לקסוס RX 450H+ במבחן דרכים
אחרי שציין כ-25 שנות פעילות מאז הושק, הגיע אלינו למבחן הדור החמישי והחדש של דגם ה-RX מבית לקסוס, רכב הפנאי הגדול של מותג היוקרה היפני. תוצאות המבחן לפניכם.
לקסוס RX - רקע
לקסוס RX, שם הנגזר מ- Radiant/ Recreational "X"ossover , "רכב הפנאי הבוהק" אם תרצו, נחשף לראשונה לשווקי העולם בשנת 1998, והיה לרכב הפנאי היוקרתי הראשון בתבל.
לאורך ארבעת הדורות הראשונים של הדגם צמח, גדל והפך לדגם לקסוס הנמכר ביותר בעולם, עם כ- 3.5 מיליון יחידות.
גם בארץ זכה הדגם לפופולריות רבה. לדוגמא, הדור הרביעי שלו שהושק בשנת 2016, נמכר קרוב ל-1,600 פעמים, ובכך הפך לדור ה-RX הנמכר ביותר בישראל.
הדור החדש של ה-RX מציג גרסה היברידית (350h), היברידית נטענת פלאג אין (450h+) וגם היברידית טורבו בגרסת ביצועים (500h).
למבחן הגיעה הגרסה ההיברידית הנטענת 450h+.
לקסוס RX - מימדים
רכבי פנאי גדולים (כהגדרתם בישראל. בארה"ב מדובר ברכבים בגודל בינוני) ושימושיים, הפכו פופולריים במיוחד בשנים האחרונות, ואכן, בדור החדש של ה-RX צמח המרכב לגובה (נושק ל- 1.7 מ') ולרוחב (1.92 מ').
בסיס הגלגלים התארך אף הוא ב-6 ס"מ חשובים (2.85 מ' סה"כ) לטובת מרווח היושבים מאחור, וגם מיקום הקורות של המרכב תוכנן מחדש, לטובת הגדלת המרווח הכללי בתא הנוסעים.
יחד עם זאת, האורך הכללי של ה-RX (4.89 מ') לא השתנה לעומת קודמו, ובכך נשמרת נוסחה מנצחת – הושג מרווח פנים גדול יותר ושימושיות משופרת, אך ללא הארכת המרכב, הגובה מחיר בדמות סרבול בתמרון העירוני ובעיקר בחנייה.
מרווח הגחון של ה-RX החדש עומד על 18.2-18.3 ס"מ, תלוי בגרסה.
לקסוס RX – עיצוב חיצוני
למרות היותו גדול, הקווים החדשים של ה-RX נותנים תחושה כאילו מדובר ברכב הקטן ממידותיו האמיתיות, כמעט רכב פנאי-קופה קומפקטי, כשגובהו, להזכירכם, מתנשא ל-1.70 מ'.
זה אולי קורה בזכות קורות B ו-C מושחרות התורמות לתחושת "גג צף", או אולי בשל חלונות הצד הלא מאד גבוהים.
העיצוב הכללי נאה וייחודי, ונצמד לפילוסופיית העיצוב העדכנית של המותג.
מלפנים פנסי B Led צרים עם קווי חתימת לד בצורת וי לקסוסי, גריל "שעון החול" עצום ושחור ברובו, עם טקסטורת מעוינים שחלקם צבוע בצבע המרכב, עיצוב כונסי האוויר בשחור לצד פנסי ערפל וחרטום, שבראשו מכסה המנוע, בולט לפנים.
מאחור פנסי לד אדומים המחוברים ביניהם בפס לד פופולרי, ספוילר גג ופגוש גדול ודו גוני.
מהצד קווים דינאמיים לאורכו של המרכב ובדלתות, חלונות כהים מאחור וחישוקים גדולים (21").
