מאזדה CX5 מבחן דרכים
שוק רכבי הפנאי הקומפקטיים רותח, ודווקא בעידן בו רוב היצרנים מקטינים את נפח המנוע ומצמידים אליו מגדש טורבו, לקחנו למבחן את המאזדה CX5, שלמרות שעברה לא מזמן מקצה שיפורים שנגע בעיקר בתחום הבטיחות, נשארה נאמנה למנוע אטמוספרי בנפח 2.0 ליטרים
נוסחת רכב הפנאי הקומפקטי עובדת היטב. ולמה לא בעצם?
לוקחים רכב משפחתי, מגביהים אותו לטובת כניסה ויציאה קלות ולתחושה שלטת בכביש.
את תא המטען שלו משפרים משמעותית, הן בנפח והן בגישה ובאופן ההטענה שלו, מגדילים את מימדיו, אך לא את אורכו שמסרבל את התמרון בחניה, דואגים שלכל יושביו יהיה נוח ומרווח.
מעצבים אותו כרכב שטח מסוקס באופן שיחמיא לבעליו, הגם שברוב המכריע של המקרים מדובר בהנעה קדמית בלבד שנועדה לתת מענה על גבי האספלט בעיקר.
ואולי החשוב מכל, דואגים לתפעול אינטואיטיבי ולניהוג קל ולא מתפשר, לאבזור נדיב, למערכות בטיחות ובעיקר לתמחור שמגלם את כל הטוב הזה במסגרת פרמיית מחיר סבירה, מעבר למכונית המשפחתית.
כשמטפלים כהלכה בנוסחה של תמורה גבוהה יותר לשקל, מייצרים להיטי מכירות וטרנד.
כבר כשנולד בשנת 2012, היו ל- CX5 את רוב המרכיבים שבמתכון רכב הפנאי האולטימטיבי.
בשנת 2014 עבר מתיחת פנים שכללה עדכון עיצובי חיצוני קל ושיפור משמעותי בתא הנוסעים, שזכה לעיצוב מחודש ולחומרים איכותיים יותר, לצד הנדסת אנוש משופרת.
בשנת 2017 עבר עדכון נוסף, חיצוני בעיקר הפעם, שכלל חזית קשוחת מראה ונאה יותר, עדכון העיצוב מאחור שכלל גם פנסים צרים יותר. פנים הרכב זכה לשדרוג ולמפרט סטנדרטי עשיר יותר, כשהנגיעות העיצוביות אינן מהפכניות, ומשדרות שהיצרן דבק במשפט ש"סוס מנצח לא מחליפים".
לפני מספר חודשים הושק הדגם המעודכן, שגם נבחן כאן.
הכחול-אפור העמוק של רכב ההדגמה עושה טוב ל-CX5. הצבע הזה מיטיב להבליט את קימוריו של ה-CX5 ואת החזית המצודדת, שכוללת שבכה גדולה, מכסה מנוע משתפל לפנים, זוג פנסי LED מלוכסנים מגובים בפנסי ערפל, וסמל מאזדה עצום במרכז השבכה הקדמית, שמאחוריו ישנם חיישני רדאר שהותקנו עם מערכות הבטיחות החדשות.
מהצד מבחינים בקווים מעניינים המייצרים מראה דינאמי, עם חישוקים חדשים ונאים (17" בגרסה הנבחנת, 19" בגרסאות בכירות). קורה C משולשת מייצרת משחק ספורטיבי למראה עם קו החלונות והגג.
מאחור מוצאים את העיצוב המחודש של הדגם, שהחל ב-2017, שכולל פנסים צרים שלטעמי מעט קטנים מדי באופן יחסי לדלת האחורית ופחות פרופורציונליים בגודלם לעומת הדגם הראשון.
מימדי הרכב לא שונו, עם אורך בן 4.55 מ', רוחב 1.84 מ', גובה 1.68 מ' ומרחק סרנים בן 2.70 מ'.
מרווח הגחון עומד על 18.5 ס"מ (19.3 ס"מ בשאר הדגמים הנועלים חישוקים בקוטר 19"), מאפשר טיפוס מדרכות תל אביביות, לא מעבר לכך.
למרות שרכב ההדגמה הוא 2.0 ליטרים Comfort שהוא גם רמת הכניסה לדגמי ה-CX5, ברכב ניתנת תחושת איכות ועושר שפחות מוכרת בקבוצת רכבי פנאי קומפקטיים שאינם משויכים למותגי פרימיום.
כניסה לרכב מגלה אווירה יוקרתית המגובה בגימורי עור ובפסי עיטור מתכתיים כשאיכות החומרים מעולה, כזו שבהחלט קוראת תיגר על מכוניות מקטגוריות ורמות מחיר גבוהות יותר.
