לנד רובר דיפנדר קצר 200 S – מבחן דרכים

הדיפנדר מבית לנד רובר הוסיף להיצע הדגמים שלו גרסת מנוע-אבזור צנועה יותר. מחד, גרסה זו מדברת יותר בשפת הדיפנדר המקורי והאייקוני, מאידך, אל תטעו, עדיין מדובר ברכב שטח אימתני, שיודע לפנק עד מאד גם בכביש. רמת המחיר של הגרסה החדשה שפגשנו, מגלה לפתע מתחרים ישירים חדשים, שוודאי חשים שהדרך שלהם לפסגה הפכה צפופה מבעבר, ואף דורשת שימוש בהילוך כוח. פגשנו את גרסת הדיפנדר הקצר 200 S למבחן דרכים.

טל אבן | 04/12/22
לנד רובר דיפנדר קצר 200 S
לנד רובר דיפנדר קצר 200 S. צילום תמונות: טל אבן

תמחור וסגמנט – לנדרובר דיפנדר קצר 200 S

הדיפנדר החדש הגיע לישראל לפני כשנתיים, כשגרסת הדיזל הקצרה (90),המאובזרת (SE) והחזקה יותר (250 כוחות סוס), נבחנה כאן חודשים מספר לאחר מכן, ובכתבה הקודמת תמצאו גם בחינה מפורטת ומעמיקה של הדגם.

כעת, כשהדגם של הדיפנדר הקצר המאובזר פחות (S), והחזק מעט פחות (200 כ"ס), קיבל תג מחיר של 415,400 ₪, לא רק שהוא מביט היישר אל עבר המוטות המייצבים של גרסת באדלנדס של פורד ברונקו ואל גרסת הרוביקון של הרנגלר, אלא גם שהוא זול בכמעט 120 אלף שקלים אל מול גרסת ה- 250 SE, זו שנבחנה כאן כאמור.

לאחר כמה מאות קילומטרים במחיצתו של ה-200 S, בדקנו האם יש בכך וויתורים משמעותיים אל מול האח הגדול והיקר יותר, וכיצד מבחן התמורה עובד לנו כאן.

לנדרובר דיפנדר קצר 200 S

עיצוב וסטייל – דיפנדר קצר 200 S           

עיצוב הלנדרובר דיפנדר הקצר נהנה מפרופורציות מצוינות, וחיצונית, קשה עד בלתי אפשרי להבחין בין הדגם הנבחן כעת לזה שנבחן בעבר.

מלפנים פנסי לד עם חתימת חצי העיגול וקוביות הלד שמאחור, פגושים גדולים המקפידים על זוויות גישה ונטישה מעולות, שטח חלונות גדול, קורות דקות ושחורות למתן מראה של "גג צף".

עוד יש כאן כיסויים גדולים ושחורים לבתי הגלגלים (גם כאן – 19"), חצאיות שחורות שמתחתיהן מדרכי צד אופציונליים הנוחים מאד לטיפוס לרכב, גם אם פוגעים במשהו ביכולות העבירות בשטח, וגלגל בגודל מלא תלוי על הדלת האחורית.

גם כאן, כמה פריטי עיצוב נהדרים, הבאים כהומאז' ללנדרובר דיפנדר המקורי, כמשטחי דריכה על מכסה המנוע, למקרה שניצלת את יכולת צליחת המעבר המימי עד 90 ס"מ, ועצרת שם כדי להשקיף מבחוץ על הנוף סביב או על השקיעה, החלונות האלפיניים הדקים בחיבור לגג הרכב ועוד.

אבזור לנדרובר דיפנדר 200 S

כניסה (ללא מפתח) פנימה מגלה שגם כאן לא נעשו כמעט שינויים לעומת הדגם הבכיר, וטוב שכך, ובכתבה זו נתמקד בעיקר בשינויים אל מול רמת הגימור SE.

המושבים עוטים משטחים דמויי עור המשולב בבד והם נוחים מאד, גם אחרי מאות ק"מ בטיולי כביש-שטח.