לקסוס RX – פנים - עיצוב
שפת העיצוב החדשה של לקסוס, שראינו לראשונה אצל האחות הקטנה- ה- NX מהדור האחרון, ממשיכה גם פנימה אל תא הנוסעים. יש כאן מסך גדול (14") שבתחתיתו לוח המפקד על בקרת האקלים תלת האזורית, הממוקם בזווית אל הנהג (כחלק מפילוסופיית אומוטנאשי היפנית, עליה הרחבתי במבחני לקסוס בעבר, ששמה את הנוסעים במרכז) ולוח מחוונים שהוא מסךLCD בגודל 7".
כצפוי מרכב יוקרה שמחירו נושק לחצי מיליון שקלים, יש כאן שימוש נרחב בעור, גם בדיפונים ובדלתות, עץ ופלסטיקה איכותית, וכרגיל אצל לקסוס, נראה שהכל מהודק וצפוי להישאר כך שנים רבות.
העיצוב בהחלט מרשים ומזמין מאד לשהייה ארוכה, מפנקת ונוחה.
לקסוס RX – אבזור
למבחן התייצבה רמת הגימור Hadori, הממוצבת בין ה- Kyushu (הקיימת רק בגרסת ההייבריד 350) ל- Takumi. גרסת ה-F sport, קיימת רק בגרסת הביצועים הבכירה, ה-500.
מחיר דגם ה 450h+ ברמת גימור זו הינו 480,000 ₪.
כאן תקבלו גג שמש פנורמי, ריפודי עור, כשבמושבים הקדמיים כיוונון חשמלי, חימום ואוורור, במסך המגע המרכזי והגדול קישוריות אלחוטית לאנדרואיד ולאפל, מערכת שמע בת 12 רמקולים וסאב וופר מבית פנסוניק, מצלמת 360 ותקשורת קולית עם הרכב (אנגלית).
בנוסף, ישנם משטח טעינה אלחוטית לנייד, הגה עם כוונון חשמלי ו"כניסה קלה" לרכב (הגה ומושב), תאורת אווירה רבת גוונים, בורר מצבי נהיגה, מנופי העברת הילוכים מההגה, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, קיפול חשמלי למראות הצד, בלם יד חשמלי ועוד.
35 אלף שקלים נוספים (ו-515,000 ₪ סה"כ), יקנו לכם את גרסת הטאקומי, שם תקבלו בנוסף פנסי חזית טריפל B Led, מערכת שמע משודרגת, מושבי עור משופר, מספר אפשרויות כוונון נוספות למושבים, מתלי אוויר אדפטיביים משתנים, חימום ואוורור למושבים האחוריים (המתקפלים כאן חשמלית), הגה עם גימור עץ וחימום, מראה מרכזית עם מסך LED, וילונות לחלונות מאחור ותצוגה עילית בשמשה הקדמית.
לקסוס RX – בטיחות
דגם ה-RX זוכה לציון 7 מתוך 8, וכולל לא פחות מ-12 כריות אוויר, לרבות פתרון מקורי וחכם של אלה הנפתחות לפני הישובים מאחור.
יש כאן את שלל המערכות האקטיביות המקובלות כמניעה אקטיבית מסטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי ובלימת חירום מפני הולכי רגל וכלי רכב דו גלגליים, זיהוי רכב בשטח מת, שליטה אוטומטית באורות גבוהים, זיהוי תמרורי תנועה, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, זיהוי עייפות נהג, מניעת שכחת ילדים ועוד.
לקסוס RX – הנעה
סדרת ה-RX כוללת שלל צורות הנעה היברידיות – היברידי עצמאי, היברידי עם טורבו והיברידי נטען, כמו ברכב שאיתנו.
השילוב הוא בין מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטרים, הספקו 185 כ"ס והמומנט עומד על 23.1 קג"מ, לצמד המנועים החשמליים, שכל אחד מניע ציר אחר ויוצרים אגב כך הנעה כפולה. אלה מצידם מוסיפים 236 כ"ס יחד, וההספק המשותף המתקבל מארסנל המנועים עומד על 309 כ"ס.
למנועים משודכת תיבה רציפה E-CVT, והזינוק ל-100 קמ"ש, כשהסוללה טעונה, עומד על 6.5 שניות, נתון מרשים לאור 2,110 ק"ג של משקל עצמי.
