לנד רובר דיפנדר 130 במבחן דרכים
דיפנדר, המותג האייקוני מבית לנד רובר, הוסיף לאחרונה את גרסת ה-130 הארוכה לארסנל תצורות הדגם, בו שוכנים 8 מושבים. העמסנו אותו בציוד ובנוסעים, ודילגנו בדרכים טובות ומשובשות אל עבר האופק.
לנד רובר דיפנדר - רקע
לא רק מדינת ישראל, גם הדיפנדר המקורי נולד בשנת 1948. בראשית הדרך נקרא "לנד רובר 110", כשמאוחר יותר, בראשית שנות ה-90 של המאה הקודמת, נוסף אליו דגם הדיסקברי, והמונח "לנד רובר" הפסיק לשמש כשם דגם אלא כמותג עצמאי, ומאז הדגם נקרא דיפנדר.
בשנת 1984 נוספה הגרסה הקצרה הראשונה, ה- 90, ושנה מאוחר יותר נוספה גרסה ארוכה, ה- 127, לימים ה-130 שאיתנו כאן במבחן.
ב-75 השנים האחרונות עלו לכביש ולשטח יותר מ-2 מיליון דיפנדרים.
תצורת הדגם הנוכחית של הדיפנדר, שהפך מרכב ספרטני למדי שניחן בעבירות כמעט ללא תחרות - לרכב סלוני ומפנק שעדיין משמר יכולות עבירות כמעט ללא תחרות, החל דרכו בשנת 2020, ובישראל נמכר מאז למעלה מ-400 פעמים.
דגם ה-130 הארוך, שבו נמצאת שורת מושבים נוספת, הוצג בעולם בשלהי שנת 2022.
לנד רובר דיפנדר 130 – עיצוב חיצוני ומימדים
אני אוהב מכוניות כמו הדיפנדר. מכוניות שיש להן חותם אישי, ייחוד והמון אופי.
לא מדובר רק בפתרון של שינוע תחבורתי יעיל וגנרי, אלא ברכב שבקלות ניתן לדמיין כיצד ייהפך לנחשק גם בעוד כמה עשרות שנים, כרכב אספנות שאינו פופולרי על הכבישים ומחוצה להם.
לדיפנדר הצעיר יש המון ריספקט לסבו, זה שצייר לראשונה קוליסים באדמות של מדינות כמו אוסטרליה ודרום אפריקה ויש בו, במכוון, קצת מהדקורציה של פעם;
לצד העובדה שמדובר ברכב יוקרה מפנק ומהודר שעולה למעלה מ-660 אלף שקלים, ניתן לזהות ברגים חשופים בדיפוני הדלתות, מדרכים על מכסה המנוע הגדול (הצבוע בחלקו בשחור עם כיתוב "130"), שבאו במקור להציל נהג שאתגר את הדיפנדר שלו במעבר ימי שעומקו עלה על אותם 85 ס"מ המוצהרים של היצרן.
מעבר לכך, חלונות הצד מרובעים ואפילו נמצא כאן אוסף של פנסים אחוריים קטנים (שהיו במקור עגולים והפכו מרובעים). הכל כמחווה אמיתית למקורות ולמורשת המותגית.
בגרסת ה-130 נעדרים החלונות האלפיניים הצרים המותקנים בחיבורים שבין הקורות לגג, המאפשרים לנוסעים להתרשם מההרים הגבוהים סביב, או מהג'ירפות הגבוהות בספארי האפריקאי.
מעבר לכך שומרת גרסת ה-130 על העיצוב הנאה של הגרסאות הקצרות יותר (110, 90), עם חרטום בו פנסי לד נאים, פגוש דומיננטי וגריל פסים רוחבי בצבע המרכב.
מהצד הקווים פרופורציונליים יחסית, עם התוספת ההכרחית לאורך, השוכנת מאחורי הציר האחורי, שמטבעה נאה מעט פחות מהגרסה הקצרה יותר.
כדי לשבור את רצף החלונות השחורים והגדולים, סביב קורה C ישנם ריבועי פח בצבע המרכב, שמזוויות מסוימות נראים מעט תלושים מהעיצוב הכללי, ואולי הם שם כהומאז' לעיצוב שמזכיר תאי אחסון צדדים, שהיו והינם אופציונליים גם כיום בדגם.
סביב גלגלי ה-19" ישנם בתי גלגלים רחבים. מראות הצד גדולות, כנדרש מרכב שטח אמיתי.
מאחור פנסי לד אורכיים שכאמור מלווים בכמה ריבועים קטנים ואדומים, ועל דלת תא המטען תלוי גלגל בגודל מלא, המוחבא בתוך כיסוי קשיח מקורי.
יש כאן חיישני חנייה היקפיים, כשאלה האחוריים מתחשבים גם בגודלו של הגלגל הרזרבי, כשמתקרבים בנסיעה לאחור לרכב חונה או לקיר.
מימדי הדיפנדר 130 עצומים, עם אורך בן לא פחות מ- 5.358 מ', 1.97 מ' לגובה, והוא רחב במעט מ- 2 מטרים. בסיס הגלגלים עומד על 3.022 מ'. עצום כבר אמרנו?