לאחר התמקמות במושב נהג הנשלט חשמלית ועטוי עור (סטנדרט כבר ברמת הכניסה), מגלים מערכת אינפוטיימנט הכוללת מסך בולט מעל קו הדש בורד. המערכת האינטואיטיבית מוכרת לנו מדגמי מאזדה מהדור והאחרון, נשלטת על ידי גלגל בקונסולה המרכזית כשלצדו כפתור נוח לתפעול השולט בעוצמת השמע. המערכת כוללת צג 7" עם מצלמת נסיעה לאחור, אפל קאר פליי ואפילו אפשרות של הצגה והקראה של הודעות SMS.
ברמת הכניסה מקבלים גם קיפול מראות חשמלי, מחשב דרך צבעוני בלוח המחוונים, בלם יד חשמלי ו-auto hold וחיישני גשם ואורות.
מעבר למושב האחורי מגלה מרחב נאות, מושב נוח, פתחי מיזוג ו-2 יציאות USB לטובת השקט מאחור בעת נסיעות משפחתיות.
תא המטען שנפחו ממוצע לקטגוריה (442 ל') נוח, עם סף הטענה בגובה נכון וכולל אפשרות להשתמש בתאים מתחת למגש האחורי. כיסוי תא המטען האחורי המחובר לדלת נוח ושימושי.
לחצן ההתנעה מעורר לחיים מנוע 2.0 ליטרים מוכר, המצויד ב-165 כ"ס ובעל מומנט בן 21.4 קג"מ.
אל המנוע משודכת תיבת הילוכים פלנטרית בעלת 6 יחסי העברה קדמיים. התאוצה למאה קמ"ש אורכת 10.1 שניות.
למרות שעולם הרכב מקטין נפחי מנוע, מצמיד מגדשי טורבו, מסתפק במקרים רבים בשלישיית צילינדרים, עובר לגירים רציפים ורובוטיים/ כפולי מצמד, דווקא במאזדה החליטו כי בשלב זה הם נשארים נאמנים לנוסחה הטובה והמוכרת.
נפח מנוע גדול, ללא טורבו, תיבה פשוטה ולא מתחכמת. התוצאה היא רכב שזז בקצב טוב, גם אם ללא בעיטות כוח המאפיינות מגדשי טורבו, הכוח מגיע באופן לינארי וללא דרמות מיוחדות.
התגובה לדוושה טובה, והיציאה מהמקום מידית ללא השהיה (המאפיינת מגדשי טורבו וגם גירים רובוטיים). יחסי ההעברה מחולקים היטב והשיוט נינוח ושקט, אולם כשהמנוע נדרש לספק את אונו, שאונו חודר לתא הנוסעים באופן מוחשי.
הגה הזום-זום של מאזדה מצוין, מגיב היטב, מהיר וללא שטח מת משמעותי. יחד עם בולמים מכוילים היטב, מתקבלת התנהגות כביש מהנה מאד, כמעט ספורטיבית, כשקל (וכיף) לנהוג את ה-CX5 בכביש פתלתל.
מבחן כלים של מערכות הבטיחות הראה מערכת בקרת שיוט אדפטיבית שעובדת מצוין, עד לבלימה מלאה וזחילה בפקקים, מערכת תיקון אקטיבי של סטייה מנתיב שמביעה מיד את חמתה על הנהג הסורר, ומורה עליו לקחת מיד פיקוד.
ברכב סיוע בבלימת חירום עירונית (עד 80 קמ"ש), תאורה עוקבת פניה, מערכת לסיוע בבלימה והחלפה אוטומטית מאורות גבוהים.
מבחן התוצאה של צריכת הדלק הראה 11.2 ק"מ לליטר בנזין בנסיעה משולבת ודינאמית. שיוט רגוע הניב תוצאה של 14.1 ק"מ לליטר בנזין.
לאור העובדה שדגמים מסוימים שנבחנו כאן לאחרונה, המצוידים במנועי בנזין בנפח 1.2 או 1.4 ל', 3 או 4 צילינדרים, לצד כלי רכב היברידיים, בהם צריכת הדלק היתה במקרים רבים דומה לתוצאות המבחן הנוכחי, המסקנה היא שהטכנולוגיה הוותיקה לא בהכרח בזבזנית יותר במונחים של דלק.
דגמים, מחירים
מנעד מחירי הדגמים של ה-CX5 נע בין 170,000 ₪ (דגם ה-Comfort הנבחן) ועד ל-230,000 ₪ לדגם 2.5 ל' Signature.