לקסוס RX – יוצאים לדרך
כבר בכניסה ניתן להתרווח ולהתרשם ממושב הנהג הגדול והמרווח.
גם כשהרכב היה מאוכלס בחמישה מבוגרים, השלושה שמאחור ציינו שנוח להם למדי (ראש, כתפיים, רגליים), ובהחלט ניכר שהגדלת בסיס הגלגלים, לצד הגובה והרוחב של המרכב, יצרו תא נוסעים שנעים לחמישה מבוגרים לשהות בו, גם אם מדובר בנסיעה ארוכה.
בעיר מתחילים במצב חשמלי EV, וההתנהלות חרישית. בעיר התמרון קל, המתלים מכוילים לרמה גבוה של רכות, והם משככים מצוין בורות ופסי האטה. ניתן רק לשער שבגרסה הבכירה המצוידת במתלים אדפטיביים משתנים, מתקבלת נוחות מעולה ותחושת ריחוף של ממש.
כוח המנועים החשמליים מספק לשם התנהלות יעילה וזריזה, גם אם אינו מציג יכולות תאוצה ברוטלית של ממש המאפיינת את החזקות שבמכוניות הכל-חשמליות.
מחוץ לעיר, ולאחר מיצוי הטווח הכל חשמלי, ניעור מנוע הבנזין. בניגוד לרכבי פלאג אין אחרים, בהם מתנהל הרכב כרכב בעירה פנימית ברגע שמתרוקנת הסוללה, מהנדסי לקסוס דאגו שהרכב יישאר היברידי גם כשמד הטעינה של הסוללה מראה אפס.
בפועל, תנועה עירונית שלווה ועם לחץ מתון מאד על הדוושה הימנית ממחיש את ההתנהלות החשמלית גם במצב המתואר לעיל. מחוץ לעיר, קשה יותר לחוש את תרומת החשמל, ומנוע הבנזין פועל ללא הרף.
את שאונו ניתן לקבוע לפי מידת הסחיטה של הדוושה, וכמו בכל רכב עם גיר רציף, תאוצה מתונה ולינארית תהיה שקטה, לחיצה הגונה לשם קבלת "קיק דאון" מדומה, תלווה בשאון מנוע, שאינו ערב במיוחד לאוזן.
במצב זה, ובעת עקיפה בכביש המהיר, ה-RX שומר על נוחות רבה ושיוט רגוע, וכשאתם זקוקים לכך, ייפתח תאוצה ותאוצת ביניים משכנעות למדי, המלוות כאמור ביותר או בפחות שאון מנוע, תלוי בקצב שאתם כופים על ה-RX.
בכל שלב ובכל כביש, לא הורגש מחסור בכוח, בטח לא לרכב מהסגמנט הזה, גם לא בכביש הררי.
בנהיגה דינאמית בכביש המתפתל, ההתנהגות של ה-RX מצוינת, הרבה בזכות פלטפורמתGA-K ששיפרה את קשיחות השלדה, המרכב שומר על ריסון באופן מרשים, במיוחד בהתחשב בגודלו ובמשקלו, כמעט שלא הורגשו זוויות גלגול, והתחושה בטוחה למדי.
נהג ה-RX הטיפוסי יצליח כנראה לקבל תחושה ולהבין שמגבלות האחיזה של הרכב נמצאות בנקודה מאד גבוהה, כנראה מעל למגבלותיו שלו.
בשיוט רגוע תפעול מסך המולטימדיה אינטואיטיבי מבעבר, הרזולוציה טובה והפונטים גדולים וקריאים, גם במבט חפוז אל עבר המסך.
כאן מתגלה מערכת השמע כטובה אך לא מעולה, וכבר מתגלה הפיצ'ר הראשון שבשבילו כדאי אולי לשקול את התוספת הכספית שנדרשת עבור הגרסה הבכירה, שם תקבלו מערכת שמע משודרגת בת 21 רמקולים וסאב וופר מבית מארק לווינסוון, שכנראה תפיק צליל משובח יותר מזה שנמצא פה.