לנד רובר דיפנדר 130 – עיצוב פנימי והנדסת אנוש
עיצוב תא הנהג והנוסע הקדמי משלב כאמור יוקרה מודרנית עם אלמנטים שנותנים הרבה כבוד לעבר.
דילוג קל, ומתמקמים במושבים הגבוהים מלפנים. הם נוחים מאד, והראות מהם החוצה נהדרת.
החומרים סביב איכותיים ונעימים מאד למגע, יש ריפודי ודיפוני עור, הכפתורים נותנים קליק איכותי, ורק בתאי האחסון העצומים והעמוקים שבקונסולה המרכזית נעשה שימוש בפלסטיק שאמנם מרגיש עמיד, אך הוא מקנה תחושה פשוטה יותר ופחות מוצקה.
מסך המולטימדיה בגודל טוב, 10", התפעול אינטואיטיבי למדי בהשוואה למסכים אחרים בתעשייה והרזולוציה בו מעולה. הצבעים גם הם שקטים ולא מפריעים בזמן נהיגה.
לרוחב הדש בורד כיתוב גדול של DEFENDER, ושם נמצא תא אחסון רחב, שרץ גם אל מאחורי המסך עצמו ועד ללוח המחוונים הדיגיטלי, ונדמה שנהגו של המלך צ'ארלס יוכל להניח שם את המטריות הגדולות, לפני שיוציא את הוד מעלתו מהמושב האחורי, אחרי טיול שטח מענג בבוץ שבפרברי לונדון.
בקונסולה המרכזית ידית הילוכים, ושליטת כפתורי גלגל מצוינים בבקרות האקלים, בשלל תוכניות הנהיגה בשטח וגם במערכת השמע (שהוא מעט רחוק מדי מהנהג). יש כאן לא מעט יציאות להטענת מכשירים, כולל אחת (טייפ C) שתשמש בנוחות את הנוסע הקדמי או מכשיר ניווט חיצוני, מימין למסך המולטימדיה.
המושבים מאחור שוכנים על מסילות להתאמה מיטבית בהתאם להרכב הנוסעים והכבודה, גם כאן בקרת אקלים, היא נפרדת עם יציאות מיזוג מהמרכז וגם מתקרת הרכב, יציאות להטענה ושטיחי גומי (כמו בכל הרכב, מעל לרצפה מחומר שטיף). המושבים עצמם מרווחים ונוחים מאד.
מעבר לשורת המושבים השלישית מגלה 3 מושבים (ולא שניים כמקובל בסגמנט).
המרווח לכתפיים ולראש טובים באופן מפתיע, ורק בתי הגלגלים הגדולים מהצדדים מפריעים מעט לרגליים. גם כאן מוצאים 2 שקעי הטענה (טייפ C), אחד בכל צד, פתחי מיזוג בקורות הצד וגם חלון שמש נפרד ופרטי בגג, לו כיסוי המוזז ידנית.
תא המטען, כצפוי, אינו גדול במיוחד כשכל שמונת המושבים בשימוש (389 ל' עד לתקרה הגבוהה). הוא כן יוכל לאכלס מזוודה או שתי מזוודות טרולי ומעליהן תיק, את עגלת הגולף או ציוד חלקי לפיקניק.
קפלו את שורת המושבים השלישית והחלל הפנימי יגדל דרמטית לכדי נפח של 1,232 ליטרים.
בדופן התא תמצאו לא רק סאב וופר, אלא גם כפתורים להעלאת והורדת המרכב (מתלי אוויר), שיסייעו בטעינה ובפריקה של הציוד, או של שקיות מהסופר.
לנד רובר דיפנדר 130 - אבזור
האבזור בגרסת ה- 130 SE 250,רמת הגימור היחידה שנמכרת בגרסת ה-130, עשירה במידה, גם אם פחות מחלק מהמתחרים באזורי המחיר הללו.
זה מזכיר במשהו את פילוסופיית הצמצום, שמשדרת התמקצעות ומיקוד, עניין הקיים במותגי יוקרה רבים; בשעון רולקס מוזהב לא תמצאו בהכרח טיימר, שקיים בכל שעון קסיו פשוט; במסעדות המתהדרות בכוכבי מישלן תמצאו תפריט עם מנות בודדות לבחירה, ולא ערב רב של סגנונות וטעמים, כמו בחלק מהמסעדות העממיות.
עדיין, האבזור כמעט שאינו חסר דבר, ומלבד מה שהוזכר לעיל, יש כאן כניסה ללא מפתח, כוונון חשמלי למושבים מלפנים וזיכרון, תאורת אווירה מותאמת, קישוריות לאפל ולאנדרואיד, סוללת מצלמות 360 מרשימה לרבות זוויות לשטח (מתחת לגחון), חיישני גשם ותאורה, בלם יד חשמלי ועוד.
לא תמצאו כאן אביזרים חיוניים יותר (כמו משטח הטענה אלחוטית או אוורור למושבים) או פחות (כמו אורות הקופצים לפי קצב המוזיקה או חנייה אוטומטית).
מצד שני, בטכנולוגיה הקשורה לנהיגה בשטח, כפי שיתואר להלן, לא נחסך דבר.
