מאזדה CX-90 במבחן דרכים

אחרי לא מעט שנים בהן נעדרה מאזדה ישראל משוק הרכבים הגדולים מרובי המושבים, השיקה את ה- CX-90, לה 6 עד 8 מושבים, מנוע יכולתי בו שישה צילינדרים (בטור!) ואבזור מלא. ה-CX-90 לוטשת עיניים במוצהר אל עבר מתחרות אירופאיות יוקרתיות, ומציעה תג מחיר גבוה, שאינו נופל מהן. לקחתי אותה למבחן.

טל אבן | 09/06/24
מאזדה CX-90 במבחן דרכים
מאזדה CX-90. צילום תמונות: טל אבן

מאזדה CX-90 - רקע

דגם ה- CX-90 הוא דגם הפנאי הגדול של מאזדה, המציע 3 שורות מושבים, משישה (2+2+2), דרך שבעה (2+2+3) ועד שמונה (2+3+3) מהם.

הדגם, שהחל את דרכו בארה"ב ומאוחר יותר הגיע גם לקנדה, מקסיקו, אוסטרליה וכעת גם  אלינו, לא מיועד להימכר בשווקי אירופה או יפן, המדינה בה הוא מיוצר.

מדובר בדגם הגדול ביותר של היצרן, ואחרי היעדרות של כמעט עשור מסגמנט המכוניות הגדולות המיועדות ל- 7 נוסעים, היצרן שב ברוח סערה עם כוונות רציניות לנגוס בסגמנט הזה – רק שהפעם כתחרות ישירה- לא רק לרכבי ענק של מותגים עממיים (כמו פורד אקספלורר ושברולט טראוורס), אלא גם מול מותגי יוקרה, שנמצאים בקטגוריה הזו (קדילאק,  3 הגרמניות ועוד).

הדגם הקודם של מאזדה שהציע פתרון ל-7 נוסעים היה מאזדה 5 שזכה לפופולרית רבה, וזאת אחרי דגם ה-MPV של מאזדה, שם קטגוריה גנרי שהפך לשם דגם, למרות שאלה הציעו מרכב לא מאד גדול (בעיקר דגם ה-5), ופתרון של 5+2 (חמישה מבוגרים, שני ילדים), ולא באמת כזה שמאכלס שבעה מבוגרים.

אותה מאזדה 5 התמודדה בקטגוריות עממיות ובמחיר עממי למדי, ללא יומרות או אלמנטים ממחוזות היוקרה.

מאזדה CX-90 עשתה תפנית חדה בתוכניות שלה, והיא מכוונת לקהלים שונים לחלוטין, כפי שנראה מייד.  

מאזדה CX-90 במבחן דרכים

מאזדה CX-90 - עיצוב חיצוני, מימדים

עוד לפני ירידה לפרטים הנוגעים לעיצוב עצמו, נתחיל עם זה שה- CX-90 הוא רכב ענק.

אורכו 5.10 מ', רוחבו 2 מטרים וגובהו 1.75 מ'. אכן, הנוכחות שלו על הכביש דומיננטית מאד, ורבים מהסובבים לא באמת מבינים מה הם רואים:

מהחזית היא אמנם דומה לאחות הקטנה יותר, מאזדה CX-5 שנבחנה כאן בעבר, שהפכה לאחד מרכב הפנאי הפופולריים ביותר, רק שכאן הוא נראה כאילו גדל, התנפח וגבה לעומתה, ובאופן משמעותי.

כמו אצל האחות הקטנה, גם ב- CX-90 פנסי הלד בחזית צרים ומתחברים בקווי ניקל שגם מקיפים את השבכה הגדולה והשחורה שבמרכז.

מהצד ניכר פתאום עד כמה שה- CX-90 ארוכה. תא המנוע גדול וארוך, בכל זאת, עליו לחפות על מנוע גדול, חישוקי ענק (21") נאים, קורות דקות וסרנים רחוקים מאד זה מזה (בסיס גלגלים העומד על 3.12 מ' סופר מכובדים).

החלק האחורי מזכיר כמה מרכבי הפנאי של ב.מ.וו, עם יחידות תאורת לד רחבות.

