הנעה אחורית והנאה צרופה. לקסוס IS300 החדשה במבחן דרכים

הנעה אחורית והנאה צרופה. לקסוס IS300 החדשה במבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

בעידן בו ההנעה החשמלית או המחושמלת משתלטות על כל חלקה טובה מתחת למכסי המנועים של כלי הרכב החדשים, היתה זו דווקא לקסוס, חלוצת ההנעה ההיברידית בקרב רכבי יוקרה, שהוציאה לשוק את ה-IS300 החדשה, הפעם בוורסיה בנזינית- בועטת בלבד. לקחנו אותה למבחן דרכים.

טל אבן | 19/04/21

זה לא שלא פגשנו במנוע הזה בעבר, בקרב רכבי לקסוס שונים. הוא נמצא, למשל, ב-NX300t, בטיונינג מעט שונה. עם קג"מ זהה, הספק דומה למדי וכך גם המיאוץ הקלאסי למאה, כשמחיר המשקל העודף ב- NX מוסיף 2 עשיריות השניה, אל מול ה-IS.

לכאורה אין פה סיבה להתרגשות לפני המפגש עם ה-IS החדשה, המצוידת במנוע המוכר.

אולם בפועל, נרשמה התרגשות מסוימת לקראת המפגש בינינו. לא רק בגלל 241 כוחות הסוס המניעים גלגלים אחוריים, עם שידוך לתיבת הילוכים פלנטרית בת 8 הילוכים. לא בגלל שלדה מוקשחת ומתלים אדפטיביים. גם לא בשל 6.9 שניות למאה.

מפרטים כאלה פגשנו בעבר למכביר, ובשלל מותגים. ההתרגשות באה ממקום אחר. המקום שמעריך כלי רכב שכמותם כבר כמעט ולא מייצרים.

---

ה-IS300 החדשה אינה מהפכנית בעיצובה המחודש, אל מול קודמתה, ועדיין העיצוב החדש הצליח להביא איתו נחשקות עיצובית גדולה מאי פעם. העיצוב שלה מפתה וספורטיבי, ומעורר לא מעט סקרנות בקרב עוברי אורח ברחוב.

"אגרסיבי ואלגנטי", מתאר אותה היבואן, בשתי מילים שלכאורה לא הולכות יחד, אולם זה אולי מה שמתאר באופן המדויק ביותר את הרכב שאיתנו.

למבחן התייצבה גרסת  F Sport Plus, שמחירה 294,900 ₪, הבכירה מבין השתיים המוצעות, כשההבדלים אל מול גרסת הכניסה, F Sport (279,900 ₪) אינם רבים ומתמקדים במערכת שמע משודרגת של מארק לוינסון עם 17 רמקולים וסאב (אל מול 10 וסאב מבית פיוניר) ובזיכרונות למושב הנהג הנמצאים בזו הבכירה.

צבע הלבן- פנינה המטאלי המזוהה עם רכבי לקסוס לא פסח גם על רכב ההדגמה שפה, כשכאן הוא מדגיש במיוחד את קימוריו, והניגוד המתקבל אל מול המשטחים השחורים הגדולים בחלקיו השונים, כפי שיתואר להלן, מתקבל פה מצוין.  

הפרופורציות המתקבלות מהמרכב הארוך (4.71 מ'), הרוחב (1.84 מ') והגובה שלו (1.435 מ') מצוינות, ולרכב פרופיל קרבי למדי מכל זווית בה היבטנו בו.

בחזית מכסה מנוע תפוח המשתפל כלפי מטה, יחידות תאורה Bi-Led מלוכסנות חדשות המקנות לו מראה ספורטיבי, יחד עם גריל "שעון החול" העצום, יחידות גריל קטנות בצידי הפגוש יחד עם פנסי הערפל וחצאיות קטנות למרגלותיו, כולם צבועים בשחור בוהק.  