מעבר לכך, מערכת השמע מבית מרידיאן פשוט נפלאה. למרות חלל הפנים העצום ולמרות שהמפרט מציין שקיימים כאן 6 רמקולים בלבד, הסאונד פשוט מעולה, הצליל עשיר והבס נהדר.
חלק ממערכות השמע האחרות שנבחנו בעבר בקרב מתחרים יוקרתיים לא פחות, שם מספר הרמקולים הפזורים בחלל התא מגיע לכדי פי 3 וגם פי 4 ממספרם כאן, לא הצליחו לייצר עושר צלילי כמו בדיפנדר 130. משהו על העדפת האיכות על פני הכמות.
לנד רובר דיפנדר 130 – מערכת הנעה
גרסת ה-130 הארוכה מגיעה כאמור בתצורה אחת בלבד, וזה כולל גם את המנוע.
לרשותנו מנוע דיזל 6 צילינדרים בטור, בנפח 3 ליטרים, המפיק 250 כ"ס ומומנט מכובד של 60 קג"מ. אל המנוע משודכים, מלבד מגדש טורבו ותיבת הילוכים בעלת 8 יחסי העברה קדמיים, גם מנוע חשמלי זעיר, שהופך אותו למיילד הייבריד, והוא מתפקד בעיקר בכיבוי ובהדלקה בעצירה, וגם בתנועה במהירות נמוכה.
התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 8.9 שניות, נתון מכובד למנוע שצריך להתמודד עם משקל עצמי של 2,664 ק"ג.
לנד רובר דיפנדר 130 – מערכות לנהיגת שטח
כצפוי מרכב היוצא ממפעלי לנד רובר, ובמיוחד אם רשום לו Defender על הזנב, גם הגרסה הארוכה של הדיפנדר שנועדה עבור המשפחה הפורייה, מגיעה עם שלל מערכות טכנולוגיות מתוחכמות שהופכות את השטח- לשטח המחייה הטבעי שלו.
ראשית, הילוך כוח. בלחיצת כפתור ניתן לשלב ל-LOW למעברים הקשים ולטיפוסים המאתגרים.
מעבר לכך מערכת ה Terrain response מאפשרת בחירה בין 7 מצבי שטח כמו בוץ, חול, זחילה בין סלעים וכד', כששילוב למעבר במים מגביה אוטומטית את המרכב לגובהו המקסימלי באמצעות מערכת המתלים האדפטיביים האלקטרוניים למרווח גחון של 29 ס"מ, נועל את הדיפרנציאל המרכזי, ומשרטט בלוח המחוונים חיווי לכל גלגל – זווית, גובה מתלה האוויר שאחראי לו וכדומה. בנוסף, במצב זה נערכת בקרה של חיישנים מיוחדים למצב של צליחת מים.
בנוסף, קיימת פה בקרת ירידה במדרון, צילום שמדמה את שטח הנסיעה ומאפשר להניח כל גלגל במקום הנכון ולסיום – מערכת Adaptive Dynamics, שדואגת לטפל בנסיעה בכל רגע נתון דרך המתלים, לפי תנאי הדרך, העומסים המופעלים, השטח והמהירות.
לנד רובר דיפנדר 130 - בטיחות
הדיפנדר 130 מקבל ציון של 7 מתוך 8 בבטיחות. יש בו 6 כריות אוויר, בלימה אוטומטית בחירום, זיהוי רכב בשטח מת ומניעת התנגשות אקטיבית, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב, בלימת חירום אוטומטית מפני הולכי רגל ורכב דו גלגלי, התרעה על עייפות נהג ועוד.
תפעול בקרת השיוט האדפטיבית מהכפתורים שעל ההגה פשוטה, והיא פועלת באופן מדויק מבעבר.
לנד רובר דיפנדר 130 - נוסעים
כבר מהמטרים הראשונים ניתן להתרשם מהבידוד האקוסטי המעולה ומהמנוע החרישי, שמאופיין במעין גרגור מנומנם אך שרירי, ובכל מקרה רחוק שנות אור מה"טרטור הדיזלי" שאפיין בעבר את הרכבים לוגמי הסולר.
התנהלות עירונית מגלה פעולה לינארית לחלוטין וחלקה, כל עוד לא דוחקים בדוושה יותר מדי. ההילוכים עוברים מעדנות, ובהחלט ניתן להגדיר את הנסיעה כמענגת וסלונית. הישיבה נוחה ומרווחת, והאווירה סביב עשירה ומפנקת, ורחוקה שנות אור מהחוויה שהתקבלה בדיפנדר מהדור הקודם.
הישיבה גבוהה מאד ושלטת, גם כשהמרכב במצב הנמוך ביותר (שם מרווח הגחון עומד על 21.8 ס"מ), החלונות גדולים והתמרון, יחד עם המצלמות והחיישנים, לא מאתגר יתר על המידה, לרבות בפניות פרסה זריזות.
מחוץ לעיר ממשיך השקט בתא הנוסעים, וההתנהלות השלווה, כמעט אדישה, ממכרת מעט, ומעודדת שיוט נעים ורגוע בהתאם.