עבור דגם ה-Executive של מנוע ה-2.0, תדרשו לשלם תוספת של 4,000 ₪ (174,000 ₪ סה"כ), ובתמורה תקבלו ברכב גם חלון שמש חשמלי וגלגלי 19".
דגם ה-2.0 Premium (מחיר 197,000 ₪) מוסיף גם סיוע בבלימה בנסיעה עירונית לאחור, מע' לזיהוי עייפות נהג, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, תא מטען נפתח חשמלי ללא יד, מצלמות 360 מעלות, מערכת BOSE בת 10 רמקולים (6 בדגמים הנמוכים יותר), תצוגה עילית על השמשה הקדמית, גימורי עץ מתכתי, מושב נהג עם זכרון, מושב נוסע חשמלי ואוורור במושבים הקדמיים.
דגם ה-2.5 ליטרים מגיע עם הנעה כפולה, מנוע המפיק 195 כ"ס ו-26.1 קג"מ ומאיץ ל-100 קמ"ש תוך 9.0 שניות.
מנוע זה משווק בשתי רמות גימור: Premium (מחיר 219,000 ₪), שמפרטה זהה לרמת גימור זו במנוע 2 הליטרים, ורמת גימור עליונה Signature (מחיר 230,000 ₪) שכוללת גם ניטור שטחים מתים במראות, חישוקים מיוחדים, מראה פנימית ללא מסגרת, תצוגת מידע גדולה (7") בלוח המחוונים, תאורת לד בתא הנוסעים, עיטורי עץ מיוחד ועור נאפה חום בתא הנוסעים.
מחזירים מפתחות
ה-CX5 של מאזדה קיבל את מערכות הבטיחות שכה היו חסרות לו עד כה, שמהוות שיקול חשוב אצל הצרכן הישראלי שקונה רכב חדש.
העיצוב היה ונותר נאה עד מאד, אחד המוצלחים בקרב רכבי הפנאי הקומפקטיים שנעים על כבישינו.
פנים הרכב נעים, מהודר ואיכותי, והתפעול אינטואיטיבי.
הרכב מרווח, נוח ומאובזר היטב וגם המנוע האטמוספרי, שנעזר בתיבת הילוכים פלנטרית, מוכיח צריכת דלק ריאלית שאינה מהווה חוליה חלשה אל מול מתחרות צנומות נפח מנוע ומוגדשות טורבו.
אז כן, יש לה את הזום-זום. או בעברית, את כל הכלים להמשיך להיות רכב פנאי קומפקטי מהשורה הראשונה.
נוסחת רכב הפנאי הקומפקטי עובדת היטב. ולמה לא בעצם?
לוקחים רכב משפחתי, מגביהים אותו לטובת כניסה ויציאה קלות ולתחושה שלטת בכביש.
את תא המטען שלו משפרים משמעותית, הן בנפח והן בגישה ובאופן ההטענה שלו, מגדילים את מימדיו, אך לא את אורכו שמסרבל את התמרון בחניה, דואגים שלכל יושביו יהיה נוח ומרווח.
מעצבים אותו כרכב שטח מסוקס באופן שיחמיא לבעליו, הגם שברוב המכריע של המקרים מדובר בהנעה קדמית בלבד שנועדה לתת מענה על גבי האספלט בעיקר.
ואולי החשוב מכל, דואגים לתפעול אינטואיטיבי ולניהוג קל ולא מתפשר, לאבזור נדיב, למערכות בטיחות ובעיקר לתמחור שמגלם את כל הטוב הזה במסגרת פרמיית מחיר סבירה, מעבר למכונית המשפחתית.
כשמטפלים כהלכה בנוסחה של תמורה גבוהה יותר לשקל, מייצרים להיטי מכירות וטרנד.
כבר כשנולד בשנת 2012, היו ל- CX5 את רוב המרכיבים שבמתכון רכב הפנאי האולטימטיבי.
בשנת 2014 עבר מתיחת פנים שכללה עדכון עיצובי חיצוני קל ושיפור משמעותי בתא הנוסעים, שזכה לעיצוב מחודש ולחומרים איכותיים יותר, לצד הנדסת אנוש משופרת.
בשנת 2017 עבר עדכון נוסף, חיצוני בעיקר הפעם, שכלל חזית קשוחת מראה ונאה יותר, עדכון העיצוב מאחור שכלל גם פנסים צרים יותר. פנים הרכב זכה לשדרוג ולמפרט סטנדרטי עשיר יותר, כשהנגיעות העיצוביות אינן מהפכניות, ומשדרות שהיצרן דבק במשפט ש"סוס מנצח לא מחליפים".