האסוציאציה לב.מ.וו לא מסתיימת במראה הפנסים אלא גם במימדים. כדי לקבל פרופורציות לגבי זה, ה- CX-90 ממוקם בגודלו בין ה-X5 ל- X7 העצומה של ב.מ.וו, כשהוא קרוב יותר בסך שטחי הפח ל- X7 מאשר ל-X5, גם הוא לא מהקטנים בקרב רכבי הפנאי.

מאזדה CX-90 - מבט קדמימאזדה CX-90 - מבט אחורי

מאזדה CX-90 - מבט צד

מאזדה CX-90 - עיצוב פנימי, הנדסת אנוש והרכבה, חומרים

בפנים העיצוב נקי מאד לעין, עור בכל פינה: במושבים, במכסה תא האחסון, על הדש בורד ובדלתות, הרבה ניקל וגם הפלסטיק מרגיש איכותי ועמיד, חלקו עם טקסטורות מתכתיות מעניינות.

המושבים נוחים מאד, ובגרסה הנבחנת, Exclusive, חוץ מעור הם מתכווננים חשמלית, מציעים אוורור וחימום, לזה של הנהג יש זיכרונות- כמו גם להגה החשמלי, שאף מציע חימום.

ניתן לראות בקווים עיצוביים מסוימים את ה-DNA של מאזדה, הקיים גם בדגמים עממיים יותר, למשל הגלגל בקונסולה המרכזית ששולט במסך האינפוטיינמנט (12.3") והכפתורים סביבו, גלגל הווליום נותר במיקום נוח מאד.

שני המסכים הגדולים יחסית (גם זה הדיגיטלי של לוח המחוונים בגודל 12.3") וברורים, ויחסית לשאר התעשייה, בעלי אינפורמציה ממש לא רבה, בלשון המעטה. אני מצאתי בזה יתרון דווקא, כשצריך לתפעל אותם בעת נהיגה, עם מינימום הסחת דעת.

אל ידית ההילוכים צריך להתרגל, עם P משמאל ל-R, מעליה בורר מצבי הנהיגה. עמוק יותר נמצא משטח הטעינה מסיבה כלשהי לא אפשר לטעון את הנייד שלי.

מעל פאנל עם כפתורים פיזיים לתפעול בקרת השיוט המפוצלת, הם נוחים לשימוש ולתפעול, וכמו מה שמוכר לנו במאזדה – הנדסת האנוש בכללותה טובה, המיקומים של הפקדים השונים הגיוני.

הייתי שמח אם המסך הראשי היה מתפקד גם ללחיצות מגע לצד תפעול הגלגל (במיוחד כשמחברים אליו את הטלפון הנייד), הגם שהוא נוח, וגם- אם הכפתורים שעל ההגה, בצד השמאלי שלו, היו מאפשרים שליטה בווליום וברצועה המתנגנת ביתר דיוק, ללא לחיצות לא רצוניות על השתקה או על מעבר בין המקורות, מהטלפון ל- AM למשל.

פתחי המיזוג מעט נמוכים מדי ויעילות המזגן בימי המבחן החמים לא היתה אחידה, לעיתים ניכר כי הוא לא לגמרי מתגבר על החום, גם במצב אוטומטי של סירקולציה ומיזוג מקסימלי.

מאזדה CX-90 - פנים הרכבמאזדה CX-90 - פנים הרכב

---  

בשורת המושבים השניה נמצאים ברמת גימור זו 2 כיסאות קפטן עם חימום.

עם משענות אישיות לידיים, מגש כוסות קטן ומתקפל ביניהם, וילונות נגללים הצמודים לחלונות הכהים, אזור אקלים נפרד ושקעי טעינה לניידים, בהחלט מדובר באווירה של מחלקה ראשונה, וכיף גדול לשהות שם כנוסע. יש כאן מספיק מקום בכל האספקטים – רגליים, ראש וכמובן לכתפיים.

ביניהם עוברים לשלישיית המושבים שבשורה השלישית. גם פה המקום לרגליים נדיב יחסית, יכולים היינו לנחש את זה כבר מנתוני האורך של המרכב ומבסיס הגלגלים, גם פה שקעי טעינה, מחזיקי כוסות ופתחי מיזוג.

