לקסוס LX600 Takumi VIP במבחן דרכים
המשימה של דגם ה- LX, רכב הפנאי-שטח הענק של לקסוס, היא לשלב פאר ונוחות של לימוזינה מפוארת, יחד עם יכולות שטח מעולות. המחיר נע סביב מיליון שקלים, תלוי בגרסה בה תבחרו. לקחנו את הלקסוס הכי יקר בישראל, שהוא גם היחיד שיודע לשלב להילוך כוח, ויצאנו לבדוק כיצד הוא עומד במטלה המאתגרת.
לקסוס 600LX - רקע
לקסוס החלה כחטיבת היוקרה של טויוטה והפכה למותג פרימיום עצמאי בשנת 1995, השנה בה נולד הדור הראשון של ה-LX, רכב הפנאי-שטח הגדול, היוקרתי והיקר ביותר מבית המותג; לפי לקסוס, מקור השם של הדגם מגיע מקיצור של Luxury Crossover.
כמעט 30 שנים לאחר מכן מושק הדור הרביעי של הדגם, גם הוא, כמו קודמיו, מבוסס על דגם הטויוטה לנד קרוזר J300 הגדול, שלא משווק בישראל באופן סדיר.
הדור החדש ויתר על מנועי ה- V8 שהיו בשני הדורות הקודמים לטובת מנוע בן 6 צילינדרים כפול מגדשים, נוספו לו כמה עשרות סוסים, והוא מוצע כעת בתצורה פרקטית של 7 מקומות למשפחה הבורגנית הגדולה, או עם 4 מושבים מפנקים במיוחד בגרסת ה-VIP היקרה ביותר, כמו זו שאיתנו כאן.
---
לקסוס LX600 – מימדים ומרכב
לדגם ה-LX יש המון נוכחות על הכביש והוא תופס לא מעט תשומת לב מעוברי האורח הסקרנים, בזכות גודלו ומשטחי הפח העצומים שצבועים אצלנו בירוק "טריין חאקי".
מימדי המרכב גדולים (5.1 מ' לאורך, 1.99 מ' לרוחב, 1.9 מ' לגובה) והם נותנים ל-LX מראה בומבסטי למדי וחסון, כזה השייך לרכב שיכול לעמוד כמעט בכל מטלה, קשוחה ככל שתהא.
מלפנים, פנסי וי "לקסוסיים" טריפל B לד, גריל שעון החול המפורסם של לקסוס, רק שכאן הוא עצום ומאד דומיננטי, והוא משתרע מקצה המיגון התחתון ועד למכסה המנוע, שגם הוא גדל מימדים, שקוע בחלקו המרכזי, ונראה היטב ממושב הנהג הגבוה.
מהצד מדרכים גדולים וגלגלי ענק 22", מעליהם חיפויים רבועים בצבע המרכב לבתי הגלגלים, קורת A דקה ו-D רחבה, וחיפוי ניקל סביב החלונות, על פסי האורך שעל הגג ועל הידיות בדלתות.
הגג כמעט שאינו משתפל לאחור, כדי לשמר רווח נאות למכובדים שיושבים במושבים האחוריים, וגם לשם שמירה על תא מטען מרשים עד מאד בגודלו, במיוחד בגרסה בה נעדרת שורת המושבים השלישית.
הפנסים מאחור קיבלו את המראה העדכני של רכבי לקסוס, עם פנסים בדמות "וי" ופס לד אדום המחבר ביניהם, אופנה לקסוסית (ולא רק) שהחלה בדגם ה- UX. ביניהם כיתוב
L E X U S רחב ידיים ומשטח מוכסף בפגוש האחורי, ובצדדיו 2 סופיות מפלט גלויות.
---
לקסוס LX600 – תא נוסעים ואבזור – נהג ונוסע
גם כשמתלי האוויר מנמיכים את המרכב לגובהו המינימלי, נדרש דילוג קל אל עבר המושבים.
מדרכי הצד וידיות האחיזה הגדולות שמוצאות את ידי הנוסעים המיטלטלים בשטח (קיימת גם אחת לנהג), מסייעים בעיקר לילדים בכניסה לתא הנוסעים. כשהרכב במצב מורם, גם המבוגרים שבחבורה ישמחו להסתייע בידיות הללו עם הכניסה לרכב.
הדלתות נסגרות בוואקום ונותנות תחושת מוצקות ואיכות מעולה.
בפנים ממתין לנו סלון מפואר בגוון חום-כתום, המוצע בגרסת ה-VIP שאיתנו.