במהלך ימי המבחן נבחן בעיקר עניין הסטרימינג מהטלפון הנייד, ומדי פעם נותקה מערכת המולטימדיה מהמכשיר הנייד באופן פתאומי, והתחברה שוב לאחר מספר שניות באופן עצמאי, כך גם בטעינה האלחוטית שלו.
זה עלול לעצור לרגע את פעולת הדיבורית או את ניגון השיר מהספוטיפיי. יתכן שמדובר בעניין ספציפי בתקשורת שבין הרכב למכשיר הנייד שלי, בכל אופן, מצאתי עצמי מדי כמה דקות לוחץ על כפתור הפליי מחדש, וזה נוח פחות.
לקסוס RX – צריכת חשמל ודלק
בתחילת המבחן, בחניון משרדי לקסוס, הראו מדי המרחק החשמלי (EV) 67 קילומטרים והבנזין (HV) – 749 ק"מ.
בפועל, שמירה על מצב חשמלי בלבד הניבה מרחק של 61 ק"מ "אמיתיים" על טהרת החשמל, תוך שמירה על קצב אחיד ותאוצות לינאריות ברובן, ללא האצות חזקות.
לאחר מכן, כשהרכב הפך להיברידי תוך השענות מכרעת על מנוע הבנזין, צריכת הבנזין הממוצעת, לאחר מאות רבות של קילומטרים וללא טעינת הסוללה, נקבעה על 6.3 ליטרים של בנזין לכל 100 ק"מ, שהם כ- 15.8 ק"מ מכובדים מאד לליטר.
לקסוס RX – סיכום
דגם ה-RX חשוב מאד ליצרן, שכן הוא דגם הלקסוס הנמכר ביותר בעולם, וחשוב עד מאד גם ליבואן המקומי, למרות שבישראל אחיו הצעיר – ה-NX - הוא זה ששייך לקטגוריה שהפכה ללחמנייה החמה במונחים מקומיים- רכב פנאי פרימיום קומפקטי, וזאת בשל תמחור נגיש הרבה יותר.
יחד עם זאת, ה-RX החדש קיבל עדכונים חשובים – בעיצוב החיצוני וגם בתא הנהג והנוסעים. המרכב מציע מרחב משופר מבעבר לאחר שגדל לרוחב ולגובה, אך לא לאורך, וזאת כדי לשמור על תמרון עירוני קל יותר.
תכנון חדש וחכם דאג שבסיס הגלגלים יגדל אף הוא לטובת היושבים מאחור, וגודלו של תא המטען מרשים, עם 612 ליטרים.
סטנדרט האבזור, הביצועים והבטיחות גבוה גם הוא, ה-RX שקט ונוח, וחסכוני עד מאד, גם אם שכחתם להטעין את הסוללה בגרסת הפלאג אין.
בשל כל אלה, לצד תמחור שנמצא בקו אחד עם חלק מהמתחרים (וולוו, ג'יפ) ונמוך משמעותית מאחרים (ב.מ.וו, אאודי, מרצדס), ניתן רק לצפות שימשיך להיות פופולרי, ולהימכר בכמויות משביעות רצון.
Lexus RX 450h+ (plug in) -Hadori
מחיר (₪) | 480,000 |
אורך (מ') | 4.89 |
רוחב (מ') | 1.92 |
גובה (מ') | 1.695 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.85 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,110 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 612 / 1,678 |
מרווח גחון (ס"מ) | 18.2 |
טווח חשמלי 100% (מוצהר / בפועל) | 68 / 61 |
צריכה משולבת ממוצעת – בנזין (ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 15.8 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 2,500 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | 4, 2 מנועים חשמליים |
תיבת הילוכים, הנעה | רציפה ECVT, 4x4 |
הספק מנוע משולב בנזין ו-2 מנועים חשמליים (כ"ס) | 309 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 6.5 |
קיבולת סוללה חשמלית (קווט"ש) | 18.1 |
קצב טעינה מירבית (קווט"ש / משך בדקות) | 6.6 / 150 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) מעבר לכך, ניתן להאריך אחריות כל שנה מראש, עד 10 שנים או 160,000 ק"מ. | 4 / 100,000 |
לקסוס RX - רקע
לקסוס RX, שם הנגזר מ- Radiant/ Recreational "X"ossover , "רכב הפנאי הבוהק" אם תרצו, נחשף לראשונה לשווקי העולם בשנת 1998, והיה לרכב הפנאי היוקרתי הראשון בתבל.