תא המטען שמיש למדי ליום יום, גם כשכל המושבים בשימוש (ואז נפחו כ-260 ליטרים), וגדול ממש (608 ליטרים) כששורת המושבים האחורית מקופלת.

מאזדה CX-90 - מושב אחורימאזדה CX-90 - מושב אחורימאזדה CX-90 - תא מטען

מאזדה CX-90- אבזור, מחיר

כיאה לרכב המכוון גבוה אל עבר השוק האמריקאי חובב הפינוק ברכבים שלו, גם ב-CX-90 אבזור עשיר למדי, וכעדות לכך, אפילו כיתובי "Objects in rear view mirror may appear closer than they are", מופיעים במראות הצד המתקפלות חשמלית.

ל-CX-90   4 רמות גימור בארץ, בין 6 ל-8 מושבים, ומחיר הדגם נע בין 320 ועד 399 אלף שקלים.

בגרסה הנבחנת, Exclusive, שעלותה 385,000 שקלים, תמצאו בנוסף הקרנת נתונים על השמשה הקדמית, מערכת שמע נהדרת מבית Bose, בת 12 רמקולים, קישוריות לאפל קארפליי ולאנדרואיד אוטו, כניסה והנעה ללא מפתח, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען עם מחוות רגל וחיישני אורות וגשם.   

מעבר לכך,  יש כאן חלון פנוראמי שחלקו הקדמי נפתח, גם אם לא כזה הפרוס כמקובל על כל שטח הפנים של הגג, אלא מסתפק רק בחצי ממנו, מערך מצלמות 360 מצוין, מערכת לזיהוי והתאמה אישיים לנהג, תאורת אווירה ועוד.   

מאזדה CX-90 - פנים הרכב

מאזדה CX-90 - בטיחות

כלל רמות הגימור של הדגם זוכות לציון בטיחות של 6 מתוך 8.

יש כאן 10 כריות אוויר, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, גם בפני הולכי רגל ודו גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית וזיהוי רכב בשטח מת.

כמו כן, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, התרעה על עייפות נהג, והתרעה, או נזיפה כתובה יותר נכון, בנהג שדעתו מוסחת ועוד.

מאזדה CX-90 במבחן דרכים

מאזדה CX-90 - הנעה

מאזדה עושה כאן שימוש במנוע הבנזין החזק ביותר שיצא עד כה ממפעליה, לייצור המוני. מנוע 6 צילינדרים בטור בנפח 3.3 ליטרים מוגדש טורבו, מסתייע במנוע עזר חשמלי 48V (מיילד הייבריד), התפוקה המשולבת עומדת על 345 כ"ס והמומנט- 51 קג"מ.

השימוש במנוע של 6 צילינדרים בטור, האופייני לחלק מדגמי היוקרה כמו ב.מ.וו X5 וריינג' רובר ספורט למשל, נותן קריצה נוספת של מאזדה אל עבר מחוזות הפרימיום,

התאוצה עומדת על 6.9 שניות, נתון מכובד של מנוע גדול שמצליח להתמודד עם משקל עצמי של כ-2.1 טונות.

הגיר פלנטרי בעל 8 הילוכים קדמיים, ויחד עם תפעול הכפתורים ששולטים בו ושנמצאים מאחורי ההגה, הוא זריז תגובה, במיוחד במצב ספורט.

מאזדה CX-90 - מנוע

מאזדה CX-90- נוסעים, צריכת דלק

בעיר, המתלים מתגלים כסופגים היטב את פגעי הכביש, למרות צמיגי הענק נמוכי החתך.

שילוב 2 המנועים יוצר תגובה זריזה מספיק לחיצה על המצערת, לכל תמרון או השתלבות בתנועה.

המצלמות והחיישנים מתגברים על מימדי הענק של ה-CX-90 ורק ממושב הנהג מגלים פתאום שאמנם הראות החוצה טובה, אך גם - עד כמה שהממדים פה הם פול סייז, ועד כמה האף של הרכב ארוך.

מחוץ לעיר מגלים הגה ושלדה תקשורתיים מאד, בטח ביחס לסגמנט הזה ולמשקל העצמי של הדגם.

