובשים, מהמורות או פסי האטה.

בכביש המפותל ההגה מגלה שלדה מצוינת שכיף לנהוג אותה מהר, ההגה מגיב טוב, קצר וחד בתגובותיו ורמת האחיזה של הרכב בנתיב הנבחר גבוהה מאד.

קל לנהוג את הפוקוס הזו מהר והיא יכולה לייצר בקרב הנהג (וגם בקרב הנוסעים, אם הם משתפים פעולה) הנאה לא מבוטלת מהעניין.

בסיום המבחן, שכלל שיוט נינוח בכבישים מהירים לצד כמה כבישים מהנים, טיפוס בכבישים המתפתלים בואכה ירושלים ותנועה עירונית כבדה, צריכת הדלק הממוצעת הראתה 11.2 ק"מ לליטר, נתון סביר למנוע שהוא אמנם צנום נפח אך גיבור בכוחות סוס.

נתון זה מעט התקלקל הודות לפקקי הבוקר שאינם נגמרים, ולחניון דלק מוטורס נכנסה הפוקוס הזו עם נתון צריכה ממוצעת של 10.7 ק"מ לליטר.

---

אז למי היא מיועדת, הפוקוס האצ'בק ST Line?

היא פחות פרקטית ממשפחתיות המציעות עוד 100 או 200 ליטרים בתא המטען הסדאני או הסטיישני שלהן, היא נמוכה מרכבי פנאי אופנתיים שמצליחים לטפס מדרכות היכן שהפוקוס הזו תשמיע מפגש לא כייפי בין הגחון לאספלט, וצריכת הדלק שלה לא באמת נפלאה, למי שמחפש לחסוך עלויות כמו שוודאי יתאפשר בכלי רכב היברידיים או חשמליים.

אבל לפוקוס הזו יש אופי.

יש לה מראה ייחודי, ספורטיבי ונאה למדי.

יש לה מנוע נמרץ, שלדה שיודעת להתנהג יפה בכבישים המפותלים וביצועים מצוינים.

היא מאובזרת למדי ונוחה, ומציעה איכות כוללת טובה מאד, והכל במחיר של רכב משפחתי רגיל.

אז משפחות צעירות שלא חייבות תא מטען ענק, צעירים תל אביביים שלא יוצאים יותר מדי מגוש דן או כאלה שצריכת הדלק פחות מעסיקה אותם, אנשים שאוהבים מכוניות אירופאיות מיוחדות עם היסטוריה מותגית ספורטיבית, או פשוט קהל לקוחות שעדיין מחפש מכוניות שכיף לנהוג אותן, כשמכוניות כאלה הולכות ונעלמות מעולמנו, כל אלה ימצאו ודאי בפוקוס הזו פרטנרית מצוינת, ועבורם מדובר ברכישה כדאית מאד.