יחד עם זאת, בעת יציאה לעקיפה, לחיצה הגונה על הדוושה הימנית נענית בדחיפה קלה בגב, והדיפנדר אוסף מהירות בקצב מרשים. במצב זה המנוע משמיע מעט את קולו, וחובב נהיגה יגלה שהוא אף נעים לאוזן.
בהיעדר כפתורים המתפעלים את הגיר מאחורי ההגה, ניתן לדלג בין ההילוכים באמצעות הידית עצמה, שהיא מעט רחוקה מהיד הימנית של הנהג. מצאתי עצמי "מחפש אותה" במקום קרוב יותר לנהג בקונסולה.
מכסה התא העמוק והרחב שבין המושבים הקדמיים מאד נוח לשיוט ארוך וממושך.
ירידה מהכביש לשטח בדרום הארץ התחיל עם נסיעה מהירה בשביל ששילב חריצי אורך, תלוליות רוחב ולפרקים חול עמוק. המתלים עושים כאן עבודה מצוינת, ולא נרשמו כמעט תלונות מהנוסעים שאיתי, למעט היושב בשורה השלישית שטען שלעיתים הקפיצות גורמות לראשו לפגוש את תקרת הרכב.
יחד עם זאת, שורת המושבים השלישית יושבת ברובה מעבר לסרן האחורי של הדיפנדר ולא מעליו, וגובהו של המתלונן הוא 1.80 מ', לכן אם ישבו שם ילדים או אנשים פחות גבוהים, סביר שלא תירשמנה תלונות בעניין התקרה.
גם במעברים בהם ישנן הצלבות שהיו גורמות לרכבי שטח אחרים להניף לאוויר את גלגליהן, בדיפנדר הסיפור מעט שונה, והוא לא ממהר להניף גלגלים, לכן גם לא נדרשות כמעט נעילות של דיפרנציאלים. הכוח פשוט מסרב לברוח דרך גלגלים מסתחררים.
גם במעלה תלול יחסית שהגיע מייד לאחר מכן, שמר הדיפנדר על האדישות שמאפיינת אותו, ועלה אותו כמעט ללא מאמץ. המומנט הגבוה בטורים נמוכים, הילוך כוח, גז קבוע, וכבר אתה נמצא בדרך לאתגר הבא שממתין לך מעבר לסיבוב.
לנד רובר דיפנדר 130 – צריכת סולר
הצריכה המוצהרת של הדיפנדר 130 עומדת על 9 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם 11 ק"מ לליטר. בפועל, אחרי מאות קילומטרים של מבחן, נקבעה הצריכה על 10.5 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם כ-9.5 ק"מ לליטר סולר, נתון מרשים למדי בהתחשב במשקל העצמי של הדיפנדר 130, ובתנאים מגוונים של נהיגה בימי המבחן.
לנד רובר דיפנדר 130 - סיכום
מאז שנולד, הפך לנד רובר דיפנדר לשם גנרי המבשר על רכב שטח קשוח, מאד קשוח, שמוותר על כל סוג של פינוק, נוחות או רכות בנהיגה. ספרטני, אבל כזה שעובר כל מכשול.
ואז בשנת 2020 הגיע הדור הנוכחי של הדיפנדר. כאן נוספה הרבה מאד אלקטרוניקה שבאה לטפל לא רק בשטח הקשוח- באופן כמעט עצמאי ונעזר מחשב, אלא גם לפנק, להנעים את הנסיעה ולספק רמה גבוהה של בטיחות.
הדיפנדר בדור הנוכחי הפך סלוני, שקט, רך והוא מעניק חוויה יוקרתית לצד מערכת שמע פשוט נפלאה. וכן, את האתגרים בשטח, גם הקשוחים שבהם, הוא צולח במעין אדישות כמעט מעצבנת.
מתלי האוויר דואגים "לגהץ" את הכביש, שלא לטלטל אתכם יתר על המידה בשטח, וארסנל המצלמות דואג לתמרון עירוני, וגם שלא תעשו טעויות בעבודה הכמעט יחידה שנותרה לנהג בשטח – לשים את הגלגלים במקום הנכון.
אז נכון שבמחיר של 664,100 ₪ היינו שמחים לקבל הקרנת נתונים על השמשה הקדמית או מסאז' למושבים, אך עדיין, מי שצריך רכב בעל יכולות שטח פנטסטיות, שלא מוותר על הנוחות, הפינוק ותחושת היוקרה, אחד שמעוניין ברכב מיוחד עם שושלת מפוארת, ומעל לכל – זקוק לשמונה מושבים, כנראה שלא יוכל למצוא תחליף אמיתי וראוי לדיפנדר 130.