הכוונון שלהם כאן ידני (למעט דחיפה של הגב התחתון), זה נוח פחות אם ישנם שני נהגים קבועים שלא יכולים להשתמש בכפתורי זיכרון למושב, עם זאת, כשמשתמשים במושבים מאחור, דווקא קיפול המושבים הקדמיים והזזתם קדימה באופן ידני, התגלה כמהיר ונוח, יותר מאשר דרך ההזזה החשמלית האיטית משהו, בדגם הבכיר.

אבזור בלנדרובר דיפנדר 200 S

מאחורי ההגה (המתכוונן ידנית), ישנו מסך גדול 12.3", המשמש לוח מחוונים רב אינפורמציה ואינטואיטיבי למדי לתפעול. המסך המרכזי בגודל 10" עם רזולוציה מצוינת, כולל קישוריות לניידים, ואליו משודכת מערכת שמע מקורית הכוללת 6 רמקולים.

אבזור בלנדרובר דיפנדר 200 S - לוח מחוונים

למרות שזו לא מערכת השמע הפנטסטית מבית מרידיאן (הכוללת 10 רמקולים וסאב וופר) שתקבלו בגרסת ה-SE, עדיין, הצליל משובח למדי ועשיר, במיוחד כאן בגרסה הקצרה של הדיפנדר, בה יש חלל אקוסטי קטן יותר.

אבזור בלנדרובר דיפנדר 200 S - מסך מרכזי

גרסה זו מוותרת על מראה מרכזית חכמה המבוססת על מצלמה אחורית, פריט שדווקא בלט בהיעדרו כאן נוכח 3 משענות הראש הגדולות שמאחור, שיחד עם חלקו העליון של הגלגל הרזרבי התלוי על דלת תא המטען, מגבילים עד מאד את הראות אחורה, וכאן המקום להסתמך בעיקר על סוללת המצלמות המעולות הסובבות את המרכב, הכוללות בין היתר תמונת 360 והדמיה תלת מימדית של הדיפנדר במרחב הציבורי.

בקרת האקלים המפוצלת כוללת גם כאן פתחי מיזוג יעילים לישובים מאחור, ושם הישיבה, בעיקר לשני מבוגרים, נוחה מאד ומרווחת, הן מבחינת מרווח לראש והן לברכיים.

בלנדרובר דיפנדר 200 S - כיסא אחורי

בטיחות לנד רובר דיפנדר 200 S

סעיף חשוב זה כולל 6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, חיישני חניה 360, שמירה אקטיבית על נתיב, וזאת לצד מערכות מסייעות בחירום בשטח כמו בקרת התהפכות וזינוק במצב של רמת אחיזה נמוכה.

יחד עם זאת, בדגם הדיפנדר S הקצר נעדרות בקרות בטיחות שונות, כמו בקרת שיוט אדפטיבית (רגילה קיימת ב-S), התראה בפני רכבים בשטח מת, התרעה מפני יציאה לא בטוחה מהרכב, תנועה חוצה מאחור וגם סיוע מפני התנגשות מאחור.

ציון הבטיחות של הלנדרובר דיפנדר S 200 עומד על ציון מכובד של 6 מתוך 8, כשדגמי ה-SE מקבלים ציון מקסימלי של 8.

בטיחות בדיפנדר 200 S

דיפנדר 200 S – מנוע וביצועים  

שם הדגם רומז על הספק המנוע. בשל כך, מסקרן היה לראות כיצד 200 סוסים, אתלטיים ככל שיהיו, מתמודדים בכביש עם מרכב בעל משקל עצמי הגבוה במעט מ-2.3 טונות.

למנוע הזה, דיזל בנפח 3 ליטרים משושה צילינדרים, המסודרים יפה בטור, יש מומנט בשרני בן 51 קג"מ. כמו בשאר הדגמים, גם מנוע זה משודך למנוע חשמלי זעיר, מה שהופך אותו ל- mild hybrid.