ה"זום-זום" של מאזדה לא פסח גם על האחות הגדולה עד מאד, המשקל של ההגה נכון, התגובות חדות ומהירות, כמעט ספורטיביות, עד כדי כך, שלא זכור לי רכב דומה מהסגמנט, שהשרה בי כל כך הרבה ביטחון כמו המאזדה הגדולה הזו, לנהוג אותה מהר גם בכביש מפותל, כשגם הבלמים עוצרים היטב את המסה המכובדת.

מאזדה CX-90 במבחן דרכיםמאזדה CX-90 במבחן דרכים

המנוע מאיץ בקלילות, עובד באופן חלק למשעי, הגיר נענה מהר, וגם הבידוד מרעשי הכביש מצוין, כך שרעשי רוח או כביש כמעט ואינם נשמעים, ורק קיק דאון אימתני ישמיע את שאון מנוע הבנזין.

למרות מגדש הטורבו לא ניתנות כאן "בעיטות כוח", אלא עוצמה המגיעה באופן מורגש למדי, גם אם באופן די לינארי. המנוע מרגיש חזק למדי, ומניב כוח הקיים לאורך רוב סקאלת הסל"ד, עם יכולת נשימה מצוינת.

הנוחות הכללית ברמה גבוהה מאד, גם אחרי שיוט רב קילומטרים, ופשוט תענוג לגמוע עם ה-CX-90  מרחקים ארוכים.

צריכת הדלק המשולבת המוצהרת עומדת על 10.6 ק"מ לליטר, בפועל, המבחן השיג תוצאה לא רחוקה מכך, עם תוצאה ששילבה לא מעט סגנונות נהיגה ותוואי דרך – עם 10.2 ק"מ לכל ליטר בנזין. 

מאזדה CX-90 במבחן דרכים

מאזדה CX-90 - מסכמים

במבחן סימון "וי" לצד סך התועלות, מאזדה CX-90 מקבלת ציון טוב מאד.

היא מביאה איתה תא נוסעים מאובזר ובטיחותי, מרווח למדי ובו הנדסת אנוש טובה.

החומרים בהם עושה היצרן שימוש טובים מאד ויוקרתיים, צמד המנועים מתמודדים היטב עם המשקל העצמי ומעניקים עוצמה שתספק כל נהג של רכב מהסגמנט.

לצד זה, מאזדה לא שכחה את השלדה וההגה המתקשרים, וזה בונוס גדול למי שגם נהנה מהנהיגה, ולא נמצא רק על תקן נהג של הרבה נוסעים.

העיצוב החיצוני מרשים, אך מציג חזית של מאזדה מאד-מאד גדולה. עיצוב הפנים נקי ומסודר, אך לא יוצר אפשט וואוו.

מאזדה CX-90 במבחן דרכים

ה-CX-90 בא לעבוד, להציע פונקציונליות ותפעול הגיוני. הוא מציע מסכים גדולים אך לא מרהיבים. אין לו גימיקים וגאדג'טים. הוא כאמור בא לענות כל הצרכים המתעוררים ברכב שכזה, ואת זה הוא עושה באופן מוצלח מאד.

וכאן מגיעה שאלת המחיר. הדגם הנבחן נושק ל-400 אלף שקלים "על הכביש", שזה מעל למתחרים עממיים ואיפשהו בסקאלת המחירים של מותגי יוקרה ותיקים, או בעצם, מדובר במחיר של רכב יוקרה לרכב עם לוגו של מותג הנתפס כעממי.

פניה של אנשי היבואן צריכה להתבצע למי שחושב באופן שכלתני על "מבחן המוצר", ללא תפיסות מוקדמות, ללא התחשבות בסמלי סטטוס ובפוליטיקה, המאפיינים את מי שעושה את "מבחן המותג" בעיקר. ובדיוק עבור הקהל הזה ה-CX-90  מיועד, ושם הוא יכול לככב במכירות.

מאזדה CX-90 במבחן דרכים

Mazda CX-90 Exclusive 7 seats

מחיר (₪)385,000
אורך (מ')5.10
רוחב (מ')1.994
גובה (מ')1.748
בסיס גלגלים (מ')3.12
משקל עצמי (ק"ג)2,100
נפח תא מטען ללא קיפול מושבים/ כשהמושבים בשורה שלישית מקופלים (ל')257 / 608
מרווח גחון (ס"מ)20.3
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר)10.63 / 10.2
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק)בנזין, 3,300, טורבו 
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי)6 טורי, מיילד הייבריד MHEV 48V
תיבת הילוכים, הנעהאוט' 8, 4x4
הספק מנוע (כ"ס)345
מומנט (קג"מ)51
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')6.9
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)

3 / 100,000

עד 24 חודשים ראשונים – ללא הגבלת ק"מ.