Land Rover Defender 130 SE 250 - 8 seats
מחיר (₪) | 664,100 |
אורך (מ') | 5.358 |
רוחב (מ') | 2.008 |
גובה (מ') | 1.97 |
בסיס גלגלים (מ') | 3.022 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,664 |
נפח תא מטען/ כשהמושבי שורה 2 מקופלים (ל') | 389 / 1,232 |
מרווח גחון (ס"מ) | 21.8 - 29 |
צריכת סולר ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 11 / 9.5 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | דיזל , 3,000 טורבו |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | 6 טורי, מיילד הייבריד MHEV 48V |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 8, 4x4 |
הספק מנוע (כ"ס) | 250 |
מומנט (קג"מ) | 60 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 8.9 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / 100,000 |
לנד רובר דיפנדר - רקע
לא רק מדינת ישראל, גם הדיפנדר המקורי נולד בשנת 1948. בראשית הדרך נקרא "לנד רובר 110", כשמאוחר יותר, בראשית שנות ה-90 של המאה הקודמת, נוסף אליו דגם הדיסקברי, והמונח "לנד רובר" הפסיק לשמש כשם דגם אלא כמותג עצמאי, ומאז הדגם נקרא דיפנדר.
בשנת 1984 נוספה הגרסה הקצרה הראשונה, ה- 90, ושנה מאוחר יותר נוספה גרסה ארוכה, ה- 127, לימים ה-130 שאיתנו כאן במבחן.
ב-75 השנים האחרונות עלו לכביש ולשטח יותר מ-2 מיליון דיפנדרים.
תצורת הדגם הנוכחית של הדיפנדר, שהפך מרכב ספרטני למדי שניחן בעבירות כמעט ללא תחרות - לרכב סלוני ומפנק שעדיין משמר יכולות עבירות כמעט ללא תחרות, החל דרכו בשנת 2020, ובישראל נמכר מאז למעלה מ-400 פעמים.
דגם ה-130 הארוך, שבו נמצאת שורת מושבים נוספת, הוצג בעולם בשלהי שנת 2022.
לנד רובר דיפנדר 130 – עיצוב חיצוני ומימדים
אני אוהב מכוניות כמו הדיפנדר. מכוניות שיש להן חותם אישי, ייחוד והמון אופי.
לא מדובר רק בפתרון של שינוע תחבורתי יעיל וגנרי, אלא ברכב שבקלות ניתן לדמיין כיצד ייהפך לנחשק גם בעוד כמה עשרות שנים, כרכב אספנות שאינו פופולרי על הכבישים ומחוצה להם.
לדיפנדר הצעיר יש המון ריספקט לסבו, זה שצייר לראשונה קוליסים באדמות של מדינות כמו אוסטרליה ודרום אפריקה ויש בו, במכוון, קצת מהדקורציה של פעם;
לצד העובדה שמדובר ברכב יוקרה מפנק ומהודר שעולה למעלה מ-660 אלף שקלים, ניתן לזהות ברגים חשופים בדיפוני הדלתות, מדרכים על מכסה המנוע הגדול (הצבוע בחלקו בשחור עם כיתוב "130"), שבאו במקור להציל נהג שאתגר את הדיפנדר שלו במעבר ימי שעומקו עלה על אותם 85 ס"מ המוצהרים של היצרן.
מעבר לכך, חלונות הצד מרובעים ואפילו נמצא כאן אוסף של פנסים אחוריים קטנים (שהיו במקור עגולים והפכו מרובעים). הכל כמחווה אמיתית למקורות ולמורשת המותגית.
בגרסת ה-130 נעדרים החלונות האלפיניים הצרים המותקנים בחיבורים שבין הקורות לגג, המאפשרים לנוסעים להתרשם מההרים הגבוהים סביב, או מהג'ירפות הגבוהות בספארי האפריקאי.
מעבר לכך שומרת גרסת ה-130 על העיצוב הנאה של הגרסאות הקצרות יותר (110, 90), עם חרטום בו פנסי לד נאים, פגוש דומיננטי וגריל פסים רוחבי בצבע המרכב.
מהצד הקווים פרופורציונליים יחסית, עם התוספת ההכרחית לאורך, השוכנת מאחורי הציר האחורי, שמטבעה נאה מעט פחות מהגרסה הקצרה יותר.
כדי לשבור את רצף החלונות השחורים והגדולים, סביב קורה C ישנם ריבועי פח בצבע המרכב, שמזוויות מסוימות נראים מעט תלושים מהעיצוב הכללי, ואולי הם שם כהומאז' לעיצוב שמזכיר תאי אחסון צדדים, שהיו והינם אופציונליים גם כיום בדגם.
סביב גלגלי ה-19" ישנם בתי גלגלים רחבים. מראות הצד גדולות, כנדרש מרכב שטח אמיתי.
מאחור פנסי לד אורכיים שכאמור מלווים בכמה ריבועים קטנים ואדומים, ועל דלת תא המטען תלוי גלגל בגודל מלא, המוחבא בתוך כיסוי קשיח מקורי.
יש כאן חיישני חנייה היקפיים, כשאלה האחוריים מתחשבים גם בגודלו של הגלגל הרזרבי, כשמתקרבים בנסיעה לאחור לרכב חונה או לקיר.
מימדי הדיפנדר 130 עצומים, עם אורך בן לא פחות מ- 5.358 מ', 1.97 מ' לגובה, והוא רחב במעט מ- 2 מטרים. בסיס הגלגלים עומד על 3.022 מ'. עצום כבר אמרנו?
לנד רובר דיפנדר 130 – עיצוב פנימי והנדסת אנוש
עיצוב תא הנהג והנוסע הקדמי משלב כאמור יוקרה מודרנית עם אלמנטים שנותנים הרבה כבוד לעבר.