לאורך ארבעת הדורות הראשונים של הדגם צמח, גדל והפך לדגם לקסוס הנמכר ביותר בעולם, עם כ- 3.5 מיליון יחידות.
גם בארץ זכה הדגם לפופולריות רבה. לדוגמא, הדור הרביעי שלו שהושק בשנת 2016, נמכר קרוב ל-1,600 פעמים, ובכך הפך לדור ה-RX הנמכר ביותר בישראל.
הדור החדש של ה-RX מציג גרסה היברידית (350h), היברידית נטענת פלאג אין (450h+) וגם היברידית טורבו בגרסת ביצועים (500h).
למבחן הגיעה הגרסה ההיברידית הנטענת 450h+.
לקסוס RX - מימדים
רכבי פנאי גדולים (כהגדרתם בישראל. בארה"ב מדובר ברכבים בגודל בינוני) ושימושיים, הפכו פופולריים במיוחד בשנים האחרונות, ואכן, בדור החדש של ה-RX צמח המרכב לגובה (נושק ל- 1.7 מ') ולרוחב (1.92 מ').
בסיס הגלגלים התארך אף הוא ב-6 ס"מ חשובים (2.85 מ' סה"כ) לטובת מרווח היושבים מאחור, וגם מיקום הקורות של המרכב תוכנן מחדש, לטובת הגדלת המרווח הכללי בתא הנוסעים.
יחד עם זאת, האורך הכללי של ה-RX (4.89 מ') לא השתנה לעומת קודמו, ובכך נשמרת נוסחה מנצחת – הושג מרווח פנים גדול יותר ושימושיות משופרת, אך ללא הארכת המרכב, הגובה מחיר בדמות סרבול בתמרון העירוני ובעיקר בחנייה.
מרווח הגחון של ה-RX החדש עומד על 18.2-18.3 ס"מ, תלוי בגרסה.
לקסוס RX – עיצוב חיצוני
למרות היותו גדול, הקווים החדשים של ה-RX נותנים תחושה כאילו מדובר ברכב הקטן ממידותיו האמיתיות, כמעט רכב פנאי-קופה קומפקטי, כשגובהו, להזכירכם, מתנשא ל-1.70 מ'.
זה אולי קורה בזכות קורות B ו-C מושחרות התורמות לתחושת "גג צף", או אולי בשל חלונות הצד הלא מאד גבוהים.
העיצוב הכללי נאה וייחודי, ונצמד לפילוסופיית העיצוב העדכנית של המותג.
מלפנים פנסי B Led צרים עם קווי חתימת לד בצורת וי לקסוסי, גריל "שעון החול" עצום ושחור ברובו, עם טקסטורת מעוינים שחלקם צבוע בצבע המרכב, עיצוב כונסי האוויר בשחור לצד פנסי ערפל וחרטום, שבראשו מכסה המנוע, בולט לפנים.
מאחור פנסי לד אדומים המחוברים ביניהם בפס לד פופולרי, ספוילר גג ופגוש גדול ודו גוני.
מהצד קווים דינאמיים לאורכו של המרכב ובדלתות, חלונות כהים מאחור וחישוקים גדולים (21").
לקסוס RX – פנים - עיצוב
שפת העיצוב החדשה של לקסוס, שראינו לראשונה אצל האחות הקטנה- ה- NX מהדור האחרון, ממשיכה גם פנימה אל תא הנוסעים. יש כאן מסך גדול (14") שבתחתיתו לוח המפקד על בקרת האקלים תלת האזורית, הממוקם בזווית אל הנהג (כחלק מפילוסופיית אומוטנאשי היפנית, עליה הרחבתי במבחני לקסוס בעבר, ששמה את הנוסעים במרכז) ולוח מחוונים שהוא מסךLCD בגודל 7".