המושבים, הדלתות ולא מעט משטחים והדשבורד - הכל סביב עוטה משטחי עור משובח ועליו קווי תפר מוקפדים. הקונסולה בין המושבים רחבה, ומעליה 2 צגים, האחד מטפל בבקרת האקלים (7") ומציג את מצב הנהיגה והשטח (ג'יירו, סרן פעיל וכו'), השני מערכת מולטימדיה רחבה (12.3"), המתממשקת אלחוטית לאנדרואיד ולאפל, היא משודכת למערכת שמע מבית מארק לוינסון ולה לא פחות מ- 25 רמקולים, שכמצופה מהם, עושים עבודה טובה למרות שהם צריכים לכסות את חלל התא העצום.
בקרת האקלים (4 אזורים) מופעלת עם כפתורים וגלגלים פיזיים (וטוב שכך), וגם בוררי מצבי הנהיגה ומעבר בין מצבי 4H ל- 4L מתבצעים באמצעות כפתורי גלגל פיזיים.
שאר הכפתורים סביב פוקדים על חימום וקירור המושבים הקדמיים (המתכווננים חשמלית), נעילת דיפרנציאל מרכזי, שליטה בגובה המרכב ועוד.
לוח המחוונים דיגיטלי בחלקו ובתא פזורים תאי אחסון גדולים, לרבות תא גדול בין המושבים הקדמיים, בו יש גם קירור אקטיבי.
רשימת האבזור ארוכה, כמצופה מרכב שמחירו חוצה את קו מיליון השקלים, אציין בעיקר גג שמש, מצלמת 360 רבת זוויות ואפשרויות, הגה מתכוונן חשמלית עם חימום, תצוגה עילית, תאורת אווירה עשירה ועוד.
בצד הפחות מרשים אציין שבולט בהיעדרו משטח הטענה לטלפון הנייד מלפנים (קיים בגרסה זו רק ליושבים מאחור), התדרים ברדיו הם אי זוגיים בלבד, בשל תקינה אמריקאית (כך גם טמפרטורת המזגן וגם החיצונית, המופיעות במעלות פרנהייט, ללא אפשרות המרה לצלזיוס), וגם הקונסולה המרכזית עמוסה מדי לטעמי, ונראית מעט מבולגנת.
לקסוס LX600 – תא נוסעים ואבזור – המושבים מאחור
גרסת ה- VIP מוותרת על 3 מושבים, לטובת פינוק 2 הישובים מאחור. בחלק לא מבוטל מהמקרים, ניתן רק להניח שמושבים אלה מאכלסים את בעלי הלקסוס הגדול הזה, ולאו דווקא מושב הנהג.
כניסה לשורת מושבים זו מגלה שיש כאן מרחב מחייה טוב לנוסעים אך לא עצום כמצופה.
יש מספיק מקום לרגליים (בסיס הגלגלים עומד על 2.85 מ'), התקרה הגבוהה והיעדר מושב אמצעי מבטיחים נוחות מרבית, ואכן המושבים מרווחים ומעניקים רמה גבוהה של נוחות, גם אחרי שהייה ארוכה בהם.
מבט סביב מגלה לא מעט פתחי מיזוג – מכיוון הקונסולה המרכזית, מהצדדים וגם מהתקרה, שם נמצאים גם חלק מהרמקולים.
יש כאן נורות קריאה עם עוצמת אלומה משתנה, יש צג בין שני המושבים, השולט בכל מה שנעשה כאן – הטיה של המושב עד כדי שכיבה, דחיקת מושב הנוסע מלפנים, הטיית 2 מסכי המולטימדיה הגדולים המוצמדים לגב משענות הראש הקדמיות, חימום ואוורור המושבים, תוכניות מסאז' לא נעדרות כאן מהתפריט וגם שליטה במערכת השמע.
עוד נמצא בשורת המושבים השניה וילונות לחלונות, תאי אחסון גדולים ומחזיקי כוסות, בקרת אקלים דו אזורית, משטח טעינה אלחוטית לנייד ושלל שקעי טעינה (מתוך 6 שקעים הפזורים ברחבי תא הנוסעים). VIP בהחלט.
---
הוויתור על שורת המושבים השלישית יוצר תא מטען ענק בנפח 767 ליטרים. סף ההטענה נוח מאד, אלא אם המרכב במצב גבוה. התא עצמו רחב ידיים ויתאים לכבודה האריסטוקרטית, או לציוד הקמפינג להרפתקנים, שייהנו גם משקע 120 וולט שקיים שם.
---
לקסוס LX600 – מערכת הנעה, מכלולים
ה-LX נשען על פלטפורמה חדשה מסדרת TNGA , GA-F.