דילוג קל, ומתמקמים במושבים הגבוהים מלפנים. הם נוחים מאד, והראות מהם החוצה נהדרת.
החומרים סביב איכותיים ונעימים מאד למגע, יש ריפודי ודיפוני עור, הכפתורים נותנים קליק איכותי, ורק בתאי האחסון העצומים והעמוקים שבקונסולה המרכזית נעשה שימוש בפלסטיק שאמנם מרגיש עמיד, אך הוא מקנה תחושה פשוטה יותר ופחות מוצקה.
מסך המולטימדיה בגודל טוב, 10", התפעול אינטואיטיבי למדי בהשוואה למסכים אחרים בתעשייה והרזולוציה בו מעולה. הצבעים גם הם שקטים ולא מפריעים בזמן נהיגה.
לרוחב הדש בורד כיתוב גדול של DEFENDER, ושם נמצא תא אחסון רחב, שרץ גם אל מאחורי המסך עצמו ועד ללוח המחוונים הדיגיטלי, ונדמה שנהגו של המלך צ'ארלס יוכל להניח שם את המטריות הגדולות, לפני שיוציא את הוד מעלתו מהמושב האחורי, אחרי טיול שטח מענג בבוץ שבפרברי לונדון.
בקונסולה המרכזית ידית הילוכים, ושליטת כפתורי גלגל מצוינים בבקרות האקלים, בשלל תוכניות הנהיגה בשטח וגם במערכת השמע (שהוא מעט רחוק מדי מהנהג). יש כאן לא מעט יציאות להטענת מכשירים, כולל אחת (טייפ C) שתשמש בנוחות את הנוסע הקדמי או מכשיר ניווט חיצוני, מימין למסך המולטימדיה.
המושבים מאחור שוכנים על מסילות להתאמה מיטבית בהתאם להרכב הנוסעים והכבודה, גם כאן בקרת אקלים, היא נפרדת עם יציאות מיזוג מהמרכז וגם מתקרת הרכב, יציאות להטענה ושטיחי גומי (כמו בכל הרכב, מעל לרצפה מחומר שטיף). המושבים עצמם מרווחים ונוחים מאד.
מעבר לשורת המושבים השלישית מגלה 3 מושבים (ולא שניים כמקובל בסגמנט).
המרווח לכתפיים ולראש טובים באופן מפתיע, ורק בתי הגלגלים הגדולים מהצדדים מפריעים מעט לרגליים. גם כאן מוצאים 2 שקעי הטענה (טייפ C), אחד בכל צד, פתחי מיזוג בקורות הצד וגם חלון שמש נפרד ופרטי בגג, לו כיסוי המוזז ידנית.
תא המטען, כצפוי, אינו גדול במיוחד כשכל שמונת המושבים בשימוש (389 ל' עד לתקרה הגבוהה). הוא כן יוכל לאכלס מזוודה או שתי מזוודות טרולי ומעליהן תיק, את עגלת הגולף או ציוד חלקי לפיקניק.
קפלו את שורת המושבים השלישית והחלל הפנימי יגדל דרמטית לכדי נפח של 1,232 ליטרים.
בדופן התא תמצאו לא רק סאב וופר, אלא גם כפתורים להעלאת והורדת המרכב (מתלי אוויר), שיסייעו בטעינה ובפריקה של הציוד, או של שקיות מהסופר.
לנד רובר דיפנדר 130 - אבזור
האבזור בגרסת ה- 130 SE 250,רמת הגימור היחידה שנמכרת בגרסת ה-130, עשירה במידה, גם אם פחות מחלק מהמתחרים באזורי המחיר הללו.
זה מזכיר במשהו את פילוסופיית הצמצום, שמשדרת התמקצעות ומיקוד, עניין הקיים במותגי יוקרה רבים; בשעון רולקס מוזהב לא תמצאו בהכרח טיימר, שקיים בכל שעון קסיו פשוט; במסעדות המתהדרות בכוכבי מישלן תמצאו תפריט עם מנות בודדות לבחירה, ולא ערב רב של סגנונות וטעמים, כמו בחלק מהמסעדות העממיות.
עדיין, האבזור כמעט שאינו חסר דבר, ומלבד מה שהוזכר לעיל, יש כאן כניסה ללא מפתח, כוונון חשמלי למושבים מלפנים וזיכרון, תאורת אווירה מותאמת, קישוריות לאפל ולאנדרואיד, סוללת מצלמות 360 מרשימה לרבות זוויות לשטח (מתחת לגחון), חיישני גשם ותאורה, בלם יד חשמלי ועוד.
לא תמצאו כאן אביזרים חיוניים יותר (כמו משטח הטענה אלחוטית או אוורור למושבים) או פחות (כמו אורות הקופצים לפי קצב המוזיקה או חנייה אוטומטית).
מצד שני, בטכנולוגיה הקשורה לנהיגה בשטח, כפי שיתואר להלן, לא נחסך דבר.
מעבר לכך, מערכת השמע מבית מרידיאן פשוט נפלאה. למרות חלל הפנים העצום ולמרות שהמפרט מציין שקיימים כאן 6 רמקולים בלבד, הסאונד פשוט מעולה, הצליל עשיר והבס נהדר.