 

מאזדה CX-90 - רקע

דגם ה- CX-90 הוא דגם הפנאי הגדול של מאזדה, המציע 3 שורות מושבים, משישה (2+2+2), דרך שבעה (2+2+3) ועד שמונה (2+3+3) מהם.

הדגם, שהחל את דרכו בארה"ב ומאוחר יותר הגיע גם לקנדה, מקסיקו, אוסטרליה וכעת גם  אלינו, לא מיועד להימכר בשווקי אירופה או יפן, המדינה בה הוא מיוצר.

מדובר בדגם הגדול ביותר של היצרן, ואחרי היעדרות של כמעט עשור מסגמנט המכוניות הגדולות המיועדות ל- 7 נוסעים, היצרן שב ברוח סערה עם כוונות רציניות לנגוס בסגמנט הזה – רק שהפעם כתחרות ישירה- לא רק לרכבי ענק של מותגים עממיים (כמו פורד אקספלורר ושברולט טראוורס), אלא גם מול מותגי יוקרה, שנמצאים בקטגוריה הזו (קדילאק,  3 הגרמניות ועוד).

הדגם הקודם של מאזדה שהציע פתרון ל-7 נוסעים היה מאזדה 5 שזכה לפופולרית רבה, וזאת אחרי דגם ה-MPV של מאזדה, שם קטגוריה גנרי שהפך לשם דגם, למרות שאלה הציעו מרכב לא מאד גדול (בעיקר דגם ה-5), ופתרון של 5+2 (חמישה מבוגרים, שני ילדים), ולא באמת כזה שמאכלס שבעה מבוגרים.

אותה מאזדה 5 התמודדה בקטגוריות עממיות ובמחיר עממי למדי, ללא יומרות או אלמנטים ממחוזות היוקרה.

מאזדה CX-90 עשתה תפנית חדה בתוכניות שלה, והיא מכוונת לקהלים שונים לחלוטין, כפי שנראה מייד.  

מאזדה CX-90 במבחן דרכים

מאזדה CX-90 - עיצוב חיצוני, מימדים

עוד לפני ירידה לפרטים הנוגעים לעיצוב עצמו, נתחיל עם זה שה- CX-90 הוא רכב ענק.

אורכו 5.10 מ', רוחבו 2 מטרים וגובהו 1.75 מ'. אכן, הנוכחות שלו על הכביש דומיננטית מאד, ורבים מהסובבים לא באמת מבינים מה הם רואים:

מהחזית היא אמנם דומה לאחות הקטנה יותר, מאזדה CX-5 שנבחנה כאן בעבר, שהפכה לאחד מרכב הפנאי הפופולריים ביותר, רק שכאן הוא נראה כאילו גדל, התנפח וגבה לעומתה, ובאופן משמעותי.

כמו אצל האחות הקטנה, גם ב- CX-90 פנסי הלד בחזית צרים ומתחברים בקווי ניקל שגם מקיפים את השבכה הגדולה והשחורה שבמרכז.

מהצד ניכר פתאום עד כמה שה- CX-90 ארוכה. תא המנוע גדול וארוך, בכל זאת, עליו לחפות על מנוע גדול, חישוקי ענק (21") נאים, קורות דקות וסרנים רחוקים מאד זה מזה (בסיס גלגלים העומד על 3.12 מ' סופר מכובדים).

החלק האחורי מזכיר כמה מרכבי הפנאי של ב.מ.וו, עם יחידות תאורת לד רחבות.

האסוציאציה לב.מ.וו לא מסתיימת במראה הפנסים אלא גם במימדים. כדי לקבל פרופורציות לגבי זה, ה- CX-90 ממוקם בגודלו בין ה-X5 ל- X7 העצומה של ב.מ.וו, כשהוא קרוב יותר בסך שטחי הפח ל- X7 מאשר ל-X5, גם הוא לא מהקטנים בקרב רכבי הפנאי.