יחד עם תיבת ההילוכים המצוינת בת 8 יחסי ההעברה הקדמיים, הנמצאת בכלל תצורות הדגם, הלנדרובר דיפנדר 200 הקצר מזנק באופן מפתיע ונחוש למדי מהמקום, כל הדרך לחציית ה-100 קמ"ש, 9.8 שניות לאחר מכן.

הגב מרגיש בהדבקה נעימה למושב, והסאונד המופק מהמנוע בהחלט ערב לאוזן, משהו שנפח המנוע וכמות הצילינדרים לא מפספסת בו.

על הכביש

בעיר, ההתנהלות רגועה ושקטה, הישיבה גבוהה וכיפית, והאווירה סלונית ומפנקת. תמרון הלנדרובר דיפנדר הקצר יעיל ונוח, עם קוטר סיבוב לא גדול (12 מ').

בניגוד לרמת הגימור הגבוהה, מדגם ה-S של הדיפנדר הקצר נעדרים מתלי האוויר, עדיין, המתלים שכאן משככים היטב את הרוב המכריע של פגעי הכביש באופן מרשים, ושומרים על ריסון מרכב שלא מרבה להתנדנד אחרי מעבר מעליהם, או מעל לפסי האטה.

כשיוצאים מהעיר, זוויות הגלגול מורגשות אמנם יותר מאשר בגרסאות בהן נמצאים מתלי אוויר, אך עדיין, יחסית לרכב שטח בעל מרכז כובד גבוה, סיבובים נעשים פה במהירות ועם בטחון לא מבוטל.

מחוץ לעיר, המנוע ממשיך להפתיע לטובה עם יכולת האצה מרשימה, וכמעט תמיד מד המהירות יראה נתון שהוא מעבר למה שמורגש בסביבת הנהג המאד שקטה.

שיוט נינוח במהירות של 120 קמ"ש בכביש 6 למשל, יתבצע בכ-1,700 סל"ד נמוכים ושקטים במיוחד.

לנד רובר דיפנדר 200 S

לנד רובר דיפנדר קצר - ביצועי בשטח

בשטח, מערכת ההנעה הכפולה הכוללת high ו- low, לצד 6 מצבי ה- Terrain response עובדים נהדר, ועליהם הרחבתי בכתבתי הקודמת, גם בהעדר שליטה על קביעת גובה המרכב על ידי מתלי האוויר, בלחיצת כפתור.

כבר בגרסת הכניסה של הלנדרובר דיפנדר 200 S מגיע עם נעילות דיפרנציאלים (אחורי ומרכזי), סיוע בטיפוס בעליות, בקרת ירידה במדרון וגם המערכת המופלאה של "מכסה מנוע שקוף" – אותה הדמיה של מה שקורה בין הגלגלים הקדמיים, המסייעים לשים את הגלגלים במקום הנכון, גם בהיעדרו של מכוון העומד מלפנים, המרבה לנופף בזרועותיו.

לנד רובר דיפנדר 200 S

צריכת הדלק - לנדרובר דיפנדר 200 S

בסיום המבחן ולאחר קרוב ל-500 קילומטרים של נסיעה בכביש ובשטח, צריכת הדלק הממוצעת של הדיפנדר הקצר הנבחן נקבעה על 10.6 ליטרים ל-100 ק"מ, נתון מצוין שרכב מסוגו.

לנד רובר דיפנדר 200 S

סיכום

נכון שהאבזור בלנדרובר דיפנדר בדרסה זו עשיר פחות, ונכון גם שביצועי המנוע שכאן פחות כוחניים מאלה שבגרסת ה- 250 SE, אולם המחיר פה, 415 אלף שקלים, שם לפתע את הדיפנדר200 S  הקצר בצ'ק ליסט, גם של מי שחשב עד כה רק על רכב שטח כמו הרנגלר או הברונקו, כשדגמי הדיפנדר לא היו בהישג ידו.