המתלים (עצמות עצה כפולות מלפנים, רב חיבוריים מאחור) בגרסה זו מסתייעים באלקטרוניקה, והם הידראוליים, להם בקרת גובה אקטיבית.
בחלק מהדורות הקודמים של הדגם נכח כאמור מתחת למכסה המנוע של ה-LX מנוע V8 עתיר כוח ומומנט ונטול סיוע של מגדשי טורבו.
המנוע שבדור ה-LX החדש מכיל 6 צילינדרים ונפחו 3.5 ליטרים, הוא נעזר בשני מגדשי טורבו ומפיק הספק נאה של 409 כ"ס. המומנט בשרני למדי עבור מנוע בנזין, עם 66.2 קג"מ.
אל המנוע משודכת תיבת הילוכים בת 10 יחסי העברה קדמיים, ההנעה כפולה קבועה, וכאמור ישנו גם מצב להילוך כוח 4L.
יחידת הכוח מתגברת בגאון על משקל עצמי לא מבוטל של 2,660 ק"ג, ומאיצה את הלקסוס הגדול והירוק מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 6.9 שניות.
---
לקסוס LX600 – בטיחות
ה-LX מקבל בשלל הגרסאות ציון של 6 מתוך 8. יש כאן 8 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, סייען היגוי בשעת חירום ובלימת חירום אוטונומית, סיוע בחציית צמתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, זיהוי רכב בשטח מת, זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, התרעה על עייפות נהג ועוד.
המערכת העיקרית שפעולתה נבחנה (וטוב שכך) היא בקרת השיוט האדפטיבית, והיא עובדת באופן טוב ומדויק, נושא חשוב ברכב כה גדול וכבד, בו נדרשת התנהלות רגועה, עגולה והרמונית, בעיקר כשיש צורך להאיץ ולבלום בכביש המהיר את המסה הגדולה.
---
לקסוס LX600 - בעיר
ישיבה במושב הנהג גבוהה מאד ושלטת, הראות החוצה מצוינת, למרות המימדים הגדולים. פעולת המנוע החרישית, העברת ההילוכים שכמעט שאינה מורגשת והבידוד האקוסטי המצוין, כל זאת יחד עם המתלים ההידראוליים- יוצרים תחושת ריחוף מענגת בתנועה עירונית. שיכוך המהמורות מצוין, קוטר הסיבוב אמנם גדול (12.8 מ'), אך התנועה והתמרון בעיר קלים באופן מפתיע, במיוחד בהתחשב במימדי ה-LX המאד נדיבים. ארסנל המצלמות והחיישנים מסייעים רבות גם לחניה.
לקסוס LX600 -ביציאה מהעיר
נשמרת איכות הנסיעה הסלונית, המרכב נע ברכות על מיתליו אך לא יתר על המידה, למנוע נהמה שרירית וכוחנית כשמעט מגבירים קצב או בעת עקיפה. מעבר לכך נרשמו רעשי רוח קלים בתא הנוסעים, בעת שיוט מהיר.
התאוצה חזקה ומשכנעת, מעמידה או בעת עקיפה, הכוח מגיע בנחישות גם אם באופן לינארי יחסית וללא פרצי כוח. ה-LX ינוע כמעט תמיד במהירות גבוהה ממה שנדמה, חשוב לשים לב לעניין.
בכביש הדינאמי המנוע רוצה לדחוף את ה-LX מהר וקדימה, ההגה מתקשר טוב באופן מעט מפתיע לרכב מסוגו, הגיר עובר היטב בין יחסי ההעברה, כשלעיתים ישנה השהיה מסוימת בקיק דאון, רק שמרכז כובד גבוה יחסית וזוויות גלגול מורגשות, צפויות לצנן די מהר את הנהג הלהוט.
לקסוס LX600 - בשטח
למרות יכולות שטח מעולות שיש ל-LX, לא בטוח שתמהרו לבדוק אותן, גם אם הרכב יהיה בבעלותכם. בכל זאת, להוריד רכב של מיליון שקלים לעבודת שטח קשה עלול להתברר כמעשה יקר וכואב, והוא בגדר מעשה של אומץ או אתגר (או סתם קלות דעת).
יחד עם זאת, יכולות השטח המפורסמות של הדגם, מרווח גחון נאה של 20.5 ס"מ וזוויות גישה ונטישה לא רעות (22.6 ו- 21.7 מעלות בהתאמה), הביאו אותי גם אל מעבר לשולי האספלט.