לפני מספר חודשים הושק הדגם המעודכן, שגם נבחן כאן.
הכחול-אפור העמוק של רכב ההדגמה עושה טוב ל-CX5. הצבע הזה מיטיב להבליט את קימוריו של ה-CX5 ואת החזית המצודדת, שכוללת שבכה גדולה, מכסה מנוע משתפל לפנים, זוג פנסי LED מלוכסנים מגובים בפנסי ערפל, וסמל מאזדה עצום במרכז השבכה הקדמית, שמאחוריו ישנם חיישני רדאר שהותקנו עם מערכות הבטיחות החדשות.
מהצד מבחינים בקווים מעניינים המייצרים מראה דינאמי, עם חישוקים חדשים ונאים (17" בגרסה הנבחנת, 19" בגרסאות בכירות). קורה C משולשת מייצרת משחק ספורטיבי למראה עם קו החלונות והגג.
מאחור מוצאים את העיצוב המחודש של הדגם, שהחל ב-2017, שכולל פנסים צרים שלטעמי מעט קטנים מדי באופן יחסי לדלת האחורית ופחות פרופורציונליים בגודלם לעומת הדגם הראשון.
מימדי הרכב לא שונו, עם אורך בן 4.55 מ', רוחב 1.84 מ', גובה 1.68 מ' ומרחק סרנים בן 2.70 מ'.
מרווח הגחון עומד על 18.5 ס"מ (19.3 ס"מ בשאר הדגמים הנועלים חישוקים בקוטר 19"), מאפשר טיפוס מדרכות תל אביביות, לא מעבר לכך.
למרות שרכב ההדגמה הוא 2.0 ליטרים Comfort שהוא גם רמת הכניסה לדגמי ה-CX5, ברכב ניתנת תחושת איכות ועושר שפחות מוכרת בקבוצת רכבי פנאי קומפקטיים שאינם משויכים למותגי פרימיום.
כניסה לרכב מגלה אווירה יוקרתית המגובה בגימורי עור ובפסי עיטור מתכתיים כשאיכות החומרים מעולה, כזו שבהחלט קוראת תיגר על מכוניות מקטגוריות ורמות מחיר גבוהות יותר.
לאחר התמקמות במושב נהג הנשלט חשמלית ועטוי עור (סטנדרט כבר ברמת הכניסה), מגלים מערכת אינפוטיימנט הכוללת מסך בולט מעל קו הדש בורד. המערכת האינטואיטיבית מוכרת לנו מדגמי מאזדה מהדור והאחרון, נשלטת על ידי גלגל בקונסולה המרכזית כשלצדו כפתור נוח לתפעול השולט בעוצמת השמע. המערכת כוללת צג 7" עם מצלמת נסיעה לאחור, אפל קאר פליי ואפילו אפשרות של הצגה והקראה של הודעות SMS.
ברמת הכניסה מקבלים גם קיפול מראות חשמלי, מחשב דרך צבעוני בלוח המחוונים, בלם יד חשמלי ו-auto hold וחיישני גשם ואורות.
מעבר למושב האחורי מגלה מרחב נאות, מושב נוח, פתחי מיזוג ו-2 יציאות USB לטובת השקט מאחור בעת נסיעות משפחתיות.
תא המטען שנפחו ממוצע לקטגוריה (442 ל') נוח, עם סף הטענה בגובה נכון וכולל אפשרות להשתמש בתאים מתחת למגש האחורי. כיסוי תא המטען האחורי המחובר לדלת נוח ושימושי.
לחצן ההתנעה מעורר לחיים מנוע 2.0 ליטרים מוכר, המצויד ב-165 כ"ס ובעל מומנט בן 21.4 קג"מ.
אל המנוע משודכת תיבת הילוכים פלנטרית בעלת 6 יחסי העברה קדמיים. התאוצה למאה קמ"ש אורכת 10.1 שניות.
למרות שעולם הרכב מקטין נפחי מנוע, מצמיד מגדשי טורבו, מסתפק במקרים רבים בשלישיית צילינדרים, עובר לגירים רציפים ורובוטיים/ כפולי מצמד, דווקא במאזדה החליטו כי בשלב זה הם נשארים נאמנים לנוסחה הטובה והמוכרת.
נפח מנוע גדול, ללא טורבו, תיבה פשוטה ולא מתחכמת. התוצאה היא רכב שזז בקצב טוב, גם אם ללא בעיטות כוח המאפיינות מגדשי טורבו, הכוח מגיע באופן לינארי וללא דרמות מיוחדות.