מנוע ה-200 צפוי לספק ומעבר לכך את הרוב המכריע בקרב קהל היעד. עבור אותם אלה שלא ירצו לוותר על מערכת שמע של מרידיאן, על מתלי האוויר ועל עוד מספר פריטי אבזור, לצד קיט מערכות בטיחות שלם ומקיף, כדאי שיבדקו את דגם ה-200 SE (455 אלף שקלים), שעדיין מתומחר כראוי, באופן שיאפשר לקבל עסקה מאד משתלמת.

תמחור וסגמנט – לנדרובר דיפנדר קצר 200 S

הדיפנדר החדש הגיע לישראל לפני כשנתיים, כשגרסת הדיזל הקצרה (90),המאובזרת (SE) והחזקה יותר (250 כוחות סוס), נבחנה כאן חודשים מספר לאחר מכן, ובכתבה הקודמת תמצאו גם בחינה מפורטת ומעמיקה של הדגם.

כעת, כשהדגם של הדיפנדר הקצר המאובזר פחות (S), והחזק מעט פחות (200 כ"ס), קיבל תג מחיר של 415,400 ₪, לא רק שהוא מביט היישר אל עבר המוטות המייצבים של גרסת באדלנדס של פורד ברונקו ואל גרסת הרוביקון של הרנגלר, אלא גם שהוא זול בכמעט 120 אלף שקלים אל מול גרסת ה- 250 SE, זו שנבחנה כאן כאמור.

לאחר כמה מאות קילומטרים במחיצתו של ה-200 S, בדקנו האם יש בכך וויתורים משמעותיים אל מול האח הגדול והיקר יותר, וכיצד מבחן התמורה עובד לנו כאן.

לנדרובר דיפנדר קצר 200 S

עיצוב וסטייל – דיפנדר קצר 200 S           

עיצוב הלנדרובר דיפנדר הקצר נהנה מפרופורציות מצוינות, וחיצונית, קשה עד בלתי אפשרי להבחין בין הדגם הנבחן כעת לזה שנבחן בעבר.

מלפנים פנסי לד עם חתימת חצי העיגול וקוביות הלד שמאחור, פגושים גדולים המקפידים על זוויות גישה ונטישה מעולות, שטח חלונות גדול, קורות דקות ושחורות למתן מראה של "גג צף".

עוד יש כאן כיסויים גדולים ושחורים לבתי הגלגלים (גם כאן – 19"), חצאיות שחורות שמתחתיהן מדרכי צד אופציונליים הנוחים מאד לטיפוס לרכב, גם אם פוגעים במשהו ביכולות העבירות בשטח, וגלגל בגודל מלא תלוי על הדלת האחורית.

גם כאן, כמה פריטי עיצוב נהדרים, הבאים כהומאז' ללנדרובר דיפנדר המקורי, כמשטחי דריכה על מכסה המנוע, למקרה שניצלת את יכולת צליחת המעבר המימי עד 90 ס"מ, ועצרת שם כדי להשקיף מבחוץ על הנוף סביב או על השקיעה, החלונות האלפיניים הדקים בחיבור לגג הרכב ועוד.

אבזור לנדרובר דיפנדר 200 S

כניסה (ללא מפתח) פנימה מגלה שגם כאן לא נעשו כמעט שינויים לעומת הדגם הבכיר, וטוב שכך, ובכתבה זו נתמקד בעיקר בשינויים אל מול רמת הגימור SE.

המושבים עוטים משטחים דמויי עור המשולב בבד והם נוחים מאד, גם אחרי מאות ק"מ בטיולי כביש-שטח.

הכוונון שלהם כאן ידני (למעט דחיפה של הגב התחתון), זה נוח פחות אם ישנם שני נהגים קבועים שלא יכולים להשתמש בכפתורי זיכרון למושב, עם זאת, כשמשתמשים במושבים מאחור, דווקא קיפול המושבים הקדמיים והזזתם קדימה באופן ידני, התגלה כמהיר ונוח, יותר מאשר דרך ההזזה החשמלית האיטית משהו, בדגם הבכיר.