כצפוי מרכב יוקרה שמחירו נושק לחצי מיליון שקלים, יש כאן שימוש נרחב בעור, גם בדיפונים ובדלתות, עץ ופלסטיקה איכותית, וכרגיל אצל לקסוס, נראה שהכל מהודק וצפוי להישאר כך שנים רבות.
העיצוב בהחלט מרשים ומזמין מאד לשהייה ארוכה, מפנקת ונוחה.
לקסוס RX – אבזור
למבחן התייצבה רמת הגימור Hadori, הממוצבת בין ה- Kyushu (הקיימת רק בגרסת ההייבריד 350) ל- Takumi. גרסת ה-F sport, קיימת רק בגרסת הביצועים הבכירה, ה-500.
מחיר דגם ה 450h+ ברמת גימור זו הינו 480,000 ₪.
כאן תקבלו גג שמש פנורמי, ריפודי עור, כשבמושבים הקדמיים כיוונון חשמלי, חימום ואוורור, במסך המגע המרכזי והגדול קישוריות אלחוטית לאנדרואיד ולאפל, מערכת שמע בת 12 רמקולים וסאב וופר מבית פנסוניק, מצלמת 360 ותקשורת קולית עם הרכב (אנגלית).
בנוסף, ישנם משטח טעינה אלחוטית לנייד, הגה עם כוונון חשמלי ו"כניסה קלה" לרכב (הגה ומושב), תאורת אווירה רבת גוונים, בורר מצבי נהיגה, מנופי העברת הילוכים מההגה, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, קיפול חשמלי למראות הצד, בלם יד חשמלי ועוד.
35 אלף שקלים נוספים (ו-515,000 ₪ סה"כ), יקנו לכם את גרסת הטאקומי, שם תקבלו בנוסף פנסי חזית טריפל B Led, מערכת שמע משודרגת, מושבי עור משופר, מספר אפשרויות כוונון נוספות למושבים, מתלי אוויר אדפטיביים משתנים, חימום ואוורור למושבים האחוריים (המתקפלים כאן חשמלית), הגה עם גימור עץ וחימום, מראה מרכזית עם מסך LED, וילונות לחלונות מאחור ותצוגה עילית בשמשה הקדמית.
לקסוס RX – בטיחות
דגם ה-RX זוכה לציון 7 מתוך 8, וכולל לא פחות מ-12 כריות אוויר, לרבות פתרון מקורי וחכם של אלה הנפתחות לפני הישובים מאחור.
יש כאן את שלל המערכות האקטיביות המקובלות כמניעה אקטיבית מסטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי ובלימת חירום מפני הולכי רגל וכלי רכב דו גלגליים, זיהוי רכב בשטח מת, שליטה אוטומטית באורות גבוהים, זיהוי תמרורי תנועה, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, זיהוי עייפות נהג, מניעת שכחת ילדים ועוד.
לקסוס RX – הנעה
סדרת ה-RX כוללת שלל צורות הנעה היברידיות – היברידי עצמאי, היברידי עם טורבו והיברידי נטען, כמו ברכב שאיתנו.
השילוב הוא בין מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטרים, הספקו 185 כ"ס והמומנט עומד על 23.1 קג"מ, לצמד המנועים החשמליים, שכל אחד מניע ציר אחר ויוצרים אגב כך הנעה כפולה. אלה מצידם מוסיפים 236 כ"ס יחד, וההספק המשותף המתקבל מארסנל המנועים עומד על 309 כ"ס.
למנועים משודכת תיבה רציפה E-CVT, והזינוק ל-100 קמ"ש, כשהסוללה טעונה, עומד על 6.5 שניות, נתון מרשים לאור 2,110 ק"ג של משקל עצמי.
לקסוס RX – יוצאים לדרך
כבר בכניסה ניתן להתרווח ולהתרשם ממושב הנהג הגדול והמרווח.