מהצד מראה "4 דלתות קופה" קליל ודינאמי, קימורים מעניינים לאורך המרכב שמתעקלים באזור הדלתות האחוריות, חצאיות צד מובנות, קורות דקות וחישוקים נאים בקוטר 19", כשאלה האחוריים רחבים מהקדמיים ובחתך נמוך יותר (265/35 אל מול 235/40). מראות הצד נאות מאד בעיצובן הבולט מהרכב, עם גימור שחור-לבן- ניקל. הן אמנם מחוממות ומתכהות, אך מפתיע לגלות שהן נעדרות קיפול חשמלי.

מאחור יחידות תאורה Led חדשות נאות המחוברות ביניהן עם פס לד אדום, פגוש שחלקו הגדול מגיע בשחור, כדי לתת מראה קליל וספורטיבי יותר, שני צינורות מפלט עגולים ומעל למכסה תא המטען ספוילר, שבניגוד לרוב המקרים בהם הוא צבוע בצבע הרכב, גם הוא מגיע כאן בשחור מבריק.

משחק הצבעים הכללי בין גוון המרכב לחלקים בשחור מוסיף עניין עיצובי גדול ורמיזה מחמיאה אל עבר העולמות המוטוריים הספורטיביים.

---

פתיחת דלת הנהג חושפת את גווני העור אדום-אש ששולטים כאן בכל תא הנוסעים, גוון שנבחר עבור רכב ההדגמה, ויחד עם דוושות הניקל ניתן להיכנס בקלות לאווירה הקרבית שה-IS הזו משדרת עוד לפני שהערנו את המנוע ממנוחתו.

מעבר לאדום-אדום הזה מזהים מייד את אווירת הלקסוס הקלאסית, עם הקפדה על איכות החומרים, הדיפונים והתפירה, כמו גם הנדסת האנוש והתפעול המוכרים.

מושב הנהג החובק מתגלה כנוח והכוונון שלו יעיל לתנוחת נהיגה טובה. ממול הגה המתכוונן חשמלית, הייתי שמח לו יכול היה להתמקם מעט גבוה יותר מהגובה המקסימלי שלו.

מההגה תפעול בקרות הבטיחות (בידית קטנה נפרדת מאחור), תפריטים, שמע, טלפון וגם כפתורים לתפעול ההילוכים.

לוח המחוונים אינפורמטיבי, שמחתי למצוא כאן פיצ'ר חביב וייחודי מדגמי לקסוס אחרים, בדמות חוגה מרכזית בלוח המחוונים שמונעת ימינה ושמאלה על ידי מנוע זעיר, והאינפורמציה מוגשת לנהג במספר דרכים, לפי טעמו.

עוד אהבתי כאן כשבין תוכניות הנהיגה האפשריות (מחסכוני ועד לספורט פלוס), כשבוחרים בזו האחרונה, מד הטורים הופך לכתום אדמדם ככל שמחוג הסל"ד נוסק אל על, עוד פיצ'ר חביב שלקוח היישר מעולם המרוצים. פחות אהבתי במוד הספורט-פלוס את תגבור צליל המנוע המלאכותי דרך הרמקולים. אין תחליף לדבר האמיתי.

בקונסולה המרכזית תפעול אוורור וחימום המושבים הקדמיים, ומסך המגע הקטן שמתפעל את המסך הראשי. למרות שצברתי עד כה שעות מנוע לא מבוטלות איתו בדגמי לקסוס השונים, הוא עדיין לא אינטואיטיבי לי מספיק, ולעיתים מסרב לנווט למקום הרצוי, או שנלחץ בטעות במקום לא רצוי.

מעליו נמצא תפעול בקרת האקלים ומערכת השמע, שם המראה מתחיל לתת מעט את אותותיו לגבי גילו. מעל מוצאים שעון זמן אנלוגי חביב ואת במסך המרכזי (10.3"), שבכניסה לניווט הוא מתעקש להציג בפנינו את מיקומנו היחסי על פני הגלובוס.

מעלינו גג שמש ויחד עם חלונות גדולים, התחושה אוורירית ושלטת.

עוד נמצא כאן כסטנדרט באבזור ממשקים לאפל ולאנדרואיד, חיישני גשם ואורות, מראה פנימית מתכהה, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים, כניסה והנעה ללא מפתח, תאורה בידיות הרכב בקרבה אליו, בלם יד חשמלי, מצלמה אחורית ובקרת אקלים מפוצלת.