התגובה לדוושה טובה, והיציאה מהמקום מידית ללא השהיה (המאפיינת מגדשי טורבו וגם גירים רובוטיים). יחסי ההעברה מחולקים היטב והשיוט נינוח ושקט, אולם כשהמנוע נדרש לספק את אונו, שאונו חודר לתא הנוסעים באופן מוחשי.
הגה הזום-זום של מאזדה מצוין, מגיב היטב, מהיר וללא שטח מת משמעותי. יחד עם בולמים מכוילים היטב, מתקבלת התנהגות כביש מהנה מאד, כמעט ספורטיבית, כשקל (וכיף) לנהוג את ה-CX5 בכביש פתלתל.
מבחן כלים של מערכות הבטיחות הראה מערכת בקרת שיוט אדפטיבית שעובדת מצוין, עד לבלימה מלאה וזחילה בפקקים, מערכת תיקון אקטיבי של סטייה מנתיב שמביעה מיד את חמתה על הנהג הסורר, ומורה עליו לקחת מיד פיקוד.
ברכב סיוע בבלימת חירום עירונית (עד 80 קמ"ש), תאורה עוקבת פניה, מערכת לסיוע בבלימה והחלפה אוטומטית מאורות גבוהים.
מבחן התוצאה של צריכת הדלק הראה 11.2 ק"מ לליטר בנזין בנסיעה משולבת ודינאמית. שיוט רגוע הניב תוצאה של 14.1 ק"מ לליטר בנזין.
לאור העובדה שדגמים מסוימים שנבחנו כאן לאחרונה, המצוידים במנועי בנזין בנפח 1.2 או 1.4 ל', 3 או 4 צילינדרים, לצד כלי רכב היברידיים, בהם צריכת הדלק היתה במקרים רבים דומה לתוצאות המבחן הנוכחי, המסקנה היא שהטכנולוגיה הוותיקה לא בהכרח בזבזנית יותר במונחים של דלק.
דגמים, מחירים
מנעד מחירי הדגמים של ה-CX5 נע בין 170,000 ₪ (דגם ה-Comfort הנבחן) ועד ל-230,000 ₪ לדגם 2.5 ל' Signature.
עבור דגם ה-Executive של מנוע ה-2.0, תדרשו לשלם תוספת של 4,000 ₪ (174,000 ₪ סה"כ), ובתמורה תקבלו ברכב גם חלון שמש חשמלי וגלגלי 19".
דגם ה-2.0 Premium (מחיר 197,000 ₪) מוסיף גם סיוע בבלימה בנסיעה עירונית לאחור, מע' לזיהוי עייפות נהג, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, תא מטען נפתח חשמלי ללא יד, מצלמות 360 מעלות, מערכת BOSE בת 10 רמקולים (6 בדגמים הנמוכים יותר), תצוגה עילית על השמשה הקדמית, גימורי עץ מתכתי, מושב נהג עם זכרון, מושב נוסע חשמלי ואוורור במושבים הקדמיים.
דגם ה-2.5 ליטרים מגיע עם הנעה כפולה, מנוע המפיק 195 כ"ס ו-26.1 קג"מ ומאיץ ל-100 קמ"ש תוך 9.0 שניות.
מנוע זה משווק בשתי רמות גימור: Premium (מחיר 219,000 ₪), שמפרטה זהה לרמת גימור זו במנוע 2 הליטרים, ורמת גימור עליונה Signature (מחיר 230,000 ₪) שכוללת גם ניטור שטחים מתים במראות, חישוקים מיוחדים, מראה פנימית ללא מסגרת, תצוגת מידע גדולה (7") בלוח המחוונים, תאורת לד בתא הנוסעים, עיטורי עץ מיוחד ועור נאפה חום בתא הנוסעים.
מחזירים מפתחות
ה-CX5 של מאזדה קיבל את מערכות הבטיחות שכה היו חסרות לו עד כה, שמהוות שיקול חשוב אצל הצרכן הישראלי שקונה רכב חדש.
העיצוב היה ונותר נאה עד מאד, אחד המוצלחים בקרב רכבי הפנאי הקומפקטיים שנעים על כבישינו.
פנים הרכב נעים, מהודר ואיכותי, והתפעול אינטואיטיבי.
הרכב מרווח, נוח ומאובזר היטב וגם המנוע האטמוספרי, שנעזר בתיבת הילוכים פלנטרית, מוכיח צריכת דלק ריאלית שאינה מהווה חוליה חלשה אל מול מתחרות צנומות נפח מנוע ומוגדשות טורבו.
אז כן, יש לה את הזום-זום. או בעברית, את כל הכלים להמשיך להיות רכב פנאי קומפקטי מהשורה הראשונה.