מאזדה CX-90 - מבט קדמימאזדה CX-90 - מבט אחורי

מאזדה CX-90 - מבט צד

מאזדה CX-90 - עיצוב פנימי, הנדסת אנוש והרכבה, חומרים

בפנים העיצוב נקי מאד לעין, עור בכל פינה: במושבים, במכסה תא האחסון, על הדש בורד ובדלתות, הרבה ניקל וגם הפלסטיק מרגיש איכותי ועמיד, חלקו עם טקסטורות מתכתיות מעניינות.

המושבים נוחים מאד, ובגרסה הנבחנת, Exclusive, חוץ מעור הם מתכווננים חשמלית, מציעים אוורור וחימום, לזה של הנהג יש זיכרונות- כמו גם להגה החשמלי, שאף מציע חימום.

ניתן לראות בקווים עיצוביים מסוימים את ה-DNA של מאזדה, הקיים גם בדגמים עממיים יותר, למשל הגלגל בקונסולה המרכזית ששולט במסך האינפוטיינמנט (12.3") והכפתורים סביבו, גלגל הווליום נותר במיקום נוח מאד.

שני המסכים הגדולים יחסית (גם זה הדיגיטלי של לוח המחוונים בגודל 12.3") וברורים, ויחסית לשאר התעשייה, בעלי אינפורמציה ממש לא רבה, בלשון המעטה. אני מצאתי בזה יתרון דווקא, כשצריך לתפעל אותם בעת נהיגה, עם מינימום הסחת דעת.

אל ידית ההילוכים צריך להתרגל, עם P משמאל ל-R, מעליה בורר מצבי הנהיגה. עמוק יותר נמצא משטח הטעינה מסיבה כלשהי לא אפשר לטעון את הנייד שלי.

מעל פאנל עם כפתורים פיזיים לתפעול בקרת השיוט המפוצלת, הם נוחים לשימוש ולתפעול, וכמו מה שמוכר לנו במאזדה – הנדסת האנוש בכללותה טובה, המיקומים של הפקדים השונים הגיוני.

הייתי שמח אם המסך הראשי היה מתפקד גם ללחיצות מגע לצד תפעול הגלגל (במיוחד כשמחברים אליו את הטלפון הנייד), הגם שהוא נוח, וגם- אם הכפתורים שעל ההגה, בצד השמאלי שלו, היו מאפשרים שליטה בווליום וברצועה המתנגנת ביתר דיוק, ללא לחיצות לא רצוניות על השתקה או על מעבר בין המקורות, מהטלפון ל- AM למשל.

פתחי המיזוג מעט נמוכים מדי ויעילות המזגן בימי המבחן החמים לא היתה אחידה, לעיתים ניכר כי הוא לא לגמרי מתגבר על החום, גם במצב אוטומטי של סירקולציה ומיזוג מקסימלי.

מאזדה CX-90 - פנים הרכבמאזדה CX-90 - פנים הרכב

---  

בשורת המושבים השניה נמצאים ברמת גימור זו 2 כיסאות קפטן עם חימום.

עם משענות אישיות לידיים, מגש כוסות קטן ומתקפל ביניהם, וילונות נגללים הצמודים לחלונות הכהים, אזור אקלים נפרד ושקעי טעינה לניידים, בהחלט מדובר באווירה של מחלקה ראשונה, וכיף גדול לשהות שם כנוסע. יש כאן מספיק מקום בכל האספקטים – רגליים, ראש וכמובן לכתפיים.

ביניהם עוברים לשלישיית המושבים שבשורה השלישית. גם פה המקום לרגליים נדיב יחסית, יכולים היינו לנחש את זה כבר מנתוני האורך של המרכב ומבסיס הגלגלים, גם פה שקעי טעינה, מחזיקי כוסות ופתחי מיזוג.

תא המטען שמיש למדי ליום יום, גם כשכל המושבים בשימוש (ואז נפחו כ-260 ליטרים), וגדול ממש (608 ליטרים) כששורת המושבים האחורית מקופלת.