חלק ממערכות השמע האחרות שנבחנו בעבר בקרב מתחרים יוקרתיים לא פחות, שם מספר הרמקולים הפזורים בחלל התא מגיע לכדי פי 3 וגם פי 4 ממספרם כאן, לא הצליחו לייצר עושר צלילי כמו בדיפנדר 130. משהו על העדפת האיכות על פני הכמות.
לנד רובר דיפנדר 130 – מערכת הנעה
גרסת ה-130 הארוכה מגיעה כאמור בתצורה אחת בלבד, וזה כולל גם את המנוע.
לרשותנו מנוע דיזל 6 צילינדרים בטור, בנפח 3 ליטרים, המפיק 250 כ"ס ומומנט מכובד של 60 קג"מ. אל המנוע משודכים, מלבד מגדש טורבו ותיבת הילוכים בעלת 8 יחסי העברה קדמיים, גם מנוע חשמלי זעיר, שהופך אותו למיילד הייבריד, והוא מתפקד בעיקר בכיבוי ובהדלקה בעצירה, וגם בתנועה במהירות נמוכה.
התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 8.9 שניות, נתון מכובד למנוע שצריך להתמודד עם משקל עצמי של 2,664 ק"ג.
לנד רובר דיפנדר 130 – מערכות לנהיגת שטח
כצפוי מרכב היוצא ממפעלי לנד רובר, ובמיוחד אם רשום לו Defender על הזנב, גם הגרסה הארוכה של הדיפנדר שנועדה עבור המשפחה הפורייה, מגיעה עם שלל מערכות טכנולוגיות מתוחכמות שהופכות את השטח- לשטח המחייה הטבעי שלו.
ראשית, הילוך כוח. בלחיצת כפתור ניתן לשלב ל-LOW למעברים הקשים ולטיפוסים המאתגרים.
מעבר לכך מערכת ה Terrain response מאפשרת בחירה בין 7 מצבי שטח כמו בוץ, חול, זחילה בין סלעים וכד', כששילוב למעבר במים מגביה אוטומטית את המרכב לגובהו המקסימלי באמצעות מערכת המתלים האדפטיביים האלקטרוניים למרווח גחון של 29 ס"מ, נועל את הדיפרנציאל המרכזי, ומשרטט בלוח המחוונים חיווי לכל גלגל – זווית, גובה מתלה האוויר שאחראי לו וכדומה. בנוסף, במצב זה נערכת בקרה של חיישנים מיוחדים למצב של צליחת מים.
בנוסף, קיימת פה בקרת ירידה במדרון, צילום שמדמה את שטח הנסיעה ומאפשר להניח כל גלגל במקום הנכון ולסיום – מערכת Adaptive Dynamics, שדואגת לטפל בנסיעה בכל רגע נתון דרך המתלים, לפי תנאי הדרך, העומסים המופעלים, השטח והמהירות.
לנד רובר דיפנדר 130 - בטיחות
הדיפנדר 130 מקבל ציון של 7 מתוך 8 בבטיחות. יש בו 6 כריות אוויר, בלימה אוטומטית בחירום, זיהוי רכב בשטח מת ומניעת התנגשות אקטיבית, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב, בלימת חירום אוטומטית מפני הולכי רגל ורכב דו גלגלי, התרעה על עייפות נהג ועוד.
תפעול בקרת השיוט האדפטיבית מהכפתורים שעל ההגה פשוטה, והיא פועלת באופן מדויק מבעבר.
לנד רובר דיפנדר 130 - נוסעים
כבר מהמטרים הראשונים ניתן להתרשם מהבידוד האקוסטי המעולה ומהמנוע החרישי, שמאופיין במעין גרגור מנומנם אך שרירי, ובכל מקרה רחוק שנות אור מה"טרטור הדיזלי" שאפיין בעבר את הרכבים לוגמי הסולר.
התנהלות עירונית מגלה פעולה לינארית לחלוטין וחלקה, כל עוד לא דוחקים בדוושה יותר מדי. ההילוכים עוברים מעדנות, ובהחלט ניתן להגדיר את הנסיעה כמענגת וסלונית. הישיבה נוחה ומרווחת, והאווירה סביב עשירה ומפנקת, ורחוקה שנות אור מהחוויה שהתקבלה בדיפנדר מהדור הקודם.
הישיבה גבוהה מאד ושלטת, גם כשהמרכב במצב הנמוך ביותר (שם מרווח הגחון עומד על 21.8 ס"מ), החלונות גדולים והתמרון, יחד עם המצלמות והחיישנים, לא מאתגר יתר על המידה, לרבות בפניות פרסה זריזות.
מחוץ לעיר ממשיך השקט בתא הנוסעים, וההתנהלות השלווה, כמעט אדישה, ממכרת מעט, ומעודדת שיוט נעים ורגוע בהתאם.
יחד עם זאת, בעת יציאה לעקיפה, לחיצה הגונה על הדוושה הימנית נענית בדחיפה קלה בגב, והדיפנדר אוסף מהירות בקצב מרשים. במצב זה המנוע משמיע מעט את קולו, וחובב נהיגה יגלה שהוא אף נעים לאוזן.