כאן ניתן להתרשם ממתלים שעובדים נהדר גם בשטח ומהלכי מתלה ארוכים עד מאד. ה-LX המגודל לא ימהר להגיע להצלבות, ימתח רגליים ויעבור כמעט באדישות חול עמוק לצד דרכים עם הפרשי גובה ובורות.
ה-LX מצויד גם במצלמה המראה לנהג מה קורה בסמוך למרכב התחתון, בורר מצבי נהיגה, בקרת זחילה וירידה במדרון, וגם בהילוך כוח ואפשרות לנעילת דיפרנציאל מרכזי.
נהיגה זהירה ואחראית בשטח תוכל להעביר את ה-LX ברוב המקומות, וכנראה שגם להוציא אתכם ללא נזקים מיותרים.
גרסת שטח טהורה אף יותר, בה ישנן 3 נעילות דיפרנציאל (אחורי, קדמי או מרכזי), משווקת רק ביפן.
לקסוס LX600 - צריכת דלק
צריכת הדלק המשולבת המוצהרת עומדת על 12.5 ליטרים לכל 100 ק"מ, שהם 8 ק"מ לליטר בנזין.
בפועל, לאחר מבחן בן כמה מאות קילומטרים בכביש המהיר, בפקקי הכרך, בכבישים הרריים וגם מעט בשטח, צריכת הדלק הממוצעת נקבעה על 6.1 ק"מ לליטר.
אמנם הדגם השיל ממשקלו כ-180 ק"ג לעומת קודמו, עדיין צריכת הדלק גבוהה.
---
ולסיכום - לקסוס LX600
לקסוס LX נועד כדי לתת פתרון המשלב באופן נדיר בין שני עולמות כמעט מנוגדים – נוחות ופינוק עילאיים, וזאת מבלי שנפגעת יכולת עבירות פנטסטית בשטח.
בפועל, ה-LX צולח את המשימה הקשה בהצלחה רבה.
מושבים מרווחים ומפנקים, מתלים הידראוליים ובידוד אקוסטי מצוין תורמים כולם לנוחות הנסיעה המעולה. רשימת האבזור ארוכה כמצופה ומערכות הבטיחות האקטיביות השגרתיות נמצאות ברובן.
לצד זאת קיים מנוע גיבור ויכולות שטח נהדרות. בניגוד לרכבי פנאי מהודרים ויוקרתיים מתחרים, עם ה-LX תוכלו בהחלט להיכנס לשטח טכני ולדעת שכנראה גם תצאו ממנו בשלום, אם תהיו זהירים, ועדיין, על כתפי הנהג אחריות לא קטנה הכרוכה בסיכון שבהכנסת רכב כה יקר לבוץ ולשטח הסלעי.
ונשאר עניין המחיר. בדגם שמחירו מתחיל באזור ה-900 אלף שקלים ואף חוצה בגרסה הנבחנת את קו מיליון השקלים נשאל, האם באמת ניתנת כאן תמורה ראויה, גם עבור איש העסקים ההרפתקן והאמיד, שכן לא ניתן להתעלם מה-DNA של ה-LX, שזהה בחלקו לזה הקיים בטויוטה לנד קרוזר הגדול.
אמנם זה האחרון אינו נמכר בארץ, אך גם הלנד קרוזר ה"ישראלי" קיבל מקום של כבוד, והפך לשם נרדף לרכב האולטימטיבי המשלב רכב מהלים עם המון מקום ויכולות שטח אדירות.
ואכן, ה-LX600 עולה סדר גודל של כפליים מדגם הלנד קרוזר המקומי - המפואר והמאובזר ביותר שיש כאן – הסהרה.
אבל, וכאן יש אבל גדול, ישנה הפרדה ברורה בין רכב מנהלים גדול כמו הלנד קרוזר, לרכב פרימיום מפואר, שנותן חוויית נסיעה מפנקת ונינוחה במיוחד כלימוזינה גבוהה ואימתנית, לצד יכולות שטח נהדרות, כמו אלה שיש ב- LX, ועדיין שומר על רמת אמינות מוכחת של המותג.
וממש כמו במטוס, גם כאן משלמים לא מעט על השדרוג ממחלקת העסקים למחלקה הראשונה. האצילות מחייבת, תרתי משמע.
