לקסוס UX300e החדשה – מבחן דרכים

לקסוס UX300e החדשה – מבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

לקסוס, מותג היוקרה של קונצרן טויוטה, השיק בישראל לפני חודשיים דגם חשמלי 100% ראשון שטעמו. בעולם מוטורי בו נרשמת הסתערות כללית על הנעה חשמלית דרך השקת שלל דגמים, לקסוס לא נשארה חייבת, ויצאה עם ה- UX300e החדשה. לקחנו אותה למבחן דרכים.

טל אבן | 28/01/21

לקסוס צעירה מאד במונחים של מותג רכב יוקרה. היא נוסדה בשנת 1989, ומאז קטפה לא מעט פרסים ותארים המצביעים על מידת שביעות רצון גבוהה בקרב לקוחותיה ואמינות מרשימה של רכביה. מעבר לכך, לקסוס מזוהה מאד עם טכנולוגיה היברידית וחשמלית, כשכבר לפני כ-15 שנים נכנסה לתחום עם ה- RX400h.

לקסוס, ש-70% ממכירותיה כיום שייכות לכלי רכב היברידיים, תופסת נתח של כ- 25% מכלל שוק הפרימיום ההיברידי/ חשמלי הישראלי.

בשל כך לא הפתיע כשהדגם הנבחן, ה- small premium electric SUV הראשון בקטגוריה, מיהר לנחות גם בישראל.

---

את רכב הפנאי הקטן של לקסוס בגרסתו ההיברידית, פגשנו למבחן דרכים לפני כשנה וחצי. למעט מספר כיתובים וציורי תקע חשמלי, חישוקים קטנים מעט יותר (17" כאן) ועוד שינויים קוסמטיים, עיצובו בגרסתו החשמלית לא השתנה, וגם פה הוא ניחן בקווים זוויתיים מעניינים, המאפיינים את פילוסופיית העיצוב העכשווי של רכבי המותג, כשכחול-הים בו נצבע רכב המבחן, הולם אותו למדי.

כן יש פה שני מכסי הטענה משני צידי הרכב, לטעינה מהירה ואיטית. השקע לטעינה ביתית (AC) בעל קיבולת של 6.6 קילוואט, שם טעינה מלאה אורכת כ-8 שעות. השקע השני מציע טעינה מהירה (DC) עם קיבולת של 50 קילוואט, וטעינת סוללה עד כדי 80% קיבולת ב-50 דקות בלבד.  

מלפנים גריל עצום דמוי שעון חול, פנסי LED צרים בחזית, גימורי כרום לרוחב, עיצוב כמו כונסי אוויר בצדדים המשולבים בתוכם פנסי ערפל LED וקימורים על מכסה המנוע נותנים מראה שרירי ודומיננטי, של רכב הגדול ממה שהוא באמת.

העיצוב הזוויתי עם קוויו הבולטים ממשיך גם לאורכו, מאחור פנסים בולטים מהמרכב המחוברים ביניהם בפס לד ארוך, אותו פוגשים היום בדגמים נוספים, כמו למשל האאודי etron ו-Q8, לצד הסונטה החדשה של יונדאי.

מידות הרכב זהות לשאר תצורות הדגם, עם אורך של 4.495 מ', רוחב 1.84 מ', גובה 1.545 מ' ובסיס גלגלים בן 2.64 מ'.

בשל מיקום הסוללות בתחתית הרכב, תא המטען גדול מזה הקיים בדגם ההיברידי בכ-48 ליטרים, עם 486 ל' ברוטו סה"כ. הדבר אף מאפשר מיקום נמוך יחסית של המושב האחורי, ולמרות שהרכב אינו מהגבוהים בסגמנט, נוסעים שגובהם 1.80 ואף למעלה מכך יוכלו לשבת שם בנוחות, מבלי שראשם יתחכך בתקרת הרכב.

תא הנוסעים וסביבת הנהג כמעט זהים לגרסאות האחרות, ונותר אלגנטי מאד, איכות החומרים כאן מעולה עם קווי תפירה מוקפדים, על הדש בורד ובדלתות, והאווירה מאד אופיינית עם איפוק מכובד, ובעיקר צועקת לקסוס. משטח המגע הקטן שמפעיל את מערכת המולטימדיה אינטואיטיבי למדי, אך זה מגיע לאחר לימוד והסתגלות, וגם כאן, כמו בהיברידית, אהבתי מאד את המיקום המקורי של הכפתורים השולטים בעוצמת השמע ובמדיות השונות, בסמוך למכסה תא האכסון שבין המושבים הקדמיים, ובשימוש שוטף הם ממש "נופלים ליד". 