מאזדה CX-90 - מושב אחורימאזדה CX-90 - מושב אחורימאזדה CX-90 - תא מטען

מאזדה CX-90- אבזור, מחיר

כיאה לרכב המכוון גבוה אל עבר השוק האמריקאי חובב הפינוק ברכבים שלו, גם ב-CX-90 אבזור עשיר למדי, וכעדות לכך, אפילו כיתובי "Objects in rear view mirror may appear closer than they are", מופיעים במראות הצד המתקפלות חשמלית.

ל-CX-90   4 רמות גימור בארץ, בין 6 ל-8 מושבים, ומחיר הדגם נע בין 320 ועד 399 אלף שקלים.

בגרסה הנבחנת, Exclusive, שעלותה 385,000 שקלים, תמצאו בנוסף הקרנת נתונים על השמשה הקדמית, מערכת שמע נהדרת מבית Bose, בת 12 רמקולים, קישוריות לאפל קארפליי ולאנדרואיד אוטו, כניסה והנעה ללא מפתח, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען עם מחוות רגל וחיישני אורות וגשם.   

מעבר לכך,  יש כאן חלון פנוראמי שחלקו הקדמי נפתח, גם אם לא כזה הפרוס כמקובל על כל שטח הפנים של הגג, אלא מסתפק רק בחצי ממנו, מערך מצלמות 360 מצוין, מערכת לזיהוי והתאמה אישיים לנהג, תאורת אווירה ועוד.   

מאזדה CX-90 - פנים הרכב

מאזדה CX-90 - בטיחות

כלל רמות הגימור של הדגם זוכות לציון בטיחות של 6 מתוך 8.

יש כאן 10 כריות אוויר, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, גם בפני הולכי רגל ודו גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית וזיהוי רכב בשטח מת.

כמו כן, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, התרעה על עייפות נהג, והתרעה, או נזיפה כתובה יותר נכון, בנהג שדעתו מוסחת ועוד.

מאזדה CX-90 במבחן דרכים

מאזדה CX-90 - הנעה

מאזדה עושה כאן שימוש במנוע הבנזין החזק ביותר שיצא עד כה ממפעליה, לייצור המוני. מנוע 6 צילינדרים בטור בנפח 3.3 ליטרים מוגדש טורבו, מסתייע במנוע עזר חשמלי 48V (מיילד הייבריד), התפוקה המשולבת עומדת על 345 כ"ס והמומנט- 51 קג"מ.

השימוש במנוע של 6 צילינדרים בטור, האופייני לחלק מדגמי היוקרה כמו ב.מ.וו X5 וריינג' רובר ספורט למשל, נותן קריצה נוספת של מאזדה אל עבר מחוזות הפרימיום,

התאוצה עומדת על 6.9 שניות, נתון מכובד של מנוע גדול שמצליח להתמודד עם משקל עצמי של כ-2.1 טונות.

הגיר פלנטרי בעל 8 הילוכים קדמיים, ויחד עם תפעול הכפתורים ששולטים בו ושנמצאים מאחורי ההגה, הוא זריז תגובה, במיוחד במצב ספורט.

מאזדה CX-90 - מנוע

מאזדה CX-90- נוסעים, צריכת דלק

בעיר, המתלים מתגלים כסופגים היטב את פגעי הכביש, למרות צמיגי הענק נמוכי החתך.

שילוב 2 המנועים יוצר תגובה זריזה מספיק לחיצה על המצערת, לכל תמרון או השתלבות בתנועה.

המצלמות והחיישנים מתגברים על מימדי הענק של ה-CX-90 ורק ממושב הנהג מגלים פתאום שאמנם הראות החוצה טובה, אך גם - עד כמה שהממדים פה הם פול סייז, ועד כמה האף של הרכב ארוך.

מחוץ לעיר מגלים הגה ושלדה תקשורתיים מאד, בטח ביחס לסגמנט הזה ולמשקל העצמי של הדגם.

ה"זום-זום" של מאזדה לא פסח גם על האחות הגדולה עד מאד, המשקל של ההגה נכון, התגובות חדות ומהירות, כמעט ספורטיביות, עד כדי כך, שלא זכור לי רכב דומה מהסגמנט, שהשרה בי כל כך הרבה ביטחון כמו המאזדה הגדולה הזו, לנהוג אותה מהר גם בכביש מפותל, כשגם הבלמים עוצרים היטב את המסה המכובדת.