Lexus LX600 Takumi VIP
מחיר (₪) | 1,049,000 |
אורך (מ') | 5.10 |
רוחב (מ') | 1.99 |
גובה (מ') | 1.895 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.85 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,660 |
נפח תא מטען (ל') | 767 |
מרווח גחון (ס"מ) | 20.5 |
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 8/ 6.1 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין , 3,500 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים), הגדשה | 6 ציל', צמד מגדשי טורבו |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 10, 4x4 כולל הילוך כוח |
הספק מנוע (כ"ס) | 409 |
מומנט (קג"מ) | 66.2 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 6.9 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / 100,000 |
לקסוס 600LX - רקע
לקסוס החלה כחטיבת היוקרה של טויוטה והפכה למותג פרימיום עצמאי בשנת 1995, השנה בה נולד הדור הראשון של ה-LX, רכב הפנאי-שטח הגדול, היוקרתי והיקר ביותר מבית המותג; לפי לקסוס, מקור השם של הדגם מגיע מקיצור של Luxury Crossover.
כמעט 30 שנים לאחר מכן מושק הדור הרביעי של הדגם, גם הוא, כמו קודמיו, מבוסס על דגם הטויוטה לנד קרוזר J300 הגדול, שלא משווק בישראל באופן סדיר.
הדור החדש ויתר על מנועי ה- V8 שהיו בשני הדורות הקודמים לטובת מנוע בן 6 צילינדרים כפול מגדשים, נוספו לו כמה עשרות סוסים, והוא מוצע כעת בתצורה פרקטית של 7 מקומות למשפחה הבורגנית הגדולה, או עם 4 מושבים מפנקים במיוחד בגרסת ה-VIP היקרה ביותר, כמו זו שאיתנו כאן.
---
לקסוס LX600 – מימדים ומרכב
לדגם ה-LX יש המון נוכחות על הכביש והוא תופס לא מעט תשומת לב מעוברי האורח הסקרנים, בזכות גודלו ומשטחי הפח העצומים שצבועים אצלנו בירוק "טריין חאקי".
מימדי המרכב גדולים (5.1 מ' לאורך, 1.99 מ' לרוחב, 1.9 מ' לגובה) והם נותנים ל-LX מראה בומבסטי למדי וחסון, כזה השייך לרכב שיכול לעמוד כמעט בכל מטלה, קשוחה ככל שתהא.
מלפנים, פנסי וי "לקסוסיים" טריפל B לד, גריל שעון החול המפורסם של לקסוס, רק שכאן הוא עצום ומאד דומיננטי, והוא משתרע מקצה המיגון התחתון ועד למכסה המנוע, שגם הוא גדל מימדים, שקוע בחלקו המרכזי, ונראה היטב ממושב הנהג הגבוה.
מהצד מדרכים גדולים וגלגלי ענק 22", מעליהם חיפויים רבועים בצבע המרכב לבתי הגלגלים, קורת A דקה ו-D רחבה, וחיפוי ניקל סביב החלונות, על פסי האורך שעל הגג ועל הידיות בדלתות.
הגג כמעט שאינו משתפל לאחור, כדי לשמר רווח נאות למכובדים שיושבים במושבים האחוריים, וגם לשם שמירה על תא מטען מרשים עד מאד בגודלו, במיוחד בגרסה בה נעדרת שורת המושבים השלישית.
הפנסים מאחור קיבלו את המראה העדכני של רכבי לקסוס, עם פנסים בדמות "וי" ופס לד אדום המחבר ביניהם, אופנה לקסוסית (ולא רק) שהחלה בדגם ה- UX. ביניהם כיתוב
L E X U S רחב ידיים ומשטח מוכסף בפגוש האחורי, ובצדדיו 2 סופיות מפלט גלויות.
---
לקסוס LX600 – תא נוסעים ואבזור – נהג ונוסע
גם כשמתלי האוויר מנמיכים את המרכב לגובהו המינימלי, נדרש דילוג קל אל עבר המושבים.
מדרכי הצד וידיות האחיזה הגדולות שמוצאות את ידי הנוסעים המיטלטלים בשטח (קיימת גם אחת לנהג), מסייעים בעיקר לילדים בכניסה לתא הנוסעים. כשהרכב במצב מורם, גם המבוגרים שבחבורה ישמחו להסתייע בידיות הללו עם הכניסה לרכב.
הדלתות נסגרות בוואקום ונותנות תחושת מוצקות ואיכות מעולה.
בפנים ממתין לנו סלון מפואר בגוון חום-כתום, המוצע בגרסת ה-VIP שאיתנו.