השינויים בדגם החשמלי מינוריים כאמור, את ידית ההילוכים הרגילה החליפה כאן ידית קטנה וקפיצית, בלוח המחוונים הדיגיטלי 7" נוספו עיטורי פסים מקבילים (המדמים נייר יפני washi, כחלק מפילוסופיית ה- Omotenashi של לקסוס, המגדירה את אופן האירוח היפני שמהווה חלק נכבד מהתרבות היפנית, לשם מתן חוויית נהיגה ונסיעה מיטביות), המזכירים את שאר רכבי המותג (בין היתר, העיטורים לרוחב הדש בורד ב- LS הגדולה).

מתגי ההילוכים שעל ההגה משמשים כאן לקביעת דרגת הבלימה הרגנרטיבית בבלימה/ במדרון ולא לדילוג בין יחסי העברה מלאכותיים שנקבעו בגיר הרציף בגרסה ההיברידית.

למרות שלמבחן התייצבה גרסת ה- Premium הבכירה, המסך כאן (7") קטן יותר במפתיע, אל מול גרסת ה- F sport ההיברידית המאובזרת שנבחנה בעבר.

מעבר לכך, ה-UX 100% חשמלית מגיעה מאובזרת למדי, וכבר מרמת הכניסה, Luxury (257,900 ₪), מקבלים קישוריות לאנדרואיד ולאפל, מראות צד מתקפלות ומחוממות, מצלמה וחיישני חניה קדמיים ואחוריים, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, בקרת אקלים מפוצלת ותאורה בידיות החיצוניות של הרכב, עם חיישני קירבה.

דגם הפרימיום הבכיר (292,900 ₪), שהתייצב למבחן, מוסיף ריפודי עור, משטח הטענה אלחוטית, חלון בגג, חימום לכלל המושבים וההגה, וגם אוורור לקדמיים, כניסה ללא מפתח ושמשות כהות מאחור.

ההגה מתכוונן כאן חשמלית, גם אם לא יוצא מספיק אל עבר הנהג ולא עולה מספיק לגובה לטעמי.

חבילת הבטיחות עשירה ואחידה בכלל רמות הגימור, עם 8 כריות אוויר, וחבילת LSSּ+ הכוללת בקרת שיוט אדפטיבית, התראה ומניעת סטייה אקטיבית מנתיב, סיוע במצבי חירום, זיהוי תמרורים ומערכת אורות גבוהים אוטומטית.  

---   

הלקסוס הכחולה והחרישית נעה בחניון התת קרקעי שמתחת למשרדי היבואן, כשמעין שריקה/ נהמה המאפיינת מנועים חשמליים יוצרת תהודה סביב, שהזכירה לי דווקא את רחש המנועים שבקע מספינת החלל בסרטי מלחמת הכוכבים.

את ה-UX300e החדשה לא מתניעים ולא נותנים שם גז. הטרמינולוגיה התואמת את הטכנולוגיה המודרנית מכתיבה שימוש במונחים בהם הפעולות הנדרשות הן הפעלת המנוע החשמלי ולחיצה על דוושת התאוצה.

אם כבר נוגעים בעניין התאוצה, כפי שכבר חווינו במכוניות חשמליות, התאוצה היא מיידית. אין כאן מומנט שצריך לבנות כמו במנועי בעירה פנימית.

התאוצה בלקסוס הזו משכנעת עד מאד, במיוחד בתנועה עירונית ובעקיפות בין עירוניות. בלחיצה הגונה על הדוושה הגב נצמד מייד למשענת המושב, ומערכת בקרת המשיכה נלחמת עם הגלגלים הקדמיים שמתעקשים לפרפר עצמם לדעת, גם בזמן שהרכב כבר נמצא בתנועה. הבעיטה מוחשית, כשהיא מרפה יותר ויותר, והופכת לינארית, ככל שמגבירים את המהירות. את קו ה-100 קמ"ש הלקסוס הזו חוצה לאחר 7.5 שניות בלבד, בכל זאת, שוכנים כאן 204 סוסים באורווה שמתחת למכסה המנוע, והמומנט עומד על 30.6 קג"מ.

גם הגרסה ההיברידית שנבחנה כאן בעבר, המצוידת ב-20 סוסים פחות ושמזנקת למאה ב- 8.5 שניות, בדיוק שניה יותר מהדגם החשמלי, הרגישה נמרצת למדי, אך לא כמו אחותה החשמלית בכל רמ"ח איבריה.