אבזור בלנדרובר דיפנדר 200 S

מאחורי ההגה (המתכוונן ידנית), ישנו מסך גדול 12.3", המשמש לוח מחוונים רב אינפורמציה ואינטואיטיבי למדי לתפעול. המסך המרכזי בגודל 10" עם רזולוציה מצוינת, כולל קישוריות לניידים, ואליו משודכת מערכת שמע מקורית הכוללת 6 רמקולים.

אבזור בלנדרובר דיפנדר 200 S - לוח מחוונים

למרות שזו לא מערכת השמע הפנטסטית מבית מרידיאן (הכוללת 10 רמקולים וסאב וופר) שתקבלו בגרסת ה-SE, עדיין, הצליל משובח למדי ועשיר, במיוחד כאן בגרסה הקצרה של הדיפנדר, בה יש חלל אקוסטי קטן יותר.

אבזור בלנדרובר דיפנדר 200 S - מסך מרכזי

גרסה זו מוותרת על מראה מרכזית חכמה המבוססת על מצלמה אחורית, פריט שדווקא בלט בהיעדרו כאן נוכח 3 משענות הראש הגדולות שמאחור, שיחד עם חלקו העליון של הגלגל הרזרבי התלוי על דלת תא המטען, מגבילים עד מאד את הראות אחורה, וכאן המקום להסתמך בעיקר על סוללת המצלמות המעולות הסובבות את המרכב, הכוללות בין היתר תמונת 360 והדמיה תלת מימדית של הדיפנדר במרחב הציבורי.

בקרת האקלים המפוצלת כוללת גם כאן פתחי מיזוג יעילים לישובים מאחור, ושם הישיבה, בעיקר לשני מבוגרים, נוחה מאד ומרווחת, הן מבחינת מרווח לראש והן לברכיים.

בלנדרובר דיפנדר 200 S - כיסא אחורי

בטיחות לנד רובר דיפנדר 200 S

סעיף חשוב זה כולל 6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, חיישני חניה 360, שמירה אקטיבית על נתיב, וזאת לצד מערכות מסייעות בחירום בשטח כמו בקרת התהפכות וזינוק במצב של רמת אחיזה נמוכה.

יחד עם זאת, בדגם הדיפנדר S הקצר נעדרות בקרות בטיחות שונות, כמו בקרת שיוט אדפטיבית (רגילה קיימת ב-S), התראה בפני רכבים בשטח מת, התרעה מפני יציאה לא בטוחה מהרכב, תנועה חוצה מאחור וגם סיוע מפני התנגשות מאחור.

ציון הבטיחות של הלנדרובר דיפנדר S 200 עומד על ציון מכובד של 6 מתוך 8, כשדגמי ה-SE מקבלים ציון מקסימלי של 8.

בטיחות בדיפנדר 200 S

דיפנדר 200 S – מנוע וביצועים  

שם הדגם רומז על הספק המנוע. בשל כך, מסקרן היה לראות כיצד 200 סוסים, אתלטיים ככל שיהיו, מתמודדים בכביש עם מרכב בעל משקל עצמי הגבוה במעט מ-2.3 טונות.

למנוע הזה, דיזל בנפח 3 ליטרים משושה צילינדרים, המסודרים יפה בטור, יש מומנט בשרני בן 51 קג"מ. כמו בשאר הדגמים, גם מנוע זה משודך למנוע חשמלי זעיר, מה שהופך אותו ל- mild hybrid.

יחד עם תיבת ההילוכים המצוינת בת 8 יחסי ההעברה הקדמיים, הנמצאת בכלל תצורות הדגם, הלנדרובר דיפנדר 200 הקצר מזנק באופן מפתיע ונחוש למדי מהמקום, כל הדרך לחציית ה-100 קמ"ש, 9.8 שניות לאחר מכן.