המושבים, הדלתות ולא מעט משטחים והדשבורד - הכל סביב עוטה משטחי עור משובח ועליו קווי תפר מוקפדים. הקונסולה בין המושבים רחבה, ומעליה 2 צגים, האחד מטפל בבקרת האקלים (7") ומציג את מצב הנהיגה והשטח (ג'יירו, סרן פעיל וכו'), השני מערכת מולטימדיה רחבה (12.3"), המתממשקת אלחוטית לאנדרואיד ולאפל, היא משודכת למערכת שמע מבית מארק לוינסון ולה לא פחות מ- 25 רמקולים, שכמצופה מהם, עושים עבודה טובה למרות שהם צריכים לכסות את חלל התא העצום.
בקרת האקלים (4 אזורים) מופעלת עם כפתורים וגלגלים פיזיים (וטוב שכך), וגם בוררי מצבי הנהיגה ומעבר בין מצבי 4H ל- 4L מתבצעים באמצעות כפתורי גלגל פיזיים.
שאר הכפתורים סביב פוקדים על חימום וקירור המושבים הקדמיים (המתכווננים חשמלית), נעילת דיפרנציאל מרכזי, שליטה בגובה המרכב ועוד.
לוח המחוונים דיגיטלי בחלקו ובתא פזורים תאי אחסון גדולים, לרבות תא גדול בין המושבים הקדמיים, בו יש גם קירור אקטיבי.
רשימת האבזור ארוכה, כמצופה מרכב שמחירו חוצה את קו מיליון השקלים, אציין בעיקר גג שמש, מצלמת 360 רבת זוויות ואפשרויות, הגה מתכוונן חשמלית עם חימום, תצוגה עילית, תאורת אווירה עשירה ועוד.
בצד הפחות מרשים אציין שבולט בהיעדרו משטח הטענה לטלפון הנייד מלפנים (קיים בגרסה זו רק ליושבים מאחור), התדרים ברדיו הם אי זוגיים בלבד, בשל תקינה אמריקאית (כך גם טמפרטורת המזגן וגם החיצונית, המופיעות במעלות פרנהייט, ללא אפשרות המרה לצלזיוס), וגם הקונסולה המרכזית עמוסה מדי לטעמי, ונראית מעט מבולגנת.
לקסוס LX600 – תא נוסעים ואבזור – המושבים מאחור
גרסת ה- VIP מוותרת על 3 מושבים, לטובת פינוק 2 הישובים מאחור. בחלק לא מבוטל מהמקרים, ניתן רק להניח שמושבים אלה מאכלסים את בעלי הלקסוס הגדול הזה, ולאו דווקא מושב הנהג.
כניסה לשורת מושבים זו מגלה שיש כאן מרחב מחייה טוב לנוסעים אך לא עצום כמצופה.
יש מספיק מקום לרגליים (בסיס הגלגלים עומד על 2.85 מ'), התקרה הגבוהה והיעדר מושב אמצעי מבטיחים נוחות מרבית, ואכן המושבים מרווחים ומעניקים רמה גבוהה של נוחות, גם אחרי שהייה ארוכה בהם.
מבט סביב מגלה לא מעט פתחי מיזוג – מכיוון הקונסולה המרכזית, מהצדדים וגם מהתקרה, שם נמצאים גם חלק מהרמקולים.
יש כאן נורות קריאה עם עוצמת אלומה משתנה, יש צג בין שני המושבים, השולט בכל מה שנעשה כאן – הטיה של המושב עד כדי שכיבה, דחיקת מושב הנוסע מלפנים, הטיית 2 מסכי המולטימדיה הגדולים המוצמדים לגב משענות הראש הקדמיות, חימום ואוורור המושבים, תוכניות מסאז' לא נעדרות כאן מהתפריט וגם שליטה במערכת השמע.
עוד נמצא בשורת המושבים השניה וילונות לחלונות, תאי אחסון גדולים ומחזיקי כוסות, בקרת אקלים דו אזורית, משטח טעינה אלחוטית לנייד ושלל שקעי טעינה (מתוך 6 שקעים הפזורים ברחבי תא הנוסעים). VIP בהחלט.
---
הוויתור על שורת המושבים השלישית יוצר תא מטען ענק בנפח 767 ליטרים. סף ההטענה נוח מאד, אלא אם המרכב במצב גבוה. התא עצמו רחב ידיים ויתאים לכבודה האריסטוקרטית, או לציוד הקמפינג להרפתקנים, שייהנו גם משקע 120 וולט שקיים שם.
---
לקסוס LX600 – מערכת הנעה, מכלולים
ה-LX נשען על פלטפורמה חדשה מסדרת TNGA , GA-F.
המתלים (עצמות עצה כפולות מלפנים, רב חיבוריים מאחור) בגרסה זו מסתייעים באלקטרוניקה, והם הידראוליים, להם בקרת גובה אקטיבית.