מאזדה CX-90 במבחן דרכיםמאזדה CX-90 במבחן דרכים

המנוע מאיץ בקלילות, עובד באופן חלק למשעי, הגיר נענה מהר, וגם הבידוד מרעשי הכביש מצוין, כך שרעשי רוח או כביש כמעט ואינם נשמעים, ורק קיק דאון אימתני ישמיע את שאון מנוע הבנזין.

למרות מגדש הטורבו לא ניתנות כאן "בעיטות כוח", אלא עוצמה המגיעה באופן מורגש למדי, גם אם באופן די לינארי. המנוע מרגיש חזק למדי, ומניב כוח הקיים לאורך רוב סקאלת הסל"ד, עם יכולת נשימה מצוינת.

הנוחות הכללית ברמה גבוהה מאד, גם אחרי שיוט רב קילומטרים, ופשוט תענוג לגמוע עם ה-CX-90  מרחקים ארוכים.

צריכת הדלק המשולבת המוצהרת עומדת על 10.6 ק"מ לליטר, בפועל, המבחן השיג תוצאה לא רחוקה מכך, עם תוצאה ששילבה לא מעט סגנונות נהיגה ותוואי דרך – עם 10.2 ק"מ לכל ליטר בנזין. 

מאזדה CX-90 במבחן דרכים

מאזדה CX-90 - מסכמים

במבחן סימון "וי" לצד סך התועלות, מאזדה CX-90 מקבלת ציון טוב מאד.

היא מביאה איתה תא נוסעים מאובזר ובטיחותי, מרווח למדי ובו הנדסת אנוש טובה.

החומרים בהם עושה היצרן שימוש טובים מאד ויוקרתיים, צמד המנועים מתמודדים היטב עם המשקל העצמי ומעניקים עוצמה שתספק כל נהג של רכב מהסגמנט.

לצד זה, מאזדה לא שכחה את השלדה וההגה המתקשרים, וזה בונוס גדול למי שגם נהנה מהנהיגה, ולא נמצא רק על תקן נהג של הרבה נוסעים.

העיצוב החיצוני מרשים, אך מציג חזית של מאזדה מאד-מאד גדולה. עיצוב הפנים נקי ומסודר, אך לא יוצר אפשט וואוו.

מאזדה CX-90 במבחן דרכים

ה-CX-90 בא לעבוד, להציע פונקציונליות ותפעול הגיוני. הוא מציע מסכים גדולים אך לא מרהיבים. אין לו גימיקים וגאדג'טים. הוא כאמור בא לענות כל הצרכים המתעוררים ברכב שכזה, ואת זה הוא עושה באופן מוצלח מאד.

וכאן מגיעה שאלת המחיר. הדגם הנבחן נושק ל-400 אלף שקלים "על הכביש", שזה מעל למתחרים עממיים ואיפשהו בסקאלת המחירים של מותגי יוקרה ותיקים, או בעצם, מדובר במחיר של רכב יוקרה לרכב עם לוגו של מותג הנתפס כעממי.

פניה של אנשי היבואן צריכה להתבצע למי שחושב באופן שכלתני על "מבחן המוצר", ללא תפיסות מוקדמות, ללא התחשבות בסמלי סטטוס ובפוליטיקה, המאפיינים את מי שעושה את "מבחן המותג" בעיקר. ובדיוק עבור הקהל הזה ה-CX-90  מיועד, ושם הוא יכול לככב במכירות.

מאזדה CX-90 במבחן דרכים

Mazda CX-90 Exclusive 7 seats

מחיר (₪)385,000
אורך (מ')5.10
רוחב (מ')1.994
גובה (מ')1.748
בסיס גלגלים (מ')3.12
משקל עצמי (ק"ג)2,100
נפח תא מטען ללא קיפול מושבים/ כשהמושבים בשורה שלישית מקופלים (ל')257 / 608
מרווח גחון (ס"מ)20.3
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר)10.63 / 10.2
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק)בנזין, 3,300, טורבו 
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי)6 טורי, מיילד הייבריד MHEV 48V
תיבת הילוכים, הנעהאוט' 8, 4x4
הספק מנוע (כ"ס)345
מומנט (קג"מ)51
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')6.9
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)

3 / 100,000

עד 24 חודשים ראשונים – ללא הגבלת ק"מ.