בהיעדר כפתורים המתפעלים את הגיר מאחורי ההגה, ניתן לדלג בין ההילוכים באמצעות הידית עצמה, שהיא מעט רחוקה מהיד הימנית של הנהג. מצאתי עצמי "מחפש אותה" במקום קרוב יותר לנהג בקונסולה.
מכסה התא העמוק והרחב שבין המושבים הקדמיים מאד נוח לשיוט ארוך וממושך.
ירידה מהכביש לשטח בדרום הארץ התחיל עם נסיעה מהירה בשביל ששילב חריצי אורך, תלוליות רוחב ולפרקים חול עמוק. המתלים עושים כאן עבודה מצוינת, ולא נרשמו כמעט תלונות מהנוסעים שאיתי, למעט היושב בשורה השלישית שטען שלעיתים הקפיצות גורמות לראשו לפגוש את תקרת הרכב.
יחד עם זאת, שורת המושבים השלישית יושבת ברובה מעבר לסרן האחורי של הדיפנדר ולא מעליו, וגובהו של המתלונן הוא 1.80 מ', לכן אם ישבו שם ילדים או אנשים פחות גבוהים, סביר שלא תירשמנה תלונות בעניין התקרה.
גם במעברים בהם ישנן הצלבות שהיו גורמות לרכבי שטח אחרים להניף לאוויר את גלגליהן, בדיפנדר הסיפור מעט שונה, והוא לא ממהר להניף גלגלים, לכן גם לא נדרשות כמעט נעילות של דיפרנציאלים. הכוח פשוט מסרב לברוח דרך גלגלים מסתחררים.
גם במעלה תלול יחסית שהגיע מייד לאחר מכן, שמר הדיפנדר על האדישות שמאפיינת אותו, ועלה אותו כמעט ללא מאמץ. המומנט הגבוה בטורים נמוכים, הילוך כוח, גז קבוע, וכבר אתה נמצא בדרך לאתגר הבא שממתין לך מעבר לסיבוב.
לנד רובר דיפנדר 130 – צריכת סולר
הצריכה המוצהרת של הדיפנדר 130 עומדת על 9 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם 11 ק"מ לליטר. בפועל, אחרי מאות קילומטרים של מבחן, נקבעה הצריכה על 10.5 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם כ-9.5 ק"מ לליטר סולר, נתון מרשים למדי בהתחשב במשקל העצמי של הדיפנדר 130, ובתנאים מגוונים של נהיגה בימי המבחן.
לנד רובר דיפנדר 130 - סיכום
מאז שנולד, הפך לנד רובר דיפנדר לשם גנרי המבשר על רכב שטח קשוח, מאד קשוח, שמוותר על כל סוג של פינוק, נוחות או רכות בנהיגה. ספרטני, אבל כזה שעובר כל מכשול.
ואז בשנת 2020 הגיע הדור הנוכחי של הדיפנדר. כאן נוספה הרבה מאד אלקטרוניקה שבאה לטפל לא רק בשטח הקשוח- באופן כמעט עצמאי ונעזר מחשב, אלא גם לפנק, להנעים את הנסיעה ולספק רמה גבוהה של בטיחות.
הדיפנדר בדור הנוכחי הפך סלוני, שקט, רך והוא מעניק חוויה יוקרתית לצד מערכת שמע פשוט נפלאה. וכן, את האתגרים בשטח, גם הקשוחים שבהם, הוא צולח במעין אדישות כמעט מעצבנת.
מתלי האוויר דואגים "לגהץ" את הכביש, שלא לטלטל אתכם יתר על המידה בשטח, וארסנל המצלמות דואג לתמרון עירוני, וגם שלא תעשו טעויות בעבודה הכמעט יחידה שנותרה לנהג בשטח – לשים את הגלגלים במקום הנכון.
אז נכון שבמחיר של 664,100 ₪ היינו שמחים לקבל הקרנת נתונים על השמשה הקדמית או מסאז' למושבים, אך עדיין, מי שצריך רכב בעל יכולות שטח פנטסטיות, שלא מוותר על הנוחות, הפינוק ותחושת היוקרה, אחד שמעוניין ברכב מיוחד עם שושלת מפוארת, ומעל לכל – זקוק לשמונה מושבים, כנראה שלא יוכל למצוא תחליף אמיתי וראוי לדיפנדר 130.
Land Rover Defender 130 SE 250 - 8 seats
מחיר (₪) | 664,100 |
אורך (מ') | 5.358 |
רוחב (מ') | 2.008 |
גובה (מ') | 1.97 |
בסיס גלגלים (מ') | 3.022 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,664 |
נפח תא מטען/ כשהמושבי שורה 2 מקופלים (ל') | 389 / 1,232 |
מרווח גחון (ס"מ) | 21.8 - 29 |
צריכת סולר ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 11 / 9.5 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | דיזל , 3,000 טורבו |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | 6 טורי, מיילד הייבריד MHEV 48V |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 8, 4x4 |
הספק מנוע (כ"ס) | 250 |
מומנט (קג"מ) | 60 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 8.9 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / 100,000 |