מפרט הבטיחות כאן כולל לא פחות מ- 10 כריות אוויר, מערכת אורות גבוהים אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על סטיה מנתיב ושמירה עליו, סיוע בבלימת חירום אוטונומית, זיהוי תמרורים, זיהוי עצמים בשטח מת, התרעה על תנועה חוצה מאחור ועוד.

מאחור עלולים מבוגרים לחוש מעט בצפיפות, הן במרווח ראש מצומצם בשל עיצוב הרכב במראה קופה, והן במרווח הברכיים שאינו נדיב כפי שניתן היה לצפות מבסיס הגלגלים המכובד (2.80 מ'). התעלה המרכזית גבוהה מאד ומעליה פתחי מיזוג. עם זאת, שלושה ילדים לא גדולים יישבו שם בנוחות.

תא המטען יעיל בנפחו (450 ל'), המפתח טוב, סף ההטענה נמוך מספיק והוא עמוק באופן שימושי למדי.

---

התנעת הרכב מעירה את מנוע הבנזין וקולו נשמע. אין כאן שריקה קלה המאפיינת מנועים חשמליים, ואת נורת ה-Ready הירוקה, המסבירה שניתן להתחיל בתנועה.

241 כוחות סוס ו- 35.7 קג"מ, לצד נתון האצה ב-6.9 שניות למאה קמ"ש מספרים חלק מהסיפור, וכבר בתחילת תנועה הרכב מתקדם בנחישות קדימה. בידוד הרעשים מעולה, והוא מעלים ביעילות רעשי כביש ורוח, אך גם את צליל המנוע, שלעיתים כדאי שיהיה נוכח יותר בנהיגה דינאמית, ולא דרך הרמקולים שברכב.

הגיר פה פלנטרי ומונה 8 יחסי העברה קדמיים, המרגיש עם רכב כזה הרבה יותר טוב ונכון מאשר גיר רציף. תגובת המצערת מתחדדת ככל שמדלגים בין תוכניות הנהיגה השונות, והתנהגות הרכב מרוסנת מאד, בין היתר בזכות מתלים אדפטיביים משתנים המותקנים פה.

שמירה על הנעה אחורית המאפיינת את הדגם תורמת פה להנאה בכביש הפתלתל, כשהבקרות שומרות על הזנב שלא יפסע החוצה יתר על המידה, אלא במקרים של פרובוקציה חריפה (ומסוכנת).

תקשורת השלדה וההגה עם הנהג טובות למדי, וניתן לנהוג בלקסוס הזו חזק ובאופן הנותן תחושת ביטחון ושליטה.

הנוחות בעיר טובה, שרק הולכת ומשתפרת בכביש המהיר, כשהמתלים האדפטיביים מאפשרים שיכוך מצוין של רוב פגעי הכביש.

את המבחן שכלל נהיגה משולבת, לרבות עירונית ודינאמית, סיים הרכב עם 10.9 ליטרים לכל 100 ק"מ, שהם כמעט 9.2 ק"מ לכל ליטר בנזין.

---

לקסוס IS300 החדשה מביאה איתה גישה אמיצה.

היא באה בתקופה בה לא רק שהלקוח הטיפוסי רוצה רכב פנאי גבוה, אלא גם שהוא רוצה הנעה חשמלית, מלאה או חלקית.

והנה ה-IS החדשה, עם מראה קרבי וספורטיבי-חושני, הרבה יותר מהדור הקודם, מגישה בתפריט מנוע בנזין בלבד וביצועים ספורטיביים, לצד שמירה על הנעה אחורית מהנה.

למי שאוהב לנהוג, ועדיין מעוניין לשלב בחוויית הנהיגה שלו 2 חושים שמעט הוזנחו- לשמוע מנוע ומפלט ולהריח אדי בנזין, ליהנות מאבזור עשיר, מרמת בטיחות גבוהה כשמעליהם מוניטין האיכות, הסחירות והאמינות של לקסוס, יימצא פה אופציה מעולה שיוכל להכניס לראש הצ'ק ליסט שלו.