בחלק מהדורות הקודמים של הדגם נכח כאמור מתחת למכסה המנוע של ה-LX מנוע V8 עתיר כוח ומומנט ונטול סיוע של מגדשי טורבו.
המנוע שבדור ה-LX החדש מכיל 6 צילינדרים ונפחו 3.5 ליטרים, הוא נעזר בשני מגדשי טורבו ומפיק הספק נאה של 409 כ"ס. המומנט בשרני למדי עבור מנוע בנזין, עם 66.2 קג"מ.
אל המנוע משודכת תיבת הילוכים בת 10 יחסי העברה קדמיים, ההנעה כפולה קבועה, וכאמור ישנו גם מצב להילוך כוח 4L.
יחידת הכוח מתגברת בגאון על משקל עצמי לא מבוטל של 2,660 ק"ג, ומאיצה את הלקסוס הגדול והירוק מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 6.9 שניות.
---
לקסוס LX600 – בטיחות
ה-LX מקבל בשלל הגרסאות ציון של 6 מתוך 8. יש כאן 8 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, סייען היגוי בשעת חירום ובלימת חירום אוטונומית, סיוע בחציית צמתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, זיהוי רכב בשטח מת, זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, התרעה על עייפות נהג ועוד.
המערכת העיקרית שפעולתה נבחנה (וטוב שכך) היא בקרת השיוט האדפטיבית, והיא עובדת באופן טוב ומדויק, נושא חשוב ברכב כה גדול וכבד, בו נדרשת התנהלות רגועה, עגולה והרמונית, בעיקר כשיש צורך להאיץ ולבלום בכביש המהיר את המסה הגדולה.
---
לקסוס LX600 - בעיר
ישיבה במושב הנהג גבוהה מאד ושלטת, הראות החוצה מצוינת, למרות המימדים הגדולים. פעולת המנוע החרישית, העברת ההילוכים שכמעט שאינה מורגשת והבידוד האקוסטי המצוין, כל זאת יחד עם המתלים ההידראוליים- יוצרים תחושת ריחוף מענגת בתנועה עירונית. שיכוך המהמורות מצוין, קוטר הסיבוב אמנם גדול (12.8 מ'), אך התנועה והתמרון בעיר קלים באופן מפתיע, במיוחד בהתחשב במימדי ה-LX המאד נדיבים. ארסנל המצלמות והחיישנים מסייעים רבות גם לחניה.
לקסוס LX600 -ביציאה מהעיר
נשמרת איכות הנסיעה הסלונית, המרכב נע ברכות על מיתליו אך לא יתר על המידה, למנוע נהמה שרירית וכוחנית כשמעט מגבירים קצב או בעת עקיפה. מעבר לכך נרשמו רעשי רוח קלים בתא הנוסעים, בעת שיוט מהיר.
התאוצה חזקה ומשכנעת, מעמידה או בעת עקיפה, הכוח מגיע בנחישות גם אם באופן לינארי יחסית וללא פרצי כוח. ה-LX ינוע כמעט תמיד במהירות גבוהה ממה שנדמה, חשוב לשים לב לעניין.
בכביש הדינאמי המנוע רוצה לדחוף את ה-LX מהר וקדימה, ההגה מתקשר טוב באופן מעט מפתיע לרכב מסוגו, הגיר עובר היטב בין יחסי ההעברה, כשלעיתים ישנה השהיה מסוימת בקיק דאון, רק שמרכז כובד גבוה יחסית וזוויות גלגול מורגשות, צפויות לצנן די מהר את הנהג הלהוט.
לקסוס LX600 - בשטח
למרות יכולות שטח מעולות שיש ל-LX, לא בטוח שתמהרו לבדוק אותן, גם אם הרכב יהיה בבעלותכם. בכל זאת, להוריד רכב של מיליון שקלים לעבודת שטח קשה עלול להתברר כמעשה יקר וכואב, והוא בגדר מעשה של אומץ או אתגר (או סתם קלות דעת).
יחד עם זאת, יכולות השטח המפורסמות של הדגם, מרווח גחון נאה של 20.5 ס"מ וזוויות גישה ונטישה לא רעות (22.6 ו- 21.7 מעלות בהתאמה), הביאו אותי גם אל מעבר לשולי האספלט.
כאן ניתן להתרשם ממתלים שעובדים נהדר גם בשטח ומהלכי מתלה ארוכים עד מאד. ה-LX המגודל לא ימהר להגיע להצלבות, ימתח רגליים ויעבור כמעט באדישות חול עמוק לצד דרכים עם הפרשי גובה ובורות.