גם כשהרכב היה מאוכלס בחמישה מבוגרים, השלושה שמאחור ציינו שנוח להם למדי (ראש, כתפיים, רגליים), ובהחלט ניכר שהגדלת בסיס הגלגלים, לצד הגובה והרוחב של המרכב, יצרו תא נוסעים שנעים לחמישה מבוגרים לשהות בו, גם אם מדובר בנסיעה ארוכה.
בעיר מתחילים במצב חשמלי EV, וההתנהלות חרישית. בעיר התמרון קל, המתלים מכוילים לרמה גבוה של רכות, והם משככים מצוין בורות ופסי האטה. ניתן רק לשער שבגרסה הבכירה המצוידת במתלים אדפטיביים משתנים, מתקבלת נוחות מעולה ותחושת ריחוף של ממש.
כוח המנועים החשמליים מספק לשם התנהלות יעילה וזריזה, גם אם אינו מציג יכולות תאוצה ברוטלית של ממש המאפיינת את החזקות שבמכוניות הכל-חשמליות.
מחוץ לעיר, ולאחר מיצוי הטווח הכל חשמלי, ניעור מנוע הבנזין. בניגוד לרכבי פלאג אין אחרים, בהם מתנהל הרכב כרכב בעירה פנימית ברגע שמתרוקנת הסוללה, מהנדסי לקסוס דאגו שהרכב יישאר היברידי גם כשמד הטעינה של הסוללה מראה אפס.
בפועל, תנועה עירונית שלווה ועם לחץ מתון מאד על הדוושה הימנית ממחיש את ההתנהלות החשמלית גם במצב המתואר לעיל. מחוץ לעיר, קשה יותר לחוש את תרומת החשמל, ומנוע הבנזין פועל ללא הרף.
את שאונו ניתן לקבוע לפי מידת הסחיטה של הדוושה, וכמו בכל רכב עם גיר רציף, תאוצה מתונה ולינארית תהיה שקטה, לחיצה הגונה לשם קבלת "קיק דאון" מדומה, תלווה בשאון מנוע, שאינו ערב במיוחד לאוזן.
במצב זה, ובעת עקיפה בכביש המהיר, ה-RX שומר על נוחות רבה ושיוט רגוע, וכשאתם זקוקים לכך, ייפתח תאוצה ותאוצת ביניים משכנעות למדי, המלוות כאמור ביותר או בפחות שאון מנוע, תלוי בקצב שאתם כופים על ה-RX.
בכל שלב ובכל כביש, לא הורגש מחסור בכוח, בטח לא לרכב מהסגמנט הזה, גם לא בכביש הררי.
בנהיגה דינאמית בכביש המתפתל, ההתנהגות של ה-RX מצוינת, הרבה בזכות פלטפורמתGA-K ששיפרה את קשיחות השלדה, המרכב שומר על ריסון באופן מרשים, במיוחד בהתחשב בגודלו ובמשקלו, כמעט שלא הורגשו זוויות גלגול, והתחושה בטוחה למדי.
נהג ה-RX הטיפוסי יצליח כנראה לקבל תחושה ולהבין שמגבלות האחיזה של הרכב נמצאות בנקודה מאד גבוהה, כנראה מעל למגבלותיו שלו.
בשיוט רגוע תפעול מסך המולטימדיה אינטואיטיבי מבעבר, הרזולוציה טובה והפונטים גדולים וקריאים, גם במבט חפוז אל עבר המסך.
כאן מתגלה מערכת השמע כטובה אך לא מעולה, וכבר מתגלה הפיצ'ר הראשון שבשבילו כדאי אולי לשקול את התוספת הכספית שנדרשת עבור הגרסה הבכירה, שם תקבלו מערכת שמע משודרגת בת 21 רמקולים וסאב וופר מבית מארק לווינסוון, שכנראה תפיק צליל משובח יותר מזה שנמצא פה.