אז אחרי כמה ספרינטים עירוניים מהנים, יוצאים לכביש המהיר.

ברכב חשמלי אין נהמת מנוע, על כן קל יותר לשים לב לרעשי רוח וכביש. ובכן, הלקסוס הכל חשמלית מגלה רמת שקט כללי גבוהה מאד, גם אם פתאום נוכחת אוושת רוח קלה שמגיעה דווקא מחלון שבגג, כשהסטת הכיסוי שלו מבטלת אותה כמעט לחלוטין.

מהגלגלים ומהכביש רמת הרעש נמוכה וחוויית הנסיעה בהחלט שקטה ונינוחה.

כאן, כל מעיכה של הדוושה הימנית תזניק את הרכב קדימה בנחישות, עם אותה שריקה אופיינית, כשלוח המחוונים מגלה שהקצב עולה באופן משכנע.

בהיעדר תיבת הילוכים, כוח המנוע מגיע מהסוללה אל הגלגלים מייד, כשטווח הנסיעה מוטה באופן קיצוני לפי תנאי הדרך ולפי אופי הנהיגה. בתנאי נהיגה שלווים, ללא עליות מאמצות ומבלי שהמזגן עובד כל הזמן, ניתן לאמת את נתון הטווח המוצהר, העומד על 315 ק"מ למחזור טעינה מלאה. כאמור, נהיגה ספורטיבית או תובענית תקצר את הטווח הריאלי בכמה עשרות קילומטרים.

מבחינה טכנולוגית, היצרן מציין מספר פיתוחים שנעשו עבור הדגם הזה, ביניהם מערכת קירור אוויר מיוחדת פותחה לשם שמירה על חיי הסוללה ועל יעילותה גם לאחר מחזורי טעינה רבים.

כמו כן, הקשחת השלדה, שמירה על משקל נמוך ומרכז כובד נמוך (הסוללה מותקנת בסמוך למרכב התחתון), לצד שיפור המתלים טוענים כולם לחוויית נסיעה דינאמית ומרוסנת.

בפועל, ה- UX הזו מתנהגת טוב, זו אמנם לא מכונית ספורטיבית בה ההגה נותן את מלוא האינפורמציה לגבי מה קורה באזור הגלגלים, עדיין, הלקסוס הקטנה שומרת על זוויות גלגול מתונות, האחיזה גבוהה ותגובותיה צפויות.

בסיום המבחן, הקילומטרים שנצברו בפועל תאמו כמעט לחלוטין את מחשב הקילומטרים שנמצא בלוח המחוונים.

---

ה-UX300e היא מכונית מצוינת. היא מעוצבת, נוחה, טכנולוגית מאד ונותנת תחושה עשירה ויוקרתית. מעל לכל, היא גורמת לבעליה לשכוח תחנת דלק מה היא, לחסוך דרמטית בהוצאות הרכב וכן, ליהנות ממוניטין האיכות, האמינות והשירות הנפלאים של לקסוס.

מעבר לכך, היבואן מציע ללקוחות הדגם אפליקציה המספרת על מצב טעינת הרכב מהסלולרי, להפעיל מרחוק את המזגן או את מפשיר האדים.

האחריות על סוללת הרכב מקיפה, עם 8 שנים או 160,000 ק"מ, כשישנה אופציית הרחבה בתשלום עד ל-10 שנים או מיליון (!) ק"מ. אחריות הרכב עומדת על 3 שנים, כשעל מערכת החשמל ישנה אחריות בת 5 שנים (או 100,000 ק"מ).

מאידך, הלקסוס הזו לא זולה. עם תג מחיר הקרוב ל-300 אלף שקלים, היא נכנסת לשטח מרעה של רכבים גדולים יותר, המשויכים גם הם למותגי יוקרה.

בנוסף, תשתית תחנות ההטענה המהירה אמנם מתפתחת בארץ בקצב מרשים, אך עדיין רכב כל חשמלי לא מתאים למי שאינו יודע לתכנן באופן מושכל את נסיעותיו ואת נקודות ההטענה שלו.

אולם, בתחשיב עלויות ארוכות טווח, בהתחשב בשמירת הערך המצוינת של המותג, בכך שכנראה רוב לקוחות ה UX300e צפויים לעשות בו שימוש עירוני בעיקר, ובשלל היתרונות שהוצגו לעיל, נראה כי היא תמצא לעצמה קליינטים נאמני שמירה על הסביבה, שבאופיים הם early adapters ובעיקר נאמני מותג.