ה-LX מצויד גם במצלמה המראה לנהג מה קורה בסמוך למרכב התחתון, בורר מצבי נהיגה, בקרת זחילה וירידה במדרון, וגם בהילוך כוח ואפשרות לנעילת דיפרנציאל מרכזי.
נהיגה זהירה ואחראית בשטח תוכל להעביר את ה-LX ברוב המקומות, וכנראה שגם להוציא אתכם ללא נזקים מיותרים.
גרסת שטח טהורה אף יותר, בה ישנן 3 נעילות דיפרנציאל (אחורי, קדמי או מרכזי), משווקת רק ביפן.
לקסוס LX600 - צריכת דלק
צריכת הדלק המשולבת המוצהרת עומדת על 12.5 ליטרים לכל 100 ק"מ, שהם 8 ק"מ לליטר בנזין.
בפועל, לאחר מבחן בן כמה מאות קילומטרים בכביש המהיר, בפקקי הכרך, בכבישים הרריים וגם מעט בשטח, צריכת הדלק הממוצעת נקבעה על 6.1 ק"מ לליטר.
אמנם הדגם השיל ממשקלו כ-180 ק"ג לעומת קודמו, עדיין צריכת הדלק גבוהה.
---
ולסיכום - לקסוס LX600
לקסוס LX נועד כדי לתת פתרון המשלב באופן נדיר בין שני עולמות כמעט מנוגדים – נוחות ופינוק עילאיים, וזאת מבלי שנפגעת יכולת עבירות פנטסטית בשטח.
בפועל, ה-LX צולח את המשימה הקשה בהצלחה רבה.
מושבים מרווחים ומפנקים, מתלים הידראוליים ובידוד אקוסטי מצוין תורמים כולם לנוחות הנסיעה המעולה. רשימת האבזור ארוכה כמצופה ומערכות הבטיחות האקטיביות השגרתיות נמצאות ברובן.
לצד זאת קיים מנוע גיבור ויכולות שטח נהדרות. בניגוד לרכבי פנאי מהודרים ויוקרתיים מתחרים, עם ה-LX תוכלו בהחלט להיכנס לשטח טכני ולדעת שכנראה גם תצאו ממנו בשלום, אם תהיו זהירים, ועדיין, על כתפי הנהג אחריות לא קטנה הכרוכה בסיכון שבהכנסת רכב כה יקר לבוץ ולשטח הסלעי.
ונשאר עניין המחיר. בדגם שמחירו מתחיל באזור ה-900 אלף שקלים ואף חוצה בגרסה הנבחנת את קו מיליון השקלים נשאל, האם באמת ניתנת כאן תמורה ראויה, גם עבור איש העסקים ההרפתקן והאמיד, שכן לא ניתן להתעלם מה-DNA של ה-LX, שזהה בחלקו לזה הקיים בטויוטה לנד קרוזר הגדול.
אמנם זה האחרון אינו נמכר בארץ, אך גם הלנד קרוזר ה"ישראלי" קיבל מקום של כבוד, והפך לשם נרדף לרכב האולטימטיבי המשלב רכב מהלים עם המון מקום ויכולות שטח אדירות.
ואכן, ה-LX600 עולה סדר גודל של כפליים מדגם הלנד קרוזר המקומי - המפואר והמאובזר ביותר שיש כאן – הסהרה.
אבל, וכאן יש אבל גדול, ישנה הפרדה ברורה בין רכב מנהלים גדול כמו הלנד קרוזר, לרכב פרימיום מפואר, שנותן חוויית נסיעה מפנקת ונינוחה במיוחד כלימוזינה גבוהה ואימתנית, לצד יכולות שטח נהדרות, כמו אלה שיש ב- LX, ועדיין שומר על רמת אמינות מוכחת של המותג.
וממש כמו במטוס, גם כאן משלמים לא מעט על השדרוג ממחלקת העסקים למחלקה הראשונה. האצילות מחייבת, תרתי משמע.
Lexus LX600 Takumi VIP
מחיר (₪) | 1,049,000 |
אורך (מ') | 5.10 |
רוחב (מ') | 1.99 |
גובה (מ') | 1.895 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.85 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,660 |
נפח תא מטען (ל') | 767 |
מרווח גחון (ס"מ) | 20.5 |
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 8/ 6.1 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין , 3,500 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים), הגדשה | 6 ציל', צמד מגדשי טורבו |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 10, 4x4 כולל הילוך כוח |
הספק מנוע (כ"ס) | 409 |
מומנט (קג"מ) | 66.2 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 6.9 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / 100,000 |