במהלך ימי המבחן נבחן בעיקר עניין הסטרימינג מהטלפון הנייד, ומדי פעם נותקה מערכת המולטימדיה מהמכשיר הנייד באופן פתאומי, והתחברה שוב לאחר מספר שניות באופן עצמאי, כך גם בטעינה האלחוטית שלו.
זה עלול לעצור לרגע את פעולת הדיבורית או את ניגון השיר מהספוטיפיי. יתכן שמדובר בעניין ספציפי בתקשורת שבין הרכב למכשיר הנייד שלי, בכל אופן, מצאתי עצמי מדי כמה דקות לוחץ על כפתור הפליי מחדש, וזה נוח פחות.
לקסוס RX – צריכת חשמל ודלק
בתחילת המבחן, בחניון משרדי לקסוס, הראו מדי המרחק החשמלי (EV) 67 קילומטרים והבנזין (HV) – 749 ק"מ.
בפועל, שמירה על מצב חשמלי בלבד הניבה מרחק של 61 ק"מ "אמיתיים" על טהרת החשמל, תוך שמירה על קצב אחיד ותאוצות לינאריות ברובן, ללא האצות חזקות.
לאחר מכן, כשהרכב הפך להיברידי תוך השענות מכרעת על מנוע הבנזין, צריכת הבנזין הממוצעת, לאחר מאות רבות של קילומטרים וללא טעינת הסוללה, נקבעה על 6.3 ליטרים של בנזין לכל 100 ק"מ, שהם כ- 15.8 ק"מ מכובדים מאד לליטר.
לקסוס RX – סיכום
דגם ה-RX חשוב מאד ליצרן, שכן הוא דגם הלקסוס הנמכר ביותר בעולם, וחשוב עד מאד גם ליבואן המקומי, למרות שבישראל אחיו הצעיר – ה-NX - הוא זה ששייך לקטגוריה שהפכה ללחמנייה החמה במונחים מקומיים- רכב פנאי פרימיום קומפקטי, וזאת בשל תמחור נגיש הרבה יותר.
יחד עם זאת, ה-RX החדש קיבל עדכונים חשובים – בעיצוב החיצוני וגם בתא הנהג והנוסעים. המרכב מציע מרחב משופר מבעבר לאחר שגדל לרוחב ולגובה, אך לא לאורך, וזאת כדי לשמור על תמרון עירוני קל יותר.
תכנון חדש וחכם דאג שבסיס הגלגלים יגדל אף הוא לטובת היושבים מאחור, וגודלו של תא המטען מרשים, עם 612 ליטרים.
סטנדרט האבזור, הביצועים והבטיחות גבוה גם הוא, ה-RX שקט ונוח, וחסכוני עד מאד, גם אם שכחתם להטעין את הסוללה בגרסת הפלאג אין.
בשל כל אלה, לצד תמחור שנמצא בקו אחד עם חלק מהמתחרים (וולוו, ג'יפ) ונמוך משמעותית מאחרים (ב.מ.וו, אאודי, מרצדס), ניתן רק לצפות שימשיך להיות פופולרי, ולהימכר בכמויות משביעות רצון.
Lexus RX 450h+ (plug in) -Hadori
מחיר (₪) | 480,000 |
אורך (מ') | 4.89 |
רוחב (מ') | 1.92 |
גובה (מ') | 1.695 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.85 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,110 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 612 / 1,678 |
מרווח גחון (ס"מ) | 18.2 |
טווח חשמלי 100% (מוצהר / בפועל) | 68 / 61 |
צריכה משולבת ממוצעת – בנזין (ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 15.8 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 2,500 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | 4, 2 מנועים חשמליים |
תיבת הילוכים, הנעה | רציפה ECVT, 4x4 |
הספק מנוע משולב בנזין ו-2 מנועים חשמליים (כ"ס) | 309 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 6.5 |
קיבולת סוללה חשמלית (קווט"ש) | 18.1 |
קצב טעינה מירבית (קווט"ש / משך בדקות) | 6.6 / 150 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) מעבר לכך, ניתן להאריך אחריות כל שנה מראש, עד 10 שנים או 160,000 ק"מ. | 4 / 100,000 |