הגב מרגיש בהדבקה נעימה למושב, והסאונד המופק מהמנוע בהחלט ערב לאוזן, משהו שנפח המנוע וכמות הצילינדרים לא מפספסת בו.

על הכביש

בעיר, ההתנהלות רגועה ושקטה, הישיבה גבוהה וכיפית, והאווירה סלונית ומפנקת. תמרון הלנדרובר דיפנדר הקצר יעיל ונוח, עם קוטר סיבוב לא גדול (12 מ').

בניגוד לרמת הגימור הגבוהה, מדגם ה-S של הדיפנדר הקצר נעדרים מתלי האוויר, עדיין, המתלים שכאן משככים היטב את הרוב המכריע של פגעי הכביש באופן מרשים, ושומרים על ריסון מרכב שלא מרבה להתנדנד אחרי מעבר מעליהם, או מעל לפסי האטה.

כשיוצאים מהעיר, זוויות הגלגול מורגשות אמנם יותר מאשר בגרסאות בהן נמצאים מתלי אוויר, אך עדיין, יחסית לרכב שטח בעל מרכז כובד גבוה, סיבובים נעשים פה במהירות ועם בטחון לא מבוטל.

מחוץ לעיר, המנוע ממשיך להפתיע לטובה עם יכולת האצה מרשימה, וכמעט תמיד מד המהירות יראה נתון שהוא מעבר למה שמורגש בסביבת הנהג המאד שקטה.

שיוט נינוח במהירות של 120 קמ"ש בכביש 6 למשל, יתבצע בכ-1,700 סל"ד נמוכים ושקטים במיוחד.

לנד רובר דיפנדר 200 S

לנד רובר דיפנדר קצר - ביצועי בשטח

בשטח, מערכת ההנעה הכפולה הכוללת high ו- low, לצד 6 מצבי ה- Terrain response עובדים נהדר, ועליהם הרחבתי בכתבתי הקודמת, גם בהעדר שליטה על קביעת גובה המרכב על ידי מתלי האוויר, בלחיצת כפתור.

כבר בגרסת הכניסה של הלנדרובר דיפנדר 200 S מגיע עם נעילות דיפרנציאלים (אחורי ומרכזי), סיוע בטיפוס בעליות, בקרת ירידה במדרון וגם המערכת המופלאה של "מכסה מנוע שקוף" – אותה הדמיה של מה שקורה בין הגלגלים הקדמיים, המסייעים לשים את הגלגלים במקום הנכון, גם בהיעדרו של מכוון העומד מלפנים, המרבה לנופף בזרועותיו.

לנד רובר דיפנדר 200 S

צריכת הדלק - לנדרובר דיפנדר 200 S

בסיום המבחן ולאחר קרוב ל-500 קילומטרים של נסיעה בכביש ובשטח, צריכת הדלק הממוצעת של הדיפנדר הקצר הנבחן נקבעה על 10.6 ליטרים ל-100 ק"מ, נתון מצוין שרכב מסוגו.

לנד רובר דיפנדר 200 S

סיכום

נכון שהאבזור בלנדרובר דיפנדר בדרסה זו עשיר פחות, ונכון גם שביצועי המנוע שכאן פחות כוחניים מאלה שבגרסת ה- 250 SE, אולם המחיר פה, 415 אלף שקלים, שם לפתע את הדיפנדר200 S  הקצר בצ'ק ליסט, גם של מי שחשב עד כה רק על רכב שטח כמו הרנגלר או הברונקו, כשדגמי הדיפנדר לא היו בהישג ידו.

מנוע ה-200 צפוי לספק ומעבר לכך את הרוב המכריע בקרב קהל היעד. עבור אותם אלה שלא ירצו לוותר על מערכת שמע של מרידיאן, על מתלי האוויר ועל עוד מספר פריטי אבזור, לצד קיט מערכות בטיחות שלם ומקיף, כדאי שיבדקו את דגם ה-200 SE (455 אלף שקלים), שעדיין מתומחר כראוי, באופן שיאפשר לקבל עסקה מאד משתלמת.